13 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i gi Koymak İçin Tefrika No. Napoleon, İşlerini Yoluna 1 Rus Çarına Türkiyeyi Teklif Etmişti Oris, Ingütereye karşı nice defalar tehir edilmiş) wir sefer maksadı ile, tâ ilkba. hardan beri şimalde bulunuyor, Fakat beri taraftan Avusturya nın yakında bir hücuma kalkma" sı kuvvetle muhtemeldir. Bunun içindir ki Napolâon, iki gün için de, kıtalarını şark hududuna nak Jetmeye karar veriyor. Bu kararın sonra, iki haftadan daha az bir zaman zarfında Napol&on'un bütün ordu su Ren'i geçmiştir. Avusturyanın ay: eid d! sebepleri vardı. Jenovanın zep tolunması, Habsburglara Alple - Ti üçüncü bir defa daha aşmala- Tun ihter ediyordu. Bunun için- dir ki harbin Almanyada açılma <1 lâzımdı. İngiltere, mali yardı- munu esirgemiyecekti. Ruslarda, » vaktiyle Bonapart Mısırda iken yaptıkları gibi - yine koalisyona lmışlardı, kat Yeni çar, Avrupanın Rusyaya karşı beslediği eski batıl fikirleri yenmiye karar vermişti. Bunun içindir ki, o, olanca kuvetiyle Na çullanacaktı. Hem artık ipolen'un tebaası da meçhul de ğildi. Çar, Napoleon'u onun kendi usuliyle yenecekti. Işte o sırada, Napoleon, “Ulm,, da, Avusturyalıları sarıyor ve Vi yanaya yürüyor. Fakat o zaman ona kötü bir haber geliyor: Trafalgar'da Ingiltere, Fransız sız amiralı da düşman eline düş- müştür, Imperator Fransova ile Çar Aleksandr da müşkilât çıkarmak ta daha ileri gitmektedir. poleon o sırada, “Taleyran,, a Şu şayanı dikkat satırları yazıyor: “— Venediği Salzburg &. lektürüne, Salzburg da Avus- turya hanedanına o bırakabili, “im, Verone'yi italya kırallığı- na alacağım. Elektör de İster- 1e, kendisine “Venedik kıralı, unvanını taksın, Bavyera E. 'ektörlüğü de “Bavyera kral- ğı,, şekline sokulabilir. Ben bütün tapçuyu, ambarları müs tahkem mevkilerimi ıslah ve tamir edeceğim. Buna mukabli bana beş milyon verilecektir. Ruslarla ihtimal ki yarın ga yet ciddi bir muharebe olacak Hoşuna kan dökülecek. Rusya imperatoru İle muhaberatta bu “ndum. Bu mühaberatlan bende kalan kanaate göre, o imperator, sade halli, ve etra. fındakiler tarafından sevk ve idare edilmeye müstahak bir adamdır. Bunu Paris'e yazın, Fakat, asla muharebeden bah- setmeyin. Çünkü harpten bah- setmeniz, harikulâde en dişeye düşürür. Telâşa düşme yin. Ben kavi bir vaziyetteyim Paris'e bildirin ki, dört gündür açık ordugühımda, erkânı harp lerimin ve askerlerimin arasın da bulunuyorum. Bu satırları da dizlerimin üzerinde karalı. yorum ve böyle olduğu için de yazamıyorum. kA Napoleon'un haleti ruhiyesi Dözünüsün ki, en meşhur Mmuzafferiyetini kazanışın- 'dan tam iki gün evvel, Napoleon böyle bir ruh hâleti içinde bulu- nuyordu. Açık bir ordugâhım ateşi karşı- sında ısına ısına, harita üzerinde, en küçük Morava köyünü, akar. suları, yolların halini bile düşü - Bürken, Pariste emirlerini bekli- yen nazırlarını endişeye düşecek olan karısını hatırlıyor, dört veya beş hükümetin taksimi, yeni taç- ların tevzii için yeni bir program takrir ediyor; harp zararlarının tazminini, müstahkem mevkilerin lah ve tamirini hesaplıyor. Böy- Je bir adamın, o saatte sarayların da cümbüşler yapan prensleri yere sermesi şaşılacak bir şey mi. dir? Akşamleyin, düşmanın manev- Tasını öğrendiği vakit el çırpıyor, sevincinden kabına sığamıyor, ve; “.