6 Temmuz 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Temmuz 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ri Hindistan ve Mısıra Vaad Edilen İstiklâl Mısır ve Hint Tiderleri Mihver ta- rafından verilen teminatın kıyma tini pek iyi takdir ettikleri halde, milli istiklâlin manasımı anlamamış görünüyor ve davalarını müdafaa ederken Mihverin isteklerine yar- &rm ettiklerinin farkına varmıyor. lar, Meselâ, Mihver orduları Misir istilâ ile meygul bulunduğu çu si- rada Minir hükümeti memleketin istiklâlini müdafan (edecek yerde seyirci kalmayı tercih etmektedir. Bu sakat düşünce, ba yanlış görüş Mısırda da, Hindistenda da eilli İstiklâl davasını zedelemekte, Mih- wercilerin seferlerini kolaylaştır. maktadır, M. Zekeriya SERTEL ihver kuvvetleri Misir top. raklarına girip de İsken- deriyeye yaklaşınca, Alman ve İtalyan kaynakları Mısır ve Or- taşark milletlerine hitaben istik. lâl vadeden bir beyanname neş- rettiler, Bu beyannamede yalnız Mısırlılara değil, bütün Ortaşark milletlerinin hürriyet ve istik. lâllerine dokunulmıyacağı, bilâ. kis onların İngiliz esaretinden kurtarılacağı vadedilmektedir. Japonya da bir ay evyel Hin- distan hududuna vardığı zaman Hintlilere hitaben aynı mana ve mahiyette bir beyanname nej- rederek, Japonyanm Hindistanın istiklâlinden başka bir şey isle mediğini ilân etmişti, Mihver devletlerinin harp ve sulh gayeleri kendi devlet reis lerinin ağzından birçok defalar tekrar edilmiş ve mihver maf-. buatında yarınki dünyaya veri mesi tasavvur edilen şekil hak- kında hayli neşriyat yapılmış. bulunduğu için, mihvercilerin bu defa Ortaşark ve Hint milletleri- he istiklâl vedetmelerinin ifade ettiği manayı anlamak güç değil- dir. Mihver devletlerinin, bil. hassa Almanya ile Japonyanın küçük ve geri milletler hakkın- daki görüş ve düşüncelerini de bilmiyen yoktur. Harbin başlan- gıcmdanberi mihver istilâsına uğrıyan milletlerin nasıl birer bi» rer istiklâllerinden mahrum edil- diği acı, fakat açık misallerle meydandadır. m * Bu itibarla mihver devletleri- Bin Misıra, Ortaşark milletleri ne ve Hindistana istiklâl vadet- melerinin me dereceye kadar bu vaat miyor' değillerdir. Meselâ Je- ponların bu vaatlerine Gandi, Harıjan ismindeki haftalık mec- muasında neşrettiği bir yazı ile şu cevabı vermiştir: “Ben İngiliz saltanatını yeni bir saltânatla değişmek istemiyo- rum. o Tanıdığım bir düşmanı, tanımadığım bir düşmana tercih edörim. o Mihver devletlerinin dostluk teminatlarına hiç bir za. man inanmadım. Mihverciler. Hindistana gelirlerse bir kurtarı- cx olarak değil, bir yağmacı ola- ÖKZASINDA | çeşitleri ve yenilikleri daima çok Önlabilirsiniz. Telefon: 23396 OP A PAZARTESTİ ” 6 TEMMUZ 1942 * T İondra Büyük Elçimiz Rauf Orbay'ın geçenlerde Londrada İngiliz İstihbarat Nezaretini ü x ziyaret ettiğini “bil- dirmiştik, Bu resimde, Büyük Elçiyi bu ziyaret münasebetiyle tertip edilen kabul resminde görüyoruz. are, El Alemeyn Önünde İngilizler Teşebbüsü Ele Alıyor Mihver Kuvvetleri Bir Tepeden Çekildi, 600 Kadar Esir Alındı | Atlet zm Gr up Almanlar Süveyş'i Birincilikleri Zonguldak Birinci, Bursa İkinci, Kocaeli ALEUTİEN Adalarında Amerikan Uçakları Japon