3 Ağustos 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Ağustos 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

'addesi: 289. Beyoğlu ilenteknik kadrosunun ta- lk olayısile, sayın müşterileri- nin gösterdiği teveccühe teşekkür eder. PAZARTESTİ Telgrati TAN, VET, Teli 14810, BARİK, S5 KURUŞ >. 3 AĞUSTOS 1942 * TANEVL İstanbei Ankara Ces, We, s8 * Sekizinci Yıl 2500 Pe KREDİ DÜNYANIN EN YÜKSEK SAATI VACHERON CONSTANTIN Şa Eminönü merdam ARLON MAĞAZASI ( verememe eyes Ankara, 2 (TAN) — Bi form (bugün) saat 15 de toplanacaktır, İntihap da. ) irelerine ve İstanbula giden meb'uslardan. pek in şimdiden şehrimize dönmüşlerdir. Yarınk? toplantıda İstanbu meh'usu Bâşve- ) kil Doktor Refik Saydamın vefatı hakkında Baş. vekâlet terkeresi ve yemi kabinenin teşkili hak- ) kmdaki Riyaseticiimhur tezkereleri ve Erzincan İ meb'usu Saffet Arıkunın meb'usluktan istilası. ? nı bildiren takrirri okunacaktır. Bundan sonra Tuznamede mevcut muamele | | vergisine on ikinci maddesine bir fıkra ilâvesi- İne, Adliye harç tarifesi kanununun bazı madde. İ lerinin değiştirilmesine ve maliye atlı tahsildar. İlanına hayvan yem bedeli verilmesine dair ka- maktadır. | rindeki erlerin maaş, harcırah, iaşe ve ilbasları! maktadır. İseasasan Haydar Aktay” Kaybettik Eski Moskova Büyük Elçimizin Ani Ölümü Teessür Uyandırdı' - Yarın Kaldırılacak Cenazesi oMerasimle Eki Moskova Büyük Elçimiz Ali Haydar. Aktay, dün sabah , Büyükadadaki evinde vefat et- mistir. Henüz 55 yaşında bulu. nan ve birçok vazifeler ifa etmiş ölün AK Haydar Aktayın bu ani ölümü, meslek arkadaşları ve kendisini tanıyan dostları arasın. da büyük bir teessür uyandır. Ali H dar Aktay, biz müddet tenberi rahatsiz bul: Geçen sene oğlunun kondisini hay manlarda rahatsızlığı sarsmıştı, Son 207 biraz daha arttığı için doktorların tavsiyesi üzerine, İsviçreye giderek bir istirahat etmeyi natoryornda düşünüyordu. Galatasaray sonra Hariciye Nezarı ipti- sap eden Ali Huydar Aktsy, bir müddet mümeyyiz İzzet Paşanın kalem mahsus müdürlüğünü ve mütareke zamanında malbust U- mum müdürlüğünü yapmış, da. ha sonra Sofya sefareti başkâtip- liğinde we Stokholm maslahat. güzarlığında bulunmuştur. Bunu müteakiben Belgrad sefirliğine tayin edilerek bu vazifede uzun müddet kalan Ali Haydar Aktay, buradan Moskova Büyük Elçili. ğine tayin edilmiş ve üç ay ev- vel mezunen memleketimize ge- linceye kadar da bu vazifeyi ifa etmiştir. * Cenazesi yarın Nizam cadde, sindeki evinden kaldırılarak hu. susi bir vapurla İstanbula nakle- dilecek, cenaze namazı Beyazıt camisinde kılındıktan sonra Edir nekapıdaki alla makberesine def. redilecektir. Bu acı kayıptan dolağı kederli ailesine taziyetlerimizi bildiririz Hind Milli Konferansı Sivil İtaatsizlik Hareketine İştiraki Tasvip Etmedi Poona, 2 (A.A) — Hint milli konferansı dün Mehtanin reisli. ğinde toplanmış ve konleransm i) itaatsızlık hareketine işti- bildiren ve hal. Merhum Ali Haydar Aklay ni çiy karl ve eden bizkarar süreti kabul etmiştir. Bu karar süretinde Hindista- nın harpten sonra Atlantik de. mecinden : faydalanacağına dair teminat Verilmesi de istenilmek./ tedir. Herrera MeclisBugün15de Toplanıyor Başvekilimiz, Hükümetin Beyannamesini Bu Hafta İçinde Mecliste Okuyacak ük Millet Meclisi ya. | hakkmdaki kanun löyihasiyle Türk - Bulgar ve Türkiye - İsviçre ticaret