17 Ağustos 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ii GRAF: TAN, , ISTANBUL “LEFON; 24310, 24318, 24319 ALTINCI YIL — No. 2756 mi - Moskovada Üçler Konferansı Toplanıyor Mosrovada kormuşulacağı bildirilen Almanyaya karşı üçüncü bir cep- be açmak meselesi, ortaya yeni Mülâtların zuhur etmesi ikti dijeye dişürse gerektir, Çünkü, bu üç büyük devletin Almanyaya Karşı nerede yeni bir cephe nç-l mak istiyecekleri belli değildir. — M. Zekeriya SERTEL ingiliz Başvekiliyle Amerika Cümhurreisinin o mülâka - Müdan çıkan ilk netice, Mosko - Veda Sovyetlerin de iştirakiyle bir üçler konferansı akdine ka - Tar verilmiş olması şeklinde te- “elli etmiştir. Mister Roosevelt'le o Mister Churchill'in teklifleri (üzerine Stalin, İngiltere ve Amerikanın ikiyle Moskovada bir üçler teransınım akdini kabul et - Miştir, Verilen malümata göre, bu konferansta bilhassa üç mese- konuşulacaktır. Biri, Almanyayı mağlüp et- mek için üç devletin kuv- vetleri arasında işbirliği yap- manın esaslarını araştırmak ve Almanyaya en kısa zamanda en şiddetli darbeyi indirmek Şarelerini tetkik etmek. Ikincisi: Uç devlet arasında Uzun vâdeli, ve belki de harp- ten sonraki dünyanın alacağı şekil üzerinde bir anlaşma te - min etmek, Uçüncüsü: Almanyaya karşı Üçüncü bir cephe açımanm, ye- Tini, zamanını ve imkânını ko- #uşmak, Moskovada aktedilecek üçler konferansı bu harp içinde vuku- wlan siyasi hâdiselerin en mü - lerinden biri olarak telâkki Silebilir, Çünkü bü konferans, Ameri - katin da İngiltere - Sovyetler it- Slakına dahil olmasını temin €- der bir vaziyet ihdas etmiş ola- taktır. Belki Amerika filen har- girmiyecek, fakat hem Alman Yaya karşı harbin kazanılmasını in, hem de harpten sonra ku- Tulacak dünyanm şeklini tayin hususunda bu iki devletle birlik- çalışacak ve onlara elinden ge- len her yardımı yapacaktır. Bi - Taenaleyh Moskova konferansı, anyanın karşısına dünyanın &n büyük üç devletinin tek cephe, linde çıkmalarını temin ede - Sektir, » yu konferansın ehemmiyetini arttıran noktalardan biri de, Churehill ve Roosevelt tara- findan neşredilen ve bu iki dev- letin sulh programını tesbit eden £saslara Sovyet Rusyanın iltiha - kını temine hizmet etmesi ola - Baktır. Şimdi harp gayelerinde birleşmiş olan bu üç devletin #u'h geyelerinde de bu konferans İan sonra bir birlik temin edil - Miş olacaktır. O da Sovyet Rus- Yaya atfedilen Avrupaya Bolşe - (Sonu; Sa: 2; 8ü: 1) Milli Şef Yapı Usta Okulunu Ziyaret Buyurdular Ankara 16 (A.A) — MUM Şef Reisiciümhur İsmet Inönü, dün 15,30 da yanlarında Maarif Vekili Hasan Âli Yücel ve teknik öğretim müdürü Rüştü Üzel olduğu halde ta okuluna ziyaret etmişler, duvarcılık, o marangozluk, dül- gerlik, taşçılık atölyelerini, sıhhi tesisat çalışmalarını sanat okulla larında yapılıp depo edilmiş okul âlet ve makinelerini yeni yapılan sanat okulu ile motörcülük okul- timinden memnunluklarını bayurmuşlar, değerli direktifler vermişler ve okulun defterine “Yapı usta okulu” yazmak sure- tiyle "İnşaat usta okulu” mu bu güzel türkçe İsimle adlandırmış- i Yapı üsta okulundan Gazi Ter- biye enstitüsü bahçesinde, orada pili geçiren yüksek öğretim ©- kulu ve enstitü talebesiyle koruy- muşlar, müstakbel öğretmenlere kıymetli öğütler vermişlerdir. Ar- şam 15,30 da buradan, genç