4 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Üefrike: No. 72 dinin çin kumandanını ekseriya oyar ve onu hayretle | Azıdın davetinde bu- Ni zaman ziyafetten hoşnut sima ile kalkmış ve yeğe. Iğmdan şikâyet ederek döner dönmez yeniden rmuştu. ddin amcasının oburlu. Korkuyordu. Bir gün bu len hasta olabileceği ine açtr. İl hi Salâhaddine d ari | Eli ellerini uzatarak: etme, dedi. Amcanın bütün bir deveyi Ü Böyle olmasa bu parmak. saldırışta bir öküzün dilarını çekip alamam. Ye. iemeğe vücudümün ihti Sizlere hayret ediyorum az gıda İle nasıl şaşıyorum. Azıdın vari ler doyumluk deği), ta- © büsbütün iştihamı açıyor, 'davete gidersem karnımı b öyle gitmeliyim. "ütemen, Şirkohun bu za. alını anlamıştı. Halım & lâ böyle bir ziyafet es. Şirkohu zehirlemeği Fakat bu tasavv'urun k: iile çıkması hemen hemen izdü. Davetliler meya. lifenin ve birçok rleatin itibarile ayni kaptan i yemeğe zehir katılamaz- iler ise kapalı v çeşnici başı tattı ediliyordu. Böyle ol. Mutemen bütün plân! tarşısma çıkan Salâhaddi un için de tedbir aldırdı. niyet kesbettiği için ih- ii bareketi münasip gördü. yeğeninin teşvikile u. ıslahata başlamış, ya. değişiklikler yapmıştı #müezzinler oevveldenberi İM gibi “Hay alâ hayr * cümlesini Sünniler tarzında Pr, ul. okunu. rdan bazıları di k yerlerine Şafii kadı di. ğişmeler Âzıd'ı çileden or, Mütemeni de halifenin körüklemekten hâli du. Hadım ağası ne 2a- na girse, Âzid: 1 diyordu. Daha bunların ümünü ne zamana kadar lar ta. hek İni “Yakındır efendimiz, diyor- / buyurmayın, pek ya- #srayda verilen ziya. hazırlanan yemeklerin yo kadar yakın tarihi. “ite alt pek çok yazılar yazıl. neşredildi. Fakat irutiyet, mütareke ve İstik. inin hakiki tarihi ha. ılmış değildir. yakın tarihin, bir kısmı aramızda bulunan şahıs. ii, şimdive kadar mahrem mühim vakalarını, ve 1 safhalarını yakında yatağımız tefrikamızda sınIZ, tefrikayı, eski Darüley- ilar ve Hava Kurumu İstan. ü müdürü İsmail Hak- kendi şahsi hatırnlerna in yazdığını haber ver. şimdilik kâfidir, sanırız. a okumuyorlar, | İsef Etme, Amcanın Midesi Bir Deveyi Bile Övütür,, Bun kuvvetli parmaklari- | yafet günlerinde mutbaht: kuzuyu parçalaması | rılmıyor ve yemeklerin nefaseti. çok hoşuna İni son derece güçlükle kabul ©. bini ve nezsretini Mülemen İbu ay zarfında ithalât imkânsız. pi. Hadım Me 21. 'ığı on haddini ile olacaktır, “ Yeni Tefrikamız ürk İnkılâp ve İhtilâli Ve Hayatın Dalgaları Yazan: GLONAİ ay- diyordu. Bu ihtimam sayesinde davetliler yedikleri yemeğe do- İyamıyacak hale geliyorlardı. Bu gibi ziyafetlerden sonra Şirkok yeğenin. Azd nihayet yola geldi, di- yordu. 