4 Mayıs 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İSTANBUL! Ankara caddesi No, 102 —— TELGRAF: TAN, İSTANRUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 —— MAYIS 1942 Hitler - Mussolini Görüşmesi SEKİZİNCİ YIL — No. 2409 Alman ve İlalyan gazetelerinin! heşriyatından çıkan mâna, Al-j m İtalyayı Eğer bu doğru İse, Şark cephesi ül tesiri anlamak güç M. Zekeriya SERTEL vakit mühim rifesinde buluşma ne getirmiş buluş Alman ve İtalyan de: Tinin bu defa ilkbahar eşiğinde ve mühim hâdiselerin beklendiği bugünlerde görüşmeleri bir çok : hmin ve faraziyelere yol açmış ar, i iç yüzünü Lonaca ve Vaşingirmun © bilmesine imkân Yoktur, bu sebeple İtalyadaki huzuruuznuk dolayisiyle Hitlerin Mussoliniyi teskine (çalıştığı, ve yahut bir sulh müzakeresi için bazırlık yapıldığı ve sair? hak- unda Londsu ve Vaşington kay- Kaklarından çıkan haberlere pek İnanılamaz. “Hitler, Mussolini görüşmesi - Bin içyüzünü, ancak Alman ve İtalyan gazetelerinin bu müna- tebetle yaptıkları neşriyattan çı- karabiliriz. yan gazetel iki devlet reisinin görüşmelerine ai blarak yaptıkları tefsirlerde mih- Ver şeflerinin muhtelif harp Sa- halarında kullanılabilecek kuv Vetlerin hudutsuzluğunu müşa- bede ettiklerini ve bunların ne- telerde ve nasıl kullanılacağını Kkararlaştırdıklarını.. yazıyorlar. Corriera Della Sera gazetesi hat- lâ daha ileri giderek diyor ki: “Harbin yakındaki” gelişmele- tinin icabı olarak, iki mihver fi tarafından iki memleket a5- Mandalay'ın işgali ile kesile: yolundan bir görünüş: Birman- yadan (o develerle o mühimmat sevkedilirken, Köşede; Hindistan Başkomutanı General Wavell n Çin Harekât 12 Adaya Karşı Hava Akınları Akdenizde #ÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Harp Yeni Bir Safhaya Giriyor Salzburg'ta Verilen Kararlardan Bahseden M. Gayda Diyor ki: "2Mihver Devleti İçin Artık Tek Cephe ve Değişebilen Bazı Tâli Kesimler Vardır,, Roma 3 (A.A) — M. Gayda “Giornale d'İtalia,, gazetesinde yazdığı bir makeledc bilhassa şöyle diyor:, “Salzbourg görüşmesi İtalya i- le Almanya arasındaki sıkı daya- nışmayı teyit etmiştir. Herkes anlamıştrı ki, bu görüşme har- bin yeni ve daha sıkı bir safha- Sının başlangıcıdır. Alman - İtal yan dayanışması bu yeni safhada kendini daha geniş ölçüde göstere eektir.Birçok hedeflere çevrilecek olan yeni harekât hakkmda tah- minlerde bulunmak faydasızdır. | Bunlar askeri sırlardır. Fakat umumi olarak vaziyeti şu suretle tesbit etmek mümkündür. 1 — Mihver ve Japonya tam ve kat'i zafere kadar harbe de- vam etmeğe azmetmişlerdir. 