7 Aralık 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

7 Aralık 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Birinci Kânun 7 tedreALEERCELİLECERLLRLE Yabancı gazetelerde gördüklerimiz. “Ustaş,, ların Muhakemesi.. Katillerin müdafaasını üzerine alen avukat Gübbeli Çeteci diye tavsif olunduklar — sonra deniliyor ki: Kral Maksandrın akıtılan âsil kanı: «Geza, Gezal..» Diye bağırıyor, Yugoslavya kralı birinci Aleksandırn Marsilyada ka- tili suçundan dolayı Fransa da muhakemeye sevkedilmiş olan “Ustaş, lar tedhiş teş kilâtı üyelerinden Pospişil, kral Raynın muhakemeleri nin muvakkat olarak - tatili dolayisiy'e Belgratta çıkan “Verme, gazetesi 24 İkinci teşrin 1935 tarihli sayısında Fransız ad'iyesine karşı ga- yet şiddetli bir makale neş Fel n ştir. Bu makal de de niliyor ki: *.. Bu anda; adli niz am ve intizama en basit morâl akidelerine malik bu lunan mem'eketlerde olması mecburi bulunan te amülden yani mücrimlerin cezalandırılmasından bahset meri mek gereklir Kral Aleksandır. bir dost ve sulh seven sifatiyle gitti ği Fransada Marsilyada binlerce halk ortasında, art ön ulusal katiller çetesi tara - fından ulu orta öldürülmüş tür. Şu fikir Balkanların na zarında misafir severlik mu kaddesattan — sayılmaktadır Aramızda, (misafirperver'ik şerefini muhafaza etmiş ol mak için canını vermiş ba- sit ve fakir Insanlar vardır Bu menfur cinayetin fail leri o'an katiller derhal me- ydana çıkarılmıştır. Bu ka tillerin mensup bulunduğu teşkilât derha', kısmen Fra nsada ve kısmen İtalya, A vuslurya ve Macaristanda yakalanmıştır Cinayetin başlıca müretti bi Fransadan kaçmış - isede cinayet fat leri Fransada kal- mışlardır. Bu hâdise dolayısıle ya pılacak en tabil, en namus kârane veen vakuranesi her balde katillerin, rehber hükümdarını ve öldürdükleri ulus tarafından muhabteme leri yapılmak üzere Yugos lavyaya teslim!eri idi, Halbuki iadei mücrimin meselesi ortaya çıktı v> Kr al Aeksandrın katillerinin Yugoslavyaya verilmesi he saplarına elvermiyenler bu mesele arkasına barındı'ar Katillerin cinayetin iera edi'miş olduğu Fransada mu hakeme edilmeleri tezi dahi kabul edllebilirdi. Bu takdırde dahi kiyotin batasının yalsız âsil bir ad am öldürmek bütün bu ulu su en büyük hükümdarından mahrum etmek istemekle kalmıyan ayni zamanda bü tün Avrupayı ateş ve kan içinde bırakmak gayesini ta- kip eden canilerin boyunla rına sürat'e ineceğini haklı olarak, beklemiştik Marsilya — sulkastının fev kalâde ve tarihte korkunç bir dönüm noktasını ifade edebilecek bir cinayet olma » itibarile cani'ere verilecek cezanın seri, hak'ı ve ener Jik o'masını beklemiştik Bunun böyle olmasını ic- cap ettiren bir hâdiseye az zaman önce şahit olmuştuk: / Pavle Görgülev adında bir meczup Rus 6 mayıs 1932 tarihinde Pariste harp mu harrirlerinin Eserleri sergi- sinde Fransa cumur başkanı Doumeri öldürmüş ve tev- kif edi'diği zaman “Fransayı Sovyetlere ilânı harbe sev- ketmek istediğinden dolayı Franso Cumur başkanını öl dürdüm, demişti Katil ve katilin sebebi müorimin gayri tabil bir şa hıs olması faraziyesini do guürmüş ve fakat akıl dok: torları 31 Mayısta katilin | mesul olduğu hükmünü ver- mişlerdi. Gorgulovin müdafii tek rar muayenesini istemiş İse ALEV KAMÇILARI. ULUSAL ROMAN: A& 20 YAZAN: MUAMMER GÖZALAN BikillCi BÖLÜM İsmini söylemedi. Za nnedersem merkezden gön- | dermiş'er. Belkis hanımefendi oku- duğu kitabı fırlatarak - şezl- | onktan kalktı. — Gene mi bu - mesele? Bıiktım bu tahkikattan. Gel. sin bakalım ne istiyor. Hizmetçi kız çıktı, biraz sonra temiz