5 Haziran 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

mal HARBE NASIL i, Amerikan si- yasetiyle muvazi bir hattı hareke takip etmektedirler, Denilebilir ki, Amerikan halkanın, Nazilere, Na- zizme karşı bugünkü nisbette ge- “ Biş bir infial duymasında Ameri- km propaganda filmlerinin de muazzam rolü vardır. Çünkü, A- meriks halkı, Nazitmin tahripkör harekât: beyaz perdede | hemen emen adım adım takip © mektedi 914 harbinde, film çeviren- lerden çoğu, Nevyorkta ça- Jişiyorlardı. Ve o günlerde Ho- Yivutta stüdyo temelleri henüz a- tılıvordu. Bu itibarla, orada mev. cut müessesecikler, saç damlı ? tahta barakacıklardan ibaretti, © O sıralarda, hiç kimse, sinema- nın bir davaya hizmetkâr olabi- eceğini tasavvur etmiyordu. Bu- Dun içindir kl, yavaş yavaş Holi- vula göç eden Amörika sinema- cılığı cihan harbinin uzun müd- ” det cahili kalmıştı, Garbi Ame- Tikanın merkezi, o devirde Av- Tupada olup bitenleri Jâkavdivle ulaya alırken, Nevyorkta Kaiser'- en başka bir şeyden bâhsolun- müyor, harp sahzlarmda uçan ilk i tavyarelerden ve Belcikanın is- tilâsından baska hiç bir mevzu / konuşulmuyordu. Sinema adamları, bu hararetli #lâkaya lâkayt kalamazdı. Nite- kim, halkın harp mevzuuna kar- ve 0 alâkayı tatmin etmek, o &- lâkaya hitap etmek mecburiyetini duymakta gecikmediler. Fakat, onların bu hakikati sezdikleri s1- rada, Wilson henüz her ne baba- | sina olursa olsun bitaraflık taraf- © tarıydı. Buna rağmen, Amerika- nin ne tarafı tutacağı. nasıl bir rol oynıyacağı halkın alâkasından sarahatle istidlâl olunuyordu. * * Pp © günlerden tam beş sene sonra, Holivut, Ame. N tsm üç yıl takaddüm etti, Cünkü Holivut, Amerikan ve Avruna pe tam bir temas halinde iF. Holivuttaki İş adamlarmın ço- ğu, Avrupalı sulbünden gelme- dir. İclerinde mühim mikdarda “yahudi vardır. Bunun icindir ki. ri “vi harap eden ıstırabı çok erken ” duymuş, fırtındyı cok erken gör. öş, rolünü de vaktinde oynamış. tır. Vâkıa, Herbert Golden, 1940 isanmda, Amerikan sinemacılı. fının, çeyrek asır evveline nis- Whetle, hadiselere duha bitaraf kaldığımı iddia hakikatte, bu iddia tamamön van- ıstır. Cünkü Holivutun, Nazizm alevhindeki ilk filmi 1939 da ya-| Bi harp basında cıkarmasına mi- kabil, ayni Janrda bir film, ge- *cen harpte, ancak 1918 de, vani harp sonunda yetiştirilebilmişti. LİR ÇGgşön harbin fülmleri şu beş iy 7 kategoride tasnif edilebi iz © 1 — Muharip memleketlerde İmal olunan propaganda filmleri; © 2 — Amerikan propaganda filmleri; M lmler; 4 — Vatanperverlik duyguları- © m kamcılayan filmle, $ — Marbi valnız. bir çerceve, © bir mevzu olarak kullanan, ve > hic bir provaganda davası güt- miyen filmler, Bu sefer ise, harbin basımdan- “beri, hemen bütün Amerikan filmleri, harbi mevzu edinmekte- “dir, "Sulh telkinine çalişan Bu meyanda, çevrilen filmlerin coğu, Nazizmin tahripkârlıklarını musavvirdir. Ve bu filmler, © halk tarafından fevkalâde tutul- maktadır. Amerikan filmcileri, Amerikan tile muvazi bir hattı ha- ist takip etmektedirler. Ve