15 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

15 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

RR Dünyanın Siyasi Manzarası Bütün tehditlerine ra diye kadar çok ihtiya ya set takip eden Jsponyanın hususi dir vaziyeti vardır: İngiltere (le harp halinde değildir. Diğer cihet- ten çok toplu b mühim sanayi yetlerle bir imzalıma- dıkça, böyle bir maceraya gürük- leneceği tahmin edilemez. Berlin Ziyareti: . ondra ve Berlin mahafili, Japonya Hariciye Naar Mösyü Matsuoka'nın Berlin zi- Yaretine büyük ehemmiyet ver. mektedirler, Birkaç gün evvel bu ziyareti mevzuu bahseden Berlin radyo- $u: Bulgaristanın üçüzlü pakta girdiğini, diğer ilhakların bunu takip edeceğini söyledikten son- Ta, Japonyanın tavassutu ile Min diçini ile Siyam arasında anlaş- matin temini meselesinin ohem: miyeti üzerinde durmuş ve tün bu hâdiselerin, mihver dev- ietlerinin, çük devletlerin baş ka devletler tarafından istismar edilm ve dün- ya sulhünü temin etmiye mük- Yine ayni kaynaklara göre bu seyahat, Balkan hâdiselerini gölgede bırakacak olan beynel - milel ehemmiyeti haiz yeni bi hamlenin mukaddemesini teşi etmektedir. Mösyö o Matsuoka, Sovyet ricali ile de temas #de * cektir, Yugoslavya meselesi de bu müzakerelerden sonra halle- dilecektir, Mösyö Matsuckanın bu S6; hati, Alman milletinin mânevi- yatını bozan yardım kanununun kabulüne karşı bir tehdit ceva- bı olarak kabul edilebilir. Bu kanunun kabulüne mâni olamıyan Almanyanın şimdi bu nun tesirlerini azalimak İçin muhtelif çareler araması, Japon- yanın Amerikaya karşı filen har be girmesini istemesi gayet ta- büidir. Böyle bir vaziyetin, A - merikanın ingiltereye karşı yar dımını mühim xmiktarda azal - tacağı düşünülebilir. Japon Siyaseti: akat bütün tehditlerine rağmen, şimdiye kadar çok ihtiyatlı bir siyaset takip &den Japonyanın hususi bir va- sâyeti vardır; Ingiltere İle harp halinde değildir, Diğer cihet - ten, çok toplu bir halde bulu - nan mühim sanayi merkezleri Sovyet hava kuvvetlerinin doğ rudan doğruya müessir tehdidi altında bulunan Japonyarın tecavüz Sovyetlerle bir ademi Çok Yiyerek Yakın zamana gelinceye kadar| sişmanlıkla zayıflığı, zenginlikle züğürtlüğe benzeterek, çok yiyen şişman olüz, az yiyen zayıf kalır, derlerdi. Halbuki zayılık insana sadece ax yemekle gelmez. Çok yiyenler arasında bir türlü şişman olamı yarak zayıf kalanlar vardır. Bu- nun sebebi çok defa bir hastalık olur, Meselâ midesi yahut barsak” ları bozuk olan ne kadar çok ye se, yediğini hazmedemediğinden zayıflıktan kurtulamaz... Bunun ibi, vücudün icindeki uzuvlar. an birinin hastalığı da şişmanlar maya mâni olur... Böyle, hasta- lıktan gelen zayıflıkları sonra an- | latmaya çalışacağım. Bayi söylemek istediğim, bel- KW hi hiç bir hastalıkları bulun- madığı halde, çok yiyen ve gene yavıf kalanlardır. Bunlar da ve- diklerini hazmetmeye, onla barsaklardan kann geç ba sonra vücudün içerisinde gi- | daların metabolizmasına mâni ©- lahilecek hiç bir sebep yoktur. Onların zayıf kalmalarına s€- bep yedikleri yemeklerin cinsine | değil, mikdarına ehemmiyet ver-| meleridir. Yahut © yemeklerden! ASONE BepeLi |! öeizsaramıssr