28 Mayıs 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Mayıs 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

DÜNYANIN EN YÜKSEK SAATİ “WACHERON /TAN EVİ İSTANBUL: Ankara caddesi Mo, 108 —— TELGRAF; TAN, İSTANBUL TELEFON; 24310, 24315, 24319 — SEKİZİNCİ YIL — No. 2433 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ CONSTANTIN Türkive mimessili Z. Saatman Sultanhamam, Meclis, Orduya Tam Itimadını Bildirdi saseeaaaaasenaaasanamameasasareseeesm aneen eamame Perakendeci Tacirler “Birliği Kuruluyor | Birlik Dışındakiler Muayyen Madde ve? Memüllerin Ticarat ve İmalini Yapamıyacaklar: TTicnret Vekâleti Miili ko- runma kanununa istineden, perakendeci tacir- toplıyacak bir statü Ankara, (FAN) leri bir birlik etrafmda | lardır, Birlik Mini mullerin ticaret ; ve İmalâtim yapamıyacak- korunma kanununun hükümle- Libva'da | i Almanlar Taarruza Başladı Londra, Tâarruzun Büyük Ölçüde Bütçe | Kİ şii Se Rai Kanununun Müzakeresi Bitti iMilli Müdafaa Vekili Dedi ki: "Ordumuz icap Ettiği Zaman Alacağı Vazifeyi Her Güçlüğü Yenerek Fedakârane Yapmağa Hazırdır. ır. Yakında Vekiller Heyetinin tas. rini tatbik ve memleket ihtiyaçlarını temi: an edecek olan hu statüye nazaran Lİ piyasaların tanzimi hususunda Ticaret Vekâle. tince verilecek emirlere uyarak: A — Satışa çıkarılacak malların mikdar, cins, fiyat, kalile vesaire bakımından huk A3r Devamı: Sa. 2, Sü, 7 | Olduğunu Söylüyor imi tesbit, tahdit lecektir, Birlik dışmda kalan tüc- carlar, birlik mevzuuna dahil madde ve ma. saraaramamarasansasaseies, Almon Tank Kolları Birelhakim İstikame- Hesasasasansseee AVRUPAYA TAARRUZ HAZIRLIKLARI İngilterede toplanan Amerikan va ve kara kuvvetlerinin hedef anlamaz güç değil buatının ve vadyol rupsya taarruz, büyük bava akınları öle — başlıyacaktır. Gece gündür fasılasız bir enrette devam edecek olan hava akrnları en ar bin tayyare ile yapılacaktır. Herhalde pek yakında garpte büyük harp faaliyetlerine şahit olacağımı. za şüphe yoktur. M. Zekeriya SERTEL |: Akı Gezelkürmay yetisi General Marshall'in göçen). sy Londrayı ziyareti esnasında #ki memleket erkânıbarbiyeleri, İngiltere ile Amerikanm Avrupa takip edecekleri askeri âtm plânlarını tesbit etmiş. yu toplantıda verilen katar lardan biri de Avrupa üzerine ke sil baya akınları yapılması, bu saksatla Amerikanın İngiltereye külliyetli miktarda hava kuvvet. vetlerini de İn, meyi vaadetmiş Amerika Genelkurmay reisi Va şingtona döner dönmez vaadini yerine getirdi. On beş gün kadar! evel Amerikan donanmasının hi - mayesinde büük bir kafile ile şi- mali İrlanda limanlarından birine mühim Amerikan kuvvetleri çı - karıldı. Bir taraftan da Amer'kan iayyareleri sel halinde İngiltere. ye uçtu. Şimdi de üç Amerikan göneralinin Londraya varlıkları haber veriliyor. Bu gencrallerden #kisi tuyyare kumandanıdır. Biri- si Amerikan tayyareleri tarafın - dan Avrupaya yapılacak hava , cisi Almsn tayya re ve denizaltılarma karşı konvoy maye edece kolan hava s£ tir. Üçüncü| de İngiltereye ve İrlanda ya getirilen Amerikan kara kuv. vetleri kumandanlığını yapacak - tir Bif üçüncü generalin gelişi, İngilizlerce karaya asker çıkar ma teşebbüsünün yazı