4 asya yemek yi- yeb isi gibi çeşniei. lik etmiyoruz. haddin faydası olmıyaca. ği halde yine biraz pe âr davranılmasını tavsiy | hizk den geri durmuyor, fakat ekül a. İdama meram anlatmak kabil 0- lamıyordu. Şirkohun vezarete ta tam İki ay sonra idi, Sarayda bü- yük bir ziyafet verdiler. Sofraya Esedüddin riyasst ey- Tiyardu. .Sarayın en büyü lonlarından birinde sofra rildi, altın siniler hazırlandt. Her kes oturdular. Köleler geniş altın lengerlerle yemekleri getirdiler. Şark âdabi üzere kimse konuş” mıyarak yemeğe başlandı. hanlar birbirini takip ediyordu. (Devamı Var) Miüamleoti : Son Üç Aylık İhracat Vaziyeti Harbin başladığı geçen eylül 4. yındanberi ithalâttaki bâriz nok. sanlık yüzünden bir hayli düşen “ İgümrük varidatımız geçen mayıs ayı içerisinde odukça mühim bir yükselme göstermiştir. Eylülden itibaren harbin ilk altı ayında gümrük varidatı nor. malden biraz aşağı olmak üzere, iki buçuk milyonla üç milyon a. rasında değişmiştir. Mart ve Nisan aylarında vari. dat üç buçuk milyona kadar ve Mayısta da dört buçuk milyona ükselmiştir. Mayıstaki bu yük.| selişin sebebi, bu ay zarfında Al. man takasının işlemesine imkân bulunması ve bir hayli de İtel.| yan, Fransız ve İngiliz malının İthal edilebilmesidir. Bu ay zar. fında çok miktarda da şeker gel miştir. Bütün bu fthalât geçen Hazi. ran ayında tekrar azalmış ve gümrük varidatı yine iki buçuk milyona düşmüştür, Temmuz ayı içerisinde ise, va. ridatın asgari haddini bulacağı in edilmektedir. Çünkü Ak. yolu da kapandıktan sonra ufak Tuna vapurları sayesinde Macaristan ve Slovakya ile tica- ret yapabilmiş ve bu suretle 25 milyon liralık bir varidat temin edilmişti. Fakat Romanyanın li. manlarını kapatması üzerine bu yol da kapanmıştı Bu itibarla İk ÜSKÜDAR “| Tramvayı A Belediyeye Geçiyor Ş. Meclisi, Valiye Salâhiyet Verdi Şehir meclisi, dün Vali mua. vini Hüdai Karatabanın riyase. tinde fevkalâde olarak toplar. müş ve Üsküdar tramvayları me. selesini görüşmüştür. Bu mese. leye dair riyaset m. nca ha. girlanan ve dünkü toplantıda o. wan mazbataya göre şirketin vaziyeti şudu Üsküdar ve havalisi halk tram. vayları şirketi, tamamı ödenmiş bir buçuk milyon lira sermaye ile teşekkül etmiştir. Kote edilme. miş, beheri beş liralık 300 bin his seden mürekkep olan sermayesi. nin 350 bin Tirası Bel 468 bin Jirası Vakıflar müdürlü. güne, 22 bin lirası da hususi bir şahsa aittir. Bundan başka Şir. ketin 939 senesi haziran ayı so. nuna kadar yapmış olduğu borç yekünu da 1.483.817 liraya baliğ olmaktadr. Bu yüzden şirketin bütün gay. rimenkulleri ve bir kısım mal. yemesi ipotek edilmiştir. Buna rağmen şirket bugüne kadar a. mortisman namile hiçbir para a. yırmadığı gibi kâr ismile senede kaydettiği 50 bin lira da bu borç- ların faizlerine bile kifayet ede. memektedir. Belediyenin talebi üzerine bu meseleyi tetkik için Ankarada bir komisyon toplanmış ve en büyük hissedar sıfatile Belediye. nin tafsiye talebinde bulunması. ha karar vermişti Bu izahatı ihtiva eden mazba. ta okunduktan sonra tetkik edil. mek üzere bütçenin iktisat, kava. nin ve mülkiye encümenlerinden mürekkep muktelit bir encüme. ne gönderilmesine karar verile. sok eelre tatil edilmiştir. İKİNCİ CELSEDE İkinci reis vekili Faruk Dere. linin riyasetinde toplanan ikinci celsede encümenin teklifi üzerine Şu kararlar alınmıştır: 1 — Tasfiyeden evvel alâkalı. larla anlaşmak için makama me. zuniyet itası, 2 — Bir anlaşma yapılamadığı takdirde tramvay