maceraya sürükleneceği min edilemez, Bunun içindir ki, Alman ve Malyan matbuatının ve radyo - larının, bu ziyareti, bütün dikn- yaya Şâmil mühim kararların verileceği büyük bir hâdise o-| larak göstermelerine rağmen, | Tokyo gazeteleri çok müteva - zi ve ihtiyatlı bir lisan kullan- maktadırlar, Mösyö Matsuokanın Mösyö Hitlere, Japonyann ancak şu şartlar tahakkuk etti mesi muhtemeldir: Evvelâ Al manyanın ingiltereye karşı bü. yük bir darbe indirmesi; ponya ile yetler arasında bir ademi tecavüz paktının im- zalanması » Hattâ, bu şarllar tahakkuk ettiği takdirde dahi yine 1 yanın harbe girmekte tereddüt edeceği tahmin edilebilir, Çün- kü Uzak Şarkta Japonyanın karşılaşacağı kuvvetler, kendisi için çok tehlikelidir. Buna rağ- men harbi kazanmış dahi olsa böyle çetin hir harpten kaynak» ları ve kuvvetleri tükenmiş, pe- Tişan bir halde çıkacak olan Ja- ponya, Uzak Şarkın hâkim ve nâzim kuvveti haline gelecek 0- lan Sovyetlere karşı boyun eğ- mek, Çinde şimdiye kadar ka- zandığı toprakları ve menfaat- leri terketmek mecburiyetinde kalacaktır. Sovyetlerin büyle bir ademi tecavüz paktı teklifi karşısında alacaklar, vaziyeti bilmiyoruz. Fakat Japonyayı yıpratmıya ma tuf kombinezonlara muvafakat Mizmele alınan yeni İngiliz gemileri arasında “Dido,, sınıfından 10 kruvazör vardır. Bu resimde bu tip gemilerden birini gürüverüz. | Denizcilik Bahis! N eri L İngiliz Donanmasına Yeni Iltihak Eden Gemiler Loriradan wirilen haberler- den İngiliz açık deniz fiJo- suna yeni harp gemilerinin ilti- bak ettiğini ve bu gemileriri har- bin başındanberi muhafaza etmek te oldukları deniz üstünlüğünü edeceği muhakkaktır. Şan - Kay - Şek'in geçenlerde in komlinist ordularına karşı aldığı zecri tedbirlerin, Sovy ler Birliği mahafilinde yaptığı tesir ve binnetice Sovyetlerin Çine karşı vaziyetlerinde sail bir değişikliğe sebep olduğu hakkmda henüz malümat muz yoktur, Son gelen bir haber, Mösyö Matsuokanın, Berlin ve Ron lan sonra, Londra ve Veşing - tonu da ziyaret etmesi ihtima- linden bahsetmektedir. Pek ak- la yakın gelmiyen bu haber te- eyyüt ettiği takdirde, bu ziya retten ancak, Japonyanın bir umumi sulh teşebbüsü için mü- tavassıt vazifesini görmiye ka- rar verdiği mânası çıkabilir, Amerikan Yardımı: erlin radyosunun, “içinde Muryentas'nun da bu- lunduğu dört kişiden mürek - kep bir yahudi çetesi tarafından hazırlani söylediği yarım kanununuş tasdikinden sonra hâsıl olan vaziyet, Alman zi - mamdarlarını ciddi endişeye sevketmektedir , Bu mssele hakkında gelen haberlerden, bu yardımın, tah- edilmiyecek derecede mnaz zam miktarda ve tahmin edile - miyen bir süratle yapılacağını anlıyoruz. Amerikada 500 milyon do - lar sarfiyle 789 fabrika, harp malzemesi imal edecek bir va- #iyete getirilmiştir. ingilizler ine Amerikada, 43 mil; z lirası sarfederek 69 fab - Zayıflıyanlar bir iki cinsi sevdikleri için onlar” dan fazla yiyerek başka cinsler- meğe rağbet göstermeme , Meselâ yağlı pilâv insa" den leridir.. Dı pekâlâ semirtecek bir yemek olmakla beraber, insan yalnız on- dan ne kadar çok yese gene za- yat kalır. İnsanın vücudünde tenastip ol. ması için yediği yemeklerin nra- sında