27 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

NA Ankara Caddesi 103 TAN GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ A. Eden'in ilk Temasları Misafirlerimiz Ankarada Halkın Coşkun Tezahüratile Karş Mr. Eden'in Ankara | Ziyareti Bu ziyaret daha şimdiden her ti rafta büyük bir alâka uysndr-| işter, Çünkü Edenin Örla ve Şarka yaptığı bu veyahan, terenin Afrika, bütün Akde- , Orta ve Yakın Şark mesele ile alâkadardır. Hariciye Na bu seyahati esnasında bütün eseleleri hal için ie:m gelen leri alacaktır. Bu arada Ak- Orta ve Yakın Şark me- ri ile yakından alâkadar bu- Türkiyeye de uğ- ik riceli ile temas- bulunması gayet tabildir. —— —— M. Zekeriye SERTEL ngiliz Hariciye Nazıri Mister Kurmay Eden ve İngiliz Genel Başkanı General Dil dündenberi memleketimizin mi- safiri bulunuyorlar. Bu ziyaret daha şimdiden her afta büyük bir alâka uyandır- miştir. Çünkü Eden'in Orta ve Yakın Sarka yaplığı-bu seyahat, i terenin Âfrika, bütün Ak- seniz, Orta Şark ve Yakın Şark meseleleriyle alâkadardır. Hari- viye nazırı bu seyahati esnasında bütün bu meseleleri hal için lâ- zımzelen tedbirleri alacaktır. Bu arada, Akdeniz, Orta ve Sark meseleleriyle yakından slâ- kadar bulunan müttefiki Türki- yeye de uğraması, ve Türk ricali ile temaslarda bulunması gayet tabiidir. Almanlar bu ziyaretin, Türk - Bulgar deklârasyonu münasebe- tiyle Türkiyenin İngiliz ittifakına aykırı bir hareketinden dolayı ya- pıldığını işaa etmişlerse de, bu Propagandanın maddi hiç bir kıy- meti yoktur. Çünkü Mister Eden we arkadaşları Türk - Bulgar dek- lârasyonundan evvel yola çıkmış- lardır ve Türkiye haz rı, bu deklârasyon mi vaki olan beyanatında Türkiye- nin İngiltere ile olan ittifakına bağlı olduğunu tekrar ederek bü- tün bu yanlış tefsirlerin ve kasdi mahsusla ortaya atılmış olan propagandaların önüne geçmiştir. İngiliz matbuatının ve Londra radyosunda dün sabah Mister E- den'in Türkiye seyahatinden bah- seden mebus ve muharrir Ver- non Bartlet'nin verdiği malümata göre, İngiliz Nazır ve Genel Kur. may Başkanınının bu ziyaretleri daha ziyade Balkanlar meselesiy- de alâkadardır. Mister Vernon Bartlet'ye göre vazivet şudur: “Yunan - İtalyan harbi İngi- lizlere Şarki Akdenizde teşebbüs kudretini ellerine almak imkâni- nı vermiştir. Artık bundan sonra bu tesebbüs kudretini Almanlara vermiyeceklerdir. Nitekim Mister Eden'in Ankara ziyareti de Ber- İlinde bir sürpriz tesirini yapmış- tir. Almanya merak içinde soru- yor: Bu ziyaret niçin? Onlara su kadarını haber verebiliriz ki, bu ziyaret, İngilterenin Şarki Ak. denize verdiği ehemmiyeti göste- Ten bir misaldir. İlk defa olarak Almanya, İngilterenin ne yapaca- ğını anlamaya çalışan bir seyirci vaziy de bulunmaktadır... Sonra, İngiliz mebusu vaziye- ti tetkik ederek en fena ihtimal- leri tahlil ediyor: “Hitler ötedenberi harpsiz fü- tuhat prensibini tekip etmistir. Bunun için de müracaat ettiği vasıta, sinir harbi ile işgal edece- #l memleketi vormaktır. Dün A- vusturvaya, Cekoslovakyava, Nor veç ve Holandaya