26 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

26 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

ieriyoli delâkettem felâkele sü- ven tehlike ve kötülükle Yin hesabını kim tutabilir? Bizim kod #etimiz, ancak onlarm sebeplerini a“ #oğturmak suretiyle, onları mümkün Mertebe zavarsız kılmıya yerıyabilir! Kosasnın göz bebeği, genç ve Kü- il Sulpiclk, bir gün bir ahbabını 2i- Yerete gitmişti, Bvindn çıkarken, İnen bir gül kadar terütazeyken, ©- Ye döndüğü zamanı artık yaprakları" hir dökülmeğe başladığı hissini veri- Yordu, Kapıdan girer girmez, kendini Yatağının dar attı. Acaba ne olmuştu” Misi vardı? Ani bir kalp krizi mi der iniz! Göğsü, bağrı çözüldü, kemerleri Wşetildi; simdi tum Üç çift el, anum- İk mesgulan, Zavallı genç kocası, ne yapacağını #aşırmıştı, Gözleri boşanmağı gebe, Kura bulutlarin kaplıydı. Böyle ciddi kir İşte, üzülmemek kimin elinden ge İebilirdi? Evleneli bir sere, olmus, Ol- zısıdan kurtulmayı iste- için henüz fazla erkendi! Derhal bir hekim çağırıldı, Genç Soktor Aesculaptus iki dirhem, bir ce kirdek arzı endam eyledi ve deha ks- Erdan girer girmez, güzel Sulpicin'n. devası, avucunun içindeymiş gibi, dim dik bir eda Ile, hasta yatağının baş 9- İslim ne olabileceğin! düşündü, bu hu- Susta karskaplı kitapların neler yez- dığım hatırlamağı çalıştı, fakat “yiğit Vie halel getirmemek içln,, bemen Xa lem, iğ istedi, ve bir şeyler karala- Bağa koyuldu, Beahzaneye bir hiz“ eh'eiçi koşturulduğu sırada, kocası, h0- "yacan içinde vaziyeti gördü. Doktor gülümsedi: — Veriyet mi? İlâhi; bunu anlatma ğn ne hacet? Genç zevcelerin bu hal- lerine sadece sevinilir? Hakikaten genç zevcenin bu bali, Benç zevci çok sevindirmişti. MHöstlik, bütün gece derim etti, Hasta ildçlarını muntazaman Yuttuğu halde, hiçbir tesiri olmamış” tı Başka bir doktor çağırıldı: Ha göy- Tet 1Şimdi hiç almazsa hastalığın hâ- Kiki sebebi anlaşılacak! Yeni dokto- Tun hiç şüphesi yoktu: Sulpicla çicek çıkarıyordu, Eh, dün anne olacaktı. bugün de çiçek çıkarıyordu! Talin Diliniz kurusun ki hilmiyormunuz, bari, sesizini kesin! Konuşmayın barli Birinleden biri mu- hakkak ki yanılıyor iste? Bir hastalık ne kadar #ğır olursa İrun, hiçbir zerrin, enhil bir dökte- tedavisi kadar tehlikeli olamaz, rd sr so selmettir. Belki welin iyfleşlet İyi kalpli İçoca, baş ucundan ayrl- madı, yarım saat içinde, belki 100 de- fa, dahn iyi olup olmadığını sordu. — Ariz dostum! Beri sen de mx bi- 107! Bunu sormak neye yarar? Düşün hir kere, bu onu duha fazla yormaz anı, diye? Kesik kesik, güçlükle konuşabiliyor öu, Sansısmm, dakikadan Gökikays doha da fazlalaştığını, sesinde Oku” kabi Süveyş Kanalı Mıntakasına Hava Hücumu Hasar ve Zayiat Yok! Kahire, 25 (A.A.) — Misir Da hiliye Nezaretinin tebliği: 23/24 Mayıs si yapılan bir hava hücumu esnasında Süveys kanalı mıntakası üzerine birkaç bomba atılmıştır. Hasar ve zayiat YOK” tur. Italyan tebliği Roma, 25 (A. A.) — “Resmi veli, Şimali Afrikada bildiril- miye değer bir şey olmamıştır. Bark Afelmda Galla ve Sidar vermiştir, Dogahidi Amhara'da Albay Maraventano'nun emrinde bulu- narı münferit kalmış bir kol sid- detli ve uzun bir mukavemetten ve yiyecek ve mühimmatı tama- miyle bittikten