5 Kasım 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

5 Kasım 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

ÜG S İkinci Teşrin 5 Yugoslavya Turkıye Ve Yunan Münasebetleri Yuyoslarya Dışbakanı: «Her hareketimizde- gözününde bulundurmamız icahaden hakikat sulh ve tesanültür. Bu'gra da çıkan “Politika, gazetesinde okudduğuna göre| Başbakanı Dr. Stoyadinoviç hükümet fırka- n faâl heyeti huzurunda Yugoslavyanın iç Siyasasından bahsetmiş ve yeni kabinenin iş başına geldiği zaman okuduğu be yannamede de söylendi &i gibi Yugoslavyanın dış Siyasasında bir — değişiklik olmadığını, — Yugoslavyanın Muahedelere ve muahede- lerden doğan taahütlere, küçük — itilâf ve — Balkan Pakti ittifaklarına ve Fransa İle ananavi dostluk siyasa sına sadık olduğunu Miştir. Yugos'avyanın Türkiye ve Yunanistan ile münasebe- tini bilhassa mevzuubahis üden Yügosaya Başbakanı Aynen tir Yugoslavya diş ve söyle şu sözleri söylemiş « . İşifleda Çe Koslavkleyü e Rühlayedir İşleri bakanları ile görüşme- lerimden — sonra derhal Türkiye dış işer bakanı Tevfik Rüştü Arasile de görüşlüm Türkişe Cumu- Tiyeti ile münasebetlerimizin çok samimi olduğunu söy- leyebilirim — Biz. — Türkiye, Romanya ve Yunanistan ile birlikte bir balkan b'oku Vücuda getirmekteyiz. Pu blokun temel prensibi çu dur: 1 — Baâlkanlarda sulh ve Palan, Balkan uluslarının dır, Fledde o zamanki Yu Nan başbakanı Tsaldaris ve bundan — başka: bu. gönkü başbakan Kondilis ile dahi Rörüştüğümden yaz mevsi Mi kesnasında değil yalnız küçük anlaşmadaki mütte- fiklerimiz ile aynı zaman fa Ba'kanandlaşmasındakt dostlarımız ile dahi bütün frasıulnsal siyasa meselele ti hakkındaki — görüşleri Mizin birbir'erinin aynı o! duğunu tesbit ettim. Bu Süretle devletimiz bir ta Taftan Ramanya ve Çekos lovakya, diğer taraftan da tifak bağları dolayisile me- | tin ve emin bulunmaktadır. Yedi milyonluk nüfusu ile bu beş devlet — arasıulusal bilcâmle büyük siyasal dış meseleler hakkında müşte rek görüş ve bakışa malik- tirler ve bunlar müttefikle tinin tamamiyetini — gerek siyasa| ve gerek diploma- tik, ekonomik, finansal ve hattâ Allah göstermesin icap ederse süel anlamlarda da müdafaaya hazırdırlar., İç siyasadan — bahseden başkan Dr, Stoyadinoviç Yugosavyada sulh ve asa- yişin hâkim olması — gerek ol 'uğunu, Yugoslavyayı büyük siyasal parti'er lâzım olduğunu, hükümetin say- lavlar meclisi ile iş birliğin- de bulunmak isteğini söyle- miş ve demiştir — ki:; “Her önünde bulundurmamız icap eden hakikat sulh ve tesanültür Bugünkü devlet ve sosyete düzenini müdafaa etmeleri hareketimizde göz için bize büyük siyasa! par- # tiler lâzımdır.. ingilterenin — silâhlanması | Londrada çıkan Nevvs Ch- ronicle gazetesinden: B Neville Chamber'in, Glasgovv da verdiği söyler de hükümetin yeniden silâh- lanme programının tatbiki- ne karar verdiğini ve bu programın eski silâhları ye- | nilemek tamir etmek ve ek- sikleri tamamlamak şeklinde tesbit edildiğini bildi. miştir. Dün B. Macdonaldın da hi söylevinde kati bir zaru | ret halinde gösterdiği bu ye- | niden silâhlanma — lüzumu nereden doyuyor? Eğer kol- lektif emniyet sisteminde