tale- belerin saygı ve sevgi alkışları a- rasında mücaseseden dar, | Inigillerenin Moskova Sefiri $. Gripps Mesaj Gönderildi Roosevelt ve Churchill Süratle Yardım Yapılacağını Bil di Malzeme Yüklü Bir Çok Vapurlar Yola Çıkarıldı Londra, 16 (A.A.) — Roosevelt le Churchill'in Staline aşağıdaki müşterek mesajı o gönderdikleri bildirilmektedir. “Moskovadan dönen Hopkins- in raporunu tetkik vesilesinden istifade ederek Nazi hücumuna karşı parlak müdafaanızda sizle - re memleketlerinizin en güzel han &i şekilde yardım edebileceği hu- susunda müdaveleyi cfkârda bu- Tunduk. Size, alelacele lüzumlu olan a- zami malzemeyi teslim için hâlen işbirliği yapmaktayız. Şimdiden müteaddit gemiler malzeme ile yüklü olarak limanlarımızdan ha Teket etmiş bulunmaktadır. Bu gemileri derhal diğer gemiler ta kip edecektir. Ordunuzun ve or- dularımızın ibtiyaç ve talepleri ancak, bütün ihtimaller nazarı itibare alınarak ve bütün âmil - (Sonu; Sar 5 SE: 8 Roosevelti hâmil bulunan A Ihtikâr Staline Bir | Amerikanm Moskova Setiri M. Laurence Steinhard Roosevelt Amerikaya Döndü Berlin, Deklârasyonun Cebir İle Meydana Geldiği Fikrinde Japonlar 8 Maddeyi Tatmin Edici Buluyor Rockland, 16 (A.A.) — Riyase-| ticümhurun matbuat kâtibi Wil - Ham Lasset, Reisicümhur Roose- velt'in İngiliz Başvekili Churehill ile görüşmek maksadiyle yaptığı deniz'Gövelânmdan yarın avdetle yarın Rockland'da karaya çıka tağını bildirmiş fakat Reisicüm - hurun saat kaçta geleceğini ilâve etmiştir. “Akşam"geç vakit Leasset, Po“ tomac yatından şu telgrafı aldığı ni söylemiştir Potomae yatı, Deer adası yakm lârında demirlemiştir. Yatta Rei- icümhurun refakatinde Hopkins Watson, Derdali, Macintire ve Mortuner bulunmaktadır. Yarın karaya çıkacağız, trenle hareket tdeceğiz-ve pazar sabahı Vâşing- tonda bulunacağız. Yatta her şey yolundadır. Hopkins'den başka telgrafta isimleri bildirilenlerin (sonu; az 2; 60: 8) merikan Augusta kruvazörü a Karşı Kat'i Tedbirler Yurdun Muhtelif Mıntakalarında Geniş Mücadele Başladı Ankara, 16 (TAN) — Ihtikârla mücadele mevzuu etrafındaki fa- âliyet bilhassa son günlerde bü- yük bir şiddet kesbetmiş bulun - maktadır. Ticaret Vekâleti diğer alâka - dar vekâletlerle müştereken bu #şo kat'i bir son vermek için ye- ni tedbirler almaktadir, Istanbul ve Ankara Fiyat Mürakabe kurs- Jarını ikmal eden gençlerin tayin- Jeri tamamen yapılmak üzeredir. Bu gençler tayin edildikleri mın- | takalarda kendilerine verilen sa- lâhiyet dahilinde çalışmalarına İ derhal başlıyacaklardır. tin muhtelif mıntakalarmda bu maksatla geniş mücadelenin baş- lamış olduğuna dair haberler gel- mektedir. Vekâlet ihtikârla mü - cadelede yalnız devlet memurla - rının bu işi yapmıya müktedir o- lamıyacağını, bizzat halkın hü - kümete her vasıta ile müzahir ol- ması lâzımgeleceğini bildirmekte, ihtikâr yapan, etiketsiz satış ya- pan fatura vermiyen dükkân ve mağazalara karşı halkın boykot ilân ederek, oradan alış veriş yap temektedir, Bu mü- filli ve cezri ted - birler almak için tetkiklere de - İ Ticaret Vekâletine memleke -| vam olunmaktadır, mamâlarını cadelede dal , GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ 'Cephede Muharebe Şiddetlendi Tayyereler Dün ! Berlin, Stettin'e Akınlar Yaptı Almanlar Boğucu Gaz Kullanmıya Hazırlanıyorlarmış