de. © ilebilir ki, Amerikan halkının. © Nazilere, Nazizme karsı bugünkü “ nisbette genis bir infial duyma- sindi an proparanda film Amerika ——, İ neler yaratacaklar? etmistir. Fakat | dır YAKLAŞIYOR ? lerinin de muazzam rolü vardır. Çü Amerika halkı, Nazizmin | tahribkâr harekâtını, beyaz per- dede, hemen hemen adım dım İ takip edebilmektedir. Filmlerin sesli oluşu, harp #llmlerinin mü- essiriyetini, sessiz filmlere nis- beten. bir kaç misline çıkarmış tır. O kadar ki, bu harpte isgal altında kalmış bir memleketin balini tasvir eden bir filmden bahseden bir Amerikan muhar- ririz — Bu fülni seyretmiye değil, inlemiye katlanmak bile müş küldür!” diyor. e. G“ en umumi harp bize, sa- naf eseri sayılabilecek bir cok filmler kazandırdı, Bakalım, faaliyetleri gittikçe artan Hiteh Coek'lar, Frank Liyod'lar, Kin Vidor'lar, Frank Börzage'lar, Alexandre Korda'lar bu sefer, — BİTTİ — PİYASADA: Ucuz Ayakkabı Raporu Vekâlete Gönderildi Ticaret Odas meclisi dünkü toplantısında muhtelif mevzular hakkında görüşmeler yapmış, bu arada halk tipi ayakkabı için ha - zırlanan Tâporu da tetkik etm tir. Oda umumi kâtibi Cevat Ni- zami, Ticaret Vekâletinin direk - tifi üzerine yapılan tetkikler ne- ticesinde 660 kuruşa ayakkabı i- mal edilebileceği anl ğına, bundan sonra çorap, gömlek ve kumaş gibi eşyanın da ucuza mal edilmesi hususunda tetkikler ya- pıldığını bildirmiştir. Halk tipi ayakkabı kakkında hazırlanan rapor Ticaret Vekâle » tine gönderilmiştir. Vekâlet, ra poru kabul ettiği takdirde, ayak- kabı imalâthanelerinde 660 kuru- sa ayakkabı yaptırmak kabil ola- caktır. Dünkü İhracat — Dün muhte- 1f memleketlere 123 Tira'l ihracat yapılmıştır. En ziyade Rö- manyaya deri, İngiltereye kelen elyafı, İsviçreye kuş yeri, İtal - yaya taze balık gönderilraştr. Yeni Bir Tütün Anlasma — Ticaret Vekâleti dış ticaret daire si ile, Hamburğda bulunan bil tütün tröstünün mümessilleri a- Tasında on milyon liralık bir tü - tün anlaşması imza edilmişti Bu anlaşmaya göre Almanlar, ma kine, yedek malzeme, tıbbi ecza, çivi, çember, madeni eşya vere - ceklerdir. Anlaşmanın tatbikine dünden itibaret başlanmıştır. Müteahhitler Toplantısı — Seh i i müteahhitler, İ caklardır. $ Ihtikâr Vakaları — Fiyatları mürakabe bürosu memurları Nü- um İsminde bir tacirin Mu: ba ihtikâr yaptığını tesbit © mişlerdir. Dün haber verdiğimiz naftalin ibtikâr: hakkındakı tah- kikata devam edilmektedir. Çün- ki zincirleme bir surette satılan naftalin birçok eller değiştirmiş- tir. Fiyatları mürakabe bürosu memurları el değiştiren tacirler hakkında da tahkikat yapmakta» #k Gemlik (TAN) — M İracı Moiz dükkânmdn sık: ! yatlarla sattığından mahkemeye verilmistir. Yapılan durusmada Moiz ve ortağı 25 şer 'ira para c€zasına ve bir gün hapse ve dük kârının yedi gün kapatılnırsına mahküm edilmişlerdir. ADLİYEDE: Seyi Karısına 100 Lira Tazminat Verecek Bir müddet evvel geçimsizlik yüzünden karısı Hayganuşu öl - dürmek kastiyle mühtelif yerle rinden yaralamaktan suçlu Arti- nin duruşması dün birinci