27 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

— Ben yarın öğleden sonra “Kazino de Pari'de figüranları çıp- lak kadınları, dansörleri, dansöz- leri seçeceğim. O saatte gel! 4 günü Ahmet ağa sı 4 yı $ini giydi. Saat iki buçukta tyat| sahip olan « bu kızın, bu genç! — roya gitti. Artistlerin işledikleri kapıdan girdi. Daha o güne ge - > linciye kadar bir tiyatronun sah- ne kısmını görmemişti, Ayakları siplere takılarak, kafasını küulisle- © re çarparak güçbelâ sahneyi buls- “bildi, .Mistenget mevsim (Rövü) sü için artist intihap ediyordu. Yine bir kadinne gibi koltuğa otutmuş , derileri pörsük elinde tuttuğu sap” lı bir gözlükle etrafına bakıyordu. Uzaktan eliyle Ahmet ağaya kısa bir selim verdi; olduğu yerde durmasını işaret etti. (lis) ihtiyar bir Mareşal edir “siyle kurulduğu koltuktan emir - ler veriyor, etrafındaki kâtipler | © taşırarak emir bekliyordu. © Sahnenin nihayetinde sağ ta - rafında bir sürü çırçıplak genç kız hava cereyanlariyle titreşe - Tek ümit içinde bekliyorlardı. Rö- vünün müharriri Muezi Iyon ko- “ca karının önünde ihtiramla eği- lerek; — Aziz muhibbem... Emreder seniz kızlar gelsinler... © Mis kendisine edilen hürmete gayet lâkaydane bir eda ile cevap — Gelsinler... Kâtiplerden biri kızlara doğru koştur — Hazır olun” Hepsi omuzlarına attıkları kır- gömleklerini, ceketlerini Y lere bıraktılar. Anadan doğma çırçıplak sıraya dizildiler. © Ahmet ağanın ağa bir karş açılmıştı; kendi kendine: — Tüüü! Allah belâlarını ver- “sin. Yahu! Hiç utanma bilmiyor- “ isr' Diyor, fakat hepsini ayrı ay- , yiyecek gibi bakmaktan da kendini menedemiyordu. © Bunları gördükçe kendini eski “esir pazarlarında zannediyordu. * 4, wadan evvelâ bir genç ku çıktı. Abanoz rengini ka - ü iri siyah göz- Jiri andırıyordu. Yavaş yavaş vü- üdü. Misin önünde durdu. Bir “kolunu başının hizasına doğru kal dırdı, Mis elindeki saplı gözlüğ! nü çarpıtarak koyun seçen bir kasap alışkanlığiyle bakıyordu. © —Dön — Yürü! © — Bana doğru yürü! — Giyin Genç kız sordu: — Angaje ettiniz mi? — Hayır. Çok şişmansın... Son teki gelsin. Ikinci esir kızıl saçlı, bir lâle “ kadar narin bir kızdı. Ayni hu - omandelara itaat ederek bakkın- a verilecek hükmü bekledi. — Dön! Bir daha yürü! Funa değil... Lesli bunun adını yaz... i memnuniyetinden kıpkır-! mızı kesilmişti. — Mersi Mis. — Sonra? Uçüncü gelen iki elini başının arkasına dayamış, dimdik göğü: deriyle kalçalarını sallıyarak yü- 'Mistenget saplı gözlüğünün ar-| kasından müstehzi bir nazar fır- © — Ortaya gel... Kollarını indir! Kızın iki kolu iner inmez göğ - sündeki bütün hayat birdenbire Beni angaje ediniz! ı, çocuğun yanakla » rından yuvarlanan gözyaşlarına baktı. Nazarlarında - onca dün- anın &n kıymettar hazinesine kızın zilletinden memnun olan bir mâna Vardı. Cali bir merha- metle:, — Ne yapayım yavrum? De- di. Bir âşık bul.. Kendini bes- let! Burası imaret değil! Sonra kâtibe dönerek lâkayda- ne sordu: — Sonra? Ahmet Ağa bu yirminci asrın medeniyet âleminde koskoca Pe- ris'in 0 “nur ve ziya