2 — Mer iki mihver devleti de mu- Bzzam miktarda askere ve mi yo sahip bulunma ka her iki me yil tam İnkişat puşt, A5” Devan 2,Sü.5 BİR JAPON HEYETİ FRANSADA Heyet Âzası Vichy Lal Yİ Ga fe: , Birmanya Cephesi Sarsıldı Londraya Göre Japon Hamlesini Geçiktirmek Artık İmkânsızdır | Fakat Mukavemete Devam Edilecek Londra 3 (A-A.) — İngiliz mah filleri, Mandalay'ın Japonlar eli We düştüğü haberini henüz teyit” etmemektedirler. Fakat son haf. ta içinde Birmanyada olan hâ seler, buradaki müttefik küyvet- lerin İngiliz hava taarruzlarıma maruz kalan Bingazi limanından bir görünüş: “Evvelki batan veya hasara uğrıyan gemiler hücumlarda li Taarruz Çok Yakın Görünüyor —— Almanlar, Harekâtın Kıştan Önce Bitirile- miyeceği Kanaatinde Astrahan - Arkangelsk Hattına Bu Yıl Varılacağı Berlinde Ümit Ediliyor Lg Milli Şefimiz Hipodromu Şereflendirerek İlkbahar At Yarışlarının ncisini Takip Ettiler Ankara, 3 (TAN) — İlk- | lardır. Mili Şefin hipodroma bahar at yarışlarının birincisi | gelişi, binlerce halkın coşkun bugün şehrimizde yapılmıştır. | sevgi tezahürlerine vesile ver Milli Şefimiz İsmet İnönü, | miştir. yanlarında sayın relikaları bulunduğu haldcı hipodromu yereflendirmişler ve yarışları sonuna kadar takip buyurmuş spaamksaşasyeyesaekaaassak casa, Vekilleri de yarışları takip i- çin hipodroma gelmiş bulunu- yorlardı. M. Roosevelt ; ; İ eri kuvvetlerinin müşterek ça- Jişmaları hakkında verilen karar- İarın yakında muhtelif harp se- halarında tezahürlerini görece » Biz. Almanya nasıl Akdenizde temsil ediliyorsa, | İtalyanın da &yni nisbet dahilinde şarkta bol- Şeviklere karşı yapılan harpte temsil edilmesi lâzımdır. Mihver tlevletlerinin askeri plânların da şarktaki Rus cephesi ile ce- Muptaki İngiliz cephesi birbirle- Kine o suret'e bağlanmıştır ki, iki Muttefik müşterek zafere ulaş - Mak için iki cephede sıkı bir iy birliği yapmak lüzumunu duy - Paaktadırlar.,, İtalyan gazetelerinin bu weşri- Yatın Alman matbuatının ne: Yatı tamamlamaktadır. Dün Tekrar Başladı Leros Denizaltı Üssü İle Bazı Hava Alanları Bombalandı Kahire 3 (AA) — Orteğark İngiliz hava kuvvetleri pazar teb- liği Cuma gecesi bomba uçakla rımız Atina civarında Menidi, Rodos adasında Maritea hava a- lanlarını ve Leros adasında Por- tolaki denizaltı üssüne iyi netice- lerle tâarruzlar yapmmslardır. Ay ni gece, uçaklarımız, Libyada da hareket yapmışlardır. Bingazi li manı tekrar esas hedefi teşkil et- miştir. meti güçleştirecek bir zâaf arzet tiği hissini . vermektedir. Hava kuvvetlerinin azlığı kendisini gös termiş ve kefesi bu derece ağır bir tarzda bir tarafa yatınış olan teraziyi düzeltmek için ferdi ce- saret gösterileri, bilhassa gönül lü Amerikan pilotlarının ki manlıkları kâfi gelmemiştir. Daha bâştanberi müşahitler, İngiliz ve Çin kıtalarının Bir | lar içinde çarpıştıklarım anlamış bulunuyorlardı. Birmanyada mu- kavemet, Uzakşark. aarp sahme- sinde umumi vaziyetin değişme- İsiyle yapılmıştır. Bugün hâdise- İler gösteriyor ki, lüzumu kadar zamsn kazanılması imikünsiz ol- sine kadar vakit kazanmak, gaye | Hükümeti Erkânı İle Temaslar Yapiyor Vichy 3 (A.A) — Fransa as- keri kuvvetleri başkomutamı Ami ral Darlan, Berlin ve Römlk'daki üçlü pakt muhfelit komitelefi Ja pon heyetleri başkanları Amiral Nomura ile Amiral Abe'yi res men kabul etmiştir. Japon Ami- ralleri şerefine Japon büyük elçi- İliğinde bir öğle yemeği verilmiş İve Amiral Darlan ile M. Pier Laval yemekte hazır bulunmuş - lardır. Amiral Nomuru, bugün öğleden sonra Başvekil A, Laval tarafından kabul edilecektir. Beğvekil her iki Amiral şerefine bir sişam O yemeği Amerikada 4 Muhrip Denize İndirildi Birleşik Amerika doğu kıyısın- da, bir limandan: 3 (A.A) -— Bu gün 15 şer dakika ara ile 4 Ame- rikan muhribi denize indirilmiş- tir. Tören, Birleşik Amerikanın gittikçe erten deniz kudretinin heyecanlı bir gösterisini teşkil etmiştir. Amerikada Tevkifler Vaşington, * 9 (A, A) — 7 İlkkâ- İhundanberi, Birle Amerikada 8332 İyabancı tevkif edilmiştir. e Bunlarm rasında Japonlar, Almanlar ve İtal- yarlar vardır, Mevkuflerdan o 5794 kişi muhkeme edilecektir. Yakında Londraya Gitmek Niyetinde! Stockholm 3 (A.A) — Atfon Tidningen gezetesins Londradan bildiriliyor: Londrada dolaşan bazı şaylala- ta göre, reis Roosevelt yakında Londraya gitmek niyetindedir. Maliye. İktısat Vekilleri Ankaraya Gittiler Şehrimizde “bulunan Maliye Vekili Fuat Ağralı ve İktisat Ve- kili Sırrı Day dün 'akşatrik! tren- le Ankaraya dönmüşlerdir. İtalyan tebliğine göre Roma, 3 (A.A) “Tebliğ, bahki #olkisher Beobachter ga-| zötesi Hitler « Mussolini mülâka! tından bahssden bir yazısında! Bunlar ısöylüyor: “İtalyanın şark“cepbesinde an- tak üç fırka askeri vardır. Hal- buki harbin ntukadderatı şark Gephesinde — anlaşılacaktır. Al Manyanın zaferi, müttefiklerin Zaferi demektir. Bu sebeple İtal- Yanın şark cephesine daha fazla © üsker göndermesine ihtiyaç var» dır. İtalya bu zarüreti anlamalı ” * u neşriyattan anlaşılan şu- B dur: Almanya Libya ve. Sicilyaya Mühim imiktarda Alman kuvveti Bönderdiği halde, İtalya şark <ephesine “bu yıl fazla kuvvet göndermekten çekinmiştir. Ak- denizin mutedil ikliminğ alışkın “lan İtalyan askeri için Bus ikli- İni sert gelmiş ve bu yüzden şark “ephesindeki İtalyan kuYyetleri Gok kayıp vermişler ve bağli her- Pülanmışlardır.. Bu defa Ajman- Ya müttefiklerinden taze küvvet- İer istediği gibi, İtalyayı da şark “ephesine daha fazla ri ve dermeğe davet etmiştir. rin Mussoliniyi görmek ihtiyacı- Yu duymasının en büyük s6b rinden birisinin bu © aşılıyor. Şüphesiz ki, yeni başlıyacağı bu sirad Şelinin hâdiseleçi Tek pe Düşman, Rodos ve Gera adaları- Da bir gece akını yapmıştır. Ha- sarlar hafiftir, insanca kayıp yok tur. Bir İngiliz tayyaresine ise bet vaki olmuş ve tayyare, Ge- ranın doğu cenubunda denize düş müştür. Pire çevresinde ve Atina dola- yında da İngiliz tayyareleri bir- kaç bomba atmışlardır. Birkaç ev hasara uğramış, ahaliden bir'k ölmüş, beş kişi yaralanmıştır. Ap Devamı; Sa-2, S0: 6 1 muştur, #77 Devamı: Sa, 2, Sü. 3 verecektir, £7r Devamı: Sa.2,Sü. 2 ——— ——— Rapid, Beşiktaş i 2-2 Berabere Rumenler, Haftaya G. Sarayla Karşılaşacak (Dünkü maçın taf silâtı ikinci sayi amızdadır.) Şark cephesinde kış harbi esna- sında Almanların terkettikleri araziyi ve buzünkü sephe hat- tını gösterir harita Ek Stokholm 3 (A.A.) — Askeri imahfiller, Alman taarruzunun pek yakında