— Tuzağıma düşüyorlar. Kendilerini teslim ediyorlar, Obür akşam, o ordu, olduğu i | muhabbetin hudutsuzluğundan €- — benim elime geçecek!,, Diyor, Bunu söyledikten sonra da, ba- sit bir köy kulübesinde, erkânı harbiyesi ile birlikte sade bir ye- mek yiyor, Ve tabiati hilâfına o- Tarak, sofrada oturup kalıyor, Napoleon o gün, henüz otuz yaşındadır. Ve bir tek muzaffe- riyetle, koca Şarlman impara - torluğunu tekrar diriltmek İste. diği günün arifesinde, sovanlı bir kaç patates yiye yiye Vaktiyle bir taş kendi yolunu kesmiş olduğu Asya çöllerini tahayyül ediyor. Eski tasayvurlarını İhya ediyor, ve zihnen, Makedonyalı tâ Ganj kıyılarına kadar kovsh yor, z ** Mühim bir vaat ün doğmak üzeredir. 'Taç giydiğinin yıldönümü gü- nü. Napoleon bunu, coşkun bir beyanname İle kıtalarına hatırla - tıyor ve sözlerini, bu sefer, düş- manın ateşine kendisini maruz bırakmıyacağını vaadederek biti- riyor. Dikkat olunsun ki, o güne ka- dar, Si buna benzer bir tek vaat keydetmiş değildir. Bilâkis, o güne kadar bütün ku- mandanlar, harbe sürmek iste - dikleri askerlerine, kıtaları ba - şında öleceklerini o adamışlardır. Fakat ordusuna telkin ettiği min olan Napoleon, askerlerine, yiğitliklerinin mükâfatı yerine, kendisini tehlikeye sokmıyacağını vaadediyor, ımparator düşmanlarını yeni yor. Ve bu zaferini şu Kelimelerle bildiriyor: “— Avusturya ve Rus ordu- sunu yendim. Biraz yorgun düştüm. Oldukça serin gece - lerde, sekiz gün ordugühta, « - akşam çık havada kaldım. Bu Prens Kaunitz'in. ya ayorum. İki, veya üç saat ka. dar uyuyacağım.,, Ertesi gün, Alman imparatoru! ile müzakere başkyor. Tam on yıl birbirleriyle cenkleşen o iki adam, birbirlerinin yüzünü ilk defa o gün görüyorlar. Ikisi de ayni yaştadırlar. Dev- let başına, ayrı ayrı yollardan, fakat tam ayni yaşta, yani 25 ya- şında geçmişlerdir. Napoleon, bu konuşmayı şöyle anlatıyor! “— Dün, orduzühimda Alman ya İmparatorunu gördüm. Iki saat konuştuk. Sulhü çabuk yapmayı kararlaştırdık. Benim muharebem, şimdiye kadar verdiğim muharebelerin en güzelidir. 45 bayrak, 150 parçadan fazla top, Rus hassa alayının sancakları, 20 general, 30000 esir, iki binden fazla ö- lü. Şahane ve müthiş manza - Fal, Napoleonun bu rakamlardan daima duyduğu derin ve öşikâr zevk, karakteri hakkında bize en şayanı dikkat fikri vermiyor mu? (Arkası var) Mvenos Diyos, diyerek yanımdaki iskemleyi çekti ve masama ©- turdu.-Hemen hemen bütün göğsünü kaplıyan gür, beyaz bir sakale vardı, Cebinden mendilini çıkararak buru- şuk alnının terini sildikten sonra: — Galiba seyyahsınız? dedi Evet, — Meksikada görülecek, cek çok şeyler vardır Seniyor, Tari hi barebeler, Adetler, ananeler., E- vet bilhassa det ve #reneler çok enterasandı, Meselâ bilmem bu mem lekette ne kadar 2 sakallı İnsan bu- İunduğumu farkettiniz mi? Bu #detin menşel tarihi bir facindrr Seniyor. Kendisini merakla dirlediğimi gö- rünce anlatmıya beşlede — Şu gördüğünüz mor