1 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 ŞUBAT 1942 Memur maaş ve ücretle- rine yapılan zam hakkmda ki kanun dün telgrafla def- terdarlığı bildirilmiştir. una göre maaşlarını peşin olarak her ayın bi- rinde alan memurların pa- raları pazartesi gününden itibaren verilirken (o yeni Zamlarla birlikte ödenme- si lâzimgelmektedir. Yal - nız kanunun aslı henüz gelmemiş ve maaş bordro- İarının da pahalılık zamla» | rı eklenerek yapılması ma aşların verilmesini gecik - tirebilecöğinden, ayın bi - rinde bu ayın maaşları zamsız olarak verilecek ve zamlar için ayrı birer bor- dro hazırlanarak bunlar da hafta içinde ödenecek- tir. Ücretlerini ay sonunda alan memurların maaşları ise şubat sonunda ve yeni pahalılık zamlariyle bera» ber tediye olunacaktır. Memurlardan muallim - lik veya vekâlet suretiyle muhtelif maaş veya ücret alanların aldıkları bütün Para yekünuna bakilacak göre yüzde 25, 20-15 zamla paralarını âla m : TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON: 24310, 24318, 24319 NBULi Ankara caddesi No, 102 YEDİNCİ YIL — No. 2317 5 KURUŞ Maaş zl ASLI MAAŞI Bİ sas Turan $ rail yele B > | re yeni maaş şekilleri hak Yarın Veriliyor Zamlar, Bordrolar Hazırlanarak Hafta İçinde Ayrıca Verilecek bilecektir. Yani 140 lira maaş alan bir memur di - ğer bir memura vekâlet ettiği için de ayrıca 50 li- ra alıyorsa aldığı maaş tu tarı 190 lirayı bulduğu ve 170 lirayı geçtiği için ala- cağı zam yüzde 15 üzerin- den verilecektir. Üç ayda bir maaş alan ve bunu malmüdürlükle - rinden almakta olan emek lilerie dul ve yetimlerin maaşları mart başında öde nirken üç aylıklariyle bere ber şubat ayı pahalılık zammı da dahil olmak üze re dört aylık fark alacak - lardır. Meaşlarını Emlâk ve eytam bankasından kir- diraralğ almış olanların ge rek şubat ayma ait farkları ve gerekse mart, nisan ve mayıs aylarının pahalılık zamları bankaca ödenecek» tir. Defterdarlık daire ve müesseselerin mutemetleri ne bir kolaylık olmak üze- kında birer izahname ve İ cetvel hazırlatmış ve dün bunları ilgililere dağıtmış- tir, EVVELKİ GÜNKÜ MECLİSTE Maliye, Ticaret ve İktısat Vekillerinin Nutukları Milli Korunma Kanununda Yapılan Tadilât Hükümetin bu defa Meclisten 18- kümet ba salâhiyete Memleketin her türlü istihsal, Mmünakale ve istihlâk vasıtalarını el koymak, istihsal, sakil ve da- ğrtmi bir takım kayıtlara bağ- İamak kudretini haiz olacaktır. Zekeriya SERTEL Börü Millet Meclisi kış ta- tiline memleketin iktisadi hayatı üzerinde geniş tesirleri gö tülecek mühim kararlarla giri - Yor. Biribirini tamamlıyan bu ka Yarlar Milli Korunma kanununda Yapılan tâdilât ile hükümete memlekette harp ekonomisinin tam mânasiyle tatbikini kolaylaş tiracak salâhiyetler vermektedir. Mil Korunma kanunu daha harp başlangıcında yeni vaziyet- lerden doğacak yeni ihtiyaçları karşılamak üzere neşredilmiştir. İki senedenberi yapılan tecrübe- bu kanunda zaman zaman bâ Zi değişiklikleri icabettirmiş ve *0n zamanlarda hükümet daba mühim yeni tedbirlere başvur » mak zaruretiyle karşı karşıya kalmıştır. İşte evvelki gün hükü- betin Büyük Millet Meclisinden İstediği tâdilât son zamanlarda hâdiselerin ortaya attığı zaruret- lerin neticesidir. Milli korunma kanununda ya- Pilan tâdilât üç esasa dayanıyor. 