25 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

— Jarin mom Si SAYFA: 2 soyadı Nizamnamesi Bugün de soyadınizamnamesi- nin bir kısmını basıyoruz. Devlet Şürasının tetkikin- den geçtikten sonra Bakon- lar hayetinden çıkan soyadı nizamnamesinin baş tarafını dünkü sayım!zda noşretmiş- tik. Nızamnamenio bir ks - mını da bugün basıyoruz. Madde 24 Babanın öl- ümü ile ana evlenmiş veya baba akıl - hastalığı ve akıl | zayıflığı yüzünden vesayet altına alınarak evlilik zeval bulmuş ise, çocuklara soya. dı seçma ve nülus kütüğüne yazdırma hak ye — vazifesi babanın kan — hısımlarından en yakın erkeğe ve bunlar- in en yaşlısına ve kan yok- sa vasiye uwit olur. Madde 25 — Akıl hasta. liğı ve akil zayıflığı yüzün. den vesayet — altına alınmış bulunan reşidin soyadını ba- bası yoksa anası,o da yoksa vasisi seçer ve nüfus kütü- ğüne yazdırır. Madde 26 —Bir evde ya- şıyan öz üvey ve kayın ana baba, büyük ana, büyük ba- ba ve kardeşlerinin ve diğor kan, civar ve sıhri hısımla- rın soy — adlarını seçtirip nüfasa yazdırmak vazifesi sile reisine aiddir. Bu akrabalardan bir soy- don olmiyanlara aynı soy adı takılamaz. Bu akrabalardan reşid ol- mıyanların ve akıl hastalığı ve akıl zayıflığı dolayısile vesayet altında bulunanların soy adını takmak — hak ve vazifesini taşıyan başka kim- se yoksa bu aile reisi bun- ların soy adını vazifeli me. murlara seçtirip . nüfus kü- tüğüne yazılmak üzere ta- kip eder, Ancak — bunlar- dan reşid — olmıyanlar, rü- şüd yaşına — geldiklerinde ve hastalar - eyileştiklerinde maohkemeye müracaatla bu adları değiştirebilirler. Madde 27 — Babası, an- ası, baba tarafından erkek kan hısımı olmiyan veya ol- up ta akil hastalığı ve akıl zayıfuğı yüzünden vesayet altında bunan küçüklerin soy adını vasileri seçer ve nüf- us kütüğüne yazdırır. Aynı vaziyette olub akıl zayıflığı yüzünden yesayet altında bulunan — reşidlerin de soyadını — vasileri seçer ve nüfus kütüğüne yazdırır. Madde 28 Anası ve babası ve baba — tarafından erkek kan — kısmı vo sasisi bulunmıyan veya — anası ve babası belli olmıyan çocuk. ların soyadlarını — köylerde muhtar ve — jhtiyar heyeti azaları ve — maballeler- de belediye — mümessilleri kaymakamların ve vilâyet merkezlerinde valilerin mu- vafakatini alarak seçerler ve nüfus kütüklerine yazdırırlar. Madde 29 —27 inci ve 28 inci maddelerde - yazılı ço- cuklar, rüşüd yaşına geldik- lerinde kendilerine takılmış bulunan soy adlarını mahke- meye müracaatla değiştire- bilirler. Madde 30--2-7-936 günle- mecine kadar — kendilerine söy adı. söçmiyonlere — vali veya kaymukamlar veya bunf! '!“3 kimse: lib nüfüs — kütüklerine ve | doğum kâğıtlarına yazdırılır ve bu suretle — soçilen soy adlarını bu kimselor kullan- mağa mecburdurlar, Madde 31 - Soy adı kanu: nu jle bu nizamnameye gö. re başkalarına soy adı seç- mekte kendilerini haklı gö renler arasında çıkacak ihti Taflar kazalarda kaymakam- lar ve vilâyet merkezleri ile bu merkezlere bağlı köyl erde valiler veya — buaların memur edeceği — kimseler tarafından katiyetle hallolu- nur Bölüm Soyatlarının - yazımı Madde 32 —2.1.1935 gü- nlemecinden 2.7- 