sonra şerefli bir mele teslim olmiya almıştır. Bir denizallımız ceman 21.009 tonilâtoluk üç ticaret vapuru ba- tırmıstır. Bunlardan biri, bir et rol gemisidir. Ayni denizaltı Bir kruvazör olması muhtemel bulu: nan bir düsman harp gemisini tornillemiştir. —— Norveçte Nazi Muhafız Müfrezesi Kuruldu Londra, 25 (A.A) — Norvec ajansı bildiriyor: Himmler bir Norveç mazi muhafız müfrezesi teşkiline matuf olan esas Raye sini bâşardıktan sonra (Alıman- yaya dönmüştür. Sabık Norvec mahfilleri, Him- Yerin Oslo'ya bir kaç ay için de ikinci defa olarak yaptığı bu ziyarette Almanyanın Guins- Uing'in Norveçlileri yola getirmek İNe Hikmettir Bilinmez! İsmaoreOhristinn Geller'den - Çeviren: Ha - Ça Sina kuruldu, Nabzını yokladı. hasta- | Ga. Zavallı kadın! Ölüm yakın gözükü. yordu! Fakat, hiç olmazsa, bu feci n- zap dinecekül us! Dinlet Kapı vuruluyor! Acaba kim? Doktor olacak, Yok, ha- vr! Gelen terzi idi, Elbi. e getiriyordu, Tam da »nun sırası İdi ya! alpirin — büyük bir — Kefenimi ml getirdileri?... Diye sordu, Hayhal, tabutumda işte onun kadar solgun gözükeceğim, Ah, ne gü- gel elbise! Bir şiir, bir £ mür verseydi, işte tam bise yaplırırdan; pir onun ei ni kumaştan. “Terzi otu ban nesil biçeceğini bilirdi, Zalan bir ah- babıma da © yapmış, Geçen gün git- tiğim vakit, onu giymisti, Ah, hryağ ne kadar kisa, Her şey Dog! Cesaret Sulpicis! Ümldin kelma- #ml Çıkmıyan canda ümit vardır! Derler, Terzi odadan çıkınca, kocası da onu tskip etti; dışarıda, gizlice bir şeyler konuştular, “Terzi yemin etti, anilar içti; verdiği sözü tulmağa gidiyordu, Akşama doğru geri döndü, ve hemen, geldiği için kendisine üzün teşekkürr ler yağdıran/Sulpicia'nın yanına koş- Bilin bukslen ne getirmişti? vaktinden evvel tikkanıvererekti! Böy- le de şaka olur muydu ya!? O, gü- zeldi, hoştu, amma, burnda İşi mey- di? Genç zevce herhalde onu pruva etmeyi deniyemezdi yal, Kocası; — Ruhum! Dedi, İyileşip, Su elbi- seyi sırtında görebilmek için, nam var mem yoksa fedaya hazırım! Gözleri başanmağa gebe, kara bulut larla örtülüydü, Genç zevce: — Ah, hayatan! Öyle halsiz, öyle harabım kit Dedi, Kendimde, sana hayır!,, diyecek kader bile, kuvvet bulamıyarum!,. Amma, ne olursa ol- sun, bu ölüm düşeğimden kalkıp, giYİ neceğiim. Tek senin gönlün hos olsun, diyel Tek, onun bana ne kadar yaraş- tağını ölmeden göresin diye! Paravan kuruldu! Ve zavallı kadın, £anki bütün bir sene yatakta kalmış kadar zayif ve mecalsiz, “Ölüm düşe- ğinden ayaba kalktı, Bibiseyi giyin- diklen sonra, genin bir koluğa yas Jandı, kahve İçti; yürü gülüyordu, Ea, hele şükür, biraz sonra da hastalıktan eser kalmartıştı! Hiçbir doktorun, teşhis bile edeme- diği böyle korkunç bir hartalığı, işte nihayet bir terzi iyi etmişti, ikmettir bil K Bütçe Müzakeresine Bugün Başlanıyor Ankara, 25 (TAN Muhahirin- den) — Büyük Millet Meclisi 1941 mali yılı bütçe müzakeresi- ne yarın (bugün), öğleden sonrâ başlıyacaktır. Bu münasebetle Maliye Vekili Fuat Ağralı bir se- nelik mali vaziyet hakkında iza- göre, | Girit'e Çok Şiddetli Hücumlar (Baş tarafı 1 incide) Londra 25 (A.A.) — Girit mu- harebesi devam etmektedir. Ak manların, tutunmağa o müvaffak oldukları mevzileri takviye için tevmidane gayretler sarfettikle- ri anlaşılıyor. Almanlar usulle- rine sadık kalarak feda edilen binlerce insanın ölümüne bak - mıyarak kuvvetlerini hücuma kaldırmektadırlar. 