şehri, nih ortasında kurulan “esir pazarı, pi alık alık seyrediyordu. Dansörlerin intihabını başka bir güne bıraktılar. Mistenget'in o koltuğuna gire- rek kaldırdılar. Yanında duran Lesli'ye: — Müdüriyet odasından yeni çekilen fotograflerımın o hepsini getirsinler! Dedi. Ağır adımlarla soyunup giyin. mesine mahsus İocasına girdi. Ahmet Ağavi cağırdılar, Yerde sapka kutularının üze- rine fotoğraflar serilmişti. — Hey Amed İstediğini al. Ahmet Ağn Mis'in iri dişleri gösteren yarım bir fotoğrafın: seçti. Mistenget: — Budala! Dedi. Ben dünyayı bacaklarımla fethettim. Öylesini slsan a... Bacaklarını gösterecek suret- te geniş bir parmaklığa oturmuş bir resmini ayırdı, Lesli'nin u- ğı istiloyu aldı fotoğrafın altıma: nedi yutkundurmak içi cümlesini yazdi; imzaladı. Ahmet Ağa: Mersi! Boku, boku mersi. Diyordu. Mis boyalardan sepe. lenmiş deri gibi pul pul olan va- nağmı muhatabının dissiz ağzına| doğru uzatarak; — Şimdi beni öpebilirsin! De- di, Ahmet Ağa tiyatrodan ciksr - ken kendi kendine söyleniyordu: — Vay gidi kart kabpe vay! Üzerinde terçn olsa sütlâç ye- dim sanacağım! O ne pörsük su ret 0... Halbuki Ahmet Ağa o anda bu iltifata mazhar olabilmek için na milyonerlerin birbirleriyle ya- rış ettiklerini düşünseydi beşer denilen bu garip muammanın bu- dalalıklarma kahkahalarla gü- lerdi! (Arkası van) İTİZAR — Tefrikamızm Bur sarsisında bir zühul vukubulmu; 22 Nisin salı günkü nüshu m sonru S0 mümari ınlşlıkla tekrar 44 mu - İmüş ve bu tekerrür ha- BELEDİYEDE Darülacezeye Yeni Varidat Temin Ediliyor Belediye darülücezenin tevsii- ne karar vermiş ve bu husula fa" aliyete geçmistir. Belediye şe hir tiyatrosunda darülâceze men. faatine bir müsamere tertibine başlamıştır. oAvrunada musiki tahsil eden sile kızlarının da kon ser virmeleri temin edilmistir. Diğer taraftan tüccarlardan var») dım istemis ve verilen paralar i- mı kurnazkık?.. Böyle vücutle sahnede “çıplak yapılmaz yovrum, Sen kendine sütninelik ara. Şimdi ortaya zayıf, henüz ço- cuk denecek kadar ufak tefek “bir kız çıkmıştı. Mavi gözlerin de kabul edilmemek endişesi 0- “kunuyor, ince kollariyle çıplak öğsünü örtmeğe cabalıyordu. “Mis kızın etek! “nı görünce çatlak sesiyle bağır- nereden çıktı? So “yunsan a... Ulanıyor musun? “dü heriflere çırılçıplak vücüdü nü göstermiyor musun? Eteklik kalçalarda ufak bir te- xeddüt görmeden düştü. © Mis, kararım evvelden vermiş “bir hakem gibi söyledi: — Olmaz, olmaz... Çok zayıf Kızın mavi gözleri ıslandı. Gırtlağında yutkunduğunu Gi veren bir iki hareket görüldü. Bü- ân cesaretini toplıyarak acuze- ye doğru sokuldu: — Mis, dedi. Bütün ümidimiz “ sizdet.. Annem üç aydır hasta ya- © tıyor. Ancak bu ümitle ecracıdan “ veresiye ilâç alıyoruz. Merhamet gin hususul bir kasa vücüde ge tirilmiştir. Belediye hükümete müracaat ederek tiyatro ve sine- malardan. alınan hükümet ve belediye hisselerinin tamamının darülâcezeye terkini istemistir Bu hususta henüz bir karar alr- namamıştar. Yangın Tehlikesi — Yangın tehlikesine maruz sinemelardan bir kacı hakkında