15 Aralık 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

15 Aralık 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

. Birinci Kânun İ5 Bursa ipeklileri #TÜRDİLİNİN HİKÂYESİ:1 « Gel salona bir daha ba | abaya binince anladı. Oka. TÜRKDİLİ ...... * ya yerleştirilmesini rica et. | p * Şundan bundanj miştir. h. e0 0000000 Dakikada 150 dolar kaza- | Alelâdebir uçakla bir uça- — kalım. $ — Vapurun kalkması ya- kın. Olsun canım. Şerare- Hin ne eşyası olacak bir va- iz değil mi? Şimdi atlar, gelir. Genç kız razı Tona girdiler. Orada Tekin ikinci kap danla kargılaştı Eski okularkadaşlarından- mış. Konuşmağa başladılar. Yolculardan bir bayan pi yano kapağını kaldırarak — Tuşlarda birbirini tut- miyan seslerle parmaklarını | dolaştırmağa başladı. Ötede güzel, genç bir er kek piyanoya dayanan genç kadını dalgın dalgın — süzü- yordu. Gülören yolculara bakar. | ken oyalandı ve ancak va. | purun yola çıklığını saray burnunu geçlikten sonra an ladı. Vapurun bir ucunda Te- kin nışan'ısının ellerini avuç: larına almış: — Evdekilerin haberi var. Sana böyle bir sürpiriz ya pmak istedim. Fena mı? Deniz ne gözel Mai ipek yığını sanki. Gezeriz. eğle- niriz. canın — sıkılırsa çabu cak döneriz. oldu. Sa- Genç kız somurttuü, Söylendi Fakat Bozburunda deniz biraz huysuzlanmağa başla yınca Tekinin yanına kuldu. Ve rüzgârı kucaklar bi, derin derin içini çekti Yeşil Bursayi gezdi'er. Fabrikaları, büyük tapın akları, kaplıca'arı, Sedba- şıni, Uludağı dola; r. Dönecekleri gün Tekin nişanlısını kapalı çarşıya gö- türdü. Vitrinlerde renk renk ipe- kliler, iri tüylü Bornoslar gelin gibi süzülüyordu. Her dükkânın önünde ça ğuran sesleri vardı. Ve ren- kler, renk renk ipekliler ge nç kızı çekiyor, D gi çekiyordu. | Elleri, kolları paketlerle dolu | çarşıdan çıktılar. Gülören yorgunluğunu ar- | Şimdi bu güzel dar dolaşmışlardı ki, Paket açmak Gülörenin pek hoşuna giderdi. maz bir çocuk gibi karyo Tanın üstüne oturdu.. Birer birer ipleri açmağa baş'adı. Tekin, bu mai,ne gü zel değil mi? Tıpkı deniz gi” bi. Kumaşın adını bilir misin? — Dükkâncı söyledi am ma unuttum. — Ya çu yeşil. Bursanın ucu bucağı bulunmıyan ye miş ağaçları gibi bunun adı- nı da unuttun mu? Yara- Canım Bursa - ipeklisi değil mi? Hepsi ayrı ayrı gü zel Genç kızın gözleri ışıl ışıl yanıyordu, Aynanın karşısı na geçmiş. aldıkları kumaş- ların her birine ayrı ayrı ilayor, dönüyor, ellerini çırpıyordu çok daha oldu. Eve geldikleri zaman on- ları sabırsızlıkla bekliyen an- ne ile baba seviçten şaşa kaldılar Gülörenin rengi açılmış, gözleri parlamış, eski tatlılı ğı yerine gelmişti. Paba: Kısa bir gezinti, bir de göüzel ve canlı | niz havası; bak ne iyi geldi diyordu. Tekin kayın anasının ku lağına yavaşça: Gülöreni Bursa ipek- | lileri değiştirdi Artık nışan han — birçınlık - yapmıyacak. ipeklilerle kendisine çamaşır, rop yap | makla oyalanacak Yaşasın Bursa diye fısıldadı SON — —D Yeni bir kaşil Motkova fenevinde mühe ndis Noviski tarafından ke- #Folunan yeni bir — sinama | elhazı işletilmiştir. Bu cihaz- la