9 Ağustos 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 müzdeki 3 Ay Jçinde Istanbulda Yapılacak Yollar tarafı 1 incide) Her işin inşaat müddeti azami üç ayr tecavüz etmediğine göre bu seneki tahsisatımızı teşrini- '€vvel sonuna kadar sarfetmiş ve yol mesaimizin neticelerini bu müddet zarfında elde etmiş bu. olunacağı. Bu yıl yapılacak ve yapılması- > başlanmış olan yollar şunlar. ii ADALARDA: Kınahada rihtemanın betoh yolu ile Püyükadada Sakarya ve Lâlâhatun, Heybelide Han, Kuyubaşı, Belediye. Burguzde İçyalr yollârnm şoseleri üzerine asfalt yaptırıyoruz, i, BAKIRKÖYDE: Yeşilküyde; Feyruzâbat, Mühendis Ziya, Hareketordusu, Gölibrişimi, İr- faniye sokaklarının kaldırım ve par- keleriyle Yeşilköy - Tayyare mey- arı iltisak yolunun makadam şose ye katran kaplamasına haşlıyoruz, BESİKTASTA: Dolmabahçe - Taşkışla şose İnşası, Pulmabahçe - Maçka ve Beşiktaş - Ihlamur şoseleri, Ortaköy o mezarlık yolunun şose ve köprüsü, Barbaros İirbesi etrstrın tanrtmi ve Beşiktaş- İs Maçka arasmdaki mevcut bozuk yolun parkeye tahvili, Kabataş mer- Givenli yolda kanalizasyon inşası, i BEYOĞLUNDA: İnönü gergisi, Kasımpaşa - Halmi- oğlu şosei, Meto caddesi ve asker © cağr yolunun asfaltı, — Yüksekkaldı Trmin mozayik parkesi, Cihandi “Türkgücü sokağında şose ve kaldırım inşası, Aynalçeşme - Tozkoparanda bordür ve duvarların tanzimi, Zin- #irlikuyu mezarlığına methal duvarı insası, Mecidiyeköy o Çarşıiçi şosesi, Azapküpı çöp iskelesi yolu, Galata Kalafatçılar caddesi tamiri, Şişli Sa- men yolu parkesi, Feriköy Bozkurt caddesi, Şişli Âbideihürriyet caddesi, “Taksim Fiat garajı, Cihangir Tüfekçi Bislih, Batarya ve Bilezikçi sokakla- İri, Taksim Talimhane caddesi, © EMİNÖNÜNDE: Divanyolu, Sultanahmet, Ayasofya, Yeni Postahane, Bahçekapı, İş Ban- kası asfalt ve iretuvarları, Yenicami arkasının bordür, tesviye, merdiven vesaire | İnşasiyle tanzimi, Beyazıt meydanı ve İnkılâp Müzesinin duvar Ye tretuvarları, Yeşildirek Sultan 0- daları yolunun kaldırımı, Hocahatan, Tarakçı Cater, Kabusakal Mimarağa yolları, Sirkeci - Demirkapş yolu, Ha- Tikredeler, Gençtürk ve Yeşiltulum- ba şöselerinin makadam şose üzeri- Be kalran kaplanması, Yeni Posta- hane - Oropdibek » İş Barkan yol. larının bozuk olan parkelerinin yeni- den ferşi, FATİNTE: Maltepe Gümlünseyu yolumun yosa inşası Atatürk bulvetında UV! kapanı ila Bozdoğan kemeri 8 merrelli bir kenmın tarrimi, Saraçtanabayı — Zeyrek vettieri, Yedikmede Bulıkin Ram has tanehi Utisakınız makadam şena ve katran Kaplaması, Kırcay, Açıktır, Kümf paya, Fatih Karaman, Dülgereğle, Kubüly, Haberler, O aklı, Mutemet, Akdeniz yollarının ve Yedik vutpaşa | Ürik KADIKÖYÜNDE: Eee, Yeşilar, Yurldaş, Cer Siuhter Bademahz sokskları ingesiyle Hüseyin bez Teri sokaklarında yosa inşası, Alrıyel ağar Ermeni mererieği yolunun tevsi oöunan kismen Ga parke ve kaldırım inşası, ÜSKÜDARDA: Şemsi Paya Rıhtrm gorkuluğu, Dayahatam ve Şalr esimi, Ayazma Wellndiz, Beylerbeyi Çınar, Belimiye Kavak caddelerinin parke ve Yladımiöz, Bayaaına devam Entirye ve Hatknie Temit yollarının elunmaktadır. Ayrıca nusml iğar şükgekmece, Yaoira « Kiğmhaze, Sadiye lar yallarının harran larda mahadayı ve dev ie yalsnen makadams Ti yel laşası, divar, Marlor ve Toprak haferi, Yalova « Buran yolunun makadam inşasiyi yollarda İşüret levhaları müresbiirlerine ihale edilmiş ve inşaata da baylamırıp bulunmak. dar mw le Florya - Ki 4, Absdel Hürriyet İzmirde Ekmek Fiyatları irmir, 6 UTAN) — Beletiye ehesek Ciyat » lanma 44 para, İrancalaya bir kreş sam yap muştur, RUGÜNKÜ PROCRA 139 Program 30 Mehtel 7.58 Meni (PL) 40 Orkentra 145 