25 Mart 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

i i ı SAYFA 2 Dış gazetelerin yazdıları Balkan Ând'aşması Harbi önlemiştir.. Son Yunanıstan hatiseleri balkan anlaşması için ciddi bir- imtıhan- teşkil - etmişdir. Le journal De Moscon yazdığı bir yezı da — Yünenistandaki — son hüdiseler karşısında Balkan | andlaşması devletleri tarafı. ndan takibedilmiş olan hattı hareketi mevzuu bahsetme- kde ve demektedir ki: «Bu defa balkanlar, har- bi arzu edonlerin bu Avru- pa köşesine — bağladıkları ümitleri boşa çıkardı, Yun- anistandaki ihtilâl teşebbü- sü, ne bu iç Biyasa ser. güzeştini dışarıya taşırdı, ne de yarımada içinde bugün balkan devletleri — arasında barışın idamesi için yegâne mümkün garantiyi teşkil ed. en kuvvetler — münasebetini bozdu. Bügün bir kısım Elen za- bitlerinin itaatsizlik . harekâ- tı diğer bir kusım Elen zabit- leri tarafından bastırılmiş bulunuyor. Bu vaziyette bu hâdiseleri husule getiren s0. | bepleri tahlil ederken görü. yoruz ki bu sebepler hadi- seyi sahneye koyanların gü ttükleri bhedeflere nazaran hiç bir ehemmiyeti haiz de- | ğildir. Bugün biç şübhe yok- turki Elen askeri isyanın hakiki gayesi heman bütün balkan devletlerini biri birine bağlıyan muahedeleri siste- mini yok etmekti. Balkan andlaşması Balkan devletlerini müsbet bir siya - sa takib etmekden aciz old ukları ve Avrapanın bu no- ktasında yığılmış olan bir birine zıt ulüsal — gayelerin ve mütemadiyen — sınırları değiştirmek arzusunun patl- uk vermesi için herhangi bir karışıklığın kâfi geldiği hak- kındaki kökleşmiş zihniyete beliğ — bir. tekzib — teşkil etdi. Filhakika Elen hAdiseler- inden hemen biraz evel Bul- garistanda Eğe — denizine bir mahreç meselesinin yeni- den ortaya atılmakta olduğunu gösteren sidüukca kuvvetli bir Türk, Bulgür matbust müna kaşası olmuüş ve bundan bi- raz evel de on iki ada Klen ahalisi arasında İtalyan öleh- darı karışıklıklar vukua gel. mişti Büu hâdiselerin bariz bir vasıfları vardır. Ve bu hâdi- seler şunu is-at etmektedir. ki Balkan devletleri arasında oldukca gayri tabii bir sure- | bir tte vücuda getirilen muvaze- neyi bozmak için uğruşmak- ta devam eden gizli ceryan- lar mevcuttur. Fakat diğer taraftan, her bozuluşun da uluslararası bir ihtilâf — mevzuunu teşkil ed- en Balkan münasebetlerind, eki bu. istikrarsızlıklar, Ba. Ikan andlaşmasının esası- ni teşkil - eden . fikrin, sil- âhlı ihtilâfları önlemek için Balkan devletleri arasında faal bir iş birliğinin elzem bolunduğu fikrinin - doğrul. uğunu göstermeğea kâfidir. San Yunanistan hâdil  dlaşması çın bir imtihan teşkil etmiş va bu andlaşma Romanya Dış | işleri bakanı B Titüleskon- an da çok söylediği döğru — olarak Kibi, böyle karşılıklı yar- dim sisteminin sağlamlığı hakkında yeni bir tecrübe daba geçirerek bu imtihan dan. çıkmışdır. Eğer Klen hâdiseleri bugünkü gergin hava içinde yayılma sahası tahmin edilemiyecek derece- de vüsat gösterecek bir uluslararası jhtilâfı hal- ine gelmedi ise bu ancak bu andlanmı — suyesinde