July 4, 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

July 4, 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Tamar levletKonservatuvarını Bitirenlere Merasimle Dün Diplomaları Verildi erasimde Bulunan Milli Şef, Talebeyi ebrik Ederek Muvaffakıyetler Dilediler Konservatuarı 2unlarına diploma tevzii me- imi bügün saat 16 da Musiki iallim mektebi binasında ya - miştir. Merasimde Cümhurre- İnönü, Meclis Reisi, Dahiliye ve Milli Müdafaa, hat, Ziraat ve Maliye Vekil - yie Meclis Müstakil Parti up Reis Vekili, Mebuslar, Ma- erkânı hazır bulunmuşlardır. ©rasime istiklâl marsiyle baş nış, bundan sonra konservea- kar marşı söylenmiş ve bunu arif Vekilinin veciz bir nut- İakip etmiştir. Maarif Vekili bu nutkunda let konservatuvarının tarihin- ve gecirdiği Usafhalard. sederek ezcümle şunları söy- iştir: " — Bugün devlet konservatu- şefleri ve azası ile bize if- verecek tekemmül etmiş orkestra ve verimli calışan temsil şubesi ve her ikisinin leşmesinden doğan bir opera- Iı ihtiva etmektedir. Devlet konservatuvarımız, baş &n büyüğümüz ve Şefimiz ol- u halde milletimizin gözünde kulağında ve memeket mey- büyük alâkası, ni- $ ve sevgisi, başladığımız işte pvaflek olduğumuzun ve ola- ızın delili olduğu kadar teş- keisidir ed. Gözden uzak tu- İmamasını, bilhassa istirham Erim ki, insanlığın en müthiş İngiliz İaşe Gemilerine ii Taarruz anlar, Geçen Ay İ68,950 Tonilâtoluk Gemi Batırdı rlin, 3 (A.A.) — “Alman teb , İngiltereye karşı mücsde- * Alman hava kuvvetleri dün , 5 bin tonilâto hacminde bir £ gemisi batırmış ve Ingil- 'nin cenubu Şarki ve cenubu İri 768950 tonilâto hacmin - «işman ticaret gemisi batır - . Alman hava müdafaası da liz um kuvvetlerine karşı delede büyük muvaffakı yet kaydeti miştir. 26 haziran iie gemisi batırıldı dia, 3 (A.A) — “Tebliğ, »lara meteoroloji malümatı kullanılan bir Al - :akalanmış ve hatırıl - e. Ran «6 € kurtarılmış ve esir edil - Dulsbı hca hedef a dim man üzerine , büneTüz bilhassa şiddetli ez hücumları yara, 3 A.A.) — Ingiliz teb ver lerinden ları şimali e 1 av- e 6 dönme» | davasına nasıl savaşlarından birini yaptığı böy- le bir devirde ve harp Yangının duman ve kızılıklarının göi rimize vurduğu böyle bir 2: da tiyatro temsilleriyle ve opera ile meşgul olmamız. güzel sanat ciddi bir kıyı verdiğtimizin tarihe geçecek k. dar kuvvetli bir bürhanı telâkki edilmelidir. Biz tivstro ve opera şeklindeki temsil saratım bir medeniyet meselesi halinde alı- yoruz. Her türlü fedakârlığı vap mekla uğraştığımız su sıralarda sanatın bu şubesindeki inkişa na da, onu durdurmak değil Mâkis yürüyüşüne hız vererek de-| vam ediyoruz.,, Vekil, bundan sonra genç s4- natkârlara hitap ederek. “Rehbe- rimiz iyilik ve güzellik, işimiz ise dalma yaratmak olmelıdır. Sizi 'Türk devlet o konservatuvarının ilk mezunları olarak selâmla- rım. dedi. Bundan sonra mektep müdürü ayni mahiyette bir nutuk söyle- miş, müteakiben mezu olsn 14 «ence Maarif Vekil diplomaları verilmiştir. Bundan sönra mekte) kısmi mezunları muhteli m