Haberler Müzik (PL) Evim sas (a * 19.45 Şarkılar 119 Program 4015 Rayo Geretesi 1338 Şarkılar 204 Şarkılar 1445 Haberler 21.06 Ziraat takvimi 14.00 Mürik (PL) İzm.se Teteker 1445 Şartlar 14.00 Dene Müziği * 108 Program 103 Pam İngiltereden| Yünlü, Pamuklu Kumaş Getirildi Son bafta içinde İskenderuna İn“ gitereden yünlü ve pamuklu eşya gelmiştir, Alâkadar tiecarler bu malların bir an evvel şehrimiz piyh- saşma sevki için İskenderuna mermur- lâr göndermişlerdir. Bazı ticirler de, iki senedenberi muhteli? vilâyetlerde depo ettikleri kumaşları buraya ge- tirtmiye başlamışlardır, Bu n ki sene evvel getirtilen m. ği işin, piyasada yeni gelen mallar- dan daha ucuzu satılması icap etmek- tedir, Halbuki kumaş tüccarları bu malları da İngiltşreden yeni gelen mallarr fiyatiyle satmak İstemekte- dirler, Fiyatları Mürakabe Bürosu bu hususta tetkiklere başlamıştır, MÜTEFERRİK : Trabzon ve Kars Yağlarının Fiyatları da Tesbit Ediliyor Ticaret Vekâleti Urfa, Diyarbakır ve Siverek yağ fiyatlarnı tesbi mişti. Kars ve Ardıhan mmtak, daki yağ fiyatlarmın tetkiki için de bir memur gönderilmiştir. Trabzon blintaka Ticaret Müdürlüğüne veri - len Bir emirde, Trabzon, Vakfikebir ve Polathanede de yağ fiyatların tetkik edilmesi bitirilmiştir. Bütün istihsal mntakalarında yağ fiyatları tesbit edildikten sonra, istihlik mer- kezlerindeki fiyatları Mürskabe Ko- misyonları mahalli piyasaların husu- #iyetlerine göre yağ fiyatlarını tesbit - | edeceklerdir. FUAR TENZİLATI — Ağustosun on ikisinden itibaren İzmir Fuarı i- çin tensilâtlı tren tarifelerinin tatbi- kma başlanacaktır, Yolcu ve yük i- gin yapılacak tenzilât yüzde ellidir. Fuar biletleri Puarm kapanışmdan on gün sonrasma kadar muteber olacak- tır, İzmir seferleri için ayrma katar- lar ilâve edilecektir, BANÇIVANLAR o CEMİYETİ Ticaret Vekâleti buhçıvan, sebzeci ve manavlar cemiyetinin bazı yolsuz muamelelerini tesbit ettiğinden, bu cemiyetin idare beyetini feshekmiştir, TAYYARE POSTALARI — İstan- bul » Adana - Ankara tayyare pos- talarma verilecek mektupları almak üzere İstanbul, Galata, Pangaltı, Üs küdar, Haydarpaşa ve Kadıköy pos- tahaneleri sabaha kadar, diğer posta- haneler de saat 19 a okdar açik bu- tunacaktır, TOPTAN KUMAŞ SATIŞLARI — Silmerbank tarafından Yerli Mallar Pazarına verilen bir emirde, toptan pamuklu ve yünlü kumaş satışları. nin şimdilik © dürdürulmasını bildir» miştir, Bu kumaşlara ihtiyacı ola ların Piyat Mürakabe Bürosuna mü- coat etmeleri ilin edilecektir, j tihanlarda alman İda 40lira para cezasına ve 7 gün dük TAN Kullana 1/5701 Ehii Muvaffak Olamıyan Berberler Kurs Görecek Permenant makitelerinin © ehliyetli eller tarafından kullanılmaması; hal- kın şiköyetine sebebiyet vermiş ve bu yüzden bu makineler! kullanan ber |» berlerin; teşekkül edecek bir | heye: tarafırdan imtihanlarına karar veril mişti, İri aydanberi devam ve tem- Muz sönunda bitmesi icap #den imi. hanım sonu alınamadığı için bu müd det 15 ağustosa kadar uzatılmıştır, İmtihan, 2 elektrik mühendisi, £n- mayi şube mildtirü, doktor ve berber» ler cemiyeti reisi tarafından yapıl - maktadır. Bu güne kadar yapılan im- randıman “5 30 nisbetindedir. İmtihana girenlerin "ç 70 şi muvaffak olamamıştır. Muvaf- fak olamıyan berberlere 3 aylık b ADLİYEDE : Muhtekir Kasap ve Kömürcüler Dün Mahküm Oldular | Mangal kömürünü 8,5 kuruşa sat-| tıkları için adliyeye verilen İbrahim İsmail ve Hüseyin asliye mahkemesince 40 ar Tiro #ma ve 7 şer gün ticaret 3 yü mahküm edilmişlerdir. Yine dün adliyeye verilen ve 4$ küruşa satılması ienp eden eti 54 ku- ruştm satan toptancı kasap Süleyinan kârını