16 Mart 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN EVİ İSTANBUL Ankara caddesi -No, 102 —— TELGRAF: TAN, ISTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 —— YEDİNCİ'YİL —-No. 2360 Mar Motör Çarpıştı Bunlardan Biri Derhal Battı, Mürettebatından Üçü Boğuldu marada iki a | Dün sabaha karşı" saat dörtte Marmarada iki motör çarpışmış. tır. Bunlardan biri batmış, diğe- ri hâsara uğramıştır. Batan mo. törün mürettebatından-üçü boğul muştur. Çarpışma Bozburun fle Hayır- buçuk mil açığında olmuştur. Çarpışan motörlerden biri Ye. şil Bursa ambarının kırk tonluk “Dincel,, motörüdür. Bu motör €vvelki akşam Mudanya İçin un yükliyerek kaptan Cemalin ida" resinde beş tayfa ile limanımız. dan hareket etmiştir. Diğer mo- itör de Mudanyadan deri, susam ve Sair gida maddeleri yükliye- vek limanımıza gelmekle olan #0 tonluk “Karakuş,, motörüdür. “Karakuş,, Bursa Birlik ambâri- na aittir ve mürettebatı beş ki. şidir. Her iki motör aykırı isti- kametlerde ve tam yolla ilerler. ken, fenerlerini yakmadıkları i- çin, birbirini görememişler ve çarpışmışlardır. Çarpışma şid. detli olmuş, ikisi haş tarafların- dan ehemmiyetli yara almışlar. dır, Müsademeyi müteakip “Din- cel yoluna devam etmiş ise de Karakuş su almağa başlamış ve az sonra da batmıştır. Karakuşun kaptan ve tayfaları ellerine ge. çirdikleri motörün enkazına sa- nlarak kendilerini suyun üstün. de tutmağa çalışmışlar ve henüz pek uzâklaşmamış olan Dincele işittirmek için bağırmağa başla- Aa” Sona Sa: 2; Sü:8 Çolakoğlu Milliyetperver Hint liderlerinden Bayan Naidu nutuk söylerken ” $. Cripps Hindistan Yolunda Seylân Adasında Yeni Bir Başkumandanlık Çindeki İngiliz Askeri Keyeti Reisi Bir Tayyare Kazası Sonunda Öldü Londra 15 (A.A.) — Sir Staf- sız ada arasında ve adanın üç ford Cripps, üzere Londradan ayrılmıştır. * Bombay 15 (A.A) — Singapur düştükten sonra bir çok kadın. lar ve çocuklar kendi arzulariy- le Bombayı terketmişlerdir. Bündenberi işçilerin âileleri de Şehirden uzaklaşmaktadırlar. Bu. nunla beraber her sene bu mev- simde bir çok ailelerin buradan ayrıldıkları bildirilmektedir. Seylân başkumandanlığı Londra 15 (A.A.) — Hükümet tarafından resmen hâber verildi ğine göre, Hindistana gitmek ziyetin müstareli - Berlinde Bulgar Kuvvetlerinin Yunanistanı İşgalini Protesto Edecekmiş! Kahire, 15 (A.A) Deyli Herald gazetesinin Kahire muha. birine göre, Yunan Başvekili Ge- neral Çolakoğlu, Yunanistanın Bulgar kıtaları tarafından işgali. ni protesto için tir. İtalyanlar işgal ederken Bulgarlar da köy- leri yağma ediyor. Bulgarlar da- $ > yeti dol Büyük Britan - ya hükümeti, Seylan adasının, Seylân başkumandanı rütbesini haiz bir subayın yüksek kontro na konulmasına karar ver- Bu vazifeyi ifaya visami Geoffrey Layton tayin ir. Bu bölgedeki sivil, âskeri makamlarla hava ve deniz makamları onun emrinde bulu ATP Sonu Sa: 2:80: 1 ha şimdiden Makedonya ve Trak. yaya kendi