1 Mart 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Mart 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 YEDİNCİ Yır, — No. 2345 & Birinci Sınıf SARAY LOKANTASI SAHİBİ: MUSTAFA Seçme ve eşsiz yemekleri, Fevkalâde ) 'sı ile birinciliği almıştır. Kumu çevirmeleri Pud- K Levrek Kâğst NEZİH ALBAYRAK Taze Levrekleri ve bilhassa ektedir, Karakâyde Bebek tramvay durağında Ne, 31 Telefen 49005 | Yeni yıl Bütçemiz | 384,035,101 Lira Bu Yekün 1941 Bütçesinden 74,294,705 Lira Fazladır Maliye Vekili Fuat Ağralı, Dün Bu Hususta Anadolu Ajansına Beyanatta Bulunarak Masraf Fazlalığının Sebeplerini İzah Etti Ankara, 25 (A.A) — Mali Ağralı 1942 bütçesi hakkında bir yazarımıza Şu demeçde bulunmuştur: ye Vekili Fuat karşılık tutulu bonoları olmak üzere, milli müdafaanın fevka. lâde ihtiyaçları İçin yapılmış veya bunlara GÜNLÜK -SİYASİ HALK GAZETESİ Dün Geceki Yangın Üniversite Fen Fakültesi Binası Tamamen Yandı Yüzbinlerce Lira Sarfiyle Vücude Getirilen Kütüphane, Tedris Levazımı, Dosya ve Malzemeden Hiçbir Şey Kurtarılamadı ış muhtelif istikrazlar müret- tebatma karşılık olarak odüyunu o umumiye bütçesine konulan miktarlardan ileri gelmek. tedir. Fakat en mühim fazlalığı, üçüncü se nesine girmiş olan Avrupa harbinin iktisadi 1942 mali yılı bütçesinin umümi yekânu (384,035,101) lira olarak tesbit edilmiştir. İçin- de bulunduğumuz sene bütçesine nazaran bu yekün (74,293,705) lira fazladır. Bu fazlalığın bir kısım, başta tasarruf AZI Sonu; Sa: 2; S0: 1 Verilen Bir Habere Göre Japonya İle 5. Rusyanın Araları Açılıyor Yal Rusyadaki Japon Emlâki Zaptedildi Nevyork, 28 (A.A.) — Nevyork Yimes gazetesinin Bern muhabi. ri bildiriyor Maskovadan alınan bir habere köre, Sovyet topraklarında bulu nan bütün Japon mal ve mülkle- ri Sovyetler Birliği reisinin em - riyle zaptedilmiş ve yabancı mülkler komiserliğinin kontrolü altına konmuştur. 1928 senesinde Rusların Vladivostok'a | karşı muhtemel taarruzlar için mükem mel bir hava üssü teşkil eden Sa kalin'in şimal kısmını petrol iş Jetmek üzere Japonlara terket « tikleri belirtilmektedir. Moskova da bir tefsirci, Japonlar adadan “taşmağa,, devam ettikleri tak - dinde muhafaza tedbirlerinin güç İeşeceğini söylemiştir. Japon ataşemiliterinin cepheyi giyaretine birkaç haftadanberi müsaade edilmemektedir. Mosko va ile Tokyo arasında daha bazı gerginlik alâmetleri kaydedil - mektedir. Okhatak denizi istikametinde bazı stratejik noktalara doğru ge niş ölçüde Rus hareketleri yapıl dığı ve Sakalin'i karadan ayıran Matar körfezinin son 48 saatle mayn dökülerek kapatıldığı bil - dirilmektedir. Bern'deki salâhi - yeti müşahitler, yakında bir Ja- pon taarruzu beklememekte fa kat böyle bir taarruz vukubuldu ğu takdirde Rusların şiddetle ve derhal mukabele edeceklerini be- İirtmektedirler, Teşviki Sanayi Kanunu Değişi İkfısat Vekâleti Küçük Kolaylıklar Gösterecek Bir Proje Hazırladı Ankara, 28 (TAN) — İktisat Vekâleti, teşviki sanayi kanunu. mu değiştirecek yeni bir kanun projesi hazırlamaktadır. Bu projenin esaslarına göre, Sa leriyle meşgul olan vatan daşlara birçok kolaylıklar göste- rilmekte ve kendileri oldukça mü him muafiyetlere mazhar olmak küçük sanayi|nacaktır. nayi işl tadırlar, Bil İşçileri sabotaja SİR CRİPPS çağıran Cripps Avrupadaki | İşçilere