karşı takip et- tiği bu metodu şimdi de Bulgaris< Devamı: Sa. 4ği Mister Eden geçen defa Mısın ĞI. Wavell'in ziyaretinde Avustralyalı kıtaatı Erkânı Harbiye Re'si Ankarada / üeri vesyet Misafirlerimiz Dün Resmi Ziyaretlerde Bulundular. Hariciye Vekilimiz Gece Ankara Palasta Bir Ziyafet Verdi Ankara, 26 (A.A) — İngiliz Hariciye Nazırı ekselâns Al thony Eden İle İmparator! Genel Kurmay Başkanı Gene Sir John Dill, hükümet merke-| zimizi resmen ziyaret etmek için bugün saat 10.30 da Ankaraya gelmişlerdir. Muhterem misafirlerle refa- katlerini getirmekte olan husu- si tren, gara girdiği zaman buş- ta Hariciye Vekili Şükrü Sara- coğlu olduğu halde Genel Kür- may ikinci reisi Orgeneral Gündüz, Hariciye Vekâleti U- mumi Kâtibi Numan Menemen- eloğlu, Ankara Valisi Nevzat Tandoğan, Hariciye Umumi Ki- İtiplik Muavin! Cevat Açrkalm, Protokol Umum Müdürü Salâ- bettin Arbel. Merkez Kumanda» nı Albay Ali Demir, Fmniyet Mü dürü Şinasi Tura Polonva ve Yunanistan Büyük Elcilerile Mi- İ snr, Holanda, Beleika Elcile: İziliz Bi ve hava Ataşemiliterleri ve bas- İta Riyaseticümhur bandosu ol- İduğu halde ihtiram vazifesini i- |fa etmek tzere sekeri bir kıta İperonda hazır bulunmakta idi- İler. Garın diğer aksammı da ke- sif bir halk kütlesi doldurmuş bulunuyordu. (Sonu: Sa 5: Sü3) ılandı İ Eden, Yakında Atina'ya da Gidecek Londrada Tefsirler mem iyi Mr.Eden'in Ankarayı Ziyareti, Hâdiselerin Doğurduğu Umumi Vaziyetle Alâkedar Kahire, 26 (A.A.) — “Reuter, Eden ve General Dill şimdi An- karaya yapmakta oldukları ziya» retten sonra birkaç gün için tek- rar Kahireye döneceklerdir. 'Bu arada Eden'in Atinayı da ziya- ret etmesi muhtemeldir. Londra, 26 (A. A.) — Norveç, Holanda ve Belçikada vaki oldu- Ru gibi Almanların Balkanlara da bir kasırga gibi inmeleri bagün artık mevzuu bahis değildir. İm- giltere bu mıntakada ve şarki Akdenizde dostlarının menfaatle- İeri ile bizzat kendi menfaatleri ni koruyacak tedbirleri almıs bu- lunmaktadır. Yunanistan ve Tür- (Sonu: Sa 5; Sü 4) ŞARKİ AFRİKADA HAREKAT SÜRATLE İNKİŞAF EDİYOR (Askeri Muharririmiz yazıyor) Şimali ve Şerki Afrikada bü- yük, küçük tam on İki cephe ü- zerinde yapdnakta olan (İngiliz İİ askeri Barekâti, muharebe saha- arının bilhassa cenubu şarki böl- gesinde, yani İtalyan Somalisinin toprakları Içirda, harikulide de- Zİİ milecek bir inkişat gekii almıştır. Bu cihetten henüz geçen hafta İ| Cuba nehrini birçek noktalardan İİ seçerek şirmale doğru | ilerliyer Cenubi Afrika birliği ve Kenya ordularına mensup motörlü kıta lâr, geçen pazartesi günü sahil istikametinde 150 kilometre üte- de bulunan Brava şehrini İşgal (Devamı: S. ü Yeni Tefrikalarımız Göl İnsanları Yazan: Cemalettin Mahir © “Göl Insanlar, sayfalarında ha; şılaşacaksınız. sayfalarında edebiyat eserde, tıpkı yurdun pmarları miz ve berrak bir lisan bulacaksınız. “Göl Insanları,, isimli eserin “Yeni hir edebi- edebiyat yoktur!,, da- kaza; yat vardır!,, , “Yeni vasını genç nesil lel Yakında isimli yüzde yüz yerli eserin lin yeri yoktur, fakat siz bu eserde tahayyül olunamıyacak vâkıalarla kar- “Göl insanları, isimli nefis memleket eserinin yapmak gayretinden doğan bir üslüp girifiliği yoktur. olun: Bunu, eseri okumuş bulunan en salâhi- yetli müellifler temin etmektedir. TAN da © Paris, Cihan muştu. Bunl Ve siz hu gibi akan terte- | linde tasvir n emin (8 zevkle takip Bir Yazan: köşesinden kopup gelen dökün idi. Bunlar arasında ber millete mensup kral lar, prensler, prensesler, büyük zenginler v. dı. Muharririmiz bu romanında bu enkaz ara- sında yaşanan meraklı bir ömrü anlatacaktır. Enkaz Arasında, yatın en garip cilvelerini en canlı sahneler ha- Enkaz Arasında ULUNAY harbinden sonra dünyanın dört rle del ar 1914 — 1918 harbinin enkazı Inız bir roman değil, ha- €den edebi bir eserdir. Yakında tefrika halinde neşre başlıyacağımız bu eseri karilerimiz sonuna kadar ulüka ve edeceklerdir. İki Güne Kadar iü. 59İİ iBulgaristan İşgal Tehdidi Altında o— İngiltere (o Hariciye Müsteşarı Kamarada | İzahat Verdi: Hazırlıkların Hayli İlerlediği Anlaşılıyor Bir Taraftan da Berlin Boyuna Sofyaya Teminat Veriyor İngiltere Hariciye Müsteşarı BUTLER Londra, 26 (A. A.) — Avam Kamarasında, Bulgaristana nit olan vaziyeti his mevzuu edilmiştir. Bir suale cevap veren hariciye müsteşarı Butler demiştir ki: “Bütün haberler şu fikri veri- yor ki, Bulgaristan, isgal yolun- daki Alman hazırlıkları bugün cok ilerlemis bir haldedir. İngiliz elçilik memurlarının Bulgaristan dan ayrılmalarının münasin ol- duğuna hükmettiği zaman bun. ların hareketi İcin içabeden tedbirlerin alınması işi, Sofyada-| ki büyü Britanva elcisine hırakıl | mıştır. Bu İsi vaprms olduunu) tahmin ediyorum. Bununla bera- ber bu hususta bir mor verme- si kendisinden telgrafla istenre'? tir, (Sonu: Sa 5; Sü 6 ) Tanca Meselesi de Halledildi İngiltere, İspanya İle Anlaştı Londra, 26 (A A.) — Hariciye müsteşarı Butler bugün Avam | Kamarasında, Tancanın vaziyeti bakkında İngütere ile İspanya a- rasında mütevassıt bir anlaşma aktedildiğini bildirmiş ve demiş- tir kiz “Ispanya, Enternasyonal mın- takasının tahkim edilmiyeceğini temin eylemiştir. İngiltere hükü- meti İspanyol hükümetinin Tan- ca mmntakasındaki hususi alâka- sini ve Tancaya ait Enternasyo- nal muahedeleri imza etmiş olan dev) * örin şimdi müzakerelerde bulunmalarına imkân olmadığını tanımıştır. Butler, beyanatının sonunda “Nihal anlaşmaya intizaren, Tan cadaki İngiliz tebaasının simdiki iktisadi, ve kanuni, hakları bu anlaşma ile korunmuş olmakta - dır,, demiştir. | ——— Yugoslav Hariciye Nazırı Peşte'de Budapeste, 26 (A.A) — Yu. goslavya Hariciye Nazırı Marko- viç, bu sabah iki gün sürecek resmi bir ziyaret için buraya gel- mistir Bu ziyaret esnasında son defa aktedilen dostluk muahede- bilmiştir, Olabilir. Cünkü büt 'OCUK O ANSIKLOPI »ini barakır. FİYATI (AY Sİ Şarki Akdenizde İngiliz'ler Meis Adasını işgal Etti Bu İtalyan Adasına 25 Şubattâ İngiliz Kıtaatı Çıkarıldı Londra 26 (A. A.) — İn- giltere Bahriye ve Harbiye Nezaretleri aşağıdaki müş- terek tebliği