şirketinin he. yeti umumiyesinden tasfiye ka. rarı simak Üzere makama mezu. niyet verilmesi, 3 — Tasfiye yoluna gidildiği takdirde âmme hizmetlerinin sekteye uğratılmaması teap eden tedbirlerin alınmasına dair makama mezuniyet verilmesi, 4 — Muvakkat idarenin faaliye #ine devamı için bütçede bir fa. si! açılması, Bundan sohra vuku bulan tek. lif üzerine rahatsız olan Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdarla â. zadan Halil Hilmiye Meclisin te. essörlerinin bildirilmesine karar verilerek celseye son verilmiştir. Mütelerrik : İ İsmail Hakkı : YAKINDA BAŞLIYORUZ Yugoslavyanın Yeni Moskova Sefiri Yügoslavyanın Motkova Bü- yük Elçiliğine tayin ediler Mi. lan Gâvriloviç, dün sabah İos- «ovaya gitmek üzere şehrimize gelmiz ve dün akşam da Mosko- vaya hareket etmiştir. İNMİSARLAR VEKİLİ DÜN 'TRAKYAYA GİTTİ İnhisarlar Vekili Raif Karade- niz, dün sabah şehrimizden Trak yaya hareket etmiştir. Vekil, dün Marmara havzasın- da bulunan inhisar müessesele. rinde ve bu arada şarap fabrika. larında tetkikatta bulunmuştur. Raif Karadeniz, bu sabah şehri. mize gelecek ve ağlebi intimal bu akşam Ankaraya dönecektir. Şehrimizdeki o halkevleri, motör, direksiyon ve seyrüsefer kursları açmıya karar vermiştir. Derslere 15 Temmuzdan itiba. ren başlanacak, 3 ay devam ede. cektir. Bu imüddet hitamında ya" Pilacak imtihanda muvaffak o- lanlara diploma verilecektir. TAN İki leri ida; rimize dönmüştür. fında Yugoslav. memleketimiz arasındaki #leari de tetkik etmiş ervet Berkii zimize demiştir ki ticaret muamelelerine ait mevzi alâkaları müşahede edilmiştir. neticesinde bu memleketlerin ih almak için bazı teklifleri olmuşt miz de bu mütekabü alâkaların bağlanma: muz mallar Sonbahara kadar Adliyede Dört Genç Kız Hırsızlıktan Mahküm Oldular Edirnekapıda ve Karagümrük. te oturan Hanife, Hikmet, Fevzi. ye ve Zeliha isminde on altışar yaşlarında dört genç kız, dün Sultanahmet üçüncü sulh ceza mahkemesinde hırsızlıktan hâpse mahküm edilmişlerdir Bu kızlardan Hanifeden baş. kası sabıkalıdırlar, Dördü de şık giyinmiş, güzelce kızlardır. Bun. lar Bakirköyüne gitmişler, Ko. kolya isminde bir kadının işlet. mekte olduğu tuhafiye dükkânı. na girmişler, alış veriş yapmak istemişler, bu'arada da iki kom. binezon, ipek çorap, tülbent, be. yaz avakkabı ve diğer bazı eşya çalmışlar, fakat hırsızlığın aka. binde de yakalanmışlardır. Hâkim, Hanifeyi 3 ay on gün, diğerlerini de beşer ay hapse mahküm etmişti 6 AY HAPİS YATACAK Sarıyer polis karakolu müret. tebatından polis memuru Kemal, Sarıyerde oturmadığı halde ora. da oturuyormuş gibi göstererek Arnavut tebaasından Hıristoya ikamet tezkeresi vermek suçile birinci Ağirceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Kemalin! muhakemesi dün neticelenmiş, mahkeme suçu sabit görmüş, Ke. malin 6 ay hapse konulmasına karar vermiştir. SAPIKALI MAHKÜM OLDU Uyuşturucu madde kaçakçılı. Âl yapmaktan sabıkalı Hasan, Makbule isminde bir kadını dö. verek bileziklerini gasbetmek suçile birinci ağırceza mahkeme. sinde muhakeme