936 günl- emecine kadar her aile reisi evindekilerden soyadı çeç. mek hakkı * kendisine aid bulunanlar için ad seçerek ve soyadı seçmek hakkı ba- şkalarına aid bulunanlara bu adları seçtirerek İüylnrds muhtar ve ihtiyar heyetine mahallelerde belediye müm- essiline yazdırmağa ve def- terde kendi evi sırasını gü- nlemeçliyerek — imzalamağa veya mühürlemeğe — ve. ya parmak baz. mağa ve doğum küğıdlarına bunların soy adlarını koy- durmağa mecburdur. Kendi soy adını bizzat ya- zdırmak istiyen reşid erke. klerle dullar da bu müddet içinde adlarını seçib bu def- terlere yazdırırlar ve doğum kâğıdlarına koydururlar. Madde 33 — — Muhtarlar ve mahallelerde — belediye mümeessilleri 28 inci madde- de yazılı kimselerin soy ad- larını 27-1936 günlemecine kadar seçip — hazırladıkları soy adı defterlerine yazmağa ve hizalarını imzalamağa ve | bunu valilera veya kayma. kamlara imzalatınağa mec- burdurlar. Madde 34 — Köy muhtar ve ihtiyar beyetleri nüfus | dairelerinden — verilecek nü- munelere göre kendi köyle- rinde yaşıyan yerli ve ya- bancı her ferdi, yerlileri ayrı ve yabancıları ayrı deftere ol mük üzere aile sırasil2 soy adı defterlerine adlarını ge- çirib hizalarında soy adlarını yazmağa ve soy adını seç- mek hakkı — olan her aile reisinin veya reşidlere ken- haneleri hizasını günlemeç- tirerek imzaltamağa veya mü- hürletmeğe ve mühür yoksa parmak izile tasdik ettirme ğe mecburdurlar, ( Devam edecek ) -e0 'a - İngiliz Fransız Görüşmeleri ( Üst tarafı birinci sayfada ) tır. Söylendiğine göre Vra- nsız- İngiliz devlet adamları arasındaki' konuşmanın — a- macı her iki hükümetin ba- rışın korunmasına son dere ce faydası dokunmuş - olan karşılıklı anlaşına ve çalışma | brra berliği hakkıışdı fikir | Şoför. Soyadı Alanlar. Âdil SAYAR — Muhase- beihususiye çevirgeni. Lötfi UZKUR — Yeşilli camii mütevellisi. (oğulları Muzaffer, kırtasiyeci Kadri, torzi Asım da Uzkuür soyadı ni almışlerdir.) Ferit AKBAŞLI — Susı- ğırlık maarif momuru, (Es- ki ajle adı ve nüfusda du kaydı Akbaşlıdır. ) M İsmatl BAKUT — Sust- gırlıkta muallim. Fadıl ATILGAN — Paşa, camii yanında 63 numaralı dükkânda manrangoz Kâzım ACAR — Bürha- niyo posta ve telgraf çevir- geni. Sami ÜNSAL — Bürha- niye posta ve telgraf yevir- genliğinde muhabere memu- ru. Behcet KARAMAN — Bü- rhaniye posta ve telgraf çevirgenliğinde — muhabere momuru. Cemal MENKİ — Bürha- niye posta ve telgraf tevzi memuru. Ahmet ÇOŞGUN — Bür. haniye posta ve telgraf te- vzi memuru. Salih UYSAL — Pamuk hanında odabaşı, Alı GÖKHAN hanında kâtib, Nureddin AKBULUT Bal:ıkesir sıtma mücadelesin- sıhhat memuru. Süreyya DEMİRHAN — Borgama inhisarlar idaresinde takib amiri (kardeşleri Balı- kesirde şoför Ahmed ve ele- ktrikhanede — makinist İbr- ahim de DEMİRHAN soy adını almışlardır.) Hüsnü TÜKEL — Aydın Gazi bulvarı numara 20 bakkal (Oğulları Aydın kent kurultayı — üyesinden Hilmi Hüsnü, Haydar Hüsnü, Neca: ti Hüsnü de TÜKEL soy adımı almışlardır.) Şevket ŞENAY — Balı- kesir icra dairesi kâtibi. İbrahim ERSOY — Ba- likesir Osmaniye mahalle- sinde Sadettin oğlu. Mustafa DEMİRKAN — Askeri mütekait. Bedri BİLGE — K. şube 9 muamele memuru.