Gemilerine Taarruzda Bulundu Japonların - Sibirya'ya Değil, Avustralya'ya Taarruza Geçecekleri Söyleniyor Londra, 5 (A.A) — Amerika Bahriye Nazırlığının bir tebliği, Aleutien adalarında Amerikan u. çaklarının sis müsaade eltikçe- Japon üslerine taarruz ettikleri. ni bildirmektedir. Bomba uçakları Kiska limanr- nın sahil tesislerine taarruz et mişlerdir. Perşembe günü, bomba uçak. larımız, $ Japon nakliye gemisi- ne ve himaye gemilerine taarruz etmişlerdir. Cenup batı Pasifikte Melbourne 5 (A.A.) — Mütte. fik tayyare kuvvetleri dün gece Salamaa ve Lae tayyare meyda nınm tesislerini bombalamıştır. hede edil ilmüş ve hasara uğratılan diğer üç tayyar re de muhtemel olarak tabrip €. Üçüncü Oldu - Şehrimizde Yapılan Yelken Yarışları Çok Heyecanlı Geçti Bursa, 5 (A.A.) — Bugün Bur- sada beş bölgenin iştirakiyle at. letizm gurup birincilikleri ya. pılmıştır. Müsabakalarda o Vali Fazlı Güleç ile şehrimizde bu- lunan meb'uslar ve kalabalık bir balk kütlesi hazır bulunmuştur. Bir geçit resmi ve bayrak çek. me töreni ile başlıyan müsaba - kalar çok muntazam geçmiştir. Neticede 98 puvanla Zonguldak birinci, 67 puvanla Bursa ikinci, 56 puvanla Kocaeli üçüncü ol- muşlardır, Bundan sonra derece alan Kırklareli ve Edirne takım. ları da muvaffakıyet göstermiş. lerdir. Ferdi neticeler şunlar - Bombardıman Etti |Yeni Zelandah kıtalarm son rekât esnasında yaralandığı bi dirilen kumandanı general FREYBERG 100 METRE: 1 — Yüşar Ka.) Kahire, 5 (AA) — Ortaşürk ya, Kocaeli, ii 5/10. 200 METRE: Şahap Üçyiğit, Bursa 23 7/10. 400 METRE: Şahap Tursan, Zonguldak, 56 3/10. 800 METRE: Galip Koşar, Ko. caeli, 2.5.7. 1500 METRE: Fikret Doyu - ran, Zonguldak 4.295. 5000 METRE: İbrahim Boysal Kocaeli, 173. 477 Devamı Sa, 2, Sü, 3 150 Kişilik Dev Tayyareler İlki Amerikada Hizmete Gir Vaşington, 8 (A-A.) — 150 kişi taşıyabilecek kabiliyette olan ilk dev tayyare hizmete girmiştir. Burun sür'ati 480 kilometreden fazladır. Aynı zamanda torpil ve bombalar taşımaktadır. Birkaç dilmiştir, Port Moresby üzerinde müt tefik hava kuvvetleri sabahle - #7r Devamı Sa, 2, Sü, 4 ie Şehrimizde bulunmakta olan Devlet Konservatuarı talebele- Tİ, Antigone piyesinin İlk tem. silini dün gece Beyoğlunda Ses Sinemasında vermişlerdir. Tem- sil başlamadan evvel, Eminönü Halkevi namına maallim Ke mii, Bara piyesi izah ets gün içinde bu tayyarelerden şaşi- lacak derecede | fazla miktarda hizmete girecektir. Ayrıca her biri 40 ton bomba taşıyabilen tay- yareler de hizmete alınacaktır, ANTİGONE MUVAFFAKIYETLE OYNANDI Talebe Antigone piyesini mü. * vaHfakiyetle temsil etmiş ve u. zun üzün “alkışlanmuştır. Bu- nün üzerine “Devlet Konserva- tuarı rejisörü Karl Ebert sah. neye çıkarak halka teşekkür et. miş ve sürekli surette alkışlar. muştur, İngiliz kuvvetleri umumi karar. gâhının pazar tebliği: Kara ve hava kuvvetleri El Alemeyn böl- gesinde dün de düşmana taarru- za devam etmişlerdir. Düşmanın zırhı kuvvetleri, birçok tankla; rının kullanılmaz hale getriilmiş olmasmdan dolgyi El Alemey. nin cenubümdeki tepeden geri çekilmek zorunda kalmışlardır. Uçaklarımız düşmana karşı zami gayreti sarfetmiş, Bi Dab'a bölgesindeki iniş alanları iyiden