olduğu - na bir delil olarak telâkki edil - mekted! Bu üç Amerikan generalinin Londraya gelmesi münssebetiyle Vaşingtonda matbuat konferansın. da gazetecilerin sorduğu bir suâ- le Amerika Cümhurreisi “Bu ha. reketin Avrupada yapılacak har - bin #lk adımını teşkil edeceğini, söylemiş, karaya asker çıkarılıp çıkarılmıyacağı hakkındaki suale de cevap vermekten çekinmiştir. k* ge beraber, İngilterede Amerikan hava ve kara ei hedefini anlamak güç değildir, Nı çikan Herald . Tribune gazetesi. nin Vaşington muhabiri tarafın - ereye gönder . | Japon Başvekili General Tojo Gnl. Tojo Diyor ki: “Henüz Harbin Başlangıcında Bulunuyoruz,, | "Amerika ve İngiltere Yıkılıncıya Kadar Mücadele Edeceğiz, Başvekil "Pasifik Yetimi,, Avustralya- ya İhtarda Bulundu! Tokyo, 27 (A.A) — Japon Baş- vekili General Tojo, diyet meeli. sinin fevkalâde toplantısında bu- gün Avustralyaya yeniden ihtar- da bulunarak durumunu tekrar gözden geçirmesini ve büyük şar ki Asyanm vücude getirilmesi Başvekil müdafaa işindeki emni. yetin kaya gibi sağlam olduğunu ilâve etmiş ve Birleşik Amerika ile Büyük Britanyaya karşı ya » pılan harbe şiddetle devam edil. “Şarki Asyadaki harbin başın- danberi altı aydan daha az bir za man zarlında Japonlar düşman kuvvetlerini “her. rastgeldikleri yerde ezmişler ve İmparatorluk Kuvvetleri büyük şarki Asyanın önemli bir parçasmı işgal etmiş- lerdir. Buna mukabil Birleşik A. merika ve Büyük Britanyanın de niz kudreti, ve Hint denizinden * bilküvve a- tılmıştır. Askeri zaferle müvazi! olarak, işgal edilen bölgelerde bü yük bir inşa prozramı tahakkuk ettirilmektedir. Ve cenup bölge - sindeki askeri hareketlerle mü - vaz olarak Çirdeki İmparator - luk kuvvetleri Sang Kay Şek kuv 45 Devam: Sa, 2, Sü, 4 © Bugünkü Sebze ve dan gazetesine gönderilen aşağıda ki malümat vaziyeti aydmlatmak bakımından çok mühimdir. Bu muhabir diyor ki: “Amerika büylük çapta hareket| > Devamı: Sa. 4, Sü, 1 Meyva Fiyatları Belediye sebze ve mevva fi. yatların her gün ilân etmiye karar vermiştir. İlk liste bu. İkust yapılmıştır. Sulkast şine iştirakini, tavsiye etmiştir.)5 Pasifik denizindeni” ÇEKYADA YENİ BİR SUİKAST Himaye İdaresi Şef Muavini Heyderich Yaralandı Kaçan Mütecavizi Bulana 10 Milyon Kuron Verilecek kN Fevkalâde Tedbirler Alınacağı Anlaşılıyor Prag, 27 (A.A) — Neşredilen bir tebliğden anlaşıldığım göre, bugün Alman himaye idaresi şef muavini Heydrich'e karşı bir sui-' failini tutturmağa yardım edecek olan - lara 10 milvon kron mükâfat ve- İrilecektir. D. N. B. ajansı umumi vali muavini M. Heydrish'in ya- ralandığını, fakat ölüm tehlikesi olmadığını öğrenmektedir. Fevkalâde tedbirler Prag, 77 (A, A.) — Prag radyosu, aksanı neşriyalında bütün himaye i- daresi toyraklarmda fevkalâde şart- Isr ball ilân edildiğini bildirmekte - lir, Prag radyosu Heydrleh'e tecavör edenlere yardı edecek olanların ai- Ieleriyle birlikte kurşuna dizileceğini lâve etmek # Berin, 27 (A.A) surmn. bu ekşam bildi Alman radyo- rdiğine göre, b'e karşi sulkast Prag - Ber lin yolu Özerinde Prax banliyösü hı dudu içinde yapılmıştır. Prag ile de- miryolu münakalâtı şimdilik durdu alemuştur, Hırvat hududunda çeteciler