21 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

21 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

| NAR CUMARTESİ 21 ŞUBAT 142 * T iaşe işlerimiz | Şehrimizde Umumi Mağazalar Açılıyor Bu Mağazalarda Her Türlü Yiyecek Maddesi, Zahire ve Giyim Eşyası Satılacaktır İkbsat Vekilliği, şehrimizde umumi mağnza. tetkiklerini Bu mağazalarda yiyecek maddeleri, zahire giyim eşyası satılacaktır. Yerli mallar pazarla” rımn bulunmadığı semtlerde devlet fabrikala, nın bütün mamulâtı bu mağazalarda bulundu. rulacaktır. Sermayesi devlet tarafını müesseselerde de birer kooperatif kurulacaktır. Memurlar bu kooperatiflerden alış veriş edebi. Jar açılması etrafında leceklerdir. Türk - Bulgar Dostluğunun Yıldönümü 17 Şubat anlaşmasının yıldönümü münasebetiyle Bulgar matbuatınm dostça neşriyatı, muhtelif rivayet lerle bulandırılmak istenen hava. Bın berraklanmasna yardım etmiş- tr, Bizim Balkanlar ve Balkanlı- ar İçin en büyük temennimiz selb ve sükünun devamıdır. Bulgaris. tana karşı da dostluk duygularımı. #t her vakit söyleyip göstermekten gekinmemişizdir. Bulgar dostları- muz siyasetlerinde dürüst ve sami. mi oldukça, bizden görecekleri ma- knbele de sadece dostluk ve sami. miyetten ibaret olacaktır. M. Zekeriya SERTEL eçen sene 17 şubatta kom. yumuz Bulgarlarla karşı lıklı bir emniyet deklârasyonu meşretmiştik. Bu deklürasyonla İki taraf da biribirlerinin toprak. Mârinda hiçbir gözleri olmadığını irlerine karşı hiçbir tecavüz hiyeti beslemedikleri tekit ve temin etmişlerdi. Aradan geçen bir sene içinde iki taraf da yak hiz taahhütlerine sadık kalmakla yetmemişler, dostluk münasebet İerini de arttırmıya çalışmı Ve biribirlerine emr » hiçbir vesile ve fırsatı kaçır- mamışlardır. Şimdi Almanyanin ilkbahar barbine hazı Orta Avru. Pa ve Balkanlı müttefiklerinden de yardım istediği şu sırada, Bul- Earistanın vaziyeti tekrar ehem- imiyet kazanmıştır. Bulgaristan anda muhtelif kaynaklardan | birçok rivayetler sızmaktadır, Ba Ri riveyetilere göre Almanya Bul garistandan Balkanlarda jundar- Malık etmek üzere bir miktar âs. ker istemiştir. Diğer bir rivayete göre, Almanya Bulgar ordusunu imotörize ve mekanize harp vası- talariyle teçhiz etmektedir. Jan.| darmalık yapmak için motörize| kuvvetlere ihtiyaç olmadığına gö #6, Almanyanın Bulgar ordusunu Mmotörize etmek istemesindeki Mmânayı anlamak güçtür. Onun İçin bu rivayee inanmak da biraz Zordur, Amerikan kaynakların- dan çıkan diğer bazı rivayetlere Böre de Almanlar Bulgar liman - larında Karadenizde kullanılmak Üzere 200 ssker taşıyabilecek şa-| lpeler yaptırmaktadır. Hülâsa, tıpkı bir sene evvel Almanların Bülkan hareketine başlamaları: dan birkaç gün evvel olduğu gi bi, Bulgaristan etrafında buğulu bir hava vardır. Geçen sene 17 Şubatia imza ve neşrolunan mü terek deklârasyon o vakit sisi dağıtmış, vaziyeti aydınlatmış, ve Türk - Bulgar münasebetlerinin Gostluk 1 içinde devamına hizmet etmişti, Şimdi de 17 şubat ahlaşmı Min yıldönümü münasebetiyle Bulger Metbuatının dostça neş- Yiyatı ayni hizmeti görmüş, bu ri- Vâyetlerle bulardırılan rraklanmasına Yard, bitirmiştir. ve dü n verilen ceklerdir. esere S.Crippsde . Kabinede Vazife Aldı Attlee Dominyonları Temsil Edecek İngilterenin Harp Gayretini Arttıra- cağı Bildiriliyor | Londra,20(AA) — | Churchill, yeni kabinesini kur İmuştur. Başvekil, hazine biri Lordu ve düfaa nazırı: Wins- ton Chürchili, Domiryonlar Na. Zir ment Attlee, Mübrühas Lordu ve Avam Kamarası Lide- ri: Sir Stafford Cripps, Başvekâ. let Lordu: Sir John Anderson, Winston |” İett ha Umumi mağazalar, daha ziyade fakir ve orta halli halkm bulunduğ Ticaret ofisinin elinde bulunan bazı addelerinin bu mağazalara devredilmesi de üilmektedir. bulunan her nevi eşyadan da mağazalara devredilmesi kararlaştır.Wıştır. Bb suretle halkı ihtiyacı olan birçok maddeleri ken- di semtindeki bu mağazalardan temin edebile semtlerde açılacaktır yiyecek Yerli mallar pazarlarında ir miktarın bu Ar Sonu; Se: 2; Si: 4 M. Daladier Ithamları Reddediyor "Harbin Çıkmasında Almanya, Fransanın Hezimetinde Askeri Şefler Mesuldür,, Riyom Divanı 300 Şahit Dinliyecek Riom, 20 (A.A.) — Yüksek nda let divanının dünkü toplantısın da, Daladier demiştir k “17 aydanberi kendimi müda- İsa etmek imkânını bulmadan mahpus bulunuyorum. Mağlübi. yetin başlıca mesulü olarak ba - Sınla, Tadyo ile ve bizzat devlet reisi tarafından ittiham edild Bu keyfi mahkümiyet karşı şiddetle itiraz ediyorum. Harbin sözde mesullerinin mu hakeme edilmesini her şeyden ev vel Almanya istemiştir. DB: nin ne zaman, nasıl ve kimden ihanet gördüğü. nün bu dava esnasında anlaşıla - cağı ümidinde bulunduğunu 35y- lemiş ve şu sözleri ilüve etmiş - tir: “Her halde anayasanın getirdiği bu ahkümiyete itiraz ediyorum, Hal kendizi rm bugün bu dava min edici bir delii ted 1 iş Reis Cagus, eğer Daladier, yab. bir devleti ileri * decek oh ti Başvekil harbin açılmasında Hariciye Nazırı: Anthony Eden. Devlet Nazırı: Oliver Lyttelton, İş Nazırı ve Milli Servis: Ernest Bevindir. Sonu; Sa: 4; Sü: 2 Fransanın mesaliyeti olmadığın söy- temietir, Daladler, bunu müteakıp Harbiye Kazırlığınz ele eldiğı zaman Fransız ATP Son: Sa: 4; Sik 1 tir. Bulgar Matbu gar yam Gen, bunun de ...... BELEN Sansörden Geçmiyen İlk Harp Bugün küetin kontrolüne $âl gönderdikleri telgraf ve mektuplar da, bulu ketin hükümeti tarafmdan sansüre tâbi tutulduğu için haki- gibi öğrenmek tipi olmadan müşahedelerin zan İlk gazeteci, Amerikanm en meşhur gazeteci İNGERSOL Cünkü bü zat, binlerce Lira sarfederek ve 40 — 80 bin ki- » seyahate katl ri dolaşmış ve her mes linde tetkik etmiş ve müşshedelerini Amerikaya çbir sansüre göstermek serbestçe neşre muvaffak olm Bu sayede Mister İngersol Sovyet Rusya: vasiyetin Içyüzünü ve hakiki mahiyetini anlatmıya İmkân bulmuştur. TAN Pazartesinden itibaren bu zatın röportajlarını neşre başlı- câktır. Dünya hâdiselerinin iç yüzünü öğrenmek istiyorsanız aj serisini dikkatle takip et kati olduğ! RALPH olmuş İbinetretik uzun bir tün sonra, bu röpo: ağı yukarı bütün memleketlerde neşriyat ya sansüre, ya