22 Kasım 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Yabancı gazeteler: Deniz Konferansı devam edecek. —Japonya - hariciyesinin bir - tebliği. «Japon Advertise» den: Japonyanın Vaşington de. niz kuvvetleri paktını tanım- aması üzerine Londra gör- üşmeleri gelecek sene için hazırlanan deniz konferansı- ni akim bırakırsa Japonyan- n adilâne ve sulhperver si- yasetine devam edeceği dün hariciye nözareti tarafından ilân edilmiştir. Bu beyana tın tercümesini veren Ren go ajansı bunun *hariciye nezareti erkânı ile bir mü- kâleme şeklinde neşredildiği- Di bildiriyor. Bu beyanatın Rengöden alınan tercümesini aşağıya dercediyoruz: 1 — Millt müdafaa işinde müspet hakları korumak üzere her milletin milli mü- dafaasına — kiyafot edecek mMiktarda askeri kuvvet tale- binde bulunması makuldür: Japonyanın' kendini emniye- tte — hissedecek — miktarda “askeri kuvvet bulundurma: Bren tabii —hakkıdır. Aymı zamanda — şarkın sülh ve sükünunu garanti etmek için Japonyanın kâfi — miktarda kuvvet bulundurması, en mü- him vazifesidır. 2-- Japonya kemmiyet iti- | barile silâhsızlanma hare- ketinin tahakkuk öttirilmesi keyfiyoti, — askeri — sila- kların arttırılmasında değil — azaltılmasında — bu. luyor ve ısrar ediyor. Japo- nyanın nihayeti, milli yükün mükün mertebe hafifletilme- sini ve milletler arasında su- Ihperver va dostane münase- betlerin ilerilemesini temin için silâhları azaltmaktır. Ta- arruz silâhlarının azalmasını, tahdit ve istilâ korkularının bertaraf edilmesini temin için büyük devletler taarruz silâ- hlarını kâmilen İTâğvetmeli ve onların yerine müdafaa si- lâhları koymalıdır. Müdafaa silâhlarının miktarı da ayrıca tohdit edilmektedir. 3 — Vaşington muahe - desinin feshile yeni bir muahedenin ukti, Japonya Vaşigton muahedes- ini feshedecektir; fakat diğ- er makul bir müuhedenin o- nun yerini tutması, en sıcak temennileri arasındadır. 4— Yeni bir muahede yap- ilmadığı takdirde — alınması | lüzimgelen — tedbirler eğer Londrada bir mutabakat te- min edilmezse Japonya bu va- Ziyete uygun bir siyaset takip edecoktir Maamafıh bu siyasetto doğruluktan, adale- tten ve sulhperverlikten ay- rılan hiçbir nokta bulunmıy- acaktır. Japonya, dostlarile arasındaki sulhperver mün. asebetlerin haleldar olmam- ası için azami gayret göste. recektir. Diğer taraftan Ja- ponya bahriye birliğinin ni- spet sistemi — aloyhindoki mukarreratı berveçhi atidir: «Milli müdafaanın memleke- tin — mevsudiyeti — ve Be. lâmati için — son dere- ee ehommiyeti haiz oldu- gundan — dolayı, velev bir an için bu — işte tekâsül ve ihmal göstermenin — kabil olmaması müstakil memlek- etlerin müsavat prensipini tanımıyan bugünkü bahri muahedelerin bu gibi akitle- re iştirak eden — milletleri babri nispet sistemine tabi tutarak bu nispette düşük bir derece ile kalan memle- ketleri daimi bir tehlikede bulundurması; yine bu mu- ahedelerin her memleket için ayni şekilde deniz silâhları tayin edip memleketinin ihtiy- acına göre tonoj miktarını muhtelif sınıflardaki gemi. lere tevzi hakkını vermem- esi ve bu suretle harp gemi- leri jaşaatını en ökonomik