ağır cera mahkemesinde neticelenmiş tir. Mahkeme suçlunun 9 sene, 9 ay, 10 gür müddetle hapsine ve karısı Hayganuşa 100 lira tazmi- nat ödemesine karar vermiştir Bir Cinayet Davası Bitti — Bir müddet evvel Şilenin Kumbaba mevkiinde oturan Tevf: ren Ahmet Gülün duruşması di dün ayni mahkemede neticelen - miştir. Mahkeme Ahmedin 12 sene müddetle hapsine, ancak 18 ya - şını henüz doldurmamış olduğun dan bu cezanın 3 seneye indiril - mesine ve maktül Tevfiğin baba- sına 500 lira mânevi tazminat ö| demesine karar vermiştir. Evvelki akşam ve dün sabah şehrimizde bazı fırınlar önünde bir kalabalık görülmüstür, Vali, emniyet müdürü, belediye reis muavini derhal mesele ile alâka. dar olmuşlar ve halkın fırınlarda diledikleri kadar ekmek bulmala. rını temin edici tedbirler almış- lardır. Halk ne evvelki gece, ne dün sabah ekmeksiz bırakılma- mıs, bu normal vaziyetin mü- sebbiplerinin arastırılmasına bas- lanmiştır. Sık: surette bir ekmek sıkıntısına sebep olanlar tesbit edilecek ve en ağır cezalara çarp- tırlacaklardır. Zannedildiğine göre,buayi cinde habersiz pasif korunma tec. rübesi yapılması mevzuu bahsol. duğundan halk -belki de fazlaca tedarikli bulunmak için. muay - ven ihtiyacmın fevkinde ekmek almıs, bazı fırmların günlük ihti. yaci asan talepleri karşılaması müskül olmuştur. Dün akşam Ankarava giden va li Lütfi Kırdar hareketinden ev- vel gazetecilerle şunları söylemiştir; “— Pasif korunma tecrübesi ünü tedbirli bulunmak arzusiy. le fazla ekmek ölmek isteyen hı kın tatmini için üç günlük unun bütün fırınlara tevzlini lüzumlu gördük. İstanbulda her gün ci- kan ekmek mikdarı aynidir. Her cünkü ihtiyaçtan fazla olarak ve. rilen ve şehrin üç günlük ekmek istihlâkine tekabül eden tun ile fazla ekmek almak isteyen vatan- dasların ihtiyaclarının karsılana. Vali Dün Ankaraya Gitti Vali ve Belediye Reisi Dr. Lüt fi Kırdar dün akşum Ankaraya gitmiştir. Vali Ankarada vekâ - ik | tetlemle temas edecek, şehrin bü- tün ihtiğaçları üzerinde lüzumlu olan izah Tecek ve gıda ME selesi; pasif korunma tecrübeleri gibi işler üzerinde yeni direktif İer alacaktır. Dün sabah bütün kaymakam - lar Vali müevini Ahmet Kınık'ın riyasetinde toplanmışlar ve as - ker gilelerine yardım meselesi ü- zerinde görüşmüşlerdir. Yeni bir yardım nisbeti formülü — bulun - muş ve vaziyet valiye bildirilm tir, Vali yardım taleplerini tama miyle karşılıyacak olan bu yeni formülü Dahiliye Vekâletine izah edecektir. BELEDİYEDE: Mısır Çarşısının Tamir Şekli Mısır çarşısının tamirat proje- si hazırlanmıştır. Bu projey Te; çarşının harici duvarları üze“ rinde hiçbir tödilât yapılmıya - caktır, Ancak cephenin temizlen mesi ve pencerelerde mevcut ve hâlen intizamını kaybetmiş olan söke taşları ve demir parmaklık- ların vaziyeti eski haline ifrağ e- dilecektir. Çarşı içinde bazı dük- kânlara fayans kaplanacaktır. Bir kısım dükkânların yarım tavan ve asma kat yapmalarına ve dev- var merdiven koymalarına müsa ade edilecektir. Anayol ve dük: kânların önü eski Türk mimari ne göre