12 Mayıs 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

12 Mayıs 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN EVİ İSTANBUL: Ankara caddesi No, 102 TELGRAF: TAN, ISTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 geliş SEKİZİNCİ YIL — No. 2417 Paris civarındaki sanayi müesseselerinden bi in İngiliz tayyareleri GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ arafından yapılan bombar. dıman neticesinde maruz kaldığı tahribat Zehirli Gazi Harbi İçin Hazırlık İngilterede Mühim Gaz Stokları Vücude Getirildi Almanyaya Son Hava Akınlarında Kiel ve Ruhr'da Askeri Hedefler Büyük Hasar Gördü Londra, 11 (A.A.) — Britano- va Ajansının hava muhabirinin temin ettiğine göre, Almanlar Ruslara karşı zehirli gaz kullan - dıkları takdirde İngiliz hava kuv vetlerinin bomba Üloları derhal gaz muharebesine başlıyabilecek bir durumdadırlar. bir mu! barebeyi hin en iyi teçhiz edilmiş bir mem ket olduğuna şüphe edilmemek tedir. Almanyaya karşı yapıla - cak muharebe şimdi hararetli dev rinde bulunan şehirlerin ve gemi lerin bombardımanına karik ya- pılmakta olan mukabeleden da. ha tahripkâr olacaktır. Alman - Mr. Churchill'in Nutkundan Çıkan Mâna Harbin gidişini İngiliz Bagvekili- ituklarından anlıyabilirsinir, Churehili, son - mutikunda, 'a olarak meşeli ve nikbin- Ka karanlık günlerde'en set hakikatleri söylemekten çekinmi- bu defa hâğlselerin ha- lişimiye başladığına inandığını gös- erir, M. Zekeriya SERTEL | ğe Başvekilinin Pazar ak- şamı söylediği nutuk, üç mü, bim nokta üzerinde toplaniyor: 1 — Mister Churchill Alman- yanın şark cephesinde zehirli gez kullanmıya hazırlandığını haber veriyor ve bu takdirde İngiltere - nin de, kendisine tecavüz vâki ol muş gibi, Almanyaya. en: geniş mikyasta zehirli “gaz atacağını bildiriyor, 2 — İngiliz Başvekili *bu defa! nikbindir. Hâdiselerin kendi leh- lerine döndüğüne kanidir. Ve AL manya üzerine başlıyan hava ta. arruzlarını arttırmak “suretiyle Almanyaya lâyik olduğu cezanın verileceğini söylemektedir, 3 — Avrupada ikinci bir cephe &çmak için İngiliz efkârmun gös - terdiği umumi dileği yerine geti- recek bir yol bulunacağını bildir- mektedir. ** Imanyanın, şark “cephesin- de bu defa harbi kaybetti- ği veya Alman ordusunda. ricat başladığı takdirde, son silâh ola- rak zehirli gaz kullanacağı ve'bu maksatla hazırlanmakta “olduğu hakkında son zamanlarda birçok haberler sızıyördu. Alman kimya #anaylinin geceli gündüzlü zehir li gaz yaptığı, bu gazlerin bütün şerk cephesine, fakat bilhassa cep İhenin cenup kısmına gönderil ği bildiriliyordu, Demek ki, Sov- yet ve İngiliz kaynaklarının al dığı haberler de bu malümatı te. yi t etmiştir. Bunun üzerine Chur itleri açıktan açığa bu teh Tikeli silâhe kullandığı takdirde İngilterenin takip'edecöği hare-- ket tarzından haberdar etmeğe lüzum görmüştür. Almanya ze - hirli gaz harbine başladığı tak - dirde, İngiltere de hava üstünlü- ğünden istifade ederek bütün Al manyayı zehirli