20 Temmuz 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Temmuz 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

EVİ enddesi No, t02 Ticaret vekilini Kabul Etti Or. Behçet Uz, Milli Şefimize Adana ve Mersinlilerin Sevgi ve Saygılarını İblâğ Etti Ankara, 19 (A.A) — Ticaret Vekili Dr. Behçet Uz, tetkik seyahatinden, bugün sant 20 de tayyare ile Adanadan Ankaraya avdet etmiş ve Milli Şef Reisicümhur İsmet İnönü tarafından kabul edilerek Adana ve Mersinlilerin sevgi ve saygılarımı Milli Şefe iblâğ eylemişlerdir. Milli Şefin Erzurumu şereflendirdiği gün Errurum, 19 (A.A) — Mili Şefimiz Cümhurreisimizin Erzu- Tumu şereflendirdikleri günün yıldönümünü dün Halkevinde büyük bir törenle kutlanmıştır. .........reeeeeeeeeeeeeeeeeeeieeee e. ! 1942 - 1943 ———————<——— 1942, Mihver ile Japonyanın elle. Zinde bulunan teşebbüsten ve ts tün bir hazırlıktan faydalanacaklan Tt son senedir. Bunlar, eğer neti <eyi bu sene zarfında elde edemi. Yecek olurlarsa, o zaman, 1943 ta, zaleri kazanmıya değil, teşebbüsü kaptırmamıya o çalışacaklardır, Ve 1943 senesi, bu suretle ve harbin belki de en çetin ve korkunç senesi olarak, iki tarafım sırf “teşebbüs, uğruna katlandığı fedskârlıkları kaydedecektir. Gürhan BELGE Almanlar da İkinci . Cepheile i Meşgul Berline Göre : Böyle Bir İhtimale EEE Karşı Bütün ğ Tedbirler Alınmıştır Berlin, 19 (A.A) —D.N.B: nin askeri muharriri, Donetzde Timoçenko ordularının bir felâ- kete maruz bulunduğunu ve teh. Yikenin Sovyetler için muazzam bir hal aldığını kaydettikten sonra diyor ki; keri mahfilleri, ikinci bir cephe açılamsı hususundaki Sovyet is- teğinin manasinı daha iyi anlı. yorlar. Fakat İngilizlerin şim- di ber ne pahasına olursa olsun girişmeleri lâzım gelen böyle bir teşebbüsü bile Almanlar hesaba katmışlardır. Alman genelkur- mayı, Amerikan . İngiliz şefleri- 'nin ilk buluşmalarından çok ev - vel bu husus için hazırlamıştır. Harp makinesini harekete geti- rebilmek saatini bekliyor. İarp, 1939 eylülünde başlar dığı sırada, ne nekadar kabildi, Hattâ, Polonya cani bitikden sonra, bütün te. gelip şu bir tek nokta “irafmda toplanmaktaydı caki Hangi cephede harp edile. hızira, Maginot ve Sicgfrird atları arkasında karşı karşıya Mevzi almış orduların birbirleri- De karşı, netice verici bir ha- çekât harbine girişebileceklerine iç kimse ihtimal vermiyordu. .O tarihtenberi hâdiseler yek- sal » baş döndürücü bir ovalamıştır ki, bugünün WE hem de dünya göz önün. E şartiyle, şu şekli al- e tutulmak şartiyle, şu şel — Araba, hangi cepheyi harp- tn korumak kabil olacaktır? ** 939 dan şu 1942 temmuz. z na kadar, denilebilir ki, teşebbüs, hemen her defasında dada mihverin, Uzak Do mir aponyanın elinde kal- tarağt bunda, beklenmedik bir ya, Yoktur. Mihver ve Japon. li, PU harbe, çok esaslı hazır yklar yaparak girmişlerdir. On. bie çar bu harbi yapmak için , bem, düşmanlarını skmtılı bir durumun içine tık» yeter silâhları hem de, bu Sonunda kabul ettirecek. leri bir teşebbüsü şim- ri ellerinden bırakmadıkları halde, davalarını hentiz bitirememiş ol. Şüşmak lâzımdır. Hem e karşı tarafın hazırlıklarının derece eksik olmasına rağ Bu karşı tarafın, dünya