Moskova 15 (A.A) — Sabah tebliği: Dün gece Sovyet kıtaları bü- tün cephe boyunca şidedili mu- harebelere devam etmiştir. Mu- harebeler bilhassa cephenin ce - nup bölgesinde cereyan etmiştir. Sovyet hava kuvvetleri düşmsn kıtalarını hirpalamağa devam et- miştir. » Moskova, 16 (A.A) —“Ofi,, 16 ağustos tebliği: Dün gece kıtaatımız bütün cep İ helerde ve bilhassa cenup cephe- sinde çok şiddetli ve muannida- ne muharebeler yapmağa devam etmiştir. Hava teşekküllerimiz, düşmen kuvvetlerine müteaddit darbeler vurmustur. Berlin, bombalandı Moskova 16 (A.A) — Moskova Yadyosunun bildirdiğine göre dün gece Sovyet bombardıman tavya releri Berlin ve Stettin üzerine akınlar yapmış ve büyük miktar- da yüksek infilâkli tahrip bom- bası ve yangın bombası atmış - tur... Her iki şehirde de askeri hedeflere isabetler kaydedilmiş, bir çok yangın çıkmış ve iafilâk- ler vuku bulmuştur. Harekâts iştirak eden Sovyet tayyareleri- nin hepsi üslerine dönmüsti Kimya harbine hazırlık İonârs, 16 (A.A.) — Moskova rad- yosu Pravda güzetesinin “kimya har- bine hazırlanınız. başlığı altında bir makale neşrettiğini bildirmektedir. (Sonu; Sat 2; S0: 6) | Yusoslavya'da Çeteler Faaliyetini Arttırdı Belgrad'ta 15 Günde 442 Kişi Kurşuna Dizildi Yerlerde Sabotaj Hareketi Genişliyor Londra, 16 (A.A.) — “Afi, Gar bi Bosnada Sırplılar Dustachis- leri mağlüp ederek Kijnie ve Mir- konengnah'yı işgal etmişlerdir. Bündan asebileşen hükümet makamları şiddetli tenkil hareket leri tatbik eylemiştir. on on beş gün zarfında Belgratta kundan - çalık suçu ile 442 kişi kurşuna di zilmiştir. Doktor Ante Paleviç'in Rus cephesinde muhârebe etmek için hırvatistandan gönüllü toplamak teşebbüsü akim kalmıştır. Yunanistanda Ingiliz tayyarele rinin bombardımanı münasebetiy le verilen ışıkları karartma em - rine halk tarafından riayet edil - memekte ve Tatoi hava meydanı- na ve diğer askeri mevzilere dü - şen her İngiliz bombası borbar- dıman esnasında damlara çıkan halk tarafından şiddetle alkışlar maktadır. Rus - Alman harbinin iptida» sındanberi Çekoslovakyada Rus - yaya muhabbet duyguları taşıyan on bin kişi Gestapo tarafından tevkif edilmiştir. (Sonu; 8u:-2; Sü: 7) İşgal Altında Bulunan TASARRUF BONOSU ASKER GİBİ HUDUDUN MUHAFIZIDIR. # erdiçev baleye Cert Özge Tebliğlere göre Ukray na cephesindeki son vaziyeti i ASKERİ VAZİYET | Ukrayna Cephesinde Ruslar, Dnieperin Şarkına Geçmeğe Muvaffak Oldular Bununla Beraber, Almanların Ukrayna'daki Muvaffakıyetlerini Küçük Görmemelidir | ASKERİ MÜTEHASSISIMIZ YAZIYOR Şark cephesinde Almanların aşağı yukarı ob gündenberi cenup cephe- #inde yaptıkları devamlı tazyik G“ zerine has olan mühim vaziyet ni - hayet aydınlanmıya başlamıştır. Burada Alman kuvvetleri, Sovyet küvvetlerini devami: bir ricate mec- bur etmişler ve Odesanın arkasından Karadenize inmişlerdir. Dünkü Sov- yet tebliğinin Ukraynada tahliye e- dildiğini bildirdiği şehirler, Alman- ların bu muntakada ne kadar ilerle diklerini ve Odesa ile Nikolsyefin tehlikeli vaziyete düştüklerini göster- mektedir. Yalnız dikkate şayan olan nokta şudur kt Alman tebiiğlerinin Sovyet ordusumi birkaç defa çevirip imha eylediklerini bildirmesine rağ- men, Mareşal Budyeni'nin kumandası altında > bulunan » Kımlordu kuvayi külliyes: birçok yerlerde Dnleper