giyinmiş bir genç adamı içeri aldı. Va Ömerdi.. Belkis onu görünce şaşa ladı. Fakat, derha! kendisi- ni toplıyarak: - Nasıl, siz misiniz? Diye sordu. — Evet benim — Ne istiyorsunuz? — Sizinle biraz görüş « nek Neye dair”. — Anlatacağım. Oturma- ma müsaade eder misiniz?. Hay, hay.. Buyurunuz. Ömer oturdu. Belkis re onun karşısında bir kanep eye yas'andı. İpek penivarı nın eteklerini topladı, çıp lak bacakları dizlerine ka- dar meydana çıktı. Ömer: — Fikret beyin ölümüne sebebiyet verdiğinizi söylü yorlar. Diye sordu. — O'abilir. Bunu sormak için mi buraya geldiniz? — Daha başka şeyler de var. Bir gazeteci sıfatile sizden anlamak — istiyorum? — Neler anlamak istiyor. sunuz? Yoksa yeni yeni he yecanları mı arıyorsunuz? Ö- | den ibarettir | | (irkildi: ; ki böyle olsun, | haziranda ittihamname ha TÜRKDİLİ de bu talep reddedilmis idi. | Doumerin katilinden tak- riben bir ay sonra, yani 26 zırlanmış katil 25 Temmuz- da mahkeme büyük bir hü- kümdar ve büyük bir misa firin Fransa topraklarında öldürü'mesi hâdisesi karşı sinda Fransız adliyesinin hiç o'maz ise, Fransız Cumur başkanının katılinde göster- diği acele ve katiyeli göst - rmesini beklerdik. Bu cina- yet karşısında daha seri ha- reket etmesini şöyle dursun .. Makalede, katillerin mü- da; anı deruhte eden avu kat Deslons “cübbeli çeteci diye tavsif olun'uktan sonra deniliyor ki: Kral A'eksandırın akıtılan asi! kanı “Ceza! Ceza!, di ye bağırıyor. Hem Fransız ad'iyesinden ulusumuzun şan, — şerefine uygun seri, haklı ve kati bir ceza istiyoruz. 061 000000 00600000006 Şundan bundan ©006>000000CCCCADECOEE Şeker hastalığının yeni te- davisine ümitler Doktorluk bilgisinin şimdi- ye kadar tedaviden aciz kaldığı “diyabetik, dediği miz şeker hastalığı için son | günlerin araştırmaları yeni | yeni ümitlere yol açmaktadır.' Şeker hastalığı “insülin, maddesini temin eden “Pa- nkras, guüddesinin yavaşla masından ileri gelir. “İnolin ise kandaki fazla şekeri ya kan “Hormon,, dur. Şimdi şeker hastalığına karşı Alman tedbirler 1921 senesinde De Banting tara fından keşfolunan “insülin, şiringa'ar ve bir. doktorun nezareti altında sıkı pehriz ümit etmek Arjantindeki laboratuva rında çalısan D.BA Hous say bir hayvandan “Pankre as, çıkarılınca şeker hasta: hğı baş gösterdiğini ve hay vanın birkaç gün içinde öl düğünü keşfetmiştir. Fakat beyin sathının hem en altındaki balgam guddesi çı- karıldığı takdirde hayvanın şeker hastalığı baş gösterme- ksizin üç hafta kadar yaşa dığını da görmüştür İkinct mühim adım da kali: forniya Üdiversitesinde Dr. | Herbert M. Evans tarafından | alılmıştır. Bu zat balgam mer bü ağır taşın tesirile Rica ederim eski şey j lerden bahsetmiye i n — Pek âlâ öyle olsun Sigaralıktan bir — sigara | aldı. Kutuyu Ömere uzatarak: — Buyurmaz mısınız? Di- ye sordu. — Teşekkür ederim. Kul lanmıyorum, f Hayret ro içerdiniz.. bütün itiyatlarınızı değiştir miş.. Eski şeylerden bah setmiyeceğinizi vadetmiştiniz. Pardon. Unuttm. Sizi dinliyorum Ömer bey. Uzun sözlerle sizi rahat sız etmek İstemem. | Kısaca soracağım. Fikret beyin ölümüne — sebebiyet verdiğiniz doğru mu? | Eskiden pu- | Zaman sizin | Görüyorm ki siz. he- nüz çocukluktan kurtulama- mişsiniz. Ben buna nasıl ce vap verebilirim? Farzediniz Bunda be- nim ne kabahatim olabilir? —- Dursunbey iera memuluğundan: Alacaklısı: Simavda Edev oğlu Hüseyin Borçlusu: — Dursunbeyin Çakmak M — Osman öğlu Mehmet Açık arrttırma ile paraya çevrilecek gayri menkulün ne olduğu: müfraz — sıvarma tarla halen bahçe — halen bahçedir. Gayri menkulün bulund: uğu