vatandaşlarını yerleş- tirmeğe başlamışlardır. Buralar. daki Yunanlılar kovulmakta ve bu suretle Bulgar çogurluğu “ek- seriyeti,, kurulmak istenilmekte. dir. General Çolakoğlu Yuna - nistanın gitgide daha ziyade İn. giliz taraftarı olduğunu ve duru- mun vahimleşebileceğini Berline bildirmiştir. Asi İran Çeteleri Dağıtıldı Tenkil Harekâtına Askeri Kuvvetler de İştirak Etti —— Çetelerin Reisleri Dağlara Kaçtı Delhi 15 (A.A.) — Britanova: İran hükümeti Meşed'in şimal ve cenup kısımlarında âsilerin gös terdikleri faaliyetleri durdurma ğa muvaffak olmuştur. Kürt hay .dutları buralarda muvasala hat larını kesmişlerdir. Şarki İranda haydut çeteleri küçük askeri kuv vetler tarafından dağıtılmış ve çete reisleri Meşed'in şimalinde- ki dağlara kaçmak mecburiyeti. de kalmışlardır. Diğer cihetten iki kardeşin em ilri altında bulunan Horasan'daki âsiler Turbatihaydari, ferman ve Furbatişehcam'da mevzilerden kovularak Kalaina- dari civarındaki ormanlara ve dağlık araziye | kaçırılmışlardır. Bir müddet için Horasan hay. dutları Mesed'in şimal ve garbin- de bulunan bölgelerin büyük bir kısmını ellerinde bulundurmuş - lar ve mühim muvasala hatlarını tehdit etmişlerdir. ARP Sonu Se: 3; Zaplettikleri -G.Saray5-0Galip 4 Fenerbahçe Karşısında Üstün Bir Oyun Çıkaran Sarı Kırmızı Takım İstanbul Kupasını Kazandı — Avustralya Üs Haline Getiriliyor Tecrit İçin Ye. Gineye Kuvvetler Yığıyorlar Avustralyaya Gelen İlk Kafilede Binlerce Amerikan Askeri Var Sydney 15 (A.A) — Binlerce Amerikalı askeri taşıyan ilk va. pur kafilesi üç hafta evvel Avus- tralyaya gelmiştir. Amerikan kı. taları meçhul bir İlmanda gizlice karaya çıkarılmıştır. Kafile bir kaç Japon taarruzuna karşı koy- ma zorunda kalmış ve düşmanın bir kaç tayyaresini ve gemisini tahrip etmiştir. Amerikan Va. purlarından hiç bir şey ol mamış, hiç bir asker yaralanma. mıştır. Avustralya 500 bin kişiyi silâh altına aldı Londra 15 (A.A.) — Britanova #jansınin eskeri muhabirinin bil dirdiğine göre, Japon istilâ plâ. nına karşi koymak için Avust - Af Sonu Su: 2; S0: 4 ARK CEPHESİ Donetz'deki Muharebe Alman Kıtaları Rus Hattını Yararak Bir Çok Esir Aldı Sovyetler Viazma'yı da Çevirmiye Çalışıyor Berlin 15 (A.A.) — Alman teb. liği: Donetz cephesinin bir kesi- minde Alman kıtaları, düşman müdafaa hattını şiddetli bir mu. kavemete ve kâr fırtınasma rağ- men yarmışlardır. Bir çok esir nmış, toplar ve türlü çapta silâhları zaptedilmiştir. vik kayıpları yine çok yük. sek olmuştur.. Kuvvetli ve stuka tayyaresi teşekkülleri dün birbirini takip eden dalgalar İhalinde düşmanın zırhlı vası. İtalarını ve kits toplulukların bombalamışlardir. Düşman tay- yare xarşıkoyma bataryalarına tam sabetler olduğu görülm'iş - tür. Sovyet muvasala hatları ve garları birbirini takip eden akin- lara hedef olmuştur. Lokomotif. ler ve trenler tahrip edilm Demiryolları kesilmiş ve kulla nılmaz bir hale gelmişti Çocuğunuzu Mektebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Alınız. Günkü bu Amalklopedi ona mektep kitabı kadar ve belki ondan daha ziyade lâzlmdır Fiyatı Yedi Liradır. TAN müessesinne ve ürangılnide Bulunur İM. Hitlerin Nutku "Yeni Bir Dünya Kurulmak Yolundadır,, "Bolşevik Orduları Avustralya meydan muharebesin e hazırlık: Kıtanm müdafaası için Japonlar da Kıtayı seferber edilen Avustralya kuvvetlerine mensup kıtalar DÜNKÜ YARALAMA Genç Bir Kadın Şehremininde Bir Erkeği Vurdu, Fakat Yaralının Kardeşi Bu Önümüzdeki Yaz İmha Edileceklerdir., “Ordumuzun Napolyonun Akibetine Uğrayacağını Zanneden Kremlinin Son Ümidi de Kırılmıştır,, Berlin 15 (A.A) — “Kahra « manlar hatırası günü,, nü kutla” İmak için Berlinde tertip edilen İtören esnasında Führer bir nutuk İsöylemiştir İ M. Hitler, Alman milletinin bü yük harpten evve) içinde bulun- İduğu esaret hal hatırlatmış, Fransiz, İngiliz ve Amerikan dev let adamlarının 1918 de Alman- yaya diğer milletlerle ayni hak » İara sahip bir unsur olmak im- kânını vermek istemediklerini söylemiştir. 477 Soru Sa: 3; S0: 6 Beneş'e Göre “Alman Generalleri Alman Zaferine Artık İnanmıyorlar,, Londra, 15 (A.A.) — Çekoslo. vak milletine radyoda bir demeç- te bulunan -Cümhur Reisi Beneş ezcümle demiştir ki: “Alman generalleri artık Al - Ve Kadının Suçlu Olmadığını İddia Ediyor Dün akşam saat 17 de Şeh mininde bir ağır yaralama va hal merdivenin dibine yi Bu sırada hâdise yerine bıta mamürları yaralıyı dert ki hastanesine kaldırmışlardı olmuş, ve bu hadisenin faili uğunu iddia eden 19 yaşında ç bir kadın zabılaca Zan alt. ha alınmıştır. Gece geç vakte ka- dar yaptığımız tahkikata göre ha ildir. Ancak, hâdisenin diğer bir cephesi de şöyledir: musa mahallesinde 25 numaralı) Yaralınm süt kardeşi Azize evde oturan Suphi isminde biri |desine bakılırsa, Muzatferi, e Mehmet, Zekeriya, Riza isminde $ arkadaşını bir iç- ki eğlentisi yapmak üzere evine! davet etmiştir. Bu toplantıy Mehmedin karısı Hatice ile Mu. zafferin süt kardeşi Azize de iş. sü: 7 Jadam aldığı ağır yaranın tesiriyle der #affer İfade verecek bir vaziyette de- Muzaffer ve |bi Suphinin teşvikiyle Zekeriya ye- man zaferine inanmıyorlar, müsait zamanda sulh tekli bulunmıya hazırlanıyorlar, böyle bir teklif iyi karşılanmı “İeak ve harp sonuna kadar süre- - |eektir. Almanlar bütün müvaf- fakıyetlerine rağmen inanılmı yacak yanlışlar yapmıştır, Sov- yet harbinde en büyük felâkete uğramışlardır. Bu ilkbaharda da belki ufak muvaffakıyetler kaza. nacaklar, fakat sonbaharda kar- şılaşacakları güçlükler Alman a5. keri ve siyasi rejiminin felâketi olacaktır. tirak etmişlerdir. Dün öğleyin başlıyan eğlenti akşama kadar devam etmiştir . Saat 17 ye doğru Mehmetle ka. rısr Hatice bitişikteki evlerine .