varca- lar çalmışlar, tiyatro şubesi me-| | zunları tüç muhtelif eserden birer | perde halinde temsil vermişler, bundan sonra misafirler hazırle- nan büfeden izaz ve ikram olun- muşlardır. Milli Şef, mezun talebeye mu- vaffakıyetler dilediler ve kendi- lerini hararetle tebrik ettiler, Tüdmür'deki Fransızlar Teslim Oldu İngiliz Tayyareleri Beyrutu Şiddetle Bombardıman Etti Kudüs,3 (A. A.) — Resmen| bildirildiğine göre, Suriyede Tüd mür garnizonu teslim olmuştur. Beyrula hücum Vichy, 3 (A. A) — “Havas - Ofi,, Dün gece İngiliz bombar- dıman tavyareleri, Beyrut üze - rine yeniden birçok infilâk ve -İyangın bombaları atmış ve bu- nun neticesinde yeniden bircok ev harap olmuştur. Lübnan hü - kümeti, Londraya bildirilmek ü- zere Amerika Birleşik devletleri konsolosuna şiddetli bir protesto notası tevdi etmiştir. Fransız Başkumandanı General Dentz de *İbu bombardımanları protesto et- miştir. Takviye kıtaatı gönderildi Kahire, 3 (A.A.) — Nebek'de muvaffakyetsiz bir mukabil hü - cuma iştirak eden Vichy tankla- rının üçte ikisi, müttefik tankla- rı ve tank dafi topları tarafın- dan tahrip edilmiştir. Tüdmür'- de müttefikler tarafından yeni- den geri alınan mevzi, bu va - hanın şimal cihetindedir. Yeni Relen İngiliz takviyeleri, hare- kâta yardım etmiştir. Vichy'nin 'Tüdmür'de muhasara edilmiş o- lan düşman kuvvetlerini kurtar- mıya çalıştığı hakkında hiçbir emare yoktur. Fransız Nazırı Vichy'ye Döndü Ankara, 3 (TAN Muhabirin den) — Fransız Devlet Nazırı Baron Benoist Mechin bu sabah ea ile Vichy'ye dönmüştür. Muğlada Yer Sarsıntıları Devam Ediyor Muğla, 3 (A. A.) — Burada ver sarsıntıları hemen her gün hafif ve siddetli olmak üzere devam €&t- mektedir. Geçen ayın 21 inden 30 una kadar on üç defa yer sar- sıntı olmuştur, mişlerdir. Harekâta İştirak eden bombardıman © tayyarelerimiz Saint Omer muntakasinda demir- yolu hedeflerine hücüm etmiş - İerdir. tarafından Meclise Verilen Yeni Lâyihalar Ankara, 3 (AN) — Dahiliye mesi ile Hatayın anavatana ilti- bakından önce orada öğretmen- nlar ve Maliye Vekâleti teşkilât vazifesi haki yihalar Meclis ruznamesine alın- mıştır, Maliye beşkilâtına ait lâ- Yihanın encümenlerde aldığı son sekle göre, belediye hududu için- de ayrı skilâtı bulunan vilâyet merkezlerinin maliye teş- kilâtr delterdarın idaresi altında | bir mali vahdet teşkil edecektir. Bu sehirlerdeki belediye hudu- du icinde bulunan kazalarda mu- mâsda diğer r defterdarlığa bağlı olacaktır. Tahsilât müdürü | bulunan vilâyet merkezlerinde tahsilât o ynusmelâtından dolayı divanı muhasebata hesap vermek zilesi tahsil şube sefleriyle İ müşlerek olarak tahsilât müdür- Jerine, şube bulunmayan yerlerde 'udşn doğruva tahsilât ne sit olacaktır. Tahsi lât müdürü bülunmıyan vilâyetlerde divanı muhasebata be vermek vazifesi defterdar. ittir. Bu vilâyetlerde tahsil. iyle varsa tahsil şube sefleri bu besaptan doğacak me- suliyebte defterdarla müşterek- tr. Yeni Ortaşark İngiliz Başkumandanı Dün Kahireye Geldi Kahire, 3(A,A.) — şark İngiliz başkumandanı