1 — Memleket istihsali, dağtt- Ma ve istihlâk işlerinde müvaze- he tesisi için alınması lâzımge - len tedbirlerde hükümete geniş #alâhiyet verilmesi; 2 — Her türlü ihtikâr ve spe- külâsyonun önüne geçmek için pedi kadar kabul edilen ceza» şiddetlendirilmesi ve tatbi- kinin kolaylaştırdması: 3 — Eşya fiği Ticaret Vekili Mümtaz Ökmen Evvelki gün Büyük Millet Meclisim de milli korunma kanununda yapıda tadilât müzakere edilirken Raşvekii ve diğer vekiller izahat vermi telif hatipler söz almışlardı. vekilin mühim nutkuyla sö: basların — bitabelerini o meşretmiştik Bugün de Maliye, Ticaret ve İktisat Vekillerinin memleketin mali ve fkti- sadi işleri üzerinde önemli noktaları belirten izahlarını veriyoruz. Maliye Vekilinin İzahatı Ankars, 31 (A, A.) — Dün MON Korunma Kanununun tadilât dola” yisiyle Maliye Vekili Yunt Ağralı a- şağılaki nutku söylemiştir. Arkadaşlar; Altın fiyatının teretfhü hakkında büz: arkadaşlar beyanetta Obulundu- ler, Orun için söz aldım, Altın hek- kmdı maruzatta bulunmadan evvel müsaade buyurursanız bir nebze ta- sarru! bonolarma temas edeceğim, İlk defa 25,000,000 liralik bir mü- sande alınmiştı, Bu müsaadeye daya- anılarak çıkarılan bonolar çok kısa bir Evrakı Nakdiye Mevcuduna İlâve Yapılmış Değildir. Kömür İstihlâkini Tahdit Etmiye Mecburuz. İhtikârla Mücadele İç Hükümetle Millet Elele Vermelidir Maliye Vekili Fuat Ağralı tamandâ tamâmen satdd:, İkinci defa tutarı 25,000,000 İlrelık bono ihracı) için kanun teklif ettik, Bu teklitimiz yüksek Meclisçe kabul buyuruldu. Geçenlerde bunların satışının dahi haddi kanuniye yaklaştığını ve bunun üzerine kanun! haddi tecavüz etme mek için satışı tahdit etmek mecbi- eiyetinde — kaldığımız. söylemiştim, Bugün bu kürslden kalan kismin dahi tamamen satılmış olduğunu bü- yük memnuniyetle ifsde edebilirim, (Bravo sesleri.) Diğer taraftan #1 demiryolu istik- tozmm birinci tertibi olmak Üzere geçen Santeşrinde 8 milyon İlralık tahvil çıkarmıştı, Bu tahvillerin ka- yıt müddeti olmak üzere bir hafta i- in edilmişti, Bunlar da üç gün İ- çinde tamamen satıldı, Bugün bu tahviller prim yapmaktadır, vatan- daşlar aramakta ve bulamamaktadır. lar, İkinci iranşın çıkarılması için bi- se müracastlar olmustur, Binaena- leyh vatandaşların maliyeyi ve mil AEP Sonu Sı, 2,801 Mareşal Timoçenko YK Sovyetler İlerliyor Dinyeperve Harkof Rus Tehdidi Altında Almanlara Göre Rus Gayretleri Hiçbir Semere Vermiyor Lindra, 31 (A.A) — Londra- nin yi haber alan mahfillerinde beyan edildiğine göre Rusların son ileri hareketi şimdi Dinye- peropetrovsk'ı tehdit etmekte - dir. Diğer cihetten Ukraynaya doğ ru yapılan tazyik stratejik © hemmiyeti pek büyük bir şi- mendüfer iltisak noktası olan Novoye Toporoş'u tehliüeye koy maktadır. Bu bölgenin merke - zinde Mareşal Timoçenko tara - fından yapılan taarruz oAlman- ları büyük bir endişeye sevket- mektedir, Filhakika bu taarruz yalnız Harkof'u tehlikeye koymakla kalmamakta, Azak denizi uzun- luğunda bulunan bütün mihver kıtaları için bir tehdit teşkil et- mektedir. Ruslar Harkof'u çevirmeye çalışıyor Stokholm, 31 (A.A) Do- ruzu devam Etmektedir. kaynaklarından verilen son ha- leri hâlen Dinyepropetrovsk'a A7 Sonu Sa, 2, SU 8 Roosevelt, “Yalnız Torunlarımız İçin Çalışmak ve Ölmekle Meşgulüz., Vaşington, 31 (A.A.) — Doğu- munun yıldönümü münasebetiy- le Amerikan milletine hitaben radyoda bır omutuk söyliyen Roosevelt