29 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 7

29 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 7

—— Z Yurdumuzu dünyanın en mamur ve m “deni seviyesine çıkarmak için milletimizi en geniş relah vasıtalarına ve kaynaklarına sahip TÜRKİ kılmak için ve milli kültürümüzü muasır medeniyel seviyesinin üstüne yükseltmek için... Ki uya sanayji tesis etmek zarureti de vardır. Bunu da başaracağız. 5 — Madenciliğimizi — ileri Bötürüyoruz. Altın ve petrol arayışları ümitsiz değildir. 6 — Memleketimizin elek- triklenmesi için yapılan ele- ktrikf etütlerin de temamlaş mıyan morkezlerden istihsal edilecek elektrik kudretinin memleketimizde — kurulmuş ve kurulacak olan sanayi için lüzumlu olduğu — aşikâr- dır. Bunun ucuza — mal edil- mesi tespit olunuyor. 7 — Bütün bu işler için mütehassıs amele yetiştiri- lecektir | 7— Bütün bunlarla bera- ber ihracat eşyamızın istan- darize edilmesi ile meşgul olacak bir. büro — da tesis olunacaktır. İktısat Vekilinin hüküme- tçe tespit edilen sanayi pro- gramı hakkındaki bu izaha- ti çok geçmeden tatbik sa- hasında füli velicelerini gö- stermeğe başlamıştır. Şuba sat Vekili seya- hate çık! 16 mart —Samsunda bir | tütün kongresi toplandı. 20 Mayıs. Kayseri mensu- | gat fabrikasının temeli atıl- di. 24 Mayıs. — İsmet tekrar söylüyor: Vatondaşın movduatını ko- rumak, kati bir emniyet içi. nde tutmak — milli — paranın kıymetini mutlaka muhafaza etmek her zamandan ziyade sağlam ve sabit bir esastır. Efkârı —umumiye bundan tamamen mutmain olmalıdır. 17 Haziran: Dahiliye Ve- Paşa kili Mecliste söylemiştir: Köylülerimizi toprak sa- hibi yapacağız. 16 Haziran: İktısa Vekili Bursada süt tozu fabrikasını işletmeğe açtı.. 13 İzmitte açılacak kâğıt fabrikasının temel atma merasimi yapıl- dı. 14 Ağustos Başvekil a. met Paşa — Bakırköy bez fabrikasının küşadını yaptı. Paşabahçe - şişe fıhriinı sının Zonğuldak — süni antrasit — fabrikalarının te- melleri atıldı. 28 Ağustos İzmirde Bey nelmilel 9 Eylül panayırı açıldı. Görülüyor ki geçen birse- ne zarfındu. Türk milletini refaha götürecek birçok mü- him tedbirler alınmıştır. Bu tedbirler önümüzde- ki senelerde tamamen aktif bir hale geldikleri — zaman milli iktısadiyatımız, refahı- mız değil dünkünden bugü- nden dahi çok farklı olarak kuvvotlonecek artacaktır «Milli Kültürümüz, mmuasır medeniyel se- viyesine çıkaracağız» Türk inkılabının — büyük şefi lisanında Türk milleti- nin büyük ozmine — güzel tanlanıyor: «Milli Kültürümüzü | ci Türk Dili muasır medeniyel se - viyesine çıkaracağız.» Bu asırda kültürsüz — bir milletin yaşaması mümkün değildir. Dünün bütün kötü- lükleri milli kül- türün — en — hafif tabirle ihmal olunuşundan gelmiştir Bütün geçen devirlerde yük sek zekâ ve - kabiliyetlerine rağmen Türk milleti yaban cı kültürlerin tesiri altında pırakılmış, bu yüzden milli benliğimiz yabancı haraların korkunç istilâları içinde ad. eta erimiş kaybolmuştu Ba kadar pasif bir. va- ziyeti aktif getirmek inkılâbımızın — başlıca za zaruretlerdendi — ve cüm - huriyet milli — kültürümüzü endişenin fevkinde bir ihti mamla yükseltmek yolunu Büyük Gazinin — rehberliği ılıılıulmım