Ge- neral Auchin Leck, dan Kahireye muvasalat etmiştir. Ortaşark levazım reisliği Londra, 3 (A. A.) — Harbiye Robert Ha orta sark İngiliz leva- zim reisliğine tayin edilmiş oldu. ğunu bildirmektedir. Reuter'in öğrendiğine göre bu tayine sebep, tabintiyle karşıla- nacak mudil idari meselelerle uğ. | raşmak için çok tecrübeli bir yük sek subayın lüzumlu bulunduğu hissinin mevcudiyetidir. Stalinin Nutku (Baş tarafı ” lele) ediyor. Düsü yı, Lelonyanın büyük bir kösmi- Bı, Beyaz Rusvanın garp kısmını, işgal etmiştir. Fakat Hitlerin ordusu, vaktiy- le Napoldon ordusu gibi mağlüp ilecektir. Sovyetlerin bugün karşısında bulunduğu mesele, Sovyetlerin Faşistlar tarafından esaret altına alınıp alınmıyacağıdır. o Cephe- İ nin menfaati ve düşmanı ezmek vazifesi, ker şeyin fevkindedir ve her şeyden evvel gelmektedir. Daha fazla top, daha fazla daha fazla mitralyöz ve obüs is- tihsal etmemiz ve bütün nakliye vasıtalarını :€ferber bir hale koy.. mamız lâzımdır. ,Bu harp valan herbidir ve ay- ni zamanda Almanya tarafından esaret altına alınmış bütün mil- Jetleri, kurtarılması harbidir.,, Stalin, sözlerini bitirirken, her kesi, Zafer için kızılorduya ve kızıl donanmaya müzaherete da- vet etmistir. Ricat halinde her şey tahrip edilecek Moskova, 3 (A.A) tarafından söylenen nutkun bir narcası aşağıdadır: “Kızılordunun ricati halinde demiryolları depolarında bulu- nan bütün stoklar başka yerlere nakledilecek ve ne bir lokomotif ne bir vagon ne bir tane buğdav ve ne bir galon petrol düşmana bırakılmıyacaktır. Çiftçiler ellerindeki hayvanatı uzaklastırmak ve hububatı da nakledilmek üzere devlete tevdi etmek mecburiyetindedirler. VU. zaklastırılması mümkün olmıyan her şey tahrip edilecektir. Nişanlısını Yedi Yerinden Yaraladı Paçabahçede o Gümüssuyunda 12 numaralı evde oturan 18 ya- şındaki Naciyeyi nişanlısı Meh- met Tahan yedi yerinden yarâ- lamıştır. , Mehmet polise verdiği ifade- e nişanın bozulmasından muğber olduğunu ve sokakta karşılaşınca evvelü kavga ettik - lerini söylemiştir. Naciye sıhhi imdat otomobi- liyle Haydarpaşa (o hastanesine kaldırılmıştır. Otomobil Çarptı — Süleyma- niyede Dökmeciler hamamı 40- kağında oturan simitçi Salih, Gâ- latada Necatibey caddesinde 2395 plâkalı otomobil sadmesine ma- rüz kalmış ve başından veralan- mustır, Soför yakalanmıstır. Yeni orta Hindistan» Stalin | ve garbi Ukranyanın bir kısmını | si TAN Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Dvinsk istikametinde, dün öğ- leden sonra, kıtalarımızla şimali sarkiye doğru nüfuza teşebbüs ©. den düşman arasında büyük mü- harebeler başlamıştır. Muhareb&- ler devam €divor. Borisuy, Slutsk ve Bobrusk 1s- tikametlerinde, okıtslarımız v& düşmanın seyyar cüzütamları &- rasında gündüz şiddetli muhâre- beler olmuştur. Düşmanın yarma teşebbüsleri kıtalarımızın anuda- ne mukavemeti ve hava kuvvet- lerimizin muvaffakıyetli harekâ. tt ile akamete uğ-fılmıştır. Luck istikametiuc», kıtaları- mız, Rovno mıntakasında, şiddet li ve çetin muharebeler ve: dövam