hiç salonu kâarartmadan inema filimleri gösterilmiş ve tecrübede muvaffak olun- muştur. ALEV KAMÇILARI. ULUSAL ROMAN: N& 26 YAZAN: MUAMMER GÖZALAN BiRİNCİ BÖLÜM Ankara 23; Fena tesadüfler kendini göstermeğe başladı. Bir haç gündür eski ehbaplar karşı- ma çıkıyor. Onlar beni tanı yorlar, Fakat ben, onları ta- nımiyorum. Nati! tanıyabili- rim? Bu eski hikâyelerin bir gün Macidin kulağına git mesinden korkuyorum, Ken-' kendim için değil, yalnız onun için korkuyorym. Onun üzüldüğünü görmek beni deli eder. Çok betbah- tam, ne yapacağımı bilmiyo: rum . Ankara 25; Belkisden Macide “Sevgili Maclt: Bu mektubumu ufak ko Dönüş gelişten | ipeklileri | nan - bebekler Helivotta en büyük ücret | leri alanlar Greta Garbo, | Eddi Kantor yahut Marks kardeşler değildir. En büyük maaşları a'anlar küçücük yavrulardır 6 SBaylık çocuklar iki | saatlik iş için 10 dolar al | maktadırlar. Bir aylık -be- bek ise bir dakikada 150 dolar kazanır. Bu ölçüler dahilinde — boyuna çalışan bir çocuğun allesine çok bü | yük kazançlar temin edece ği muhakkaktır. Ancak Ho llvot kontratlarında bir ço cuğun günde otuz saniyede fazla çalışmayacağı kesen | kes olarok yazılıdır. İşte bu nun içindir ki babalar gün- de 75 dolardan | alamaz!'ar. Çocuğun filmi çekilirken bir doktor bir. hastabakıcı kadın ve sinema kumpanya sının bir mümesili bulunur Kırılar bir - rekor fazlasını | kçı (14600) metre irtilaa yükseldi 21 İkinciteşrinde yapılan tecrübe uçakları esnasında Moskovada menjevski fab rikası uçakcısı Kokkoinaki alelâde bir uçakla — 14575 metre yüksekliğe çıkmış ve İtalyan uçakcısı Danatinin kurduğu yükseklik rekorunu 145 metre geçmiştir. Uçakcının' anlattığına göre 12000 met- reden sonra müvellidilhumu za cihazını kullanmasına ra- ğgmen hava varlığını hisset miye başlamış, gözlüğünü buz kaplamıştır. Çünkb ha: soğukluğu sıfırın al- tında G0 dereceye varmıştır. 14575 metreye çıktığı zaman havanın kesafeti uçağa da- ha fazla yükselmek imkânı ni vermemiş bunun üzerine motörü durdurarak bir plâ vanın , nör gibi 62 dakikada uçak Sovyet tayarecisi Vlâde- 1 mir kokinakt tayaresi ile en üç bin metreye yüksel miştir. Ertesi gün bir tec- rübe daha yapmış ve 14, 575 metreye kadar çıkmış - ür, bu süretle 1934 deki İtalyan tayareck — Duatinin rekorunu kırmış olüyor, bu tayareci 14,433 metreye ka dar çıkmıştır. Sovyet tayareci metreye 62 dakıkada yük. selmiştir. Raçildin resimleri —Luvr Müzesinde Bir müddet evelt ölen Ro- cilt kendine ait resimlerin Paristeki Luvr müzesine ve rilmesini vasiyet etmiştir Güzel sanatlara ait çok kıymetli ve henüz pekçok meraklı büyük sanatkârlar tarafından bile görülmemiş olan bu bahasız resim kol leksiyonu — Luvr müzesine teslim edilmiştir. Müze di rektörü Anri Vern. Fransa hükümetine müracaatla şim- di finans bakanlığı olan Lu- vr müzesinin köşesini boşa- Rturmağı ve — resimleri or. —— mudun üzerinde bulduğun zaman ne kadar şapıracağı- ni biliyorum. İhtimal kiinan- mak bile istemiyeceksin. Fa kat ne yapalım yayrucuğum | Bu suretle harekete mecbu rdum. Sakın bana gücenme. Bir