bü- Röportajı ir, Ecnebi muhabirlerin gazeteler hakları jmemle- mümkün olmuyor, Eiçi ve tetkiklerini arak, kendi hesabina bü- eketin vaziyetini mahal- döndükten mecburiyetinde > olmakeızm, Misrda ve İngilteredeki nizi tavsiye ederiz eeseasee, Telgraf: TAN, İST, Telefon: 24810. İNE laz me süse ak SEREN 24818, ANEVİ İstanbul Ani ARK CEPHESİ Rus ileri Hareketi Gelişiyor Londraya Göre ILeningrat'ta Alman (Hattı Yarıldı, Harkof Varoşlarında Çetin Çarpışmalar Oluyor Berline Göre, Bazı Rus Kıtaları Sarıldı | Bahar için yeni Sovyet orduları. nı hazırlamakta olan Mareşal Moskova, 20 (A.A.) — Sövyet| tebliği: 19 şubatta kıtalarımız ta| arruz hareketlerine devam ede * rek birkaç meskün mahsüli işgal etmişlerdir. Cephenin bazı kesim lerinde düşman mukabil taarru- ze geçmişse de kıtalarımız tara - fından ağır zayiatla geri püskür tülmüştür. l 18 çubatta hava muharebelerin de 16 Alman tayyaresi düşürül - müştür, 8 So tayyaresi ka- yıptır. K AEP Sonu: Sa: 2; Si: 8 | 24811 5 KURUŞ 6ad. Ne. ie * YEDİNCİ YIL 2837 Yazlı Kararlaştırdı İşin Bahçıvanlara Valinin relsliğinde yapılan DÜNYANIN EN YÜSEK SAATİ VA CHERON Et CONSTANTİN Cenevre Türkiye Yiimessili Z. Saatman SultanFamam k Ekim İçin Verilen Kararlar Vilâyette Toplanan Komisyon, Tohumlukların Derhal Tevziini - Sebze Ziraatini Genişletmek da Her Türlü Kolaylık Gösterilecek dünkü içtimadan bir görünüş (Yazısı ikinci sayfamızdadır) TREE Japonların Yeni İhraç Harç Tarifeleri Arttırılıyor ar iHareketleri Timor ve Bali Adalarına da Müttefik Donanma Japon Filosuna Karşı Şehir Meclisi, Dünkü Toplantıda Yeni Zamları Kabul Etti Şehir Meclisi dün de toplan - mış, yeni gelir kaynakları bul mak ve bütçenin denkleşmesi - ni temin etmek için muhtelit en. cümenin hazırladığı harç tarifele rini arttırma teklifini kabul et - ira gelir temin edilecektir miştir. inkü kararın hafta tatilinden iş Kabul edilen yeni harç tarlfele | tisna edilenlerden alınmakta olan riyle, hafta tatili ruhsatiye harç. larından yüz bin, soğuk hava mahzenleri ücretinden yirmi bin, buz satışından yüz yirmi bin, et nakliye ücretinden iki yüz elli ıtaat Çıkarıldı Taarruza Geçti A7” Yansı ikinci sayfamızda ona çıkarılmıştır: Soğuk bava mahzenler tleri bir misli srt ırılmıştır, Karanğaç müessesele- Raltılmış, halka perakende olarak buz satış fiyatı dan beş kuruşa, ihracatçı! satılacak buz fiyatı da 2,80 kuruşa çikarıl mıştar. Bu suretle evvelki gün ve dün yapılan vergi, resim ve harç zan İariyle, belediyenin ihtiyacı olan fazla gelirin bir kısmı bulurmuş olmaktadır. Bu zamların belediye İ bütçesini istenilen şekilde düzen eceği umulmaktadır. Bu. iti - rla ileride de kanun mevzuu . her ikisi Sokulan Denizaltılar Trinidat Adasında Gemiler Torpillendi, I Denizaltı Batırıldı Port-Of-Spein, (Trinidad) 20 (A.A) — Amerikan ordusu umu mi karargâhinın tebliği: 18 şubat ta saat 15,40 da Parya körfezinde İki infilâk olmuştur. İki gemi ha. sara uğramışsa da bunlar batmış tır ve insanca zayiat yoktur. Bu infilâkların bir denizaltı tarafın dan atılan torpillerle husule gel- diği zannedilmektedir. Bununla beraber denizaltı henüz buluna - mamıştır, İnfilâklardan birkaç dakika sonra Trinidad'da bulunan Ame- rikan ve İngiliz kuvvetleri hare - kete geçmişlerdir. Bir denizaltı batırıldı Nevyerk, 20 (A.A) — Bir Alman izaltısmın, Aruba adasmda büyük bir pefrol tazfiyehanesine taarruz el- Uği Amerikan radyosu tarafmdan A Sonu; Su 3; S7 Timor ve Bali adalarını gösterir hari Amerikaya! Çin'e Yeni na girecek bazı zamlar yapılacağı sanılmaktadır. Timor Avustralyaya, Bali Cavaya yakınlığı dolayısiyle i de stratejik ehemmiyeti haiz Bir Malzeme Yolu ı Açıldı Sevkiyat Hindistandan Yapılacak, Birmanya Harbi Şiddetleniyor Changhai, 20 (A.A) — Çang Kay Şek'in Hindistanda yaptığı müzakereler, muvaffakıyetle bit- miştir. Harp malzemesi Çung - king hükümetine kara yoluyis Hindistandan doğrudan doğruya gönderilecektir. Japon kaynaklarına göre Bang-Kok, 20 (A.A.) — D.NB. İyi haber alan mahfiller, Çang Kay Şek'in Hindislani ziyareti Hindistandan Çungking'e doğru- dan doğruya harp malzemesi nak lini temin eden bir anlaşma ile i yolundaki Çungking teb- Tiği hakkında bu yeni iaşe ve bes leme yolunun görünüşe göre, A- sam yolu olduğunu söylemekte - Hire söylerim: Ben bunun böyle ola. cağını bildiğim içindir ki, iki yıl önce kalo- riferli apartımandan bacalı ve sobalısına kendimi dar atmıştım. Yalnız üşümek korkusiyle değil... Kaçışımın ayrı iki sebebi daha vardı: Birincisi, &v Sahibiyle her kiş, ikide bir atışmak, yahut ona yalverp yakarmak belâsından, onursuzluğundan korunmak İçin. İkincisi, Şehir Meclisinin her toplantısında “aman, karar buğün mü çıkacak, yarın mı? Ya çıkmazsa, ya başka bahara kalırsa ibi halecanlardan, halecanlı bekleyişlerden o kurtulmak için. İşte, nihayet, mesele yine atladı; ümitler şubat yavrusundaydı, şimdi kaboğa kaldı. Bence ruzi kıyamete kaldı! Neden böyle oldu? Niçin şu iş bir türlü başarılamıyor? Şe- bir Meclisi üyelerine dikkatle bakılırsa bunları üç kısma ayır - mak lâzimgelir: 1 — Hukukçular... Hukukçu, belediye teklifini, iyi niyetle de, bilgi ve meslek vicdaniyle de olsa, içinden çıkıl - müâz incelemeler yâparak o hale getiriyor, kılı kırk yarıyor ki, her kelime üzerinde durmak, düşünmek, mahzurlarını gözönünde bulundurmak lâzımgeliyor; kutu içinden bir kutu daha çıkarak sonuncuyu bulmak kimseye müyesser olamıyor. 2 — Modern ya- pılı apartıman sahipleri... Bunlar, belki de kiracıları üşüten cins. ten değildirler; insaflı, vicdanlıdırlar; fakat bir kayıt altına gire mek, kiracının hususi bir hakka sahip olmasını görmek ve bu hakka güvenerek isteklerde bulunmasiyle karşılaşmak yorlar. Lütfedip yapmak, mecbur olmaktan fazla hoşlarına gidi. yor, 3 — Her şeyden önce yalnız halkın rahatını, sıhhatini, selâ- dirler, Salâhiyetli askeri mahfillerden Az, Sonu; Sa: 3; Sü: metini düşünenler... Böyleleri, hikmeti hüda, ekalliyette kalıyor- lar! İnsan bu son kısma bakarak meclislerde azlıkla karar veril. mesinin daha doğru olacağına, çoğum hiç sayılırsa İşlerin daha iyi görüleceğine inanacağı geliyor!