hitsemize düşen vazifeyi ıfa etmek istiyorsak nüfuzumu- Zu hissettirmek için kâfi de- recede kuvvete ma'ik olma liyiz şeklindeki yıpranmış zihniyet hiç şüphesiz yine tekrar edilzcektir. Halbuki hakikat şudur ki ulus'ar s0s- yetesinin kollektif sistemi, ihtiyaç gösteren üye ulusun | yardımına bütün diğer üye- TÜRKDİLİ Iı'ıılııııın sulh hukuk hakimliğinden: |* Bürhaniye hııluıııne 3122 kuruş borçlu olup — vefat eden sıbık Bürhaniye hükü- met tabibi Nailin veresesin | dan kızı Sahahatin ikamet- gâhı meçhul bulunduğundan kendisine ilânen gıyap kara ri tebliğine karar — verilm ş ve muhakeminin devam- da 21 - 11 - 935 tarihine tesad üf eden perşembe saat 14 bırakılmış olup mezkür gü nde Bürhaniye sulh hukuk mahkemesinde — bulunması veya bir vekil göndermesi aksi takdirde muhakemenin gıyabında — yapılacağı — ilân olunur. —————————————— Bürhaniye sulh hukuk hakimliğinden: Hazineye ?00 — kuruş berçlu Bürhnivenin mahke me maha'lesinde ikamel et- meklte iken ikametgâhı me çhul bulunan bürhaniyenin sabık mal müdürü Şükrü hakkında ilânen tebliğat if asına — karar - verilmiş ve mahkemesi de 21 11 - 935 tarihine tesadüf eden perşe- mbe günü saat 14 de bıra kılmış olduğundan mezkür günde mahkemeye gelmesi veya bir müdafi gönderm- esi ilân olunur herhangi bir mütecavi | alt edeceği şüphe götürmez. O halde İngiltere hükü metinin uluslar s .syetisi sis- teminin — işliyebileceğinden ümidini kesmiş olmasına mı ihtimâl vermek lâzım geli- yor? Bu taktirde İngiliz n.u- * rahhas heyetinin Cenevrede kalmasına hiç bir mantiki sebep yoktur. Halbuki İngil tere hükümetinin sosyete ta rafdarlarından istediği şey Cenevrenin tutduğu faaliyet yolunu tasvip etmeleridir. Hükümet önümüzdeki ge nel seçimde “Uluslar sosye- SAYFA 3 Haberler 19 saatte Amerikaya Noyes Viner Jurnal gaze tesine Londradan yazıldığı na göre, İngiliz muhterii yüzbaşı Burton pratik — ola- | | rak kullanılması mümkün | olursa Avrupa ile Amerika arasındaki posta işlerinde büyük bir devrim yapacak olan bir torpil yapmıştır. Burton torpili 300 mektup | taşıyabilecektir. Muhteriin söylediğine bakılırsa, torpil İngiltereden Fransaya yarım saatte varacaklır. Hattâ bu | torpilin daha büyük modeli | 49 saatte Amerikaya gide- cektir. Bir anketten çıkan netice Çekoslovakyalı bir hoca çok enteresan bir — istatistik yapmışlır. Hoca on yaşında olan beş yüz erkek ve beş yüz kız çocuk Aarasında bir anket açmış hangi mesleği seçmek istediklerini sormu ştur Çekoslovakya'ı hocanın tuttuğu bu istatistiğe göre, erkek çocuklar teknik mes lekleri tercih etmektedirler. Bunların yüzde 38i pilot yüzde 32 si mühendis olm ak istiyormuş. paslacı olmak niyetinde imiş Pek azı asker, şoför, orman ' bekçisi olacakmış. Beş yüz kıza gelince lıu- nların da yüzde 40 1 yüzde 20 si hoca olmak lı— tiyormuş. Aşçı o'mak — isti- yenlerin sayısı da büyükmüş. En çok göze çarpan şey, kızların hiç biri sinema yıl- dızı dir. Kalpde duran kurşun Rostov şehrinde profesör Koganın kliniğine bir hasta baş vurarak, kalbinde bir ağrı duyduğunu söylemiştir. Yapılan rontgen muayene olmak istememeleri | #inde hastanın kalbinde sap- | h duran bir