birimizi — bir daha hiç göremiyeceğiz. Prensesin evi- nde seni gördüğüm gecden beri bana aşkın ne olduğu nu öğrettin. İrademe mağlup olarak seni Ankaraya kadar takip — ettim. Buradan öteye Viranbele de — gidecektim. Fakat, son zamanda ruhum- da husüle 'gelen — değişiklik bütün kuvvetimi kırdı. ne- den mi? Diyeceksin anlata ' yımi 14,575 | ! l _l alanına inmiştir. Kalinin 60 yaşında Sovyetler Birliği icra Ko mitesi Başkanı Kalinin 60 mcı yıl dönümü — dolayisile Leningrad — ve Moskovada toplantılar yapılmıştır. Ke ndisinin doğduğu kasabaya Kalinin adı verilmiştir. Ka linin Leningradda dokuma fabrikasında ihtilâlden evel 30 yıldan fazla ame'elik ya pmıştır. Evelce onun çalı şuoği tezgâhi — şimdi idare eden amele bunün i'e ifti- har etmekte ve bu tezgâhı bırakmamaktadır. Moskova gittikçe büyüyor Sovyet Rusyanın hükümelt| merkezi olan Moskova şeh- ri günden güne kalabalık laşıp büyümektedir. 1913 senesinde 17,661) he ktar bir mesahayı kaplam - akta olan bu şehrin genişli ği 1925 #senesinde 28520 hektara varmıştır. 1913 se nesinde — 1,616,000 nüfusu olan Moskovanın bugünkü nüfusu 3,416,500 kişiyi bu lmuştur Moskovada, 30,300 ahşap 96.909 kârgir bina vardır Bolşevikler yalımız geçen sene yeni 700 mektep yap BALIKESİR ASKERİ SATINALMA KOMiSYONU iLÂNLARI.. Kolordu ihtiyacı için açık eksiltmiye konulan 11000 kilo makarna ve şehriye için vegilen fiatlar İâik halde görülmediğinden 6 12:935 gününden ilibaren pazarlığa konulmuştur. 21 İ.kân. 935 cumartesi saat 11 de pazarlı- k'a eksitmesi yapılacaktır. Tutar bedeli 2860 liradır. İs teklerin kor satınalıma komisyonuna müracaatları, 4 —1 — 369 Kapalı zarf usüli e ve eski talip namına, eksiltmiye konularak 6 12-935 saat 16 da ihalesi yapılacağı ilân olu- nan d00 ton un için talip çıkmadığından pazarlığa bırakıl- mıştır. Tutarı 49000 liradır. 23 - Birincikânun - 925 pazar tesi günü saat 15 te pazarlıkla ihalesi yapılacaktır. Ta liplerin ko'ordu satınalma kamisyonuna müracaatları. 4—1 — 343 e 3$ Susığırlık garnizonun ihtiyacı için 90 ton kuru ot 16 12-935 pazartesi günü saat 10,30 da satın alma ko- misyonunda açık eksiltmeye konulmuştur. Tahmin bedeli 3600 liradır. Muvakkat teminatı miktarı 270 liradır. Ek- siltmeye iştirak edeceklerin şartnamasini görmek üzere her gün ve ihale gününde vaktı muayeninde teminatlarile birlikte Susığırlık satın alma komisyonuna müracaatları. tıkları halde, Sovyet çocu Kayıp mühür Abdurrahim adlı mühürü- mü kaybettim. Yenisini al- acağımdan eskisinin hükmü olmadığı !'ün olunur 259 numaralı Valıkes- | ir ziral kredi koopera Hifi ortaklarından Celâl oğlu Abdurrahim klarının biroğu henüz — sığı- nacak mektep bulamamak. tadırlar. . Eski bir uygur yazısı Geçen yıl Volga mınta kasında Pokrovskoy köyün de buluamuş olan Uygur — | Mogol el yazısını deşifre edilmesi işini Sovyet bilgi | akademesinin şark enstitüsü bitirmek üzeredir. Bu yazı onüçüncü asrın başlangıçla- rında kayın ağacı kabuğu üzerine yazılmıştır. Yazının en eyi muhafara edilebilmiş kısmı Mogol di- linde yazılı bir manzumedir. Zamanımıza kadar hiç bo zulmadan gelmiş olan bu şiir- ler Uygur harfleriyle yazıl- mış eski folklordan bir nu munedir. Yazmanın diğer kısımları da Uygur harfleriyle yazılı olup o zamanın derebeyle rinin adlarını havi bir İiste vardır. 