8 Mayıs 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN EVİ İSTANBUL Ankara caddesi No, 102 TELGRAJ —— TAN, İSTANBUL TELEFON: 24310, 24318, 24319 s Mahr Çeki Odun Dünkü toplantıya riyaset eden Vali Lütfi Kordar Bu İsrafların Önüne Geçemezmiyiz? Mademki şeker (İstihlikini azalt mak istiyoruz, o hslde lüks şeker yapılmasını da menetmeliyiz, Son- ra lüks peynir imalini yanak etmek peynirden ibaret w bu gıdadan mah- sını, temine, çalışabir larımız: açlıktan ve ölümden kurtarmak için, eğer icap ediyorsa, birağın kolaylıkla vaz- geçmek mümkündür. Fakir halkm gıdatını teşkil edebilecek olan bir kısım maddelerin pasta imalinde kullanılarak israf o edilmesine de cev memek İlzımdır, M. Zekeriya SERTEL H dolayısiyle iktisadi ha- yatımzda husule gelen darlığı karşılamak için hükümet. Şe alnan ve alınmakta olan ted- hirler arasında bazıları vardır ki, ya görülen maksada uymayan veticeler vermekte, ya teferrüata ait bir nokta ihmal edildiği için lüzumsuz darlıklara sebep olmak tadır, ' Bunlardan birkaç misal ver - İnek istiyorum. Meselâ şeker fiyatları yüksel tilirken ortaya sürülen sebepler- den biri de istihlâki azaltmak ihtiyacı idi. Çünkü memleketin se mede harcadığı şeker miktarı 120 bin tondur. Halbuki fabrikaları. mizm istihsali 80 - 90 bin ton a- Tasındadır. Aradaki açığı dışarı. dan getirtilecek şekerle de kapat mak mümkün değildir. Bu sebep le şeker ihtiyacmı karşılamak için istihlâki azaltacak tedbir al- Mmuıya lüzum görüldü ve şeker fi- n 115 kuruşa çıkarıldı. Halbu. i şekercilerde lüks şeker yapıl- Masına müsaade edildi. Şekerci dükânlarının bir senede kaç ton şeker sarfettiklerine dair elimiz. de bir rakam yoktur. Fakat mü. him kütlenin şekerden mahrum kalmasma mukabil şekereilerde bol bol her nevi şeker bulunması garip ve biraz da hazin bir man- Zaradır. Mademki şekerin istihlâ. kini azaltmak istiyoruz, o halde halkım mahrumiyetine karşı bir nevi acı bir istihza teşkil eden bu israfa neden müsaade ediyo - ruz? * * Hyasada peynir bulunmama. ması, günün meselesi ol « muştur. Bunun sebebini dün mu- barririmiz Lütfi Arif okuyucula. Tımızs anlatmıştır. Çünkü süt az. dır ve pahalıdır. Sütün 30 kuruşa satıldığı bir zamanda dört kilo sütten bir kilo peynir çıkaran Peynirciler mallarını fiyat müra- kabe komisyonunun tayin ettiği 70.80 kuruşa satamıyacaklarını söylemektedir. Bu sebeple de pey hir yapılmamaktadır. Halbuki diğer taraftan Yüks peynirlerin VAR Detam: Sa,2, Sü. 4 X ukat Ofis işe Başladı . İlk İş Olarak İstiranca Ormanlarından Şehre 20,000 —— 'EKİZİNCİ YIL — No. 2413 Getirtiliyor Mahrukat ofisi kadrosu Veki)- Je: Heyetinden çıkmış ve şehri. mize tekliğ edilmiştir. Ofis, dün- den itibaren faaliyete geçmiş bu- lunmaktadır. Vali, Ofis müdür musvinliğine belediye levazım ve temizlik işleri müdürü İzzet Gü- ney'i tayin etmiştir. Dün sabah vilâyette Valinin ri- yasetinde yapılan bir toplantıda mahrukat ofisinin çalışma tarzı. na sit esaslar üzerinde bir görüş- me yapılmıştır. Bir kısım top- tancı tacirlerin de hazır bulun. duğu bu içtimada, ofisin tacirler-| le rekaböte girişmiyeceği ve on- ların istihsal yaptıkları bölgeleri tahdide uğratmıyacağı noktası üzerinde durulmuştur. is, ilk iş olarak İstıranca or. manlarında hazır bulunan 20 bin çeki odunun şehrimize getirilme- si için faaliyete geçmiştir. Ayrı- ca, şehire odun getirterek bunları ofise sıtmak İstevenler bulunursa ,bunların teşebbüslerinden de isti- fade edilecektir. Kömür için de Bulgaristana sipariş verilmek ü- reredir, Diğer taraftan, Kadıköy, Üskü. dar, Beşiktaş, Kasımpaşa ve Yeni kapıda birer depo açılacağı anla- sılmaktadır. Diğer depoların yi leri de ihtiyaca göre tesbit olu- caktır, Rusyaya Malzeme Sevkiyatı e 4 Büyük Bir Kafile Yerine Vardı emine Yalnız Bir Kruvazör İle 3 Şilebin Batfığı Anlaşılıyor .