22 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN TA N m. deren a Den Keş, 750 . Gay Siyasi anzarası Japon # ve Amerika e £ eden esaslı bir ğı zannı hasıl ler - Mussolini arasında Brenner'de yapılacağı haber veri- ten mâl dünya efkârı umu- İiyesinde evvelki mülâkstiar ka- dar slâke uyandırmamıştır. $ — İşenl altında clan ve olmıyan Fransanm dahili vaziyeti hakkm- da çok payanı dikkat haberler gel- mektedir, laponyada: 'eni Japon kabinesi kuru- Ialı bir hafta olduğu hal- de Japonya henüz harekete geç- Memiştir. Japonya hakkında son gelen Haberler şunlardır: © Cenubi Afrikadaki Japon tebaası memleketi terke hazır. yorlar, gAtlantik limanlarından ha- rekei eden 10 Japon vapuruna, Panama kanalından (o geçmeyip Kap yolu ile dönmeleri bildi- Yilmiştir, o Avustralya hariciye nazırı, Japon kabinesinin ordu ve do- Banmasının emrine tâbi olduğu- Au söylemiştir. © Japon kabinesi, yüksek as- heri ve bahri kumandanların iş. tiraki ile müzakerelerde bulun- hakta ve plânları tetkik etmek- ir, © Bir Japon gazetesi: Bugi De kadar Japon siyaset Sovyet paktı ile takviye edilen Üçler paktma istinat ettiğini, fakat bu iki paktın da, ecnebi devletlerle münasebetlerin tan. 2imine hizmet etmediğini ve Ja- Pon diplomasisinin temellerinin Sarsıldığını, Sovyet - Alman har bi başladıktan sonra Japon si- Yasetinde bir değişiklik yapmak ihtiyacı hasıl olduğu, kabine te- beddülünün ve Matsuokanın çe- kilmesinin bununla alâkadar ol. duğunu ve hariciye erkânı ara- #ında büyük değişiklikler yapıl. Masının önüne geçilemiyeceğini Yazmaktadır. © Nişi - Nişi gazetesi, İngi- İzlerin ve Amerikalıların Hi diçinide ve Siyamda Japonyaya karşı, harbe sebebiyet verecek mahiyette tahrikât yaptıkları Mütaleasındadır. Bu haberlerden, Japon siyase- 'finde, İngiltere ve Amerika ile zannı ha- sil olmaktadır. Fakat, Çini ve cenubi Pasifik “memleketlerini fazla benimse miş olan Japonya ile Uzak şark. ta statükonun muhafazasına az. mmm görünen elime ve A. merika arasında, iki tarafı da tatmin edebilecek bir uzlasma- nm bulunabileceğine akıl ermi- yor. lll İmzasız mektuplar çök defa tenkit için yahut tehdit için yazı. , Fakat bu sefer benim aldığım Pegi ne tenkit için, be de teh- çin... Bu imzasız mektubu gönderen kadın mıdır, erkek midir, onu da bildirmiyor. Sadece, vücudünde- fazla yağlardan şikâyet edi- ?or, Fazla yağ erkeklerde de o- İursa da erkeklerin fazla yağlar- İn şikâyet etmek için gazeteye) Mzasız mektup yazacaklarını hiç| #annetmiyorum, Vücuttaki fazla Yağlar en ziyade bayanların canı. *a sıktığı için bu imzasız mektu- yazanın da kadın olduğunu hmin ediyorum. Hem de pek genç bir kız olsa Zetek, Çünkü, karınsiz ve yağsız *lmak istediğinden bir ay elleriy- karnımı tazyik etmiş, Pek genç olmasaydı, yağları elleriyle taz- Yik etmenin onları eritmiyeceği- Bi bilirdi. Bereket versin ki, kar- Dinin içindeki yağların üzerinde İt vardır. Yoksa elleri, karnm- « daki yağları tazyik etmekten vı- ABONE BEDELİ Ecnebi vi TAYO Kr, 1 sene ZEDD Kr 1500, EK AŞ) İmzasız Bir Mektuba