bilhassa demiştir ki; “İstikbale tam bir emniyetle bakıyoruz. Bu harbi kazanaca - #ımızdan ve beraberinde devam- İı bir terakki ve insanlığın tah- ribi için değil emniyetini terin için sarfettiğimiz gayretlerin ha kiki muvaffakıyetini getiren bir sulha kavuşacağımızdan tama- miyle emin bulunuyorum. Dünya faciasının ortasında, İkederlerin, acıların, tahripkârlı- ğın ortasında içimizden büyük bir kısmı bu yıldönümünde bah- tiyardır. Fakat bu aralık bu “bahtiyar,, vasfı biraz yersiz de- Zil midir? Belki millet bu sabah böyle düşünüyordu. £ Halbuki bugün vebugünün akşamı, dün- yanın büyük bir kısmının he- inüz bir iman, ümit ve iyilik zih- niyetiyle idare edildiğinin iyice bilnmesinden doğan büyük bir emniyeti de beraber getirmiştir.,, Ağir Sonu Sa, 3, 0 4 | netz havzasında yeni Rus taar-|« Rus berlere göre, Timoçenko kuvvet). Dün Bir Söylev Verdi GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Odun Ve Kömür İçin /Zecri Tedbirler Alındı Bütün Motörler Mecburi Mükellefiyete Tâbi Tutuldu. Bugünlerde Şehre Külliyetli Miktarda Odun ve Kömür Getirilecektir Vali Lâtfi Kırdar şehrin odun ve kömür ihtiyaciyle ciddi suret- te meşgul olmaktadır. Vali dün verdiği bir emirle limandaki bü- tün motörleri mecburi mükellefi yete tabi tutmuştur. Motörler Iğ- neadadan 25 bin çeki odun geti- receklerdir. Midyede mevcut iki yüz bin kilo mangal kömürü de İbugünlerde şehrimize gelmiş ola- caktır. Beşmotör dün Kandıra ve İŞileye hareket etmiştir . Vali şehrin mahrukat vaziyeti hakkında dün şu beyanatta bu- lunmuştur: Şehrimizdeki omahrukat darlığı maalesef doğrudur. Bir kısım vatandaşların bu yüzden ları müşkülâtı biliyor, ya kımdan takip ediyor ve elimizde- ki bütün imkânlardan istifade e- derek tedbirler alıyoruz. Mahrukat mevzuu üzerinde baş ca üç madde ile yani kok, man- gal kömürü ve odun işi İle ayrı Dr. Lütfi Kırdar Kk re ayrı ve ehemmiyetle meşgulüz. Bunlardan her birisi hakkında ve d mürü vaziyeli Şehrimizde üç nevi kok kömürü sar fedilmektedir: Karabiik, sömikek ve garhane kokları, Şehrin senelik ihti yacı normal olarak 70 - 75 bin tondu, Geçen sene mayıs ayı sonuna kadar 74 bin ton kömür sarfedilmişti, Ba yü sarfolunan kömür wikturı şimdi. den 83 bin tonu bulmuştur. Halbuki, önümüzde daha kış ayları mevcuttur, Belki ihtiyaç bu yal yüz ba tonla kar gılanalcaktır. Mangal kömürü meselesi Belediye bu mesele üzerinde dakis büyük bir ehemmiyetle meşguldür, Şehrin senelik ihtiyacı 45 - 50 bin tondur, Bunun 29 bla ten kadarı Bul garistandan, geri kalanı memleketi » mizin muhtelif bölgelerinden temin e- dilir. Ba yıl içinde 17 bin von yerli ve 14 bin ton Bulgar kömür gelmi ATP Sonu Sa, 3, SU 4 ii AFRIKA “CEPHESİ . İngilizler Hücuma Hazırlanıyor İki Taraf ta Hava Hücumlarını Yeniden Çek Arttırdı Kahire, 31 (A.A) B “Orta İngiliz tebliği, Bingazi et- karleğiycı gelmeni kayda değer bir değişiklik yoktur. Yedinci Hintli piyade tugayımız sayica çok üstün kuvvetlere karşı 48 saat Bingazi şehrine hâkim mev leri müdafaa ettikten sonra 29 sonkânun gecesi çekilmiye ka - rar vermiştir . Musus bölgesinde seyyar teşek küllerimiz geri çekilen düşman - muştur. Tayyarelerimiz kıtalarımızı hi maye eden uçuşlar yapmış ve di- ğer tayyarelerimiz de düşman kıtalarına hücum etmiştir. İngilizler yeni bir darbe için hazırlanıyorlar Londra, $3i (A.A) — Haber alm- diğma göre General Auchinisek Rorm- mele yeni bir darbe indirmek maksa- diyle kuvvetlerini toplamıya çalışıyor diğer taraftan yeni kıtalar gönderil- diği “gibi ileri bölgelerde bir çok harp malzemesi fe yiyecek maddeler de yığılmıştır. Almanlara yöre Berlin, 31 (A.A.) — Şima'i Afrika- da keşif fanliyeti olmuştur. Cenabi Sirensikte Alman Stukalariyle | savaş ve tahrip tayyare birlikleri İngilizle- la yeniden muharebeye tutuş -İdir, Libyada harekete hazırlanan bir İngiliz motörlü birliği il ad: Japonlar , Singapur Kapılarında Malezya Harbi Sona Erdi, Singapur Harbi Başladı Singapur, 31 (A-A.) — Uzak Şark cumartesi tebliği şöyle de- mektedir: Evvelden tanzim edilen plâna göre, Yohore cenubunda hare - ket eden kuvvetlerimiz dün gece Singapur adasına çekilmişlerdir. Düşman bu harekeli iz'aç için pek az faaliyet göstermiştir. Yo- hore şosesi muvaffakıyetle ke - İsilmiştir. Kraliyet deniz ve hava kuvvetleri işbirliği yapmakla - Malezya muharebesi bitmiş ve Singapur muharebesi başlamış - ar. > Japonlar bir şehri daha aldılar , Tokyo, 31 (A.A) — Domei A- jansının Malezya cepehsinden âl dığı haberlere göre, yarımadanın batı kıyısı üzerinde ilerliyen Ja pon öncüleri, 30 sonkânunda Pon tain - Keşil'i işgal etmişlerdir. İngilizler Moulmein'i boşalttılar Rangoon, 31 (A.A.) — Resmi bir tebliğ, İngiliz kuvvetlerinin Moulmoinli tahliye ettiklerin bildirmektedir. Japonlar Borneo'ya yeniden asker çıkardı Tokyo, 3i (A.A) — Tebliğ Japon ordusu deniz kuvvetleriyle sıkı işbir- liği halinde Holanda Borneo'sunun AZr Sonu Sa, 2,s17 Milli Şef Dün Konservatuarı Şereflendirdi İ. İnönü Talebeye İ Iitifatta Bulundular | Ankara, 31 (TAN) — Bugün saat 13 buçukta devlet konser vatuvarı salonlarında o Antiyon adlı klâsik facia temsil edilmiş” tir. Temsilde Milli Şef İsmet İn nü, Başvekil Dr. Refik 5 am, Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, vekületler erkânı, edebiyatçılar ve gazeteciler hazır bulunmuş - tur. Temsilde çok muvaffak 0- ian gençler, halkın olduğu gibi Reisicümhurumuzun da iltifatlar rına mazhar olmuşlardır, Temsilden sonra gençleri hü- susi olarak kabul eden Milli Şef, memnuniyetlerini beyan etmiş ve gençlerden daha çok muvaf - fakıyetler beklendiğini söyle « miş ve sanat hayatına daha çok faydalı olmalarını tavsiye etmiş- lerdir. İrlanda Üzerinde Bir Hava Muharebesi Londra, 21 (A.A) Şimal İrlanda İnkiliz hava kuvvetleri umumi karargâhının tebliği: İngiliz av tayyareleri bu sa « bah, şimal İrlânda üzerinde bir keşif uçuşu yapan bir düşman tayyaresine hücum etmişlerdir. Bomba tayyaresine makineli tü - fek mermileri isabet etmiş, fa « kat tayyare, bulutlar arasında kazabilmiştir. Bu tayyarenin Üs- süne dönmiyecek kadar isabet aldığı sanılmaktadır. Mussolini, Japon Elçileri İle Görüştü Roma, 31 (A.A) — Mussolini Bars lindeki Japon Büyük Elçisi M, Oshi- ma ile Japonyanm Roma Büyük Ei- cisi M, Horokiri'yi Başvekâlet sara» yinda kabul etmişitir. Bu ziyaret mevzuu hakkında hiçbir malümat a unamamaştir. Neşredilen tebliğ görüşmelerin bir. persket ziysreti mahiyetinde olduğu» nu kaydetmektedir. Refik Halid 3 * Bugünkü harbin baş suç- lusu Adalet Divanı önün- de muhakeme ediliyor,, Serlevhası altında şaheser bir makale yazmıştır. İki gün sürecek olan bu makalenin ik kini bugün, ikineisini yarm 3 üncü sayfamızda bulacaksi- niz,