iyiye hücuma uşramış ve mitral- yöz ateşine tutulmuştur. Av uçaklarımız, beş Messers. sehmitd 109, 3 Yunkers 87, bir Macehi 202, düşürmüşlerdir. Dün gece, orta ve ağır bomba uçaklarımız Ej Dab'a yolu yak nında düşmanın motörlü bir taşi tma ve Bingezideki hedefleçe hü cum etmişlerdir.. Yine o gece, düşmanın kanal ve İskenderiye bölgesinde yapmış olduğu ekin - #3” Devamı Sa, 2, Sü, 5 86 Çek İdam Edildi Londra, $ (A.A) — Budapeşte Tad yosu, Pragda #8 kişinin daha idam e- dildiğini bildirmektedir. . Böylelikle, Heydriche'e yapılan o sülkasttkenberi idam edilenlerin sayısı 1300 & bel seaştur, daa Yukariki resimde Antigene'- an dün akşamki temsilindem bir sahneyi ve Devlet Tiyatrosu artistlerinden 0: yoruz. sn O 5 KURUŞ © * Sekizinci Yıl 2472 Müdafaa Vek de Merasimde Bulundu Çankırı, 5 (A.A) — Piyade A. tış Okulunu bitirerek orduya ka- tılan genç subaylarımıza diploma ve mükâfatlarının tevzii için dün burada yapılan tören ile Çankiri büyük bir bayram yaşamıştır. Milli Müdafas Vekili General Asi Rıza Artunkalın riyaset ettiği bu törende genelkurmay müfettişleri ve ordumuz ileri gelenleri valı, vilâyet ve belediye ve parti er- kânı ile kalabalık bir halk kütie- si hazır bulunmaktaydılar, Komutanlık bahçesinde yapı - lan ve saat 14 de başlıyan bu tö- ren subaylarımızın söyledikleri İstiklâl Marşı ile açılmış, okul komutanı kurmay Tüğbay Ziya Karan okulu bitirenlere hitaben söylediği bir nutukta memleket müdafaasında ve hizmetinde ken- dilerine düşen ödevlerin önemini belirtmiştir. Bunu müteakip Milli Müdafaa Vekili general Ali Rıza Artunkal subaylarımıza diplomalarmı ve mükâfatlarını vererek kendilerini tebrik etmiş ve söz alan genç bir subay heyecanlı bir hitabe ile ar- kadaşlarınm düygülürmı ber eylemiştir. Üzerinde Atstürkün süngüler ve milli tenklerimizle çevrelea - miş bir bustürü taşıyan tank et- rafında ye: alan genç mezunların and içmele.ir.den sonra da bütün hazır bulunanların sevgi ve tak. dirlerini toolıyen bir geçit resmi yerilmaştır. Törenden sonra Mili Müdafaa Vekilimizle yanlarında buluna» zevat şehrimizin görülecex yer- lerini gezmeiler ve saat 17 de Ankaraya dönmek üzere burs- dan ayrılmışlardır. Geçen T Ay İçinde İngilizlerin Tayyare Kayıbı 424, Almanların İse 318 dir Ayni Devrede 32 Mihver Gemisi Batırıldı Londra, 5 (A.A) — Reuter'in hava muhabirinin öğrendiğine göre, İngiliz hava kuvvetlerinin haziran ayı içinde yaptıkları bü- tün harekât esnasındaki kayıp. İsrı 422 uçağa yükselmektedir. Bunlardan 271 i Almanya ve Al manya tarafından. işgal edilen topraklar üstünde ve 151 1 orta şarktaki hava savaşlarında kay. bolmuştur. İT Devamı Sa. 2, Sü. 6 Ankara, 5 (Tan) — Dahiliye Vekâleti, Büyük Millet Mec. Hsinden alınan kadrolara daya. narak kaza nüfus möomurları ma. aşlarını 25 liraya çikarmiştır. Büyük: kazalardaki nüfus me- murlarının maaşları da. 30 ke a yükselmiştir. Kaza ikinci nü, ba fis nüfus kâtibi adı. nı almaktadır, İstanbul ve Ah- karada nahiye nüfus memurla. rınm maaşları 15, diğer nahiye. lerdeki memurların 10 liraya çı. karılmıştır.. Vekâlet, bu esaslara göre hazırladığı kadroları peyder pey vilâyetlere göndermiye baş. Jamıştır. — | Geniş Bir Cephe Üzerinden —— Alman Kuvvetlerinin Don Nehrine Vardığı Tebliğde Bildiriliyor Buz Denizinde Kafileye Dahil 6 Gemi Batırıldı, 9 u Hasara Uğratıldı Berlin, 5 (A.A) — Alman or- duları baş komutanlığının tebli- ği: Sivastopol cenup batısında, son kalan düşman gurupları anı dane bir müdafandan sonra esir veya yok edilmişlerdir. Böylece Sivastopol muharebesi | bitmiş bulunmaktadır. Esir sayısı ve alı nan ganimetler miktarı daha son ra bildirilecektir. #7 Devamı Sa, 2, Sü, 3 dığım için beni Çorumda bir senede iki, gönderilmişlerdi. Niçin? biri, acaba İneboluya gidince rir, tenbelken çalışkan, olur? Her şahsın yaradılışma e kenarındâ; yerlerde, bazısı ise çam huylarla bezeniyor ve kâmi ne durayım, memleket ardı suz bir hareketle dağlara yerde dikiş tutturamadığından seli ortasında iş görmek içtenı daha düzenli bekliyen bir adamın bavulunu yerli &i olur ve bulunduğu lir. Ruh rahatı ve larındandır. Bu münasebetle bir “Yerleşmiyen yerleştiremez!” Kendi kendime derdim ki al tasını bulmak, her fidanı, cinsine uygun biteviye şınamalar, denemeler yapılır? adam var, deniz kıyısında zekilaşyor.. Kimine dağ havası, kimine ova manzarası yarıyor. “e Mi bei Keban il bir insan oluyor?” Ben böyle düşü- arası kesilmiyen bir memur muha- orman! la alt üst oluyor, o gidiyor. eğer jandarmalı arabalar bir yandan öbür yana, #on- tırmanıyor, ovaları âştyor, kimse bir Çankırıdaki Tören Orduya Katılan Genç Piyade Subaylarımıza Diplomaları Verildi Sovyetler Kursk'ta Dayanıyor Yalnız Cephenin Bir Kesiminde Rus Kıtaları Yeni Mevzilere Çekildi Büyük Tank Birlikleri Arasında Şiddetli Bir Meydan Savaşı Oldu Moskova, 5 (A.A) — Sovyet gece yarısı tebliği: 4 temmuz gü. nü Kursk istikametinde kıtaları. mız düşman tanklarma ve piya. desine karşı şiddetli savaşlar yapmışlardır. Bu istikamette bir kesimde kıtalarımız geri çekil mişler ve yeni mevzileri işgal etmişlerdir. Bielgorot ve Volcensk istika, Ar Devamı Sa, 2, Sü, 7 Yerleşmiyen Yerleştiremez! |» e Vekilliği, işlerde; tutunma, leşme olsun diye vilâyetlerdesancak dört yılda bir değişiklik yapılmasını . kararlaştırmış. Gazetelerde okuduğum bu haberle eğer, zor! cı bir sebep olmadıkça kaymakamlarla valilele- rin ikide bir yerlerinden kaldırılmaması anla. tılmak isteniyorsa kararı alkışlamak ve yürütül. mesini candan dilemek lâzımdır. Eskiden Anadoluda dolaştırıl. sıralarda manasını kavrıyamadığım,- akıl erdiremediğim şaşırtan bir meselede buydu. Sinopda iki senede üç, Bilecikte birbuçuk senede yine üç muta” sarrıf değiştirilmişti. Azil mi edilmişler, tekaöde mi çıkarılmış- lar, merkeze mi alınmışlardı? Hayir, : “Amasyada “İyi iş göremiyen buhava tesriyle, yahut iklim ve muhit şartlarına çarçabuk uyabilmek suretiyle huyunu değişti. bönken Iverişli bir kasaba vardır da bu- yer. > sadece bu lvadan ötekine zeki, eli uzunken'dürüs mü toprağa dikmek için bu geliyor; evler böşaniyor, dinmek © bilmiyen bir yolculuk imkânı bulunamiyordü. bir iş yapması ve meselâ, hiç değilse i i mümkün müdür?'Bir bölgeye dört sene için yollanıldığı bilinen bir memurun ruhuhda bir rahatlama ha. yeri ister istemez benimsemesi lâzım ge- benimsemek ise iş görmenin en esaslı şart. vecize de ben söyliyeyim: