22 Ekim 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

22 Ekim 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

İlk Teşrin 22 TÜRKDİLİ 'a 18 Malarya Beyaz İnsan- ları Yiyip Bitirecektir Müsababada bir Âmerikan gazetecisi Malarya yüzünden acıklı bir şekilde öldü Ajanı telgrafları, Deyli Hera'd gazetesinin Habeşls- tanda bulunan aytarı Vilf- ted Barberin malarya hat- talığından — kurtulamıyarak öldüzünü bildirmişlerdi. San Posta ile gelen Deyli Herald gazetesi T ilk teşrin tarihli tayısında ba hadiseyi şöyle anlatmaktadır. Deyli Herald kendisinin ve Şikago Tribün gazetesi- nin Adisababa aytarı olan Vilfrad Barberin dün Oga- den harp alanında kaptığı Mmalaryadan Habeşistan me- tkezinde öldüğünü tessür e bildirir. Nevyorkta doğmuş Oltuz bir yaşında bir genç ©lan bu gazetecinin ölümü | hakkında Toronto Telgram gazetesinin Adisababa ayta ti V, Makbir, şu telgrafi göndermektedir: Habeşistanda bulunan en İyi gazeteci Vilfred Korte- nay Barber, bugün öğleden Sonra saât 12,58 de öldü. Bu ölüme, kendisinin en İyi ve en gayretli gazeteci O'ması sebep olmuştur. Barber, gazetesine — tam bir hikâye verebilmek için Oğgadenin sarı cehennemine kadar gitmiş ve ©o yüzden hayata gözlerini yummuştur. Dönüıünde yazdığı bir yazı- da bu bölgede malaryanın beyaz Insanları, yiyip - biti- receğini söylemişti. Bundan baş! imparato- Tâ yazdığı özel bir mektup- ta Gorahainin bombalana €ağını bildirmişti. Yazdığı bu iki nokta da doğru çıktı. Barberin son hlklyuinı hastalığının ye- dinci günü Adisababada ha stanede yatlığı yataktan ya zdırmıştı Bunda Habeşlerin davul çalark kendisinin la kip edeceği harp için nasıl #aker topladıklarını anlatı Yordu Fakat ne yazık ki banu takip edemiyecektir Dün sabah doktorlar ma larya / hastalığının - hastayı öldürmek üzere olduğunu anlattıkları sırada - Parber, tu sözleri söylüyordu: — Ben eyi — oluyorum; * Büyük Öykü çünkü harbı takip — etmek mecburiyetindeyim, Bir saat sonra büsbütün — kendişini kaybetti. Bu sabah saat on birde biraz kendine gelir gi- bi oldu, Kendisine dediler ki: — Üzü'me; canını sıkma. Çünkü karın gelmek üzere- dir Bu söz üzerine hafifce gülümsedi; gözlerini kapadı. Evlenmesinin üzerinden he nüz bir yıl ve beş gün geç mişti Hasta döşeğinden evlen melerinin ilk ve son dönü münde karısına — savgi ile dolu bir telgraf çekmişti. Ölümünden beş — dakika sonra karısrından gelen bir telgrafta kadıncağız. kocası- na cesaret tasaiye ediyor ve kendisinin pek yakında gelmek üzere olduğunu bil- -d | | | diriyordu. Cesaret! bunu — Barbere tasviye etmeğe ve — İüzum | vardı? O, hasta — olduğunu kendi idarehanesine bildir memişti bile. Bu münasebetle “bura #mam çünkü harbı edeceğim, de nişti Kendi haberi olmaksızın karısının bir uçakla Adisa- babaya gelmesi ve kocasını beraber alıp götürmesi ka” rarlaştırı'mıştı. Şimdiye kadar kimseye verilmemiş olan — böyle bir müsaadeyi imparator yalnız doğru sözlü bir gazeteci de- ğil aynı zamanda iyi bir dost olan Barberin hastalan- dığını öğrenince v:rmişti. Bugün ise harp haberleri ve hâdiseleri ile bu kadar muztarip olan İmparator Ber- berin ölümüne karşı kendi memleketinin elinden geleni | yaparak teessür ve matemi- ni göstermesini emretmiştir Bugün bütün gazeteciler, Adisababaya bakan çiçek lerle — dolu tepeye — gi derek Barberin