oçamanuya mahküm edilmiştir DOLANDIRICILIK — Bir çay ma- gazasna sehte mektup ibraz ederek 5 kilo çay slan ve kahvi Yeme kilasunu 4 liradan zımın duruşmasına dün a9 Mili! Piyangonun 20 bin Lirelik en büyük ikramiyesini Citangirde Kum rulü sokakta Yavuz apartımanında bizmetçilik eden Melike ve İhsan kam zanmışlardır, / 80 ve 25 yaşlarında olan bu Iki hiz- metçi, dün ellerindeki yarım biletle kazandıkları 10 bin lirayı tamamen almışlar, parayı İş Bankasına götürüp yatırmışlar, namlarına müşterek im - Saç Makinalarını nlardan yetsizmiş bazırlanma zamanı verilecekti t Bundan başka cemiyet zeji vallak olamıyan berberlere cemiyet 2 aylık bir kurs açmayı Bilhassa ç petmenant le ilgili maline ve elektrik bahisle- ön belediyenin mütehassıs mühen- dislerinin biri tarafından verdirilmesi içir temaslara başlanmıştır taraftan belediye berberler ce| » e yolladığı bir emir ile; ehli ix ve Sıhhi muayene cüzdansız çan hışan berberlerin şiddetle cezalı lecuğını bildirmiştir. Cemiyet bu İş) için de her ayın sonuna gelen sah| bir ehliyet imtihanı açmağa ka» Sermiştir. POLİSTE £ Kadıköyünde Bir Balkon Çöktü, Bir Kız Öldü Kadıköyde Sarrat Ali sokağında 3 rumaralı evde oturan 18 yaşında Ja- tiko isminde bir kız srkadaşı 28 ya- sinda Despina İsminde kadınla evlerinin 19 metre yükseklikteki tâ- racasıma çıkmştır. Taraça çürük olduğu için ikisinin ağırlığına dayanmnu:aş, — birdenbire cöküvermiştir. detike caddenin teş- ları üzerine düşerek derhal ölmüş- tür, Despinx elektrik teline sarıldığı için ayni evin alt katındaki pencere den dışarı bakan Sölim adımda bir genç tarafından kurtarılmıştır, DENİZDE BOĞULDU — Beylerbe- yinde ahçıkik eden hebmet dün bir ucunu b kenarına boğladığı iple yüzerken kopmuştur. blehmet yüzme bilme: dalga ve akmtı da tozla sürüklenmiye başlamış, sonra da dalgalar ara muştur, ip , denizde duğu İçin bir müddet nda o kaybol- İktisat Fakültesinin Yeni Bir Eseri Tktosan akisi see tele. 4 gubat 1537 senelinde z4h bir hesabı cari açlırmışlardır. Melike ve İhsan: “— Paramıla bir apartman ala- cadı, bir katında kendimiz oturup, üst tarafını kiraya verecek ve bu kira ile ana kiz gibi ömrümüzün sonuna kadar bir arada yaşıyacağır., demek tedirler, İN - Örfi İdare Kanununda Değişiklik Beşinci Maddenin Yeni Şekli Ankara, $ (TAN) — Ör İdare “Kanununun bazı maddelerinin “dili hakkındaki kanun lâyihası Meclis u- mümi heyetine sevkedilmiştir. Adii- ye Encümeninin beşinci madde üze- rinde yaptığı tadilât şudu Örfi İdare Mahkemeleri | aşağıda yazılı şekilde teşsiekül edecektir: 1 — Örn İdare Komutanlığı refe- kstinde lüzumu kadar askeri mah - keme teşkil olunacaktır. Bu mahke- Meler toplandıkları mahallin ismini İaştracaktır. Mer mahkeme teşkil 0- lunacak mıntakada Örfi İdare Ko- mütanınm inkiası üzerine Milli Mü- 'dafsa Vekilince teyin olunacık bir General, öbür Ör! İdare Mahxzeme- sinin adli ârirliğini yapacaktır, 2 — Örn İdare Mahkemelerinin a- wl ve yedek askerl ve askeri adli bâkimleri, zabrt kâtipleri ile diğer memur ve müstahdemleri Mi 30- © dafan Vekili tarıfından intihap ve © töyin olunacaktır. Askeri adli hâkimler bunlardan bilfiil hâkimlik etmiş olanlar arasın- dân seçilecektir. 