anlaşmalarının tasdiki. ne ve Maliye Vekâleti teşkilâtında yapılacak. de- gişikliklere dair kanun Jâyihalariyle “askeri mü. hakeme usulü kanununun bazı maddelerinde de. Zişiklik yapılmasına dair kanun lâyihaları da mü-$! zakere edilecektir. Ştikrü Saraçoğlu kahinesinin mecliste prog -: m ne yünü okuyacağı kat'iyetle belli olma. makla beraber bu hafta içinde gurupu toplanlısında Millet Meclisinde programını okuyacağı anlasıl. Hükümetin | K be Ün isşe durumu etrafmda alınan kararların mu- İ nem Hâyihalerının birinei müzakereleri yapıla. | cip sebeplerini izah edeceği ve iaşe işlerine geniş ) caktır. Bundan başka ataşemiliterlerin beraberle, | mikyasta yer verileceği kuvvetle tahmin olun. aaaaamasaaraaaaa saree. pa At Yarışları Heyecanlı ve Sürprizli Oldu ÜSTTE: Koşuları takip eden seyircilerden bir yurup. ALTTA: En çok alâka (oplayan Boğariçi koşusundan bir görünüş (Tafsilât İkinci. sahilemizdedir) İngilizler . Almanyada Üç Şehir , Bombaladı iDüsseldrof'a Her Biri İki Tonluk 150 Bomba | Atıldı - Sündüz Hava Akınları Şiddetleniyor — Taarruz Eti Londra, 2 (A.A) — Britanya bomba tayyâreleri dün gündü. zün yeniden' Almanyada Prank- İurt, Hanover ve Vilhelmishafen şehirlerine şiddetli bir taarruz yapmışlardır. Hafil bombardıman tayyarele. ri Holanda doklarına ve sav tayyareleri de Şimali Fransaya İnarruz etmişlerdir. Bütün bu hücumlar neticesin. de. üç İngiliz tayyaresi üssüne dönmemişti , İki gün evvel Dusseldorf şeh- rine yapılan ve 5 dakika süren hava taarruzu çok şiddetli ol muş ve şehri temelinden sars, maştır, | Dusseldorf sehri üzerine mu- azzam miktarda âtılan tahirip v iyangın bombaları haricinde iki. ser tonluk 150 bomba atılmıştır. Cereyan eden haya çarpışmala, rında dört düşman gece av tay-| Yaresi düşürülmüş Bu hava laarruzuna ne miktar tayyarenin iştirak ettiği malüm değildir. Fakat Alman topraklarına yapi. lan taârruzların en şiddetlilerin den: biri: olduğu muhakkaktır. | İBu akın, bin tayyarenin yapaca»| A7” Devamı Sa, 2, Si, 5 | suretiyle, Japonlar, yeni GAZİ ni emi en FEDERE lunmaktağırlnr. Düşmanı e ' ya Don'daKat'i ua dada hurmalı surette yeni havs meydanları yapmakia olmasına kabinenin Parti ve müteakiben de Büyük roğramında memleke. ... Avustralya İçin Tehlike Büyüyor dapiünllr :Salaar | Takım Adalarına | Yeni Bir İhraç Yâptı Avustralya'ya Japon Akımları Fazlaleşiyor Sidney, 2 (A.A.) — Salomon takım adalarının cenup ucunda unan “Gusdelçanar” adasma bakılırsa, yeni deniz hareketle. gpe İ rinde uçakları için kara üsleri Bir Meydan hezmliyor demektir. Bu adat işgali, Yeni Ginede ormanlık gede Kokoda için yapılan detli müharehe ve Avnst 1, batı ve doğu hücumlarnın id. Muharebesi rına ya yeni. den baslaması kadar ehemmiyet. Stalingratf'a Karşı Alman Taarruzları İnkişaf Edemedi —— Voronej'de Batıya Yeni Kuvvetler Geçirildi Moskova, 2 (AA) — “ovyet gece yarısı tebliği: 1 ağustos gü- nü kuvvetlerimiz Kletsksya, Sim Iyanskaya ve Küschevskaya çev. relerinde düşmanla şiddetli çar. Pişmalar yapmışlardır. Başka kesimlerde önemli bir değişizlik olduğu bildirilmemiş - tir. Sovyet öğle tebliği Moskova, 2 (A.A) — Bugün öğleyin neşredilen Sovyet GEL. ği: Dün gece Kıtalarımız Klets- kaya, Tsinlisnskaya, Saluk ve Kuçeoskiya bölgelerinde muhare be etmişlerdir. Diğer kesimlerde eherhmiyetli hiçbir değişiklik olmamıştır. Voronej'in cenubunda Mosköva, 