19 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

ABONE öepguj Ecnebi Türkiye 2800 Kr. . Tasma » Cevap için mektup p- kuruşluk pul ilâvesi lazımdır, lara 10 Biz, sayti ad an boyunu kanun! eski li sayfa olarak çıkma- zda dört sayfa olarak ah bulduk, le, kantınım tayin etti. mahzuru Müzete busabilmek, ancak iki göze almakla mümkündü: isin, sayfa kazzı paklneye uydurmak girmeden altı sayfa Bi bücbüşi,, ş,,<efikine, yani bize kar 3 artan bir hasetle bakmıya nihayet, dün de yazdığımız Bün bir muharririni bize Vatanın menfaa'lerine © Küzeta zatın, böyle tan, millet rneselelerinde i klığı yapar, Onun yapabilirdik; Fakat, Mkaridır. lem Merleke dah, ti » Ve 0z pe devlet de o cerideye karşı dana, pay SR: Onu, memlekete, BE, meyi ete, halka, devlete, kanu sine “lkdaşlarına ihançtten menet- iğ bu MİR Yalnız 5 bize dün de biraz temas &pzetenin, sit sayfaya saldırmasının. içyüzünü nümiştik: Fakat bu sabah © #limize ulmca büyük bi? hay- <isn kendimizi alamadık. — dük kl o gazete bühsettiği- in mahzuru da göze almış MAN Saymanı altıya çıkarmış. & bir daha anlaşılıyor ki, dâ- van die vatan, maili yine di. Seride, Ve yine ME he sn eşi ok Menfanilar uğrunda, bir xa hüneğ Vâlana, millete, devlete, hal- Teketi, pi. AYIRIN açıkça yazdığı has VE hicap, gün so yapmaktan azap Dün, bir etin süphemiz yoktur. Fakat ti bize alt değildir. Or- sunacak bir sakatdık bü- Bihayet hükümetimizce de beklenebilir. Hattâ mevcut ilga ederek, ceki hali iade hal geklldir. Çünkü şim. İh | Fa in İ ” ; z ş 1 ve ita, tün; ne vatan, ne devlet gön ZE Üelik, hazin ir Beli gar Yaptığı ha, Tir bul eken bütün bunlara muga- TAN | CENEVRE MEKTUBU | iZ Üçüncü Cümhuriyet Cenevre, 12 Temmuz n hükümeti Alman mü- &i i P tareke şartlarını nasil der. hal kabul ettiyse, rejimini de © kadar sürstle değiştiriyor. Fran- sa gibi, demokrasinin halktan 0. lan en bücra adamın bile iliğine kadar işlediği bir memlekette Mareşal Petain'in bu muvalfakı. yeti, bir fenomendir. Bütün senaryo OVichy'de ha. zızlanmış bulunuyor.” Burada, Laval'ın hazırladığı yeni kanun metinleri için el kaldıracak bir Parlâmento bile vardır. Bu Per- lâmento kimi, hangi havanın i. çinde temsil ediyor; bunu her- kes bilmekle beraber, bugün ya. rm, bu muazzam sahnede, “Ü- güncü cümhuriyet öldü; yaşasın Pötaln,, diye bağırılacak. Fakat Pötain Fransasın, ü- çüncü cümburiyet Fransasından daha kötü bir âkıbet beklediği. ne bin misal vardır. İşte biri; Bugün gelen Alman gazetele. ri, Daladier'nin en yakin iş ar- kadaşı Bonnet'nin Vichy'de bir mebus grupuna hitap ettiği bir Dutuktan bahsediyorlar. Bonnet, bu nutkunda, tâ 1938 ağustosun- danberi vaziyeti izah etmiş ve harpten İngilterenin mesul ol. duğunu, Fransanın bu harbe is- temiyerek, sürüklendiğini anlat. mak istemiştir. Bonnet'nin bu sözleri, hangi tesirler ve sebepler altında söy- lediğini kestirmek pek kolay. dır. Alman işgali altındaki bir Fransada, memlekette zorla tu. tulan sabık devlet adamları bu- gün konuşabiliyorlarsa, konuş- turuluyorlar demektir. hemmiyetli olan, . büyük muharebeden mağlüp çı. kan Osmanlı İmparatorluğunda bazı muhitlerin ve kimselerin Yazan: C. C. Daladier kabinesinde Hariciye