15 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Ecnebi matbuat İngilterede Fırkalar. İşçi fırkasile muhafızakârlar arasında bir anlaşma mı? «Le Temps» yazıyor « Birkaç gün evelki yazı- larımızın birinde, Buıuk Britanya siyasetinin derin bir istihsle dovresi geçir. mekte bulunduğu bu zaman. da, Başvekil M, Mac Donal din — jistirahatten — dönüp iş başına avdet etmesinin nasıl bir alâka uyandırdığını izah ettik. Başvekilin gaybubeti üç ay devam etmiştir. Va bu müddet zarfında İngil- terede vaziyet hissedilecek derecede değişmiştir. Bu değişme ©o derecededir ki bazı muhafazakârların memle- ket idaresini yalnız başına ellerine almağı şiddetle arzu etmeleri saikasile 1936 se- nesinde yapılacak olan inti- habatın şimdiden — yapılması ümitleri belirdi. Muhafaza- kârlar idareyi yalaız başına liberaller ve işçiler ile an- laşma haricinde olmak üze- re ellerine almak istiyorlar. Southportta yapılan amele fırkası senelik koogresi ve Bristolda vukubulan muhaf- azakârlar fırkası kongresi, oldukça müphem bir manza- ra arzeden vaziyeti az çok tenvir etmişlerdir. İşçi firkası garip bazı ay- rılmaları ortaya çıkardı. Bir taraftan eski sosyalist ruh- ile meşbu — bulunup ikinci beynelmilelin Semplis form- üllerinin tatbikine devam- ını istiyenlerin cereyanı var- die, Halbuki, ikinci beynel- milelin birçok memleketler- de iflâsı, zamanımızın kara kteristik vakalarından birini | | zakârları birçok muhafaza- teşkil etmektedir. Diğer taraftan Marksizm ; programının başlıca prensip- lerinden muvakkaten fedak- Arlıkta bulunmoğa mecbur olsalar bile işçiliğin müstac. İ el menfaatlerinden ilham al- arak, idareyi — elde etmek hususunda sosyalist olmıyan unsurlar ile birlikte hareket etmeğe müheyya bulunanlar mevcuttur. İşçi fırkası ke- ndi küvvetlerile idareyi el de edemiyeceğini ve serkâr. da kalamıyacağını pekâlâ bi- lir. Son yapılan kısmi inti- habatta Mac Donald hükü- metinin oldukça yıpranmış bulunuşunun vücude getird- iği temevvüçlerden — ve içti- mâi ve iktısadi zaruretlerden istifade eden amele fırkası taraftarları sosyalize olmuş radikallerin kendilerine bü- yük hizmetlerde bulunacak- ları ve hattâ vaziyeti kendi lehlerine değiştirebilecekler. ine dajr vahi ümitlere kap ilanşlardır. Doğru veyahut yanlış olsün bu ümit, kend- ilerini zahiren — mutedilâne harekete ve fırka icra kom- itesini icabata göre hareke. tte sorbest birakmağa sev- ketmektedir. Southport kongresinde te- ressüm eden meyil budur. Kongrede ekseriyet tamami- le sosyalist kararları alınm- asına muhalefet etmiştir. İn- gilterede, gayri mevcut ol- duğu iddia edilebilen ve iş- çi zaferine karşı kapitaliz- min umümi irticar diye tav- sifi cihetine gidilen faşizm- le mücadele Aarzusu olduğu muhakkaktır; fakat bu söze kimse aldırış etmemoktedir Şimdilik muhakkak olan şudür kı, işçi fırkası içinde meşruti ve parlâmanter us- | ullera taraftar olanların, en- tengral sosyalizm, burjua de- nilen diğer fırkalar ile kati- yen anlaşmıya yanaşmadan tekarrür etmesine taraftar olanlara galebe çalmışlardır. Radikallerin bütün teklifler inin, bilhassa jera komitele rinden Hindistanda muhtor bir hükümet teşokkül etme- sini ve sigortaların devlat in- hisarına tâbi tutulmasını is: temesine müteallik teklifle- rinin reddedilmiş olması ma. nidardır. Masmafıh — bunlar- dan işçi fırkasının uslandığı çıkarmak — yanlış Bu yalnız, işçi fırkası sının hajz olduğu sosyalist- lik mahiyetini mümkün me- rtebe gizlemek suretile ka rarsız anasırı çekmeğe mü- tuf, oldukça mahirane bir taktan başka birşey değil - dir. Bu basit bir intihabat manevrasından ibarettir. Bu monevra işçi fırkasını idare başına getirmeğe amil ol- sa, iş başına gelir gelmez işçilerin tamamen sosyalijst mehiyette derin siyasi toce- ddütlere tevessül edecekleri görülecektir. Muhafazakârlar danmamaktadırlar manasını olur. buna