eylemektedir. cenubu şarkiye doğ mek teşebbüslerine devam etmek te, fakat her tarafta düşmanın bu gayretleri, kıtalarımızın sıkı ve snudane mukavemeti karşısında kırılmaktadır. Hava Küvyetlezimiz, gündüz, Luck bölgesinde düşman tank cü- zütamlarına karşı yeniden tahrip edici muharebeler vermiş ve Bük resi bombardıman etmiştir. Bükreste bir mühimmat depo- su infilâk etmiştir. Simal filosu mensup harp gemileri ve derfz tavvareleri düş an kıtalarına ağır darbeler irerek kızilordu kıtalarma mü- zaheret etmektedir. Filoya men- sup deniz tayyareleri hava muha. rebelerinde 5 düşman tayvaresi düşürmüşlerdir. Bir bölgede bir cok düşman tank grupları ileri kıtalarımızın hatlarını yamıya ve geriye gİrmiye muvaffak al muşlardır. Bu düşman kuvvet-| Ye" erine karsı Sovyet tankları gön- derilmiş ve tanklarımız düşmen tanklarına orman içinde bir yol- da ilerlerken hücum etmişlerdir. Orman bu tankların çevrilmesine mani olmuştur. Bunun üzerine zafer sürate ve azme bağlı bulun. müstur, Sovyet tankları derhal teş açmıs ve 3 Faşist tankı mu- harebe harici birakılmistır. Düs- man bu tankların teşkil ettiği maniadan istifade ederek en son süratle geri cekilmi, Bu takip esnasinda bir Sovyet tankı ksy- bolmuştur. Beyaz Rusyanın garp mıntska. larında piyade ile irtibatı kesil- miş Alman motörlü cüzütamları- | Yal na karşı yapılan muharebelerde Diyade cüzütamlarımız yüzlerce düşman tankı tahrip etmistir. Bir Sovyet piyade alayına men- sup askerler. düsmün tanklarını » | tahrip-isin topeudan ve tank-tu- zaklarından baska muvaffakıvet- li bir surette infilik maddeleri tiva eden siseler ve el bomba- ları kullanmışlardır. Bir tek grun üç günlük muha- rebede 16 düşman tankı tahrip etmistir. Moskova, 3 (A. A.) — Janon- y orduların büyüklüğü ve mekani- Almanlar. Sovyet Harbile Ne Kazanmak İstiyorlar (Baş tarafı 1 incide) Birinci plân suya düşünce Al - manyanın uzun bir harbi göze &| larak Sovyet kaynaklarını elde etmiye çalışması İâzımgelir. Halbuki on iki gündenberi şark cephesinde devam eden hareket- li harp, bu çarpışmaya sahne o- lan yerlerin top, tank, bombalar altında tahrip edildiğini, bu sa -| haların mahsulünden, sanaylin -| den, hattâ yollarından istifade imkânı kalmadığını göstermekte-| dir, Cephenin genişliğine rağmen ze kuvvetlerin çokluğu, hücum ve müdafaanın ayni derecede şid detli oluşu harp sahası olan yer- leri bir harabeye çevirmektedir. * ün şabah Stalin de orduya yeni müdafaa hatlarına çe- kilirken düşmana bir çöp saman, bir kilo buğday, bir varil ben zin bırakmamalarını, geçtikleri yerlerde bütün mahsulü yakma- larını emretmiştir. Alman ordu- su Ukraynaya girdiği zaman da- hi burada ne tarlalarda mahsul, Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) kânkharbiyesi bu avantajı âzami nisbette istismara muvaffak ol - muştur. Yalnız vazi, na rağmen etin böyle olması. vyet ordularının dikleri de muhakkaktır. zamgelir ki, Sovyet cephesi, Fran Bazı yerlerde, “bil hassa Minsk mıntakasında bazı heden 90 kilometre ileriye kadar sokulabilmişlerse | de, | geride şiddetiyle devam etmektedir. Ha kikatte Alman - Sovyet harbin de, şimdiye kadar bildiğimiz tareda, bir cephe hattı raftan hatların içine sızan motö rize kuvvetleri | il giderken, kıtaların arkasına düşmekte ve asıl külli kuvvetlerin ilerleme - ine mâni olduğu gibi, bu moti rize kuvvetlerin de arkasını çe virmektedir. Onun için harp sa-|* hası girintili çıkıntılı — hatlardan mürekkeptir. Bir yerde Alman kuvvetleri 100 kilometre > ne ambarlarda erzak, ne de fab- rikalarda işçi bulacaktır. Çöle çev rilecek bir harp sahasını tekrar iftifade edilebilecek bir hale sok mak için ise hiç olmazsa bir sene lâzımdır. Bu bir sene içinde Al manyanın barp sahası olacek kay naklardan istifade etmesi ihti- mali yok gibidir. Kaldı ki, Kızılordu arkadan yetiştirilecek yeni kuvveti, ierle mütemadiyen takviye edilerek a yekta tutulabilirse, ricat dahi ii $e harp uzayabilir. Zaten Berlin ve Roma da Sovyet - Alman har- binin birkaç haftalık bir mesele olmadığını kabul etmektedirler. Şimdi Moskovada İngiltere ve suretle beraber çalışacakları ko - nuşulmaktadır. Şarkta harp uzar sa garpte İngilterenin taarruz kabiliyeti artacak, ve harp O vs- kit Almanya için bir üzüntü ha- Jini alacaktır. Maamafih bütün bunlar hâdi - selerin dış manzarasına bakarak verdiğimiz hükümlerdir. Alman- nın hakiki maksadını, Sovyet- lere karşı galip gelirse bunu na- sıl İstismar edeceğini, bu galibi- yetin şekli meydana çıkaracak - tır. Sovyet Rusya, Fransa gibi mağlüp eğil ebilirse, o vakit her ii değişebilir ve Almanya ha - kikaten bütün Sovyet kaynak - ların: elde ederek uzun müddet harbedebilir. Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide! di Sovyet ordusunun mukavemet kuvveti kırılmış gibi gözükmekte yanın Moskova büyük eleisi Tate | dir. kava, hariciye hulk komiser mu- avini Visinski ile, Moskovadaki İtalvan kolonisinin tahlivesi me- halletmistir. İtalvan ko-| selesi İlonisi, bu hafta icinde Moskova dar hareket edecektir. Romadaki Sovyet kolonisi de ayni zamanda Romavı terkevlivecektir. Sovyetler Birliği Amerika- ya teşekkürlerini bildirdi Moskova, 3 (A. A.) — Carşam- ba günü gazeteciler toplantısın- da beya: bulunan Lezovski, Alman tahakkümüne karsı mü- cadele (o hakkında (o Roosevelt, Welles ve Knox tarafından yapı»! lan beyanatlardan dolayı Ame- rika Birleşik Devletlerine Sov- yetlerin memnuniyetinin ve te- şekkürlerinin bildirilmiş okluğu. nu söylemiştir. Sovyet gazetecileri, İngiliz ga- zetelerinin sempatik neşriyatım- dan geniş parçalar iktibas etmek tedir. Sovyet amelesi, şimdi ar- tık yalnız olmadığını ve memle- ketine karşı umumi bir hücüm yapılmadığını hissediyor. Işıkları karartma ve yangınla- ra ve gazlara karşı ihtiyat ted- birleri hakkındaki nizamnameler Moskovada gayet sıkı surette tatbik olunmaktadır... “Cumhuriyet. ve e “Vatan, Başmuharrirleri Arasındaki Dava Cümhuriyet gazetesi baş mu- harrirlerinden Nadir Nadi, Vatan gazttesi baş muhatriri Ahmet Emin Yalman aleyhine bir neşri- yat davası açmıştı. Bu davaya