Nazırı olarak bulunan BONNET makuldür, zannettikleri “merha- met tahrik edici, jestlerini tırlatan, bu jestlerin Almanlar ücerinde bıraktığı tesirdir. Bu tesiri de Alman gazetelerinde o. kuyoruz. v Meselâ Almanyanm ehemmi- yeti akşam gazetelerinden olan Nachtausgabe gazetesi, Bonnet'. Bin bu nutkunu tahlil ederken, aynen şöyle demektedir: “İngilterenin mesuliyeti bu suretle âşikâr birhalalı. yor; amma Fransanmndame- suliyeti oâşikârdır. £ Dünyanın en büyük devletlerinden biri sa. yılan, kendini müdafaa batlarr- nın arkasmda emniyette gören ve Avrupada birçok müttefikleri has öldü, Yaşasın Petain olduğuna güvenen Fransa, haki. katte o derece zayıftı ki; onu i- dare edenler irtikâp etmekte ol- dukları hatayı bilmelerine rağ. men, müstakil bir politika takip edememiştir. Bu, Fransanın me. suliyeti İngiltereninkinden . kü- çüktür, demek olamaz; çünkü bir milleti harbe sürükliyenin kabahati, ne ile karşilaşılacağını bildiği halde, harbe sürük'en. mesine meydan verenden daha büyük değildir. “Bonnet, dün Vichy'de yaptı. b ifşalarla kendini kurtarama. mıştır, O, arkadaşları ile birlik. te, Fransa karşısında, yüz bin- lerle ölü ile milyonlarla muha. vir karşısında mesuldür.,, azete şöyle devam ediyor: “Fransız milletini ileride Almanyaya karşı yeniden kullanacak kaygusuz kimselerin meydana çıkmasına mâni olmak vazifesini Alman hükümetinde yaratan asıl Bonnefnin natku. dur. Daladicr, Bonnet ve arka- daşları, 1939 eylülünde yalnız kârarsız. değil, endişeli idiler, Ayni şey Fransa için de söylenir. Bu millet, ona, asırlık demokrasi rejimi yerine, birdenbire otori- ter rejim ikame ederek, ve hu. günlerde Vichy'de toplanacuk o- lan komitelerin bir sosyal inki- Tâp vilende getirecekleri taklidi. ni yaparak, yeniden büyük dev- let derecesine yükseltilemez.., İşte Mareşal Pötain'le arka daşlarının elde ettikleri netice! Düşmanın merhametini tahrik i- çin öne sürülen her iddia, mağ- İâp milletin cyza hükmünü ağır. Jaştırmıya » yaramıştır. O Vaktile Marnda bir harp kazanan, şimdi yor. Bu manzarayı yüreklerimiz. sızlamadan görmek mümkün de. ğildir. PRATİK BİLGİLER Fatura Tanzimi Mecburiyeti Karşısında Dikkat Edilecek Başlıca Noktalar Nelerdir ? maf ve ticari müessesele. Tin şimdiye kadar ticaret kanunu ahkâmına göre tanzim ettikleri faturalar, yeni mua. mele vergisi kanunu mucibince ihtiva edeceği hususat da tesbit edilmek suretile mecburi bir hale konmuştur. Yani bundan böyle ticari ve sınaf müessesat fatura tanzim ve itasına ve mü. bayaa ettikleri mallar için de alacakları faturaları muhafaza etmeğe mecburdurlar. Gerek faturayı tanzim eden ve gerek. se faturayı alan müesseseler bunları ticaret kanununun 75 inci maddesi mucibince ticari defterler gibi 15 sene müddetle muhafazaya ve her talep vuku. unda İbraza mecburdurlar, Bun. Jarın saklanmaması ve talep ha. Jinde ibraz edilmemesi hukuki ve cezmi birçok mesuliyet ve za. rarları tevlit eyler. Mevzuatımıza nazaran fatu, ralar yazı makinesi ile yazıldı. ğına veya el ile doldurulduğuna göre iki türlü muhafaza şekline #âbidir: El Ne yazılan faturalar (Ticaret kanunu madde: 72) musaddak kopye defterinde kopye makinesi ile suretleri