bulunuyor. Geçen bir. sene zarfında memleketimizde büyük kül türel hareketler olmuştur. Üciversitede inkılâp kür- süsünün ihdas edilmesi, ikin- kurultayının toplanması ve dil bayramı yapılması bu — hâdiselerin başındadır. Halkevlerinin — yer — yer faaliyetleri bu meyanda ge- çen senenin ehemmiyetle ö- | 27 Teşrinisani 934 | yetlerde alınacak gülmeğe değer hâdiselerinde. ndir, Büyüklerimiz her fırsatta bir mektebin diploma tevzii miyetli neticeler vermiştir. Bu neticeler şunlardır: Türk - Yugoslavya ademi tecavüz misakı, Türkiye Cümhuriyetini temsilen — Hariciye — Vekili Tevfik Rüştü beyle Yugos- lavya devletini temsilen Yu- göslavya Hariciye — Nazırı | Mösyö Yevtiç oralarında te Bek müddetli misakı gratta beş sene bir ademi tecavüz imzalamışlarıır. Bu müsahede ile tarafeyn birbirine karşı harbe müra- edat etmiyecek ve üçüncü bir. memleket tarafından tespit edilen — herhangi bir taarruzu veya taarruza iştirak veyahut — memloketlerinden biri veya — ikisi — aley- hine tevcih edilmiş her türlü taaruzu ve anla - şmayı takbih eylemeği tan- hhüt edilmişlerdir. Balkan paktı Türkiye - Yugoslavya — ve Yunanistan arasında 9 şuba. tta Atinada imza edilmiş ol- an misaka göre âkitler mis- akta tayin — edilen menfaat- lerine halel getirecek vazi- tedbirleri aralarında anlaşmak mecbu- riyetindedirler. Her hangi bir Balkan devleti aleyhinde daha evel mütekabilen yekd | iğerlerine hâbar vermeksizin morasiminde, bir bilgi ocağı- nın açılmasında yahut bir irfan mücssesesinin — yıldön- ümünde, her fırsattan istifa- de ederek milli kültürümüz. ü yükseltmek için gösterilen gayretleri çok değerli nutu- klarla takdir etmişlerdir. Cümhuriyetin on birinci hi içte vo dışta Türk milli — istiklâl hâkimi. yetini teyit eden, Cümhu- riyetimizi _vıiı—ıllen. yüksel- ten büyük siyasi — hâdi- selerle doludur.. Bu hâdiseleri cüm- huriyetin on birinci yıl dönümü münasebetile bugün halâslandırıyo- ruz: Dışla mün sebatımız: ve Türk inkılâp ve Cümhuri- | yeti ayurtta sulh, cihanda sulh» ister. Dünyanın en gayrı müsajt şartlar içinde çırpındığı bir devir yaşıyoruz. Bu devre hâkim ıstıraplar, ihtiraslar dünya sulhunun — korkunç muarızlarıdır.. Bir elinde defne dalı bir elinde bomba — patlak gözlü zaman, işte içinde bulundu- gumuz senelerin karikatürü budur. .. Bu zamanda bütün mev- cudiyetile sulh fikrine önd- erlik eden — çok az dev let vardır. Ve Türkiye Cüm- huriyeti buazlığın ta başın- dadır. Dünya sulhunu idame için geçen sene sarlettiği- miz mesai fevkalâde ehem- | Sovyet Rusya dostluğunun hiç bir siyasi harekette bu lanamazlar. Diğer imza sah. ibi devletlerin muvafakati ol maksızın hiç bir Balkan de vleti aleyhinde huer hangi bir siyasi tanhhütaltına gir- ı emezler. Türkiye-Rusya müna- ' sebatı | Dost Sovyet ricalinin ge- | çen cümhuriyet bayramın da memleketimize misafır olmaları münasebetile Tür kiye ile Rusya arasında iki memleket arasındaki münase batın güzelliği, büyüklüğü hissolunmuş ve yeniden tam bir noktai nazar birliği mü- | şahede edilerek Türkiye - tarasini mühürlenmiştir. | Türkiye-İran dostluğu Güçen sene İran Şahi Pe. hlevi Hazretleri memleketi mizi teşrif etniş Büyük Şe fimizin