sekizinci asliye ceza mahkeme- inde bakılmış ve bu duruşmada, Nadir Nadi ve avukatı gelmediği için sadece Ahmet Emin Yalma» nın müdafaası dinlermi: Neti. cede, neşriyatın tetkiki için mu- hakeme başka bir güne bırakıl. mıştır. Kıbrısa Hava Taarruzu Lefkoşe, 3 (A.A) — Çarşamba sabahı, 8 düşman tayyaresi Kıb- rs adasının garp kısmı üzerine bir taarruz yapmıştır. Pafos böl gesine bombalar atılmıştır. Bu a- na kadar, hiçbir hasar ve hiçbir ipsan zayiatı bildirilmemekte » ir, Bütün cephe imtidadınca düş - manın ricat harekâtı kaydolun - maktadır. Bialistok'un şarkında verilen imha meydan muharebesi umumiyet itibariyle nihsyetlen - miştir. Fevkalâde bir tebliğle da- ha evvel bildirilmiş olduğu veç - hile bu mukarebelerin neticeleri bütün dünyaya şâmil tarihi bir e- faa haiz bulunmaktadır. Birçok Sovyet piyade, Süvari ve arhlı fırkaları bu muharebe mey» danında imba edilmiş telâkki olu- nabilir, Ordu ve hava teşekkülle rimiz aralarında nümüne olabi - lecek bir iş birliği ile takibe baş” Jamıştır. 220 tank imha edildi Berlin, 3 (A.A) — Alman or- 'duları başkumandanlığınm fev - kalâde bir tebliği: Galiçyada zırk lı unsurlar arasında vukua gelen ve dün nihayetlenen bir muhare- bede yeniden 220 tank imha edil miş veya iğtinam olunmuştur. Muhasara edilen kuvvetler Berlin, 3 (A.A) — “DNB imhadan biraz evvel, Sovyet ci zütamları Bialistok'un şarkında - ki çemberden çıkmaya teşebbüs etmişlerdir. Sovyet kıtalarını dört hücumu tardedilmiş ve düş- mana ağı! kayıplar kaydettiri) - miştir. Çenber daha ziyade daral tılmış've büyük miktarda esir a- lunmıştır. Alınan esirler arasında çok muhtelif teşekküllere men- sup askerler bulunduğu görül - düğünden, kısmen kumandasız 0- lan bu kuvvetlerin tesliminin pek yakın telâkki edilmektedir , Mussolini Sovyet cephesine gidecek kıtaları teftiş etti Roma, 3 (A.A.) “DN.B.,. Mussolini Romada, Sovyet Rusya — karşı harbe iştirak etmek üze re gidecek Italyan cüzütamlarını teftiş etmiştir. Mussolini bir nu - tuk söyliyerek mihverin Bolşe- vizme karşı yaptığı mücadelenin şümul ve ehemmiyetini tebarüz ettirmiştir. Ruddy Kranz öldü Berlin, 3 (A.A) — yak şampiyonu ORuddy Kranz Şarklaki harekâtın ilk günü mu- İarebo meydanında ölmüştür. Ruddy Kranz bir dağ A on başı idi. görünürken, ötede 20 Okilomç geride harbe devam edildiği bil. dirilmektedir. Bu da tank ve tay). yare harbinin hususiyetlerinden| biridir. Maamalih Stalinin. radyo iği nutuktan o anlaşıldığına göre Sovyet orduları şimdi ricat taktiği takibine başlıyacaklardır. Ricat ederken de arkularmda ka- lan köprüleri yıkacaklar, yolları bazacaklar, trenleri ve benzin de- polarını yakacaklar, o mahsulâtı tahrip edecekler ve düşmana iş- vel tifade edebilecekleri hiçbir şey bı | * rakmıyacalardır. Bu suretle 1812 de Nipoldon'a karsı takip Amerikanın da Sovyetlerie ne) <dil mektir. Dün de dediğimiz gibi, Sovyet « Alman harbi şimdi sat fade ederek düşmanı içerlere çe - kerek, zayıflatıp dağıtacaklar, bu arada da seferberliklerini tamam layıp gerilerde yeni müdafaa hat