altı köşeli beton tuğlalar la döşenecektir. Tarih hiti Yı anmak için de mevcut beş bi haratçı dükkân aynen muhafaza edilecektir. Bu Yıl Yapılacak Yollar — Be- lediye fen işleri müdürlüğü bu İ şehir dahilinde şu sokakları yaptırmıya karar vermiştir; Şiş“ İi Saman yolu, Sıraselviler Aslen yatağı, Hocazade sokağı, Cihan - girde Batarya, Bilezikçi ve Tü- fekçi Salih sokakları, Şişlide a- bidei hürriyet caddesi, Beyoğlun da Kurdelâ sokak, Taksimde Fi- yat garajı önü, Taksim caddesi, Şişli Iskete caddesi ve tayyareci Fehmi sokağı, Galatada Kalafat- çılar caddesi, bu yollar 26125 lira 74 kuruşa yapılacaktır. Belediye şimdiden sonfa yaya kaldırımı yapmamıya ka miştir. Belediye pocak, şosenin lunan dükkân ve ev sabipleri de yaya kaldırım: yapacaklardır. Kahve Ve Çaya Zam — İçki fiyatlarına yapılan zam (üzerine eğlence yerlerinin içki tarife rinde değişiklik yapılacaktır. Ta rifelere zam nisbeti bugün d. mi encümende müzakere ede cektir. ; görüşmüş ve| | TAN Şehirde Un Ve Ekmek Sıkıntısı Yok Herkes İstediği Kadar Ekmek Alabilir, Korunma Denemesi Dolayısiyle Telâşa Lüzum Yoktur cağı tabiidir. Bu itibarla eskiden de olduğu gibi bir ekmek sıkın- tası mevzuu bahis değildir. Mas- mafih habersiz yapılacağı bildiri- len pasif korunma tecrübesi için halkın simliden fazla telâş göster-| mesine mahal yoktur. Çünkü tec- rübe nihayet bir kaç saat devam edip biteceğine göre hayatın nor. mal seyri bozulmıyacaktır... Takibata başlanıldı Belediyeye yapılan | ihbarlara göre, bazı fırıncılar ofisten ucuz fiyatla aldıkları unları fazla fi yatla harice çıkarmakta ve frar- cala yapmaktan menedilen fırın- cılara yine fazla fivat mukabilin- de satmaktadırlar, Bu suretle ba- zi fırınlar tabii olarak az ekmek işlemektedirler. Belediye bu ih- bar üzerinde alâka ile durmuş bu- lunmaktadır. Toprak mahsulleri ofisinin de Anadolu semtine geçen vatan- daşlarla, İstanbulu terkedenleri nazarı itibara alarek un tevzia tında değişiklikler yapması firin. cıları -hiç sebep olmadığı halde- ellerindeki unun hepsini isleme- , ihtiyat un ayırmak gibi bir tedbire sevketmiştir. Bu hareket- lerin de bügün tamamen zail ol- mus bulunan izdihama sebep ol. luğu zannedilmektedir. Bu hare- kete cüret eden fırıncılar hak- kında da takibata geçilmiştir. Veli dün keymekamlara kat'i bir emir vermiş ve francala imali için tesbit; edilmiş olan dört fı- rın hariç olmak üzere diğer bütün francala fırınlarının İrancala iş- İ Ahmet Heşimin Mezarında ihtifl | Dün Ahmel Haşimin mezarı başında toplananlar Dün şair Ahmet Hâşimin ölü münün sekizinci yıl dönümü tnü nasebetiyle önce Eyüp Halkevin- de bir ihtifal yapılmış, sonra da mezarı başında toplanılmıştır. E- yüp Halkevinin evvelee hazırlan #mş olduğu proğrama göre yapı- lan bu ihtifalde şair Salih Zeki Atay Hâşimin hayat ve eserlerin den bahsetmiştir. Bunu müteakip küçük bir kız talebe Hüşimin kr sa bir şiirini okumuştur, Amerikan Kollejinde Diploma Tevzi: Amerikan erkek kollejini biti- ren talebeye dün meklepte me Tasimle diplomaları