stra. töjisinde, asırlardenberi tutuğu Mevkiler ne derece sağlam ol- gahdır ki, bunlara kârşı üç yıl. ianberi, fasılasız ve korkunç bir Şiddetle indirilen darbeler, hâlâ İP netice vermemiştir. EE «| Bir Amerikan | Mri. Göring'in , Vazifesi Değiştirilmiş ! Som pe 5 Yerine Himler'in Tayin EY ca Edildiği Söyleniyor Züriph, 19 (A.A) — Buraya gelen, fakat henüz teyit edilme. miş olan haberlere göre, Göring Alman hava kuvvetleri . başku- mandanlığı vazifesinden alınmış yerine Gestapo şefi Himmler ta. yin edilmiştir. Bu haberlere göre, Göring bir Alman hava birliğine kumanda etmek üzere Rusyaya gönderilmiştir. Türkiye imdi 1942 yılının şu en mü- sait boğazlaşma mevsimi “lân yazında, hazırlıkları öteden beri tamam olup teşebbüsü de €llerinden bırakmamış olan dev. letler, yani, mihver ile Japonya, kendi başarılarının üç yıllık bi- nu yaparak, hesabi, Şu 1942 içinde artık kat'i olarak ka; Patmak zorundadırlar. 1942, ork İr için, hem, hazırlıklar hem de elde tutulan teşebbüs bakımm - dün, yegâne li senedir. 1943 gelip çaf harbin en büyük ölçüdeki hazırlıkları, ar. bik Amerikada tarmaı olmpiya başlıyacaktır. Bağışamaküir, Mek doğrudur, çünkü; tun, umduğunu tari N Yar Devamı Sa. 3; sü. SE Gazetesi Gl Japonların Rusyaya Taarruz İhtimalinin Arttığını Söylüyor 'Nevyork. 19 VALA) Nev > york Times gazetesine göre Ja- ponlar şimdi şimale yani Man. çuko - Siberya hududuna gittik” çe artan miktarlarda harbe alış- kın kıtalar göndermektedirler. İGazete, Vasingtonda Japonyanın Sovyetler Birliğine taarruz ede- ceğine dair hasıl olan kanaatin gittikçe kuvvetlenmekte olduğu. Du belirtmektedir. Gazete, Japonların o Aleutien lere yerleşmiş bulunmaları do- layısiyle Kamçatkaya taarruz et. İmeleri ihtimali olduğunu da ili- t nümüzdeki e- kim mevsimi için gerekli ha- sırlıklara başlamış bulunmak. tadır, Vekillik bu ekim mev- siminde devlet eliyle yapıl- makta olan ziraatin genişle. tlmesine karar vermiş ve yurdun mubtehf bölgelerin- de devlet çiftlikleriyle tarla” lar kurulması etrafında icap eden İncelemeler bir hayli İ. lerletilmiştir. Bu etimleden 0- Fransa'da Sokak Muharebesi SPOR HAREKETLER Müsabakasında Ankara Takımı Birinci Oldu Başvekilimiz de Müsabakaları Takip Etti - İstanbul Dün Canlı Bir Spor Gi Kürek ve ali yarışlarından birer (Yaza Grenoble Şehrinde 14 Temmuz Günü Bazı Kargaşalıklar Oldu —— Lyon'da de Gaulle Lehine Yapılan Nümayişte 100 Bin Kişi Bulundu Londra, 19 (AA) Hür Fransızlar Umumi karargâhına gelen haberlere göre, 14 temmuz günü Grenoble'de sokak muha- rebeleri olmuştur. o Notredame ve Grenette meydanlarında top- lanan halk makineli tüfeklerle mücehhez polis ve asker kıtala. rı tarafından dağıtılmıştır. Kar. gaşalık, Petain lejyonuna men- sup 20 kişinin “Yaşasın Petain” diye bağırması üzerine başlamış- Ağir Devamı Sa, 2. Sü. 6 İve etmektedir. Atletizm ünü Yaşadı Ankara, 19 (TAN) — Ankarr- da askerlik kamplarını yapmak. ta olan yüksek tahsil gençliği, bugün, yirmi günlük kamp dev- resini bitirmiş ve Ulus meyda- nındaki Atatürk anıtına mera. #imle çelenk koymuştur. Ankara. Hukuk (o Fakülesine, Siyasal Bilgiler Okuluna, Dü - Tarih.Coğrafya Fakültesine, Ge- zi Terbiye Enstitüsüne, Yüksek Ziraat