13 Nisan 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Pazgitertesi" ze 13 NISAN 1942 EV TAN EVİ İSTANBUL, Ankara caddesi Ne, 102 TELGRAF TELEFON : 24310, 24318, 24319 YEDİNCİ YIL — No. 2388 lere —— : TAN İSTANBUL —— GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Yerli Malı Kuponu, Verilecek Bu Kuponlarla Adam Başına 5 Metre Pamuklu Mensucat Alınabilecektir HİNDİSTAN REDDETTİ Eğer Hindistandaki kongre hare- ketine Ikarşı, Londra, çok daha ön- celeri, anlayış göstermiş olsaydı, eğer Londra, kongre hareketinin koca Hint insanlığı için yeğâne ma- kul ve bahtiyarlık vaadedici, İleri bir hareket olduğunu kabul edip, - nan (gelişmesine, o Hindistandaki muhafazakâr ve hattâ mürteci kuv- vetlerle işbirliği ederek engel ol- mamış olsaydı, Cripps bügün, va zifesinden, izm muvaffak olmuş 0- larak dönecekti, Yazan: Burhan BELGE ğpgiterenin Hindistan : kındaki (teklifini, (gerek Bint milli kongresi gerek Müs- Jümanlar birliği reddetmiştir. Bu suretle, müzakereler kapan pa ve eski vaziyet avdet etmiş. , Tuhafı şurada ki, Hint mesele- #inin hallolmasına engel olan üç €sas talebin her üçü de, kuvve - tini, güya demokrasi mefhumun dan almaktadır, 1. Kongre Hem Hintli hem Müslüman &. ?âs1 olan kongre, mezhebi ve eya- eti ne olursa olsun, bir tek vatan daş nevi tanımaktadır: Hintli in- San; bir tek valan tanımaktadır: Bütün Hindistan! 2. Müslümanlar Birliği Bu birlik, Hint milletinin de - ği de müslüman ümmetinin bir Parçası gibi hareket ederek, Hin - distandan bir parçanın Pakistan Damı altında ayrılarak müstakil bir yurt balinde müslümanlara Verilmesini talep etmekte ve hu- dutların, tam bu esnada, hem de, genişletilerek tayinini istemekte. 3. İngiltere: Kongre ekseriyetine memleketi tevdi edemiyeceğini ve bunu yap tığı takdirde bir çoğunluğun dik- İatorasına cevaz vermiş olacağı hı ileri sürerek, Hindistanda, bir bakıma göre mezheplere bir bakı ina göre eyaletlere bir bakıma gö re de Hint vatandaşlığına göre tesis edilecek bir federasyona ta. Faftar bulunmaktadır. Bu üç ayrı tezde Hint davası - bın tamamını kucaklıyan tarihi milleri görmek kabildir. Müslüman Hintlilerin kendile- Mni Hintli görememeleri; Kon. gre seviyesine yükselebilmiş mü- bevver Hintlilerin bir mezhep ay nılığı gülmemek olgunluğunu gös İererek, mevcut kültür birliğini yeni vatanın yegâne temeli ka - al ıgilterenin de, liler arasındaki ayrılıklara irden &i, kabul etmek lâzımdır ki, Hint davasının, gerçekten ana hatları” k , çizmektedir. Eğer Hint Müslümanları, Hint İnilleti ve Hint vatanı mefhumla- Fını anlamış bulunsalardı, büyük Watanı ret ve inkâr ederek yalnız Avustralya Harbiye Nazırı M. Forde Müttefik Hava Akınları Genişliyor Yeni Gine, Salamon ve Yeni Britanya'ya Ağır Taarruzlar Yapıldı Birmanyada İngilizler İrrovadi'de Şimale Doğru Çekiliyorlar AVUSTRALYADA: Cambera, 12 (A.A.) — “Pazar tebliği,, Sırasiyle Yeni-Gine, Ye- ni Britanya ve Salamon adaların. daki Lae, Rabaul ve Frizi'de bu- lunan düşman mevzilerine karşı yapılan muvaffakıyetli taarruz - larda, müttefik hava kuvvetleri yerde bomba tayyareleri tahrip etmiş ve hasara uğratmıştır. U- çaksavar batarya mevzilerine hü cum etmişler, bunları yakmışlar ve su üstünde bir deniz tayyare- sine mitralyöz ateşi açmışlardır. Bütün bu barpketler-sonunda iki teyyaremiz geri dönmemişti Ar Devamı Sa. 2 Beşiktaş şampıyon-— Galatasaray Dünkü Maçı 3 - 2 Kaybetti kendileri için bir vatan ayrılma. 