kurşun bulunduğu tesine sadakat, ile “silâh- lanma, meselelerini birbiri- | ne karıştırma — ümitlerini | besliyor. Sözün kısası İngil tere bhükümeli Cenevrede takip ettiği politikayı İngi liz. seçmenlerine kabul ettir. | dikten sonra kazanacağı iti- madı yeniden — silâhlanma işinde istismar etmeği ümid ediyo . Halbuki ortada silâh: lanma lüzumunu gösteren Türkiye ve Yunanistan ile | lerin toplu kuvvetlerini has | en ufak bir delil bile yok Mevcut sıkı dostlük ve it © redeceği için bu kuvvetin | tur. Turkdı/ın/n Hikâyesi Kadın Anne Olunca ... Ve, caz; rüyayı, yıldızları Ay aşıklarını andıran — tatlı derin bir valse boşladı. Gülören; düşdüğü — şaşkın- lıktan ayılamıyarak Ekre nin kollarında dönmneğe başladı. — Ne güzel dansediyor- *Unuz bayan Gülören — Kuş gibisiniz. — Size ağırlık veremedi- ğime memnunum. — Afırlık. . Ağırlık ha,. & .. Lâkin — bir hayata ağırlık veren ka- | YAZAN: Mükerrem Kâmil dınlardansın'z Caz susdu. Galabalığın arasından ya vaşca süzü'düler. Gülören beş yıl sonra yeniden baş veren kalp ağ rısını duymamak için hemen kaçmak istiyordu Macide ortada görünmiyordu. yine bir sürü genç kadın a'dı Her b'ri bir şey söyliyor | Yanlarını Bütün | du: | yazdığınızı söylüyorlar. Son romanınızda bilse niz bana ne kadar göz yaşı döktürdünüz bay Ekrem., — Yarattığımz erkeğe tutuldum doğrusu, — Böyle büyük aşklar ancak romanlarda yaşar. — Ekrem Gürel yazıları- nı hayattan alır diyorla Sizin hep kendi hayatınızı Pu doğru mu Ekrem? Genç adam, kıp kızil dü duklardan çıkan bu sorgu lara kısa kisa - karşılıklar veriyor, gözlerini beş yıl önce kaybettiği ilk sevgili den alamıyerdu. Onu ne kadar, ne kadar sevmişti Bu yeşil çim gibi —e c—— —— —a ve bu kurzşunun kalbin taz yik hareketile beraber çıkıp indiği görülmüştür. Bunun üzerine sorguya çekilen hasta, bundan 17 yıl Önce iç savaşlar sırasın- da göğsünden vurulmuş ol- duğunu, fakat sonra yarası- nin kapanmış ve şimdiye kadar hiçbir ârıza duyma miş oldüğünü söylemiştir. Ancak şimdi kalbinde ağrı baş'ayınca kendini muayene etlirmek istemiştir gözlerin verdiği aşkı varlı- ğina lanrı yapmış; yıllarca, yıllarca ona tapmıştı. Bu sevi'en kızı; kendisine silik, kazancı az bir öğret- men diye vermemiş'erdi Ve bir gün rüyalarının duygularının, bütün benli. ğinin biricik eşi olan bu güzel kız; sürüdüğü beyaz duvağı, aralarına koyarak uzaklaşıp gitmişti. Ardından ağladı Ölmek istedi Derslerini doğru dürüst ve- remez oldu. Sararmış yüzü, çukura batmış gözlerile dü şkün, hasta bir adam — olu vermişti. Günün birinde küçük bir Kiralık Otlakiye Sürü sahiplerinin dikkal gözüne, İlıca köyü muhtarlığından: Ilıca köyünde her sene kiraya verilmekte olan koyun çayırı bu sene Ö teşrinisani 935 tarihinden 6 teşrisani 936 terihine kadar bir sene müddetle kireya verilecektir. Çayır, köyün üç tarafındadır. Tahminen . dönün dür. ayırın miktarı ve hududu müşteriye — gösterecektir. Talip çolanların © teşrinisani 935 tarıhinde İlica köyü muhtar ve ihtiyar heyetine müracat eylemeleri ilân olunur. -———— Balıkesir Askeri Satınalma Komisyonundan: Kor ihtiyacı için 3000 ki'o patlıcan. 