Enstitüsüne ve Konserva- tuvara mensüp bin beş yüze ya. görünüş ' İkinci sahifemizdedir) |kın talebe, saat 9,30 da Ankara- GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ “Bunun içindir, ki Alman 45. Avrupa sularındaki harekâta iştirak etmek üzere geçenlerde Büyük Britanya Adalarına gelen Amerikan filosuna mensup ağır birlikler seyir halinde. -- Yeni Ekim -— Mevsimi için Ziraat Vekili Hazırlıklara Başladı 19 (TAN) — Zira. y ... igi Lüzum lu larak Vekillik elde bulman sirant âletlerini dağıtmıya de. vam etinekte, pulluk vapım ve dağıtma işini de hızlandır- mış bulunmaktadır. Ankarada ekmek fiyatı Ankara, 19 (TAN) — Anka- ra Belediyesinin karariyle ek. meğin bugünden itibaren 600 gramı 17 kuruş, 300 gramı $3 kurus, 150 gramı 4 kuruş 10 paradan satılacaktır. AEIRI Mısır'da El Alemeyn Tepeleri Elden Ele Geçiyor İki Taraf ta Mevzii Mahiyette Taarruz Hareketleri Yapıyor Tondra, 19 (A.A) — Garbi çölden alınan son haberlere gö re, İngilizler şimal kesimde bi- vaz ilerlemişlerdir. Merkezde ise, mihver kuv - vetleri İngilizlerin elinde bulu- nan tepelere karsı siddetle hü. cuma kalkmış, fakat mütefikle - ri mevzilerinden atamamışlar - dır. AF Devamı Sa, 2. Sü.” AnkaradaDün Yapılan Tören Askerlik Kampını Bitiren Yüksek Tahsil Gençleri, Atatürk Anıdına Çelenk Koydular nım tarihi anıtı etrafında toplan. mışlardı, Yedek Subey Okulu Komutan Kurmay Albay Ali Riza Gürcan, emrinde bulunan talim taburu lerinin bu te. zahürüne riyaset etmekteydi. Gençliğin hazırlamış olduğu çelen- gin âbideye kokması ve talebenin hep bir ağızdan söylediği İstiklâl marşın müteikip, gençler söle birinci bö- Vikten Adi? Kısezün, bir hitabe ira- detmiştir, Halkem alkaşlariyle sık sik kesilen bu hitabede, genç talebe, A- DÜNYANIN EN YÜKSEK SAATİ N VACHERON CONSTANTIN Satış yeri: Eminönü ARLON MAĞAZASI SOYYERTEBLİSİ Voronezde Sovyetlerin İlerlediği Bildiriliyor Faki Almanlar Rosto” Doğusunda Tazyiki Hayli Arttırdı —— Millerovonun Cenubunda Muharebe Şiddetiendi | Moskova, 19 (A.A) — Gece yarısı neşredilen Sovyet tebliği: 18 temuzda kıtalarımız Voronez bölgesinde ve Millerovo'nun “e. nubunda düşmanla çarpışmıya devam etinişlerdir . Cephenin diğer kesimlerinde mühim bir değişiklik olmamış « tr. Baltık denizinde 8 bin tonluk bir Alman nakliye gemisi bali. Donetz'deki . rılmıştır. Sovyet ek tebliği Timoçenko Moskova, 19 (A.A) — Sovyet © İtebliğinin ekinde şöyle denilmek Kuvvetleri ir: 18 temmuzda heva kuvvetleri mize mensup teşkiller düşmanım takriben 3 piyade taburunu das Almanların Aşağı Don'a Varması İle Bir Felâkete Maruzdur Bu Çevredeki Muazzam Demir Kaynakları Ruslar İçin Kaybedilmiştir Berlin, 19 (A.A) — Resmi teb liğ: Doğu cephesinin cenup ke- siminde, yenilen düşmanm taki- bi, yolların pek ziyade harap ol. muş olmasına rağmen, seyrini takip etmektedir. Hava kuvvet leri, Voroşilovgrad çevresinde çekilmekte olan yenilmiş Sovyet kuvvetlerine muvâffakiyetle hü- cum etmiş, demiryollarında ve Rostov çevresinde toplanmış düş man kafileleri arasında tahriba. ta sebep olmuştur 477 Devamı Sa. 2, Sü. 5 ğıtmışlar veya kismen yok etmiş lerdir, Kıtalarımız Voronez nin bazı kesimlerinde ilerlemiş. lerdir. Bu kıtalar