4 — | — 341 Gönen iera - memurluğundan: Bir alacağın alınmasını | teminen Bigah Ali oğulları Fehim Mehmet, Ahmedin Hacı Ali bey çiftliğinde ba- cız altına alınan tahminen 40000 kilo kadar buğday; arpa, yulaf, kaplıca, burçak nohud, keten, mısır, mahsül- lerinin satılmasına karar ve. | rilmiş olduğundan açık art- tırmaya konmuştur. Açık arttırma icra daire- sinde 25-12-935 çarşamba günü saat 14 den 16 ya ka- dar yapılarak en çok arttı- ran üstünde bırakılacak şu kadarki sürülen pey tahmin edilen kıymetin yüzde 75 ni bulması lâzımdır. Bulmazsa arttırma on gün uzadılarak 2 incl arttırmada pey miktarı ne olursa olsun mahsül alı- cısı üzerinde bırakılır. —Alı> cılar muhammen — kiymetin yüzde7,5 nisbetinde pey de- po akçesini veya milli ban. kanın teminat mektubunu icraya vermesi icab eder. Mahsülün numuneleri dai. rede mevcuddur. Alıcıların yevmi mezkürde vaktile mü- racaat ve arttırmaeda hazır ' bulunmaları ilân olunur. —TT İA Seni; benim eyi bir kadın| olduğuma inanmış görmek beni muztarip ediyor. Sen bu acının ne elim bir şey oluduğunu tahmin edemez sin. Ben — senin zannettiğin gibi bir kadın değilim., Sana gelince; henüz hayatta bir çok temiz emelleri olan bir adamsın. Talihimizin bu ay rı yollarını birleştirmemize imkân yok Diyacekeln ki; ben seni her şeye rağmen seviyorum. İşte, ben — buna tahammül edemem. Senin gözlerinde gördüğüm parıllı- lar, bana her dakika düşkün Jüğümü hatırlatacak Onun için kaçıyorum Sakin beni aramağa kalkışma Yalnız seni çok sevdiğimi, | ve seni — unutmiyacağımı hatırlamanı isterim Belkis, Ankaradan kaçmağa karar verdiği gün kendisini arka | yollardan Karadeniz sahiline | indirecek arabacıyı — arayıp | bulmuştu. Ayrılık gecesi sabaha ka dar uyuyamadı. Şafak söke rken arabanın gürü'tüsünü [ işitti Usulca giyindi mektu- | bu ufak komudun üzerine | onun görebileceği bir yere | bıraktıktan sonra geri çeki- 1 Idi. Macid henüz uyuyordu. | Dudaklarında güzel bir rü yanın tebessümü vardı. Bel. kis onun uyanması ihtimali- yle büyük bir heyecan için- de idi gözlerini açıverse iki günden beri hazırladığı bü- tün projeler bir anda suya düşebilirdi Ayaklarının ucu- na bava basa kapıya kadar yürüdü — efendiyi geç- ti. Merdivenleri — ayni ihtiyatla indi. Otel kapıcısını uyandırmadan — dışarı çıktı Ankaralı arabacı kendisini bekliyordu. Hazırmıyız? Bekir ağa diye sordu. Di — Hazırız hanım efendi. — Haydi öyle ise, gidelim. Arabaya girdi. yola çıktılar. — Birinci bölümün sonu — V suzuküiketilesrü S MAĞDA OTLZ MA A LT DNK GG İRDANASMANAA DSN CSU AMARA B M T S SK DURAFT D GD KA SGARSERTTAURAR < TONUMAMNRURMNANRGNAN ) -BAYRAMİÇİN İstanbulun En Yüksek Fabrikalarından Getirttiğim Şeker, Şekerleme, Bo- nbon, Çıkolata Gıbi En Lüks Şeker Çeşitlerinizi Zarif Kutularla Ancak Dükkânımızdan TEDARİK EDEBİLİRSİNİZ. Şehir Şekercisi: