4 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

4 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

kararı çıkarak yürürlü, Diğer : N, İSTANBUL 0k /24310, 24318, 24319 girecektir. Bu kararla, muhtaç çiftçiye Tiraat âleti verilebilmesi için Ziraat Vekâletine beş yüz bin lira tahsis olunmaktadır. Vekâlet bu para ile fakir çiftçilere sapan ve diğer ziraat âletleri dağıtacaktır, Bu suretle istihsalin arttı- rılmasına da yardım edilmiş olacaktır. taraftan kanunda yapılan sen değişikliklerle toprak GÜNLÜK SİYASİ HALK Muhtaç çiftçiye Ziraat Aletleri Tevzi Edilecek BU MAKSATLA ZİRAAT VEKİLLİĞİ EMRİNE YARIM MİLYON LİRA VERİLİYOR Ankara, 3 (TAN) — Yarın resmi gazetede bir koordinasyon mahsuleri ofisinin sermayesi 30 milyona çıkarılmış bulanmak- tadır. Ofis, İcra Vekilleri Heyeti kazariyle faizli veya faizsiz. $ ikramiyeli veya ikramiyesiz tahviller çıkarabileceği gibi yıllık mübayaa ve stoklar için lüzumlu mütedavil krediler fevkinde 15 seneye kadar vâdeli istikraz satla bonolar ihraç edebilecektir. aktedilebilecek veya ayni mak- İKİ NUTUK İKİ ADAM Beş kıtayı yayılan, dünyanm en engin denizlerini, en geniş kara- larını kucaklıyan bugünkü har- Din şuura ve bütün davaları iki adamın, Hitlerle Churchill'in ka- fasında tekâsilf etmiştir. 1916 - i 1918 harbi, 16 mer asırdanberi devam eden Almanya - İngiltere tezadını ortadan kaldırmak için yapıldığı gib 1939 “harbinde de yine ayni maksatlar göze çarpı” " ————— ki Yazan: Sadri ERTEM i B“ kıtaya yayılan bu harbin bayy cephelerini bir anda ta - ül etmek müşküldür, Bir ba İn üzerinde deniz, kara, hava ketlerini İşaret ederek har- bin bünyesi istikameti, ve istik- bali hakkında bir hüküm ver - Mek mümkün değildir. Fakat dünyanın en engin denizlerini, EN geniş karalarını kucaklıyan bu barbin bütün enerjisi, bü- tün şuuru, bütün davaları iki Mâmın, Hitlerle Churchill'in ka- unda tekâsüf etmiştir. Beş kr- tada sürüp giden harbin iki başı, İki ruhu, iki kalbi var,Bu iki baş Senelerdenberi söylerler. Bu iki senelerdenberi çırpınır, bü Ni kalb senelerdenberi karşılık- bir dava için çarpar. Bu iki adam son hsfta içinde Üğlden iki nutuk söylediler. hurehill, Amerika seyahatinden Ve Uzak Şark hareketlerinden | tti. Hitler Nasyonal Sosya - Üstlerin bayramı münasebetiyle dlmanyanın harp gayelerini an - t. Bu iki adam beş kıtaya ya- Yilan harbin, bu harbi doğuran İszadın et, kan, deri, kemik hali- Bi alan birer mümessili oldukları İçin karşılıklı sözleri ve hareket- bütün dünya tarihinin büyük İszatlarını yeniden ortaya atmak başka bir şey yapmadı. Chur- ©biLL 1 muhalife Karşı 464 itimat aldı. 24 müstenkiften hiçbi- tek muhalife iştirak etmedi. Churchill Avam Kamarasında tenkitlere, târizlere uğradı. linun sebebini İngiliz politik yesinin kuruluşunda ve par imentonun terkibinde aramalı - dir. İngiliz (o parlâmentosunda Chürehili üç gün müthiş bir su- Petta sigaya çekildi. Onu bu şekil sigaya çekenler, Çine, Bir - Manyaya, Malezyaya, Borncoya, Hong-Konga ve diğer Uzak Şark bölgelerine sermaye yatırmış o- lardır; bu mıntakalarla tica - Tet, sanayi, maliye bakımından 8- İâkalı olan zümreleri temsil <sen Mebuslardır. Burlara göre Chur- ©hill Uzak Şarkı ihmal etmiş. bu Dâ mukabil Yakın Şarkı ve bilhas $a Rusyayı kuvvetlendirmek İste- Miştir. Churchill'e yapılan asıl hü Sümun siklet merkezi burasıdır. '€nkitciler arasında Rusyanın Mukavemetirden dolayı memnu- Miyet ve hayranlık hislerini iz - edenler de bulunmamıştır. 'i nokta üzerinde ısrarla duran hcak Churehill olmuştur . İç günlük mücadeleden sonra urehili büyük bir itimat ka - Zanmıştır. Bu itimadın mânasını öyle ifade etmek lâzımdır. Churchill, © İmparatorluğun harp enerjisini ifade eden tek &- damdır, Bu adamın şimdiye ka - Yaptığı işlerde. noksanlıklar Vardır. Bundan sonra'bu enerjiyi LİBYA CEPHESİNDEN RESİMLER; Bindirilmiş kıtalar ileri hatlara sevkedilirlerken ll dala Almanlar Derne'ye Yaklaştı İngilizlerin Şiddetli Mukavemetine Rağ- men Tazyik Çoğalıyor Mihver Kuvvetleri Siren'i A'dı Kahire, 3 (A.A) — “İngiliz teb Miği,, Msus'un doğu o şimalindeki çöl bölgesinde seyyar kollarımız bütün cephede taarruz faaliyetle rine devam etmişler ve düşmana nerede rastgelirlerse gelsinler 0- nu harbe icbar etmişlerdir. Cebeli Akdar bölgesinde 4 ün- cü Hintli tümenimiz düşmanın de amlı tazyiki altında halâ gerile- mektedir. Bu tümen, hava kuv - vetlerimiz tarafından ve bilhassa avcı tayyarelerimiz tarafımdan takviye edilmiştir. Bunlar, 4 ün- cü Hintli tümenine ve kollarımı - za bütün gün sıkı ve tesirli bir yardımda bulunmuşlardır. İtalyan tebliğine göre Roma, 3 (A.A) — “Tebliğ, Ital yan « Alman motörlü ve zırllı müf- rezeleri düşmanın mukavemetine cağ men Cyrene (Siren) İn şarkında iler lemektedir. o Düşmanm iaşe merkez- leri, malzeme depoları hava kuvvet leri tarafından tesirli sarette bomba Janmıştır. Air Sonu Sa, 2, 516 İngiltere Habeşistana 2,5 Milyon Lira Veriyor Habeş Ordusu İtal- yan Malzemesi İle Teçhiz Edilecek Londra, 3 (A.A.) — 31 sonkü - nunda Adisabeba'da bir İngiliz - Habeş anlaşması imzalanmıştır. Zannedildiğine göre, ou anlaşma Habeş imparatoru ile Normal dip iomatik münasebetleri ihya et - mektedir. M. Howe, Büyük Bri - tonya elçisi olarak Adisabeba'ya gitmektedir. İmparator, teknik müşavirler istemiştir. İdarede ya pılacak islahata yardım etmek zere Habeşistan'a birkaç İngiliz memuru gönderilecektir. Mali yardım yapılıyor Londra, 3 (A.A.) — İngiliz - Ha beş anlaşması sğlebi ihtimal iki sene muteber olacaktır. İngiliz hükümeti, ilk sene zarfında İmpa ratora bir buçuk milyon İngiliz lirası, ikinci sene bir milyon ster ding lirası mali yardımda bulun - mayı babul etmiştir. Anlaşma, iki seneden fazla uzatılacak Olursa İngiliz hükümeti üçüncü sere için imparâtora yarım milyon İngiliz lirası, dördürcü sene zarfında çey rek milyon İngiliz lirası verecek- tir. A7 Sonu Sa, 2, 586 , / i : (Sirenaik) > Şimali Afrikada mihver taarruzlarının istikametini ve işgal edildiği bildirilen Siren mevkilni gösterir harita ŞARK CEPHESİ Taganrog Etrafında Muharebe Bir Sovyet İstilâsını Önlemek İçin —— Almanya Mühim Müdafaa Kuvvetleri Hazırlıyormuş ! Berlin, 3 (A.A) — Alman teb- liği: Şark cephesinin müteaddit kesimlerinde bilhassa Taganro - gun doğu şimalinde Sovyet hü - cumları, düşmana ağır kayıplar verdirilmek suretiyle püskürtük müştür. Daha başka kesimlerde Alman hücumları düşmanın inat la yaptığı mukavemete ve karın