gömüleceği yeri seçtiler Yarın son sözler söylene- cek ve ölen gazeteci, gömü lecektir. Mezarına imparatorun ve Gizli Kalmış Bir Aşk!. Yanzan: TÜRKER ACAROĞLU — Bayan Başargan! Geri döndüm. O. Elime | beyaz bir zarf uzattı, Titri - Yordu. Ellerinin titreyişi, za- | Ttan, bana da sirayet etti. Hiç durmadı. Yalınız: — Mesut olun bayan! Si Zinle dost kalalım, dedi hiç bir şey yokmuş gibi hare ket edelim. Ve, bu val ılİ'ıııeyı açmıyacağınıza dair beni bir kere daha - temin Sdiniz. Taslik etmiş olmak için, .İI_ uzatarak onun kuru ve | sarı elini sıktım Allâha ısmarladık' De di Çok heyecanlıydı. Beki bu yüzden, iki elini birden tutarak dudak'arına götür dü. Sonra, hızla köşeden k- ayboldu. Heyecanla zarfı — açtım. A, hayret. Bu, benim ni şanlıma yolladığım bir resi- mdi Çok beğendiğim pozl- ardan birisiydi. Üstünde ni- Oşanlımın adı. tarihi, imrzam ve arkasında aynen yazdı ğam, şu satırlar okunüyor | ve kömürden başka pamuk — cv< IA gazeteci arkadaslarının ko- yacağı çelenkler yanına Me- hmedin de küçük bir dem eti konacaktır. Bu Mehmet Barberin kendisile beraber | Ogadene giden müslüman uşağıdır. Pu adam, İngilizce | bilmiyor; fakat bildiği birşey varsa bu adamın — ölümiyle kalbinin bomboş caldığıdır. | Tecri tedbirlernelerdir? Deyli Herald gazetesinin si. yasal ayları şu yazıyı yazır yor; — Zecri tedbirler neler- dir? Bunlar İtalya - Habeş | ihti'âfında ne suretle tatbik olunacaktır? Bugünlerde herkes bu can alıcı soruları sormaktadır. Aşağıda bu sorulara elim den geldiği kadar basit bir surette cevap vereceğim. Zecri tedbirlerin, bugün münakaşa altında bulunan türlü türlü manaları dır. İtalyaya harp için gerekli var- olan savaş ürünlerini gön dermemek. Medeniğ halk için Tâzım olan yiyecek maddelerinden başka bütü maddeler üze..| rine ambargo koymak. İta'yanın ihracat tecimini durdurmak,. Finansal tazyik. Funlardan birisi ve yahut hepsi tatbik edilecek olursa sopuç ne olacaktır Esasen harp için işe ya- | riyan maddelerin yapılmış | olan listesinde şunlar var düu: Cu listede kömür, petrol pirit, maden külçeleri, ma denler, kimya ürünleri, ma.- deni ve nebati yağlar, pa muk, sellü'oz, ipek, yün kösele, lastik ve makina aletleri vardır. İtalya, kullanacağı nikel, lastik, teneke, kömür, ba kır, pamuk, demir, kurşun, petrol, yün ve çinkoyu dı- şardan ihtiyacında. dır. Fir silâh ambargosu. İngi liz ihracat tecimerlerine İtal- aya bunları çıkarmayı ya sak - edecektir. İtalya, yiyeceğinin beşte birinden fazlasını - dışardan almak almaktadır. Bir takım mad deler vardır ki onların tah- dit edilmesi ıstırabı mucip olmazsa da rahatsızlığa se bep olabilir. Meselâ, İıılyıyı petrol . ipe, yün, ve deri gönderil du 'Beni görmek, sevgimi ta- zelemek istersen.. Olan ha yalime bak!, Yalnız, fotograf biraz es kimişti; bazı yerleri silinmi şti. Pek okunmuyordu. Elde dolaştığı belliydi. Bu, nasıl bir aşktı yara bbim, Bunun benzerini rom anlarda gördüm mü, hatır. lamıyorum. Şimdi kendimi © kahramanların en yükse ğinde sanıyorum. Halbuki, Güneşi, ben hiç te sevmemiştim O satırlar, bir aşk mahsülünden ziyede cemiyelin devamede giden binbir — sahtekârlıklarından bir tanesiydi. Bir kaç ay i- çin Ankaraya giden Güne- şe, istemiyerek, adeta zorla ! diye hitap ediyordu. Çnuıılı SAYFA 3 İıal;ânlğr ılğriSııiİ;aıal tahkikatı