edilmiştir. Mah. keme, Hasanın 37 gün hapse ka. nulmasına, 110 kuruş ağır para cezası ve 5600 kuruş mahkeme Poliste : Elektrik Cereyanına Kapılarak Öldü Beylerbeyinde © Abdullahağa caddesinde oturan ve Üsküdar tramvay deposunda çalışan 26 yaşında Osman, elektrik cereya. nına kapılarak ölmüştür. KAMYON KAZALARI Belediyeye alt 342 numaralı kamyon, Yelkenciler oeaddesin. den geçerken arka tekerleği fır. lamış, yaya kaldırımından giden Mehmeda çerparak ağırca yara. lamıştır. Yine Belediyeye ait 338 numaralı çöp kamyonu Eyüpte Otakçılardan geçerken Arifin yük arabasına çarpmış, bu sira. ydanberi Romanyada tc vet Berkin, dün ticaret heyetimizle birlikte şeh- Heyetimiz, bu müddet zar. , Macaristan ve Bulgaristanla 'Balkan memleketleriyle beynelmilel yeni “vaziyetlere uygun şekilde yapılması mümkün üzerinde görüşmeler yapılmıştır. lerin Türkiyenin ihraç mallarına karşı büyük için karar ve tedbirler aldığı takdir. de Balkan memleketleri ile ticari mübadeleler tamamiyle artmış olacaktır. Romanyaya sataca. Adana pamukli münasebetleri in, bir muharri. sanayi ne izahat vermi ular ve şekiller Bu memleket. 'Temaslarımız raç mallarımızt tur, Hükümeti, ahdi formüllere lâtın genislem. lar yapacaklar: Servet Be: carlarının dale; nin verilerek sevkedilecektir. © şebbüsntta bul Hazete kâğıdı Servel Berkin, Romanyı gönderecek tüccarlarla temas ederek kendileri» Bükreştie Bulunan Fazla Kârla Ticaret Heyetimiz ü Dün Sabah Döndü | A Balkan Memleketleri İle Yeni Ticaret Anlaşmaları Akdi İçin Hazırlıklar Yapılıyor, Yakında Üç Ticaret Heyeti Gelecek arımizın satışına ehemmiyet ve. rilmistir. Bu 1s için on güne kadar memleketi mize bir Rumen heyeti gelecektir. Romanyadan alacağımız maddeler, bütün orman mahsulleri, sellülor, muhtelif kâğıtlar, ve i mamulâtıdı, yapak ve tiftik iştir. Macaristan, Bulgaristan ve Yugoslavyadan memleketimize birer ticaret heyeti gelecek. tir, Bu heyetler, Balkanlarda komşu memleket. lerle olan ticari mübadele vaziyetinin inkişafını ve mütekabil esaslar dahilinde ihracat ve itha. ini temin edecek yeni anlaşma. ir. rkin, yapak ve tiftik ihracat tüc- plerine cevaben hazırlanmış olan malların Ziraat Bankası tarafından bedelleri. alınması hakkında Ankarada te. macağını vandetmiştir. Merdivenköyündeki Kesik Ba Maktulün Çöp Amel Merdivenköyü civarında daki tahkikat, dün hâdiseyi çöp amelesi olduğu anlaşılm Piyasada : Satışları Başlıyor Bir müddettenberi İngiltereye Dün piyasamıza gelen malümata göre İngiltere için bazı malların mübayaa edileceği anlaşılmak. tadır. Bu hususta Bankaların da tüccara avans verecekleri bildi. rilmektedir. Bazı ti vaziyetten istifade edebilmek 1. çin İngiltereye gönderilecek mal. lar üzerinde sondajlar yapmış. lardır, Bankaların ticari evrak mukabilinde tediyatta buluna. cakları haberi piyasada memnu. niyet uyandırmıştır. LİMON VE ÇİVİ FİYATLARI ARTTIRILIYOR Fiyat tesbit ve mürakabe ko. misyonu toplanarak limon ve çi. vi tüccarlarının şikâyetlerini din. ların fiyatları ile yeni gelen iki vagon limonun fiyatı arasında nakliye