— Almanlar Atlntikte 22 Gemi Batırdı Londra, 8 (A.A) —. Amirallik tebliği: Şimal büz demiztarle son zamanlarda yapılan hareketler hakkında şimdi bazı malümat ver mek imkânı bulunmuştur. Bu ha reketler, birisi Rusyaya önemli harp malzemesi nakleden diğeri şimali Rusyaya mal nakletmiş 0- lup avdet etmekte bulunan gemi- lerden mürekkep iki kafilenin ge çişi esnasında yapılmıştı Düşman, günlerce müddet ha. fif deniz üssü kuvvetleri, denizal te gemileri ve tayyarelerle şid - İ detli teşebbüsler yapmıştır. Va -| © kat Rusyaya gidecek olan malze. menin hemen tamamı gideceği li mana varmış, yalnız avdet etmek ie olan üç gemi kaybedilmiştir. Kafileyi himaye etmekte olan gemi. lerden Edimburg kruvazörü 13 Ni- Sa “GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ —— ( Doğu Asyada Evvelki gön gelen bir Çungking tebliği, Çin kuvvetlerinin değu- da 4 koldan tanrruza (geçtiğini bildirmiştir. Bu taarruzların İs tikametini aşağrdaki haritada ek- larla gösterilmiştir. Asya: diye kadar Japon İşgali altma gi“ ruzunun hangi istikamette inkiçaf ettiği de okl göeterlimiştir, Te a a Fevkalâde H DÜNYANIN EN Y CONS, ÜK SAATİ ERON TIN an hamamı allerde Mal Iktisab Eden Memurlar Lâyiha Bugün Görüşülecek hama — maş Kn : 155 ri Çin Tsarruzu Japon 5 NN Dİ NN Vichy, Hâlâ Bir Karar Veremedi Paris Gazeteleri Seri Şekilde Harekete Geçilmesini İstiyor Donanma Toulan'da Emir Bekliyormuş! Londra, 7 (A.A) — Afi bildi- riyor: Daliy Express gazetesi, Fransız kabinesinin dünkü toplan tısmdan bahsederken bu toplan - tıda mühim kararların verildiği - pi yazıyor. Bilindiği veçhile kuv- vetçe dördüncülüğü muhafaza €- den Fransız filosuna Darlatı tari fından vetilen talimat Vichy'nin kat'i kararının ilk işareti olacak- tır, Bu talimst'yakında anlaşı'a- ır, Tulon'daki filo denize a. çılmağa hazır bir vaziyettedir. Paris gazeteleri karekete geçilmesini istiyor Ankara, 7 (Radyo gazetesi) — Pariste çıkan ve Alman kontrolü A3r Devamı: Sa, 2, Sü, 3 Fransız Başvekili M. Laval bir müşavere eğnasında Mongolistan Ge EN Madagaskar harekâtı etrafında beyanatta bulunan Mr. Churchill Madagaskarda Harp Bitti İngilizler Vaziyete Hâkimdir 0 ii / İtarla askeri mensupl İY ME ; 17 ei e vana 01/7 İN “ N öng 7 ir ar Birmanya Harbi Son Safhada Şimaldeki Müttefik Kırsvetler Müşkül Bir Duruma. Düştü İngiliz Kıtalarından Haber Alınamıyor Çunking, 7 (A.A) — Çin âs - keri sözcüsünün bildirdiğine gö- re, Birmanya yolunda Japonlar Yunnan eyaleti hududunun beri tarafirida takriben kırk kilometre lik bir mesafede bulunan Şefanga kadar * ilerlemişlerdir. Şindvin nehrinin sahilinde bulunan ve Monywa yolu ile Jehu'ya kâdar ilerlemiş olan Japonlar Manda - lay bölgesinde Çinlileri muhasara etmek için şarka doğru dönmüy lerdir Bu bölgede Çinliler Japon ların Mandalay'dan şiftüte doğru ilerlemelerine karşı koymakta - dırlar. > İngiliz kuvvetirinden hiç bir haber alınamıyor Londra, 7 (A.A) — Selâhiyet. tarımahfillerde söyle denilmekte dir; Birmanyadaki İngiliz kuvvet Franzıs Kuvvetleri | Teslim Oldu, Deniz | Üs İsaal Edildi | Londra, T (A.A ) — Resmen bil atrilıyar: Diego - Suarez'de her türlü mukavemet sona ermiştir. Hâlen teslim şartları hazırlan - maktadır. Küçük Diego şehri dün akşam kıtalarımız tarafından İş - xa) edilmistir. M. Churehill'in izahatı Lonira, 7 (A.A.) — Avam Ka. imarasında' “Bügün Madacasker hakkında , beyanatta bulunan lerinin Chindwin vâdisi uzunlu - dunca kendilerine bir yol açmak için çarpıştıkları şimdiye . kadar hiçbir. haber alınamamasındı anlaşılmaktadır. Bu kuvvetlerin şiddetli bücumlara maruz kalıp kalmadıkları henüz malüm değil dir. Hindistanın hava nakliyat AF Devamı" Sa 2 Sü 8 ) | Piyangoda "4936 No.lu Bilet ?o,oo0 Lira Kazand Churchill demiştir kiz “Mökmün olduğu kadar kan! &7 Devamı: Sa, 2. Sü. 6 i © Jâste İkinci sayfamızdadır İ : 777) YENİ HÜKÜMLER Gelirleri İle Yaşayışları Mütenasip Olmıyanlardan Servetleri Hakkında Bir Beyanname İstenilecek Ankara, 7 (TAN) — Memur dan fevka iktisap eden.| ler hakkındeki kanun lâyihssi fecliste görüşülecektir. Uâyihanu ibesinde| fevkalâde hal - bilistifade şahsi menfaat. lerini temin maksadiyle barı ah- lâk düşkünlerinin devlet ve mil- .et aleyhine olarak bir takım sui. istimaller yapmıya | başladıkları ve bu suretle gayri meşru ikti - saplara kalkıştıkları | işitilmekte ve görülmektedir. Bu gibi halle re kalkışanlardan yakalananlar| hakkında kanuni takibata teves.; sül olunmuş ve Yazıları mahküm edilmiştir. Fakat bu gibi hallerin tevali ettiği ve ati için önüne geçilmez bir fenalık mahiyetini alacağı yapılan ihbarların çoklu- ğundan anlaşılmaktadır. Vâkıa ihbarlardan bir kısmı. nın hakikate uygun bulunmadığı görülmekte ve bu vaziyetin bazı şahısların idare mekanizmasın- da bulunanlardan bir kısmının suihal ile meluf oldukları hissi ni uyandırmak ve meslek mane- atını kırmak maksadiyle me. todik bir şekilde ealısmalarından doğması ihtimali bulunmaktadır. Bununla bersber memurlar ara- sında akidesi bozuk olanların ken di menfaatini memleket ve millet menfaatine tercih ederek bu gibi in 'sueları işledikleri de gö rülmektedir. Bu kanun maddelerine göre, maaşlı veya üeretli, daim! veya #57 Devamı: Sa. 2, Sü. 1 ——— Almanya, Fas'ta Yeni Üsler Elde Etmek İstiyor! Moskov, 7 (A.A) — Rester bildi- iyor! Benr'den Sovyet ajansma gelen bir habere göre, Alman genel kurma. | yına mensup subaylardan mürekkep, bir heyet uçak meydanları ve tel istasyonları kurmak maksadiyle İyi haber alan mahfillere göre, Fas umumi valisi General Nogues Fransiz Pasma Alman kıtaları gelmesine ma-| haliftir. Diğer taraftan Büşvekil La-| val'in Almanlarm Fastan faydalanmak vie Almanya için sulhü kazanmıy” çalıştığı söylenen Mareşal Brauchitseh Almanya 1942 de Harbi Kaybederse BazıAlman Generalleri Nazilerden Ayrı Sulh İstiyeceklermiş! Ankara, 7 (Radyo Gazetesi) Boston radyosuna göre, Alman Generallerinden bir grup, Ma- reşal Bravchitseh başta oldu- ğu halde toplanmışlar ve Al manya 1942 de harbi kaybederse sulhü kazanmak için bir takım tedbirler düşünmüşlerdir. Harp «aybedilirse generaller ber şey den Nazilerin mesul olduğunu söyliyerek Nazilerden temizlen » miş bir Almanya hesabına müt « tefiklere sulh teklif edecekler - dir. Ayni radyonun Wâve ettiğine göre, Nazilerle hiçbir şekilde sulh yapılmıyscağı gibi, Nazilerin kuk alları ile de bir sulh mevzuu bob olamaz. Boston radyosunun bu haberi. hususundk! isteklerinin kabulü için ve. rar ettiği sanrlvor ni, büyük bir ihtiyat kaydı ile ka bul etmek lâzımdır İkincisi 19 M Ankara, 7 (A.A.) — Kurtuluş savaşının başında Ebedi Şef Ata türkün Anadoluya ilk dofa ayak bastıkları günün yıldönümüne rastlayan 19 mayis spor ve genç- lik bayramında Ankarada bitmek üzere “Gençlik bayrak koşusu nun ikincisi yapılacaktır, Hazır - lanan proprama nazaran, koşu A tatürkün o tarihte Ankaraya ge SEE lişleri istikametinde, Samsun ve Erzurumdan başlıyacaktır. İki is. Ebedi Şeften Şefe Gençlik Bayrak Koşusunun' ayıs Spor ve ! Gençlik Bayramında Yapılacak tikametten gelen ve Sivasta bir eşecek olan atletler yollarına dö vamla 19 mayısta saat 12 de An araya varacaklardır. Her bölge kendi vilâyet hudu' arı içinde bölgesi atletlerini koş vuracak, yol üzerinde bulunan ki; za, nahiye ve köy gençlerine Ebe ii Şeften Milli Şefe ulaşacak ar mağanı taşımak fırsatı verilecek tir. #57 Devamı! 63. 2, Sü, 2 <