hebrinin şarkına geçerek, orada yeni | Ukraynada harekât yapan Alman ve daha kuvvetli bir müdafan batı tesisine başlamış bulunmaktadır, Almanların Ukraynadaki muvaffa- kumandanlarından General Rundestedt kıyetlerini küçük görmek caiz değil , JDaN #9keri mütebasslarınm fikrin- dir, Şüphesiz ki Almanlar, bu cephe, | 9. Sovvetlere karşı yapılan de büyük bir muvaffakıyet kazan- #razi kuzanmanın ve şehir işgal et- mulandır. Fakat, taarrurün asıl he, |mcnia DÖYÜK bir ehemmiyeti yoktur, defi elde edilememiştir. Çünkü, AL (8en iz » Ceza ve Tevkif - Evleri Nizamnamesi Mer'iyete Girdi 15 Yasını Bitiren ve 18 Yaşını Doldurmıyanlar Hakkında Yani Hükümler Konuldu Menemencioğlu Ankara, 16 (TAN) — Ceza ve tevkif evleri nizamnamesi meri yete girmiştir. Bu nizarınsme €- saslarına göre, her mahkeme bu- Yunan yerlerde bir ceza ve tevkif evi ve Adliye Vekâletince tesbit olunan . mahkemelerde ommtaka ceza evleri ile çocuk ceza ve 15- Jah evleri bulunacaktır. Bu müesseselerden tevkif ev- lerinde salâhiyetli merciden ve- rilen tevkif kararları mahkeme nezdindeki ceza evlerinde hafif hapis ve infazına başlandığı ta- rihte mütebaki ceza müddeti üc seneyi geçmiyen hapis veva ağır hapse mütedair mahkümiyet hü kümleri infaz olunacaktır Mintaka ceza evlerinde infazına başlandığı tarihte mütebaki ceza müd deti üç seneyi geçen hapis veya ağır Adliye Vekili Tasan Safiyeddin bopee mütedsir mahkömiyet büküm- (Sonu; Sa: 2; SU: 2) göslerir bir harita i ALMAN TEBLİĞİ Harekâtımız Muvaffakıyetle Devam Ediyor Ukraynada Mühim Sovyet Cüz'ü Tamları oÇevrildi rm Fin Kıtaları Sovyet Müdafaa Hatlarını Yardılar Berlin 16 (A.A) — “Tebliğ, Bütün şark cephesinde harekât sistematik bir şekide ve muvaf- fakıyetle devam etmektedir. Dün gece az miktarda Sovyet bombardıman tayyaresi Alman- v. şimal ve simali sarki ara- ine hücum teşebbüsünde bu- lunmuşlarsa da bu taârruzlarla hiç bir muvaffakiyet elde edeme mişlerdir. * Berlin 16 (AA, — “DBN., Cenubi Ukraynada ilerliyen Ak man birlikleri Sovyetlerin diğeri bazı mühim cüzütamlarını çevir» mişlerdir. Sovyet zayiatı hakkında kat'i bir malümat yoktur. İki bin e sir alınmış ve büyük çapta alt topla 14 tane başka top iğtinam edilmistir. Finlerin muvaffakıyeti Helsinki 16 A.A.) — “DN.R Kauppalehti gazetesi dün öğle den sonra bir fevkalâde müsbe neşrederek Viru İle Flisenvssra nm Fin kıtaları tarafından işye: lini bildirmiştir. Fin kıtaları dü man müdafsa hattını yararak ik mühim zafer kazanmıştır. Elisenvaara mühim bir demir volu iltisak noktasıdır. Macar kıtalarının faaliyeti Budapeşte 16 (AA) — Maci Teli mer bildiriyor: Ukrayna'nın cenubu gar bisinde artan tazyik ve hâsil olan tü zik vaziyet neticesinde ümitez bi mukavemet göstermektedir. Döşmar kara kuvvetlerine müzaheret için, ma tat olmıyan şiddette hava faaliyeti göstermiştir. (Sonu; Sa: 2; SU: 7) Türkiyenin —— - Hususiyeti | “Ankara, Birinci Derece Gazetecilik Yeri Olmuştur, Berlin, 16 (A.A.) — Hususi mu habirimiz bildiriyor: Alman gazetelerinden Peters, Türkiyenin birinci derecede bir guzetecilik merkezi olduğunu yaz maktadır, Birçok gazetecinin bu İunduğu Ankara şehri bir istih - barat merkezi olmuştur. Türk hükümeti vazifesi - ni kolaylaştırmak için büyük gay. retler sârietmektedir. Bütün dün ya haberleri süratle Ankar; varmaktadır.