verilmiştir. Bu münssebetle yapılan t3p - lantıda talebe velileri ve çok ka- labalık bir davetli kütlesi bılır Ceyhanda Bir Kadın Boğuldu Adana, (TAN) — Elma gölü köyünden İsmail Korkmazın ka- rısı Hatice Korkmaz, Ceyhan nehrinden su alırken nehre düş» müş, boğulmuştur. Bütün ars- malara rağmen Haticenin cesedi bulunamamıştır. lemekte israr ettikleri takdirde, kapetılmasnı, bunlardan bu em- re muhalif hareket edenler var- sa derhal adliyeve verilmelerini bildirmiştir. Frangı müsaadesini haiz fırıncılar fırınlarından baş- ka üçer verde şube açmışlar ve bu suretle şehrin her mıntâkasın- öl la bulunmasını temin etmişlerdir, Francala yapıp sata- sak fırınlarla, şubeleri şunlardır: Galatada Neesti bey caddesin- de 122 numaralı Mehmet Keçeli ırnı. Taksim Sehitmuhtar cad- 1/1 nomarada Meâmet Sar- gı, Büyükderede Büyükdere cad- desinde 126 numurada Mehmet Besim, Tarlab. ri, radaki fırın. Küçükpazarda Kıb- le çeşmede 38 numaralı Petri Kari fırını, Lâleli fırıncı Tevfik caddesinde 255 numarslı dükkân, Tahmis sokak, 38 numaralı dül- kânda Apostol, Balıkpuzarında arkası sokağında 38 numarada Zehra Akay fırını. Üsküdarda imiyetimilliye cad 5 numaralı dükkân, E- renköyünde Etem efendi cadde- sinde 2/1 numarada Hayrettin Uzun'un dükkânı, Büyükadada Berberoğlu sokağında 24 Numa- tada Yani Serepolosun fırını, Bü. vükderede Balıkçı caddesinde 76 numarada Yani, Büyükada Balık. cı caddesinde 15 numarada Alek- si, Burgaz adasinda 26 numarada Ekmekci Vasil, Gece de bazı Halkevlerinde Ahmet Hâşimin hatırası tâziz e dilmiştir. Vasıf Çınar İhtifali — | Moskova büyük elçilik vazife- sini yaparken ölen; eski Maarif Vekili Vasıf Çınarın ül yıldönümü münasebetiyle Anka- Tada Cebecideki mezarı başında bir toplantı yapılmıştır. örn nemeeeaaman ye bir hitabede bulunarak ken - dilerini tebrik etmiş ve yeni atı- lacakları mesal hayatında müvaf iakıyet temennisinde bulunmuş -| tur, Müteskiben talebeye diploma ları verilmiştir. Resimde diploma! alan talebeler görülmektedir. Kalem Aşısı Ankara, 4 (A.A.) — Bize ve rilen malümata göre, her sene bu sene le ağac ko- ruma cemiyetinin başlıca yabani ahlat olmak üzere muhtelif mey- va ağaçları üzerinde iki aydan- beri devam eden kalem aşısı me- saisi sona ermiştir Langada Bir Yaralama Vakası Yaralının “ Hüviyeti HenüzTesbit Edilmedi Evvelki gece Lângada bir n- dam sokak ortasında karman ağır yaralı olarak bulunmuş - tur, Saat 22 sularında o civarda ye gezen polisler uzaktan) leri bir silâh sesini wütea damın aci acı bağırdı koşmuşlardır. a karnından yaralı olarak baygın ette yattığını gören polisler yaralıyı derhal Cerrahpaşa hss - tanesine kaldırmışlardır. Yaralının dün geç vsk'e kadar ifadesini almak mümkün olama- mıştır. Bu sebeple yaralızn kim olduğu ve kimin tarafından yara» landığı anlaşılamamıştır, Tahkika ta ehemmiyetle devam edilmek: tedir, Metresini yaraladı Yine evvelki gece K da da bir hâdise olmuş adında bir genç, dostu Gülizar bıçakla muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamış ve ortadan