kapatılma ka- rari verilmiş ve karar alâkadar» lara bildirilmisti, Sahip olduk- ları sinemalarda lâzım gelen sıh hi tertibatı aimıyan osinemaci- lar dün vilâyete omüracast €- derek kendilerine muayven bir müddet izin verilmesini ve bu iz- nin hitamında vapılması İcap 8- den tesisatın ikmal edilmediği görülürse o vakit sinbmalarının kapatılmasını ve cezaya carptırıl- majarını istemişlerdir. Vilâyet bu talebi kabul etmistir. Ecnebi Çalgıcılar — Vilâyet. #ehrimizde bulunan Geenebi çal - sıcıların hiç bir verde calıştırıl- mamalarını oalâkadarlara teb- liğ etmistir. Ancak konservatu- var tarafmdan ihtisası kabul &- dilen san'atkârların calışmaları" İ rinde çarpışmıslardır. “| bir müsamere verilecektir. IRahmetli Salih Bozok'un Cenazesi Dünkü Ve Merasimle Ankaraya Gönderildi Vefatını teessürle haber ver- İdiğimiz Bilecik Mebusu Salih Bozok'un o cenazesi dün öğle ü- zeri Susdivedeki evinden, aile sinin göz yaşları arasında kaldı- rılmış ve Kadıköyüne getirilmis. tir, Cenaze namazı Kadıkövün de Osmanağa camiinde kıtmdık- tan sonra Haydarnasaya pötürü- lerek 14.25 te kalkan trenin ar- Trenle kdsına bağlanan hususi bir va- zonla Ankaraya götürülmüstür. Bu hazin merasimde vali ve belediye reisi doktor Lâtfi Kır. darla kumandanlar, vilâyet ve parti erkânı, emniyet müdürü, merhumun yakınları. dostları ve cok kalabalık bir halk kütlesi bu- Tunmustur. Bandosiyle birlikte bir asker ve bir de polis müfre- zesi son ihtiram vazifesini yap- mislardır. Salih Bozok'un cenazesi An karada merasimle ebedi medle. nine tevdi edilecektir. ——— DENİZDE: Karadenizde İki Şilep Çarpıştı 6280 tonluk Demir şilebiyle 970 tonluk Aktan şilebi evvelki gece kömür almak üzere Zon- zuldağa giderlerken Karadeniz- de Kefken adası civarında ve gece yarısı saat 23 - 24 raddele. Müsade menin tesiriyle her iki vapur da €hemmiyetli surette hasara uğra- mişlar ve yollarına devam #de- miyerek tamir edilmek üzere İs- tanbula dörmüşlerdir. Bir Bşka Çarpışma — Kaptan Hamza Kivilermin idaresindeki Kıwilemm motörü Galata köp- rüsü altından gecerken Abdul- lahın idaresindeki 3020 numaralı sandala carparak (o batırmıstır. Vapur Navlunları — Hükümet tarafından. kömür fiyatlarının arttırılmasını göz önünde tutan vapur ki anyaları, tarife ko misyonunun toplanarak bu me - seleyi tetkik etmesi ve yeni kö- mür fiyatlarına göre yeni ücret tarifesi hazırlaması için mürscs- atta bulunmuşlardır. Çocuk Bayramının Dördüncü Günü Çocuk bayrammın dördüncü günü diğer günlerden daha ne. #li geçmistir. Günün cumartesi oluşu çocuk velilerinin de ç0- cukları ile beraber kır gezin- tileri yapmalarına imkân ver- miş ve aileler çocuklariyle bir- likte yemekli kır gezintileri ter. tip etmişlerdir. Eminönü Hal- kevinde çocuklara kukla oyna - tılmış ve sinemalar yine bütün matipelerinde çocuk filmleri ve Miki Mavs (göstermişlerdir. Bugün Gülhane parkında ç0- cuklara büyük ve cok güzel Be- siklaş cocuk esirgeme kurumu cocuk haftası münasebetiyle mu hitindeki fakir çocuklara elbi. se ve ayakkabı tevzi etmistir. Birinci