3 — Müstm ve zaruri hallerde Örü İdare Mahkemeleri ieesüs e- 'dinciye kadar mahalli hâkim ve Cüm hüriyet Müddelumumileri- sekeri adil hâkim vazifesini göreceklerdir. “Ordu Mensuplarına “Birer Tayin İstihkakı Verilecek Ankara, 8 (TAM) — Ordu mensuplyra birer tayın ietöikdkr verilmesi | hakkındaki karum Hyihasr meclisi urun! beyetine sev hedikmiştir. Lüyihu esaylarını göre seferber Mite seferin devam saddetince ve esas ehiemmiyesi vekile kabul söllen fevkallde hallerde bu Bahlerin devamı müddetince se heri kadrsiarda mistakderm bilümüm subay ve askeri merrsrlarta bunların yerlerinde Ee etle çahıştırlan eyüstehdemlere ve Ordu Maeomunda seferi vazifesine müstahdem bu. banaslara birer «e tayemı iştikkak oalrak esi cektir. Kismi seferberlikte va İstihkak yalnız sefer ber olan Bıtaaı ve kararghhları mensuplarına, a er tayın östüğkakr Karaman iyle vera aynen veza bakla veri güner Atlantikteki Mülâkata Dair Tahminler Roosevelt'in Seyahati Sebebi Aydınlanmadı Vaşington, 8 (A, A.) — “Reuter,, Churchill'in. Rooseveli e görüşmüş olması ihtimalinden bahseder siyasi Mmüşahitler, bu görüşmeyi çok mü- him hâdise ve kararlara bir işaret olarak ielâkki ediyorlar, İleri sürü- len faraziyelerden birine göre, Hop- kins Rusyadan dönüşünde, Almanya- ya mukavemet edebilmesi için Rus- yaya derhal ve tem mânasiyle yar- dam etmek lüzumundan bahsetmiştir. Şayet Roosevelt ve Cburchili bu- luşmuşlarsa görüşmenin £ ehemmiyeti evvelce hiçbir diplemetik cruhabere cereyan etmemiş olmasiyle de sabit- ür, * Vaşirigton, 8 (A, A) — Polamse Riyaseticümhür yatından alınan bir telsizde Roosevelt ile M, Chur- ehil arasmda yapılması muhtemel mülükat ( şaylaları hakkmda hiçbir kayıt bulunmamaktadır, Yedek Subay, Askeri Memurlar Kanununda Tadilât Ankara, 8 (TAN) — Yedek sküy ve a kort mamurtar bakkındaki kanunu sidir eden kanun Myibam medise verilmiştir. Kasemun yeni yekli yatar Yabancı memleketlerde yüksek mühendislik ve mühendislik tabelline telebe olarak gönde Mlp de görülen Hsum Üzerine | memlekete eribedilerleriz ozmabi memleketlerde yedek aw Buy olmak için görecekleri tahsil ve sraja te kabul eden tki sene müddetin rehakleiei memleketimizde tartamlıyaraz liyakata; eu len tasdik eöflerler yedek asreğmen nasbo hamarat Yabancı memleketlerde yüksek seihendisik ve mühendislik tahsili işim yapılan müsabaka imrihaslatında karaman eskeri liye mezun va ebede fevkalâde söve delayesizik. eeneği memleketlere gönderilmiyenler, ecrebi em leketlerde yedek sabay olmak izim görecekleri ihl sene bir tahsil ve satin tekabdi eden müd deri memleketimisde tamamlıyarak liyakatiarı ünülen tasdik edildikten yelek anteğmen mas beğileceitir. Yedek swteğmen raybedöenlerin müreatlp rötbelere vertileri mavaesaf sübüy. dilacaktr. yedek eeteğmen naşbe- Sovyet Tebliği (Buştaratı 1 inelde) hasındaki piyade kuvvetlerine ve tayyare meydanlarındaki ha- va kuvvetlerine karşı hücumları. na devam etmiştir. 6 Ağustos günü 39 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Biz 19| tayyare kaybettik. * Bir nehir yakınlarında cereyan eden muannidane muharebeler- de bir Sovyet teşekkülü Alman ordusunun 20 inci tank fırkasına ağır zaylat verdirmiştir. Nehri göçen kıtaatımız mukabil taar. Tuza geçerek Alman firkasının müdafaa mevzilerine hücum €t- miştir. Alman topcusunun, mayn atıcı makinelerin ve mitralyözle. rin mütemadi ateşi kıtalarımızın hücumunu durduramamıştır. Sid detli bir ateşi müteakip Sovyet Faşistler, bu malimaı verirken belki de bizzat kendi zayiatlarını kay detmiş ve bu rakama bizim zayisti- yuzı da ilâve ettikten sonra hası lan müktara istedikleri gibi bir ta- kam ilâve etmiş olacaklardır. Büyük bir ganimet elde etmek plânı saya düşmüş, yıldırım harbi muvaf- fak olmamış ve Alman başkumandan- lığı de yalan söylemeğe ve batıl ru kamlar neşretmeğe mecbur kalmıştır: Alman kumandanlığı, kendi zayiatı hakkındaki malümatı meşretmek cena- setinden mahrumdur, Alman propa — gandasının 6 ağustos tarihli fevkalâ- de tebiiğindeki bir boşluğu (Sovyet istihbarat bürosu dolduracaktır. Sovyet - Alman harbinin 6 haftam zarfında faşist o Almanya ölü, yaralı ve esir olarak bir buçuk milyondan fazla insan kaybetmiştir, Alman kumandanlığının 17 yaşın- daki askerlerle 45 ten yukarı yağta 6- lanlarından dolayı muharebeye sür - bu zayiat izah etmektedir. Bizim sayiatınız da ölü, yaralı tankları düşman üzerine yürü- müşlerdir. Cereyan eden kanlı muharebede Alman tankları tahrip edilmiş, yüz- İerce Alman askeri ağır tanklarınızın zincirleri urasmda ve top ve mitral- yöz mermileri altında kalmıştır, 112 inel ve 59 uncu Alman tank alayları ağır zayinta uğramıştır, Sovyet Bir- İlkleri 28 Alman tankı iğinem et mişlerdir. Ayrıca & top, 28 mitralyöz, 30 motosiklet, 4 kamyon ve birçok malzeme alınmıştır, Almanların zdyiatt 15 milyondan fazladır Moskova, 8 (A.A,) — Şark cephe- sindeki muhârebelerde Alman kıta — lari gerek insün, gerekse malzeme İ- tibariyle muazzam zayleta uğramış- lardır. Devamlı zuvatfakıyetsirlik - ler, Alman yaliletini yetse ve mans- viyat bozukluğuna düşürmekte oldu- Bundan, Faşist propagandası o Alman krlalarmın ve Alman milletinin ma- deviyatını cephedeki harekâtın. irki - şafı hakkında yalanlar uydurmak mu- retiyle yükseltmiye çalışmakta ve or- dusunun hakiki zaylatnı Alman mil- letinden gizlemektedir. Uzun müddet ayni yerde saymanın sebeplerini izah etmek için Alman propagandası müstahkem Stalin hattı diye bir mamıl uyduruyor, Sovyet hü- kümeti, nerede lâzensa orada müs- #ehkem noktalar İhdas etmiştir, Fin- lenda körfezinden Karadenize Kadar uzanan Stalin hattı bir efesnedir. Bü. tün Sovyetler Birliğinin bütün ahu Yisl, yurdunu, toprağının her parça sını bir müstahkem nokta gibi mü- dafaa etmektedir. Bunun içindir ki, Almanların bü- yük zaylatı vardır. Alman kuman- denliğı harbin alt haftasına zit ola- rek birim zaytatenız bakketda Baya'i ve münzzam rakamlar neşretmiştir, Alman. Kumandanlığı, 885,009 esir, 13,145 fank, 10,388 top ve 9,082 tay- yare kasbettiğimizi bildirmektedir. kayıp olarak takriben 609,000 kişidir. Alman motörlü ve makineli türmen- leri ile hava ve topçu kuvvetleri çok ağır zayiata uğramıştır. Bu altı halta zarfında kızılordu 6000 tank, 8900 top ve 6000 den farla Alman tayyaresi zapt veya tahrip etmiştir. Ayni devre) zarimda biz 5009 tank, 7000 top ve takriben 6000 tayyare kaybettik, Londra, 8 (A,A,) — Rewler sjens bildiriyar: o Londranm o salâhiyetdi kaynaklarının buğün poktai nazari sudur ki, Odesa tizerindeki Alman tehdidi oldukça ciddi bir mahiyet al maktadır, Alman kuvvetlerinin Bie- Jocerkaf'un conubu şarkisinde gittik çe artan bir süratle terakki ettikle. Tini gösteren alâmetler vardır, Alman kuvvetleri Kiyef'in ötesinde Dnleper nehrinin cenup kısmında, sağ sahili takip ederek ilerliyorlar, Bu nehri geçmek için yaptıkları bülün teşeb- böslerde © mânlalara o uğramışlardır. Odesa limanını dahildeki ONikolayef getirin çevirmek ümidiyle Karade- nize doğru mehri takip etmeleri muh- temeldir, Eğer muvaffak olurlarsa, bu mevkilerin şimalle olan muvasa- Jaları kesilmiş olacaktır, e Maamafik Almanların ilerleyiş istikameti bex- lenmadile bir mukavemetle karşıla - şrsa değişebilir de, Kiyef ile Odesa arasındaki demiryolu düşman ilerle- yişi Sc kesilmiştir. Fakat bu iki şe- hir arasndaki diğer demiryolları he- vüz serbesttir. Meclisin Dünkü Toplantısı Askara, 8 (TAN) — Meclis buğün toplan mış ve muhtelif kasem Myihaslreme msakere ve kabul etmiytir. Mu arada Ankarada Siğee tenisate yapılmsani, attpırma, eksilme Ve ihale beşıya katar olan subaylara ve seferde Bü ylara kapun, görme ve elan veri deniz. meet İler ve Finlânda. körfezi sahiline - İsemali altındaki