düşmanın &- Budane mukavemetini kırdıktan sonra birçok meskün mahalleri tekrar işgal etmişlerdir. Bir kesimde mühim bir Alman kuvveti kendisi için faydalı ola. cak bir mevzii elde etmek mak. sadiyle bir bücum yapmıştır. Birliklerimiz mukabil bir hücum la düşmanın yaptığı bu hücumu geri püskürimüşlerdir. o Alman» lap subay ve er olarak binden fazla telefat vermişlerdir . Millerovo'nan cenubunda birlikleri. miz şiddetli ve kat'i mubarebeler ver mişlerdir, Bomba tayyarelerimiz düşe manın tanklarma, motörlü birliklerine ve piyadesine darbeler indirmişlerdir. İ Kalinin cephesinde mevrii ehemmi İyette muharebeler olmuştur, 477 Devamı Sa. 2, Sü, 3 bölgesi- | Ekmek Tatlısına Buyurunuz! ine yemekten ve lokantadan bahsedeceğim: Vişdeli ekmek tatlısını sever misiniz? "Yağda fazla kavrulmamış, rengi koyulaşmamış, taneleri bumburuşuk olmamış ve çekirdekleri dı. şarıya fırlamamışsa hoştur; İop lop yutulur; aği. za güzel bir çeşmi verir, renginden göz, mayhoş- luğundan mide hazzeder; gerçekten tam mevsim tatlısıdır. O. Dun içindir ki hangi lokantaya girseniz bu yemeği listede bu- lursunuz; canınız isterse ve keseniz izin verirse bir, bir daha ısmarlarsınız; âfiyetle yersiniz. Şu şeker pahalılığında ve höle ekmek darlığında kavuştuğunuz nimete karşı şükür etmeyi de elbette unulmazsınız.... .. Fökat vişneli ekmek tatlısı için sizden ekmek kartı isteme» diklerine şaşmaz misinız? Zira yediğiniz bu tatlıda, hem de ke, narları, kabukları cömerteesine kesilip atılmış iki iri dilim ek- mek vardır; yani günlük hakkmiızın' en aşağı üçte biri, hattâ —doğrusunu ararsanız— yarısı! Peki, lokantacı cenapları her gün müşterisinin önüne koyduğu bu ekmeği nereden, nasil bu- İuyor * Ekmek tatlısı, artık ekmekten yapılmaz ki masalarda kalan iğri büğrü parçacıkları toplayıp da maharet göstererek ha, zırlamış diyelim. Buna biçimli ekmek ister; incecik kesmeli, kabuklarını tıraş etmeli, kısacası okkalıktan harcamalı; hsttâ kenarlarını feda etmek şartiyle... O halde bir ekmek israfı kar- şısındayız. Elbette ki lokanta dışardan —ya başkalarımn hak. kından, ya hıyleciler elinden— fazlasiyle ekmek almak yolunu bulmuş. Fakat Koordinasyon karariyle undan mamul her türlü tatlı yapılması yasak edilmişken hem de karta tâbi ekmekten, adı üstünde bir tatlı yapmak mıdır? Kendisi yâpsa biz rar ok malı mıyız? Biz sussak Jaşe teşkilâtı göz yummalı midir? Benim bildiğime, işittiğime, okuduğuma, anladığıma göre-o teşkilâtin kötü istimâl yollarını kapatmak, . İmtiyaza benziyen muünasebetsizce hareketleri önlemek için lokanta listelerini göz- den geçirmesi ve “salçalı makarna”, “vişneli ekmek tatlısı” gibi undan ve kart usulüne Konulmuş &kmekten yapılacak yemek leri görünce, bunların kaynağını ve tedarik şekillerini sormalı. dır. Fakat daha doğrusu şudur: Müşterinin değilse de lokante- cırın makarbayı fitil fiil burnundan getirmek, vişneli ekinek tatlısından dolayı da herife kan kusturmak için böylelerini he- men vurgunculuk mahkemelerine sürükleyip hadlerini bildir- melidir. Zaten —değil yalnız yasak maddeler bakımmdan— her hususta lokanta çeşitlerini harp ve memleket durumu icapları” tp Devamı Sa. 2, Sü, 4 SN ball Va rektir,