1500 kilo doma- tis, 250 kilo yeşil büber, 1500 kilo lâhana, 2000 kilo pı raşa G- 2- Teşcin 935 salı günü saat 11 de pazarlık sure- tile satın alınacaktır. Mukammen bedeli 200 liradır Pa- zarlığa iştirak edeceklerin şartnamesini görmek üzere her- gün ve pazarlık gününde de müracaatları. Kepsüt Kor satınalma komisyonuna e ı— 242 Belediyesinden: Kopsüt belediyesine ait Çukurağıl merasırın kışlık koyun otlakiyesi kiraya verilmek üzere 13 teşrinisani 935 çarşamba günü ihalesi yapılacağından isteklilerin ogün ke- Bırçoğu da — psüt Belediyesine gelmeleri | ân olunur. 3.1-251 “Gönen iera memurluğundan! Balıkesir sulh hukuk Dairemizin idare ve işlet- mesi altında bulunan haci Alıbey çiftliğinde farla miktarda; buğday, arpa, yu- laf, kaplıça, keten, burçak misir, nOhut ve tahminen iki yüz bin kilo kadar ma- kine samanı ve çiftliğinde ı de bayırı mevkiinden başla- yp değirmen sırtından Ça- vuüşköy — budüdü sinir taşla- | rında nihayet bulunan deniz | tarafındaki meranın - kışlık | otlakiyesi de açık artırmaya konmuştur. Artırma Gönen icra da iresinde 11-11.935 tarihine müsadif pazartısi günü saat ondan on ikiye ve on dört- ten on altıya kadar yapıla caktır. Alıcıların vaktile te. | ra dairesindeki açık şartna meyi okumaları ve yevmü mezkürdada satış memuruna müracaat'arı lüzumu ilân olunur. Kayıp mühür Kooperatif işlerinde kul landığım tatbikli mühürümü kaybettim Yenisini alacağı köye çekildi. Orada — yeşil çamların, mavi dalgaların karşısında duygularını kırık dökük ya- zmağa başladı Bütün hızı ile okuyordu Rus edebiyatına gömüle- rek aşkını unutmağa çalışı- yordu — öyle okuya okuya Küçük, kırık cümlecikler: le yaza yaza.. Günün birinde yazıları ortava çıktı. Ve ruübunda iki yeşil kök salan gözel gözlerin ve rdiği heyecanlarla tuluşarak yazdıkça günün bir'nde mep- hur o'du Ve genç İise öğretmeni Osman.. Ekrem Gürel adına verdi- ği !ııflırlı sevilen, beğeni- hakimliğinden: Balıkesir orman — idaresi namına vekili avukat Sadık Deniz tarafından — Biğadıç Nahiyesinin Okcular köyün- den Keresteci Sofu Ahmet ve arkadaşı Laz — Mustafa aleyhine açdığı devlet or- manından hilâfı nizam kati- yat yapdıklarından (1!,222) kuruş tazmınatın. alınması davasının yapılmakda — olan | muhakemesinde müddealey- hlerden Laz Mustafa göste- rilen adretde bulunamadığı gibi ikametgâhı da - biline- mediğinden mahkemece ilân en tebliğat ifasına karar ve- | rilmiş olduğundan mumaile- yh Mustafanın muallâk bu- lunduğu 11. 11- 935 günü saat 10 da — Balıkesir sulh hukuk mahkemes'nde hazır bu'unması tebliği makamına kaim olmak üzre ilân - olu- nur mdan eskisinin hükmü ol madığı ilân olunur. Göbel nahiyesi Ümiteli köyünden Emine len, Avrupa mecmualarında kitapları tenkit edilen yük.- sek bir romancı oldu. Bir kurşun parçası - ile bem beyaz kâğıtlara bırak. tığı bu genç sevgili.. Şimdi karşısında biraz daha incel- miş, sararmış yüzü ile.. Kenarları morlaşınış, de- rinliklerine sonuna varılmaz bir anlaın dolmuş — güzel gözlerile... Şakaklarının incecik da marlarını geren,arkaya de- gru sıkıca fırçalanmış — saç. larile.. v Eski Yunan heykeltiraş- harının yarattıkları ilâhi kadın tipini hatırlatıyordu. - Bi