2 (A.A.) — Vorone. zin cenubunda, Sovyet birlikleri, Alman müdafaa hattına varmış. lar, dikenli tel örgülerini yarmış- dir. Mercan denizi muharebe sinde cenahlarında kara üslerin. den hareket eden uçakların hi, 477 Devamı Sa 2, Sü. 7 arar ......1 kendilerine bir yol açmışlardır. Sovyet kuvvetleri, ili yeni nok. tadan Donun batı kıyısına ge misler ve elde edilen mevzilei iyice yerleşmişlerdir. Stalingrat bölgesinde Moskova, 2 (A-A.) — Cephe - den gelen telgraflara göre, Klet. skaya cenup batısmda Don dirse. iindeki Alman taarruzu hiçbir terakki kaydetmemiştir.. Ruslar durmadan karsılık taaruzlar yap Almanlar Norwich'e lar ve mayn tarlaları arasmdan! ..... | İ Amerikan askeri mahkemesi, den dan Amerika sahillerine çı miştar. Almanlar Kuban'a İlerliyor Aşağı Don Nehri Cenubunda Birçok Gruplar İmha Edildi Rijev'de Sovyetler Kanlı Kayıplarla Püskürtüldü | Berlin, 2 (A.A) — Alman or. duları başkomutanlığının tebliği, Bark cephesinin cenubunda dür - madan düşmanı takip eden sori| teşkillerle piyade tümenleri yer T düşman srdçıları tarı'ından| gösterilen inatcı mukave rarak Kuban istikametinde iler: hareketlerine devam etmişler. dir. Çember içine alman birçok guruplar imha edilmiştir. Hava teşkilleri ordunur fleri| hareketini desteklemişler ve Sov yetlerin geri ile irtibatlarına kar! şı birbirini takip eden dalgalar halinde taarruzlarda bulunmuş . rdır, Büyük Don kavisinde Alman ve İtalyan kıtaları bir Sovyet köprübaşını zaptetmişlerdir. İü- cum tayyarelerinden mürekkep mühim kuvvetler bu muharebe, lere muvaffakiyetle iştirak et. mizlerdir. Gemiler ve mavnalarla Yı taarruzlar neticesinde Volgada 5 vapur bombalarla batırlımış, bun dan başka beş vapurla bir mav. na hasara uğratılmıştır. #27 Devamı Sa. 2, Sü. 8 Yeni Amerikan Rekorları 1 Ayda 72 Şilep, 2 Ayda Bir Deniz Üssü İnşa Edildi Vaşington,'2 (A,A) — Resmen bildirildiğine göre, Birleşik dev. İetlerdeki.deniz. tezgâhları. tem- müz ayında 72 sarnıç ve ticaret gemisi denize indirmek suretiyle bir çekor kırmışlardır . Yeni bir deniz üssü Newyork. 2 (A.A) — Tuğami, ral CüMlord Wanhook, Panama kamalı civarında Tadoga adı daki yeni'deniz üssünün açılış tö- renini yapmıştır. ii Yeni deniz üssü 60 gün gibi rekor sayılabilecek bir müddette yapmıştır. — Birleşik Amerika Çermrasareaaman ; AMERİKADAN TÜRKİYEYE TELSİZLE VERİLEN RESİM arılan Alınan casusla. ram yauhakemesine bundan iki yün evvel başla. Bu duruşmanın ilk celsesini tesbit eden muhakeme esnasında göstermektedir. e / ....... izaltıları tarafın. | yukarıki fotografı, sıcağı sicağma (okuyucuları mıza sunuyoruz. Bu resim, Amerikadan Türkiye. ye telsizle verilmiştir. Ve suçlulardan bir kaçını bu caret Vekili Dün Ankaraya Dündü İktisat Vekili Sırrı Day, Dün Kütahya Civarında Linyit Ocaklarını Teftiş Etti / Ankara, 2 (A.A) — Ticaret Vekili Doktor Behçet Uz, batı A- a Batı Norveç Kıyısında Bir İhraç İhtimaline Karşı Büyük seyah dönmüş ve kendisini beklemekte olan Ankara, İstanbul ve İzmir aret Odaları mümessillerin. den müteşekkil heyeti kabul et- miştir, Iktisat Vekili Kütahyada Kütahya, 2 (A.A.) — İktisat Vekili Sırrı Day maiyetindeki sevatla birlikte dün Tavşanlı Un.) Manevralar Yapıldı yit ocaklarmı da teftiş etmiştir. Stokholm? (A.A) — Nor. İktisat Vekilimiz bugün saatjİ veç batı kıyı boyunca ve 20 de Kütahya istasyonundan bilhassa Kristiansud