6 Mart 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Çocuğunuzu Mektebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ İSTANBUL, Ankara —— TELGRAF: TAN, ISTANBUL les Ne, 102 Alınız, Çünkü bu Ansiklopedi ona mektep kitabı kadar ve belki TELEFON; 24310, 24318, 24119 YEDİNCİ YIL — No, 2350 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ daha ziyade lâelmdır. Fiyatı Yedi Liradır. TAN müessesinde ve kita; da bulunur” nkara Sui Kıta dışında muhtelif cephelere sevkedilen Amerikan kuvvetlerinden birgrup HİNDİSTAN | MESELESİ bine kiliklerden sonra, şimdi artık İngiltere ile Hindistan arasında im 1 #onuma kadar devam ede- bir iğinin temelleri atıla- Bilir, Bu anlaşmanın ilk şarti, Hindistanın istiklâlini tanımak o Jacaklır, Nitekim İngiliz hüküme- tinin bu yolda yaptığı ve da bu mesele hakkında bir nutuk eği haber verilmektedir, M. Zekeriya SERTEL ya Birmanyayı işgale başlar başlamaz, İngilte. re yeni ve mühim bir mesele kar $isında kaldı: Bu, Hindistan me- selesidir. Hindistan İngiliz imparatorlu - ni nada, Yeni Zelânda, Avustralya büyük Kıtalar olmakla beraber nüfusu 2z küçük dominyonlar - dır İngilterenin asıl servet kay. nağı Hindistandır, İngiliz İmpa ratorluk siyasetinin temelini de Hindistan teşkil eder, İngiltere sirf Hindistan: korumak için de- nizlere hâkim olmak mecburiye. tini duymuş, dünyanın Singapur, Cebelitarık, Aden gibi anahtar - larını elinde tutmıya lüzum gör- müş, dünyanın en büyük donan. masını elinde bulundurmak iste. miştir, Fakat işte bütün aldığı tedbir- İere rağmen Hindistan İngiliz müstemlekesi olduğu gündenbe » Ti tarihte ilk defa olurak doğru « . doğruya bir tehdit altında- indlstan 380 milyon nüfus Yuk büyük bir kıta olmakla be - raber, kendi kendini müdafaa e- debilecek kudrete değildir. İn « giltere hiçbir zaman burada kuv. vetli bir ordu vücude getirmek #stememiştir. Hindistanın büyük deniz ve hava kuvvetleri de yok- tur, Bu sebeple harp Hindistan kapılarına” dayanınca İngiltere haklı bir kayguya düşmüştür. KA X* akat Hindistan meselesi sa- dece bundan ibaret değil- dir. Bir de Hindistanla İngiltere arasındaki münasebet meselesi vardır. İngiltere 914.18 harbinde Hin distana istiklâl vermeyi vadet - mişti. Harp bittikten sonra İngi. liz muhafazakârları bu vaitlerini tutmadılar, Hindistana İstiklâl değil, hürriyet bile vermediler. İngiliz hükümetinin vaadini tut- mamasi Hindistanda milli bir ha. reketin doğmasına sebep oldu. Bu milli hareket gün gün inki - şaf ederek bütün Hint halkının tercümanı olan “milli Kongre" halinde uzuvlandı. Milli kongre. nin teşekkülündenberi Hindistan la İngiliz hükümeti arasında, Hin distana verilecek meşruti şekil etrafında müzakereler cereyan et mektedir. Bu müzakerelerin, ve İngiliz, hükümetinin Hindistan idaresinde yaptığı değişiklik! hikâyesi uzun sürer Yalnız şu temelini teşkil eder. Ka.|- İngiliz Erkâniharbiye Reisi General Alan Brooke İngiliz Ordusunda Tasfiye Muayyen Vasıfları Haiz Olmıyan Subaylar İş Başından Çekilecek Londra, 8 (A.A. — Yeni Har biye Nazırı Sir James Grigg, İn- giüz orduşu kadrolarında derhal cezri bir tasfiye yapılacağım söy lemiştir. Bir modern ordu şefi İ- çin elzem olar. bedeni kabiliyete, Şahsi prestij ve fıkir canlılığın - dan mahrum olan bübün şefler u- zaklaştırılacaktır. Yaşları en çok 45 olan yarbay rütbesine kadar bütün subaylar muayeneye tabi tutulacaktır. İcabederse bu su- baylar sıhhi muayeneye de sevke dileceklerdir. Aksi takdirde bu su bayların akibeti şefleri taraim - dan verilecek raporlarla taayyün edecektir. Subaylar üç sınrfa ayrılacaktır: 1 — Şimdiki mevzilerini muha faza edebilecek olanlar, 2 — Daha az faal bir hizmete nakledilmeleri icabedenler; 3 — Sivil