ları tesis edeceklerdir, Tik ricat hattının, eski hudut üzerinde üç senede yapılan ilk müdafaa hattmın arkası olması ihtimali çoktur. Sovyetler bu hat ta da tutunamazlarsa daha gerile re de çekileceklerdir. Görünen şudur ki, Almanya le saldırmıştır. Halbuki Sovyet - ler henüz bütün kuvvetlerini top Belçikada olduğu gibi Sovyet ör dusu büyük“bir imha hareketine maruz kalmadan bu kabili; Stalinin dediği gibi, belki de Al - man ordusunu mağlüp edebilir. JAPONYA (Baş tarafı 1 incide ) bir müşahede karsı konamıya- cağı pek tabiidir. Vazivetin in- kişafını, en büyük ve en kuvvet- li dikkat ve azimle takip etmek niyetindeyiz. Hazırlıklar yapıl maktadır ve bu hazırlıklara tam timadımız vardır. Yalnız askeri hadiselerin inkişafmı değil, fakat ayni zamanda bütün dünya vazi- yetini, muh devletlerin izhar ettikleri temayülleri ve bu dev- letlerin dahili vaziyetlerini al4- kadar eden siyasi şeraiti bir zaman yorulmu acak bir dik- katle takip etmemiz lâzımdır. Bütün dünyada, fakat bilhas- İsa yakın şarkta doğrudan doğr ya memleketimizi alâkadar eden tehlike vaziyeti inkisaf etmekte- dir. Vaziyet ciddileştikçe milleti- relzin o derece dsha fazla sükün ve soğuk kanlılık göstermesi lâ- zımdır. Bütün kuvvetleri mütte- hit bir halde, milletimiz, impara- ya için çizilmiş yolda yürürken €n ulak bir hate bile işlememeye çalışılmalıdır... Sefirlerin temasları Tokyo, 3 (A. A) — Dün saat 14 te, Alman ve İlelyan büyük elçileri Matsuokayı ziyaret et- miştir. Matsuoka, sanat 15 te de, hükümetin kısa beyanatı hakk da malümat almak isteyen Yet büyük elçisini kabul eyle miştir. z Amerika karardan henüz haberdar edilmedi Vaşington, 3 (A.A) — Garete- ciler toplantısında Sumner Wel - les'den Japonyanın alacağı V. yetten Amerikanın retmen ha - berdar edilip edilmediği sorul - muş ve şu cövap alınmıştır: — Amerika hükümeti, harp münasebetiyle Japon hükümeti - nin alacağı vaziyetin Pesifikte sulhü idame edecek mahiyette ©- lacağını ümit etmektedir. Japon kükümeti siyasi bakımdan ve dünya işleri karsısında takip ©de-! ceği yol hakkında bir karar ver- diğini resmen bildirmiştir... çok çetin bir tarzda harbettikleri| Almanlara mühim zayiat verdir- Maamafih şunu kaydetmek lü;” Alman motörize kuvvetleri cep -| Minsk civarında harp hâlâ bütün | çizmek | mümkün değildir. Çünkü bir ta-|, öbür taraftan Sovyet tankları bu) ” ile)! Sovyetlere karşı bütün kuvvetiy | za 5 General Kâzım Dirik (Baş tarafı 1 incide) Merhumun tercümei hali General Kâzım Dirik 1881 şenesin- de Mukedonyanm Man doğmuştur, 1912 de W sinden inezu: 9 uncu ve 4 üncü ttişliğinde, Sina kumandanlı- bulunduktan sonr: m 1918 senesin« Lilowsk © ahdnamesiyle sit olduğu kabul ediler ni Kaiz olan Kâzm Dirik A: »oraber Samsuna ilk ık eden General, ev» in maaiyetinde 9 uncu iinde, düha sonra Erzarum, sn ve veliliğinde, on beşinci ordu kumandan vekiliğinde' bu- lunmuş ve Ermenistan seferini müte. «kıp 1831 yılında Kafkasyada Gürcis- Ermenislen kükümeti mez- dinde Türkiye Büyük Nüllet Meclisi Hükümetinin