faaliyette Zara, (AA) — "DN.B,, Zara cevresinle Zara vilâyetiyir tan hududu arasnda tellerle yapılan silâhir bir çarpışmadı Zöra valisf ile Zara kerimi komutanı ve birkaç a5- ker maktul düşmüşlerdir Vali ve ko- mutan polis teşküleri taratından iş- len bir hudert fleri karakölumu yola çıkmış bulundukları tırağı üelerin kesi? tüfek, mitralyöz İve el borabası attşlarma maruz kal- maşlar ve ökmüşlerdir. İ l gün dördüncü sayfamızdadır. Hirvetis- | tinde Harekete Geçti Kahire, 27 (A.A.) — Orta şark İgâhının hususi tebliği: Dün gece büyük bir düşman zırhlı teskili batıdan cenuba doğru Birelhakim etrafımdaki mevzilerimiz istikame tinde ilerlemiştir. Düşmen kuv. İveti ile bu sabah erkenden irh)r kuvvetlerimiz arasında çarpısma lar başlamıştır. Savaş hakkında simdiye kadar hiç bir tafsilât a- İmmamıstır. Büyük bir taarruz Ankra, 27 (Radyo gazetesi) — Son dakikada Lonara radyosu şu haberi vermiştir: A7” Devam: Sa. 2, Sü. 5 labyada 4 aydanberi hemen hiç İngiliz kuvvetleri umumi karer-| başladığı bildirilen Alman taarruzunun istikametini gösterir harita | | Mill Müdafaa Vekili G, Artankaj değişmemiş olan cöphe hastımı <e| Çevrilen Rus Kıtaları İmha Ediliyor Esir Düşmemek İçin İntihar Etti duları başkumandanlığınım tebli- Sovyet ordularının yok edilmesi İişi hızlı terakkiler. kaydetmekte - için düsman tarafndan yapılan eyhude teşebbüsler şimdiye ka. dar şidetie mücadele eden bütün mukavemetini kırmıştır. ri arasında karma karışık bir dü- rum hüküm sürmekte tir. Fevks- man birlikleri küçük daireler ha çalara ifraz edilmiştir. Elli yedinci Sovyet ordusu ko. mutanı general Potlas ve Kur az evvel intihar etmislerdir. kesimlerinde kuvvetlerimiz. tarafından yapılan taarruz teşebbüsleri “vavaffa kiyetle devam etmiştir. #57 Devamı: Sa,2, Sü.7 Dar Bir Cep İçindel Kalan Bu Kuvvetler Parçalara . Bölündü iBir Ordu Kumandanı Berlin, 27 (A.A) — Alman or. i gi; Harkof' cenübunda kuşatılan | Harkof. istik İdir. Kuşatma hatlarımızı delmek | Parçalanan düşman teşekkülle| lde dar. bir cep İçine alman düş linde kuşatılmış ve ayrı ayrı par - may batkanı esir edilmelerinden | Doğu cenhesinin merkür ve şimal Harkoftaki Muharebe Alevlendi İzyum'da Şiddetli | Alman Hücumları Geri Püskürtülmüştür | Londra Sovyetlerin! Çevrildiği Haberini Tekzip Ediyor Moskova, 27 (A'A.) — Sovyet İgece yarısı tebliği: 26 mayısta, inde kuvvetleri» mevzileri sağ. Hamlaştırmışlardır.. İzyum Bar - wenkovo kesit kuvvetleri - miz dilşmanın tank ve piyade kuv veti ile yaptığı şiddetli taarruz | ları püskürtmüştür. Diğer bölge-! Terde önemli hiçbir olmamış tır. 23 mayısta biten hafta çinde 332 Alman nçağı tahrip edilmiş. tir. Ruslar 127 uçak kaybetmiş. lerdir. Harkof muharebeleri Kuybişe?, 27 (A.A) — Harkof muharebesi üçüncü safhasma gir miştir. Sovyet küvvetlerinin sol cenabı ilk hafta zarfinda Harko- İfa doğru muvaffakıyetle ilerledik ten, ikinci, hafta zarfında İzyum Barvenkovo bölgesinde Alman miz geri al Ticaret Vekili Mümtaz Ökmen O Ziraat Vekili Muhlis Erkmen Mecliste 4 Vekil izahat verdi Fiyatlarda İstikrar Temini İçin Buğday Esas Tutulacak --Bir Yüksek Ziraat Şürası Kuruluyor - İzmir Fuarı Bu Yıl Açılmıyacak Ankara, 