2 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

BAYFA: 2 Yabancı gazeteler: | Türkler Macaristanın vaziyeti | Bulgaristanda akla gelmez L,Entransijan gazetesi bü- yük anketleri serisinin üçü- ncüsünü Antuva Rodyenin, | imzasile — Macaristanın bu günkü vaziyetini tahlile ayı- | rmuştır. Bu yazıyı — kismen dilimize çeviriyoruz: Almanyanın, karışık değildir: Bu «Anşlus» dur, — yani ilhak, ve merhale ilhak: İlk önce — Avusturya, sonra Maceristan, sonra sev- gili Lehistan ve Prag ve ge- | ri kalanlar.. O zaman pek tabil olarak — Parise, kadar Pirene dağlarına kadar uza- nacak Alman barışına kavu- şacağız. Zamanının çoğunu ve büt- | ün kalbini Cenevreye, veren barışçı bir İngiliz kadını M. Hitlera, kara tasavvurlar atfetmekle haksızlık ettiği- mizi söylüyordu. Kendisene, Dolfusu Hitlerc;ler'n öldürmüş olduğunu ve Hitlerin gizlen- miyen vo gürültü ile ilân edilen arzusu Almanyanın Avusturyaya kendisi ilhak etmek hizmetinde bulunması olduğu cevabını 'verdim. İyi kalpli kadın barış tan- rısına çok yalvarmak ve son- ra silâhsızlanamak gerekliği- nin ve her şeyin böylece düzeleceğini söyledi. Biz pek dediği gibi hare. ket etmiyeceğiz. Orduların tanrısile aynı olan barış tanrısına yalvaracağız — ve sonra Almanyanın Viyanada ve aynı zamanda Budapeşte- do çalışmalarım mürakaübe edeceğiz. Endiyşe uyandıran Macar- lar ne istiyorlar? M, Gömböâ. şü anlamak istiyoruz, fakat © yalnız değildir. Macar sı. yasası üzerinde nüfuzu olan muhtelif şahsiyetlerin veya fırkaların şimdiki yönelme- leri nelerdir. Uzun zaman. danberi biliyor ki Macaris- tan vöziyetinden memrun değildir. Ve Almanya göz- lerini ona — çevirmiştir. Şu hslde «bu adamlar — canımızı sıkıyor! Rahat — dursunlar!» Demek artık bir - hal çarasi olamaz. Şüphesiz ki en fazla gürültü ettikleri zaman kal- aklarımızı tıkamakla eyi et- | tik. Böylece düşünmek — için onlara vakit kaldı ve şimdi kendilerile görüşülmesi daba az nafile bir ulusturlar, Macaristanda Fransa ve Alm- onya taraftarlığı Macarların tok — başlarına konuştukları bir dilleri var- dır ve başka hiçbir dile be. nzemiyen bu*dil onlara yet- moz; onlara yanaşmak için Macarcayı öğrenmek kimse- nin hatırından geçmemiş ol. duğundan, yer yüzünde tek başlarına kalmamak için bir büyük Avmıpa dilini kendi- lerinin —öğrenmeleri — icap etti. Avusturya ilo uzun zaman berabör - yaşamış — olmaları yüzünden dışarda kullanmak üzere onların dilini öğrenm- ek zaruretinde kaldılar Bu dil Almancadır. Gerçek hepsi Almanca bilmezler; fakat şe- hirlerde Almanca, yolcunun imdadına yetişen dildir. Dil birliğ pek tabit olarak düş- ünce birliğine götüreceği iç - | ja macarların, yalnız bu ba- kımdan Alman soverliğe an- ık olduklnr! sanılabilir. Fak. | istediği şey | at meseole bukadar basit de- gildir. Avusturya — Macari- stan imparatorluğu zamanı nda Macarlar herzaman oönl- arla eyi — geçinemiyorlardı. Aralarında sık sık anlaşama- mazlıklar oluyordu. Ve bu yüzden Almanca düşmanlığile bazı Macarlar diplomasi dıli olan Fransızcayı tercih ediy- orlardı. Macar aristokratları Avusturyalılara karşı ak. sülâmel olarak, Fransızca- yı mükömmel bilmeyi şiar e- dinmiş!erdir. mağlüp hasımlarımıza ya- ranmak için silâh arkadaş. rım:zla iş