dağların ar- kasında bir saray vardı ve bu saray- da çok gaddar bir kral yaşardı, Bu kral halkın husust hayatımın en ufuk taterrltma bile o kadar karışmdi ki, kısa bir zaman içinde erkek ta- baasma kalan yeşine hörriyet, sa- kalı veya sakalsız gezmekten fbaret- ti, Hakat kralın kendisi günde üç kere iraş olduğu İçin herkes de traş olmayı daha ihtiyatlı buluyordu. Fakat bir gün kralın husus! ber- beri kendisini traş ederken o masiles eli kaymış ve kralm baynunu he- fifçe kermiş, Zavallı adamcağız der. hal dama mahküm oldu, “Başı iki taşm arasında yavaş yavaş ezildi. Kalbi göğsünden sökülerek köpek - lere atıldı, İskenderun Limanında iYeni Tesisat i Bunun İçin Münakalât| Vekâleti İcap Eden Tedbirleri Alıyor İskenderun Hmamının ticari ve idari faaliyeti hallolunur derece- de artmaktadır. Hmanla- rı işletmesi umum müdürlüğü. İskenderun şubesi münmelât ve İnaliyetinin inkişafını o artırmak için yeniden vesalt, personel ve İ techizat temin etmiştir. Bu işlere müteallik bütün ted birler, Münakalât Vekâleti tara- fından da tasvip edilmiş oldu - ğZundan tatbik sahasına geçilmiş- tir, Yeni sahil tesisatı Devlet limanları işletmesi u- mum müdürlüğü, bazı sahillere yeniden lüzumlu tesisat yapmağa karar vermistir. Bu hususa ait program da hazırlanmıştır. Radyofar, sis di leri, fe- herler ve diğer mihaniki techi- zat temin olunur olunmaz der- hal faaliyete geçilecektir. İ Van gölünde tesisat Van gölünde, işliyen gemilere daha ziyade kolaylık temin et - mek için karanlık kıyılarının - sıkları arttırılmış ve muhtelif yerlere yeniden modern iskele - ler insa edilmistir. Bu yeni tesisat Van gölündeki ticari durumun bir kat daha in- kişafına hizmet etmiştir. Balıkesirdeki Sinema Yangınında 31 Kişi Yaralandı Balıkesirde Halk sinemasında bir yangın çıktığını, bir kaç ev yandığını, bir kaç kişinin yara- landığını yazmıştık. Bu yangın hakkında aldığımız yeni malü - mata göre yandın sinema maki- İnisti Niyazi hava almak mak- | sadiyle dışarı çıktığı sırada çı- rak Hüsamettinin filmleri tutuş turması ile husule gelmistir. Mekinist yangını görünce içeri koşmuş ve: — Yangın var herkes kendi- ni kurtarsın, diye bağırmıştır. Bunu müteakip makine dairesi ne koşarak (filmleri söndürme- ğe uğraşmıştır. Fakat söndüre - miyeceğini anlayınca makine da- iresinin demir kapısını kapatmış tır. Alevler etrafa sirayet ede- meyince; makine dairesinde bir infilâk olmuştur, Kırılan kapıdan alevler etrafa sirayet etmiştir. Sivil ve asker! itfalyenin bü- tün gayretlerine rağmen yangın; ancak 6 ev, 1 fırın ve bir dük- kân yadıktan sonra söndürüle- bilmiştir. Yangından kaçanlar arasında 11 kişi alevlerle yanarak 20 ki- si de kaçarken düşerek ve ciğne- nerek mühtelif verlerinden ya- ralanmıstır. Bunlardan üç kişi- nin yarası tehlikelidir. Takas Talimatnamesi Ankara, 12 (TAN) — Hususi takas talimatnamesi bugün neş- redilmiş ve bu suretle mer'iyete girmiştir. TAN m GÜNÜN RESİMLERİ | /Francala Tiki yeslinde, kız atletleri 100 metre koşusuna başlarken görÜğ atletizm müsabakaları atletler iştirak bi Yuka oruz Bazı Oduncular Dün Müşterilere Satış Yapmadı Muhtelif