topraklarda bulun - ilim seüemermemiz, ilk maraslarını geçen sese ermişti, Bu mesumlar, Tkrısat Alman Tebliği (Baştaranı 1 incide) Estonyada harp eden Alman kıtaları, Wezenberg'i zaptetmiş- kadar ilerlemişlerdir. Finlânda cephesinde, Alman - Fin kıtaalarının muzafferane iler leyişi devam etmektedir. Cenuptaki harekât Vichy, 8 (A.A.) — “Ofi,, Havas Ofi muhabirinin yazdığma göre, Kief'i ve yeni Sovyet ordusunun tahribini istihdaf eden Ukrayna muharebesi inkişaf etmekte ber devamdır. Muharebe yalnız Jito mir, Kief, Bielayalston mıntaka - lart rasında genişlemekle kalmı yor ayni zamanda daha cenüpla ve Almanların şimdi gelmiş ol - dukları Dniester'in aşağı mecra - sında da cereyan ediyor. Berlinden bildirildiğine göre Alman elizütamları erki Rumen - Sovyet hududu üzerinde bulunan müstahkem mevzilere taarruz ve buralarını İşgal etmişlerdir. Alman menabii bu mev- zilerin Sovye: kuvvetleri tarafından dafaa edilmemiş olduğunu da bil- diriyar, Şarkta zaptedilen arazinin miistakbel idaresi Berlin, 8 (A.A) —“D,N. Bu: Şarktaki arazinin müstakbel | mülki idaresinin ortaya koyduğu meseleler bokkında büyün Alman Hariciye Ne- zeretinde gazetelere herhangi bir be- yanatta bulunulmaktan imtina edil- miştir, Burada beyan edildiğine köre, şarkta cereyan eden o muharebelerin 30 Para Zam Yapılacak Yeni tip buğdey ekiieğinin beyaz pişkin ve lezeetli olması halk tara - fından fazla reğbet görmesine sebep| olmuştur. Arpa ekmeği yiyemeyip alanlar da şimdi bu m yemeğe başlam: Toprak Mahsulleri Ofisi buğday yatlarına bir miktar zam yapmıştı Bir çuval una isabet eden 85 kuruş zam, ekmek fiyatların da Kilo ba- 30 para yük, tar, yaptığı tetkikleri ve ekmek narhına 30 para'zam talebini bugün Belediye Deimi Encümenine bildirecektir. En- cümen talebi kabul ederse, yarın sa- mek 13 kuruş Ö- Galatadaki Enkazın Kaldırılması İşi Devam Ediyor Galatada Necatibey caddesinde kılan apartmanların erkezmm ki rlmasına dün de devam edilmiş! Pinkaz aitındar eşye çıkarılmakta ve bu eşyanın hazup olmamasma itin edilmekte olduğu için, çalışma ağn gitmektedir. Maili inhidam olan n- pertenanın yıktırılması işi devam et- tiği için ttamvayların ve nakil vesı- talarmın bu caddeden © geçmelerine dün de müsaade edilmemiştir. Bu na bugün tamamen yıkılmış buluns- caktır. Yarın öğleye doğru Bebek - Eminöni, Ortaköy - Aksaray, Beşik- taş - Fatih #ramvaylarının bu cadde üzerinde İşlemelerine müsaade edile- cektir. ye İle vakıflar idaresi aramda ta- haddüs eden ihtilâfların halli için Başvekâletie bir komisyon teşkil dilecek ve âzasmı Başvekâlet ile Ds- hiliye Vekâleti müştereken seçteek- tir, Belediye ve vakıflar idaresi ken- di tezlerini o müdefan eden rapö bazırlamıya baslamışlardır. Helediye- nin iddiasma göte, hastane inşa edilen yerlerden sinin mukataa veri değildir, Yakında fazliyete ölan komisyon, iki tarafın göndere- ceği raporları tetkik edecek ve nihal kararını bildirecektir, KIRKÇEŞME SULARI — Sular 1- döresi Kırkçeşme suların sıhhate imüzir olduğu neticesine varmış ve pazartesi gününden itibaren bütün Kırkçeşme sularının kesilmesine ka- rar vermiştir. Terkos suyu tesisatı şehrin ihtiyacını o karşıladığı için, Kırkçeşme suyuna ihtiyaç kalmamış» le çok ümüt benlediyimiz bu küler gali eesnizi tahrik ederiz. Milli Şefimiz (Büytaran 1 bmelde) şit Tankut, Refet Ülgen, Naim Onat, Dr. Mehmet Ali Ağatay ve kurum -işyarları tarafından karşı lanmıslardır. MIM Şefimizin yüksek başkanlık» larda” yapılan toplantıda Türk DÜ Kurumunun lügat, terim, terceme ve yayım yolundaki çalışmaları hakkın. 