gaza boğacaktır. Harp halinde bülünan bütün memleketler düşmanm zehirli gaz kullanması ihtimaline karşı hazırlanımışlardır. Fakat şimdiye kadar zehirli gazı yalnız İtalyan anda kullanmışlar, | diğer devletler bu silâha başvur- maktan:, çekinmiğlerdir. . Çünkü bu silâh, “kullönan hakkında da Ankara, 11 (TAN) — B. M, Mec lisi bugün saat -15de toplandı, Ruznamede bulunan maddeler « 'den emniyet umum. müdürlüğü ile gümrük muhafaza ve muame le teşkilâtmda çalışan maaşlı ve daimi" ücretli memurlara bir er tayini istihkak verilmesi hakkın. daki kanunun: ikinci müzakeresi yapılarak kabul edildi. Bundan sonra maadin nizamna irilmek istenilen bazı maddeleri üzerinde konuşul du ve'devlet iktisadi teşekülleri memurlarının tekaüt sandığı hak kandaki kanun lâyihasına geçildi. Malüm olduğu üzere bu lâyiha İ geçen celsede, Bingöl mebusu Fe ridun Fikrinin bir takriri ile en - rümene iade edilmişti. Feridun Fikrinin verdiği bu takrirde ikti. sadi teşekküllerde çalıştıktan son ra.bu teşekküllerin idare meclisi âzalıklarına getirilenler yeni ka- nunun (13 üncü maddesiyle nasıl bir tekaütlük hakkı tanıtmak is. teniliyorsa, devlet memurlukla - rından “idare meclisi âzalıklarına getirileceklerin de, bu âzalıkta ge üklerine sayılması isteni A3r Devamı Sa. 2 Amerikanın Vichy İle Münasebafı Vaşingtona Göre, Çok Nazik Bir Safhaya: Giriyor Nevyork, 11 (A-A) — Vichy i- le Berlin arasındaki münasebet- rin İnkişafı üzerine Birleşik A. merikanın Martinigue ile müza- kereye © girişmesi! Vaşingtonda, Birleşik Amerika - Laval müna. sebetlerinin tehlikeli bir ana yak laştığı suretinde tefsir edilmekte- dir. Vaşington hükümetinin ge. rek-kendi emniyeti, gerekse di- ğer Amerikan devletlerinin em. İniyeti bakımından Fransiz müs- temlekelerinin müttefikler için bir tehdit veya mihver için bir mesnet teşkil etmesine müsaade etmemiye karar verdiği temin e. ki Daylı Si; A Sü, 5'İdilmektedir. Mecliste Dünkü Müzakereler Devlet İktısadi Teşekküllerinde İdare Meclisi Âzalığına. Getirileceklerin- Buradaki Müddetleri Tekaütlü klerine ( Sayılmıyacak Adurrahman Naci Demirağ EN M. Churchill'in Son Nutku Amerikalılar Bunu Çok Cesaret Verici Buluyor Berline Göre Nutuk Buhran Alâmetidir Vaşington, 11 (A.A) — Chur- chül'in dün geceki nutku, İngil tere Başvekilinin şimdiye kadar harp safhalarının tablosunu “çi - zen en cesaret verici'bir nutuk olarak çok iyi karşılanmıştır. Bil hassa Hitlere hitaben, zehirli gaz kullanıldığı takdirde tahripkâr misilleme hareketle! nacağına dair olan ihtarı büyük bir sevinç uyandırmıştır. İngiliz hava kuvvetlerinin mihver İl - an ve smal merkezlerine karşı geniş ölçüde akınlar ve taarruz - lar yapacağını bildiren kısmi çok cesaret verici olmuştur. İkinci bir cephenin kurulması İşini! tesbit eden nutuk parçaları doğru gö - rüşlü ve faydah olarak telâkki e dilmiştir « 477 Devamı Sa, Sü.7 Iyanın bunu bildiği ve şimdiye ka dar gaz kullanmaktan bunun için kaçındığı zannedilmektedir. #jr Devamı Sa, 2. Sü. 6 çinli imiemakalı Birmanyada Japonlar En Şimale Vardılar Şimdi Hindistanın Assam Vilâyeti de Tehdit Altındadır Myitkyina Düştü Tokyo, 1i (A.A) — İmparator luk umumi karargâhı tarafından saat 17,20 de bildirildiğine göre, Japon ordusuna mensup teşekkül ler 8 mayısta Myitkyina şehrini İtamamiyle işgal etmişlerdir, Stra tejik bakımdan pek mühim olan bu şehir Birmanyanın şimalinde bulunmaktadır. Birmanyada faa- liyette bulunan âpon birlikleri düşmanı her tarafta bozguna uğ- ratarag 6 maytsta Lust nehrinin şark sahiline varmışlardır. Myit- kyina harekâtı bu suretle 8 ma- yısta sona ermiştir. Hindistana doğru Vichy, 11 (A.A.) — Ofi: Japon lar, Çunking - Birmanya yolunu kestikten sonra şimdi Hindistan- da Assam vilâyetine karşı tazyik lerini arttırıyorlar. 43 Devamı Sa. 2.Sü.7 MEBUSLARIN TEŞRİİ MASUNİYETİ Teşkilâtı Esasiye Encümeni Bir Tefsir Talebini İnceledi Ankara,11 (TAN) — Urfa me- busu Refet Ülgen'in masuniyeti retedildikten sohra tevkif edildiğ; bilâhare kendisine isnat edilen suçlardan beraat ettiği malüm- dur, Masuniyetinin refinden sonra bir mebusun tekrar Meclisi umu- mi heyetinin kararı alınmadan tevkif edilip edilemiyeceği hak kında Refik İ şe'nin bir tefsir ta- lebinde bulunması üzerine topla" nan teşkilâtı esesiye enöümeni, bir mebusun masuniyeti refedi dikten sonra mahkeme karşısında diğer vatandaşlardan bir farkı 0- lamryacağını, binaenaleyh tevkif dahi edilebileceğini karar altına alarak tefsir talebini reddetmiş- tir. yapmak için İngiltere -| Baş av filolarının himu Amerika 13 Uçak Gemisi Yapıyor —— Tokyo Bombardımanı İçin Tebliğ Neşredildi Yeniden 1 Denizaltı İle İki Japon Muhribi Batırıldı Nevyork, 11 (A.A.) — Ame- rikan donanmasının Japonyaya karşı hava kuvvetini arti için birçok tayyare gemiler: edilmektedir. 13 ta nini inşası muhte ilerlemiş bir ha bulunduğu ve inşaa olunduğu ifşa edi tezgâhlarda gece devam nektedir. ait resmi tebliğ Vaşington,, 11 (ALA) — Harbi İye nazırlığı tebliği: Japonyaya İkarşı geçende bir hava hücumu İyapan tayyareler Birleşik Ame - İ rikanın bomba tayyareleri idi. B İhücumlar gün ortası gay rak bir havada yapılmış ve tayya İreler o kadar alçaktan uçmuştur ki, bir balon barajından sıyrılma ları icabetmiştir. Tokyo, Yogoha- İma, Nagyoya civarında ve daha başka bölgelerde kara ve deniz askeri fabrikaları bombalanmış - barâmnan ko sediyordu,, Bu neşriyat durmuş ve radyo Japor d ikaz ederek, Tokyonun büyük bir reler tarafınd #37 Devamı Sa, birdenbire bombardıman edil 2.Sü. 4 Dinamitle Uçuruldu Ankara, 11 (Radyo gazetesi) Amerika radyo istasyonları tara fından verilen bir habere göre Pa ris radyo merkezi diramitle ber- hava edilmiştir. Hasar çok mü - himdir. İstasyonun üzun müddet işliyemiyeceğ! tahmin olunuyor. derecelerde Japonyanın bombardımanına Paris Radyo Merkezi! zi TEZER EEE Çocuğunuzu Mektebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Alınız, Çünkü bu Analklopadi ona mektep kitabı kadar ve belki ondan daha ziyade lâzımdır. Fiyatı Yedi Liradır. TAN müesresesinde ve Sehre Dogru Bayrak Koşusu dün Erzurumda Başladı Atatürkün Erzurumda İkamet EHiği Önünde Büyük Bir Tören Yapıldı Açık denizde tayyare gemilerinden PAR ES MAR vesi altında seyreden Amerikan harp; gemileri MiLLi SEF Polonya Cümhurreisi İle İrak Kralını Tebrik Etiler Ankara, 11 (A.A.)