a. anarak saklanmalıdır. Yazı ma. kinesi ile yazılan faturaların tse kopyeleri sene sonunda tarih ve numara sirasile ciltlendirilmek suretile saklanılmak lâzımdır. (Kazanç kanunu madde 15). imdiye kadar herkesin kendi ihtiyacına göre tanzim eylediği faturalar yeni muamele vergisi kanununun 31 inci maddesi mucibince şu kayıtları da ihtiva eylemek Yazan: CEK mecburiyetindedir: A — Tarih ve müteselsil sı. Ta numarası, B — Teslim edilen malin cin. sl, nevl, miktarı, # C — Vâhit satış fiyatı, yani vâhidi kiyasi olarak kullanılan kilo, adet, metrenin beherinin fiyatı, Ç — Satış bedelinin tutarı, D — Teslim tarihi, E — Müşterinin isim ve ad- resi, F — Faturanın ticari defa. tirde veya muamele vergisi defterinde kaydedildiği sıra ve. ya madde numarası, Bu suretle tanzim olunacak faturanın müessese sahip veya salâhiyettar memurunun İmza. sını hâvi olması lâzım olduğu gibi müşterinin teslim tarihi ile İmzasını almak da lözimdir. Çünkü faturaların ticaret kanu- nu mucibince bu suretle tesli. minden itibaren sekiz gün zar- fında itiraz ve ademi kabul müddeti vardır ki bu müddetin tesbiti için bu tarih ve imzanın lüzumu şüpbesizdir Sekiz gin. den sonra vâki olacak itiraz kanunen şayanı kabul değildir. (Ticaret kanunu, madde: 684.) yaşıma bu suretle tan. zimini tesbit ettikten sonra pul vaziyetini de gözden geçirelim. Faturaların metni yüz kurus. tan asağı ise hicbir pula tâbi değildir. (Damga kanunu 32 nel madde, 27 nci fıkra), Metni yüz kuruştan yukarı faturalar tan. zim olundukları zaman 3 ku. ruşluk pul yapıştırılır. Bundan başka faturaların bedeli alındı. ğına dair (ekite) edilirse yüz kuruşa kadar olan bu beyanlar için 2 kuruşluk pul ve daha yu. karı mebaliği hâvi faturalara da 8 kuruşluk pul yapıştırılır. (Damga kanununun İl inci maddesinin 3828 numaralı ka. nunla zam yapılan fıkraları.) Yani bir faturaya bundan böyle fatura olması için 3 ku. ruşluk pul, bedel alındığını be. yan için 8 kuruşluk pul ki ce. man İi kuruşluk pul yapıştır. ması lâzımdır. ra Karpuz Satışı “Ücçen gün hasta için iki karpuz at, dem, 60 kuruş verdim. Fakat, bu zahset boşuna çıktı, Çünkü karpuzların ikisi de hamdı, Uzun müddet Anadolunun mühtei* yerlerini dolaştığım için biliyorum Her tarafta şu usul vardır. Karpaz sa- tışı diğer gıda ve yiyecek maddelerinde olduğu gibi kontrol altmdadır. Her karpar arabasından beş on tane kesilir ve ham olanlar imha edilerek satışa Çi. karılmasma meydan bırakılmaz. Bu çe. şit kontrol, İstanbulda da yapılamaz ma? Taksimde tütüncü Gafur İtalya, Kat'i Hava Hâkimiyetini Nasıl Temin Edebilir ? Yazan: A. AHISKAL K ihtiy, mevcut tayyare ve molör fabrikalarından temin cden ve bunları hariçten tedarike mec. bur olmıyan İtalyan havacılığı, malzeme bakımından zen; dir. Ucuculuk âleminde rekorla. rının bulunması da bu sanayiin inşa, malzeme ve teknik tarafı dan boş olmadığını gösterir. ahillerinin fazlalığı, deniz birbirlerine yakınlığı, Akdeniz ortasında ve kuş bakışı vaziyette bulunuşu, bu tnemle- ket tayyareciliğinin daha ziyade denizlerde inkişafına âmil ol. muştur. Donanması içinde tay. yare gemilerinin bulunmayışı hayretle © karşılıyanlar vardır. Halbuki İtalyan tezgâhları