30 gemilik Alman kafilesine o karşı yapılan hücum esnasında (o Almanların 4000 kişi kadar zayiat verdikleri tahmin edilmektedir, Girit'in âkıbeti donanmanın ya- pabileceklerine bağlıdır. Müte - hassısların fikri de budur. ily Herald gazetesinin de- niz muhabiri diyor ki; muharebesinin anahtarı şimdilik adada değil, adayı çevi- ren sularındadır. Donanma düş- man tarafından ihraç yapılması- na mâni olmıya devam edebilirse Almanların adayı işgal için yap- tıkları bu ilk 'bbüsün aka - mete uğradığını söyliyebiliriz.,, Kütle halinde bombardıman Kahire 23 (A.A) — Aiman tayyareleri cumartesi günü saat 14 ten 18 e kadar kütle halinde ve fasılasız olarak Hanya, Retimo ve Kandiyayı bombardıman et- mişlerdir. Buraların imhası Rot- terdam'dak! vüs'atte olmuştur. Yunan Kralı Kahire'de Kahire 25 (A.A.) — Resmen bildirildiğine göre, Yunan Kral ve hükümeti, askeri harekâtı iş- kâl etmemek için Mısır'a gelmek üzere Giri*'ten ayrılmışlardır, Berline göre Adanın garp kısmı Almanların elinde Berlin 25 (A.A.) — Resmi teb iğ: Hususi bir tebliğle bildi- rildiği üzere paraşütçüler ve tay» yare ile indirilen kıtalar Girit adasında 20 mayıs sabahın ilk saatlerindenberi İngiliz ordu - sunun bir kısmiyle harbediyor- lar. Hava yoliyle cüretli bir hücumda bulunan bu kuvvetler avcı, tahrip, savaş ve pike tay- yarelerinin müzaheretiyle tabi- ye bakımından ehemmiyeti haiz olan adanın mühim naktaları- »ı zaptetmişlerdir. Orduya men- sup teşekküllerle takviye edil » miş bulunan Alman kıtaları ka- Tada hücüma geçmişlerdir. Ada- Dın . garp kısmı şimdiden sağ- lam bir surette kıtalarımız tara - fından tutulmaktadır. Paraşüt « güler ve tayyarelerle nâkledi - len kıtaların orduya mensup te- şekküllerle işbirliği temin edi- miş olarak usulü dalresinde ha- rekâta, devam edilmektedir. Alman hava mubarebelerine müdahale © - mek ve Alman muvaflakıyetine mâni olmak üzere İngiliz filosu tarafından yapılan teşebbüsle - Tin önüne geçerek İngiliz harp gemilerini Giridin şimalindeki deniz kısmından tardetmişler dir. Hava kuvvetlerimiz ayni 72 manda bir çok harp gemilerini batırmış ve hasara uğratmış ve bütün hareki.* mıntakasında hava üstünlüğünü » Alman kuvvetleriyle sıkı bir iş birliği yapan Italyan deniz ve heva kuvvetleri 20 mayıstanberi Girit muharebesine iştirak | et- mişler ve şimdiye kadar kazanı- lan muvaffakıyetlerde mühim bir hisse almışlardır, Paraşütçü takviye kuvvetleri hat verecek ve geçen sene oldu.' yeniden paraşütle atlamışlar ve ğu gibi bu sene de hükümet 'a-| rafından yapılması teklif olunan vergilerin esbabı mucibesini an- latacaktır. Bundan sonra her ve- kâletin bütçesi ayrı ayrı müza- kere olunacak ve bütçeler üzerin- de hatipler beyanatta bulunacak- lardır. i Bütçe müzakeresinin dört bes avcı | himayesi altnda adada karaya ii ir, tayyare teşekküllerimizin Savaş tayyarelerimiz düşman bataryalarını ve mitralyöz yuva- larını, barakaları, kampları ve kıtaat ie tenddit Ingiliz tayyare dafi ba- idatını muvaffakıyet etmişler vemü- gün icinde sona ereceği tahmin | tarya mevziini ve telsiz tesisatı- olunmaktadır. Şili Nazi Partisi Şefi Akıl Hastanesine Konuldu Santiago, 25 (A. A.) — Şili da- hiliye nazırı tarafından cumartesi günü neşredilen bir emirname i. le Şili Nazi partisi lideri Gon-/li zales Von Marses, bir akı! has- tahanesine yatırılmıştır. Sili Na- zi teşkilâtının bütün azaları 20 yaşından ufaktir, Ve bunların da- yaktan insan öldürmiye kadar bütün sucları işliyorlar. Bazı ma- Thmata nazaran Von Marses, bir timarhanede doğmuştur ve bir delinin oğludur. Romanyada Gıda Maddelerine El Konuyor Bükreş, 25 (A. A.) — Resmi gazetede intişar eden bir karar- name mucibince ahali ve mües- seseler elindeki buğday, çavdar ve yulaf unlarına el konacaktır. inde akim kalmaların - dan mütevellit memnuniyetsiz- liğini hissetmektedir. Nazi makinesinin mutat bütün tethiş makinesi şimdi Norveçe sokulmuş görünmektedir nı, yerde bulunan iki tayysreyi tahrip etmişler ve Girit'in cenu- bunda 1000 tonilâtoluk bir düş- a ticaret vapurunu batırmış- ir, İtalyan tebliğine göre Roma 25 (A.A) — Resmi teb- iğ: Deniz ve hava kuvvetleri - miz 19/20 mayıstanberi Girit a- dasının işgali için şarki Akdeniz- de Alman kuvvetleri ile işbirliği yapmışlardır. Merkezi Akdenizde hücumbot larımız vapur kefilelerimizden birine hücum etmeğe teşebbüs e- den bir düşman DE AK kabil hücum yapmışlar ve dü e denizaltasını b mii ır, Şarki Akdenizde yapılan ha- rekât esnasmda bir torpido muli ribi ile bir torpido kaybettik. Mü rettebat hemen tamamiyle kur - tarılmıştar. İngiliz uzun mesafe tayyareleri faaliyette Kahire, 25 (A.A.) — Ingiliz aycı tayyareleri Girit üzerindeki harekâta yeniden iştirake başla” mıştır, Alman Junkers - 52 as- ker nakliye tayyareleri, İngiliz. uzun mesafe tayyareleri tarafın - TAN Şam Hava Üssü Tekrar Bombalandı (Baş tarafı 1 incide) İngiliz hava kuvvetlerine men sup tayyareler Kermet Alf'deki asi mevzilerini bombardıman €- derek yollara ve sinerlere tam isabetler kaydetmişlerdir. Asile- rin motörlü nakliye kolları Hab- banive mıntakasındaki yollarda hücuma uğramıştır, Düşman tayyareleri dün Hab- baniyedeki tayyare moydanını iki defa mitralyöz ateşine tutmuş - lardır. Yapılan hasar ehemmi- yetsizdir. Şam üssü bow! landı Nevyork, 25 (A.A) — United Press'e Beyrutlan bildirildiğine göre, İngiliz tayyareleri 22 Ma - yısta Şam hava meydanını böm-| bardıman etmislerdir. Irak hava kuvvetleri Habba- niyedeki İngiliz hava mevdanını bombardıman etmiş ve Basrada İngiliz topcekerlerine taarruz et- mislerdir. Associated Pross'e gö- re, Kahire askeri mahfilleri İngi. Wz kumandanlığının Falula'dan Iraka doğru makineli müfreze - ler sevkelmiş olduğunu zannet- mektedirler. Beyannameler atıldı Hayfa, 25 (A, A.) — İnsiliz tayyareleri Suriye Üzerinde u- carak bütün namuslu Fransızla- rı Hür Fransız davasına iltihaka davet eden beyannameler atmış- lardır. Bovannameler, Hür Fran- sız kuvvetlerine iltihak etmek ü- zere Filistin hududunu gecen Aİ bay Collet'nin imzasını taşımak- tadır. İrak resmi tebliği Beyrut, 25 (A,A.) — 27 numaralı Irak tebliği: Garp cephesinde: Kıtalarımız Şeri- #'dan gelen motörlü düşman kıtaları na tesadüf ederek taarruz eylemiş. lerdir. Amudamne bir müharebeden son ra düşman