çok kıymetli misa- firi olmuşlardır. Bu münasebetle Türk - İran münasebatın her türlü tesirlerden — uzak — ve pek dostane olduğu tecelli etmi- ştir, Türkiye - Fransız mü- | nasebatı, Türkiye- Fransa münase batı geçen sene — karşılıklı ve çok kuüvvetli dostluk te zahürlerile benimsenmiştir. Cemiyeti Akyam kon- seyine girdik. Bütün bunlardan başka Cümhuriyetimiz on birinci yılında diğer bir muvaffakı. yet daha kazanmıştır: Comi. yeti Akvam konseyine kabul edildik.. SAYFA 7 Cümhurlyetimizin onuncu yıldönümünde Bahkesir Bu münasebetle harici si- yasetimizin sıhhatini Harici- ya Vekilimiz Tevfik Rüştü bey çok — küvyetle ve şu cümlelerle tezahtir ettirmiş- lerdir: « Dünyada hiçbir memlek- etle hayati ve sadece mühi- m meseleler hakkında hiç bir ihtilâfimız — olmadığını teyit ederim..» Beynelmilelmilel par- | lâmentolar konferansı: Beynelmilel — parlâmento köngresi Cümhuriyetin ge- | çen on birinci yılı içinda İsta.| nbulda toplanmış bu beynel- milel hâdiss dahi Cümhuri- yetimiz hakkında — samimi tezahürlere vesile olmuştur. | İçte: On birinci yıl içte özlü, dolğun hâdiselerle doludur. Geçen bir sene Cümhuriyet * senesi de vatandaşların do rin bir huzür içinde ve in- kılâbın muvaflakıyetine ça- lhşarak geçirdikleri bir sene olmuştur. Büyük şefimiz müteaddit seyehatler yaparak mem- ; Dünya | içten kuvvetliliğin içten sa- leketin ve halkın vaziyetini yakından — tetkik — etmişler. Başvekil ve Vekiller de her fırsatta memleketi gezerek yurtta güzel eserlere hareket vermişlerdir. İçte emniyet Cümhuriyet dışta olduğu gibi içte de emniyet içiddedir sulhunun devamını teminde — Cümburiyetimizin aktif rolü her şeydon ovol glamlık işidir bütün devletlerin güya sul. temin yolunda — silâh. ları azalttıkları bir sıra- da biz elimizi, kolumuzu bağlayıp oturamazdık,onun için geçen sene Büyük Meclis Müdafa; milliye büt- çesini takviye etmek ka- rarını — verdi. «Hazırol conge ister isen sulha — &ilâhe — işte bütün | devletler gibi geçen bizimde takip ottiğimiz ka- tiyet harekâtı bu oldu. Şu anda Dahiliye Vekili Şükrü Kaya beyin Bü_v(ık, | İ hu Millet Meclisinde — söyledi- ği gibi söyliyebiliriz: Bizim için dostluklar çok mühimdir fakat... Belediye intihabı Cümhuriyet belediyeciliği cümhuriyetin on birincj yı- lında dördüncü yaşını bitir- di Yurdun her — tarafında yeniden belediye — meclisleri seçildi. Tek dereceli kadın- da rey hakları olan beledi- ye intihabından gerek fırka- mız gerek hükümet cümhu- riyetimizin ve halkçılığımız- ın en asfl tezahürünü istedi. Bu intihap esnasında mo- mleketimizde hemen'ilk de- fa olarak kürsülerde intihap propagandaları yapıldı. Bü- tün bu faaliyetler demokrat Türkiyenin herşoyden evel milli hüviyetine sadık kalm- ak azminde canlandırmıştır. Hulâsa cümhuriyotin on birinci yılında da derin bir emniyet içinde — ileri yürü- yüşümüze devam etmiş bu- lunuyoruz.. Cümhuaiyetin on birinci yıh — cümhuriyet tarihinde sevgili bir yıl tanınacaktır. Yaşasın cümhuriyet — ve yaşasın cümhuriyeti kuran Garzi! HER MEKTEP IÇIN LÂZIM BIR KITAP ÇOCUKLAR İÇİN Yazan: M. CEVDET Neşreden türkbDili Fiatı: « 15 » kuruştur at bilgisine Uygun yazılar ve küçük temsiller..