sebebiyet verdiği büyük güçlük - lere rağmen mevzii muvaffakı - yeller kazanmıştır. Sovyet kuv - vetleri, hava çarpışmalarında ve tayyare meydanlarına yapılan hücumlarda 23 tayyare kaybet - mişlerdir. Almanlar, hiçbir kayı- ba uğramamışlardır. * Bükreş, 3 (A.A.) — En son ha- beriere göre, Kırımda Kerç ya- rımadasının cenubunda Baidar mevki Alman - Rumen kıtaları tarafından eri almmıştır Almanya mühim müdafaa kuvvetleri topluyor Lonâra, 3 (A,A,) — Evening Sian- dnrd gazetesinin askeri muharririne Ar Sonu Sa, 3, S0 5 Normandi Yardımcı Harp Gemisi Haline Konuluyor Newyork, 3 (AA) — Nermandle transatlantiği, Birleşik Amerikada yar dimcı harp gerisi haline ifrağ edil. mektedir, Bu gemi, âsker taştyacak ve 18,000 kişi nlabilecektir, Norveçte İki Suikast Oldu Stokholm, 3 (A,A.) — Pazan günü Oslo'nun şark ve garp garlarmd İki sulkast olmuş ve ayrı ayrı iki böm- ba pallamıştır. Bir kişi ağir ve bir çok kimseler de hafif yaralanmışlar. ör GAZETESİ Singapur'a Taarruz İçinHazırlık Japon Kuvvetleri Malezyanın Cenup Ucunda Toplanıyor Cava Adasına Hava Akınları Başladı MALEZYA'DA: Singapur, 3 (A.A) — “Tebliği düşman son 24 saat içinde Singâ pur üzerinde büyük bir hava fa- aliyeti göstermiş, yapılan taarruz lar birkaç yangına sebebiyet ver miştir. Askeri kayıplar hafiftir müdafaa hatlarımıza düşmen ta - rafından kara taarruzu yapiima - İmuştır. Tayyarelerimiz dün gece Pluang tayyare meydanma hü - cum etmiştir. Japonlar hazırlanıyor Tokyo, 3 (A.A) — Sinyapur şiddetle bombardıman edilmekte dir, Japon kıtaları mütemadiyen şimalden Johor - Bharu'ya gel - mekte ve Singapura hücum için ihtimamlı hazırlıklar yapılmak tadır Genelkurmay basın dairesi er- kânından bir zat, Japon ordusu » nun Singapur taarruzu için şim- diye kadar görülmemiş ve daya - nılmaz bir strateji tatbik #dece ğini söylemiş, Adadaki İngiliz kı talarının mevcudunu - 14,000 kişi olarak tahmin etmiştir. Ar Sonu Sa, 2, 507 Yakında Büyük Bir Çin Taarruzu Bekleniyor Çunkinç 3 (A.A.) — Bugünkü ba- sn toplantısında Çin resmi sözcüsü, yakında büyük ölçüde bir Çin taarru- ru yapılması ihtimalini belirten bir kayıt yapmıştır, Hlen Çin ordusu büyük kesmem nerede olduğu sorkusuna cevabeö sözcü "ordunun yeri bir kaç gün için- de vukun geledek olaylarla anlaşılmış bulunacaktır. demiş ve bu demeçini genişletmekten imtina etmiştir. Mirsirda Kabine Buhranı Eski Kabine Kralla Olan Bir İhtilâf Neticesi Çekildi Ayan reisi Mahmud Halil Beyi yeni kabineyi teşkile memur eden Kral FARUK Londra, 3 (A.A) — Londra ga- xetelerinin diplomatik muhabiri lerinin bildirdiğine göre, Mısn kabınesi kral Faruk ile hazırlar a- rasında çıkan bir ihtilâf yüzün - den istila etmiştir. Musır hükümeti büyük Britan- ya ile dostluğunu belirtmek için ATP Sonu 82,2, S0 5 Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr. GASSON DİYOR Ki: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim usulleri tatbik etmek suretiyle bir iki sene gibi kısa bir zaman İçinde müşlerile tinin adedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda size bu sanati öğretivaram... Fiyatı 50 kurnş İngiliz donanmasma yeni iltihak eden “Duke of York,, sırhlısı Denizlerde | İzlandada Mücadele | Müttefik i Kızışıyor | Tahşidatı KıtayaTaarruzEdecek Kuvvetler Adada Toplanıyormuş ! —— Amiral Raeder de Norveçe Gitmiş! Almanlar Geçen Bir Ay İçinde 119 Ticaret Gemisi Batırmışlar Harp Gemisi Zayiatı Bundan Hariç Berlin, 3 (A.A) — Düşman ia- şe gemilerine karşı yapılan mü eadele sonkânun ayı zarfında muntelif denizlerde muvaffakı - yetle devam etmiştir. Bahriye ve havâ ordusu topyekün 490.600 tonılâloluk 63 ticaret vapurunu batırmış, denizaltı gemileri yal - nız başlarına topyekün 357.000 to niâtoluk 56 gemi batırmışlardır. İngiliz donanması aynı ruüddet xartında Alman &donanmasın» mensup birliklerle yaptığı müca- delede 3 torpido mühribi, bir de- Bizaltı ve bir seri hücumbotu kay betmiştir. Bunlardan başka bi kruvazör, 4 torpido muhribi, bir denizaltı gemisi, bir mayn tarama gemisi, bir karakol gemisi ve 28 ticaret gemisi bombalarla veya torpillerle hasara uğramıştır. Sov yet kayıpları bu rakamlara dahi) değildir. ingiliz sahili açığında dün tay - yarelerimiz $ yedek gemisi ile bir muhafız gemisini batırmıştır. Alman baş amirali Raeder (Yazısı 2 nci sayfamızda) . we. Tramvaylarda Gözeteceğimiz "” : " . Hoş Geçinme" Usulleri © yazıldı, çok söylendi; fakat, sanırım, ayrı ayrı maddelerle, ders kitabına yakışa- cak ve bir “buyrultu,, şeklini alacak surette kısa- lanamadı, zihinde yer tutacak hule getirilemedi. Tramvaylarda kalabalığın zorluğunu azaltmak, biç olmazsa güçlüğünü hafifletmek için yolcula” rın Şu noktalara dikkat etmeleri lâzimdir: 1 — Bilet parasını, ne yapıp ne edip binmeden önce hazırla mak; ya avucunda, yahut - başka paralarla karıştırmıyarak - yan cebinde bulundurmak; 2 — Eski biletleri saklamamak, kontrolö- re bunlardan günleri geçmiş bir destesini uzatmamak ve yenisini elde tutup dalgınlıkla da büküp katlamamak, açılmaz hale getir- memek; 3 — Lâfa veya seyre dalmıyarak inilecek duraktan bir durak evvel çıkmıya hazırlanmak; 4 — Son duraklardan birinde İneceğiniz halde bindiğiniz zamandan başlıyarak tramvayın diş kapısı önünde, inip binmiye kızmak hakkınız gibi, dimdik, kas * katı, suratlı ve korkunç durmamak, geçidi kapamamak; 5 — Or ta tarafı boş görmekle beraber “ne olsa ineceğim, diye kapı ön- lerinde birikmemek girip çkacakların yolunu tıkamamak; 6 — Velev ki, arkadan gelecekler de olsa kapı örtmeyi âdet haline sokmak ve kapı yanında oturunca açık kalan kapıyı kapamanın bu yerin icabı bir vazife olduğunu kabul etmek, angaryesine kat- lanmak; 7 — Biletçilerin herhangi bir muamelesine sinirlenip yüksek sesle heyecanlı nutuklar vermekten, sözüm ona “medeni cesaret,, göstermekten çekinmek; 8 — Hususi otomobilini kulla- Damadığı için tramvaya binmek zorunda kalan kalanturlara, tâ uzaktan kalkıp yerini göstererek “aman efendimiz, tenezzül bu- yurunuz, siz oturunuz!,, kabilinden uzun ve çirkin dalkavukluk- lardan vazgeçmek; 9 — Göze kestirilen bir bayana yakın bulun- mak için zihinde tertip edilen şeytarca plânı yürürlüğe koyup , şunun, bunun kolu, koltuğu altından ufala küçüle tünel açmıya kalkışmamak; 10 — (Son ve önemli madde) Şikâyeti sulh devrine bırakarak tramvayların kalabalığından sızlanacak yerde işliyebilmesinden dolayı hamdüsena, münasebetsizliğin ise biraz da kendimizde ols duğunu kabul etmek!