gemi inşuatında da muvaffak olmuş- tur. Fakat bol sahil, müsait ha- va üsleri böyle bir ihtiyacın doğ masına meydan vermemiştir. İtalya, motörcülükte büyük devletlerin inşaatile müsavi bir hasıla göstermemiş olmakla be. raber bu memleketlere yaklaş- mıştır. Bilhassa rekor tayyareci. liğinde tecrübe edildikten sonra ağır bombardıman tayyareleri; konulan iki bin sekiz yüz bey. girlik Fiyat motörleri, haliflik cihetinden zamanın en muvaf- fak motörü olarak gösterilebilir. Dokuz yüz otuz kilo ağırlığı o- lan bu motör, arka arkaya ve bir ana mili üzerinde aksi isti. kametlerde dönen iki pervaneli- dir. Pervanenin biri soldan sağa doğru dönerken, diğeri sağdan sola doğru dönmektedir. Beygir başina düşen ağırlık ta üç yüz o. tuz üç gramdır ki, günün en ha. fif motörlerinin öncüsüdür. Coğrafi vaziyet, fabrikaların mevcudiyeti, inşaatın iyiliği, bu memleket tayyareciliğinin inki- şafına müsait olmuştur. endi larını dahilde Me Balbo'nun himmeti. le esaslı surette teşkilâta bağlanan İtalyan havacılığında, şahsi yükselişler ve rekorlardan ziyade, birliklerin teknik tekâ. mülü ve toj teşebbüslerin ba- şarılması gözönünde bulundurul. muştur. Bunun kiymetli başarı. sını yine Balbo'nun kumandası altındaki Atlantik seferleri mey» dana çıkarmıştır. Bu muvaffak. yetler İtalyan tayyarecilerinin tam mâhasile tekâmül etmiş ve malzemesini bulmuş olduğuna güzel bir işaretti. Bundan altı, yedi sene önceki vaziyetlerde, ordusunun hazır bulunmasını is. tiyen İtalya, bu arada hava silâh- larını da seferi kadrolarında ve dolgun mevcutla talim ve tetbi- ye etti, Üç bin, üç bin beş yüz tuyyareyi yenilemek, oldukça masraflı idi. Aradan geçen zaman o günün sürat, İrtifa ve kabiliyet bakı. mından Üstün olan vasıtalarını körletti. Bugün için İtalyanın tayyarelerini zamana uydurmak mecburiyeti doğmuş bulunuyor. Avrupadan gelen haberler, bu noktayı bilhassa işaret etmekte- dir. Eşhasın, talim ve terbiye ba- kımından iyi atıcı olmadıklarını da duyuyoruz. Bunu kabul et- mek pek te doğru olmaz. Ele- manlar arasında henüz pişmemiş gençlerin bulunduğu muhakkak. tır. Bu gençler tabii olarak kes. kin nişancı olamazlar.. Çünkü tayyareci mantar gibi yerden bitmez ve turfanda meyva gibi, zorla olgunlaştırılamaz, O" beş günde yetiştirildiği iddia edilen tayyare pilot- lerının veya râsıtlarının vezife, lerinde aksaklık ve ürkeklik o. lacağını pekâlâ (o kestirebiliriz. Mektepten bir scemi yavru kuş toyluğu ile çıkarak, cephedeki kurtlar karşısında muvaffakıyet göstermek büyük şansa bağlıdır. Bir tayyarecinin kendine tam mânasile itimat edebilmesi man ve fazla uçuşla kabil olur. Teknik ve inşaatının müsait o. Tuşuna mukabil, son dört, beş se. ne zarfında elindeki bol ma)ze- me ile ve bu malzemenin verdiği evsafla kanaat etmek mecburi. yeti, sayıca fazla hile olsa sürat ve silâh itibarile İtalyanm ha. sımlarından geri kalmasına â- mil olmuştur. Şimdi İtalyan havacıliği çok motörlü bombardıman tayyare. lerini yenilemek, günün süratine, mahevra kabiliyetine uydurmak zaruretindedir. Girmiş olduğu bu barpte altınlarınn bir kısmı. Bi taarruzdan uzak ve korunma- Sı kolay fabrikalarına yatırarak, memleketin havadan