mevki İstasyonlar 106 477 2150 Zonguldaktan Filyosa Çankırıya Irmak Ankaraya 2150 Samsundün, - Sıvas Hatlı —— 2 Bü uy Sarisin İdi 9V “İp: Havzaya Hacı Bayrama Boğazköye Amasyayı Kayabaşına İTurhala Zileye Silise Çamlıhele Yildızeline nâ müsaade edilecektir. Sivasa Şimend Ankara - İrmak - Filyos hatlı GÜNÜN ! R , yine a; Kadınlar ESİMLERİ Maarif Vekilliği tarafından, birkaç konferans vermek üzere celp olunan Londra Üniversitesi profesörlerinden H. R. Hamley konferansını dün saat 11 de Eminönü Halkevi konferans salonunda vermiştir. Yukarıdaki resim bu konferansı göstermekledir, sörün ikinei konferansı 28 ve üçlüneü konferansı da 29 nisanda i yerde verilecekti ilk Trofe” Kongresi Yarın Toplanıyor Türk Basınına Mensup Kadınlar da Birlik Tarafından Vazifeye Çağırılıyorlar Yarın saat 15,30 da Parti bina- sında toplanacak olan müte. sebbis heyet, hamiyetli Türk kadınları yardım sevenler cemi. yetinin İstanbulda bir şubesivi a- cacak ve kadınlarımızın cephe gerisindeki çalışmalarmı progra- ma raptedecektir. Kongreye iş tirak edecek bayanların daveti. veleri dün tevzi edilmiştir. Hal- kevleri de bu kongrede kendileri- ni temsil edecek mümessillerini seçmişlerdir. Toplantıda Bavan İ Lütfi Kırdar bir nutuk söyliye- cek ve Parti idare heyeti öze sından Hasane İlgaz Türk ka - dınlarına düşen vazifeleri bildi rec#ktir. İstanbul müdafaa Türk Basın Birliği ımtakasından: *Müli işlerinde Türk kadınının ken- dine düşen vazifeleri almak ü- zere' başlayan teşebbüse iltihak eekillerini konusmak üzere bir- likte âza olsun olmasın gazete ve mecmualarda yazı yazan veya kitap neşreden veya gazete ve mecmua idarelerinde her hangi bir vazifesi olan bütün bayan- ların nisanm 29 uncu salı günü saat 17 de Türk Basın Birliğinin Beyoğlunda Lâle sineması kar- şisındaki merkezimize gelmeleri riea olunur POLİSTE: Abbasağa Parkı Cinayeti Tahkikatı Beşiktağta Abbasıfla parkı da bulunan kesik kollar ve ba- caklr hakkitideki tuhkietu dün de devam edilmistir. Maznun Kâzım dün yine kaçamaklı cevap lar vermiş ve maktulün bası ile dövdesini Beşiktaşın o meshur Tonozüna attığını söylemişt Tonoz satlerce aranmış İse de sey bulunamamıstır. Tahkikafa devam edilmektedir. Bir Hırszlık — Feriköyde o- turan Saibenin hizmetçisi Serife evde mücevherat calmış ve sa - tarken © yakslanmıstır. — Serife dün Sultanahmet birinci sulh ce. t Gültekin'in (idaresindeki 3830 numaralı otomobil o Bahçekapı- dan gecerken Beyoğlunda oturan 12 yeğmda Yako Bahara ocar- İ oarak muhtelif yerlerinden ya- ralamıstır, Soför yakalanmıstı # Feshane mensucat fabrika” smn dokuma kışmında calışan Ali kızı 14 yaşında Macide aya ğı kayarak makinelerin üzerine düşmüs, kayıslar arasma #:k1s - mış, muhtelif yerlerinden ye- ralanmıştır. Yaralı Haseki kaldırılmaştır. hastahanesine Not: Üçüncü mevki İkinci mevki verirler, 3 — Mekleplerinden Devlet hitaben yazılmış fotografı birer vesiks yetiren mektep talebesine bu ücretler üzetinden yüzde elli tenzilht ya pılır, Talebeden nekliyat vergisi göre, talebe biletleri diğer biletlerin yarımdan da bir miktar daha ucuzdur. 74 1049 413 43 49 661 n271 927 JKONGRELER: Dün Şehrimizde Yapılan Kongreler Istanbul barosu umumi heyeti dün..sast 15.te Eminönü; Hal. kevinde toplanmıştır... Avukat Mekki Hikmet Gelenbevi'nin re- isliğinde yapılan bu toplantıda adliye İşlerinde avukatları alâ- kalandıran bazı hususatın ıslahı kararlastırılmıstır. Bunun İl 10 kisilik bir komisyon secilmiş- tir. Bu komisyon, Adliye Ve- kâletine tevdi edilecek temenni- leri tesbit edecektir. Ayrca önümüzdeki cumarte. si günü ikinci bir toplantı daha yapılacak, sd müzaheret mev - zuu işleri ve 1941 bütçesi hak- kında müzakerelerde bulunula - caktır, Turing Klüp Kongresi — Tür. kiye Turing ve Otomobil Klübü- senelik kongresi dün saat 15,30 da Beyoğlu Halkevinde ya. »ılmıştır. Toplantıda senelik ra- por okunarak kabul edilmistir. Raporda bir sene zarfında klü- bön faliyeti ve hükümetin tu- rizm icin gösterdiği kolaylık ve ver tebarüz ettirilmekte idi. G ve ma #ına seçil! ıkuriyet Halk Partisi vilâ- re heyeti reisi Resat Mi. klübün müessis . âzalı- imistir. (TANIN OKUYUCULARINA HİZMETİ | üfer Ucret Tarifesini Veriyoruz 1 — Ekepresle seyahat deriler ayrıca ekspren ücreti Demiryolları İdaresine de alınmaz. Bu hesaba 3 — Dört yaşının kadar olan çocuklardan Geret slime maz, 8 yaşından 18 Yaşma kadar olen çocuklar ücrete iâbidirler, Le 4 — Her yolcu 13 82 109 27 isi 167 182 215 269 301 390 439 501 İmar, 6 — Rv eşyası rat bürosundan 30 'ellodan farla eşya için kilo başına tazia 14 kuruş Meret sline, 10 kilodan daha ağır her yü kün Küşurları yine 10 xile #ibar edilerek ona göre ür ret alınır, Yani Jİ kilelik bir yük 20 kile, 21 kiloluk bir yük 20 kilo ve ilh, itibar edilir ve ona göre Ücret 0- yarım beraberi 1 | D e überinde 30 kilo eşya KÖtÜTEDİRT: veleri de Erzurumda Sahin köşk en az 10 ve en 5 — İskenderinda Toprakikalade ve Mardinde, Fev- zipaşada aktarma yapilir, Bakli, gid ilecek istasyona göre ayrı Vir tarifeye *ihidir. Bu tarife Haydarpsşa garı istikba- öğrenilebilir. Telefon No, (60794) kür. Beyanname Verenler Mecburi Sevke Tâbi Tutulacaklar Hiikümetin omösterdiği oko- laylıktan İstifade ederek Anado- uya geçecek vntandasların lis- velerinin tanzimine devam edil - mektedir, Dün Fatsadan Hop. ya kadar olan iskelelerle, Mar- mara havzasındaki iskelelere İne- cek ve a havzası - ne bağı tren ohatlarında sefer edeceklerin İlsteleri deniz. yolalriyle demiryolları idaresine bildirmiştir. Yarın da Haydarpaşa dan gidecek olanları Hsteleri alâ kadarlara gönderilecektir. Bu su- retle ilk partide beyanname ver- miş olanların sevki işi tamom- lanmış olmaktadır. Vilâyet, bazı kimselerin be. yanname verdikleri halde şehri | terketmiveceklerini bildiren mü- racaatlarda bulunduklarını gör- müstür. Vilâyet ve kaymakam- lıklar bu gibi müracas rinin o mazeretlerini tetkik e decek, meşru sebeplere da- yanan o müraesitlar kabul €- dilecektir. Fakat hiç bir mes- ru sebebe istinat etmeden ver- beyanname hilâfına (sehri terkelimiyecekler için hükümet muamelâtımı