kay- bolmuştur. Carih Mehmet Galatada Yıl - dız makarna fabrikasında çalış - malktadır. Evvelki akşam işinden çıkınca Gülizarı bulmuş, onu sine maya davet etmiştir. Fakat ka - dının muvafakat etmediğini gö - rünce bıçağını çekmiş karımdan ve kalçasının iki yerinden ağır) surette yaralamıştır. Biraz sonra| vakadan haberdar olan polisler yaralıyı Haseki hastanesine kal- dırmışlardır. Mehmet dün bütün gün aranmış ise de henüz bulu - namamıştır. Araştırmalara ehem miyetle devam edilmektedir. POLİSTE: Denizden Hüviyeti Meçhul Bir Adam Çıkarıldı Evvelki akşam saat 22 de Ga- latada 3 numarak gümrük sia - barı önünde denizden o istirdat İ sesleri işiten sandalcılar baygın İ bir. adamı sahile çıkarmışlardır. Cerrah paşada tedavi altına ulınan adam, henüz ifede veremedidği için hüviyeti ve vakanın ©sası tesbit edilememiştir. Bir Çocuk Bulundu —Dün sa bah Süleymaniye camli avlusun- da bezler içinde sarılı 2 aylık bir kız çocuğu bulunmuştur, Çocuk Kreşe kaldırılmış, tahkikata baş- lanmıştır, Hendekte Boğuldu — Bostan - cda Bağdat caddesinde 158 nu- maralı evde oturan Ahmetin oğ la 2 yaşında Ebubekir evlerinin yanındaki içi su dolu hendeğe düşmüş boğulmuştur. Elini Makineye Kaptırdı Ye riköyde Baruthane caddesinde 153 numaralı evde oturan ve Şiş Wide Kadife fabrikasında çalışan Mahmut ye eri 4 kâap- tıtmış sağ kolu kopmuştur. Galatada bir işti — Dün Gö- Yata rıhtımında bir iştial vakası olmuştur. Çocukların . bayram günleri oynadıkları maytap san- dıkları mavnadan embâra nakle- dilirken bunlardan birisi ani ola- rak iştia) etmiş ve oldukça bü - yük bir gürültü çıkararak yan - mıya başlamıştır. Bir Soygunculuk — Fatihte o- turan Ali Fuat adında biri evvel ki akşam Aksarayda Ahmediye | mahallesinde yangın yerlerinden | geçerken o civarda oturan Hasan | Yılmaz ile metresi Belkisin teca - vüzüne uğramıştır. Mütecavizler Ali Fuadin yolunu kesmişler ve para çantası ile piyango biletini zorla elinden almışlardır. Biraz sonra yakalanan suçlular adliye ye verilmişler ve dün ikinci veza mahkemesinde sorguları yapılmış tır. Mahkeme bunlardan İlâsan Yılmazın tevkifine, Belkisin du - masına da gayri mevkuf ola- rak devam edilmesine karar ver- miştir. Yangın — Dün saat 15,30 da Galatada Necati Bey caddesinde Leona ait 101 numaralı dükkân da yangın çıkmış, dükkânla üssün deki oda yandıktan sonra söndü- rülmüştür. Ateşin neden çıktığı tahkik edilmektedir. Çatalağzı Elektrik Santralı Zonguldak, (TAN) — Çatalağ. zı mıntakasında yapılmakta o- lan büyük elektrik santralı inşa- atına faaliyetle devem edilmek- tedir. Fabrika sahasında bir sene içinde oluza yakın bina yapıl - mıştır, Karabükte de büyük bir imar ve inkişaf hareketi göze 'çarp- maktadır, Devles Demiryolları memur ve İşçileri için Karabük- te 85 bina yaptırılmıştır. 