al- | Muhafa- küârların sabırsızlıkla taha- mmül ettikleri milli ittihat kabinesini idameye sevke- den gayede — bu oyunları akim — bırakmak — arzuüsuü- dur. Muhafazakâr — kong- resi münakaşalarına — in- tihabat düşünceleri — bâkim olmuştur. Hattâ, İngilhredı-, büyük münakaşaları mucip olan İmparatorluğun müdafa. ası meselesi bile — ihtiyatla müzakere edilmiştir. M. Ch- amborlain, hükümetinin va- ziyetin vahametini takdir ett- iğini ve silâhlanma — işinde salâhiyetlarane söz söyliye- bileceklerin cümlesinin fıki. rlerini dinlediğini söyliyerek murahhasları temin etmiştir. Bu bapta hazırlanmış bulun. an projenin — teferrüatından bahsetmemiş olmakla bera- ber hükümetin, — çok vahim neticeler — verebilecek olan pratik ve rohavet siyasetlerin ortasında bir hareket — ha- tü takip ettiğini anlatmışt ır. Velhasıl kongre, bü sah- ada gösterdiği dikkatten do- layı hükümet te itimat beyan etmiştir. Hindistan hakkında vaki — olan münakaşülür daha hararetli olmuştur. Sir Henry Page - — Grok Hindistan İmperatorluğu iş lerinde Büyük Britanya ve Hindistan arasındaki iş birli- ğinin hiç bir süretle terke- dilmemesini talep — etmistir, Bu teklif hükümete karşı bir ihtar telâkki olunmuştur Başvekil M, Baldwin Hindis- tan teşkilâtı esasiyolerinin kongrede müzakeresini ta- lep etmiştir. Bu teklifin ay- nen kahulâ firka — içinde bir. buhranı mucip ola - bilirdi. Bu tehlike Hin | görülmektedir. Fiatlar Yurtta Tıcaret «The wool Record — and Textile worldr — mecmunaa İstanbul 9- 934 tarihinde aldığı aşa- gıdaki yazıyı yazmaktadır: «Son zamanlarda tiftik pi yasasında fazla bir faaliyet yüz- de 30 derecesinde yükselm iştir ve hâlâ da yükselmek istidedını — göstermektedir. Bunun başlıca sebebi Alma nyanın mübayaatıdır. Rusla- rda son iki hafta içinde es ki fiatım yüzde 8 fazlasile 2000 çuval kadar kirli tiftik almıştır. Fakat — Alman. larla rekabet edecek kudre- tte değildirler, Almanlar bi raz temizce malların hepsini makul fiatlarla alacak vazi. yettedirler ve — bunu ;hsas ediyorlar Birkaç ay evel Alımanlar mütemadiyen bayaz vo te. miz malları istemekte ve bilhassa Konya ve Kostomo nu mallarına rağbet göster. mekte idji. Fakat bunların stoku — kalmadığından son zamanda Beypazarı —malları gibi en kirlilerini de almak. tadırlar. Kliringdeki meblüğ müsait olduğu için Alman- yanın bütün Türkiye stoku. nü alması ihtimali kuvvet- lidir. Temmuzdanberi Almanlar Türkiyeden 20,000 çuval gi- bi büyük bir miktar müba- yaa etmişlerdir. —Almanya buradan bir miktar da yün almıştır. Her ne kadar Al- manyanın Londra piyasasın- dan çektiği mal — miktarı Türkiyeden aldığı — yün ve tiftiğin iki misline çık- mak suretile bu mübayaatı pok aşağı bırakmakta ise de gene bunlar Türkiye — Al manya ticareti için çok mü- | him bir vaziyettedir. Neti. cede Almanyanın bütün mü- bayaatına mukabil Türkiye- | ye ihracat yaptığı göz önü- | nde tutulursa — Almanyanın bu memleketle — ticaretinin süratle artt ğı ve İngiltero- nin Türkiye ile ticaretinin de eksilmekte olduğu görü- lecektir Binaenaleybh İngiltere tic- wret nezaretinin Türkiye ile aynı şekilde bir anlaşma ya- pmayı Türkiyenin mahsulât ını olarak bu piyasayı elden kaçırmamayı düşünmesi lâ- zımdıir » distan mesaisinin müzakere edilmemesinin 520 — muhalif reye karşı 543 reyle karar- laştırılması suretile' bertaraf edilmiştir M. Baldwin buna 23 reyle muvaffak olmuş — damektir. Bu netice ise Hindistan me selesinin muhafazakârlar kadar büyük bir ehemmiyeti haiz olduğ- nazarında ne unu ve Mac Donald hüküme- ti için ne kadar korkurnç bir tehlike teşkil ettiğini gö sterir, Ahval ve şerajti hazıra içinde muhafazakârlar, an eak milli ittihat — hükümetj halinde prensiplerini müessir bir tarzda müdafaa edebilir- ler. İşte bunun içindir ki muhafazakârlar, aralarından bir kısmının istekleri ne ol ursa olsun, hükümete itim 'et göstermektedirler.» muabirimizden 