karıstırmak nokta- sından harekete geçilecektir. Ve bu gibi eshas mecburi sevke tâ. bi tutulacaktır, PİYASADA: İaşe Müsteşarının Dünkü Tetkikleri İaşe müsteşarı Sefik Soyer, dün ticaret odasında muhtelif mevzular hakkında tetkikler Yapmıştır. Bu arada baklavalık ve bisküvilik un kullananlar yi- ne eskisi gibi toprak mahsulle ri ofisinden un almağı arzu et- Üiklerini, müstesara anlatmış - lardır. Halbuki fiyatları müra- kabe komisyonu, börekçilerin ve pastacıların, o mütavassıtlardan un almasma karar vermisti, mü. tavassıtların komisvounun *85$ » bit etliği kâr hadlerine riayet et- mediği simdiye kadar vapılan şi- kâyetlerden anlasılmıstır. İaşe müsteşarı, bu sikâyetler hakkında tahkikat yapılmasını, börekei ve pastacıların yine top- rak mahsulleri ofisinden un al ması lüzumunu ölâkadarlara bil. dirmistir. İaşe müsteşarı fik Soyer, halk da da tetkikler yapmaktadır. Müs- teşar, kendisini zivaret eden ga. zetöcilere yakında 660 kuruşa halk tipi ayakicabıların imâl edi- leceğini söylemiştir. Fatura Verme Mecburiyeti — Ticaret odası umumi meclisinin verdiği yeni bir karara göre, yer li ve ecnebi her nevi mensucat ile makara iplikleri ve âdi iplik satan İoptancı ve yarı toptancı. lar fatura verirlerken peraken- de satış fiyatlarını o göstermeğr mecburdurlar, 10 gün sonra mer'iyet mev- Kline konacak olan bu karara uy- ıyamlar para ctzasma mahküm #dileceklerdir. Bir İhtikâr Vak'ası — Fiyat. ları mürakabe bürosu kontrol me murları dün Vitali isminde bi- rinin kumaş mağazasında ihti. kâr suçu tesbit etmislerdir. Ma- daza sahibi, fiyatlari mürakabe komisyonunun, tesbit ettiği fi yatlardan fazlssına kumas sat- mış, hekkmda tahkikat yapıl- maktadır. Mili Piyango Talihlileri 23 Nisan fovkalâde ilişinde (50.000) liralık büyük İeraniye yi tam biletle Ankarada Emlâk Bankası vapı limited mühendisi Fuat Kazak kazanmıştır. 20.000 liralık ikramiyeyi Fet- hiyede Keçiler Köyünde Ali Ce- tinkaya, (10.000) liralık ikrami- yeleri de Tarsusta tüccar Celâl Gözüsulu, Adanada Kunduracı Abdüssamet, o Antakvada polis Hamdi ve Turgut, Ankara Ernni. yet Müdürlüğünde ikinci şube edli büroda komiser muavin! Hikmet Yıldırımdır. (5.000) Liralık büyük ikrami- İü ve arkadaşları Bayramiç mu- basebeihususiye tahsildarı Hasan ve müskürat bayli İsmail Gün. lü, Emirdağda Salihler köyünde Mehmet, Mılhı ve Süleyman Sa- raç, İnönünde Pekin mahalle- sinde recber Ahmet Gündüz ve müteahhit Emin, Ceyhan Ada- na garı kondüktörü Hüseyin İ- çöz kazanmışlardır. sahiple-| tipi ayakkabılar hakkında k TAN GL ayna Bl darı Anadoluya Gidecek Vatandaşlar İİ GUNUN / bad ila Mazereti i Olmıyan Suç! Yazan: Naci Sadullah line geçen kitapları okuma- dan tenkit etmek prensi- biyle meshur olan Nurullah A- tayı “mumla aratan, dahlandı. 