Cevap Ecnebi 400 Krd Ay 00 Ke rn Turkiye Hitler - Mussolini: ** itlerle Mussolini Brenner'de verilen yeni efkârı umumiyesinde ev- velki mülâkatlar kadar alâka u- yandırmamıştır. Çünkü evvelki mülâkatları mühim askeri hare- ketler takip iştir; halbuki bügün böyle bir askeri hareket muhtemel görülmemektedir. Bu mülâkatın gayesi hakkın- da şu tahminlerde bulunuluyor: © İşpal altındaki memleket- lerden şark cephesine erkek. len Alman kıtalarının yerine İ- talyan kuvvetlerinin konması; © Sovyet cephesine dahn çok mikdarda İtalyan kuvvetlerinin gönderilmesi; © Vichy hükümetinin, Sufi- yısiyle, orla sarkla alâkasının kesilmesi ve eesi, Fransanın Savoie vilâyeti. nin ve Korsika adasının İtalya- ya verilmesi, Bu mülükatın, bu ihtimaller. den başka, Almanyanın yapa- cağından çok bahsedilen sulh taarruzu ile de alâkası olması imkün dahilinde: dü Fransada: İşgal altında olan ve olmıyan Fransanın dahili vaziyeti hakkında çok şayanı dikkat ha- berler gelmektedir: İ Geçen hafta Pariste 1200 ko- münist tevkif edilmiş ve 52 giz- li gazete meydana çıkarılmış ve| 200.000 propaganda risalesi inı-| ha edilmiştir. Amiral Darlan, Vichy'nin İn. giltereye karşı Almanya ile iş-| birliği siyasetine taraftar olma- dıklarından dolayı bir çok bele. diye reislerini azletmiştir. Bun. ların arasında, Daladier kabine- sinde dahiliye nazırı olan Dor- mey de vardır. Bütün bu hadiselerin Fransa halkının Vichy hükümetinin ie- rantına karsı hoşnutsuzluğunu gösterdiği ileri sürülmektedir. Londra ve Moskova radyola- rı bu vaziyetten istifade ederek, Fransız milletini işgal kuvvet- lerine karşı harekete sevketmek. tedirler, Londra radyosu: Alman ordu. sunun Sovyetlere karsı hareke- tinde ilk on beş günde 600.000 den fazla zayiat verdiğini, Al manyanın bir çok sanayi mer- kezlerinin tahrip edildiğini, en- düstri istihsalâtının bombardı. manlar neticesi 9430 azaldığını, Almanların harbe devam muhtaç oldukları petrol, buğday ve kauçuk stoklarının tüken- mek üzere olduğunu, Ploestide- ki petrol tesisatının tabrip edil. diğini, Köstence, Kalas, İbraila. daki petrol depolarının da yan dığını söylemekte ve Almanya- nın muhakkak surette mağlüp olacağı kanaatini izhar etmekte. Ayni radyo geçen akşam, Al manyanın Fransız firmalarına 400 lokomotif ısmarladığı habe- rini verdikten sonra Fransız mil letini, Almanyanın Fransanın €saretini idame etmek için kul- Janacağı bütün vasıtaları tahrip etmiye, fabrikalarda, nakil sıtalarında sabotaj oyapmıy; Fransız amelesinin fabrika sa- hiplerini sağlam sığınaklar yap- mıya mecbur etmelerini ve İn- giliz hava kuvvetlerinin de Fran sız sanayi merkezlerini hombar. dımanları esnasında sığmaklara (Arkası 4 üncü sayfada) DEZA cık vicik yağlı olurdu... Zavallı çocuk, karnını böyle elleriyle tazyik etmekten İstedi- ği neticeyi alamamış da onun İ- cin gazetenin tavsiyelerini rica ediyor, Şişmanlıktan zayıflamak icin | ne yapmak lâzım geleceğini, böy. | le kısacık bir yazıda bildirmek mümkin olsaydı, imzasız genç kı. an arzusuna bir günde yerine getirmeyi isterdim. Fakat, şişman bir insanı sayıf- latmak, yahut karınsız ve yağsız olmak isteyen bir genç kızı şiş- man olmaktan korumak o kadar güç iştir ki, onun gazetede yazıl.