neşretmişler- dir: “Şarki Akdenizdeki İtal- yanların deniz tayyaresi üs- süne malik olan küçük Me- is adası 25 şubatta kıtaları- mız tarafından işgal edil- * TAJ Meis adası, Kıbrıs ile Ra- dos adaları arasında, Antalyanın garbinde Kaş kasabamızın tam| karşısında küçük bir adadır. İtal yanlar, on iki adayı zaptettikleri vakit, bizim kara Sulanmızın içinde bulunan bu küçücük top - Tak parçasını da işgal etmişlerdi Meis'le Rados arası takriben 40 mildir, Karısını İzimr, 26 (TAN) — Dün gece şehrimizde bir aile faciası olmuş- tur, Eczacı kalfalarından Musta- fa Cabuk, 30 yaşında altı aylık hâmile karısı İsmeti yedi yerin. den biçaklıyarak öldürmüstür | Katil meşhut suclar kanununa| tevfikan 26 sene hanse mahküm | olmustur. Mustafa Cabuk, mah- kemede verdiği ifadede. karısını SIRASI GELDİKÇE: Yaza Ben, Türk denilen efendi çocuğu, yine sana temin ederim seni bırakmıyacağım, Eden!, Topraklarda da, denizlerde Hepinizin yiğit sahıslarında sinin musaddak nüshaları teati edilecektir, halklarım erkekçe ve sevgi Cocuğunuza verebileceğiniz en kıymetli hediye YALNIZ ocuk Ansiklopedisi hediyeler unutulabilir. Fakat İngiliz donanmasına teslim olan bir Alman gemisi Izmirde Bir Adam Altı Aylık Hamile Suçlu 26 Sene Hapse Mahküm Edildi Anthony Eden'e H* geldin has İngiliz! Has İngiliz erkek olur; Türk gil Seni biz mazlum Habeşistan istilâ olunurken tanıdık, Mertliğine bütün kalplerimizle hayran olduk. : Sana, ben, bu halkın çocuğu ve bu halkın mubarriri temin ederim ki milletimin kalbinde bugün tuttuğun yer pek derindir. Efendi milletin efendi çocuğu! «wm olarak beni daima yanında ve hattâ önünde göreceksin. Eden! Sen ne kadar bizden olursan biz bin defa daha sendeniz. Sevimli ve erkek misafirlerimiz! le selâmlarız. Hoş geldiniz, hoş gidiniz, zafer hepimizin olsun. Çocuğun bütün bayatınd» TİRANIR Şarki Afrikada Somali'nin Merkezi de Zaptedildi! Libya Çölünde Naz Kıtalarının Hareketi N Geçtiği Bildiriliyor. Londrada Henüz Malümat Yok Ankara, 26 (Radyo Gazetesi! Son haberlere göre Afriki askeri vaziyet şu merkezdedir. Habeşistanda: 12 cephe üz den yapılan hareki Brit kuvvetleri lehine bi lar göstermektedir. İtalyan Somalisinde: o Cenub Afrika küvvetleri Cuba mehi 400 kilometre içeride W ılyan Somalisinin merkezi olai Mogadiscio'yu dün akşam etmişlerdir. Bu hareket, sürat (itibariyle Libyayı da geçmiştir. Vâkığ, kuvvetler motörlü olduğu kendilerinden bövle seri hı ler beklenebilir. Fakat normal mayan zamanlarda ve mukat met göstermeye çabalayan bir du karsısında bu asla b lenemezdi. Her türlü tahmini rin dışında olduğu cihetle bu has (Sonu: Sa 5:Sü51 öldürdü çok sevdiğini, daima kıskandığı nı, hiç bir fena hareketini gö mediğini. fakat dün gece eve g€ diği zaman kendisini evde b mayınca.komsuda aradığını karısını orada bir erkekle konu” surken gördüğünü anlatmış, bütün sebebin bundan İleri g Alğini ilâve etmistir. n: AKA GÜNDÜZ milletin iliklerine kadar efend ki milli menfaatlerim dahilinde de, havalarda da bu şeraite wy- yiğit Britanya İmparatorluğu