ve maliyet farkı'olma. sından dolayı eski fiyatlar üze, rihden satılması imkân! olamı. yacağı neticesine varılmıştır. Ko. von gerek limonlar, gerekse çivilerin âzami kâr nisbetini pi yasadaki mevcut nisbetlerine gö. re tâdil etmek için tetkiklerine devam edecektir. DÜN YAPILAN İHRACAT Dün yalnız Macaristana dört bin liralık kepek ve valone deni. len palamut hulâsası gönderil. miştir. Trenden başka nakliye vasıtası olmadığından bugünler. de ihracatın inkişafına ihtimal verilmemektedir. o Yunanistana tuzlu balık ve balık konseryası götürmek üzere iki Yunan gemi. si limanımıza gelmiştir. Fakat bu gemiler henüz mübayaata başlamamışlardır. ODUN VE KÖMÜR FİYATLARI GİTTİKÇE YÜKSELİYOR Piyasamızda odun ve kömür fiyatları gittikçe yükselmekte. dir; Geçen sene bu ayda çekisi 180 kuruşa satılan odun bugün. lerde kayıkta 285 kuruşa ve eve da arabanın arkasında bulunan 12 yaşındaki Naci ağırca yara. Janmıştır, teslim 355 kuruşa verilmektedir. Mangal kömürünün kilosu da 4 kuruştur, ye olarak tesbit edilmiş değildir. tırmalar yapılırken bir çukurda maktulün şapkası ve İngiltereye İhracat ihracat satışları yapılamıyordu. | ecarlar bu | lemiştir. Eskiden gelmiş limon.! şı İnekler Bulup Çıkarmışlar! lesi Olduğu Anlaşıldı bulunan başsız ceset hakkın- bir parça daha aydınlatmış, maktulün Belediye Temizlik teşkilâtında vazife gören bir ıştır. Fakat, adı ve sanı kati Dün vaka yerinde yeni araş- kundurası İle bıçakla delik deşik edilmiş bir çöpçü elbisesi bulun. muştur. Zabita, bunun üzerine Kadıköy mıntakasındaki temiz. lik teşkilâtından son-iki ay Zar. fında ayrılan çöpçülerin isimle. rini tesbit etmiştir. Bunlar Arif, Muttalip, Ali ve Mevlüt isi n de dört kişidir. Ve halen dördü. nün de nerede olduğu malüm de. ildir. Onun için zabıta bunların bulundukları yeri araştırmakta İve maktulün bunlardan biri ol. duğuna muhakkak nazarile bak- maktadır. Kesikbaşı İnekler Meydana Çıkarmışlar Dün vaka yerine giden bir ar. kâdaşımız, kesikbaşın nasıl bu. lunduğuna dair şu malümatı top- lamıştır: Merdivenköyü ile Bulgurlu'a. rasında Beylik orman denilen bir mevki vardır. Bu civarda İnek jotlatan 15 yaşında Nazım ismin» de bir çocuk, kesikbaşın bulun. duğu yeri inekleri vasıtasiyle öğ. renmiş ve darhal Sahrayı Cedit karakoluna giderek haber ver. miştir, Nazım şunları anlatıyor: “— İnekleri otlatıyordum. Bir aralık ineklerden bir kaçı müthiş surette bağrışmıya başladılar. Onların bir leş kokusu aldıkla- ri zaman böyle bağırdıklarını bil diğim için merak: edip yanlarına doğru ilerledim. Bir de ne göre- yim? İnekler başları yerde oldu. ğu halde bağrışıyor ve ön ayak. ları ile bir noktayı kazmıya çalı, şiyorlar, Bilmem ne kadar zaman sonra toprak içinde küçük bir et İ 1.7940 Çivi Satan ç Tüccar dliyede Tahkikatın Tevsiine Karar Verildi Fatihte nalburluk eden Agap. yos çivi ihtikârı yapmak suçile altıncı asliye ceza mahkemesin. de muhakeme edilmektedir. A. gapyos bir müşteriye kilosu 45 kuruştan 250 gram çivi satmıştır. Müşteri de bu fiyatı fâhiş gördü. ğünden bir cürmü meşhut