hayata iade edilecek olanlar, Millet Meclisi Toplanıyor Başvekilin Bir Nutuk Söylemesi Muhtemel Ankara, 5 (TAN) — Büyük Millet Meclisi 16 martta top- lantılarma tekrar başlıyacak. tır. Meclisin ilk açılış günün- de Başvekil Dr. Refik Sayda- min bir nutuk söylemesi muh. temeldir. Meclisin toplantısım takip eden ilk salı günü, Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlunun da grupunda izahat verme- enmektedir. İ kında diyor ki | Gaulle ile Birleşik Devletler ara- | Amerikan Kıtaları Londrada Almanyaya Hava Taarruzları Şiddetlendirilecek Amerika Tezgâhları Her Gün 3 Gemi Yapabilecek Bir Hale Getiriliyor Londra, 5 (A.A.) — Hava Nü- zırı, Almanyaya yapılan hava &- kınlarının © şiddetlendirileceğini bildirmiş ve demiştir ki “Evvelki senenin son kânun ve şubat aylarına nisbetle atılan bombaların ağırlığı yüzde 50 faz- kasdinin Iç Yüzü Anlaşıldı Ankara, 5 (Â.A) — Resmi tebliğ: 24/2/1942 salı günü Atatürk bulvarında vâki olan infilâk hakkında zabıta tahkikatının bugüne kadarki neticeleri aşağıdadır. 1 — İnfilâk maddesini taşıyan ve bunu ateş- yen adam, aslen Üsküp vilâyetinin Geylan zasının Dobrean köyünden olup Üsküp'te lise tahsilini bitirdiğine dair diploması vardır. Yanında numarası silinmiş bir de tabanca ta- l şımakta idi, Üsküpte komünist olduktan sen İ ra 5/10/1940 tarihinde yurdumuza gelmiş, €c- nebi olarak İstanbul hukuk fakültesine kaydo- İ Tunmuş ve 9/5/1941 tarihinde muhacirler hak. kındaki umumi hükümlerden istifade ederek | valandaşlığımıza girmiştir. Adı Ömer Tokat- tır, Üsküpte muallim Halit İsiç'in oğludur. Memleketindeki adı Ömer Halidoviç İsiç'tir | 1917 doğumludur. Rip Sonu Su: 3; Sü: 8 KİTİ ladır, Yeni av uçaklarımız Alman larınkinden üstündür. Amerikalı- lar da ayni evsafta tayyare yap - maktadırlar.,, Yeni Amerikan Kıtaları Londra, 5 (A.A.) — Amerikan askeri kuvvetlerinden mürekkep kıtalar dün Londraya varmışlar» dır Amerikada gemi inşaatı Vaşington, 5 (A.A.) — Bahriye encümeni re's muavini tuğâmiral Vicery şöyle demiştir: “Amerika deniz tezgâhları şim- di günde bir gemi yapmaktadır. Yazın günde iki gemi çıkaracak - Jardır.,, Mr“ Soru Sa: 3; Sü: 7 TOKYO'NUN YENİ HEDEFLERİ Japonya Pasifikteki Fransiz Adalarını Ele Geçirmek İstiyor Vichy Amerikayı Tekrar Protesto Etti Tokyo, 5(A.A.) - | İ sahi Şimbun gazetesi Pasifikteki | Fransız toprakları meselesi hak- “Yeni Kaledonya gibi Pasifik. teki diğer Fransız adaları da İn- giliz ve Avustralya askerleri tar rafından işgal edilecektir Hindi. | çini valisi Decoux'nun Pasifikte-| ki bütün Fransız toprakları u- mum valiliğine tayini Viehy'nin sözde kalacak bir hareketinden başka bir şey değildir. Bütün Pasifik Fransiz toprak - larmın müdafaası hususunda de İrindan İrak ve İran hudutlarına D.N.B. Aslı Şiddetli muharebelerin cereyan etmekte olduğu Cava adasnı gösterir harita DEMİRYOLU İSTİKRAZININ Satış, 15 Marta Kadar Devam Edecek Ankara, 5 (A.A.) — Maliye Ve kâletinden o tebliğ O edilmiştir; 2/6/1941 tarih ve 4057 numaralı kanun mucibince ihracına salâhi- yet verilen ve hâsılatı tamamen Diyarbakır ve Elâzığ istasyonla- kadar yapılacak demiryolunun inşasına tahsis edilecek olan yüz de 7 gelirli 1941 demiryolu İstik. razının 20 senede itfası meşrut 10 milyon liralık ikinci tertibine ait tahvillerin satışı 7/3/1942 sa- bahından 15/3/1942 akşamına ka dar yapılacaktır. Tahviller hâmiline muharrer 0- lup beheri 20,500 ve 1000 hira iti. bari kıymette birlik, yirmibeşlik ve elliliktir Ts lerin ihraç fiyatı yüzde © ak tesbit edilmiştir. Yani 20 lira- ik birlik tahvil bedeli 10,500 Hralık hususi idareleri yapılacak ve müzayede, ede teminat tlmaş ve satılı sulâk bedellerinin te olunacakla ve faizleri a kadar vergi ve resimden muaf bu- Roma, S(AA öldürülen bir Türkiye Gümhu- riyeti Merkez. Cümhuriyet Ziraat, Tü: Emlâk ve Eytam. faz edilmiştir. sındaki anlaşmaya gelince, Fran- sız adalarının stratejik ehemmi. A7 Sonu'sa: 1; sü: 4 Osmanlı, Halk, Türk Ticaret, Beledi yeler Bankaları ile Sümer ve Etibank tarafmdan satılacağt gibi, diğer b: kalar vasıtasiyle de temin olunabilir; Hladır. YENİ TAHVİLLER 1 bedeli 475 ve 1000 liralık tah. o Maliye Vekil vil radır, reel ee Bu tahviller umumi ve mülhak büt çelerle idare olunan daire ve mües- Pariste selerce, vilâyet Kurşuna Dizild' bildiriliyor: On gün evvel Pariste) te Alman askerinin) dü katline karşı misi'seme ol lüme mahküm edilen 20 ke nist yahudi hakkındaki ceza in- Katiller 16 marta kadar bulun h madıkları takdırde diğer 2 ne daha avni skibete uğrayarak DONETZ'DE IN İKİNCİ SOVYET TERTİBİNE AİT TAHVİLLER YARINDAN HÜCUMLARI İTİBAREN SATIŞA ÇIKARILIYOR | | Tankların ie İştirakiyle | Yapılan Son Taarruz | Kayıplarla Püskürtüldü Sovyetler Yeniden Bazı Yerleri İşgal Ettiler İ Berlin, 5 (A.A) — Alman or. İduları başkumandanlığı tarafın - İdan neşredilen tebliğde bilhassa İkaydedildiğine göre, Donetz kesi minde cereyan eden şiddetli mu İharebeler neticesinde, düşmanın, tankların yardımı ile yaplığı ye- ni taarruzlar geri püskürtülmüş. tür. Şark cephesinin diğer kesim - lerinde düşman yaptığı birçok'ne ticesiz taarruzlar esnasında ağır ve kanlı kayıplara uğramıştır Leningrat muhasara cephesin- de ağır topçu kuvvetlerimiz Kronstadi'ın âskeri tesislerini Fuat Ağralı müessir surette bombardıman et mişlerdir. Alman hava kuvvetle. rine mensup mühim teşekküller 20 K işi fkara muharebelerine “yardım ve Sovyet demiryolu 'nakliyatının İtahribine devam etmişlerdir. Sovyet resmi tebliği Moskova, $ (AA) — Sövyet gece gi: 4 Mart günü kuvvetlerimiz şmana karşı anudane çarpaşmişla” tins devam ve cöpherin birçok ke müteaddit meskün mahal. 7 leri işgal etinişlerdir. 3 Martta hava savaşlarda üç ve tayyare karşı koyma ateşiyle bir Al man tayyaresi düşürülmüş ve hava a 'mda da on dört düşman tayya- tahrip edilmiştir. Ayni günde 18 AR Sonu Se: 2; S3 » — Berlinden ak & Alman Büyük Elçisine Karşı Bombayı Ateşliyen Adam Yugoslavyalı Bir Komünisttir SUÇ ORTAKLARI TUTULDU Ankara ve İstanbulda Bazı Ecnebilerin, Bunları Yabancı Bir Devlete Mensup İki Zata Karşı Suikaste Hazırladıkları Anlaşılıyor Alman Büyük Elçisi Von Papen sell af ei 21) Cava'nın İstilâsı İlerliyor Filipinlerde Mindanao Adasına Japonlar e işin Asri A K dl m Veya Tahrip İ Edilen Japon Harp Gemi lerinin Sayısı 32 yi Buldu İs . HİNDİSTANINDA: Bandoeng, 5 (A.A) — Fele « menk tebliği: Cavanın her tara * fında Japon istilâ kıtalarına karşı muharebe şiddetle devam etmeki tedir. Muntazam bir cephe tesisi Bi tamamiyle imkânsız bırakan bu sızma barbinin garip olan ma İhiyeti dolayısiyle vaziyet hakkın da sarih bir şey söylemek müm * kün değildir. Hülâsa olarak'Ja » ponların adet üstünlüğüne malik A7 Sonu Sai 2; S0: 6 i Fabrikalar | © Yeraltına Göç Ediyor İ İngilterede Bir Yeraltı Tayyare Fabrikası Daha İnşa Edildi Londra, $SYA.A) — Metrük ki reç ocaklarında, yeraltında takri ben 35 metre derinlikte hava akınlarına karşı tamamen mah - fuz bir yeraltı tayyare fâbr'kası inşa edilmiştir. Bu fabrika İngil terede ilk yapılan yeraltı tayya * re fabrikası olmamakla beraber bu nevi fabrikaların en büyüğü. dür Galerilerin boyu 1200 met » reye yakındır. Tesisatın : heyeti mecmuası birçok kilometre mu- rabbai yer tutmaktadır. Bu fab - rikânın inşası için 8500 e yakın işçi çalışmıştır. Ve yakindi fab rikada binlerce erkek ve kadın a. mele çalışmağa başlıyacaktır. A « tölyeler, güneş ışığına benzeyen şıklı Neon Jâmbalapiyle eydin « lanmaktadır