18 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Yolcuların Karşılanma ve Uğurlanmalarına Ait Nizamname şAhkara, 17 (TAN Mahabirin- İstanbul Iman nizamma- Esinin muaddel 56 ıncı maddesi me meriyet girmiştir. Maddenin Ni şekli sudur; “Gümrük ve polis kontrol ve i#yene isleri bitmeden yolcu- karşılayıcıların birleşmeleri tar. Uğurlayıcıların da ge- rnek ları rhtımda nihayet bulur. #t iki halde de resmi vaziyet-| * müstesnadır. | Harp, Daha Çetin Safhaya | Girecektir ingiliz Bahriye Nazırı Dünkü Nutkunda Böyle Söyledi Mondra, IT (A.A) — Dün bir ie ziyafetinde söz alan Bahri - azırı Alexander İngilti uzun sürecek bir harbe kar- koymak hususundaki azmini İt ederek istikbalde bu bar-| daha çetin bir safhasına in- ir etmek lâzim geleceğini söy- tştir. Alexander, İngiliz teslihatı - devamlı bir surette artmak- olduğunu O söyledikten sonra ilâve etmiştir: pla tımiz Atlantikteki vazi- * bağlıdır. Eğer düşman de- ltılariyle uzun mesafeli düş- M tayyarelerinin o hakkından iye muvaffsk olursak, kud- İlimiz dalma artacak ve ezici mahiyet alacaktır. Mahriye Nezaretinde, her şe- *olav inanmıyan, haberleri inlikle karsılıyan bir takım sek subaylardan mür&kkep| komisyon çalışmaktadır. Bu #yiar denizaltıların tahrip e- “ğine dair verilen haberlerde Kidüde mahal bırakan en kö- bir nokta görecek olurlarsa, haberlere inanmaktan imtina ektedir. Bu itibarla Ami- ik dairesi Kurmay heyeti ba- bir düsman denizaltısının ba- ii olduğunu bildirdiği za -| 8, en kücük bir süphe gölge- semtine bile uğramadan bu İzaltının denizlerin dibinde “Şına İnanırım. Ayrier. daha tok denizaltıların da Alman - veya İtalyava dönmedikle- Rien emin bulunmaktayım. Müşmanın ticaret gemisi za- "mı bildiren son rakamlar pek e memnuniyet verici mahi- » Weygand Cezair Umumi Valisi #İMieby, 17 (A.A) — “Of, ge - al Weygand Cezayir valiliğine Kn edilmiştir. General ayni za la Fransız Afrikası umum! üni muhafaza edecektir. İkmal Kursları tkara, 17 (TAN) — Lise ve okullarda başlıyan © ikmal rı talebe tarafından çok Tağbet görmüştür. Hemen ikmale kalan talebe mek- hazır bulunmuştur. Ma- Vekâletinin bu kararı bil N talebe velileri tarafından bir memnuniyetle karşi- Siştir. i miz Arasında |, Nakil ve Tayinler , 1 TXTAN) — Bingöl rı Süreyya İrten Tunce- çeli Defterdarı Sükrü ariçtt Ayaşloğlu Vana, Mardin year Turhan Ucukkul Mu. akâri defterdarı Mürşit Seç- , alürdine, Tekirdağ defterdar il Gölgen Edirneye, İk rahmi müfettişlik Maliye varidat müdürü Talât 'T; İni r defterdar müuavinliği- eridat kontrol memuru İz- şsclazon Bingöle, Divanı mu. n Sait Kandan Maraşa, , Umum müdürlüğü merkez vllerinden Celâl Okkan Ga- #be, Edirne defterdar İzzet ikinet müfettişlik maliye virliğine nakil ve tayin edil- istedikleri yolcularla te-| gi i Değiştirildi Hasta ve malül yolcularını kar şilayacakların ve ayni zaruret. lerle yolcularına vapurlara ka. dar refakat etmek mecbur de bulunan uğurlayıcıların ili sı ve gümrük kontrollerinden evvel veya sonra vapurlara girmelerine emniyet bakımından mıntakanın €n yüksek polis âmiri ve gümrük bakımından da en yüksek güm- rük âmiri tarafından müsaade 0- Tunur, Bunların ellerine birer ve- sika verilir.,, Rotterdam'a Son Yapılan Hava ' Taarruzu Limanda Bulunan 17 Vapur Yakıldı Londra, 17 .) — Hava ne zaretinin bir tebliğinde dün gü düz bombardıman tâyyareleri ta rafından Rotterdam'da vapurlara yapılan akından sonra hacimleri 10.000 ton ile 2.000 ton arasında) tahavvül eden 11 vapurun yanar bir halde bırakıldığı bildiriliyor. Bundan başka 1.700 tonluk bi küçük vapura bir kaç bomba sabet etmiş, bu vapurun enkazı çok yükseklere fırlamıştır. Ce. man 90.000 ile sında 17 vapur ya tamamen veya uzun bir müddet için istimalden sakit hale konmustur. Hacimleri vekünu 40.000 ile 45.000 arasın da olan diğer bazı gemiler de a- ir hi uğratılmıştır. Pirede İtalyan Askeri Arasında Kargaşalık Olmuş! Moskova, 17 (A.A) — Pirede bulunan ve Türkiye Mn kasına mensup askerler orasnda büyük kargaşalıklar çıkmıştır. Yi ne Türkiye hududu istikametine doğru sevkedilmeleri mükarrer bulunan diğer Italyan cüzütamla rı arasında da buna benzer kar İ gaşalıklar zuhur etmiştir. İhtilas Suçlularının Muhakemesine Dün de Devam Edildi Ankara, 17 (TAN) — Ağır ce- Za mahkemesinde Kızılay vezne- darı Celâl, kâtip Sami ve Şem- settinin muhakemesine bugün de devam edildi, Müddelumumi mmu- avini Zihni Betil maznunlar hak. kırda istiktap ve hesap tetkikatı yapmıs bulunan ehli vukufların davetlerine, Kızılay umumi mü- fettişi ve sıhhat vekâleti müste- sarı Âsım Ararrın sahit sıfatiyle celp ve istimama, veznedar Ce- lâl ile kâtip Saminin memuriyet vaziyetinin tesbiti için tezkere vazılmasına, SŞemsellinin tediye fişlerini imza etmesine rağmen para almadığını isbat etmek için gösterdiği müdafaa şahitlerinin celp ve İstimama karar verilme sini istedi, Mahkeme, bu talepleri kabul! ederek davayı 30 Temmuza bi- raktı, Basın Birliği Umumi Kongresi 17 (TAN) — Türk ba- umumi kongresi bü a-| yın 18 inde Ankarada toplanacak tır. Kongrenin içtimai için en ez 66 azanın hazır bulunması lâzim gelmektedir. Birlik merkezinde vaki olan temaslardan anlaşıldı. ğına göre, bu ayın 18 inde nisap hasıl olamıyacaktır. Basın kartla. nda henüz ç&mamışlır. Bu » | kartların çıkarılıp dağılılmasın- dan sonra kongre tonlanabilecek- tir, İtalyan mütareke Heyeti Şehrimize Geliyor Ankara, 17 (A.A) — Suriye- de bulunmakta olan ve burdan birkaç gün evvel Hataya kelmiş bulunan İtalyan mütareke hi ti bugünkü Torosla Ankaradan geçmiştir 100.000 ton ara-| TAN JAPONYADA (Baş tarafı 1 incide) Erkân arasında ihtilâf Londra, 17 (A.A.) — Umumi - İ yetle zannedildiğine göre Alınan | ya tarafından Sovyet toprakları - bın işgali üzerine takip edilecek siyaset hakkında Japon hükü meti erkânı arasında derin bir ay rılık vardır. Sanıldığına göre Matsuoka ve Harbiye Nazırı General Tujo tara fından idare edilen infiratçı parti fırsattan istifade edilerek Japon yanın Hindiçiniyi işgal. etmesini Jisrarla istemektedir. Diğer taraf, İdan daha mutedil siyasi rical, baş İlarında seciyesi ve ihtiyltkârlığı| Jile tanınmış ve geçen Kânunuev-! velde infiratçılara karşı kabineyi takviye etmek için Prens Konoye teraflından kabineye ithal edilen dahiliye nazırı Baron Hiramüka, Avrupa vaziyeti daha ziyade ay - dınlanıncıya kadar bir intizar si yaseli takibedilmesine taraftar , Gırlar, Bu grubun Japon iş adam larının büyük müzaheretine maz har olduğu zannedilmektedir. Çünkü bu grup, Çin harbinin ne- #cesi olarak Jspon maliyesi ve e vaziyeti hakkında endişe duymıya başlamışlardır. Japon kabinesinin istifasının sebepleri hakkında ileri sürüle » cek fikirler her ne kadar şimdilik tshmsinlerden ibsretse de yürütü. len muhtelif noktai nazarlara gö re iki muanız grup arasındaki an- laşamamazlık üzerine ordu tara- fından sürüklenmekte olan. infi. Fatçıların yeni bir kabine kura- Tak siyasetlerini takibetmek ü « wwdi ile kabineyi istifaya mecbur ettikleri yakın bir ihtimal adde dilmektedir. Tokyoya kapalı bir ihtar Zürich, 17 (A.A) — Basler Nachriçhten gazetesinin Berlin muhabirine göre, yarı resmi Al respondez'in üçlü paktın tatbiki strafında bugünkü makalesi, Ja- ponyanın askeri bir hükümet kur ması, tereddütleri bırakması ve Almanyanın yanında harbe gir- mesi icin kapalı bir lardır. Vaşington, 17 (A. A) — Ja- ponyanm Vaşinglon büyük elcisi Amerika tarafından Japon gemi- lerine Panama kanalını gecmek hususunda gösterilen müşkülât dolayısiyle hariciye nezareti nez. dinde teşebbüsatta bulunmuştur. Sefsret memurlarından biri bu bbüsün prof mahiyetinde değil, meseleyi hal için bir anlas- ma zömini bulmak maksadiyle malümat taleb! mahiyetinde ol- duğunu bildirmiştir. Japonyada. hazırlık Ankara, 17 (Radyo gazetesi) — Taponyadaki vaziyet Londra ve Amerikada bedbinlikle karşılan mıştır. Gelen haberlere göre, Ja. ponya Sovyet - Alman harbinin başındanberi Sovyet o hududuna temadiyen asker yığmaktadır. Molotof, bugün Japon sefirini ka bul ederek Sovyet - Ingiliz anlaş masının yalnız Almanyaya müte veccih olduğu hususunda temi mat vermiştir. Tokyo gazeteleri, Amerikanın Japon denizlerini muhasara et - mek istediklerini, Japonyanın bu harekete bigine kalamıyacağını yazıyorlar, Japonya, ihtiyatları silâh altına çağırmış, şarki Çine yabancı ge - | milerin girmelerini menetmiş ve bazı tedbirler almıştır. Bu kabil karşılıklı teğbirlerden | Pasifikte ve Şarki Asyada bir Larp doğacağı benziyor. Amerikan Tayyare İmalâtı (Baş tarafı 1 incide) “Iyi haber alan kimseler milli müdafaa programı mucibince ii yare imalitının çoğalmasını, de - mokrasi ile Totaliter sistem sra- İ smteki muazzam görüşün sonl nu getirecek kat'i bir âmil olmıya matuf bir mucize olarak kabul 6- diyorlar.,, Knozx'a bir $ual Vaşington, 17 (A.A) — D.NIB, Nevyork Journal Amerjean'ın verdiği bir habere göre ea ! Wheeler, Amerikanın şimal filo. suna mensup tayareler tarafından, Asor adaları etrafında devriye uçuşları yaptıklarını tekzip veya teyit etmesini bahriye nazırı &l bay Knox'dan istemiş ve bahsi geçen haberin doğru olduğunu zahnetlirecek malümat sabibi bu lunduğunu ilâve etmiştir. Gramer Terimleri Ankara, 17 (TAN) — Gramer kongresi azasının kendi uraların- dan seçmiş oldukları terim ve proaram komisyonları faaliyetle. rine devam etmektedir. Tetim komisyonunca tesbit edilen terim ler program komisyonuna tevdi olunmuştur. Bu terimler Türkçe. leşmiş eski ıstılahlarla Türk kö- künden yeni ıstlakları ihtiva et- İ mektedir, man gazetesi olan Holitische Kor- | ürk - Bulgar Dostluğu Sarsılamaz,. (Baş tarafı 1 incide) “Bulgaristan ve Türkiye bir- birlerine dostluk ve ademi teca- vüz paktlariyle bağlıdırlar. İki memleketin birbirlerinden her- hangi bir arazi parçası almıya İniyetleri yoktur, Gayri resmi “Dness,, gazetesi mle şöyle yaziyor: “Haber o kadar hayaldir ki, alâkaya bile değmez. Çünkü sulh jeserine samimi (bağlılığı ka- dar çok delilini veren Bulgaris- tanın böyle bir tedbir alacağını bir an icin olsun düşünmek bile siyasi bakımdan kör olmayı veya fevkalâde düşüncesiz olmayı i- cap ettirir. Bulgaristan ile Türkiye arasın- daki münasebetler geçici hisler üzerine bina edilmiş değildir. Bi- lâkis bu münasebetler iki mem- leketin de idame ettirmek arzu- sunda oldukları sağlam ve res- list bir zihniyetin ifedesidir. Türkiye ile Bulgaristan ara - sında 1925 de imza edilen ve sağ- lam ve müsbet bir temele isti- nat eden bir dostluk ve ademi tecevüz paktı vardır. Bu muahede, tam bir anlayış ie vaşamak istiyen, birbirle- rinden hicbir toprak koparmak emelini beslemiyen iki memle- ketin arzularının açık bir ifade- sidir. Bulgaristanla Türkiye arasın- daki dostluk yalan sayialar neş- reder ajansların gülünç manev- ralariyle haleldar edilemez.,, Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) maksatla subayların uçmasına miyecek bir hale koymuştur. 12 makinist ve 27 pilot bize iltihak etmiştir, Roraçof'dan, kıtalarımızın a- teşi altında çekilmekte olan düşman tank taburu ihata edile- rek imha edilmiştir. tenkınin mürettebatı o kader üşlerdir ki, bunlar yardım görmeden srabalardan çıkacak kadar kuv- vet bulamamışlardır. Mürette-| batın sıhhi muavenesi esirlerin devamlı bir surette gıdasız kal- dıklarını ve bedenen fazla vo- rulduklarını meydana çıkarmış- tr. Öğleden sonraki tebliğ Moskova, 17 A.A.) — Bugün İ6ğleden sonra neşredilen Sovyet tebliği: Dün Pskof mıntakasında şiddetli muharebeler devam et miştir. Diğer mıntakalarda mü . him hiçbir askeri hareket olma - mış ve orduların vaziyetinde esaş kı bir değişiklik vukubulmamış - tır, Geceleyin Sovyet hava kuvvet leri düşman: zırhı kuvvetlerine karşı hareketlerde bulunmuş ve yerde düşman tayyarâleli Tahrip etmiştir. Cenubu garbi o mıntakasında muhtelit Alman Rumen kuvvet lerinin mağlüp edilmesi üzerine bir Rumen taburu bize gelerek teslim olmuştur. Askerler, kendi Rumen ve Alman subayların mu hafaza altımda getirmişler ve Sov yet kumandanlığına tam malümat ermişlerdir. Uç tank defi topu. 120 tüfek, 16 mitralyüz, pek çok kurşun ve top mermisi ve bir tel. siz verici istasyonu İle 5 otomo- bil, 56 arab, am edilmiştir, Şiddetli mukabil hücumlar Zurich, 17 (A, A) — Neue Zuercher Zeitung gazetesinin Berlin muhabirine göre, Alman- Jarın Sovyetlerin şiddetli muka- vemet