Bir Nutuk Söyledi İngiliz Nazırı, İşçileri Almanlara Sabotaj Yapmıya Çağırdı Cripps, Avrupa işçilerine hitaben radyoda söylediği sözlerde Çek- lerin, Fransızların Hollandalı'a - rın, Belçikalıların ve bütün mil- etlere mehsup zincire vurulmuş işçilerin,, Hitlerin harp ti- ni baltalamalarını istemiştir. Sir Stafford Cripps, radyoda dinleyicilere “V,, ordusu başka. nı albay Britton tarafından tak- dim edildikten sonra nazilerin işgel edilmiş topraklarda tazyik altında çalışın işçiler yardımile dünya işçilerinin geri kalanları: m köleleştirmeği umduklarını söylemiştir. Ar Soru; Sa: yor Sanayi Erbabına Geniş erbabı, kabil olduğu kadar işini nişletmek imkânına malik ola- Cak, bu kabil sanayi erbabının bü yümesi, yurda daha faydalı bir hale gelmesi için her türlü dev » let yardımı yanında bulacaktır t | Japon Başvekil Söylüyor : İngiltere ve Amerikaya Ağır Darbe İndirilmiştir —— Artık Doğrulmaları İmkâr; Yoktur Tokyo 28 (A-A.) — Japon Baş vekili Tojo, “Büyük Asya imar konseyi, nin ilk celsesinde Cuma günü öğleden sonra söylediği bir nutukta Birleşik devletlerle İn giltereye vurulan darbenin çok büyük olduğunu söylemiş ve “Bu dabe o kadar büyüktür ki, bu mağlübiyetin neticesinde tek rar doğrulmaları imkânsız ola - caktır.,, Demiştir. Başvekil, Japon kuvvetlerinin Çungking rejimi üzerinde artan bir tazyik yapmakta oldukların sözleri ilâve et- Şimaldeki müdafaamız, o ka- dar kuvvetlidir ki, milletimiz bu “İcihetten gelebilecek olan hücum » İlara karşı kendi iamamen em niyette hissedebilir. Tojo, fazla olarak Japonyanın şarki Asyadaki önemli düşmün stratejik noktalarını işgal eme - linde bulunduğunu tasrih etmiş ve şöyle demiştir: Bu suretle Japonya mücadele kuvvetini a Ana hatlarını bildirdiğimiz bu ka nun projesi önümüzdeki meclis toplantısında görüşülmiye baylar | | İni zi CAVA'DA Büyük Bir Deniz Harbi Başladı , Japonların, Cava'ya Asker Çıkardıkları Bildiriliyor | Vaşington 28 CA.A.) — Bahri- İye sözcüsü, Birleşik Amerikanın bazı birliklerinin Cava açığında bir deniz muharebesine tutuştuk flarını ve neticenin benüz belli olmadığın tilâve etmiştir. Muharebe şiddetleniyor. Batavya, 28 (AA) — Şimdi Cava denizinde bütün şiddetiyle devam eden müttefik ve Japon kuvvetleri arasındaki büyük de- niz muharebesi hakkında elân tafsilât beklenmektedir. Amiral Helfrichs'in Batavya- daki umumi karargâhı tarafın « dan.neşredilen haberler, şimdiye kadar gelmiş olan yegâne ma- tümattır. Bu tebliğde: sadece şöyle de- piliyor: Cava denizinde bir deniz mu- harebesi gelişmektedir. -Holanda ıracak, Almanya ve|deniz subayları muharebenin Ba- | ide ve Macassar boğazında ce Hİ Sonu; Sar 3: SW 6 donanma arasında büyük birbarbin başladığı bildirilen Cavm adası ve deni ALL TERMİK Kasim Dün geceki yangında folo muhabirimizin tesbit ettiği iki manzara Dün gece saat yirmi ikiyi se - kiz geçe Beyazıtta Zeynep İlanım konağındaki Üniversite Fen Fa- kültesinin fizik, kimya biyoloj İve riyaziye şubelerinin bulundu- ğu binanın orta katından ve fizik lâboratyarlarının bulunduğu kı- sımdan yangın çıkmış vE az sonra bir infilâk olmuş ve birdenbire yangın genişlemiştir. Fi İye grubu bütün kadrosiyle yan» gin'yerine gelmiş ve tertibatı almış ise de a ğı kısımda bulunan parlayıcı mad deler gen nları halinde etrafa yayıldığından yangım ör Jemeğe İstanbul itfaiye grubundan başka Beyoğlu ve Bakırköy itfaiye grup ları da yangın yerine gelerek sön dürme işinde beraber çalışmışlar dir Rüzgâr oleşi Üniversite konferans salonunun bulunduğu cepheye doğru yaymış, büyük yanmış tahta par çaları Lâleli semtindeki binaların üs tüne ve sokaklara düşmeğe başlamış İtar. Korkan arka kışımlarında sık ahşap evlerin Hverine de ateşler düş meni üzerine sokak aralarına itfaiye ekipleri sevkedilmiş, Zeynep hanı konağının hemen arkasındaki bi rın damlarında emniyet teğbirleri a Manş Sonu; Sx: 2; Si» alev si İran Kabinesi İstifa Eti Cenevre, 28 (A.A) —“DN.B İTahrandan haber verildiğine gö Te, orada dün bir kabine buhranı göre, bunun sebebi, yasi durumdur. , umumi si- HerTarafta imkân bulunamamıştır. | —— Amerika Edil 40 Sovyetler İlerliyor Ruslar Çok Ağır Kayıplar Verdi | Çevrilen Alman Ordusu Etrafındaki Çenber Daralıyor Berlin, 28 (A.A) — Alman or- duları başkomutanlığının tebliği: Kırımda düşman hücum rının ve tayyarelerin ku yarrmiyle ayni zamanda hem Si. İvastopol'a hem Kerç yarımadası pa hileüm etmiştir. Cereyan eden şiddetli. muharebeler . esnasında düşmanın hücumları püskürtül - müş ve düşman “ağır kayıplar uğramıştır. Savaşlar kısmen de - vam etmektedir. Sivastopol önün de 9 hücum arabası Kerç yarıma dasında da 35 hücum arabası im. ha edilmiştir, ir Sonu; Sa: 2; Sü: 4 Fransa İle Münasebetleri Çok Gergin Bir Duruma Girdi Washington, 28 (A. A.) — Bir leşik Amerika ile Vichy arasın - daki münasebetler hakkında neş. redilen tebliğin bu münasebetle. rin çok nezik bir durumda oldu- ğunu gösterdiği umumiyetle zan- nedilmektedir. Vichy'nin samimiyetini isbat eden bir harekette bulunması bekleniyor. M. Welles, Fransanın Dun - kergue zırhlısının Toulon'a nakli meselesini münakaşa edemiyece- ğini cuma günü söylemiştir. Bu demeç, bu meselenin henüz hal- edilmediğini ve Vichy'nin bu meseleyi şimdiye kadar tatmin muayyen zamanda biti ASiFiK. HARB Japonlar Birmanya YolunuKesti Rangon'da Durum Çok. Vahimleşti Bir İngiliz Birliğinin Ana Kuvvetlerle İrtibatı Kesildi Londra, 28 (A.A) — Salâhi İyetli bir membadan bildiriliyor: Birmanyada Sittang Dehrinin şarkında geri ile irtibatları kesi. len mühim imparatorluk birlikle ri ordunun külli kısmına iltihâk edememişlerdir. Bu haftanın ilk günlerinde İn giliz geri çekilme hareketi esnâ- sında bir köprübaşının zaptı için Ai” Sonu; Sw:.2; Sü: 5 » İNGİLİZLER Fransaya Paraşütçü İndirdiler Bir Alman Tayyare Dinleme İstasyonu Tahrip Edildi Londra, 28 (A. A) Amirallik ve hava nazırlığı tarafından neş redilen müşterek tebliğ: İngiliz deniz, kara ve hava kuvvetlerinin yaptıkları müşte » rek bir harekette Fransanın şi - mal kıyısında. bulunan mühim bir tayyare dinleyici merkezine edilmiş « muvaffakıyetle hücum tir. Hava yoliyle nakledilen bir tümene mensup paraşütçüler, İngiliz hava kuvvetleri beril tayyareleri tarafından. yere indi rilmiştir. Bunlar, £ vazifelerini r. edici bir tarzda izah edilmediği. ini gösteren harita sir olunmaktadır. Bir çok müşahitler, Washing- İton'da endişe uyandıran başlıca |lerdir. AEP Sonu; Sa: ST dir. ni açıkça gösterdiği şeklinde tef-İson kısmında piyade tarafından yardım görmüşler ve İngiliz bah Paraşütçüler, vazifelerinin rİyesi tarafından geri getirilmiş. a a Ee