bir muvazene bulunması lâ bulunmazsa yalnız yağ ve et vü- cudün işine yaramaz. Et yeme- yince vücudün asıl şeklini veren nesieler büyüymez. Bu da bir zayıflıktır... Onun için yediğimiz yemeklerde, ilkin, kalori verecek albilminle, yağ ve şeker bülun- iması lâzımdır. Sonra bunların ise yarıyabil- meleri için vitaminler lâzımdır Vitaminsiz yemek ne kadar çok! olsa Insanı semirtemez... Daha sonra madenler olmazsa yediği- miz yemekler ne iyice hazmedile- bilir, ne de kana karıstıktan son- ürdün işine yar'vabilir, Onun icin gelişi güzel çok yi- yen, yahut daima ayni çesit ye- mekler yiyen insan zavıflıklan| kurtulamaz. bir kat daha çoğalttığını öğre- niyoruz. Yeni iltihak eden bu ge- milerin 5 hattı harp gemisi, 4 tayyare gemisi, 15 kruvazör ve bir çok muhrip ve yardımcı ge- milerden ibaret olduğu ayni ha- berlerden anlaşılıyor, Görülüyor ki İngiliz bahriyesi harbin başındenberi deniz inşaa- tuna büyük bir hız vermiş ve bir sene zarfında irili ufaklı 480 adet harp gemisini hizmete hazır vazi- yete koymuştur. Bu inşaat nor- mal senelere nazaran üç mislidir. Bu kadar geniş programın 12 ay- hik kısa bir zamanda başarılması, akıllara durgunluk verecek ka- dar büyüktür. Bu inşaatın Alman hava taarruzlarına rağmen başa- rılması da ayrıca kayda değer bir noktadır. Harbın başında İngiltere Ad- miralisti bir milyon ton harp ge- misil yapmak üzere işe girişmiş- ti. Bu gemilerin bir kısmı 1940 yılı sonunda, bir kısmı 1942 yılı başında ve bir kısmı da 1943 yı- hı ortalarında tamamlanacak ve filoda vazife alabilecekti. « Halbuki bugün görülüyor ki üç senelik program on iki ay gi- bi bir zamana sıkıştırılmıştır. Bu yılın İlk altı ayı zarfında prog- ram tamamen tatbik edilmiş ve gemiler filoya iltihak etmiş ola- caktır. Bu yazıda okuyucularımıza; İn &iliz donanmasına iltihakı bildi rilen gemilerin evsal ve harp ki- fayetlerinden bahsetmeye ve bu gemilerin deniz muvazenesinde ne gibi bir rol oynuyacağını an- İatmaya çalışacağız. Hattı harp gemileri İngiliz donanmasına iltihakı bildirilen 5 hattı harp ge- .aasesenasasasamazen, Yazan: H . KORUR misi halen mevcut olan ve Atlas denizi ile Akdenizin kontrolünü elinde bulunduran bu sınıf ge- milerin adedini 20 ye çıkaracak ve bu gemilerin mecmu tonajını 175,000 ton arttıracaktır. Bu gemiler 1936 - 1937 ve 1937 - 1938 yılı programına dahil bulunan Prince of Walls, Duk of! York, Beaty, Jellico ve King George V. isimlerini taşıyan hat- tı harp gemileridir. Prince of Walls hattı harp ge- misi 1937 yılının başında Cons- İ svel Laird şirketinin Birkenhead daki tezgâhlarında inşa edilme ye baslanmış ve 33,939 tarihin- de denize indirilmiştir. Duk of York ayni tarihte J Brown şirketinin Ciydebank tez- gâhlarında kızağa konmuş ve 16.9.1939 yılında denize indiri miştir, Beaty 1937 yılı başında Vie- kers-A. müessesesinin Newcastle deki High Walker tezgâhlarında yapılmaya başlanmış, 11.11.1939) tarihinde denize indirilmiştir. Diğer gemiler de ayni tezgâh larda 1937 yılının muhtelif ayle- rinda tezgâha konmuş, King George V. 21.2.1938 tarihinde de- niz€ indirilmiştir. Yalnız bu s- nıfa dahil olan Jellico ismindeki hattı harp gemisi bu