8a kend'lerine malâmat verilmiş ve bütün çalışmaların belirli vargılar &- zerinde yürütülmesi hakkmdaki yüce Yuyrultuları Kurumca büyük şükran. larla karşılanmıştır. Cümhurretsimiz, di (devriminin şüksek değerine işaret buyurarak di- ümizin özleştirilmesi yolundaki çalış- malara bir kat dahâ hız verilmesi hakkında kiymetli direktifler vermiş- ler, hazırlanmış olun İmlâ tasarının müzakeresini de idare buyurarak saat 20,30 a kadar Kurumda kulmuşlardır. Mimi Şefimiz. dönüşlerinde yine Kurum Genel Merkez Kurulu ve İş- yarları iarafından uğurlanmışlar. ve #okukla toplanan halk kütlesinin sev- si ve se gı dolu alkışları örasında köşklerine dönmüşlerdir. Milli Şef İle İsviçre Reisicümhuru Arasında Ankara, 8 (A.A,) — İsviçre Konfe- derasyonunun kuruluşunun 1 Ağus- tos 1941 tarihine temdüf eden 650 inci yıldönümü münasebetiyle Reisi- etimhurumuzla İsviçre Konfederas- arasında semeri tebrik ve teşekkür telgrafları (Baştarafı 1 #ncide) İngiliz hava tebliği vüsali ve mezkür muharebelerin mu- zallerane bir neticesinin Almanya i- çin baiz olacağı tarihi ehemmiyetle mukayese edilecek olursa, bu mese- isler nisbeten ehemmiyetsiz kalmak» tadır, Bu İibarla bu topraklarm da- hili İdaresinin tanzimi meselesi, asl barbin yanında tali bir derecede ka- lır, Berlindeki siyasi mahfillerin fik- rine göre mevzuu behis işler, ancak harpten sonra Avrupanın siyasi teş- kilâtı kurulacağı sırada büyün ehem- miyetiyle ele almacak meseleler teğ- kil etmektedi: General Deniz Tevkif Edildi (Baştaranı 1 incide) ları müttefik kuvvetlere Yhensup olup Suriye seferi asnasmda esir düşen bütün subayları serbest bırakmayı ti- ahhüt eylemişlerdir. Vichy makam- larının müteaddit esir subayların bu- lundukları yeri bildirmekte va suini- yet görlermeleri yukarda zikredilen tedbirin alinmasenı zarus! kılmıştır, Bu esir subaylarm bazıları mihver Kahire, 8 (A,A.) — Orta şark İn- giliz hava kuvvetleri umumi İzarargâ. bın tebliği: Tayyarelerimiz, 5 - 6 ağustos gecesi düşman limanlarına ve hava meydanlarına hilcum etmişler ve Bingaziyi şiddetle bombalartşlar- dır. Dernede bir çok yanızınlar çıka- rılmıştır, Donunmaya mensup tayya- relerimiz, Agusta denizaltı üssüne hücum ederek yangınlar çıkarmışlar. * İskenderiye üssüne hücum Berlin, 8 (A.A) — “Tebliğ, Dün gece Alman ssvaş | tzyyarelerinden mürekkep mühim bir teşekkül İskende riyedeki İngiliz denir Üssünde vapur- lart ve liman tesisatını muvaffakı- yetle basbulamışlardır. 6/1 Alastan gecesi Süveyse karşı yapılan hava tasrrurunda İbrahim Ji manmdak! petrol hazineleri ateşe ve- rilmiştir. Amerika Âyan Yaşinaton, 8 (AA) — .Ofi, Ayan dukları tesbit edilmiştir. Ekmek Narhindl e HAKEM KOMİSYONU — Beledi- | Konuşmadan Bekliyelim ! Yazan: Naci Sadullah yam iddialarma göre, Sovyetis” milyonlarca İnsan, | binlerce tank, binlerce tayyare. binlerce to kaybetmişlerdir. Alman iddialarına göre, | cephedi döğüşen Sovyet kuvvetlerinin. yarısia” dan fazlası mahvedilmiştir Ve yine Alman iddislerma göre, ar tik, bu harp kazanılmış, ortada, Se yet mukavemeti nimında bir gey bit rakılmamıştar, Şehrimizdeki gazetelerden / birini bir fkra muharririne göre, bu barp bir isüli barbi değil, bir imha hart bidir, Ve Alman ordalarının bugübt kadar Moskovaya, Kazana değil, Ki Leningrada, Senelersk'e bile giri meyişlerinin yegâne sebebi de, ars dür canmalarıdır mek istiyen bu muhar *— Nitekim, diyor, meri | gayesi Sovyet ordusunu imha etmek olan Ak man erkin: harbiyesinin o tebliğleri Coğrafi İsimlerden ziyade rakumlarli doludur: Ve bu © kadar böyledir &i biz, Alman ordularının meselâ tamama? Çerkola kadar il diklerini, o anca Sovyet tebliğlerinin itirafatırdan öğ” tenmekteyiz. Fakat, Sovyet