Bahanelerle Satış Yapmıyan Oduncular Yarın Mevcut Narha ! Zam Yapılacağını Umuyorla Şehrimizdeki odun depolar dün satış yapmamıştır. Yenika- pı, Fındıklı ve Kasımpaşadak! o- dun depoları, tarayan stokları olduğu halde, gelen müşterilere odun satmamışlar, bir sürü ba- haneler göstermişlerdir. Bu ara- da kimisi kantarının tamirde ve- ya bozuk olduğunu, kimisi elin- de makil vasıtası bulunmadığını söylemiş, bir kaç depo ise büs- bütün kapamıştır. Hattâ bu yüz den ufak tefek bazı hâdiseler de olmuş, bir kısım müşteriler po- lise müracaat ederek satış Yap- mıyan oduncular hakkında zabıt tutturmuşlardır. Bir kısım odun tüccarlarının ileri sürdükleri iddia, maliyet ve nakliye ücretlerinin yüksek ol- du, bu sebeple 435 kuruşa odun satmanın mümkün olmadığı mer kezindedir, Bu oduncuların id- nazaran odunun kayik” ta çekisi 350 kuruştur. Kayık- tan depoya hammaliye, depoda kesici ve istifçi ücretleri ve mo- tör masrafı ve evlere kadar nak- liye parasi 350 kurusa zamme- dilince odunun en az 600 kuruşa satılması icabetmktedir. Oduncular odunun müşterinin evine gönderilmesi için çeki başına 30 kuruş araba parası ver diklerini sebep olarak ileri sür mektedir, Bir kısım tacirlerin bu iddialarına rağmen diğer bir takım tacirler de dün mütema- diyen satış yapmışlar ve ellerin- deki vasıtaların imkânı nisbe - iinde her isteyene 435 kuruştan odun vermişlerdir. Satış yapmıyan toptancı odun İacirleri, ziya- delestirilmesi için, fiyatları mü- raksbe komisyonuna baş vurduk lârım söyliyerek pazartesi günü narhın arttırılacağını ummakts- dırlar. Halbuki dün satışa de - vam eden tüccarlar 435 kuruş! narhın bugün mevcut stoklar bi- pass HİKAYE Çok Eski Bir Meksika Âdeti Çeviren: B. BİRSON sssvssxx29 günden itibaren de, berberi ta- zatmdan öldürülmek o Korkusu e hunhar kralm gözüne uyku gir- mez oldu, Ve nihayet sakal koyuver- miyâ karar verdi, Fakat bununla da nida badema traş olmaktan menet- U, Kahuna mugayir hareket edenle- dirildi, Aradan birkaç sene geçmiş, her- kesin sakalı göğsüne kadar inmişti ki, çök mühim, fevkelâde mühim ve hiç okla gelmiyen bir tehlike başgös- terdi, Bu tehlike © kadar büyüktü ki, nihayet kralm en sevdiği vekil- lerden biri, hayatı feda emeyi göze alarak $i tetilikeyi krala erzetmiye karak diz çöl den yönra; — Haşmetmenp, dedi, eilletiniz Takın bir zamanda sona ermek teh- Ykesina maruzdur. Eğer derhal bir çare bulunmazsa siz veya halefiniz için dare edecek bir tek ine kal- miyacalk, Haşmetmeap, cüretimi hüs- nüniyetime bağışlayınız, Siz bakire. nız Ve kadınların ne kadar taklitçi mahlâklar olduğunu bilirsiniz. Eğer tinciye kadar yapılacak satiş i- cin pek iyi ve kârlı bir narh ol- duğunu söylemektedirler. Kömür fiyatları Toptan kömür satan mangal kömürü rü tecirleri de fiyatları mü rakabe komisyonu tarafımdan tes bit edilen mangal kömürü fiyatı- na itiraz etmektedirler. Geçen sene komisyon, mangal kömürü- ne toptan 5 buçuk kuruş fiyat koymuştu. Dün piyasada topten kömür fiyatı 7 kurustu, kömür- cüler nakliye ücretlerinin ge- cen seneye nisbetle pahalı oldu- ğunu ileri sürmektedirler, Diğer taraftan öğrendiğimize göre, mangâl kömürü tacirleri arasında yeni şirket kurulmuş - tur. Bu şirket İstranca ormanla- rındaki kömür müstahsilleriyle geniş münasebetlere girişmiştir. PİYASADA : Bağdattaki Mallar Gelmiye Başladı Şimdiye kadar Bağdatta bekl!