çmişler, Zekeriya ile Muzaffer er vesile ile Suphinin evin- den ayrılmışlardır. Anlaşıldığına göre, A buradan — çık- tıktan sonra bitişik evin arka ka- pismı zorlamış ve Haticeye kapı. s lemiştir. kadın, Muzafferin teh- İditleri karşısında polise malâmat İvermek üzere kocssı Mehmedi derhal diğer kapıdan dışarı çıkar. mış ve karakola göndermiştir. Bu esnada sokak kapısına gelen Mur zaffer kapının aynasını kırdıktan sonra sürmeyi çekerek içeri gir- ye sarkıntılık etmi» şlamiştar. İce, bu tecavüz karşımda eline geçirdiği ekmek bıçağını Muzafferin omuzuna ve göğsüne saplğımış. denç Ağır yaralı olarak tedavi altına alman Muzaffer , İne büyük bir suç işlemişim, demişim kiz “Meşrutiyetten sonra da İstanbulu yan. gınlardan kurtarmak için tedbir alınmadı, Zâ- vallı şehir, teşkilâtsızlıktan yer yer yandı, kül oldu.,, Doktor olduğunu gizlemiyen bir satten aldığım mektubu göre bu ne demekmiş, bilir mi. siniz? O zamanki hükümetin başında bulunan yüksek idealist tarihe mâ) olmuş kıymetli ricale, biç baddim ve hak» kım olmadan dil uzatmak imiş... Mektup sahibi şunu da ekliyor: “Demek ki yarın, Erzincan zelzelesinden dolayı bugünkü idareyi de mesul tutacaksın!,, Önüne geçilmesi imkânı bulunmıyan yer sarsıntısı, kasırga, dolu gibi âfetlerden dolayi bu hükümeti kabahatli tutmak için insanın ya ahmak, ya deli olması lâzem gelir. - Fakat ha. rici İstikrazlarla elde edilen milyonlarca liranın su gibi ak. tığı, sokaklara döküldüğü, çarçur edildiği bir devirde iş başın. dakilerin başşehri yangından korumak için bir kaç yüz bin lira hareamamalarını tenkit, her vatandaşın, yerli ve yabancı her muharririn, bütün insanların, hattâ zindan - kaçkımlarının bile hakkıdır. Meşrutiyet tarihine giren © koca'koca Beyazıt, Ak- saray, Çırçır, Çarağan, Falih yangınlarından bahsetmek sirasi gelince ne demelidir? Feda olsun İstanbul o idealistlere! Oh olsun bizlere! Pek iyi yaptılar, isabet ettiler! İtfaiyenin “Aman, hortum isterim! araba, su, tulumba isterim! Balta, kanca, im. dat, yardım; para, adam, insaf | isferim!,, diye acı acı öten boru seslerine kulaklarını tıkamak en doğru hareketti! Böyle mi yazmalıydım, övmeli, alkışlamalı mıydım? Tarihe, mantıka, hakikate hizmet şekli bu mudur? Şurası da var ki o yazımda ne ağır bir kelime, ne şahsa ilişmek, ne de hiciv, yalan, isn vardı. Sadece bir olayı, olduğu gibi anlatmış, affedilmez bir sav- saklıktan sızlanmış, yeni rejimin itfalye teşkilâtma verdiği ö- nemi ileri sürerek eski zamanların atlatıldığına sevindiğimi de belirtmiştim. Hattâ bu yazı, işittiğime göre, itfaiye erlerine ©- kutulmağa da lâyık görülmüştü, şevklerini arttırmağa yara. mıştı. Dar görüşlü mektup sahibine bir söyliyeceğim daha var: Ben bu Şikâyetleri, yalnız şimdi, kabahatliler göçlükten son- ra değil, “koltuklarında otururlarken, hem daha kuvvetli üs lüpla, daha hırçıncasina yüzlerine karşı da yazmıştım. Şimdi onları rahmetle anmak için mevcut bir çok sebepler arasındı bu “hoş görme,, meziyetleri başta geliyor. O güzel ““ görme, buyu ki, otuz yıl sonra, bugün bana çikışan okuyucumda zerresi yok! Ne yazıki