mevki, mahallesi, soka ğ1 numarası Çınarcık namı diğer dodurğa mevkiinde şarkan Zeynep şimalen mo a Ali garben — mücürler'i Mustafa ve Siddika. Takdir. olunan — kiymeti 180 yüz seksen Türk İirası Arrttırmanın — yapılacağı yer, gün, saat: G kânunsani 936 pazarlesi günü | — İşbu gayri menkulün terihinden itibaren 789 nu- nara ile Dürsunbey — icra dılresinin muayyen numar asında herkesin görebilmesi için açıktır. İlânda olan'ardan faz'a ma'üm-t almak istiyenler, işbu — şart- nameye ve 789 dosya num- arasile memuriyetimize mü racaat etmelidir. 2 yukarda yazılı kıymetin yüz de 7,5 nisbetinde pey veya milli bir bankanın teminat mektubu tevdi edilecektir 124 yazılı kesesinin bir kısınından if rezat alarak hayvanlara aş iladığı taktirde Diabeti in kişaf ettirebileceğini mıştır. İşte bu keşifler sayesinde doktorlar kandaki şeker seviyesini kontrol — edebilen mekanizmayı anlamağa ba- şlamışlardır. Şeker hastalığı hakkında yapılmakta olan sıkı araş- tırmalar bu söylediğimiz yo- anla- | İlardan başka istikametlerde de bir takım hakikatleri meydana koyamaktadır. Şikagolu doktor James H. Hutton şeker hastalığını balgam guddesiyle diğer gu- dde ere “Veuar, vermek su- retile tedaviye uğraşmakta dır. Ancak - salâhiyetter dok torlar bu tedavi tarzının çok tehlikeli olduğunu sây- lemektedir. Çünkü bu gud SAYFA 3 'İBALIKESİR ASKERİ SATINALMA Artırmıya iştirak için | KOMiSYONU iLÂNLARI.. Kolordu ihtiyacı için 6900 ki'o benzin 998 kilo muh- telif otomobil yağı 664 kilo gaz vağı ve bun'ara barri #zdiğor” bağ kakera: vaklir 14 Birincikânun 935 cumartesi gü konulmuştur. İhalesi müte ve sair açık eksi'tmiye nü saat (l de yapılacaktır. Tutarı 3335 liradır Muvakkatı 250 lira 13 kuruştur. Şartnamesiai görmek istiyenler her gün kolordu satın alma komisyonuna müracaat edebilirler. e ihtiyacı Susığırlık garnizonun 4 | — 322 için 9Ü ton kuru ot 16 12-935 pozartesi günü saat 10,30 da satın a'ma ko- isyonunda açık eksiltmeye konulmuştur. Tahmin bedeli 3600 liradır. Muvakkat teminatı miktarı 270 liradır. Ek- siltmeye iştirak edeceklerin şartnemasini görmek — Üüzere her gün ve ihale gününde vaktı muayeninde teminatlarile birlikte Susığırlık satın alma komisyonuna müracaatları, # d Kapalı zarf usuli'e ve eski talip namına tIĞda| konularak G 12-235 saat 16 da ihalesi yapılacağı ilân olu: 4— T - 341 ekeltmiye nan 400 ton un için talip çıkmadığından pazarlığa bırakıl- arrttırma şartnamesi 4 12 935| mıştır. Tutarı 49000 lüradır. 23 Birincikânun - 925 pazar. testi günü saat 15 te pazarlıkla ihalesi yapılacaklır. Ta: liplerin ko ordu satınalma komisyonuna müraceatları. 3 İpotek sahibi alacaklı- larla diğer alâkadarların ve ir tifak hakkı sahiplerinin gayri menkul üzerindeki haklarını hususile faiz ve masrafa da- ir olan iddialarını işbu ilân tarihinden itibaren — yirmi gün içinde evrakı müsbite- birlikte mize bildirmeleri icap eder Aksi halde hakları tapu si- cilile sabit olmadıkça - satış bedelinin — paylaşmasından hariç kalırlar, 4 lerile memuriyeti — Gösterilen günde ar- tırmıya iştirak edenler artır ma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malümat almış ve bunları tamamen kabul et- miş ad ve itibar olunurlar. 