- yen mallarimiz. parti parti mem leketimize ithal edilmektedir. İlk parti olarak ziraat makineleri yola çıkarılmıştır. Bundan son- ra muhtelif firmalara ait çaylar beklenmektedir. Gelecek olan cayların miktarı 11 bin sandık - tır. Bağdattan başka, Basrada memleketimize gelecek mühim miktarda mal bulunmaktadır. He nüz Basrayla Bağdat arasında nakliyat başlamamıştır. Raşit Ceylân! harekâtında, Bağdat de- miryolu tahrip edilmiştir. Urfa Yağları Şirketi — Fiyat- Jarı mürakabe bürosu, Urfa yağ ları satmak için kurulan bir şir- ket hakkinda tahkikat yapmak- *adır. Bu şirketin yağ fiyatları- nı arttırmak için kurulan bir|çiftliğin tröst olmadığı araştırılmaktadır. siz evlenirseniz asi bir prensesin,| kıldı, Kayunlar kardı. Derler ki, sakallı bir adamla evlenmekten çe- kinmediğini gören kadınlar muhak - kak bunu taklit edeceklerdir. bütün şehrin sokaklarında şu içtiği- Diz nefis şaraptın dereler akmış, Fakat. Daha erkekler bu şandetin Kral kaşlarını çatarak uzun urun | Ve mesinin verdiği sarhoşluktarı &- kalmadı. Biz kanunla bütün tabaası- | düşündükten sonra bu fikri muvafık buldu, Derhal memleketin en asli prensesini sarayma davet etti. Pren- rin ölümle cezalandırdacakları bil -İsesin rızası üzerine düğün hazırlıkla- rma başlandı. Fakat nikâh merasimi esnasında: — Kralı zevceliğe kabul ediyor musun? diye sorulunca, prenses — Evet, dedi, yalnız sakalını traş etmek şartiyle, Kral o kadar kızdı, o kadar bid- detlendi ki, zavalı prensesi derhal i- dam ettirdi. xi Pi erken efendim, haftalarca her gün saraya bir prenses geliyor ve sakali: krala evlenmeyi kabul et-| beri meyince derhal idam ediliyordu, Nihayet bir gün içlerinden bir ts- nesi bu İzdivaca şartsız razı oldu, Düğün günü bütüm memlekette şenlikler yapıldı. Halk sevinç icinde bayram ediyordu. (Tabi yalnız er- kekler, Bu şenliğe hiçbir kadm İşti- rak etmedi), her tarafta ateşler ya- yılmamışlardı ki, ortahğş müthiş bir haber yayıldr Kral ölmüştü, Köyler- den, şehirlerden dört nala geçen me- nadiler “kral öldürüldü, kral katle- anlıyamadı, Derken hakikat mayda- ma çıkt. Düğün gecesi yeni kraliçe, krali kendi sakalı ile boğmuş, Evet. Boynunu berbere eraniyet edemiyen #sddar Kral, nihayet kendi sakalı ile bağutmuğtu, Ertesi gün korkudan, şehide bir tek sakallı erkek kalmadı, İhtiyar Meksikalı hikâyesinin s0- nuna . — İşte Seniyar, dedi, o zamandan» bü eski âdet devim edeseldi Ben de bunun için her sabah mutla- ka tenş olurum »* Hsvretle yüzüne bakarak: — Hikâyeniz çok enteresin, dedim. Fakat hayatımda sizinki ka- der haşmetli bi? sakal (Ogörmediğimi /Karne Verilecek Alanlarc Karne İle Yalnız 250 Gram Francala Alınabilecek Belediye iktisat o müdürlüğü, İrancala satımını tanzim etmek, bu meyanda beş yaşından aşağı çocukların da İrancala ihtiyacını karşılamak ve ayni Zamanda günlük francala unu stoku yap- mak için alâkadarlar nezdinde dün yeniden teşebbüslere giris” miştir, Her gün verilmekte olan otuz çuval francsla unu Kadı - köy, Adalar, Beyoğlu ve Eminö- nü mıntekalarındaki francala fırnlarına tevzi edilmektedir. Francala tevziatını tanzim maksadiyle belediye yarından İ- tibaren temmuz ağustos, eylül aylarına ait günleri ihtiva eden karnelerle francala alınması u- sulünü tatbik edecektir. Her rapor sahibi kaymakam- lıklara müracaat edecek ve bu karnelerden alacaktır. Bu kar- nelere verilecek günlük franca- İa miktarı, hastanm ismi, adresi, rapor numarası, tariht, müddeti ve satış yeri yerılacaktır. Ra- porlarda yazılı günlük francala ihtiyacı ne olursa olsun kayma- kamlar her karne sahibine yel nız 250 gram İrancala verebile- ceğini yazacak, bu suretle hiç bir kimseye günde 250 gramdan fazla francsla (o verilmiyecektir. Simdiden sonra her gün çıkarıl- makta olan francala miktarı mev cut rapor adedine tekabül ede- cek ve raporluların francala bu- Iamaması ihtimali o kalmıyacak. bazı kimselere #htiyaçlarınm ta- mamı, bazılarma İse nısfının ve rilmesi gibi mahzurlar ortadan kalkacak ve francala meselesi yü zünden vaki şikâyetler sona €- recektir. Diğer taraftan vilâyet ve bele- diye sıhhat müdürleri doktorla ra, bundan sonra francala ra- vorunun verilmemesini bildire - rek mevcut raporun arttırılma - masma çalışılacaktır. Belediye iktisat müdürlüğü Ticaret Vekâletine dün bir etüt göndermiş ve bugünkü rapor miktarının ber gün artmakta ol- duğunu bildirmiş. Her gün bir iki çuval francala unu un hazır bulundurlması temin, edi- lirse ileride vuku bulacak taleple rin karşilanabileceğini ilâve et - mistir, İktisat müdürü Saffet Sezen bu bususta şu izahatı vermiştir: — mız yeni tedbirle İrancala meselesini halletmiş bu-! Tunuyoruz. 8 yaşından aşağı Ço- cuklara francala verilmesini Ti- caret Vekâletine bildirdik. 'Ta- lebimiz kabul edilirse çocukla- ra da İrancala tevzilne e cağız. Çocuk! günde yüz elli ser gram francala erecektir | Hazırlattığımız karneler rapor * ulara pazartesi günü tevzi edi- lecektir.,, Köylüye Arazi Veriliyor Edirne, (TAN) — Evvelce zirâ st vekâletince istimlâk edilmiş © | bi bulundukları o teşekkülle; lan Tayakadın çiftliğinin mesa - hası tapu ve kadastro heyetlerin ce tamamlanmıştır. Her sene su istilâsma maruz kalan Böşna ve “Tayakadın köylülerine bu iin arazisinden her aileye 80 er dekar toprak verilecektir. söylememe müsaade ediniz, İhtiyar — Madra Dior, diyerek yerinden elçredı. Sonra gözleri, suklamıya ça - lıştığı bir kurnazlıkla parlıyarak sa- kalma bakir, — Hakkımız var Seniyor, dedi, ken- dimi hâlâ genç zannettiğim için af. fmızı dilerim ve ilâve etti: — Mtiyarlık, ihtiyarlık. Artik sırmak için sıkal kayüverdim, Çün kü Seniyor, uzun zamnndanberi, di- yebilisim ki, çok üzün zamandanbes ri sema bir yudum. Ne demek İstediğini derhal antıya- vak, Ohmalkfrlığımdan dolayı özür diledim vee — Müsaade ederseniz size bir şişe sarap mmarlıyayım, dedim, Gözleri sevinçle parladr — Seniyor, size nanl teşekkür e- deyim bilmem kil dedi ve “Ferdiç nando,, diya garsona seslenmesiyle Ferâinandonun şarabı masaya koy ması bir oldu. Şişeyi çoktan hazırlar dığı Belliydi. Şüphelerim arttı, Dikkatle ihtiyarm yüzüne bakmıya başladım. Kızma bir zamanda tereddüdüm za'! oldu, — Seni kurnaz tiki seni, dedim, Anlattığın hikâye baştan eşağı yalan. .İBir şişe şarsp kazanmak için buldu- gan bir hile, İhtiyar bardağını masaya koydu. Dudaklarınn etrafındaki kıllazm ta- ün şarap o dumlalarmı da büyük bir iştahla yaladıktan sonra gözleri - | Senkholm nin İçi gülerek: — Çok. enir aski hir âdet Senivor. dedi, Yazan: Naci Sadulla aksadım, kırk yılda kırk yıl hatırını saydırdı söylenilen kahveden behsetmi Fakat zinhar, tiryakilerinden madığım bu nesnenin mahlötli Kundan, veya azlığından dert nacağımı sanmayın, Çünkü di yanın şu sırasında, kahvenin m Tütluğundan, vey gil, yokluğundan yi bile, iz'an kıtlığından doi müfrit bir şımarıklık dan. Muazzam bir kısmı, yavan kuru ekmek ve içecek su bulamıyan insanlarla. dolu dünyada, kahve gibi lüks ve nasız bir mükeyfin bozukluğu azlığını, hattâ büsbütün yoklı ğunu dert edinmek, en dar rekli insanların bile benim: yecekleri bir tasadır. Bugün bö sadece, kahve tevziatında rı dikkati celbeden bir gara! üzerinde durmak arzusunda; halis kahve, evlere, kilosu kuruştan dağıtılmaktadır. ) | Jaşe müdürlüğü dünden iti | ri için bir liste yapıl Bilinmektedir ki, hu tevzi de, mutavas yüzde 11 betinde de bir bıral tadır, Fakat yine bilinmekfi dir ki, çekirdek halinde halis ve, memurlara . araya mutavassıtlara bir yüzde madan ve doğrudan doğar fıtıldığı halde », kilosu yine 2 kuruştan verilmektedir. “ Beni meraka düşüren nokta sadece, ara yerdeki farkın yetinden ibarettir. Ve kahve fi canına sığan bu hatırı sayılır m | “| zadı doğuran sebebi sormak & hakkımızdır sanırım. Mazur £ rülsün: Bu sorguyu bize ilha eden his, kendisinden, kahve ti yakiliği gibi kolay kolay vaz hakikat tiryâ üm POLİSTE ; Dün Bir Çocuk Haşlanarak Öldü Karagümrükte Çmar çıkm sokağında oturan Hüseyinin K cuğu İlter kaynamakta olan * tenceresine düşerek haşlanmıst— İlter kaldırıldığı Şişli Çoc hastahanesinde öl ür. Otomobil Kazası — Or İde Muallim Naci sokağı taraftan diğer tarafa göçmek tiyen Mehmet isminde bir cuk 2253 numaralı otomobi sademesine uğriyarak yanları, mış ve hastahaneye kaldırılm Çimento Tevziatın? Dün Başlandı | he çimento tevziatına başla! Resmi dairelerin o çimeni tır. Bu daireler çimentoyu alacaklardır. İaşe müdürlü hususi eşhasa çimento vermemi tedir, Ankara 12 (TAN) — Mi sulama şebekesinin açılış meri minde hazır bulunmak üzere şleri reisi Salâhattin Buge ve Afyon Valiliği Ankara, 12 (TAN) — Dahili müsteşar muavini Şefik Bitio İunun Afyon valiliğine fayini rarlaştırılmaştır. | İstanbul Borsası | 12/7/941 FİYATLARI Aş! Londra 1 Sterlin en Nevyori — 100 Dolar 12920 Paris 100P. Fran — Milâno O 100 Liret >. Cenevre (o 100 İsvirre p Som Amsterdam 100 Florin e. Berlin 100 $ Mark o — Brükn 100 Belge - Atina 100 Drahmi - Sofya 100 - Prag 100 Cek kronu — Madrit o 100 Peçeta 12,98 | Varşovs 100 Zioti — idapeçte 100 Pengo -— 100 Ley > Belerat o 100 Yen $1,19f Yokohama 100 İsviçre Kı. O 3100 100. Dinar ESHAM ve TAHVİLÂT i Muamele olmamıştır.