çekilmiye mecbur edilmiş ve mütesddit yarılı İle hasara uğramaz #rabeları muharebe sahasında bırsk- mıştır, OKrtalarımız kaçmakta Olan dlamanı takip etmektedir. Cenup cephesinde; Kıtalarımız Rss va mumfsicasında hareketlerine devam etmislerdir. Teak tayyareleri Habbaniye mey- danında uçarak yerde bulunan Glia- Alatir Üpinde beş İngiliz tayyaresini mlirelyöze tutmuşlar ve mtepe Ver- mişlerdir. Hava daf! bataryalarımız #sker nakline maheus dört düşman tayyaresini o hasara uğratmaşlardır Düşman mevzileri üzerinde | birçok kesif uçuşları yaptık, İngiliz tayyareleri Bağdat ve diğer arazi üzerinde uçinuşlardır. Çölde vaz'yet değişmemiştir. İrak Maliye ve Münakalât Nazırları Londra, 25 (A.A) — Rewter ajansının öğrendiğine göre, Rasit | (Alinin, Maliye Nazir: Naci Sü- veydi püya resmi işler için İro-| ra giderken ailesini de beraber götürmüstür. Yine Rasit Alinin Münakalâi ve Nafia Nazırida ailesiyle birlikte İrana gelmiştir. Bütün Fırınlar Teftiş Edildi Sehrimizdeki bütün fırınlar evvelki gündenberi 950 gram- lik ekmek çıkarmıya ve beherini | 12 kuruş 10 paraya satmiya baş- lamışlardır. Belediye zabıtası me- murları ile belediye iktisat mü- dürlüğü (kontrolörleri fırınları teftiş ederek ekmekleri tartmıs- lar, çeşminin bozulup bozulmadı- Hım incelemişlerdir. Bu konrol- ler neticesinde bazı fırınların ha- mur ekmek çıkardığı, bazılarının da beş gram kadar noksan ekmek imal ettikleri görülmüştür. Bu- nun, yeni vaziyete fırınlarm he. nüz intibak edemediklerinden ile- ri geldiği anlasılmıstır. 'Hamurkârların yeni tartı üze- rinden ekmek kesmiye alışacak- ları muhakkak olduğundan, bu akşamdan itibaren çıkacak ek- meklerde beş gramlık noksanlık dahi cezayı müstelzim olacktır. Churchill'in İngilizlere Tavsiyesi z (Baş tarafı 1 incide) bir tavsiyeler o beyannamesinin mukadeemesini teşkil etmekte - dir. Başvekli, bu mesajında ezcüm- le söyle demektedir: “Eğer istilâ vukua gelirse memleketin en büyük kısmı bun dan müteessir olmıyacak, hattâ sahillerimizin büyük bir kısmı çok şiddetli mukabil hücümlar yapılacaktır. Fakat düşmanın ihraca teseb- büs edeceği yerde cok şiddetli çarpışmalar olacak, bilâhare düş mann ayak basabileceği yerlere çok şidetli mukabil hücumlar ya» pılacaktır. Bu mıntakalara İngiliz bom- bardıman , tayyareleri cok ağır) © hücumlarda bulunacaklarından vazifedar işçiler hariç olmak ü- zere, burslarda ne kadar az si- vil ve gayri muharip bulunursa o kadar iyi olacaktır. Bu sebevle eğer resmi makam lar size ikametgâhimizi terket mevi tavsiye ederse, vazifeniz başka bir mahale gitmektir Talimat verilmezse vâzileniz bu- Tunduğunuz yerde kalmaktır. Demek ki, hepiniz için emir ve vazife şu olacaktır: Sıkı du- Tunuz. Memleket dahiline paraşütçü - ler veya hava yoliyle kıtalar in- mesi takdirinde bilhassa halk, yolları tıkamamalıdır. Anavatan muhafızları kuvvetli sey lar müzaheretiyle derhal müs- tevlilerle temasa geçecektir. Bu müstevli kıtaların süratle izale edileceğinden şüphe yoktur. Memleketin çarpışmalar vu- kus gelmiyen ve yakınında top. tüfek sesi isitilmiyen diğer samında herkes hattı hareketini su ikinei emir ve vazifeye tevfik edecektir: İşinizle meşgul olu - nuz.,, Churchill'in mesajı şu cümle- lerle nihayet bulmaktadır: ““Müstevlinin tamamiyle yok edilmesi ve en sop neferine ka- dar öldürülmesine ve esir edil mesine kadar geçecek müddet zarfında çalışmıya ve vakit kay» hetmemiye azmediniz.,, Nakliye gemilerine hücum Londra, 25 (A. A.) — “Tebliğ”; Cumartesi günü, bombardıman teşkilâtma mensup tayvareleri- miz Holanda'sahilleri açıklarında düşmen ticaret gemilerine karşı gündüz taarruzlarına devam et- mişlerdir, Takriben 2.500 tonilâ.. toluk bir gemi ateşe verilmiştir. Tayyarelerimiz uzaklaşırken bu gemi yana yatmış bulunuyordu. Yine 2.500 tonilâtoluk diğer bir geminin de battığı zannolunmak- tadır. Başka gömiler bombalan- mıs ve miiralyöz ateşine tutul- muştur, . Veygand İş RE v2 Birliğine Müzahir (Baş tarafı 1 incide) General Doyen'e göre, Alman propagandası, Alman efkânı u - mumiyesini Seine, Loire ve Rhone nehirleri havzasına ve Bretagne ve Auvergne dağlık mıntakalarına inhisar edecek bir Ffansa talep hazırla- maktadır. Böyle bir Fransanın tabii şimal hudutları Essant ve Meuse nebirleriyle tahdit edilmiş bulunacaktır. General Doyen raporunda Ge- neral Huntziger'e şöyle demekte- 'Şimdi Fransada Fransız işçile rinin nasıl seferber edildiğini ve binlerce Fransızm Almanya- ya nasıl sevkedildiğini siz de gör- seydiniz hatırınıza gelecek sual şu olucaktı: Alman bükümeti ahalimi; sistematik bir tarzda naklederek Alsas - Loren'de yaptığı gili top- raklarımızı mı istismar etmek İs- tiyor,, Diğer turaftan belediye iktisat işleri müdürlüğü frarcala sarf! yatını tahdide karar vermistir. Hastahanelerin ihtiyacı olan İran cala mikdarı belediye tarafından tesbit edilmiş ve ofise bildirilmiş. tir, Ofis de bu İhtiyaca göre un tevzi edecektir. Francala imalinin tahdidi üzerine şehrimizde mev. cut 8 francala fırınından dördü İrancala imal edecek, dördü de ekmek çıkaracaktır. Çıkarılan francalaların onda se. kizi hastahanelere verilecek, mü tebkisini fırınlar, İrancala yemek meeburiyelinde olanlara satabile seklerdir. e a dan mitrelyöz steşine tutulmak- tadır. Gayrı resmi intiba, vaziyetin iş olduğu merkezindedir. ü Almanlar şimdiye kadar Maleme'de ancak takviye kıtala- Tının gelmesi sayesinde kalabil- mişlerdir. Diğer taraftan Kan- diye'nin ve Resmo'nun yeniden zaplı, müttefik kıtaları Maleme- ye karşı harekât için serbest bi- rakacaktır. General Huntziger'in katşısın- da sükütüu #htiyar ettiği bu ra- por ifşa edildikten sonra Alman- yanın Lille, Arras, Reims, Nan- cy, Epinal ve Besançon da dahil olmak üzere en zengin Fransız vilâyetlerine göz diktiği ve bura halkını davar gibi sürmeğe veya esir gibi satmağa hâzır olduğu neticesine varılmaktadır. TAN Gazetesi Ers Başlık maktu olare * 75" ZI inci sayfa sanlimi 500 : 300 | Lütjens'in Suriyenin Vaziyeti Meselesi (Buş tarafı 1 incide) | Bu ricat Suriyede İsyam| bastıracağına arttırdı ve 1936 ya kadar Suriye ile Fransa ârasın- daki kavga durmadan devam et- ti, Nihayet. 