birliği değiştirmezdik. Bununla be- raber bütün hâdiselere rağ men birçok palplerde — ve bazı kalalarda — eksilmemiş olan dostluğu büsbütün sıyasımızı 7ıleyhimize çevirmiye lüzum yoktu. Öte yandan eskiler yurtlarının Triyanon muahe- desile parçalanmasını unuta- mazlarken baş Avustarya— Macaristan refa. hını hiç tamımamış ve an- | sonuna göılerenı cak onun felâkete erişmiş olan genç- kendilerine yalnız bariış ve emek verilmesini istiyorlar Rizyon evet saraş hayır. Mademki — Macarlar bize karşı bu kadar büyük bir temayül gösteriyorlar, şu halde kalplerinin derinlikle- rinde neler geçiyor ve nasıl oluyor da- Almanyaya kar. şıda meyledebiliyorlar? Bir müddet — revizyonist ülkeler arasında bir bağlılık vardı. Bunlar arasında Al- manyada hulunuyordu. Ans- lus korkusu ve yarın Tuna üzerinde buyuracak — olan İtalyaya yaranmak endişesi buna mani oluyor. Bu omri vakij kabul ve ümitsizlik llyüslnl pek uygun geolmiyor. Bu ülkenin mesul önderleri Al- manyaya yanaşmak istor gibi hörünüyorlarsa , bunun bizi endişeye düşürmek istiyen sonu gelmiyacek teşebbüsler | olduğunu sanalım talım Fakat daha trajik bir hal şekli vardır: 1871 den 19140 ve unu- Jkadar Fransızlar Alsas Lo renden, vazgeçmemiş olduk- ları gibi Macarlarda ellerin. den alınmış - vilâyetlerinden | vazgeçmezler. Fakat Fransı- zlar savaşmak istemiyorlardı, Ve Macarların ekseriyetide yeniden döğüş- mek fikrine yanaşamıyorlar. Korkunç — savasa — yeniden başlamasına dilemek için in sanın çıldırmış olması lâzım- dır. Macarlar, uyuşma sureti- le mantiksız. bir — revizyon yapacak olan bir Tuna anla- şması tahayyül ediyorlar. Bununla beraber bir yandanda silâhli bir ulusun kaynam- asını — istiyorlar, — Garba doğru gittikçe yalnız büyük Almanyadan — intikamdan ve askor? hazırlıktan bahsedil- diği işitiliyor. Ve eğer iste- | mamiş olmasına rağmen me. | sul olmıyacakları savaş bir gün patlarsa mecburi olarak jeap edeceği — düşünülüyor. Halbuki Alman propaganda. sının yakınlarında Almanla- rin yenilmez olduğuna inan - Şüphesiz ki | döndürücü | Macar övünemine | büyük - bir | zulümler görüyorlar Varnada çıkan Varnensiki | Navini gazetesi 23 teşrinsani 3750 — numaralı sayısında esnavarca — katledilen — bir | Türk — vatandaşımızın - feci | âkıbetini anlatıyor: Geçen gün Hasırcıkta Bi- rivadi kazosında — şimdiye kedar bu havalide işitilemi yen canavarcasına bir ci nayet olmuştur. Akşama — eoat cıdan çıkarak kendi — köyü olan Hızırcığa gitmekte olan yumurtacı Halil oğlu İbra- | l him köyden araba dört beş kilometre ayrıldıktan sonra | [ 200 adım ileriden gelen bir arabada üç kişi I dur diye bağırmışlar. İbra- him bu halden korkarak ar- abasını geri çevirerek kaçm ak istemişsede mütecavizler ateş açmışlar. Bu gürültüd- | en korkan beygirler — dört nala koşurken arabanın oku kırılmış hayvan da kaçmış Bu İbrehim vaziyet arabadan — atlı - yarak tarlalar içinde kaç mağa başlamış fakat mütecavizler — yere inerek zavallının vücudünü — doelik teşik etmişlerdir. Bu yetişmiyormuş gibi İb- rahimin başını dipçikle par- çalamışlar. Hattâ okadar şiddetle vur- muşlar ki tüfek parçalanmış olarak vaka mahallinde bu- lunmuştur. Bu müthiş işken- ceden zavallının gözleri dı- şarı fırlamış ve — bacakları, kolları, parmakları — kırıl. mıştır. Büyük bir bıçak kafayı vücutten ayırmıştır. Ertesi günü beygirler köyden iki kilometre uzakta bulunmuş |fpolis bu neticeyi vaka ma. ballinde çıkarmıştır. —a Kaçakcılık vakaları | Ankaro, 30(A.A.) — Bize | bildirildiğine — göre geçen yedi gün — içinde Gümrük muhafarza teşkilâtınca — üçü | ölü olarak 60 kaçakçı gü- ila altı altın lira, 215 meci- diye, 835 gümüş — kuruş ve 469 kırk İjra ele geçirilmiş- tir. mamak mümkün değildir. Bütün bunlara tek bir çare vardır: Almanyanın şarka do- ğru ihtiraslarının önüne set çekmek bu seddi süratle ve enerjile vücude getirmek. Buna muvaffak olmak ve ha. ttâ bu yolda çalışmak Mac arların elinde olmadığı ka- bul edilmiştir: Bu Fransaya düşen iştir. Fransanın neyi tercih edeceğini bilmek ge- rektir. Sonunda savaşı doğ- uracak olan Tuna — statükoa- unu mu, yoksa İtalya ile an. laşarak bir Tuna barajr vü- cude gatirmeyi mi? — Bunu yapmak için de ilk önce Fr- , ansa, İtalya, Avusturya, Ma- | caristan ve fabit Çekoslova- ' kya ve diğer alâkadar dav- |letler arasında ökonomik fa- kat aynı zamanda sıyasal bir anlaşma yapılmak gerektir. . e 6 da Kuzul- | karşısında | mrük,174 kilo İnhisar kaçağı | 2 tik ŞEHIRVEMÜLHAKATT İçkili Bir âlemden sonra kavgal Alli kişi - kafaları — tuttuktan sonra biribirine girdiler. Cuma günü dört kişi ara- sında büyükçe bir kavga olmuştur. İzmirler mnhalle | | sinden kobapçı Zeynel oğlu | DArcif, Kâzmm oğlu — lamail, Altın diş oğlu kasap Nuret- tib, — moyhaneci Halil, Ahdullah oğlu Hak- kı, Mecidiye mahallesinden Mustafa oğlu KRecep ara- | da rakılı bir eylenti yapmı şlardır. Fakat rakı bu . Şişe de durduğu gibi durur mu?... Kafalar - tütsülenince | biribirlerine sakıntılığa baş. lamışlar sonra kavga başlamıştır. Eğlenti şöyle — bitmiştir: Kasap Nurittin arkasından, Rocop başından yaralanmıştır. Vakaya hemen zabıta el | koymuş, yaralıları hastaha- | noye yaralıyanları da yakala- | miştir. Dün adliyeye veril- | | mişlerdir Mahalle kavgası Mahulle aralarında kavga eksik olmuyor. Cuma günü de İzmirler mahallesinde Mus- tafa oğlu — Rifat ve ka. rısı Hasene ile Osmaniye ma- hallesinden Hasan oğlu Memet kardeşi İbrahim, annesi Ha- sene bir kavga çıkmış kâr. şılıklı olarak — birbirlerine taş atmışlar ve bıçak dürt. müşlerdir. Zabıta memurlarının araya girmesile kavga ayı- rt edilmiştir. Kavganın bir Çsoba tahtası yüzünden çık- tığı anlaşılmıştır. Hırsızlar adliyeye virildi. Mustafafakih mahallesinde papuççu Halil İbrahimin evi- ni soyanlar dün adliyeye verilmiş ve adliye bu işe el koymuştur. Adliyeye yalnız baba köylü Mehmet ile morcu Mustafa- | nin karısı Nazmiye verilmiştir. Nazmiye kocasının bü işte ilişiği — olmadığım — bildir- diğinden morcu Mustafa ser- best bırakılmıştır. Arnavut İbrabimin de bu işte evden çalınan elbiseyi almaktan başka bir ilişiği olmadığı anlaşılmıştır, Kaçakçılık — yapan — kadın Ova köyünde İbrahim k- zı Azizenin evinde bir araş- tırma yapılmış 141 kilo tü. tün bulunmuştur. Azizenin bu tütünleri kaçağa harcadığı ve geçen yıl da bundan ötürü bin dört yüz lira para ce- | zasına mahküm edildiği anla şılmıştır. Aziz dün adliye ihtisas ma. hkemesine verilmiştir Balya helediye meelisi Balya, 