tarihlerde program dahilinde bırakılmış ve! inşaatına başlanmamıştı. Tayyare silâhının son yıllarda- ki süratli tekâmâlü dolayısiyle deniz üstü gemilerinin inşasında meydana gelen değişiklikler bu gemilerde açıkça gözükmektedir. Bu gemilerin diğerlerine nazaran güverte zırhi fazlalaştırılmış ve tayyare defi toplarının adedi had- milerdeki tayyare dafi silâhları- Gişede bir gün İngiltere Kralı Londrada bir tayya- re meydanında bazı Kanadalı ve Polonyalı pilotlarla konuşu- yordu. Birdenbire verilen bir i- şaret üzerine pilotlar tayyarele- rine koştular. Kral tayyarecile- rin uçaklarına binişlerini sey- rott, Bu bir tecrübe uçuşu değildi. Göklerde düşman tayyareleri- nin motörleri uğulduyor, gürül- tü gittkçe yaklaşıyordu. Az sonra alârmlar çaldı. Meydanda» kı diğer âmirlerle birlikte Kral George da bir sığınak içinde ©- lan tayyareleri “sevk ve idare,, odasına girdi, Kral orada otururken her ta” rafton gelen telefonlar düşman tayyarelerinin nerelerde bu'un- duğunu bildiriyor, sığınaktaki âmirler harita üzerinde bın'a - w yerlerini tesbit ediyor'ardı Arda bir pilotla telsiz telgraf vamtasiyle vaziyetlerini bildiri- yorlardı, Kral teyyarecilerin bu faali- yeriyle o kadar alâkadar olmuş tu ki gitmesi icap eden zamanm üzermden bir hayli vakit geçti ği ve “tehlike yok!,, işareti de verildiği halde o hâlâ giden tay- yarelerin yere inmelerini bekli- yordu. Yazan: Sevim SERTEL Pilotlar üslerine dönünce, Kral onlarla konuştu. Macerala- rını kendi ağızlarından dinledi. Ondan sonra saraya döndü. Bu temaşa Kralın o kadar boşuna gitmişti ki ertesi günü alârınlar çalınca yine ayni mey dana gitti ve orada alevler için- de döğüşen tayyareleri seyretti, Bu sefer Kraliçe de yanındaydı ve Kral ona bir gün evvel aldı- ğr izahat üzere tayyarelerin u- çusları hakkında malümat veri- yordü. * En Lüks Şey. Uyku iraunların ehramları kur. dukları gündenberi daima eli para tutanların bazı 'im- tiyazları olduğunu hatırlıyanlar şimdi Londrada (birbirleriyle şöyle şakalaşmaktadırlar: “Bu- günlerde burada en kıymeti olan ve uğrunda en çok pa- ra a değen şey nedir? Verilen cevap kısadır: — Uyku... İM amma NEZ çi niz devletlerinin hattı harp gemi- lerinde görülmemektedir. Bu gemiler 35.000 tonluk ve 30 mil sürattedir. 10 adet 35.6 santimetrelik topu ağır batarya- Sın teşkil eder. Vasat bataryası olan 16 adet 13.2 santimetrelik topları ayni zamanda tayyare defi bataryasıdır. Hava silâhının tekâ- mülü neticesinde gemilerdeki va- sat bataryalar güverteye çıkarı! mış, üzerleri hafif zırhlarla taze- lenmiştir. Bu bataryanın irtifa- ları 60 dereceye kadar da tezyit edilmiştir. Büyük harpte bu bataryalarda bu irtifalar görülmemekteydi. Bu gemilerde bu toplardan man- da 8 tanesi bir arada buli konmuş olan 4 santimetrelik 36 adet tayyare defi makineli topu vardır. Bu toplar yakın mesafe- den hücum edecek tayyarelere karşı amansız bir mücadele silâ- hıdır. Bu topların dakikada 200- 250 mermi attıklarını düşünecek olursak, 36 adel topun bir daki- kada kları mermi bir mermi yağmuru gltında hücum edecek tayyarelerin o muvaffakıyet ibti- malinin ne xeclar az olacağım siz de takdir edersiniz. Bu