| ması bile uzun sürer., Şişmanlık! ve zayıflık bahsini önce de yaz-| mıştım. Fakat, çocuklar büyüyor, gazeteye daima yeni okuyucular geliyor. Kız çocuklar, genç kız 0. İunca hepsi de karınsız ve yağsız olmak istiyor, Onların hatırı i- çin, bu bahsi mümkün olduğu kadar kısaca tekrar yazacağım. fakat müsaade ediniz de şu ter. lemek bahsi bitsin. İ kullamlan bir i ! iz “Yangın, bacayı saT- madan (o söndütülür,, (Atalar sözü) ir kaç zamandanberi gaze- teci arkadaşlardan bazı süal varakaları aliyoruz. Men. sup oldukları müessese namına sordukları, kısaca, şunlardır: “Bizde profesyonelliğe taraftar mısınız” Neden taraftarsınız, niçin taraftar değilsiniz! Sahte amatörlük veya diğer tâbirle Rizli profesyonellik bizim için zararlı mıdır? Zaruri masraf verilmeli mi, verilmemeli mi? Verilmeli ise ne kadar verilme- 15? Bu masrafın ölçüsü şahsi kıymet olabilir mi? Ve ilâh..,, Bu muammalı sualler ehli i. çin sarihtir: Sporda amatörlük ve profesyonellik meselesi, gü- nün bu sıkıcı davası! Lâkin bu dava, bir an evvel bir hal sure- tine bağlanması cemiyet icin el. zem olar ehemmiyetli davalar- dan biridir; öyle bir dava ki neslin sıhhat ve selâmetinde vasıtanın başlı başına bir gaye halini almakta olduğunu ve sayısı gün dengüne artan bir genç kalaba- lığının da bol kazanıp rahat va- şamak hevesi ile ahlâk ve istik- balini tehlikeve koyduğunu #çik gösteriyor, Tavzih edelim: Sporcular e Size ski zamanlarda (çok eski değil; on beş yirmi sene evvel ve belki de daha sonra) tatil günleri veya sabah karan- ağında yahut akşam üstü mek- tepten veya işten çıktıktan sonra koşan, atlıyan, bisiklete binen yahut futbol oyinyan spor En emin Devlet İasası cunün ayağındaki çorabı ve sir. tındaki gömleği kendi satın ak dığı tarihi devirlerde, zengince klüplerin muhteç azası eline gizlice üç beş lira sıkıştırılmak. la bu çığır açıldı. Sonra, bil- hassa orta Avrupa ile temaslar başladı ve Praglı, Viyanalı veya Belgratlı bazirgân futboleüler- le bunların başındaki sarraf İ- dareciler misali gözleri karart- tı: Takımlar büyücek meblâğ- lar mukabilinde seyahatler ya- pıyor, Sporcular da, idareciler- de küzanıyordu! Biz niçin onlar gibi olmıyalım? Yeni çağlar spo runun beşiği olan İngilterede profesyonellik yok mu? Fransa kaliteyi yükseltmek (için ama- tör klüplere dahi bir kaç pro- fesyonelin gi ine karar ver- medi mi? İtalyan milli takimı- nın amatör olduğunu kim iddia edebilir? Almanyada bedava mı müsabakalar yapılıyor? Sovyet sporcuları acaba kendi keyifleri için mi koşup didiniyor?. Hem neden marangozun marangoz- Tukla, bakkalın bakkallıkla, mu harririn yazı İle, doktorun he- kimlikle hayatını kazanmasına mesağ veriliyor da sporcunun spordan maddi istifadeler te- min etmek istemesi meşru Sa- yılmıyor? Halbuki Karpanti- ye milyoner, Dempsey belki milyarderdir! İnsan kendini" bir Yalana £ nandırmak