başladı Harekete geç- mek ıstıyorlar. (Baştarafır birinci sayfada) alyanlar kuzey cephesinde taarroza geçmişlerdir. Ha- beş kuvvetleri Makallenin altmış kilometre güneyinde mevki almışlır. Bu şehrin müdafaası eh- emmiyetsiz bazı kıtalara bı: rakılmıştır. Londra, 21 (A.A.) — Ha- beşlilerin çete harbine de- | vam ettik'eri ve İtalyan il- erlemelerine mani oldukları ve İta'yan ileri karagolları- nı püskürttükleri ve esir al- dıkları bildiriliyer. Cenevre, 21 (AA) — İt alyan uçakları büyük bir faaliyet göstermekte ve bil- hassa sivil halka karşı bo- mba ve mitralyöz ateşi kul- lanmaktadırlar. Londra. 21 (A A) — Bir İtalyan uçağı Tsana gölü mıntakasında uçmuşlur. Cenevre, 21 (ALA.) - Gü ney cephesinde yalınız İtal. yan uçak f aliyeti vardır. Arazi bataklık halini al mıştır. —— meti durduürülacak — 0'ursa bu İtalya ya oldukça önem- li tesirler yapar. Bu yasak emrinn aynı rafından da verilmesi lâzım- dır. Zecri tedbirlerin layı saldırgan meml: kete bütün ithalatı durdurmak tır ki bu da gümrükler va sıtasiyle yapılabilir, böyle bir tedbir, saldır gan memleketin Fransa ka- ynaklarını derhal azaltırsa da bunun bütün uluslar at- rafından elbirliği tle yapıl ması icap eder. en ko İta'yanın ihracat madde- | leri arasında yağ tohumları | pamuklu dokumalar, kendi, yaş ve kuru yemişler, mermer ve somaki' zeytin yağı” ma- ddeler, kükürt' sebze, buğd: ay unu, şaraplar ve ispirlo dur. nsal tedbir de İtalya ya karşı krediyi kesmektir. buna özel — teşekküllerin de İtalya kredi açmama'nıı dahil bu- lunmalıdır Bu tedbir bugünkü duru- biraz genişletmekten ibaret olacaktır. Çünkü Italya bu gün de kendisine kredi te min etmekte müşkülâta uğ- ramaktadır. yazdığım satırlar. — Zaten, sevginın ne olduğunu da bil- miyordum. Kuru bir hukuk mezunundan başka bir şey olmuyan Güneş te onu bu- na tattıramamışlı. Ben aşkın kuüdretini, işte bu dakikada hissediyorum Onun ne ezi- ci ve kahhar bir kuvvet ol duğunu duymağa bile baş ladım Fakat.. Bir hafta s0: nra . Bayan — Vesile! Bu ne dalğınlık! İki saatlir ya nınızdayım.. Göz'erinizi bir noktaya dikerek düşündüğü-" nüz o şeyi, bana söylemez misiniz? Canınızı sıkan ne dir, Allah aşkına? Baktım nışanlım, Görüy orsunuz ya bana hâlâ “siz,, (Baştarafı birinci sayfada) riben bir buçuk ay kadar evel hududu geçtikleri sıra da Anderin kazasının Küm- betir köyünde yakalanmışlar dır. Polis tahkıkata — devam etmiş vu takriben 20 - 25 gün evel memuriyetimiz ta. rafından işe vaziyen edi'e rek sulh hakimine mazaun ların sorguları yaptırılmış ve hazırlık tahkikatına memu - | riyetimiz tarafından devam edilmiştir. Üç, dört — gün evel hâdise — hakkında ilk tahkikat açılmak — lüzumu hissedilerek hukuku amme davası ikame edilmiş — ve evrak ikinci istintak dayre- sine tevdi edilmiştir. Evra | kin tetkikinde ve hazırlık tahkikatının verdiği neticeye , sında; göre Urfa mebusu B. — Ali Saibin de işte — methaldar olduğu görülerek masuniye- tinin refi için vekâletnezdi- nde teşebbüsata girişi miş ve vekâletten gelen — 18 - 10 935 tarihli tezkere mumaile- yhin mahsuniyetinin ref edi- ldiğini bildirmesi — üzerine Bay Ali Saib hakkında da ilk tahkikat icrası taleb olu- nmuşlur. Bunun üzerine müstantik B. Ali Saibin ihzarını emret - miş ve ihzaren daireye cel- bolunarak sorgusu — yapılan B. Alı Saib hakkında tevkif