fevkelâde mümessili » iştir, Daha'sonra muhte erde bulunan ve Genaral- den bir müddet sonra, ine tayin eâllmiştir. Tam sekiz sene bu vazifede kalan Gene - ral, İzmir vilâyetinde kendi enerjirini &n ileri hsğdine kadar götürerek bir kıymetli ieraalta — bulunmaştar; Bu srada yeniden yaptındığı birçok yol ve köprülerden gayri 371 illkmek- tep kurmuş, Şaşol suyunu İzmire gen 5, 9 EYİMİ sergisi namı altnda Beynelmilel İzmir Fuarınm fik teme. | iri atmış, vilâyette kooperatifçilik cereyanmı İsmim ettirmiş, emaf ve abali Dankasınm teşkilinde mühiri vol oynamış, o ösarsmtira © cemiyetini kurmuş ve bu suretle esk! İzmire de beti aritermaş, Cellât bataklığının “Sağlık ovası, haline getirilmesinde yol oynamıştır. Küzm Dirik, 1995 yılında Trakya umumi . züfettişliğine tayin edilmiş ve beş küsur sene bu Vüzifeğe kala mişter. İzmirde olduğu gibi Trakya. da da büyük varlıklar gösteren Gem meral, yal açmış köprü va mektepleri yaptırmış, o kooperatifçiliği fya et İmiş, halkevleri ve hükümet Konak İları yaptırmış, arteriyenler aştırmış, tavuk, tavşan ve arı istasyonları ve örnek bdanlıkları ve örnek köyleri tesis etmiş, Mmardırgelık, kozmerkik lardır. Eğer Fransa ve)” torun azmine tebaiyetle, Japon-| ine ehemmiyet vermiş, eski eser- birçok spor sahası hayvan sergileri açtırmış ve bu sus retle Trakyanın kalkınmasında bü « » yük biz vel oynamıştır. Bilhasra köy davasmı kendisin üliki edinen Kâzm Dirik, İzmirde ola *İduğu gibi Trakyada da bütün köy« Yünün seygı ve muhabbetini kazan muştur, Ölümü, İzmiz ve Trekyada olduğu gibi, şehrimizde de derin teemstir uyan, dıran Kârm Dirik, fevkalide yatın» perver ve hararetli bir inkilâpçı ve © nisbette de tarih ve dil cereyanla- riyle yakından alâkadar olsn bir ilind adamı ve ayn! zamanda enerjik bir idare adamıydı, Merhuma Allahtan mağfiret diler ve kederli ailesine taziyetlerimizi be yan ederiz. Parti Grupu Dün Fevkalâde Bir Toplantı Yaptı (Baş tarafı 1 imcide) ' Müstakil grup toplandı Ankara, 3 (A, A) —C.H.P, müstal grupu reis vekilliğin- den: C H. P, müstakil grupu bü- günkü toplantısında, Parti gru* punda Başvekilin beyanatmı din- lemis ve Vekillikten affını rica etmiş bulunan Mili Müdafaa Vekili Saffet Arıkan hakkında İcra Vekilleri heyeti reisinin müs takil #rupun da reyini öğrenmek istediğine muttali bulunmuş olan azanın gizli reyine müracaat edis lerek neticede mevcut azanın İ- tifakiyle iimat ettikleri tesbi$ edildikten sonra toplantıya niha.. vet verilmistir. Meclis bugün toplanıyor Ankara, 3 (TAN Muhabirin den) — Büyük Millet Meclisinin varın (bugü) yapacağı toplantıda Başvekil Dr. Refik Saydam, “Re- fah” vapuru hadisesi hakkında bevanatta bulunacaktır. —— ——— Moskova gazetelerinde Moskova, 3 (A.A.) — Bugünkü Sovyet guzeteleri göze çal şekilde, fakat hiç bir mütalâa yü- rütmeksizin Prens Konoye tara- fından Japonyanın bitaraf kala - cağı ve kendi siyasetini takip ©- İ deceği, Matsnoka tarafından de Japonyanın sukin kalması ve bek İemesi lâzım geldiği hakkında ye pılan beyanatı nakletmektedirler,