1 (TÜRKDİL) — Belediye meclisi toplantıla rını on gün sonraya bırak. mışlır. Bu müddet içinde | kaymakamlık ve roislik ka- sabanın ihtiyaçları üzerinde tetkikat yapacak ve tetki- | katı neticesini meclise bil. | direcektir. | met Emin bu defa | kijnden | dan Spor hareketleri: Güç Alayı Yend Küçükler arasında yapılan nlan maçlarda da idm Zve İlmanyardu takımları (da 0-0 berabere K İdmangüçlüler. Alayhlarla birlikte Mıntakanın hazırladığı ku- pa maçlarına cuma günü de İdmangücü-Alay İdmonyurdu birinci takımları ve İdman birliği İdmanyurdu ikinci ta- kımları arasında devam edil- miştir, Maçlar büyük bir kalabalık önünde yapılmış oldukça heyecanlı ve - güzel olmuş- | tar. Seyirciler arasında ku- mandan Coeneral — Basri de | bulunuyordu. Güç - Alay maçına 15 te başlanmıştır. Her iki takım | bu oyuna çok ehemmiyet yermiş ve sahaya hazırlıklı olarak çıkmış bulunu. yordu. Alay takımı her vakitki kadroyu muhafaza ediyordu. Güç takımında ise, ldip ve diğer bir oyuncu yer almış bulunuyordu. Oyun başladığı vakit Güç- Jülerin Alaylılara nazaran dah güzel oynadıkları görü- lüyordu. Filhakika Güçlüler kendi öyün tarılurııııl inhisarlar başçevirgeni | « İnhisarlar — başçevirgeni Kemalın hosta olup evinde yatmakta olduğunu duydak. Bir ayak önce eyi olması | dileğimizdir. Biz de överiz. Vilâyet maiyet maemuru Hakkı beyle İvrindi nahiya müdürü Şevket bey vilâyet tarafından — takdirname ile öğülmüştür,. Biz de bu öğmeyi genç arkadaşlarımıza kutlularız, Sındarğı yolunda atlatılan hir kaza. Belediye başhekimi Abm i Sındırğı ya gidişinde ehemmiyetlice bir kaxza geçirmiştir. Veğer- li doktorumuz barultlaş mev- geçerken — bindiği arabanın atları ürkmüş süratle yokuşu iner- ken devrilerek araba yoluna devam edecek bir hale gel- diği gibi doktorumuzun da sağ ayağı araba altında hal-| || mıştır. Ahmot bulunan — bir ile şehrimize gelebilmiştir. Bütün bir kentlinin ıyıp sevdiği kaymetli dokto« | rümüzâ göö mış olaun der. araba tan- birdenbire | Emin sonra- || Alay takımı — oyü kabul ettirerek bütül devamınca hâkim oyun oynamışlardır. Güçlüler birinci otuz altıncı dakikasil” sayı jkinci dev dört sayı ynpall | Lp olmuşlardır. Bu 8 üçüncü kâh sol sol iç ve — fakat ÇO oynıyan Niyazi ati ikisini de Edip Güçlüler umumı!“ güzel - ve en muvi oyunlarından birili nı);qlnrdır. Güçlüler ike şayandırlar. İdmanyurtlulara getl ayunculara — sahip * Wlııldı[guııız bu lıh- günü en fena of” ; diyebiliriz. Alaylılar altudan dahi istifad ıııı,lardır İkinci takl İkinci takımlar ! ncilerinkinden önce | 0:0 bprnberlikle N (Üst tarafı birinci Bakulala, — Bakındi Balabanulug, Balaman,” Balamır, Barbak — Balamızafr Bars, Balbay, BIıC. duk, Balgay,,Bali, B (ka) Bal, Balık, Balif Baltır, Bana, Burafı | Tanıtacağ TÜRKDİLİ okul nn soy adlarını V klr. Bunun için takınan — okorlü * adlarını ve soy GÜŞi ve olurdukları yö” ze yazınaları yt böylece basılmas! cek soy adlarınt şilik beklemeden V ğiz. Ve böylece larımız için eyi müş olacağız.. | Bize soy adlâ | bildiriniz, onlaf “nıtalım. h- Sünyeden anavatana uelen yundaşlıı. Gaziantep, 30 (A.A.) — | Suriyeden ana yurda gelen ve Islahiyeye yerleştirilen Türk mubacirlerin? çift hayvanları dağ! yıllık yiyevekleri t MA bİC a