bir şekilde yapmağa imkân bırakmaması hasebile Japo- nya balriye birliği şu muk- arreratın. bildirilmesi lüzum. unu hissetmiştir: Japonya — imparatorluğu deniz, — silâhlarının tahdidi gayesinin dünya — -sulhuna yardım olmak üzere adilâ- ne yollarla temin etmek için silâhların tahdidi konferans ına iştirak ederken atideki nok- larda katiyetle 1arar edece- ğini bildiriyor: 1 — Japonya nispet siste- minin aleyhindedir ve silâ- hlarda müsavat prensipinin tocssüsüne karar vermiştir. 2 — Japonya tonaj tasni- fi prensipinin aleyhindedir ve her memleketin — umumi tonaj yekünu dahilinde ist- ediği sınıftan gemi inşa et mesine müsaade etmek üze- re tahdidatın her memleket için umumi tonaj yekünun- dan yapılmasına ve bu ye- kün miktarının mümkün me. rtebe azaltılmasına — karar vermiştir. 3 — Japonya deniz kuv. vetlerinde taarrız silâhla- rının — imkân Dispetinde tahdit edilmesine karar ver- miştir. Bundan başka mukarre- ratımız arasında şu maddodo vardır: Yukarıdaki mukarre- ratımız meycut muahedelere uymıyacağından, Vaşington muahedesi 1934 senesi nih- ayetinden evel feshedilmeli ve bu suretle — 1935 senesi mahiyetinde bu muahedenin mevcudiyeti mevzubabis ol- malıdır. ——— manmm * Tibet Milli meelisi l;îıı çümüri- yeline iltihak etmiyecektir. Yenidelhi, 21 (A.A.) — Sha- sadan bildirildiğine göre Tibet milli meclisi Çin cümuriy. etine iltihaktan imtina etmi- ştir. Fransız hükümetinin aldığı bir tedbir Paris, 21'(A:A:) — Hükü met iki seneden fazla Fra- naada bulunan ecnebilerin ruhsatiyelerinin — yevilenime- sini yasak etti. Bundan ba- şka — sınırlardaki hudut teş- kilât ve ecnebiler hakkında- ki ahkâm — şiddetlendirildi. TÜRKDILI Elen Okonomi hakanının Başv- ekilimize yolladığı tel Yunan ökonomi oğlu Başvekil Paşa Hazretlerine şu M. Pezmez İsmot tografı göndermiştir: Hakkımdaki nazikâne ilti- fatlarından dolayı milletini- zin büyük şofine derin min- nettarlığımı arzetmenizi zatı devletlerinden ede. rim, Müşarileyh ha- zretlerinin bana — söy- lemek lütfunda — bulunmuş oldukları sözler memleketle- rine hizmet etmek istiyenlere kiyasetinin ve ruhundaki bü- yüklüğün göstermekte oldu - ğu yüksek nümuneyi gözle- rimin önünde daima ve can h olarak bulunduracaktır. Bu fırsattan — bilistifade Ankarada geçirmiş olduğum unutulmaz günlerden ve va- zifemi — kolaylaştırmak — için mesaj — roliklerizle birlikte otrafımda yaratmış olduğu- nuz itimat havasından do. layı zatı dövletlerine minnet ve şükranımı yeniden arze- derim, Celâl Bayefendi ile — va. rdığımız neticeler bu netic- elerin Türkiye ve Yunanist. anı biribirine bağlıyan bağ. ları küvvetlendirmeğe yarı- yacağına ben de itminan ve yakın uyandırmıştır. İsmet Paşa Hazretleri bu telgrafa Atina elçiliğimiz va- sitasile teşekkür etmiştir. Belçika Amerikadan — ödünç para mı aldı? Balçika ajansının bir tekzibi. Bürüksel, 20 — (A.A.) — Amerika birleşik torularının Belçikaya güya 25 milyon dolar ödünç — verdiklerinin doğru — olmadıiğını ajansı bildirmektedir. Paris, 20(A.A.) — Ameri. kanın Belçikaya ödünç akçe verdiği ve Belçikanın Ame- rikadan bu borcu — Fransa ile yaptığı — konuşmaların boşa çıkması üzerine aldığı yabancı gazetelerde yazılm. aktadır, Fransız kaynaklarında sö. ylondiğine göre Belçika ve Fransafarasında sıkı elbirl- iği bulunduğundan Fransa Belçikaya yardımını esirge- memiştir. Bu işin iç yüzü şudür: Amerika Avrupadan altın satın olmak istemiş ve bunu Belçikadan yapmıştır. Ancak altının Amerikaya gönderil. mesinden evel bunun değeri Belçikaya — verilmiştir. Bu da kambiyo değişikliklerinin önüne geçmek için yapılm- ıştır. Sis dağıtılabilecek mi? Londra, 20 (A A.) — Lo- adrada gidiş gelişe engel ol an sisin gene başlaması üz. erine bir İsviçreli mühendis. in sisi dağıtmak için buldu- ğu ültraviyoleli makine etra- fında konuşmalar başlamıştır. rica Belçika | bakanı | | ŞEHİRVEMÜLHAKATTA . Sanada GA c0 sa Nn S DA KA SA NU NU GA NE DU MA MA CU NN RNCE MA KA MA NU SA NSENAN MA AA NK ENAE Fırka Kongreleri Kazalar 10 ilk kânuna kadar kongrelerini bilirecekler. Cümuriyet — Halk Fırkası ocak ve semt kongrelerin- den sonra nahiye köngreleri işlerini bitirmiş bulunmak- tadır. Şimdi sıra kaza kongre- lerine gelmiştir. Balya kaza sı geçen hafta kongresi ya pmıştır. Diğer kazalarımız da on beş ilk kânundan ön. ce koöngrelerini yapmış ola- caklardır. Duyduğumuza gö re Sındırğı kazası kongresi- ni on dört ilk kânunda ya. pacaktır. İdare heyetinde Vilâyet idare heyeti dün Vali muavini Ekrem beyin başkanlığında toplanarak m- emurin muhakematına ait iş- lorle uğraşmıştır. Defterdar ve melmüdürle- ti hakkında bir tamim. Bazı defterdarların ve ma- lmüdürlerinin memurin kan- unu hükümlerinden istifade ederek — vilâyet makamınd- an bir bafta izin alarak yerlerinden ayrılmakta oldu- kları görülmüş ve bu gibi memurler — tahsilât işlerile alâkadar olarak bulunduk- ları yerlerde hazineyi temsil ettiklerinden lâalettayin zu- manlarda ve vekâletin ha. beri olmadan vazifelerinden ayrılmaları mali işleri sekte- | dar etmekte olduğu — anla- şılmıştır. Bu vaziyet kar. şısında Maliye — Bakanlığı | vilâyetlere yaptığı bir tamim- de bu gibi kısa mezuniyet istiyecek olan deftordar ve malmüdürlerine — mezuniyet verilmeden evel bu husus- taki zaruret ve mazeretleri- nin Maliye Bakanlığına bildi rilmesinin usul ittihazı lüz. umu bildirilmiştir. Vılıı.ı hizmet — mukabili verilen maaşlar. —— Maliye Bakanlığından gelen| bir tamimde vatana hizmet mukabili verilen maaşların birer aylık olarak ve ay sonralarında tediyosi — bil. dirilmiştir. Balyadaki hâdıse Dünkü sayımızda Balya maden mühendislerinden iki zatın kasaba ile maden ara sında iki kişinin tecavüzüne uğradığı yazılmıştı. Tecavüz | mühendislere değil, refika - | larına yapılmıştır. Mütecavüz-. ler yakalanarak adliyeye va. rilmişlerdir. Köy yurdumuza sevgimizin kaynağıdır:- Ü Yartdaş! Bu kaynağı zenginleştirm€k ) vazifendir. İki güzel nahiyemiz Orhanlar ve Çak_l" Çakır ve Orhanlarda köy - kanununun tatbikalı olarak güzel eserler vücut bulmaktadır. Balya, (Hususi Muhabiri- | mizden) — Orhanlar nahiy- esinde faaliyet göze çarpma- ktadır. Nahiye müdürü Zühtü bey köy kanunun tamamı ta- mamına tatbikı hususunda el inden geleni — yapmaktadır. Nahiyeye