3 Nisan 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Nisan 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMA 3 NİSAN 14 2 İSTANBUL, Ankara caddesi No, 102 TELGRAF TELEFON : 24310, 24$18, 24319 YEDİNCİ YIL — No. 2378 AhşapBinalar için TAN EVİ —— : TAN İSTANRUL SigortaTarifesinde Tenzilât Yapıldı Kıymeti 3000 Lirayı Geçmiyen Ahşap İkametgâhların Sigortasında Yüzde 50 Tenzilâtlı Tarife Tatbik Edilecek Ankara 2 (A. A) — Bize verilen malümata göre, kaymeti 3.000 lirayı geçmiyen için yangın temel yapılan yüzde 50 nisbetinde tenzilâti ikametgâhlar ret vekâletince alınan karar 1 hinden itibaren meriyete girmiş ve bu kara rın tatbikini teminen Türkiye irel merkeziyesince hazırlan. dar acentelere gönderilmiştir. Bu suretle, kıymeti 3.000 AMERİKANIN PASİFİK PLÂNI Buna mukabil şimdiye kadar yal- nız harbedenlere malzeme yetiştir. mek için bir levazım ambarı halin de çalışan Amerikanın bir taraftan harekete geçmek için de hazırlan. makta bulunduğu görülüyor, Ge- meral Mas Arthur'un Avustzalya- ya getirilerek Pasifik müdafaası Amerikan Gene- Tali oradaki kumandanlarla görüş» tükten sonra Vagingtonda Pasifik barp konseyinin toplanmast, Ame- kle hazırlamakta ol- sreketiyle allkadar M. Zekeriya SERTEL iki gün © Vaşingtenda Cümhurreisi Roosevelt" reisliği altında pasifik harp kon. seyi fevkalâde bir toplantı yap - tu. Bu münasebetle Mister Roo- sevelt vaziyetten ümitli olduğu. ra ve nikbin bulunduğunu söy L Şimdiye kadar yalnız harbeden ahşap ikameigâhlara, civariyet şartı aranmak- sığın, 1 nisan 1942 tarihinden itibaren bindi 12, 10 ve 7,5 fiyatları yerine binde 6.5 fiyatı tatbik olunacaktır. z Ticaret Vekâletince alınan bu kararla, tari. fenin yüksek olması dolayssile sigortalanmi - yan ahşap ikametgühların sigorta edilmesi ve sahiplerinin bir yangın felâketi karşısında si. kıntıya ve zarurete düşmemeleri temin & miş bulunmaktadır. nisan 1942 tari- Sigortacılar da- sirküler alâka. lirayı geçmiyen Bingazi Kafkasyaya Denizden lere malzeme yetiştirmek için bir levazım anbarı halinde çalışan Amerikanın bir taraftan harekete geçmek için de hazırlanmakta bü Janduğu görülüyor. General Mac Arthur'un Avustralyaya getirile- rek pasifik müdafaasına memur edilmesi, Amerikan generali ora. daki kumandanlarla görüştükten sonra Vaşingtondaki pasifik har bi konseyinin toplanması, Ameri- kanın pasifikte hazırlamakta ol. duğu taarruz hareketiyle âlâka- dar görünmektedir. Pasifikteki Japon hareketi sü. yatini kaybetmiştir. Yeni Gine a- dalarına kadar uzanan Japonya burada hem hava, hem de deniz üstünlüğünü muhafazada güçlük çekmektedir. İki haftadanberi A- merikan tayyareleri bu bölgede Japonlara büyük darbeler vur « maktadır. Ayni zamanda Japonya şimdiye kadar Pasifikteki hare- ita asker ve malzeme nakleden vapur kafilelerini himaye için kul landığı hafif kruvazörlerle deniz cüzütamlarının büyük bir kıs- #mnı keybetmiştir. Bu kafileleri şimdiden sonra ağır kruvazörle. Tin himaye etmesi icabelmekte » dir. Halbuki Japonya ağır gemi İerini Japon denizinden uzaklara çıkarmağa pek