ve mukabil hücumlariyle karşılaştıkları Berlinde kabul 8- dilmektedir. Rogaçef önündeki harp Moskova, 17. (A.A.) — Roga- çef'in istlirdadı için yapılan mu- harebe hakkında gelen yeni taf- silât gösteriyor ki, Sovyetler Dinyeper nehrinin garp sahili ü- zerinde kâ'n olan bu köprü ba- sını istirdat ettikleri zaman Al manları 30 kilometre geri püs- kürtmüşlerdir. Almanlar, 1.500 ölü, daha fazla aralı ve birçok esir Saksonya mo- törlü piyade alayına mensup bü- tün bir bölük bir avuç Sovvet askerine teslim olmustur. Bir Sovyet birliği tank kolları ve benzin sişeleri ve el bombaları ile 27 tank tahrip etmislerdir. Diğer bir birlik de 8 tank fah- rip eylemiştir. Bir esirin ifadesine göre, alay gönderilirken askerlere | harbin Rusya üzerinden Simal Afrikasi- na gitmekte oldukları ve Rus- vayı arabalarından dahi İnme- den zaptedecekleri tebliğ edil- miştir. Esirlerin ekserisi muhte- lif yaşlarda ihtiyatlardır. Bu bölgedeki Rus kıtaları Almanla- Ti garba doğru sürmive devam ediyorlar. mâni olmek için motörleri işle-| 6 düşman | Yeni Tasarruf Bonolar; Satışa Çıkarıldı (Baş tarafı 1 incide) Bir çok devletlerin bugün'harp halinde bulunması, harp haricin- de kalan devletlerin de iktisadi vaziyetleri üzerinde mühim tesir ler yapmaktan hâli kalmamıştır. Bu tesir, memleket müdafassinin istilzam ettiği bütün tedbirleri vaktinde almak kararında bulu- nan bizim için, müdafan masraf- larının artması bakımından, ta- biatiyle daha büyük olmustur, Tasarruf bonoları, parasını elin- de tutan tasarruf erbabına vük- sek faizli çok müsait bir plâsman teşkil edecek, avni zamanda her gün daha çok artan hepsinin normal bütçe dahilinde temini mümkün olmıyan Milli Müdafaa ihtiyaclarımızı kısmen karsılaya- bilecektir. Bilhassa 5 ve 25 lira- lık kücük kubürler sayesinde ta- sarruf fikrinin ve temavülünün vatandaşlar arasında daha cok yayılmasına da bu bonoların mü- him yardımı olacaktır. Bir cümle ile hülâsa etmek lâ- zim gelirse şunu söyliyeyim ki. tasarruf bonoları almak vatandaş Tar için hem memlekete karsı, hem kendi menfaatleri bakımm- dan hakiki bir vezifedir. Herhan. gi bir fedakârlık teskil etmiyen, fakat kâr ve menfaat temin eden bu vazifeyi Haya bütün vatan. daşların seve seve koşacakların- dan eminim. Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Alman - Rumen kıtaatı Besa - rabyanın merkezi olan Kişinef'i yardır, Smolensk alındı Berlin, 17 (A.A) —D.N.B. Ajansının haber aldığına göre Smolensk şehri Alman kıtaları . nın elindedir. Alman ajansına göre Berlin, 17 (A-A.) — Alman ke $if tayyareleri Sovyet toprakları üzerinde yaptıkları uçuşlar esna sında Sovyet orduları ricafinin gitikçe karmakarışık bir firar ba line inkılâp etmekte olduğunu | tesbit etmişlerdir. B: na uğ - Tamış olan Sovyet kıtaları küçük müfrezelere bölünmüş bir “halde ve umumi bir kargaşalık manza| * Tası içinde şarka giden yollar ü - zerinde egeli emi D.N.B. Ajansına gelen haberlere göre ri cat halinde bulunan bu ordudan muntazam bir harp hareketi bek lenemez. ordularının bu , gün bulunduğu vaziyet bu kıta İarın Alman hüc: karşı ani cak kısmen mukavemet edebile - ceklerini göstermektedir. Narva işgal edildi Stokholm, 17 (A.A) — Al manlar, Estonya - Rusya hudu- du üzerinde kâin Estonyanın Narva şehrini işgal etmişlerdir. Transilvanyaya inen Sovyet paraşülçüleri Budapeşte, IT (A. A) — Ma- &ar ajansı bildiriyor: “Transilvanyada hudut civan - na birçok Sovyet paraşütçüsü inmiştir. Halk, bunu derhal hü- 'kümete haber vermiş ve Sovyet 'paraşütçülerinin yakalanması İ- çin derhal tedbirler alınmıştır. Paraşütcüler kendilerini yaka- lamiya memür Macar askerleriy- le çarpışmıslar, nihayet takip &- dilerek yakalanmışlardır. Paraşütçülerin üniforması Ru- be askerlerinin oüniformasına pek ziyade benzemektedir. Üzer leri araştırıldığı vakit, para ola rak ley bulunmuştur. Bundan anlaşılıyor ki, Sovyet paraşütçü- leri Rumen arazisine inmek isti- yorlardı. “Taşkend torpidosu,, Berlin, 17 (A A.) — Sovyetle- rin “Taşkent, torpido muhribi 15 Temmuzda Alman hücumbot- ları tarafından ağır hasara uğra talmıştır, İmha edilen tayyareler Berlin, 17 (A. A) — Alman hava kuvvetleri 13 Temmuzda cereyan eden hava muharebele- rinde 42 Sovyet tayyaresi düşür- müşlerdir. Ayrıca yerde de 106 Sovyet tayyaresi imha edilmiş bulunmaktadır. “Uzun ve çetin bir harp, Roma, 17 (A. A.) — General Ambrogio, Romada intişar eden Piccolo gazetesinde yazdığı bir makalede İtalyanları ikaz ederek pi Birliğine karsı yapılan “uzun ve çel ir harp olabilceğini kaydetmektedir. General Bolalti, şark cephesi- ne gitmek üzere simdi yolda bu- lunan İtalyan kıtalarının zafer tacım giyebilmek icin vaktinde yetişeceklerine kani (o olduğunu ve muharebenin sona ermekten henüz uzak o bulunduğunu ilâve 'eylemektedir. Japonya Mühim Kararlar Arifesindedir (Baş tarafı 1 incide) İmparator ve İmparatoriçe say fiyelerini tarkederek süratle Tok- yoya dönmüşlerdir. Japon ajansı Domei, vaziyetin fevkalâde nazik ve vahim oldu- ğunu bildirmektedir, Mihvere bağlı ve Almanyanm direktiflerini ifaya hazır bulunan hariciye nazırı Matsuoku, birden bire hastalanarak, evinden çıka- mamış ve istilanamesini yalağın- dan göndermiştir. Bütün bu haberlere göre Japon. yada tnihver siyasetinden ziyade, Japonyanın yüksek meni ne göre hareket eden kuvv harp kabinesi kurulacak ponya mühim kararlar arifesin- dedir, ve vaziyet fevkalâde neza- ket ve ehemmiyet kesbetmistir. * aponyanm vereceği J ne olabilir? Bu hususta simdiden tahmin- lerde bulunmak kehanet olur. Fakat gelen haberlere göre Ja- ponyanın harbe girmesi zamanı. nın yaklaştığına hükmedilebilir. Japonya harbe girmeye karar verdiği takdirde, ya şimalde Sİ birvayı isgale veyahut cenupta Holanda Hindi. çinisini almıya çalışacak veyahut her ikisini birden yanmak istiye- cektir, Sibiryada Sovyetlerin kuv vetli ve mü. il bir ordusu var. dir, Japonlar soğukta harbetmek- ten hoşlanmamaktadır. Bu sebep. le Sibiryaya istilâ teşebbüsü Ja- vonya için müşkül bir hareket o- lacaktır. Hindiçiniyi daha kolay- lıkla işgal edebilir. Çünkü bura- da büyük bir muükavemetle karşi- lasmıyacaktır. Yalnız bu takdir. de İngiltere ve Amerikanın ala- cakları vaziyet Japonya icin bü- yük bir istifham teşkil etse g6- rektir, Herhalde vaziyet bu bir kaç gün için aydınlanacaktır. Karar Romayı Terkeden Sovyet Heyeti Edirneye Geldi (Baş tarafı 1 incide) Ankaradan gelenler Moskovadaki Alman, Macar, Rumen ve Slovak sefirleriyle bu selarethanelere mensup nsmur . lar, ve Alman, Macar, Rumen ve Slovak kolonisinden * mürekkep 300 kişi dün sabah hususi bir trenle Ankaradan şehrimize gel mişlerve Haydarpaşada bu mem leketler sefaret ve konsolosluk - ları erkâsi tarafından karşılan - mışlardır. Misafirler Haydarpaşadan, Şir. keti Hayriyenin 59 numaralı va, puriyle Galatade yolcu salonu ö- münde bulunan Rumen bandıralı Basarabya vapuruna geçmişler . ir Almanyanın Moskova büyük elçisi Von Sehulenburg'da dün sabah tayyare ile Istanbula gel miştir, Macarislanın Moskova elçisi Kristofi, Istanbul Macar general konsolosunun evine misafir e - dilmiştir. Romanyanın Moskova büyük elçisi ve eski, Romanya Hariciye Nazırı Gafencu Basarabya vapu-| runda kalmaktadır. İtalyanın Moskova büyük el- çisi Rosso ve maiyeti erkânı da dün Sovyet Rusyadan ayrılarak hududumuza varmışlardır. Bir i ki güne kader Istanbula gelmiş olacaklardır. Von Papen de şehrimize geldi Ankara, 17 (A.A) — Alman . yanın Moskova büyük elçisi Von Chülenburg bu sabah Almanya- Ban Ankara büyük elçisi Von Pa- pen ile birlikte tayyare ile Istan| bula gitmiştir. Von Chulenburg bugün Istanbulda kalacak ve ya. rın Berline gitmek üzere tayyare ile yoluna devam eyliyecektir. General Deniz Suriyeyi Teketti Buş tarafı 1 incide) raplar kıtalar geçerken vol bo- yuncu ve hatta evlerin damlarma birikmişlerdir. Öncü kıtalar şehrin banliyö süna girince seyirciler çılgmeca bir memnuniyet izhar etmisler ve kıtaları sevine nidaları İle al kışlamışlardır. Britanva askerleri Tol meydanına geldikleri zaman halk ileri atılmış ve Avustralya. lar omuzda taşımıştır. Öğle üzeri muhtelif kuvvetler başlarında general Wilson, Cat- roux, Lavarok olduğu halde şeh- re resmen girmişlerdir. General Dentz kuvvetleriyle sirlikte Trablusgarbe hareket et. miştir. General Pazartesi g0 kıtalarına hazin bir mezi teşebbüs edecek.| tır. Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) Voroşilofun kumandasındaki Sow yet kuvvetleri parçalıyarak imha durdurulama Alman kuvvetleri Pskov. pus gölünün şarkına geç muvaffak olmuslardır. Bu kuvvetler Leningrattan 100 kilometre mesafede bulun. maktadır, Estonyanın hükümet. d in (eski Reval) ateş: ndedir ve burada bulunan 150 bin kişilik kızılordu etiztitanı. larının fena bir vaziyete düştüğü bildirilmektedir. Fakat Pskow ö. nündeki muharebe devam etmek. te ve General Voroşilef Estonya, da bulunan kuvvetlerini kurtar. mıya çalışmaktadır. Bu cephe, Sovyet ordusunun vaziyeti bakımından pek mühim- dir. Alman ordularının hedefi Finlânda körfezine vararak Bal. tık denizinde bulunan Sovyet do. natımasını esir etmektir. Cünkü man İleri hareket miş Almanlar Finlânda körfezi sahik ı şal eder ve Leningradı a hrsa, Baltıktaki Sovyet donan- ması mahsur bir halde kalacak- ür. Sovyet baskumandanlığı bu donanmanın destroyer, denizaltı gibi bir kısmını bir kaç sene ev- vel açılan kanaldan Beyaz deni. ze geçirebilir. Fakat büyük cüzüleri kurtarmak güç olacak. Maamafih buradaki Sovyet or. dusunun mukavemeti heniz kı- rılmış değildir. Kareli yarımada. smda taarruza geçen Fin kuvve leri de mühim bir faaliyet göste rememişlerdir. Binaenaleyh Le ningrad pek ani bir tehlike için- de olmamak lâzım gelir. İkinci taarruz sahası Alman taarruzunun inkişaf et. tiği ikinci nokta Witebsk'den Smolinsk'e doğru uzanan saha- dır. Alman baskumandanlığı Sta. Jin hattını arkadan çevirmeye . bulamayınca, merkezden va teşebbüs etmis ve büyük Küyeileiie Witebsk, Borisov ve Dobruisk üzerinden bu noktaya Jenmiştir, Bu taarruz netice. e münakale bakımından stra- tejik büyük ehemmiyeti olan | Witebsk Almanların eline düs- müş ve Alman moförize kuvvet. leri Smelinsk istikametinde iler- lemiye o muvaffak o olmuslardır. Fakat Sovyet orduları burada da beş gündenberi geceli gündüzlü siddetli harpler vermekte ve mu. kavemet | göstermektedir. Daha dört gün evvel burada cephenir yarıldığını ve Sovyet ordusunun inhilâle başladığını bildiren Al man resmi tebliğleri, simdi burada kızılordunun mukabil ta. arrazlarını retle meşgul olduğu- nu haher vermektedir. Demek ki, Alman kuvvetleri bu noktada ilerlemiş olmakla beraber, Sov- yet ordusunun mukavemeti kırıl. mamıştır ve harp bütün şiddetiy. le devam etmektelir. Kiyef istikmetindı Üçüncü taarruz sahası Kiefe doğru uzanan Novograd . Volinsk mıntakasıdır. Burada da Alman taarruzu Kief istikametinde in- kişaf etmiş; fakat General Bud- yeni ordularının mukavemeti" sılamamıştır. Daha 4 gün çö Kisfin düşmek üzere hulundu- ildiren Alman tebliğleri, simdi Jitomir'le Novograd . Ve. Binsk arasında çetin muharebeler olduğunu bildirmektedir. Binaenaleyh Alman orduları. nın hedefleri taayyün etmiştir: Simalde Leningrada, merkezde Moskovaya, cenupta Kiefe var- mak istiyorlar, Fakat bu üç hedefe varmak i- cin Alman , başkumandanlığı bü taraf da müthiş zayi. at vermektedir. İki tarafın da id- dinlarını kabul etmek lâzim ge Harbin Stalin hattı üzerinde cereyan eden iki kanlı bir sekil almıştır. Burada da #nrafeynin ayni nisbetie za. yiat vereceklerini tahmin güç de- Zildir. Halbuki bu büyük zayiata yağ. men, elde edilen netice de mi. balâğa edilecek derecede mühim değildir. Yıldırım harbinde top: rak ve şehir işgal etmenin ehem- miyeti yoktur, Gaye, düşman or. dusunu imha etmek ve harp e demiyecek hale getirmektir. Hal buki Sovyet ordusu heniz mua vemet kabiliyetini bile kaybet. memistir. veda etmiştir. Bu merasimde ha- zir bulunanlar, Generalin heye canmın çok büyük olduğunu ve gözlerinin yaşla dolu olduğunu söylüvorlar. 8 Fransız gazetelerinde Vichy, 17 (A.A.) — Fransanın işgal altında bulunmıyan kisım- larında intişar eden gazeteler, bu günkü yazılarında, Suriye müta. rekesinin Fransanm (mandater devlet sıfativle hafz olduğu siyasi ğ kakları ihlâl etmiyeceğini tebas © rüz ettirmektedirler,