tabi köylerin evle- ri kireçle beyaza çevrilmekte ve nezafete riayet edilmekte- dir. Helâsı olmiyan evlere helâ yaptırılmakta ve ahırla- rın ev altlarından ayrılmasına çalışmaktadır. Köy yolları da yapılmaktadır. Avcı kulübü reisi Yusuf bey faal ve çalışkandır. Üç sınıllı nahiyedeki mektep bin bir muallimi vardır. Yalnız - lığına rağmen bu muallim bey çok çalışıyor. Bir mu- allime daha bu mektebin ih. üçüncü dokuma fabrıkamı temeli ( Üst tarafı birinci sayfada) kururken çiftçilerimiz aymı zamanda faydalanmış — olu- yorlar. Ereğli bez elektrik letme — sermayesi olarak üç buçuk — milyon lira harconacak, tukriben 1250 amele çalışacak, dört milyon metro kumaş çıka- sak ve ayrıca 500 bin kilo inco jipokli elde edilecektir. Sümerbank 935 — yılı bit- | meden Ereğli bez fabrika- | sını işletmeğe - başlıyocak. tır, Verdiğim rakam harca- nacak paranın miktarı te- şebbüsün ehemmiyetini un- fabrikasına santıral ve — iş- birlikte | uğarlanmığlardır. latmoğa yetecektir sanırım. Diyebilirim ki. Ereğli bez fa-| brikası ile memleket ökoma. mik — varlığı hissolunacak surette kuvvetlenecek ve ze- nginleşecektir. Ereğlide gerek — kasabalı gerek köyden gelen vatan. daşların gösterdikleri sevinç yerindedir. Bu müessese için halkın Sümerbanka yardım | etmek yolunda elinden gel- eni yapmak gayretine teşe- kkür ederiz. Hatiplerin ben. im ve arkadaşlarım için sö. yledikleri Tütufkâr sözlere | ayrıca teşekkürlerimi suna- rım. Büyük önderimiz Reisicü- mur Hozretlerine bugün de her taraflan taşan coşgun sevgi tezahüratına şahit ol maktan çok mütehassis ol duk. Bu samimi ve asil duy- | gnları Reisicümur Hazretle- rine ürzetmek benim için şer- eftir. Şimdi hep beraber Ereğli — işimize, Ereğli bez fabrikasnın temelini atmak Ü Zzlw tiyncı vardır. Talebeni kluğu bu mektebin bir P" allimle idaresini güslül mektedir d Nahiye müdürü nün ve kulüp. rejsi *” beyin”ve muallim bi ele verip nahiyenin MW , için Fırka reisi Ömer b birlikte çalışmaları anılmağa değerdir Çakır Nahiyesi Çakır nahiyesininde B Küştü beyin güzel $ sile yanj bir hükümet ” bir umumi helâ ve eüü” yet abidesi —yaptırılMPSı Nahiyede köy konutü © tbik edilmekte ve evler | yaza kireçle temiz bir getirilmektedir. atıldı. " işine sevinçle başlıyalı: Ereyliden ayrılırk Merasimden sonra Pa$” beraberlerinde buluran #” ile saat J1 de Konyayt | roket — etmişler vö yürekten: — Yaşa, varol! başvekilimiz Kony! Saat 20,40 da oB37 şereflendiren Pş. Hz met, ordu va halkı gezdikten sonra aynı ve coşğunluk arasi kişehire — doğru — yollk devam ettiler. Pş. Hz. ayrılırken sip bir zamanda bir hafta kalmak için &” ceklerini vait buyurd Ereğli, 21 (A.A.)— ve Nazilli — jle diğor cat fabrikalarına lâzıli kula fabrikası da b rulacaktır on) amemer— — | St şehir me Siirt 20 ÇA A.) — meclisi açıldı. — Memit” iktısadiyatını tahrip alçı inşaatının meül da müzakere yapılmı$ Bir hava yolu — Nevyork, 20 (A.A-) Ç namerik Airvays Kal ya ile Çin arasında yolu uçmak için bü; deniz uçağı yaptırılmı ır. Bu yol Havay V' pılmakta olan 32 yolcu alacak V' rmadan 3000 mil gıd Tecrübe uçuşları M yapılacaktır.