çevresi. geçerek yoluna devam edecek - Ie Trondhtim cenup batısım- ie; e İİ da büyük askeri manevralar di iri sa İİ yapılmıştır. İranda Kabine Kuruluyo: Manevra mevzüu, muhte. Londra, 2 (A.A) — Reuter s- jansının Tahrandan aldığı bir ha. bere göre yeni İran kabinesini mel düşman çıkartma hare- ketlerinin püskürtülmesine git bulunuyordu. — Manevrelarm tana teşkil edecektir. İİ devamı müddetince o bütün İran perlâmentosunda Kıvamüs.Y| deniz münakalâtı ve balık av. saltora 51, Süheyli 28 rey almış lamak yasak edilmiştir. tr. e .. .,a» Tezhip, Minyatür, Makiyâj Ge San'atlar Akademisi sergisinin tezhip kısmını gezerken camekânda, küçücük bir resim dikkatimi çekti: Uçuk mavi ve baygın penbe renklerle yapılmış, yalnız ötesine berisine altın yaldızdan incecik çizgiler ve noktalar çekilip serpiştirilmiş, Şark tarzında bir oda. Asıl hos Pek az tesadüflerle akşam ve sabah vakitleri, durgun sular üzerine bir aralık konup kaybolan ve daha ziyade buğuya benziyen © renk hafifliği “uçuk, solgun, havsi, baygın” gibi sıfatlarla anlatılamaz. Ne çiçeklerde, ne yemişlerde, ne tüllerde ve ne de bulutlarla gök- İerde bulabildiğimiz, ancak tatlı rüyalarımızda karşılaştığımız bu renk tadı, bana hep © renklerle bezenmiş bir dünyanın ne de. rece sükün ve huzur verici olacağını düşündürdü...., he yok ki ihsan gözünün yaradılıştan teşkilâtı, gördük- lerine, daha fazla, çiy ve keskin renkler verdiği, bu renklerle gör- düğü için bence zevk ve san'atkârlık bakımından kusurludur. Kin bilir kediler veya develer, yani bizden başka mablüklar mese- lâ kanik bir ciğeri, yabut çöldeki kum dalgalarını nasıl ve ne renkte görüyorlar? Belki de büsbütün başka, daha hoş ve rüya- h-bir âlemin seyircisidirler: Ciğer, kediye, üzerinde çeşit çeşit uçuk renkler harelenen, ıslak bir sedef gibi görünmektedir. hiç de iğrenç değildir ve deve, kumlara baktığı zaman yeni eritilmiş bir altın deryasında yüzdüğünü sanmaktadır! Hayvanların hiçbir şeye istedikleri gibi renk vermeleri, ya- Bi boya sürmeleri ellerinde değildir; bunu ancek biz yapabiliriz. Yazık ki zekâmızm verimi olan boysma kudretimizi pek fena ku lanryoruz; dalma çiy ve keskine kaçıyoruz. Hele asrımızda boya, büsbütün göz çıkarıcı, seri olmaktadır; gittikçe kabalaşmal renk ve boya güzelliğine dönmek Zamanı çoktan gelmiştir. Yi karıda bahsettiğim minyatür resimde İse o hafif renkler, için« cıkmak istemediğim bir san'at ve güzellik dünyası baştan başa ruh dinlendiren ve fazilet telkin eden hir sun'at âle. mi İdi. Bir türlü gözlerimi ayramıyor, ayrilmiya katlanamıyor- dum. Tam'o sırada bir'ahbap bayan “pek dalmışsınız tarafımdan seslendi Başımı çevirdim ve yüzüne baktım” ? O kıpkızıl dudaklar, turuncu yanaklar, mor göz kapek REFİK HALİD KARAY bulduğum cihet renklerdeki eşsiz sevimlilik ve sıcaklık... donanma uçakları ile torpil atıcı bızlı botlar için üs olarak kulla. maktadır.“ Meskün mahaller mü) »Macaktır! temadiyen bir elden öbürüne geç mektedir. tp” Devamı Sa, 2, Sü. 4 Tadojğa 4dası Panama kanalı. um Pasifik giriş ağzının 12 kilo- metre açığındadır üskülü saçlarla bu çehre, hele türbe eriği tırnaklarla bans Uzâ. püskülü BE türdeki renk kibarlığından sorira bir felâketti ia, gözlerimin zevkine bir tokat gibi indi ve bey boyacı küpüne düştü. Ayrıca, boş bulunduğum sihirbazı ile karsilaşmış gibi de ürkmüştüm. Hayk: şükür" de