müzakeresi verilmiştir. Hüdise ilk tahkikat safha. e. İlk tahkikat safha- sı mahrem olduğu için va ziyet hakkında fazla malü- mat veremiyeceğim.. İstanbul Deniz Erdekte mağrük Sakız ve ankazını sahiplerinin t üzere keyfiyet ilân olunur. Köy salmalarından haczen beş santimdir. İhale günü 3 misyonuna müracaatları. |— Balya ilçebaylığından zamanda tecim odaları ta- | onbeşte Balya belediyesinde yapıl, günde belediye salonunda bulunma!'arı ilân o'unur. Kapalı zarf usulile eksiltmiye konulan İnşa olunacak 3 binanın şartnamesine bazı hususat ilâve edildiğinden evelki ilân yok sayılarak yeniden Kor satın- alma komisyonunda kapalı zarf usulile eksiltmiye konul- muştur. İhale 6 2 Teşrin 935 çarşamba günü saat l de yapılacaktır. Muhammen bedeli 8992 lira 26 kuruştur. Mu. vakkat teminatı 675 liradır. Şartnamesini görmek istiyen- ler her gün eksiltmiye iştirak edecekler vakti muayyenin- den bir saat evel teminat mektuplarile Kor satınalma ko Ticareti Müdürlüğünden Edremit vapurlarının liman- lar kanunu mucibince denizden çıkarılan ve sahilde bulunan ihi ilândan ititaren 15 gün zarfında bütün masrafları mahalli emvaline ödeyerek almaları ve aksi taktirde mezkür gemi ankazının komisyonu mahsu- sunca Erdekte usulen müzayede 1'e satılacağı ve tutarın- | dan da işbu masraflar tesviye edileceği malümları olmak ve alâkadarlar Erdek Kaymakamlığına müracaat eylemek 16576)| toplanılmış olan (14,539) ki- lo buğdayın 18.10-935 gününden itibaren on beş gün mü ddetle açık arttırması yapılacaktır. Beher kilosunun muhammen bedeli dört kuruş - yirmi 1l. 935 pazar günü — saat aktır Taliplerin mezkür - 4-1-215 Balıkesir Askeri Satınalma Komisyonundan: Balıkesirde 4-— 1 — 218 e dit Kapalı zarf usulile eksiltmiye konulan — Kötahyada İnşa olunacak 2 binanın şartnamesine bazı hususat ilâve ' edildiğinden evelki ilân yok sayı'arak yeniden Kor satın- alma komisyonunda kapalı zarf usuli'e eksiltmiye konul- muştur. İhale 7- 2- 935 perşenbe günü saat 11 de yapıla caktlır. Muhammen bedeli 5994 lira 48 kuruştur. Muvakkat | teminatı 419 lira 59 kuruş şartnamesini görmek İstiyen - ler her gün eksiltmiye Iştirak edecekler vakti muayyenin den bir saat evel teminat mektuplarile Kor satınalma ko- misyonuna müracaatları. hiçbir vakit samimiğ olama dık , Okadar dalmışım ki, hâlâ ayakta durduğumun farkın da bile değilim Acaba eli mdeki zarfı gördü mü? Hiç bozuntluya vermiyerek ya- vaşca arkamı döndüm ve onu hemen çantaına sıkıştı rdiım Sonra yanındaki san- dalyaya oturarak: — Hiç, hiç . Dedim. Fa kat bilinmiyen bir kuvvet beni, resmi kendisine göste rerek, bunun hesabını. on dan sormağa teşvik ediyor du Bu fikri, kafamdan, gü- çlük'e atabildim. O, buakşamki kalabalık- tan, kadın tuvaletlerinin ağır lığından, çoşkun müzikten.. Binbir şeyden bahsetti. Ben susuyordum Dans orkestrası 4—1- 219 şimdi bir Vals çalıyordu Çiftler dönüyor Etraftan kahkahalar geliyor. Fazla duramadım. Ayağa ka'ktım. Güneşp: İlyaslar park zİnosuna gidelim, Fazla olarak, ora ya yeni bir balet grupu gel- miş. Göreceksiniz, nekadar eğleneceğiz, dedi. — Hayır, hayır.. Rahatsı- zım, başım ağrıyor!. Fazla israr etmedi. Beni, odama kadar takip etti. So- nrâ: — İyi geceler! Temenni siyle ayrıldı. Ömrümde ikinci uyumadı- ğım gece.. Tanrım, ne yorucu bir İz- tirap gecesiydi ol B