5-6-9M1 Hububat için Alım Fiyatlar! Vekiller H eyeti Alım Fiyatlarını Tesbit Etti Ankara, 4 (TAN) — Toprak mahsulleri ofisi yapacağı mü- bayaat için buğday, çavdar, ar- pa, yulaf, mısır alım fiyatları Vekiller Rİ tarafından t in Seyhan, İçel, An- Gariantep, Urfa, etlerinde kilosu 7,75, vetlerde 8,50, Çavdar için altı. yulaf için 6,50 kuruş tesbit edilmişti Arpa için Buğday y srde 6,25 ve 6 edilmiştir. ) n ise, Samsun vilâye- tinde 7,25, Çorlu, Kocaeli, Balı- kesir, Çanakkale, Tekirdağ, Edi; ne vilâyetlerinde 7 kuruş tesbit edilmi El Tezgöhları Dağıtılacak Ankara, 4 (TAN) — Iktisat Ve kâleti, göçen sene olduğu gibi, bu sene de vilâyetlerdeki fakir hal ka bedava el tezgühları dağıtmak için yapmakta olduğu hazırlıkla- nnı İkmal etmek üzeredir. Geçen sene 23 vilâyette üç bin kadar el tezgâhı dağılmıştı. Bu sene de ayni miktarda viliyete 4 bin ka dar tezgüh dağıtılacaktır. Tezgâh» lar imelâtbanelere sipariş edil » miştir. En yakın bir zamanda ima lâtı ikmal olunarak tevziine baş lanacaktır. Tezgâhlar doğrudan doğruya vilâyetlerin emrine tev di olunacak ve bunları kullan - mak niyetinde olan halk bir kut« sa tâbi tutularak tezgâhları su- reti istimali tedris olunacaktır. Bundan sonra bu tezgâhları kul. lanmakta liyakat gösterenlere ve içlerinde en çok yardıma muli taç bulunanlara tevziat yapıla » caktır. MÜTEFERRİK: Hava Kurumuna Nişan Yüzüğü Verenler Şehrimiz kereste tüccarlarin - dan Aziz Karahan bundan bir müddet evvel Türk Hava Kuru- muna beş yüz lira teberrü etmiş- ti. Mumaileyh bu defa da kurum veznesine iki yüz elli lira daha yatırmıştır. Bundan başka Nişan- taşında Rumeli caddesinde ika « met eden Nahide Aytunçla Gala- tada Kürkçü Kapuda Makaracılar da oturan Hamdi Özen ve Pan - galıda Ergenekon caddesinde berberlik eden Garpis ile refikası altın nişan yüzüklerini Türk Ha- va Kurumuna hediye etmişlerdir, Yeni Bir Resim Sergisi — Ta- rihi kıymeti haiz bütün cami ve medreselerle sebillerin el ile ya- pılmış resimleri ile bir sergi vö- cude getirilmesine karar veril » miştir. N Yoleu Salonlarına Numara — Devlet Denizyolları umum mü - dürlüğü yolcu salonlarını hüma» ralamıya karar vermiştir. İstan bul yolcu salonu 1, Galatadeki büyük yolen salonu 2, Galatada yeri tamir edilen yolcu salonu 3 numaraları taşıyacaktır. Inhisarlar Vekilinin Tetkikle » ri — Şehrimizde bulunmakta o - lan gümrük ve inhisarlar vekili dün de inhisarlar umum, ve güm rük muhafaza başmüdüriüklerin de meşgul olmuştur. Inbisarler vekili bugün de tet kiklerine devam edecektir. Anamur Limanında Sıhhat Ser visi — Anamur sahil skhiye da- iresi, Sıhhat ve Içtimal Muavenet Vekâleti tarafndan görülen lü - zum-üzerine muvakkaten kapa tılmıştır. Bu limanda sıhhi mi Anamar liman releliği tarafını yapılmaktadır. Keyfiyet slâkah » İara bileirilmiştir. e Zonguldak ve Kayseri Valilikleri Zonguldak, (TAN) — Valimiz Halit Aksoy Kayseriye nakledil miş, veliliğimize de Gazianter valisi Burhan Tekel! tayin olun- muştur. Yeni valimiz geli mez, faaliyete gecmiş, köy ve kasabalarda veni mektepler insa, yol ve köprüleri tamir ettirmiye başlamıştır. Ayrica bir sebze hâli inşası, bir kısım yolların asfali- İanması, ve spor meydanının ge“ lecek seneye kadar ikmali 15 bin lira tahsisat temin etmiş ir,