(Kardeşi Ahmet te Yılmaz BİLĞE soy adını almıştır.) Rüştü ÇİVİTCİ — Muha- sebeihususiye haciz memuru Salâhittin ERDİK — Br- dek belediye başkanı. Muammer ERDEM — Er- dek sıhhat memuru. İsmail AKGÜN — Erdek muhasebejihususiye — memu- rü. — Pamuk Ferit GÜNGÖR — Erdek ziraat memuru, İbrahim AKTAŞ— Erdek nüfus memuru, Nuri CANİÇİ balık menuru. — Erdek Hıfzı BEYCAN — Erdek | deyam ediyor. mahkeme başkâtibi. Fahri KIZILTAN — Bele- diye baytarı Mehmet ÖZ — Nüfus çe virgenliği ikinci kâtibi İdris YAZICI — Manifata- tafa ve Ayvalık inhisarlar takip racı |yazıcı oğullarından| Mazilum ERDOĞAN — Tophane karakolunda polis | memuru, Şehabettin KARAOĞLU — AAA Dadını almışlardır.) | Tuhsin de GÜNAL ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Pazar Polis Yeri istimlâk etiliyor. Pa- —— Amirve memudları, zar yeri mükemmel olacak, / Süyüklerimizin buyruğu baka- alıktan vilâyete bildirildi Ali Şuuri mektebi karşı- sındaki eski medroso arsal- arının belediyece istimlâk edi- lerek buraya bir pazar yeri yapılacağını yazmıştık. Belediye bu arsaları şu güslerde — istimlâk edecek ve hemen işe — başlıyacaktır. Pazar yeri pazara gelecek. leri jiçine alabilecek büyük- lük ve olacaktır. Puzartesi günleri — kurulmakta olan pazar buraya kuru- lacak bu suretle pazar hu günkü — dağınık vaziyetten kurtulacaktır. I ve solı Belediyenin fakirlere yardımı Belediye kentte bulunan bin yüz elli fukiro dağıtılm- ak üzere elli bin kilo köm. | ür satın almıştır. Kömürler i otuzar kilo olarak fakirlero | dağıtılmaktadır. Vali muavinimiz İki üç gün önce Bursaya giden vali muavinimiz bay Ekrem kentimize dönmüştür. | Susığırlıkta hırsızlık | vakaları Susuğırlık, 24 (TÜRKDİLİ) — Kazamıza bağlı Göbel nahiyesinde son zamanlarda bazı evlerden — buğday ve pazara gelen — satıcılardan bazı eşya hırsızlıkları olmu ştur. Teşrinisani ayında da pazara gelen — satıcılardan Karacabeyli Vehbinin arabasından beş takım yeni elbise çalınmıştır. — Nahiye müdürlüğü ve jandarmanın sıkı bir takibi ve nahiyed- eki kasah Mehmed — oğlu Mustafanın evinde yapılan aramada biribirini takib eden hırsızlıklıkları yapanın Mus- tafa olduğu anlaşılmış, evde çalınan elbiselerle diğer üç kişinin evinden çalınan 35 şinik buğday ve kaplıca ile yapılmakta olan mektebe aid tuzla ve keresteler ve ayrıca da kaçak tütün elde olunm- uştur. Mehmed oğlu Musta- fanın mahkemece tevkifine karar verilmiş ve suçlu Ba- hkesir ceza — mahkemesine verilmiştir. Hırsızrlık vakaları on böş gün içinde meydana çıkarı- İmıştır. hava soğuk Havalar soğudu, yağmur inhisarlar memurlarından foğulları Balıkesir inhisarlar başçevirgenliği sicjl âmiri Mus* âmiri — Şükrüde Ünal soy Hüseyir GÜNAL — Em- niyet çevirgenliğinde polis memuru (kardeşi — zahireci soyadını K ERRURALİ Ç z mükemmeliyette | Emniyet çevirgenimiz bay Sait Roisicümur Atatürk — ve Başbakan İsmet İnönünün vazile başında — polis âmir ve. memurlarının — vazifeleri için selâm resmi ile meşgul olmamaları hakkındaki buy- ruğu İç işleri Bakanlığından vilâyete bildirilmiştir. Bundan sonra sırf selâm resmi yapmak üzere müf- reze — halinde — çıkarılan