mütemayil görün memektedir, Birmanyadaki Japon kuvvet » lerinin ileri hareketi de pek ya - waş bir surette gelişmektedir. Bu rada da Japonya Çin ve Hint kuvvetleriyle karşılaşmıştır. Şimdi Japonlar Avustralya ile Hindistandan hangisini istilâ lâ- zımgeldiğini tayin ile meşguldür ler. Çin ortadan kalkmadıkça Hindistanın istilâsı kolay değil - dir. Yeni Gine hava ve denizle - rine hâkim olmadıkça Avustral. yanın işgali de hayli güçtür. Al- manlar Japonyayı Hindistana sev ketmiye ve bu suretle Hint ve Basra yollarım tutmağa teşvik ediyorlar. Japonlar da ileride bir Arnerikan taarruzuna Üs teşkil etmesi muhtemel olan Avustralk yayı işgal etmeyi tercih eder gö- rünüyorlar. İ ii 7.si Varmak İçin Almanların Köstence ve Varnada Hazırlık Yaptıkları Söyleniyor Londra, 2(A. A.) — Almanla- rın Varna ve Köstencede vapur. lar ve levazım (topladıklarında pek az şüphe, fakat bu vapurları aKradenizden geçirmeğe muvâf- fak olacaklarına pek az şans var dır. Salahiyetli mahfillere göre, Srvastapol ve Karadeniz hâkimi. yeti Rusların elinde bulundukça Almanların bu denizden geçerek Kafkâsyaya varmalarının ihtima, H azdır. Bu denizdeki Sovyet fi- losu Balkan limanlarile Odesa arasındaki sahili tesirli kontrol altında tutuyor. Alman tebliği Berlin 2 (A. A) — Alman or- duları başkumandanlığının teb - liği: Doğuda düşman cephenin birçok kesimlerindeki devamlı hücumları esnasında ve bizim kuvvetlerimiz tarafından yapılan hücumlarda gene yüksek kayıp - lar vermiştir. Ağır topçu Lenin- grat varoşlarında harp için önem İi olan tesisler üzerine ateşini tek sif etmiğtir. Bu ateşin tesiri gö- rülebilmiştir. Sovyet hava ordusu dünkü gün ba- wa muharebelerinde ve yerde 45 tay- yare kaybetmiştir. Sopyet resmi tebliği Moskova, 2 (A.A) — Sovyet öğle tebiiğir 1 Nisan gecesi cephede hiçbir önemli çarpışma olmamıştır. * Moskova, 2 (A.A.) — Gece yarısı neşredilen Sovyet | tebliğinin ekinde kaydedildiğine göre Fin asker kaçak larından mürekkep bir müfrere Viipu- ri civarında bir Alman mitralyöz ta- barunu taşıyan bir tren yoldan .çı- Bir çok -Almanlar. ölmüş Münasebetleri Etrafında * Şöyle Diyor: Kıymetini Müdriktir,, Münih, 2 (A.A) bâbir yazısında diyor ki: Ao. Sbmi Sur Sir limanında hava hücumları neticesinde batırılan Italyan gemileri FİYAT YÜKSELİSLERİ İaşe Müsteşarlığı, Zaruri İhtiyaç Maddeleri Fiyatlarının Sebepsiz Artmasını Önliyecek Tedbirler Alacak Türk - Bulgar | Bir Alman Gazetesi "Bulgaristan Türkiyenin Bugünkü Anlaşmazlığa Karışmamasının Siyasi Stefani Münchner Neveste Nachr Chten gazetesi, Sofya muhabirinin Bul. garistanla Türkiye arasındaki mü nasebetler hakkında gönderdiği bir yazısını neşretmektedir. Mu- “Bulgaristan ile Türkiye ara - sında takip edilen dostluk siyase. ti, kuvvetlenmek yolundadır.Sof- ya ile Ankara arasındaki miina- sebetlerde bir gerginlik çıkarma Mihverin Hazırlığı Artmış! Yeni Deniz ve Hava Üsleri Kuruluyor, ! Eldekiler Büyültülüyor Bulgar Kıtaları Şarkta Değil, Libyada İngilizlere Karşı Kullanılacakmış! Kahire, 2 (A. A) “Tas, İMihver devletlerinin 12 adadaki hazırlıklarını arttırmış dikkati çekiliyor. Askeri kaynak. lardan öğrenildiğine göre Alman ve İtalyan deniz ve hava makam- ları Kalimpos adasındaki deniz üssünü genişletmekte ve ağır çap J*a uzun menzilli toplar yerleşti- İrilmektedir. Estanköy Nismos a. AP Soru, Sa: 2 Sü: 6 Ankara, 2 (TAN) Ticaret Vekâleti iaşe müsteşarlığı, yiye - cek ve giyecek eşya fiyatlarının istikrarı temin etmek çin tet - kiklerini tamamlamak üzeredir, Müsteşarlık bu cümleden olarak son zamanlarda anormal tereffü- ler gösteren zeytinyağı meselesi ni ele almıştır. Malâm olduğu ü. zere bundan bir müddet evvel müsteşarlık, zeytinyağının top - tan satılmasını menetmiş bulu nuyordu. Bunun üzerine orta; birçok rivayetler çıkmış ve zey. tinyağı fiyatlarının arlacağına dair bazı şaylalar dönmiye başla- miştir. Öğrendiğimize göre, iaşo müs- teşarlığı, bu meseleyi kökünden halletmek için, zeytinyağı ticare. tiyle meşgul olanlardan bir he - yeti Ankaraya davet etmiş ve zeytinyağı fiyatlarının anormal işekikle yükselmesinin sebepleri- ni tetkike başlamıştır. Esas itibariyle iaşe müsteşar - lığı, zeytinyağı fiyatlarının ani olarak bu kadar yükselmesine bir sebep görmemektedir. Zeytinyeğ. cılarls iaşe müsteşarlığı mütehas sıslarının yapmakta olduğu görüş meler sonunda zeytinyağı fiyat - larının, hiç olmazsa, yükselmiye başladığı tarihlerdeki fiyata ya - kın bir hadde indirilerek bu fi- yatın hiçbir suretle ve sebepsiz yükseltilmemesi için icabeden ka rarlar alınacaktır, Müsteşarlığın, toptan yağ satı. şını menetmesindeki sebep, pera kende yağ satanların toptan yük sek fiyatlarla yağ alarak bilâha - ra mütazarrır olmu - minden ibarettir. Korkudeli Irmağı Taştı Burdur, 2 (A.A.) — Karkuteli ırmağı taşmış, Burdur ve Antal ya vilâyetleri hududundaki köy - lerin bulunduğu aşağı yukarı dört Bin hektarlık saha sular âl- tında kalmıştır. Bir kısım yerde #u iki metreyi bulmüştur. Koru - ma ve korunma tedbirleri alın - © <d < AN > AS <Bİ0Ü) Olarak Hallediliyor Mürakabe Komisyonu, Alâkadar Tacirlerin İştirakiyle Bir Birlik Kurulmasını Kararlaştırdı - Şehre Odun ve Kömür Getirilmesi İşi Bu Birliğin Mesuliyeti Altına Veriliyor Valinin başkanlığında toplanan fiyat mürakabe komisyonunun dünkü İçtimamdan bır görünüş (Yazısı ikinci sayfamızdadır.) bilal GA Birmanya Batısında Japon Kıtaları AkyabLimanına Çıkarıldı Âsilerden'de Yardım Gören Japonların Tazyiki Fazlalaşıyor BİRMANYADA:; i Çunking, 2 (A.A.) — Çin söz - etisü bugünkü perşembe günü verdiği bir demeçte Japonların Birmanya batı sahilinde Prome. nin takriben 130 kilometre batı cenubunda Akyab'a asker çıkar - dıklarımı söylemiştir. Sözcü, ihraç hareketinin kru - vazörler ve muhripler himaye . sinde yapıldığını ilâve etmiştir. Bu hareket, Prome'deki İngiliz müdafilerinin cenahına ve gerisi ne yapılan bir tehdit teşkil edi- yor. Japonlar ağır basıyor Londra, 2 (AA.) — Rangoon - da olduğu gibi Birmanyada da Ja ponlar tabiyelerinde muvaffak ol rr NM LT | İSVEÇTEN | KAÇAN GEMİLER II Norveç Vapuru İngiltereye Giderken Bir Baskına Uğradı eğen Almanlar, Bunlardan Ancak 2 sini Batırabildi;! Vichy, 2 (A. A) — Dün öğle üzeri Alman bahriyesi, İsveçin (Göteborg limanından İngiltereye kaçmak istiyen 11 Norveç vapu- runa taarruz etmiştir. Bu vapur lardan ikisi muhakkak olarak biri muhtemel olarak batırılmış, iki vapur Göteborg limanına dön müştür. diğer vapurlardan haber alınamamıştır. Londra, 2:(A. A) — Gölöborg hadisesi Hakkında Reuter şu ma. Sonu Ba: Sü 4 Kongrenin cevabını dün İngiliz Nazırına bildiren Nehru Hint Partisi deTeklifleri Reddetti FAKAT MÜZAKERE KESİLMİŞ DEĞİLDİR S.Cripps,Yeni Bir Hal Sekli İçin Londra İle Temaslara Başladı Roosevelt'in Tavassutta Bulunacağı Söyleniyor Yeni Delhi, 2 (A.A) — Hint milli partisi, S. Cripps'in teklif . lerini reddetmiştir. Kongre başka nı Azad ve Nehru, tekliflere kar: 1 kongrenin cevabını 5. Cripps'e bildirmişlerdir. Bu' “görüşmeden Sonra nazır, gazeteciler tarafın - dan sorulan bir suale, dostlar ara sında daha birçok toplantılar ola. cağını söylemiş, Hindistandan ha reketini geciktirdiğini ilâve et - miştir. Hint kongresi kararının İn giliz tekliflerinde şu üç maddeyi tenkit etmekte olduğu zannedil yor: 1 — Müdafaa meselesi 2 — Müstakbel Hint i Hakkı hıyar. 3 — Hint eyaletleri. nin mümessiller meclisinde tem - mıştır. Şimdilik bir hasar yok - tur, Mümüste veriyor? (ör Sine; Sa: > Si: 7 sti meselesi #77 Sonu: Sa: > SE | Milli Şef ile Elen Kralı Arasında Yunan Milli Bayramı Deolayisiyle Tebrik Ve Teşekkür Telgrafları Teati Edildi Sporcu Gençlere İltifatta Bulundu Ankara, 2 (A. A) — Yunan milli bayramı dolayısile Cümhur reisimiz İsmet İnönü Yunan kra- lı haşmetlü ikinci George arasın- da tebrik ve teşekkür telgraflar teati edilmiştir. Ankara, 2 (A. A) — Yunan milli bayramı dolayısile, Harici. ye Vekili Şükrü Sraçoğlu tara- fından Yunan Başvekil ve Hari- eiye Nazırı M. Tsuderos'a bir.teb rik telgrafı çekilmiş ve M. Tsu. deros buna bir teşekkür telgrajı İle mukabele etmiştir. | Milli Şefin sporcu gençlere iltifatı Ankara, 2 (A. A.) — Cümhur- reisi İsmet İnönü, beden terbiye si umum müdürlüğüne aşağıdaki telgrafı göndermiştir: “Sporcu gençlerimizin güzel çalışmalarından çok memnun 0- İuyorum. Teşekkürlerimle sizi tebrik ederim. İsmet İnönü Bu telgraf, beden terbiyesi W mum müdürlüğü tarafından Cüm hurreisimize gönderilen aşağıda. ki arizeye cevaptır: “35 bölge gençlik klüplerini ve Ma- arif Vekâleti okul spor yurtlarını tem sil eden genç atletler 29 Mart Pazar günü Eskişehirde toplanarak © İnönü koşusu dâr verilen Türkiye kır koşu A Sonu Sar 4 S1 “ İtalya Artık Sulh İstiyor ,. Gizli Bir İtalyan Radyo İstasyonu Neşriyata Başladı Ankara, 2 (Radyo Gazetesi) — Giz- Wi bir İtalyan radyosu Italyada bir sulh arsumm uyandığı Bakkında neşriyatta İ balunara kdemiştir kiz “İtalya bugün kendisinden olmıyan bir harbe katılmakla felâket içindedir. İtalya bugün ecnebi tahakklmli altm- da İmlemektedir. İtalya bugün sulh is- temektedir. Harbin bitmek tükenmek bilmiyen faciaları güzel İtalya üzeri- ine simsiyah bir bulat gibi çökmüştür Sum istiyoruz. İtalyan vatandaşları sulh istiyor, hârriyet istiyor.,,