27 (Telefonla) — Bu. | yetneklerin iyi olmadığından,'ks gün saat 14 de toplanan Büylik/ra vedeniz vasıtalarında sihhi Millet Meclisi Münakalât, Tica ret, Ziraat, Milli Müdafaa Vekâ- letleri bütçeleriyle bam vergilere zam kanunu ve varidat bülçesini müzakere ve kabul etmistir teşkilât bozukluğundan, Abidin Binkaya (Kastamonu) İnebolu yo lunun yapılmamasından ve bü yola otobüs tahsis edilmemesin « den, Mehmet Aldemir tasfiye 0- zakere edilirken Dr. Osman Şev. ki Uludağ vagon restoran'ardak karşı bücumu umumi surette zap Ap Devanır Sa, 2, Sü, 6 lunan İzmir liman şirketi mem? larma hâlâ tazminat verilmedi den ve Abidin Daver de Jlmom reisliklerine denizciler yerine bu işle alâkalı b. lunmayan siville A7” Devamı: 2 Zaünler Seçerken MİDEMİZİN GEVEZELİĞİ Yeşim devre uyacak, onu hoş gösterecek kitaplar bulup okumayı çok severim. Şu sırada, meselâ harpten, bombardımandan, pahalı. lktan mı sızlanıyoruz? Elimdeki eser Sarcey'nin 870 de bu şehrin Prusya kuvvetleri tarafrmuan çevrilip dünya ile münase- betini kestiği, kıtlığa düştüğü zamanı anlatan ki- taptır. Eskiden sanırdım ki, o muhasara ve açlık pek korkunç ol muştur; tüyleri ürpertecek olgularla doludur, Meğerse, bizim gibi iki tane cihan harbi görenler için, hiçbir şey değilmiş; gülümse necek işlerdenmiş. Kitapta bahsi geçen harp ve muhasara bir ope. ra» komik sahnesinde uydurulanlara benziyor. Bombardıman denilenler hemen hemen kuru gürültüdür. Pahalılığa ve kıtlığı gelince nereğe o Paris, nerede şimdiki Atina? Hattâ yalnız dört ay darlık çeken nerede o Paris, nerede bugünkü Paris? Bir tek misal: Mühâsaradın önce bir tavuk 4 franga satılırken çıka çıkı 14 franga yükselmiş... Yani, sadece dört misline! Burada mühim olan nokta başkadır: Alt 20 frangm zama nimız Besabiyle 30 Türk lirası tuttuğuna bakılırsa 70 sene önel Pariste ve sulh devrinde tavuk bir altının beşte birine satılırmış yani 6 kâğıt liraya! Demek ki. geneliğimizde biz üç buçuk frangı satılan bir tek Fransız rormanma şimdiki beş Ilradan fazla parı verirmişiz... Delilik! Belediye başkâtipliğinden ayda yirmi altrt yani 600 liradan fazla elime para göçerdi. Ne israf! Diyorlar ki bugün iyi cinsten bir kut elbiseyi iyi bir terzi 156 liraya yapıyor D zaman Mir ve Botter daha pahaltya, altı buçuk altına yaparlam Sarcey'nin kitabında dikkatimi çeken mesele şudur: D & ve kıtlığın insan ruhunda yaptığı tesir tamamiyle bugünkün” en ziyor, Azlık başlayınca herkeste birkaç misli yemek arzusu yan, mış, bir rafadan yumurta ile kahvaltı yapanlar bile karh o»iftek. lere ve Bordo şaraplarına dadanmışlar. Yiyecek vitrinler önüm de halkım ağzı sulanır, sofralara ne getirilse gözü davmaz 0k za. manımda bile karnının icinde ezinti eksik olmazmış Mukarrir 80- ruyor: “Midemiz fazla mi konuşuyordu? Onu fazla mı dinliyor. duk?,, Sarcey'nin sözünden anlıyorum ki, ortalıkta, dönmesin. den sızlandığımız münasebetsiz lâflar - psikolojik bir hâdise eseri olarak - kafamızdan ziyade midemizin sesidir; marazi bir haldir. Mideyi gevezelikkn kurtaracak bir hap veya bir tedavi usulü, harp zarunının pek lüzumlu hir itadr olacaktır! Münakalat Vekâleti bütçesi Münakalât Vekâleti bütçesi mü