ol- muşdür. Yunanistana kom. şu devletlerde başlamış olan | askeri hareketler durduru- lmuş ve - hazır bulunan se. ferberlik emirleri geri aldı rılmışdır. O halde B. Titüleskonun matbuat mümessillerile yap. tığı bir konuşma esnasında ileri sürdüğü şu sualde hakkı yokmudur? - «Hiç bir emniyet sistemini - karşılıklı yardım. teahütleri Üüzerine müesses muahedeler sistemi- ni geçmiyeceğine bundan da- ha beliğ bir burhaa istermi? Her istiyenlerin — arzuları bu defa Balkanlar karşılıklı yardım anlaşması manasile karşılaştı. Bu hal muhakak sürette yeni bir harbi hazır- Lyan memleketlerin gayret. lerini ve Avrupanın diğer taraflarındabuna benzer and- laşmalar yapılmasını ve her | şeyden evel Şark- anlaşma sımın akdolunmasını güsteren mücadelelermi ziyadeletirecek | tir. Fakat diğer tsrafdan, Yu- nanistan , hâdiselerinden alı- pan buy tecrübe, Avrupada barışın idamesi . taraftarları. nın da bu karşilikli yardım muahadeleri sistemini vücu. da getirmek - için olan har- eketlerini attırmalıdır. olan ae D — Romanyada ordu büdeesine Zam. Romanya hükümeti tara- fından parlementoya verilm- iş olan yeni, bir kanun pr- | öjesine göre Romen ulusal müdafaa Bak- anlığı emrine — ordunun ihtiyaçlarına sarfedilmek üz- ere iki milyar leyik fovkal ade bir kredı açılması istan- mektedir. ——— — —— Avusturyada hava manev- raları yapıldı. Viyana, 23 (A.A.) — Dün | Vener - Nostatda ve Yiya nanın şimslinde Badon mınta kasında hava taarruzlarına kuarşı manavralar yapılmıştır. Manevraya ordu, jandarma | ile sivil va askeri bütün sıh- hiye teşekkülleri — iştirak Dağılcır. (Üst tarafı birinci sayfada) için Almanyanın tekrar sil- / Sovyet Rüsya bir tehlike ka- : TORK Paris Konşeransı Ahlanması işinin dışında ka- Iması icabettiğini söylemişdir. Buna — mukubil ayni komi- siyonda aza olan B. Ceynus Bob bu günkü şartlar için- de Amerikanın, Avrupuda bir harb vukuunda bitaraf- hğını muhafaza — etmesi im. kânı olmadığını — söylemi- ştir.. Bu takdirde pam uk. ziraatejleri ile sanayi- ciler deniz yollarının açık | tutulmsı için — hükümet üzerinde dayanılmaz bir taz-| yik yapacaklardır, ışısında hudutlarinı kapatabi- lecekoir. Nevyork, 23 (A.A.) — So- | vyet Rusyanın Amerika sef- | iri Avrupa - da patlıyacak herhangi bir harbin derhal evrensel bir harb olacağını söylemiş, So- vyet Rusyanın — hudutlarını muhafazaya hazır olduğunu fakat sulh. istediğini ve Am- erika ile ticaretinin inkişaf- ını dilediğini ilâve etmiştir. Eski Dış işleri Bakanına neler söylüyor ? Londra, 23 (A A,) — Eski Dış işleri bakanı Sir Oatin Çamberlain Birminigham da siyasi ufuktatoplanan bu latlar ve Uluslararası müna. sebetlerinin inkişafı hukkın- de söylediği bir — söylevde demiştir. kı: —Açık şöyliyeceğim, Bana kalırsa siyasetimizde acemi- likler olmuştur. Barline da- vet — edilmemizin — sebebi DİLİ zeytincilik hakkında tetki: kat yapdı. Yüksek Ziraant - enstitüsü şefi Kerim Ömer ve enstitü zirsi kimya profesörü Hayde Fonderden mürekkeb mü- tehassıs bir heyet tarafın- dan. vilâyetimizin