30 küsur lisanının kelimelei yaman bir çöp çatan o maharetiyle birleşti ren, ve onları âdten geçimli ai lelerin o sıcak dirliğine, düzen. liğine kavuşturan, bu suretle de nesri şiir, şüri nesir haline ge- tiren Refik Halid'den: *— Bğer istidadı bu yolda in. kişaf ederse, ilk sırada o yerlese cek olan hir müelliftir. Refik Halid'in üslübunu gönlüm pürüs. süz görmek İstiyor. Eğer (Sür gün) muharriri, bu san'at şube. sinde sebat ederse muhakkak büyük hir kabiliyete varabilir!, lerle © bahseyli. yen bu yeni münekkit kimdir biliyor musunuz? Arasıra mizah mecmualarında harekete gelmiş süslü mankenle. re benziyen karikatürleri | düğünüz Bay İzzet Melil Hemen gülmiye başlamayın: Zira biraz dahan sabrederseniz üstat, nümunesini okuduğunuz cevherlerin daha parlaklarını ve- recektir. Meselâ, bundan sonra | okuyacağınız tenkidinde sn kabil hükümler bulursanız, asla şaş « mayın: Kırk Yıl,, isimli bir ese- | hı İ biliyet seziyorum: Aferin, Benim öğrendiğime göre, bun. lara benziyen evvelki satırları yazan münekkidin: “Tezat,, is » minde bir eseri varmış. Onun kendi istidadını teşhis» te isabet gösterdiği eserine koy« duğu bu isimden belli; Çünkü te- at yazmakta Yedditulâ şahibi olduğu aşikârdır. Ona sorarsanız, “Halk dilinde dolaşan, veya mânası değişen kelimeleri kabul ve tescil edecek makam akademi, imiş, Üstat bunu kayıt buyur. duktan sonra: “— Ne düşünüyorsun? Binin yarısı beş V Deyenlerin ta. ığiyle ti — O da bizde yok!,, bennpca, hali dilinde kul İanılan kelimeler, bir akademi kuruluncıya kadar edebi — Tisana girmiyecek. Nitekim, omünekkit bu iddiayı şu cümlelerle teyit buyuruyor: İ “ham teline basmak lak”, “ayan beyan”, “ “çok defa”, istifini bozmak kır şıkır”, “küplere hinmek” gis hi tâbirler, bir edibin lisanına ya. 15m4yo: İnsanın bunları okuyunca; Ti sanda bile bir sınıf farkı yarat mak arzusunu gösteren münek- kide gayri ihtiyari: Öyle mi monşer?,, fi ve sözüne şu minval devam edeceği geliyor: “-— Bu âmiyane tâbirler, na- zik leblerinizi rencide mi ediyor? Kelimeler m: parmaklarınız. gibi mai cümleler, frize saçlarınız gibi | biriyantinli mi olsun? Lisan da, zatıâliniz gibi, günde üç defa kılık mı değiştir. sin? Ferman huyurulursa, o da olur... Hati tensip buyurursa- nız, hinotip o hurufatını, tırnak törpüsüyle sivrillip, O manikür göderisi .ile pınl pırıl parlatır, ve gazetelerimizi, itriyat mağa « zalarının reklâm ( hediyelerine benziyen keskin kokulu kağıt lara basabiliriz.* Müvezzilere de teşrifatçı honiuriyle silin dir şapka giydirirsek, artık bir diyeceğiniz kalmaz sanırım. Fakat siz benim bu uysallığı ma bakmayın, Siz, markalı men iz, markalı gömleklerini; gibi hususi bir edebiyat dili pi şirmiye çalısırken zamanın © büyük san'atkârları, Galata mey. hanelerinde kullanılan: “. tâbirini bile üzere Vaktiyle sizin neviinizden hi fini, şu samar gibi mısralarla ve re serdiler; “Sen şiirin ağıl kamusiyle konuşuyorsur Ben msaletten anlamam, Şapka çıkarmam o konu tuğun dile Düşmanıyım asaletin, Kelimelerde bile...,, Yeni münekkidin talihsizli ği böyle çoktan yere seril miş bir iddiayı hortlamıy çabalamasiyle kalmıyor. O, tıp w kuvvetli eserine carpıyor. “Sür gün,, romanı ki, sahsen kendim onun hakkındaki o kanaatlerimi yazmak cesaretini bulamıyorum. Cesaretimi kıran da sadece “Sür. Sonu 5 inci sayfada)