15. | Havran, Korucu nahiyelerile ve Karaman köyünde de birer yatı pansiyonu açıldı. Konakpınarında bir pansiyon açılıyor | yatı pansiyonu Karaman köyündeki mek. | ’ " İi ŞEHİRVEMÜLHAKATTA YatıPansiyonları. Giresan ve İvrindiden' ba- şka Korucu nahiyesi — ile Karaman köyündo de birer açılmıştır. tebe gündüz talebesi olaorak yetmiş, yatı talebesi olarak ta yirmi sekiz talebe devam etmektedir, Çağış ve Şamlı dan gölecek tülebelerle - bu- ranın yatı kadrosu altmışa çıkarılacaktır. Mektebin mu- allim kadrosu da üç olmuş- tür. Korucuda açılan yatı pa, nsiyonun talebesi şimdilik mallim kadrosu alâkadar Ki müallimlere - teblig edildi, Maarif Vekâletince tasdik edilen4 Vilâyet jlk — todrisat kadrosunu dün yazmıştık. Kadro Maarif müdürlüğü ta- rafından alâkadarlara toblig edilmiştir. inşaat mektebine kimse giremiyor. Ankara inşaat — mektebi için açılan imtihana vilâ- yetimizden on efendi gir- mişti. Mektep idaresinden bildirildiğine göre bu efen- dilerin hiç birisi imtihanda müvaflak olamamıştır. Yapı işçileri Yapı işçileri cemiyeti bu perşembe günü akşamı fev kalâde bir toplantı yapacak, cemiyet faaliyeti etrafında gdruşocoklır ondur. Buranın da yutı kad- rosu diğer nahiye ve köy lerden alınacak - talebelerle altmışa iblâg edilecektir Kepsütteki yatı pansiya nu yirmi talebe ile açılmış tır, Havranda da bir pansiyon | | faliyoto geçmiştir. Merker — nahiyelerinden Konakpınarında da bir yatı pansiyonu açılması — tekar- rür etmiştir. Burada elli, alt- miş — tölebeli bir şu bir hafta içinde geçmiş olacaktır. Kooperatifçilik cemiyetine giren kooperatilçiler. Erdek, Aydıncık, Şevketiye, Kızılköy — zirai kredi kooperatifleri merkezi Ankarada bulunan koopera- tifçilik cemiyetine girmişler- dir. paasiyon faliyota Darıca, Dursunbay hükümet tabaheti Açık bulunan Dursunbey | hükümet tababetine Sarayk- öy hükümet tabibi doktor Salâhettin bey tayin edilmiş tir. Şampiyon takımımız. Mıntaka — şampiyonumuz Alay İdmanyurdu İstanbal . dan dönmüştür. Dünkü yımızda yazdığımız sa- veçhile şampiyonumuz Bandırma mı- ntaka şampiyonu ile karşı- lanmış O - 8 yenilmiştir. Mebuslarımızdan C":; ve Muzalffer beyler Mebus | Beyler lntkıhl! Dün Gavit, mmmı or üeyler Şehtimizü İntihap dajresind? at yapmakta olan rımızdan Mehmet GAT zaffer ve Enver bf Edremitten q:hrıml” şlerdir. İ Hacim Muhittif Bandırmaya — gitmi$ j da Gönene geçmişti” Yunan Cumlıurı'el ( Üst tarafı birinci ve normal purlnm"“ tının devamı imkâf » sine girmiş oluyor Çaldaris hükümeti imar siyasetine de* bilecektir yazı musabakamız. Gençler arasında bir güzel yazı müsabakası açacağımızı yazmışlık: ” müsabakaya girme şarilarını ve müsabakanın nasıl olacağını ypzıyor” Gönderilecek yazıların «tezli küçük hikâye» vasfını şartlır. Gönderilecek yazılar. haiz olmalari Müsabakamıza iştirak eden gençlerden gönderecekleri atezli küçük hikâii gazelemizin iki sütununu tecgvüz etmiyecek bir hacımda lertip etmelar! ediyoruz. Seçim heyeti Gelecek yazıları tetkik etmekte bunlardan kazananları seçmekle odi muallimleri, gazetemizin tahrir riyaseline yardımcı olacaklar ve rey verece Müsabakamız şöyle sonra derce başlıyacı bir müsabaka terlip ediyoruz okuyucumaza vermiş olan elli Kazanacaklar başlıyacaklır: Gönderilecek etezli hikâye» leri on bE Bu hikâyeleri seçmekte okuyucularımız arasında * Seçme heyelince birin kazanuocak hikây' müuhltelif hediyeler dağıtacağız. En güzel tezli kııı'ıık hikâyeyi yazan gence - gazetemiz bir CÜ saati) hediye edilecektir. İlııııvı ve üçüncüye güzel birer Jdolma kadar kiymelli birer Ixıl.ııı l lem, dördüncüden edilecektir. onuncuyA Bu müsabakada okuyucularımızın nasıl rey kullanacaklarını ileride yaze Gençler, sizi kaleminizi teerübeye davet ediyoruz.. Göndereceğiniz yazılar on beş * Teşrinievele kadar — kabul edileceklir: on Teşrinievelde müsabakamız başlamış bulunacaklır M