— Polon- milli bayramının yıldönlü. mü münasebetiyle, Cümhur- reisimizle Londrada bulunan Polonya Cümhurreisi arasın- da tebrik ve teşekkür telgraf- ları teati edilmiştir. elimi İLe Gan EKLEME İSLAMA. * Ankara, 11 CA.A) — İrak Kralı Faysal'in yıldönümü $ münasebetiyle, Cümhurrei $ miz İnönü ve Kral Faysal a $ rasında tebrik ve teşekkür 4 telgrafları teati edilmistir. Suıkast Müddeiumumi Yarınki e kitapçılarda bulunur! Evin 1 Ankara ada itmek üzere Er Sa undan başlıyarak yapilacak o- lan gençlik bayrak koşusu bug saat, 10 da Erzurumda bağlamış» tr. Bu münasebetle şehir donan mış ve bir tören yapılmıştır. Ebe di Şefimizin Erzurumda ikamet - lerine toe edilmiş olan evin ön ve Heal kün çalışi ır: odanın ortasında duran üstünde ve dıvarda birer A haritası bulunuyordu. Gençlerin taşıyacakları o bayr: da bu masa Üzerine konulmı Törene, bandonun çaldığı ve okul larla izcilerin ve beden terbiyesi mükelleflerinin ve halkın iş ettiği istiklâl marşı ile başlamış ve bunu müteakip bir dakika sü» küt edilmiştir. Bundan sonra beden terbiyesi mum müdürlüğü müfettişi Ziya Al odaya çıkarak Ebedi Sefimizin manevi barurunda eğilmiş ve bayrağı alarak valiye tesim etmiştir. Vali, de derk İse bir numaralı Oatlete eman ettikten sonra gençliğe hiteben ecte bulunmuş ve “bayrağı bu dan alarak size teslim ediyorum. ruramun ve Rrzurumlaların saygıları nı, bağlılıklarını, tazimlerini Avkaras iya li Şefe götürünüz, yolumuz açık olsun,., demiştir. Bunu müteskip bir numarak atlet alkışlar orasıda hareket etmiştir. rak, saat 12.48 de Erzurumu 38 metre mesafedeki Kandilli Matsuyoauiş na varmış ve Aşkale kazası bul da Aşkale kaymakamı, Parti ve be' diye reisleri tarafından karşılanmıştır. Burada toplamış olan 'alkın sörekli alkışları arasmda ve yolunuz açık sun sadaları içinde saat 1253 te bye rağı hamil atlet, be istasyondan ey rılmaştar Bayrak, Erzincanda Eızincan. 11 (A.A) — Erzurum âyeti atletleri tarafman getirilen bay» ak vilâyetimiz. kaymakamın heyet tarafndan merasimle 4 Immış ve Errincan atletlerine teslim edilmiştir. Törene büyük bir he kütlesi ve bir manga jandarma İşt rak etmiştir. Büyük bir meşe içinde koşuya m olunmaktadır, 1-12 gecesi Tercanda geçirilecek- Davası Celsede İddianamesini Okuyacak Suçlular, muhakeme edilme Ankara, 11 (TAN) — Alman ük elçisi Von Papene yapıl - mak istenilen suikast davasına | çarşamba sabahı devam edilecek tir, Bu celsede C. Müddelumumi- ık üzere adliyeye getirilirken sinin iddianamesini okuması muh temeldir. Diğer taraftan Abdurrahma « nın müdafii avukat Şakir mahkeme relsliğine bezı vesiki lar vermiş bulunmaktadır.