iddialarına göre, Ak man asu, tam yirmi gündenberi muazzam zaylat vererek yerinde va: maktadır, Sovyet iddisi Alman erkâm harbiyesi, bu muazzam zayiata rağmen, tatminkâr bir terakki müjdeleyemediği içindir ki, milleti muuzzam Sovyet zayiatından bah İ muhayyel tebiiğlerle avutmaktadır. Sovyet iddialrma göre, Almanlar yağınurların başlıyacağı yakın eylöl günlerinden evvel bir netice almak © meliyle varlarını, yoklarını müsrüfa* ne harcamaktadırlar, Ve yine Sovyet (iddialarına göte Fransadaki. Belçikadaki, Holandadar ki, hatti Balkanlarda, Yugoslavyada, Yünanistanda ve Bulgaristandaki bü- tün kuvvetlerini çekmiş ve gark cep) hesinde harcamış olan Almanlar, mu harebeye artık, 16, 17 yaşında çocalr lar yollamaktadır, Ve böyle olduğu i- çindir ki, bu mezbuhane savletin kavi Alman inhizamiyle sona ereceği er yakındır, — Zafer yakındır! diyor! Acaba bangi taraf haklıdır? Fakat sorarım sizden; Bu ânda, bütün beşe- riyetin zihnini âdeta tahrip eden be #aalin cevabını isabetle ver âhiyeti, “zaman,, dan başkm hangi dâhinin elindedir? Böyle olduğu içindir ki, milyonlarca Insanın, on binlerce tankın, on bin lerce tayyarenin, yüz binlerce Lopar tahayyül ve tasavvur olunmaz gürül tül içinde devam eden bu kavganın küçüklü büyüktü bütün seyircileri £ çin, gülünç olmaktan kurtulmanın birl tek çaresi vardır: Konuşmadan bek Jemeke!, Bir İngiliz Gazetesil (Baştaratı 1 İrcide) nuyor ise de bu miktar muazzar değildir ve bunların ekserisi İt; yan ve Bulgar askeridir. Bulgar. larm döğüşme arzuları bilhass Slav kardeşleri olan Rusların Al man ilerlemesini odurdurmal; üzerine daha ziyade azalmıştır. Alman mütehazsısları bilen Bulgâ: liman ve tayyare meydanlarını tahkim etmektedirler, . Mir şey, hemen hemen muhakkak gibidir: Moskova'ya karşı yapılan ta: arruzda olduğu gibi Kiefi âl eden taarruz da Âkim kalırsa, Alman. Jar Türkiye ve İrandan geçerek Kaf kasyaya varmak için ümitsiz bir gay-| ret sarfedeceklerdir.,, Reuterin askeri muharririne göre vaziyet Landrs, 8 (A.A) — Reuter öğ sının askeri muharrir! Genemi Si Hubert Gogh, şunları yazıyor: “Herkesin nazarı dikkati şark se- ferine teveccüh etmiş o bulunuyorsi da umum! vaziyetin diğer cepheleri- le gözden kaçırmamak o münasip olur, Türkiye ve İspanyayı istihdef eden) Alman tehdidinin bir hakikat olması ihtimali elân mevcuttur, Pasifikte İngiltere ile Japonya ara sında harp patlamasına ramak kal- mıştır, Japonya, Rusya ve Amerika ile har'e girmekten güç kaçınabile-| cektir, Hitler Garp Afrikaşmın sahilinde ki liman ve hava üslerini eline ge- çirmek maksadiyle Vichr hükümete ni kuvvetle tazyik etmektedir. Bu istiksmetlerden birine vaya) hepsine birden hazır bulunmalıyız. Bereket versin bazırız ve her ihti- male katşı lâzen olan bütün tedbir leri atmış bulunuyoruz.,, Hubert Gough, Almanların Şimali va Garp Afrikasında bir macsraya a- bilmalarını daha muhtemel görmekte, Yann için Şimali Afrikada düşmana| Kati bir darbe indirilmesini istemek- tedir, Generil, | netice olarak diyor kiz “Fakat bununla mesele halledilmiş) olmıyacaktır. Gurp cerahımız Trab-| lusgarbe Kadar temizlenirse, Orta Şarktaki bütün kuvvetlerimiz Bul- gar ve Almanların bir taarruzuna uğ- radığı takdirde, Türkiyeye yardım ©-| debileceklerdir. İki Mebusumuz Öldü Askara, 8 (TAN) — Manis mebesü vel meclisi idare dairlerinden Dr. Sulm Uzel Te İmitde kalb hastalığından Bimüytür. Ağrı me bsu Thsan Ter da meclis bütçe eneimeninde surette hastalanarak vefat etmişti” İzlandaya Sevkiyat Aniterdem, & (AA) — “BN OR, Tan radyamı İrlendeys yenklen büyük mik da Anserlhan hulaları gahledidiğini bilfr «| migüir. *