5 — Tayin edilen zaman- da gayri menkul üç defa bağrıldıktan sonra en çok artırana ihale edilir. Ancak artırma bedeli muhammen kıymetin yüzde yetmiş beşi ni bu'maz veya satış istiye nin alacağına diğer alacaklılar bu'unupta bedel bunların o gayri men- kul ile temin edilmiş alacak larının mecmuundan faz'aya çıkmazsa en çok arttıranın taahhüdü baki kalmak üze re artlırma on beş gün da rüchani olan delerin yaplıkları mühim | ha temdit ve on beşinci gü- vazifeler pek çoktur. Gazeteler. Fikret beyi if lâsa söürüklediğinizden bah- sediyorlar. — Azizim Hir adam bir genç kadın uğrunda kasaları. nın kapılarını açar, bütün ser- vetini onun ayaklarına döker- se buna göz yumacak bir kıdın bulunabileceğine ihti- İ mal veremiyorum. Akıllıca hareket etmesini bilmiyen | bir adamı ikaz etmek - ser- best yaşamağa alışmış bir kadın için pek lüzumsuz br | şeydir. Enis Fikret bey be | nim için iflâs etmiş, hattâ benim için hayatına nihayet vermiş olabilir. Fakat Itiraf ederim ki bu bana hiç bir teessür vermez. Gayrı insani olan bu düşünce'erinin nere- den kuvvet aldığını, zanneder- sem siz pek eyi bilirsiniz eğer bu konuştuklarımızı gazete nize yazmak ihtiyatsızlığında bulunursanız — başkaları da bu sebeplerin ne olduğunu öğrenecektir. Belkis ayağa kalktı. Bu nazikâne istiskalden anlıyan D aö aynı saatta — yapılacak 4A—1 — 343 arttırmada, hedeli salış İste- yenin alacağına rüchanı olan diğer alacaklıların 6 —gayti menkal ile edilmiş alacakları mecmunundan faz- laya çıkmak şarti'e, en çok arttırana ihale edilir. Böyle bir bedel edilemezse ihale yapılamaz. Ve satış talebi düşer, temin 6 — Gayri menkul ken- disine ihale o'unan kimse derhal veya verilen mühlet içinde parayı vermezse iha- le kararı fesholunarak ken- disinden evel en yüksek tek- lifte bulunan kimse arzet- miş olduğu bede'le almağa razı olursa ona, razı olmaz veya bu'unmazsa hemen on beş gün müddetle artırmaya çıkarılip en çok arttırana ihale edilir. İki ihale a daki fark ve geçen günler için yüzde 5 ten hesap 0'u nacak faiz ve diğer zararlar ayrıca hükme hacet kalmak sızın memuriyetimizce alıcı dan tahsil olunur madde 133 İşbu gayri menkul yukar. da gösterilen 6 | 936 tari hinde Dursunbey icra me murluğu odasında işbu ilân ve gösterilen arttırma şart- namesi dairesinde satılacağı ilân olunur —— ——— ——— Belkisi takip etti. Kapının önünde eski ka rı koca karşı karşıya geldi ler Bir vakitler bir birbirine pek yakın olan ve bir bir- lerini çok seven bu iki in sanın arasında — ancak bir adımlık mesafe vardı. Ömer istese onu kucaklıyabilirdi. Bunu arzu etmemiş de de- gildi. Fakat, bu kısa görü nen açıklıkta öyle aşılmaz bir uçurum vardı ki, bu ka ranlık boşluğa atılmak cesa retini kendinde bulamadı. Yavaşça: Sizden bir şey öğren mek istiyorum, diye kekeledi. — Na gibi? — Benden ayrıldığınız bu iki sene içinde ne yaptınız? Belkisin kaşları çatıldı. — Bunun size ne lüzumu var? Farzediniz ki öğrendi- niz, ne olacak? Yoksa yeni bir hazırlamak niyetindesiniz? Eğer böyle ise bu, hiç de heyecanlı bir roman mı şey olmaz.Mutlaka öğrenmek istiyorsanız kısaca söyleyim Ömer, kapıya doğru ilerliyen' bu iki sene içinde eski Be- ! İkisden eser bulamazsınız. o çoklan ebediyete karıştı. O, her şeyin körü körüne eyi- liğine itimat eden budalanın biri idi, Şimdiki Belkis ise bütün iyi ve temiz şeylere yeda etmiş bir kadındır,hem bu sizi memnun etmeli, Siz kt aşka, samimiyete ve al- le rabıtalarına kiymet . ver- miyen, her şeyi maddi bir gözle görmeğe alışkın bir adamsınız. Bugünkü Belkisle aranızda azçok fikir berab- erliği bulabilirsiniz. Başka bir diyeceğiniz var mı? Ömer yalvaran bir sesle: Belkis, — geçmiş se neler beni çok — yaprattı Beni affet Diye mırıldandı Affetmek mi? Haydi ca- nim. Sizin hiçbir. kabaha Üniz yok. Siz bana insanla- rdan nasıl nefret edileceğini öğrettiniz. Size — teşekküre borçluyum — Beni affet, Aşkımıza bıraktığımız yerden devam edelim. - BİTMEDİ —