936 da Fransada ik- tidar mevkiine Blum hükümeti geldikten sonra Suriye tarihinin üçüncü safhası başladı Pransa Suriye ile, İngiltere ile İrak ara- i a benzer, bir itti- Bu suretle Suriye az çok bir istiklâle kavuşmuş ol du. Fakat 1939 da Daladler hü- kümeti bu ittifakı tasdik etmedi ve Fransa ile Suriye münasebeti ondan sonra tekrar Fransiz dik- tatörlüğü esası üzerine devam etti. Ve harp müddetince buraya gönderilen kuvvetlerle Suriye a8. keri bir idare altına girmiş ok u. Fransa mağlüp olduğu zaman Suriyedeki vaziyeti bu idi. Fakat bir müddet evvel Fransa Millet- ler cemiyetinden çekildiğini bil- dirdi. Milletler cemiyeti namı- na mandater bulunduğu Suriye- kaşa edilir bir şekil aldı. Asil or- tadan kalkınca vekilin de vekâ- leti hükümsüz kalmak lâzım gel. diği iddin edildi. “Fakat Fransa Suriyeyi askeri bir komiserle i- darede devam ğe Imanlar Suriyede hava üs- Jerini işgal edip de, harbin bu sahaya da sirayet etmesi ihti. malleri çoğalınca bazı Türk mu- harrirleri, Almanlar tarafında |. hata gdilmek tehlikesini bertaraf etmek için, Türkiyenin Suriyeyi derhal işgal etmesini, işgalden sonra da Suriyenin istiklâlini ilân ederek bu memleketle bir ittifak ökdetmesini teklif ettiler, Bu tek- lif Türkiyenin harbe girmesini is. temek demekti. Halbuki Türkiye. nin siyaseti harpten uzâk kalmak, hiç bir memleketin topraklarına el uzatmamaktır. Bu itibarla bu teklifi yapan muharrir, Türkiye Bin harici siyasetine uygun oL mıyan bir fikir ileri sürmüş olu- yordu. Diğer bazı muharrirler Suriye. nin istiklâl İlân etmesi lüzumunu ileri sürdüler. Harbin Türk hu- dutlarına sirayetine mani olacağı mülâhazasiyle yapılan bu tekli- fin de bugünkü harp şartları için- de tatbik kabiliyeti olup olmadığı münakaşa mevzuu olabilir. Suri- yenin öistiklâline kavuşmasını Türkiye kadar omeranuniyetle karşılayacak bir devlet olamaz. Fakat, değil yalnız Türkiyenin, İngiltere, Franşa ve Almanyanın! da muvafakat etmesi şarttır. Bu- gün İngiltere böyle bir istiklâle razı olsa bile Fransa ve Alman-| yanın buna razı olacakları şüphe, lidir. Surası muhâkkaktır ki Suriye artik ecnebi tahakkümünden bık- mıştır, Suriye hem İngilterenin hem mihverin, hem de Vichy'nin vasal bir devleti olmaktan cıkmak arzusundadır, Fakat görünüşe na. zaran bu istiklâline ancak harp- ten sonra kavuşabilecekse kavu- sacaktır, Atlantik'te (Baş tarafı 1 incide) talâa yürütülmüyorsa da, gaze- teler, Bismarek'ın üssünden kırk Saatlik mesafede ve kuvvetli İn- giliz donanmasının ortasında çok tehlikeli bir akın yapmakta ol- duğunu ehemmiyetle kaydedi- yorlar. Nevyork "Times'in Vasington | tadır. muhabiri diyor ki? iliz deniz hâkimiyetine in- dirilen darbenin ağırlığı, Hood- Un batmasının yalnız İngiliz Bü- vük Elçiliğinde değil, Amerika Bahriye Nezaretinde de kati bir süküt #le karşılanmış olmasiyle izah edilebilir. Gemi kafilesi sistemine mua- rız olanların bu hâdiseden kuv- vet bularak, Alman filosunun, bu son muharebede de sabit ol duğu üzere, Atlantikte serbestçe dolaştığını ve kafile sisteminin Almanya ile Amerika arasında muhakkak bir harp çıkaracağını ileri sürmeleri muhtemdldir. Alman tebliğine göre Berlin, 25 (AA) — “Resmi tebliğ, Filo kumandanı Amiral kumandası altında bulunan bir Alman filosu, Izlan- da açıklarında ağır İngiliz de- niz kuvvetlerine rastlamıştır. Şiddetli, fakat kısa bir muhare- be esnasında “Bismark, zarhlısı İngiliz saffıharp kruvazörü Hood hübatırmıştır. Bu zırklı Ingiliz do nanmasının en büyük saffıharp e misidir, mode mişlerdir. “© Atlantikle kontrol Londra 25 (A.A) — “Daliy Telegraph, gazetesinin denizci - 5 —— Dünyanın Siyasi Manzarası (Başı 3 üncüide) manlarm bülutması ihtimalin. den bahsetmiş ve Amerika hü“ kümeti, Amerikanın emniyet ile sıkı alükası bulunan Gro: enlandayı harp müddetince as keri işgali altına almıya kara vermişti. Fakat o zamandanher Amerikanın bu kararımı tatbik için harekete geçtiği hakkınd: bir emare görülmemiştir. An cak, bu deniz harbinden sonr: gelen haberler, o zamandanber Amerika donanmasının İngili donanması ile birlikle bu hava lide devriye gezdikleri bildiril mektedir, Almanların, burada da tşeb- büsü ele alarak, Groenlanday: işgal etmek istemeleri muhte - meldir. Bu mevkiin işgali İngil. tere için, adanın müdafaası ba- kımından, Girldin işgalinden daha büyük bir tehlike teşkil edecektir, Fakat İngiltereyi ve Ameri - kayı, emniyetleri bakımından müştereken ve çok yakından 2 lâkadar eden Groenlandanın is tilâsı, mantıkan mümkün gö rünmemektedir. Almanların, Norveç sahille rine Groenlandadan daha yakı olan İslandayı işgale tesebbii etmeleri ihtimali de akla yele bilir. Harbin başındanberi İn gilizlerin Almanlardan evve davranarak teşebbüsü ellerin aldıkları yegâne harp sahası İs landadır. Norveç sahillerinde takriben 1200 kilometre uzakta Okyanusun ortasında bulunt ve İngilizler t esasi bir surette tahkim edildiği tah min edilen bu adanın işzalid Groenlanda civarında büyül bir deniz harbinin cereyan etti ği bir sırada, Mister Churchilt in, İngiliz adasının istilâsı ihti maline karşı halkı ikaza ve mu ayyen surette harekete davet © den beyannamesi ve Dublir Parlâmentosunun acele içtima davet edilmesi hâdisesi, aske harekâtın siklet merkezini Si mali Afrika ve Balkanlar teşk ettiği zamandanberi bahis mev zuu olmıyan bu istilânm tekre ortaya çıkması, yakında bu bö gede de mühim hâdiselerin va ii) geleceğini zannı © M.ANTEN Amerika (Harbe Nasıl Yaklaşıyor? (Baş tarafı 2 ncide) Onlara göre, istihseli tanzim ek mek ve artırmak bir zaruret ha lindedir. Teşriki mesainin sadf iktisadi değil, ayni zamanda 8k yasi olması lâzımdır.. Ve vii Hopkins'in, kolonel Donovan” Wandell Wilikte'nin, J, Harry man'ın ve General Arnold'un vaf zifeleri bu gayelere hizmet el mektir, rika İindir şapkalı bir pösa portlarını istemesiyle ilân olun duğu devirlerde değiliz. Ve bı hakikati müdrik bulunduğu için: dir ki, Almanya, Anglo - Sakson dünyasım temsil eden 6ö0 mil, yon insanla hali hatpte bulun duğunu çok iyi biliyor. Biz, Amerika hesabına oy sözü, Hearst *e bırakıyoruz. O; “«,- Biz, diyor, harpteyiz. Ve içine girmiş bulunduğumuz bu çıkmamızın harpten tek yolu, o nu kazanmaktan ibarettir!,, lik ra bir kaç ” tik muharebesine iştirak etmej üzere yeni ve diğe refakat gemilerinden mürekkey deniz takviye kuvvetleri hizme te birmiş bulunmaktadır. Sabi muhafızlar teşkilâtının da emtin; yeni tayyareler verilmiştir. De nizaltılara karşı hücumlur şid detlendirilmiştir. Bu deniz ca navarları gittikçe sahilden, At lantiğin ortalarına doğru sürül müşlerdir. o Anlaşıldığına göre geçen hafta düşman deniz altıla. n o kadar ileri bir yere kadar gitmişlerdir ki Amerikax devriyelerinin gezdiği mntaka, ya girmişlerdir.