başlıyacağı mütalea- sında bulunuyorlar. Bununla be- raber, bu mahfiller, bütün kış cepheler tutan birliklerin, bu ta- arruzdan evvel değiştirilmesi lâ- zım geleceği fikrindedirler. Rostof bölgesinde hava faali yetinin arttığı ve Alman ve Rus kuvvetlerinin toplanmakta oldu- ğu kaydedilmektedir. Kırım ve Ukraynada arazi tamı- Fakat çephe hattına büyük birer mani olmakta devam ediyorlar, Don ve Donetz nehirleri bazr bölg». lerde 50 kilometre genişliğinde bir hayı kaplamak suretiyle akıyorlar. İsveçte çıkan "Nya Dagligt Alls- handa, gazetesinin Berlin muhabirine söre, bu sene karların erimesi devresi mutağa nazaran çok uzun sürecek ve büyük harekkt yapmıya elverişli zaman çok kısa olacaktır. Ruhun iğindir (ki, Berlinde harbin! 49” Devamı: Sa. 2, Sü, nl Seçerken İSKAMBİL KÂĞIDI DAĞITIM! “Ygpsnaf, satıcılar ve kahveciler iskambil kö ğıdı darlığından şikâyet “ettikleri içir yarın geniş ölçüde tevziat yapılmasma karar v&- riliniştir.,, Gazetelerin yazdığı işbu haberde “bi: utangaçlık, veya kabahati yüze vurmamak İçin © olsa gerek - kumarhane ve kumarbaz isimler geçmemiş. Kimbilir, oyun meraklıları o “geni Şe © ölçüde tevziat,, müjdesinden ne kadar sevinmişlerdir. “Adan 47 sen de, demişlerdir, yağ da, bal da yok olsun... İskambil kâğıd. | bol yal,, Şurasını hemen söyleyivereyim: Elimi yazı kâğıdındar başkasına sürenlerden. olmadığım halde iskambil kâğıdı dağıtı- mını tenkit edecek değilim.. Zira bilirim ki kumarbaz, kâğıt kumar oynar. Eski hapishanelerde iğrenç mahlükçukları yarışa” çıkararak birbirinin parasını yutanları hepimiz işitmişizdir. İs- kamibili ortadan kaldırmakla kumar önlenmiş olamaz. Zaten kumarla mücadeleyi, hiç bir devlet. hiç bir devirde başaramamıştır. Bu savaş İsanın doğumu tarihinden bağlar Zar ve aşıkkemiği eski Yunanistanın baş oyunu idi; Romad3 İmparatorluk kurulunca talih oyunları yasağı başlamış, fayda vermemişti; zira Sezar bile azılı kumarbezdı; yasağa aldırılmı- yarak ortaya keselerle değil, kasalarla para konurdu. (Dama), Roma devrinin, (tavla) XIL ve (iskambil kâğıdı) XIV, asırların icadıdır. XVHL asırda (piket) oyununu Fransızlar, (laşkene) yi Almanlar, (vist) i İngilizler bulmuşlardır. (Pöker) ve (briç! asrımızın yadigâridir; Avrupa İçin şatranç Harunürreşidin Şari mana hediyesidir. Sözün kısası, vahşi veya medeni olsun, in san doğuştan kumarbazdır; bâşka hayvanlardan yalnız konuş kanlık ve alet yapıcılığiyle değil, bu hoktâdan da syrilik göste ririz. Şimdiye kadar insandan gayri, kumarbaz hiç bir hayvana raslanmamıştır. En zekâlı ve hileci olan tilki bile aklındân kü- mari geçirmemiştir, ma! şi Bütün bu sebeplerden dolayıdır ki, iskambil kâğıdı dağitıl- mak suretiyle kumarbazların sevindirilmesine İlişmek aklimdan geçmez. Hele serleri yüzüstü ellerinde kalan ve geşimleri yak nız kalemlerine bağlı bulunan muharrirlere de kitaplarını bösa- bilmek için matbaa kâğıdı verilir, onların yüzleri dahi güldürü" lürse iskambil kâğıdı dağıtımına hiç diyeceğimiz kalmaz!