zirai vazi yeti tetkik edilmişdir. Mü- tehassıs heyet vilâyetimizin Zırast Bakanl ğınca merinos yetişdiriciliğine tahsıa — edi len yörlerini ve zeytin mın takasını dolasmı;, toprakları- mızda yetişen ve yetişdirilen tabif veya suni yemler üz. erinde araşdırmalar yapmış dır. Heyet zeytin sanaylimi- zin çok ıslaha muhtaç oldu gu neticesine varmışdır. Köylerimizin — sıhhatı. Halkevimizin — köycülük kolu köylümüzün — sıhhatı ile - yakından alâkadar ol. maktodır. Geçenlerde — kö- yeülük — kolu başkanı ile bir doktorumuz Ömerköy nahiyesine giderek nahiy enin ve halkının sıhhi vaz iyetini araşdırmışdır. Annelere öğüt Sayı 2 Çocuk Esirgeme kurumu (Himayei Etfal) Genel merke- zimama çocuklarının nasıl besleneciğini ve mamalarının belkide müsavi hukuk sahibi | devletler gurubunda en az tarafgir olmak lâzımdır. Öyle zennediyorum ki yapılan da veti Fransız ve İtalyan dost larımıza bildirerek Berline hareketimizi ilân etmeden evel bu seyahat hakkında beraber müzükere eti i $ olsaydık daha eyi etmiş ol- urduk. İngiliz bakanlarının Berli- ni ziyaretleri arıfesinde Al- manyanın kendısini -Versay muahedesinin askerf kayıt- ları jle bağlı olmadığını ani olarak ilân edişi ne garb ve ne de orta Avrapada bulun- mıyan mikyasta bir ordu teş kil etdiğini bildirmesi bütün dünya ıçin büyük bir darbe oldu. Böyle bir zamanda ve- rilen böyle bir karar buna yapılan teahhütlerin kıyme- tleri hakkında şübhe verdi. Büyük bir ulus böyle hare- ket ederse bir sulh sistemi kurulamaz Diplomat, İagiltarenin bu kabil şeyleri kabul etmiye- ceğini beyan etmekle sulh gayesine daha eyi yardım edileceğini ümid ettiğini sö- yledikden sonra muhafazak- Arların lideri sözlerini şöyle bitirmişdir: — Salhün idamesi ile alâ. | kadar devletlerin sulhü ko rüması için müştereken hu. reket etmeleri lâzımdır. Um- umi teminata aid bir işde rol oynıyacak vaziyette bulunm. amız icabeder, Holin beyanalı Almanyada fe- na karşılandı. Vaşington, 23 — (A.A.) — B. Hul Alman kararını tas- nasıl hazırlanacağını öğreten | (Annelere Öğüt) ün 2 ncisayısını hazırlamıştır. | inci öğütleri ve bu öğü tü istiyenlere Kurum parasız olarak gönderir. Ankarada | Çocuk Esirğeme kurumu Baş Mekteblerle, tiyatro, sinema kanlığına bir mektupla adres| gibi umumi bilairmek kâfidir. dir. Bakan Almanyadan ba- | d7 hsetmeksizin dimişdir ki: — Amerik. ve onun ulu. sları muahedelerin — bütün hükümlerine kati olarak ri- ayat edilmesini teşvik — için mümkün olan bütü manevi nüfuzların: dajma kullanma- lıdırlar. Amerika — devamlı bir barışın bütün — bünyesi muahedelerin teşkil etmesi lâzım geleceğini daima to- yid eylemişdir. Uluslararası meselelerin muslihane bir suüretde — halline — jnanan harkes — meriyette elan | muahedelere riayet atmemek | hususundaki umumi temayü- lâ görmekle mütezayit — bir endişe hissetmektedir. B. Hol Alman kararını tasvib | etmediğini — söyledi Berlin, 23 (A.A,) — Havas ajansı muhabirinden: B. Hulün muahedelerin tatbiki Tehine Amoerikanın manevi nüfuzunu kullanması lüzüumu hakkındaki beyann- | tı fana karşılanmıştır. Berliner Tageblat gazetesi bu beyanatta Fransanın kati tezine bir — istinatgah gör mekte ve — bunu — Alman. yaya — karşı bir. — har- eket olduğunu — söyliyerek şunları ilâve etmektedir. Bir Heyet Vilâyetimizde merines ve | Baharın girmesile vilâyet y0 larında da faaliyet başladı: ,_...._--........