81 hususunda ısrar etmezlerdi. Fa kat, diğer Hintlilerle, aralarında, © kadar tatsız anlaşamamazlıklar sürüp gitmiştir ki, büyük vatan ve yekpare bir Hint milleti ide. eline bir türlü erememişler, yani, kendilerini, azlık bir cemaat zib hiyetinden bir türlü kurtarama - muşlardır. Kongrecilere gelince, bunlar, besbelli bir şey ki, Hint davasını €n iyi anlamış olan kimselerdir. Yalnız işte, henüz bütün Hindiş - tanı ikna edememişlerdir. Zira, Hint birliği, İngiliz idaresinin ak la getirdiği bir mefhumdur. Yani, Hint birliği, İngiliz idari birliği dolayısiyle vücut bulmuş ve he. nüz milletin derin şuuruna ak - #etmemiş olan bir davadır. “4” * Kuponlar Mayıs Ayı Ekmek Kartları İle Beraber Bırakılacak Mayıs ayına ait ekmek karne- leri dağıtılırken ayrıca birer 'yer Hi malı kuponu,, verilmesi vilâ- İyetçe karar altına alınmıştır. İa- ye memurları bu kuponları verir ken nüfus cüzdanlarına bakacak» lar ve yerli mallar pazarlarından şimdiye kadar istihkaklarını al - mış olanlar için kupon bırakmı - yacaklardır. Kuponların her birinde tarih bulunacak ve kuponun hamilleri o tarihte yerli mallar pazarların - 'dân 5 metro pamuklu mensucat alabileceklerdir. Her vatandaşa senede 5 metro pamuklu mönsu- cat verilecektir. Bunlar arasında patiska, basma, Amerikan bezi, gömleklik dril ve kazalinolar da vardır. Yerli mallar pazarları haziran ayma kadar yapılacak (Satışlar için memurlara ve halkz kupon dağıtmış bulunduğundan yeni ku ponlarla bu tarihten sonra alış ve riş yapılacaktır. Şehrimizde mevcut yerli mal. lar pazarlarında şimdiye kadar memurlardan 120-130 bin ve halktan 250 bin kişiye kupon mü- kabilinde tevzi edilmiştir. (Evlere dağıtılacak olan iaşe kartlarına ait tafsilât ikinci say. famızdadır.) Son 4 Gece İçinde Batı Almanyadaki Hedefler Üzerine 10 Ton Bomba Atıldı Londra, 12 (A.A) — İngiliz bar kuvvetleri, son dört gece içinde Ruhr ve Ran havzalarında ve batı Alnan- yada endüstri kederleri üzerine bin ton bomba birakmırtir. Saint Nazaire baskını Londra, 12 (A.A) — Hava Narm- ğı baberler dniresinin tebliğ: Oİn- giliz hava kuvvetleri tayyarelerinin aldığı en son fotograflar Saint - Ne- zaire havuzu (kapımın Campseli Town destroyeri tarafından tarnam!y- le yerinden çikarılan — yamrı yumru bir hale beti taraftaki duvara yas- 6 İlandırılmış' olduğunu göstermektedir. beklenmektedir, Hindistan Japonlara da Boyun Eğmiyecek i Kongre Reisi Azad Şöyle Diyor: “İngiltere, Hint Milletini | Mesul Bir Duruma Sok- | mazsa Müdafaa İşini Başarâmıyacaktır.. Gandi Yeni Delhi, 12 (A.A) — Kon- gre reisi, Azad, Stafford Cripps'e kongrenin aldığı kararların se - beplerini izah eden bir mektup göndermiştir. Azad bu mektupta şöyle demektedir: “Köngre, şu neticeye varmak meebüriyetindedir ki, İngiliz hü- kümeti, Hindistan kendisini teh dit eden saldırış ve istilâlara karşı tesirli bir tarzda müdafaa etmekten ziyade, ayni Hindistan mümkün olduğu kadar daha faz la zaman idareye devama büyük ehemmiyet vermekte ve bunun için de. dahili aytkıkları destek - lemektedir . İngiliz hükümeti, Hint milleti. ni kendisini müdafandan mesul bir duruma sokmaz ve Hint mil- letine bu mesuliyet hissini ver - mezse, Hindistanın müdafaasını müessir bir tarzda başaramıya - caktır. #7 Devamı Sa. 2Sü,5 Mübadele Edilen İngiliz Esirleri İskenderiyede İskenderiye, 12 (AA) — Son İn- gilir « İtalyan anlaşması gereğince İz- mide mübadele edilen İngilir hasta hı harp esirleri İskenderiyeye lerdir. Bunlar İngiltereli, Afri. Yeni Zelândalı ve Yeni Bulgar Kabinesi Sofya, 12 (A.A) — “DN.B,,, Kral Boris bu sabah, işe bat yen! Filof hükümeti üyelerini kabul etmiştir, Bugün öğleden sonra hü- kümetin uzun bir birdirik neşretmesi Fener stadında yapılan dünkü Galatasaray - Beşiktaş karşılaşmasından bir görünüş (Spor Haberleri 2 inci sayfamızdadır) HerTarafta Buzlar Çözülüyor Alman Tebliğine Göre Kerç'teki Yeni Rus Taarruzu Püskürtüldü Berlin, 12 (A A.) — Alman teb liği: Kerç yarımadasında tank ve hava kuvvetleri himayesinde ha - reket öden mühim düşman küv - vetlerini yeni hücumları da püs- İkürtmüştür. Yeniden 14 tank tah rip edilmiştir. Alman savaş uçakları Kafkas- ya sahillerindeki liman tesisleri. ne hücum ederek bir Sovyet yol cu vapurunu bombalamışlardır. Doğu cephesinin merkez ve şi mal kesimlerinde d an Tm telif noktalarda yeniden muvaffa kıyetsiz hücumları teşebbüs et . miştir. Şimal buz denizinde sav. Ni lunan bir vi ederek iki 477 Devamı Sa. 2Sü.4 | Laval Vichy'de Mrl. Petain ve Amiral Darlan İle Uzun Bir Görüşme Yaptı Vichy, 12 (A-A.) — Emin bir kaynaktan öğrenildişine göre, M Pierre Laval, cumartesi günü Vi. chy'de Fransa devlet şefi Mare- sal Petain ve Başvekil muavini Amiral Darlânla uzun bir görüş me yapmıştır. Bunda başka u- mumiyetle iyi haber alan Fransız mahfillerinde devlet şefinin hu. susi sivil kalem şefi M. Dumou- lin de la Barthete, cumartesi gü! nü istifasını vermiştir. l Dün Geceki! Yaralama Karısını Sinemada Bir Erkekle Gören Bir Marangoz İkisini de Ağır Yaraladı Dün akşam saat 20 de Çenberli taş sinemasında bir aile faciası olmuş, karısının başka bir erkek le birlikte locadan çıktığını gö- ren Bekir isminde bir adam, er- keği tabanca kurşunu, karısını da bıçakla yaralamıştır. Hâdise şöy. le olmuştur: Marangoz Bekir akşam Üstü e- vine gitmiş, karısı Sevimin sine maya gittiğini öğrenmiştir. Bekir Sevimi bulmak için sinemaya git mi şve oynanan film bitip elek - trikler yandığı zaman onu aramı Şa koyulmuştur. Bir aralık Bekir $ İlalânları alınmak killiklere gönderilen bu projenin E Nel Ene BAŞVEKİLİ . İNGİLYERE W. ÇÖRÇİL'in MARP NUTUKLARI BU HARBİN İÇYÜZÜ Tercüme eden: MALDUN YAŞAROĞLU Tanesi 100 kuru AHMET HALİT “ KITABEVİ ! | | İ İngiltere Müdafaadan Taarruza Geçiyor Londrada Bu İşe Ait Plânlar Etrafında Görüşüldü Bir İngiliz Nazırı, Harp Talii Çok Yakında Değişecektir, Diyor Londra, 12 (A.A) — Britano- va ajansınm diplomatik muhar - yor: General Marshall ve ry Hopkins'in Londrada leri müzakereler büyük bir-önem almaktadır. Mihvere karşı bir ilkbahar veya yaz mü. cadelesi plânlarının görüldüğü üzdeki teeyyüt etmektedir. Ön birkaç ay mesi İ slinse: dünç verme ve ki ll arşa mesi öl Sadi yeli pıyer, İlkbahar ve yaz ayları İ- Londra, 12 (A.A.) — Pazar gü dinde minvere kür Yapaasak ir. toplantıda Ni mücadeleye alt plânların bu ko- nuşmalar esnas.nda (hazırlandığı delen haberlerden anlaşılmakta | “Harp talihi değişmek üzere - dır, Yukari resimde, General | dir. Bunun nasıl ve ne zaman ola Marahall' görüyoruz, cağını söyliyemem. Fakat, pek ya A5” Devamı Sa, 2 Sü, 7 Belediyeler için Gelirkaynakları Nakil Vasıtası, Elakirik,.Havagazi ve Telefon. Mükâleme Ücretleri İle Yol Vergisine Bir Miktar Zam Yapılması Düşünülüyor Muhtelif sebeplerle masrafları arlınış olan belediyelerin açığını kapamak maksadiy iye Vekâleti, bazı belediye vergi ve resimlerinin arttırıl çin bir kanun projesi hazırlamıştır. Mü tere alâkalı ve faturaların tutarına ilâve oluna- caktır. Projede belediye hudut ları içindeki mükelleflerin yol vergilerine bu verginin yarısı ka dar bir belediye hissesi zammı ya pılması kabul edilmektedir. Yol vergisini bedeni mükellefiyetle ö- diyenler musyyen . mükellefiyet müddetinin yarısı kadar belediye hudutları içinde ve belediye he - sabına çalışmıya mecbur tutula caklardır. esasları şunlardır: Belediye hudutları içinde işle- yen tramvay ve otobüs gibi na kil vasıtalarının ücretlerine her bilette 2 kuruşa kadar ve hava gazi ve elektrik ücretlerine de ki- İovat başına 2 kuruşa kadar bir zam yapılabilecektir. Elektrik ve havagazini muharrik kuvvet ola rak kullanan mücsseselere yapı lacak zam 20 parayı geçmiyecek. Malta'da Bir Muhrip Bombalandı Berlin, 12 (A.A) — “Tebliğ”: Mal- ta adasındaki askeri tesislere yapıl hava alımlarında bir İngiliz destre bir çok ta misabet almıştır. Alman av“ cıları nda üzerinde yapıl 3 İngiliz uçağını dü- ir. Telefon mükâleme ücretlerine de ticarethanelerde yüzde 20, ev- ilerde yüzde onu geçmemek üzere bir zam yapılacaktır. Bu zamlar!ş YUTTURAN HAPLAR izmirde kendi eliyle nişastadan yaptığı hapları kinin diye piyasaya süren bir Musevi adliye- ye verilmiş... Acaba bu suçluya verilecek ceza ne- dir? Hem vurgunculuk, hem sahtekârlık yaptı - ğından dolayı katmerli olsa gerektir. Fakat me- sele o kadarcıkla da kalmıyor. Ortada pek acıklı bir nokta var... Malaryalı bir hasta düşününüz ki, geleceğini ense kökü ağrılarından ve sırtında dolaşan kötü haber ci ilk titremelerden anladığı sıtma nöbetini önlemek için ©eza deposuna koşuyor; kinin yerine bü nişasta parçalarını satın alı. yor; ümitle yutuyor. Bakıyor ağrılar çoğalmak ttremeler sıklasmaktadır. Nihayet zangırtı, ateş, kendini kaybediş ve ter Ertesi günü adamcağız bitkin bir haldedir; gözleri beler- miş, rengi kararmış, posaya, paçavraya dönmüştür. Düzenbazlı- ğa uğradığını hatırına getirmiyerek ve ilâcın tesirsizliğini geç aldığına vererek uydurma komprimeleri, daha doğrusu hapi yutmakta devam ediyor. Haydi yine nöbet... Hem de eskisinden yıkıcı! “Yataktan çıkamamış, işine gidememiş, serilip kalmıştır. İşte Samuelin yaptığı marifet budur.. Beş on liralık kâr için va. tandaşlarımızı canlı cenazeye çevirmek, onları iğneli fışıdan ışiğı kalmıyan bir işkenceye sokmak, hayatlariyle oynamak! Görülüyor ki, bu herif yalnız vurguncu değildir. sahtekâr da değildir; irktaşları, dünyanın birçok bölgesinde inim inim inler- ken yurdunda rahat rahat oturup ferah forah ekmeğini yediğ vicdanlı, merhametli bütün mânssiyle centilmen bir milletin sinsi bir düşmanıdır. İzmirlileri tarikin bile henüz zapta geçiremediği yeni çeşit bir işkenceye soktuğundan dolayı Samvele verilecek ceza Ans. 3oluya sürgün edilmek olacaksa bari, ufak bir şefkatsizlik göste rerek sivrisineği bol bir yer seçseler ve sıtmaya tutulunca da ona kendi yaptığı hapları yuttursalar, onu bu haplarla tedavi etse. gr Devamı Sa.2Sü.1 ler... Az günde şifasını bulunca adalet gerçekten yerine gelmiş olurdu!