yap. tırmış ve Agapyosu mahkemeye sevketmiştir. Mevkufen muhakemesi yapı. lan Agapyos, çivi fiyatının 27 kuruşla 32 kuruş arasında müte. havvlil olmasına rağmen 45 ku. Tuşa satış yapmasında ihtikâr mevzuubahs olamıyacağım söy. lemekte ve hulâsa olarak: “— Ben küçük esnafım, beş kuruşluk, on kuruşluk çivi sata. rım, dökülür, ezik, çarpık, sakat çivi çıkar, bunları atarım, tartı farkı olur; bütün bunlar benim çiviyi daha uduz satmama mâni, dir. Eğer, beş on okka çivi sat. sam © zaman aldığım fiyata bir. kaç kuruş zammeder, 35 “kuruşa filân satarım, fakat böyle yü: gram, iki yüz gram satışlardı maliyet dalma yükselir” demek. tedir, Muhakeme, Ticaret Müdürlü, dünden çivi fiyatlarının sorulma, sı ve bu satışta ihtikâr olup ol madığının tesbiti için başka güne bırakılmıştır. DİĞER SUÇLULARIN MUHAKEMESİ Yako Bahardan 32 kuruşa al dığı çivileri 35 kuruşa satarak iktikâr yapmaktan suçlu Abdul Ish ile 28 kuruşa satılması icap eden çivileri Abdullaha 92 kuru. şa satarak ihtikâr yapmaktan suçlu Yako Bahar adliyeye sev. kedilmişler ve Sultarakmet bi. rinci sulh ceza mohkemesi tara. fından mühskemeleri başlayıncaz ya kadar serbest bırakılmışlardı. Müddelumumilik, bu iki tacir Bukkındaki tahkikatı nâtamam Bulmuş ve bu tahkikatın tekem. mül ettirilmesine lüzum görerek evrakı fiyat mürakabe komisyo. nuna havale etmiştir. SAHTE STERLİNLER Evvelki gün Orga ismindeki bir kadının elinde bulunup Ban. kaya gönderilen 30 adet sterli. nin sahte olduğu tesbit edilmiş. tir. Kadın, dün müddelumumili. ğe teslim olunmuştur. ——— Toplantılar, davetler ; Felâket Anlarında İlk Yardım Çocuğadır Çocuk Esirgeme Kurumunun bu w | semli vazifesini lâyıkile yepabilmesi için bütün yurddaşla; her türü) yardımda bulunmalarını kurum says) &ıyla diler, Konlerans Cuma ve Cumartesi günü axsam” lam sant 2i de Eminönü Malkevinde “Paraşüt ve paraşö'çülük” mevrulu bir konfezans verilecez ve “Hasbahçe” komedisi temsil edilecektir. Devetiy, ei ler ev bürosundan verilmektedir. Bugünkü Program : parçası görür gibi oldum. İnekle- ri kovaladıktan sonra sopamın w- İcu ile toprakları eşeledim. Bunun bir insan kulağı olduğunu görün. ce korkudan koşarak karakola gittim ve haber verdim. Biraz sonra gelen polisler top. rağı kazıp başı çıkardılar. Gece sabaha kadar da uyuyamadım. şi gel İsmail Safa Özlerin Cenazesi Gömüldü Adana, (TAN) — Kalp sektesi neticesi vefat eden Seyhan Me. busu İsmail Safa Özlerin ce- nazesi büyük merasimle ebedi meskenine tevdi edilmiştir. Niğ. de Mebusu Cavit Oral, mezar ba- Jada hazin bir hitebede bulun. muştur. rüyamda hep o başı gördüm. Ve| 740 135 8.00 8410 8.30 Program Müzik (PL) Ajans haberleri Ev kadım Müzik: Marşlar PL) 1210 1246 30 05 .20 18.00 18.05 1830 19.10 1945 20.00 2030 2045 2100 2115 2130 2145 2220 7245 2325 Program Alaturka müzl Ağan haberleri Alaturka müzik Müz. Program Müzik: Aryalar (PL) Radyo caz orkeslrasi Fasıl heyeti Ajans haberleri Alaturka müzlik Konuşma Müzik Sıhhat sat büzük Radyo gazetesi Radyo orkestrası Ajans haberleri Cszband (PL) Yarınkl program