__—_..__---.---;--——-__--- ; ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Vilyetimizin Ziraf Vaziyetini Tetkik Vilâyet Yolları. NLK TO” Ha XA Bahar mevsiminin girme- Bi üzerine vilâyetimizin mu- htelif yerlerinde yol faaliy- eti başlamışdır. Bu yıl Balıkesir - Sındırgı yolu ile Dursunbey - ista- syon yolu yapılacak diğer yollarında — bozuk — yerleri Adana ihtisas muhakeme: sinin faaliyeti, Adana, 24 (ALA.) — 1935 başlangıcından bugüne ka- dar şehrimiz ihtisas mah kemesine gelen 405 davanın 101 ri hükme bağlunmış 62 suçlu hakkında tevkif kararı verilmişdir. Adanada grib- salğını var. Amasya, 24 (A.LA.) — Grib salgını devam etmektedir yerlerde 12 gün müddetle kapatılmış- Adanada meyva çıkdı. Adana, 24 (ALA.) — Bağ--| üzüm — kütükleri — yaprağı dönmüş ve mevsimin ilk meyvası sayılan taze badem çıkmışdır. Müthiş bir mitralyöz Londra, 24 (A.A.) — Eski- den elektrikçi olan bir İn- giliz neferi dakikada 1500 e kadar mermi atabilecek elekt rikle işler bir mitralyöz ic- da etmişdir. Amerikada - kuvvetli hava merkezleri yapılıyor. Vaşington, 23 (A A.) Amerikan hudutlarının kor- unması için altı küvvetli hava merkezi yapılması ha- kkında harbiye bakanlığına salâhiyet veren kanun pro jesini meclis askeri komis yonu ittifakla tasvip otmış- tır. Atina divanı harbında asilerin istierabı Atine, 24 (ALA,) — Bütün Almanya — muahedelerin Avrupaya sulh getiren bir yasıta — olduğunu inkâr etm. şahitlerin ifadeleri ılinlcnıniş-l olduğundan sivil müttehimler divanı harb huzurunda mü- Vilâyet: Yollar Üzerinde büyük bir. küprü Mart ) onarılacakdır kluk amelei mükel Tışdırılmakdadır. Ni n.şıîîuıu% Vilâyet Genel — Kâl Sındırgı öyesinden A"y,' şat Gökseyda dün *A gitmiş 4 Moğlada bir hastatali, | Muğla, 24 (AA) — Fi si muhasebe tarafında? ? tırılan yeni hastahane | onu merasimle açıldı ede hususi muhasobef yıl önce kurduğu — FĞT g dan bu yıl 5200 M', B ns ağaç fidanı d.ııull" Bir Bulgar yazetesinli ” L maklar hakkında bir Bulgaristanda çıkan «Balo More» £ Pomakların bugünkü * hi leri hakkında yıld'ıl" ğ yazıda diyorki: " Genel harbe- kada” lar bilhassa oobın'lu. şmışlardır. — Yeni cizilmesi üzerine DU ların ökonomik şerâl” Je ti ve sürüler kışıl ER*, j zi kıyılarına ı'nın"_ dolayı koyun ticareti azaldı. Pomakların sofil vaziyetlerinin ( neticesi olarak- bit sebebi budur. Buna rağımen Po gur devletine bCĞı.' ve ecnebi tenirlefi mektaedir. Bu fakir halkâ dağıtmak, bbüslerini vermek, bazı verE” dırmak, ıııualliıl.'İ seviyelerini yük*? ecnebilerden P'"M zi tahrikçilerit kırmak lâzımdir. bunlar — Pimaklar! devletine boğhy4©? usal - hislerini kdır Bü — mintâ nuvverlerine düg* budur. Ve bu 1O retleri mubakk'” Betitek