müdafaası. nı ve mukabelesini temine gay- ret edecektir. Elinde prototip o- larak tetkik edilmekte olan bir yeni tipi varsa, bunu kısa #a- manda ve seri halinde İnşa ede. rek, noksanlarını tamamlıyaca- ğına inanabiliriz. Yoksa havada bir üstünlük göstermesi, uçucu. larının fedakârlıklarına o bağlı kalır. Son harp göstermiştir ki, insan kuvvetinin iş görebilmesi teknik vasıtalarla mümkün ol maktadır... LOKMAN HEKİMİN ÖĞÜTLERİ Belkemiğinde Rümatizma Belkemiğinde rümatirma (hastalığı. nm İki türlüsü vardır: Biri gençlere, öteki yaşlılara musallat olur, İki tür. Mösünü bir güne sığdırmak mümkün 0. lamıyacağından bugün yalnız, gençler. dekini anlatmıya çalışacağım. En siyade, yirmi İle kırk yaş aratın. da başlar. Fakat daha önce, 15, 10, 8 yaşmda bile geldiği vardır, Ellisinder sonra gelmesi pek müstesnadır... He- men daima erkeklerde olur, İlk zamanlarda, belkemiğinin aşağı kısmmda şiddetli ağrılar... Oradan ba, caklardaki sinirlere, bilhassa siyatik sinirine yayılır, fakat belkemiğinin «A yukarı kısmmdan o başlıyarak oradan kollara yayıldığı da vardır. Kimisinde ağrılar ellerde veya ayaklarda, par. maklarda başlar. Bu hastalıkta ağrılar, şphesir, isti. tap olmakla beraber, daha mühim 8. Jimet belkemiğinin o tutulması, kilçük kemiklerin arasındaki mafsalların bir. leşmesidir, mafsallar birleşerek belke. miğinin tutulması (ilerledikçe, ağrılar yavaş yavaş kaybolur, fakat belkemiği eğilip' doğrulümaz. Kemiğin iki tara, fındahi adaleler tahta gibi katılaşır, Baş ta pek güçlükle döner. Göğüs tah, tası da kolayca hareket edemediğinden nefes güçleşir. Rümatizmalı hasta dim. dik durar,.. Garibi şuradadır ki kendi. si bu halinin farka varmaz. Belkemi. gi tutulunca ağrıları geçmiş olduğun. dan kendisini iyi olmuş farzeder, Hareket edemiyen adaleler de git, tikçe küçüldükleri için rümatizmelı zayıf kalır. Belkemiğinin tutulması tamam el. duğu vakit hastanın sırtı, ta burlaşır, baş öne doğru eğili, yakınlaştığı bile vardır. Bununla be: ber basta şikâyet etmez, çünkü ağrıla. st yoktur... Alışamları âteşi biraz yük, selse bile, ancak 38 dereceye kadar çıktığından ona da ehemmiyet ver. mez.., Yalnız, gözleri pek İyi göre. mez, Ona da belkemiğindeki rümetiz. madan ayrı bir rahatsızlık o sanneder, Halbuki buda rümatizmadandır ve belkemiğinde rümatizma çeken genç. lerin yüzde altmışmda bulunur. Gençlere musallat olan bu hastalı. ğın sebebi çok defa mikroplardır. Ev başta tenasöl uzvunda yerleşen mik. rop, Sonra verem mikrobu,., Bazısında düşmekten yahst çarpmaktan sonra başlar, fakat o mikropların tesiri gene unutulamaz... Dişlerdeki çürüklerden boğazdan ve ağıyda yerleşen o mikrop. lardan geldiğini iddia edenler de var. dir, B et versin ki, İnsanm seklini değiştirmekle beraber, neticesi bakı mından ağır bir hastalık değildir. Yaşamıya mâni olmaz. Nitekim, böyle iki büklüm, arkaları çıkmış, başlar önlerine doğru eğilmiz. dizlerine yak. laşmış kimselerden ak saçlılarını bile sokaklarda görürsünüz, Fakat tehlikeli olmaması onur tede. vi ettirilmesine engel olmamalıdır. A, ebep olan mikrop anlaşılırsa teda visi kolaylaşır. Alçıdın orsa İçeri. sinde, olmazsa, ameliyat Yapsak t5 *edıvi ederler