gemilerin bunlardan maada 4 tayyaresi ve 2 katapoltu vardır. Boyları 226 metre, genişlikleri 31,4 metredir. Mürettebatı 1500 kişidir. ğreiz donanmasına İltihakı bildirilen 4 tayyare gemisi Formldable, Indomitable, Vieto- di özâmiye çıkarılmıştır. Bu ge-İrious, Illustrious isimlerindeki tayyare gemileri olup 1939 yılı ve rahat sığınakları ihtiva etmek hususunda birbirleriyle rekabet etmektedirler. İngilterenin bir gok fakir mahallelerinde şöyle i- lânlara rasgelinmektedi, “Suat beşten itibaren lar çalıncıya kadar yemek veri- riz!,, Zengin mahallelerindeki bar ve lokantalarda ise şöyle ilânlar :arpar: kadar dans edebilecek emniyet! dans yerlerimiz vardır!.,, Dochester otelinde halk hü- cumlar esnağında bile altı met- re yerin, gina, yapılmış musz— zam pârke salon! bir caz- bant refakatiyle dans edebilmek tedir, Bir çok oteller yatak odaları için 6 lira almakta ve ayrıca yer altımda hususi sığınaklı yatak odaları istiyenlerden de fazla o- larak 190 kuruş istemektedirler. Bazı oteller yeraltı sığınakların- da çarşaf kullanmak âdetini kaldırmışlardır. Eğer müşteri ER içinde denize indirilip 1940 yılı sonunda vazifeye alınacak gemi» lerdir. Bu gemiler 23.000 tonluk- tur. 30,7 mil süratindedir Böy- ları 225 metredir. Her birirde 16 adet 11.4 santimetrelik ikişer toplu 8 taret vardır. Bunlardan maada 32 adet 4 santimetrelik makineli top vardır. Avni zaman. da 32 adet makineli tüfeği havi- dir. Bu gemilerde de görülüyor ki tayyare defi toplarının adedi çok ve çapı muhteliftir. Esasen bu gemiler hava silâkanın doğr. duğu yeni bir gemi tipidir. Ve bu gemileri hava silâhına karşı müdafaa etmek €sas meseleyi teş- kil eder. Bu gemlierde ayrıca ka- tapolt vardır. 40.45 tayyare taşı- yacaklardır. Bu tavyareler teker. lekli olup bu gemilere ayni za-|X manda ucuş güverteli gemiler dö denir... Bu gemilerde son harp tecrübelerinin o vermiş olduğu derslere göre bir çok tadilât ya- pılmış ve gaza karsı mahfuziyeti bir kat daha arttırılmıştır. * * Kruvazörler : ğriiz donanmasında 49 hafif kruvazör vardır. Fiji sını fından 5. Dido sınıfından da 10 hafif kruvazörün daha iltihaki İngiliz donsnmasnın kruvarör meveudunu 64 e çıkarmış olacak. tır. İngiltere bu sınıf gemilere cok farla ehemmivet vermekte dir. Sebebi. bu gemilerin her işe elverisli olusu ve bilhassa emi kafilelerinin himayesinde ve ke- sif islerinde muvaffakıyet kazan- malarıdır. Fili ımfından 3 kruvazör 2000 tonlek ve 33 mil süratterirler Bu #emiler 1919 yılında deni»« indirilmis ve 1940 vlnda vazife alacak olan gemilerdir. 12 adet 152 santimetrelik ve # zdet 102 santimetrelik tonla f adet 4 san-| sun? timetrelik makineli sifek tasır- ler. Bundan manda 53.3 santimet | bir tavırla cevap verdi. relik 8 torpite evam 2 teyarasi vardır. (Devamı 4 üncüde) israr ederse ancak o zaman © da | dö Milo) yatiyor? üstelik bir bahşiş ilâvesiyle ve- rilmektedir. Bu arada en çok rağbet gören yerlerden birisi de Grosvenor isminde bir pansiyondur. Bura- nın şöhret bülmü: yetleri şunlardır: 1 — Birinci katta bulunan| hususi bir dehliz içinde İnşa edilmiş oda'ar mevcuttur. Bu- rası her türlü tehlikeli gaz- lere karsı hususi hir kumaş an yapılmış siyah perdeler le tecrit edilmiştir. Odaların içi ise baştan aşağı beyaz bada- na vurulmuştur. Bursada hu- susi telefon hattâ şezlonglar bulunduğu gibi bir de emre &- made doktor mevcutur, 2 — Bu pansiyonun 2 numa- ralı bir sığınağı vardır ki baş- tan aşağı Türk ve Iran halılariy- le örtülüdür. Bütün duvarlarda kymetli tablolar vardır ve ay- ni zamandu burada en zengin kü tüphanelerden biri bulunmakta- dir. 3 — Tarifeden fazla para ver- mek suretiyle büyük salun veyahut yatakhanede rahat bir karyola, pamuk döşek ve battâ battaniye bulmak mümkündür. Işte sığınaklardaki bu gibi hüsüsiyetlerdir. ki Grosvenor Pansiyonunu herkesin İçinde yaşamak istediği şirin bir yuva | deriz. | | | Ararkarıda senelere can çekişmekte /a- refik bir sanat eserininö” karar verildiğini memf“” daha doğrusu heyecan “İ dim. pe Hak kuran kafesine mermer dantel YAĞINI ken bundan beş ay evvel dikkatini celbetmiştim. im acıklı fıkra, büyük andırdı, Bir çok meki dım. Bilhassa Bay Abmet Kevakihi'den aldığım mektup, yalnız As (Valde Salihal sebilinin lini değil, daha bir âbidelerimizin baktı ziinden birer birer nu gösteriyordu. O zaman harabe yüz bu eserleri de sırasiyle | tım; 4 Kaptan İbrahim Paşa #5. oya gibi işlenmiş parma: uçmuş, una Fındıklıda Koca Yenal ceşme ve sebilinin oymöu! sokaklara dökülmüş. 3" Ceşme meydanındaki* (9) bavaya Hafız Paşa sebili haline gelmiş. Sultanahmette ampir k başlan aşağı mermer köşe pençeresinde inelr timiş, hattâ meyva da We Bütün bu acıkhı karsı tanıdıklarım, Loti ahı çektiler, Ben irşat vazifesini vap Üst tarafı merciine aitti, Nihayet beş ay sonra / pıdaki sebilin tamiri düşünüldüğü haberini Bu teşehhlis biraz geç te ne hepimizi memnun Artık bundan sonra cık; halini görmemek mu değiştirmeye lüzum yeceğim. Okuduğum habere fevkalâde eserin imarı le Türk mimarlarında kep bir heyet teşi mış; bu heyet harap tarihi eserlerin tamiri İk plân hazırlıyacak ve Sokaklar len, sacılan işlemeli taş pet” toplatılmalı. emin bir ys vel, hafaza edilmeli. Hele maklıkların demirin su sıralarda fazla meral E— dır; Kaptan İbrahim nin parmaklıkların baz onları elbette ©; zürden asırmamıstar, şan sehilinin kaplar yar da, muhakkak çocuğuna kursuğ dökmel açık gözlülüğü yapmış değ'it Bunlar bulundukları hafaza edilmezlerse Ki Paşa sebilinin oyma bahce duvarının alim ns karışabilir. Vaktiyle Sinopta bul den çıkan heykelleri parçahıyarak duvara ilü: iş olan hüsüsi- | esi tarandı Hayreile yürüme hal — Duvar yapıyorum. Kimbilir bu tarihi sehi evlerin temellerinde, d da kaç tane parcalanı besi t Türk Matbuat Birliğinden: Birliğin senelik kon; san 941 Pazar günü 14 18 nü Halkevi salonunda yaptik. tır. Azanın gelmeleri rica g.. Rüznamede: İdare hı leli ru, hesabatın tetkik ve İdöyge yelinin ibrası. nizamnametç,, maddelerin tadili ve içti ada dım müddetinin tahdidi" X 1... ni idare hevetinin intihabi in. Askerlik İsleri” Fatin Askerlik Şubesindegi şandarıma ön Yüz yaş een Ahinet per SÜÜO çift ışık çorap pa pcaktır, Thalesi Tekn Tapkaı Saor Klürda yapıla müzün. konaresi peri 9638 lira. 010 da klüp binasır ,—nesi komis plerin belli Ameleri, » 1682 dan Azalarımızın tane