polis kıtası müstesna olmak Üzere nöbetci, noktada, se- yrüseferde, devriyede ve va. zifeaye giderken üniformalı polis âmir ve memurları va- zifeyişeyi görebilmek için selâm ifasile mükellef değil. dir. ( Üst tarafı birinci sayfada) verdiğini ve bunun bir ha kaşaya müncer olduğunu ,ve oldukca mühim safhalar ge- çiren müzakerelerlen sonra neticede satın alınmak me- selesinin halledildiğini söy- lemiştir. Saraçoğlu söylevi- nde mükavelenin dört yün önce imza edildiğini ve şirketin tesisinde sermaye olarak konan 23 milyon franğın tam yarısını İngiliz devlet ve diğer yarısını da Osmanlı bankaları temin et- tiğini ve şirketin bugütkü sermayesinin 've movavdua nun çok az farkla aşağı yu. karı aynı olduğunu ve ime tiyazın sonuncu — senesinde şirketle hükümet arasında çıkan ihtilâfların hâd bir de- vraye girdikten sonra imti yazın 41 milyon franğa is- tirdat edilmöği tespitle şayet mübayaa mefelesi bir sane zarfında ikmal olunmazsa hükümetin 25 bin lira taz- minat vermesi kararlaştırıl. miştir. Ve bü uzlaşmanın tetbikinden çıkan — ihtilâflar | siyasi ihtilâfat tevlid ederek Midilli adasının Fransa do- nanması — tarafından — işgal Bdilmesi gibi elim ve aci bir tarih yaratmış olduğunu ve kendi fikrince şirketin bu tarihten sonraki zaman- lardaki ğinin on büyük sebebi bu olduğunu söyledikten ve on- dan sonraki senelerde şirke. tle ozaman hükümetleri ara. sında ve son müzakereler e6- nasında geçen safhaları ün- lattıktan sonra yapılan mu- kavolenin anahtarlarına ge- İstanbul Rıhtım Şirket! girketin resmi, b | tün omval ve emlâl yli zaman karşılıklı müna- | kuk ve menafiinif muvaffakıyetsizli - 25 Tlkkil Köy Yolları üzerinde bir faaliyetle ç Vilâyetimiz — köğl köy yollarının yupılı lışmasına yeniden b tır. Köylülerimiz şim larda hummalı bir f48 çalışmaktadır. Duyd za göre, vilâyet n çösine konan dinamit satın rak yollarını yaptırs lülere dağıtmıya kart miştir.Her köye on dinamit verilecektir. Köy yollarından bir kısmının$ bu yıl | ceği umulmaktadır. Edremit y Onarılmakta olan B Edremit yolandan ve araba gibi nakil * arının bin gelmekte oldukları mize haber — verilm Bize söylenildiğine & lun Hamasçakılı deni sımında kırılan taş! üzerine dökülmüş adeta bir çakıl halin tır.Şimdi burası oto arabalara geçit verii imiş.. Vilâyetin — bu nazarı dikkatini eel geçtiğini ve bunâ devletin evvelâ -Ost çları tahvilleri K haiz 715 frangın © milyon franklık emti bonolar vereceğil yen üç sonede ayri İrank — ödiyeceği yüzde dört faizli 5* liralık borcu ve rimize alacağımız! haricindeki / nevi takas vo m melesinden — ibaret söylemiş — ve ğ şu saretle biti Şirketin hususl, mevcudu takribe frank 70000 liri edilmiş domektir- borç olduğundı'f rketinin bütün eşin para ile Frunkn yani 200 mübayaa edilmiş obiliriz. Bu bor&tÜ” g ödiyeceğimiz — 230000 liradır. '_ mevil Mecmualar; Belediye mebt? Istanbul bel ndan çikarılmaklü mecmuanın IZI Y? sayıları bir af 9 ahi kmıştır. İçinde ait değerli y""'“. belediyo mecmüt Piz, arımıza tavsiye © Öz Türkçe 28 Halkevimniz (07 Tar) adile 'küçük bastırmıştır. erki ve naklardan istifod? © vücude getikilef birer tane ecli!