istediği zaman hep böyle sualleri yanyana dizer ve temeline faziletini gömdüğün- den habersiz, çabuk yıkılacak zahiren sağlam binaları haya- linde kurarak, tıpkı yemin ra- yihasına kapılıp kapana düşen fare gibi, ilerde karşılaşacağı felâketi aklına bile getirmeksi. zin içine girer. Bazı idareciler ve bazı sporcular kendi kendi- lerine bu nevi sualleri tevcih ettiler ve yine kendi kendilrin- den muvafık cevap almış olacak lar ki işi profesyonelliğe dök- tüler. Şimdi, büyük merkezleri. mizden bir kaçında ve basta futbolcüler olmak üzel cular zarurl ma parası,tazminat,isnam ları altında mukannen aylık a- larak spor yapıyorlar, Barem beş on liradan başlayıp yüz li- raya ve daha fazlasına çıkıyor. Sporcu alinip satılıyor. Ona İş ve menfaat temin ediliyor. Hat. ta, bir takım müesseseler tara- fından teadül kanunlarının meş hur 10 ve 19 uncu maddeleri hükümlerinden faydalanılarak topa iyi vuran, hizlı koşan, mızrağı uzağa atan gence hade- melik, tezgâhtarlık, ustabasılık veriliyor, ve daha ileri gidile- rek, bütcelerin ihtisas mevkile- rine baş vuruluyor. Bunun m ime unun zararı neresinde de- ğildir ki? İlk zararı otuz ve nihayet, otuz beş yaşına He-.- lip artık işe yaramaz olan spor- cunun, suyu sıkılmış limon ha- Jinde, hayatın süprüntülüğüne Hasa dır ! TASARRUF PPK Z Kesenizin müsadesi nisbetinde 5, 26, 100, 500 ve 1000 liralık tasarruf bo. nolarından alınız. Bir tasarruf bonosu almak, iyi bir faizle hem kendi menfaatinizi koru - mak, hem de milli müdafaanın artan DEVLETİN MENFAATİ SİZİN DE MENFAATİNİZ VE KÂRINIZDIR. BONO VADELERİ KISA; FAİZLERİ PEŞİNDİR 3 ay vadeli bir bononun faizi © 4 6 ay vadeli bir bononun faizi X 5 12 ay vadeli bir bononun faizi $e 6 dır. Faizi bono kıymetinden tenzil edil. mek suretiyle peşin ödenir. Yani bir sene vadeli 100 liralık bir tasarruf bo- nosu için 94 lira verecek ve buna mu, kabil bir sene sonra 100 lira alacak- sınız. Faiz peşin olduğu için faiz nis « beti hakikatte $© 6 değil biraz daha yüksek e 6,38 dir. BONO VADESİ GELDİĞİ ZAMAN Paranızı geri almak istemezseniz vadesi gelen bonoyu yeni bir bono ile değiştirir ve aradaki faizi bir defa da- ha peşin alabilirsiniz. VADE DOLMADAN PARAYA IHTIYACINIZ OLURSA: Her hangi bir bankaya müracaat ie derek bono faizinden yüzde yarım > dakârliık yapmak suretiyle e konto ettirir ve derhal paraya kalbe- ebilirsiniz. O halde: PARANIZ DAİMA PARADIR Bono faizleri her türlü resimden, vergiden muaftır. Satın alırken, yi - kasına devrederken, vadesinde bede lini tahsil ederken muamele ve me - rasim yoktur. Bonolar hâmiline mah- sustur, Hazine kefildir. Tasarruf bonolarını bütün bankalar- la şube ve eler Milli Piyan- idaresinin resmi go Batış emme ön eg malsan - dıklarından alabilir: Paranızın en emin kasası Dev- let kasasıdır. Tembel paraları bir tasarruf bo- nosiyle seferber ediniz Karsısındayız — Profesyonellik mi? Amatörlük mü? atılıvermesindedir. İkinci zara- rı, muhtemeldir ki, sporda key- fiyeti bir dereceye kadar temin ve fakat in tamamiy' ihmal etmesindedir. Devlet mü. essesesi dahi olsa, hangi klübün iradı yüzlerce genci beslivebi- lir? Biz ki yaptığımız kanunla “oyun, jimnastik ve spor faali- yetlerini yurttaşın fizik, moral kabiliyetlerinin ulusal ve inki- lâpçı amaçlara göre gelişimini sağlıyacak,, sandik ve yalnız büyük kütleyi, vatandaşların hepsini düşündük! vam edelim: Bunun üçüncü 24- rarı hayat mücadelesine hazır- lanmamış olan gencin beden terbiyesi gibi güzel bir inki, vasıtasını hayatta dumüra ramak için kendine başlıca ga- ye ittihaz etmesindedir. Dör- düncü zararı resmi mücssesele- ri bile temaşa zevki hesabına caiz olmıyanı yapmıya sevket- mesindedir. zararı... Fakat, sayıp siralamaya ne hacet? Spor hedefinden siddet- le inhiraf ediyor; akıntıya ka- yakın zim sözüm oma spor idareci nin bazıları gibi.. Vaziyet böyle iken gazeteci arkadaşlar soruyorlar: Bizde profesyonelliğe taraftar ması nız? — Profesyonellik, çok nüfus- lu bir kaç Avrupa memleketi, zengin İngiltere ve milyarder Amerika için bir realite sayılsa bile spora yeni başlıyan, zayıf kazançlı, içtimat sigorta teşkilâ. tından henüz mahrum, vatanda. şın bedeni terbiyesi sistemini -mektep açmak gibi. bizzat ve €n iyi tarzda tesise muhtaç bir memlekette buna taraftar ola- mayız. — Sahte amatörlük veya di- ğer tâbirle gizli profesyonellik bizim için zararlı mıdır? — Şüphe mi ediyorsunuz? her seyin sahtesi gibi amatörlü. ğün de sahtesi, her şevin gizlisi Aibi profesyonelliğin de gizlisi zararlıdır. Kalp para para etmez | ve sıtmanın gizlisi bellisinden mi, verilmemeli mi? Verilmeli ise ne kadar verilmeli? Bunun ölçüsü şahsın kıymeti olabilir mi? — Zaruri masraf? Bu, nerede başlar ve nerede biter? Vapur, tramvay, otomobil ücreti midir bu? Yoksa, bu ücretlere spor- cunun giyim kuşamı, oda kirası, tahsil parası, cep harçlığı da mı ilâye edilmek lâzımdır? Bizim bildiğimiz amatör o dur ki, mensup olduğu klübün aldatını cebinden ödiyerek onum ancak spor müs- tefit olur. #5 Doris ki zaman müşkül, her şey pahalıdır. İnsan min satın alsın? Evinin ekmeği- ni düşünürken. ii için yol pa- rası nasıl versin Zaman ei müşkül ve her şey hakikaten pahalıdır. Şa. yet, sporcuya zaruri masraf vö- rilmek ve sporcunun spor eşya- sı temin olunmak iktiza ediyor. sa zaruri masrafın hakiki mik- darı gibi eşyanın nevi de Beden Terbiyesi umum müdürlüğün- ce tayin ve dikkatle mürakabelci edilmek lâzımdır. Mügaleta ve mübalâğaya düş. meksizin iddia edebiliriz ki, ge- “çen gün 19 Mayıs layan: daki kavga sahnesini seyreden. ler, gizli profesyonelliğin dik- kâte şayan tezahürlerinden bi- rine şahit olmuşlardır. Sahte a- matörlüğün önüne geçilmi Emin ale “büyük bir ieti. mal davanın başlangıcı karşısın- dayız. Psikoloğlar, sosyoloğlar, fiziyoloğllar, pedacoğlar, devlet adamları, #matör sporcular, mu harrirler söz sizindir 16İ zürra tarafından 4088 parca tar- le. | dir. ileri- | sermaye ile yapılır, Kira fe tar. ekte | det, ikinci Yusuf Milâsta Tütün Ekimi Fazlalaşıyor Milâs, (TAN) — Nesei ince; yarağı Ufak ve kokulu Milâs tü- (tünlerinin, Ege tütürleri aresin- da çak önemli bir mevkii var- dır. Bilhassa Milâs inhisarlar müdürlüğü çevresinde Bodru- mun Karaova tütünleri nefaset ve güzel kokulariyle tütün piya sasında hususi bir mevki kazan- mıştır. Milâs tütüncülüğünün © hemmivetini takdir eden İnhi- sarlar İdaresi, Milâsta modem bir depo vaptırmıs ve Milâs tü- tünleri müsterilerinin (basında yer almıstır. Gecen sene Kara- ova tütünlerine 85 kuruş kadar fivat vererek o hemen tamamen İnbisarlar İdaresi satın almıstır. Milâsta gecen sene 1445 ciftci tarafından 3465 parça tarlsva 1785 hektar, bu serede 1723 lava 2370 hektar tütün dikil- miştir, a Milâsın tabii tülün rekoltesi 1.200.000. Karaovanın 300 bin kilodur. Gecen sene havalar çok müsait gittiğinden istihsal bu miktarın üstünde olmustu. Bu sene son ovağmurlar sebebiyle, Milâsta istihsal İyilesmisse de Karaovada kurak sebebiyle di kim 96 25 eksik olduğu gibi, re- kolte de avni sebenle daha az © İscsktır, Fakat tütünler çök ne- ,#| fis olduğundan, bu noksam fiyat lee telâfi edeceği umulu; yor. Gecen sene Milâs mntakasın- da tütünler 15 den 85 kurum kadar vasati 55 kuruşa satılmış- tı. Bu sene daha İyi mahsul ye- #ismis, Bulgaristanda ve Yuna- nistanda tütün olmaması sebe- biyle müstahsilin eline daha çok vara gececeği umumun kanaati- Milâsta tütün ziraati daha H- yade büyük mikvasta ve büyük la tutulur, ber İs para İle sme- | leve gördürülür ve istihsal mas- Karaova tütüncüleri ise 931 buhramndan sonra, tütüncülüğü. tamamiyle aile ziraati haline koymuslardır. Karaova tütüncü. leri sicim ve kanavice masrafın- dan baska on para masraf etme- den kudret ve aile vaziyetleri nisbetinde tütün İma fazla tarlası olan ortağa verir, tarlası olmıyan ortak eker. Eline gecen bara tememen denilecek kadar cebine girer. Bunda kredi koo- veratiflerinin mbhim yardım ve rolünü de kaydetmek bir vazife; dir. Milâsın tütünden daha zengini ve mühim bir serveti de zeytin- dir. Fakat cok Para getiren. ve zevk ve sefahet vasıtası olan tü- tüncülük, zeytinlere lâyıkivle bakılmasına ve fazla istihsale. mâni olmaktadır. Milâsta bugün zeytinyağı istihsıli kazaya, tü- tümden fazla Dara getirir. Eğer zeytinlere lâyıkiyle bakılır ve &- mar olunursa. bu miktarm öl; sâ üç misli artacağı şüphe- izdir. SPOR Büyükderede Dün Su Sporları Müsabakası Yapıldı Sanyer (Halkevi tarafından Montrö zaferi dolayısiyle dün Büyükdere Beyaz Park yüzme ha vuzunda su sporları müsabakala- rn yapılmıştır. Dereceler şunlar. Küçükler. 50 metre serbest: Birinci Sey- han, ikinci Ibrahim. 50 metro sırtüstü: Birinci Sey- han, ikinci Cevdet. ğ 50 metre kurbağalama: Birinci. Cevdet, İkinci Ferruh, $ 5X50 Bayrak: Birinci takım Seyhan, Hikmet, Ibrahim, Emin. Atlamalar; Birinci Çevik, Bebe ci Seyhan. Büyükler: 100 metre serbes: Birinci Nec det, ikinci Yusuf 100 metro Sirtüstü; Birinci Bürban, ikinci Tarık. 4 200 metre eğ Birine. Tarık, ikipci Bürha: 1 406 serbest: Birinci Necdet, Eğ kinci Yusuf. 5X100 bayrak: Birinci Necdet, Yusuf, Tarık. Atlamalar: Seyhan kule birin &isi Bürhan, ikinci Ziy? Va