31 Aralık 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

31 Aralık 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

B e , Si — | Yabancı Milletler Cemiyeti ve Zecri tedbirler Günün arsıulusal hâdise leri içinde Milletler Cemiy eti paktının on altıncı ma- “ddesinin büyük bir millet olan bir saldırgana — karşı tatbik edilip edilmiyeceğin- şüphe eden'er vardır. Dünyanın en sayılan milletlerinden birisi- ne karşı bunun tatbiki me- selesinde bir takım septik- ler, hakikatın ne olduğunu öğrenmemekte ayak direy- erek birinin birini aldattığı kanaatini yayıyor ve: - Kim? Diye oraya bir Boru fırlatıyor'ar. Olup bi bunları yeniden çocukça izah etm eğe de lüzum yoktur. Bir takımları zecri tedbi rlerin bu defa tatbık edilip başka vesilelerle tatbik edi- lmemiş olmasını İngilterenin tesir 've nüfuzuna — veriyor- lar. İngiltere küdretli bir mi Hettir. ve siyasal tesiri de büyüktür. İngiltere beraber olmazsa zecri tedbirler tatbik edile- mez, fakat bunu yalnız on- sevilen ve ten şeyler basittir; un dileği gibi göstermek saçmadır. Hakikat şudur: — birçok ufak milletlerin gönüllerin- de besledikleri bir kollektif gistemi büyük bir memleket benimsemiştir. Mil etler Cemiyeti paktı, birçok milletler tarafından konmuş ve kabul - edilmiş, » bir kanundur. te tarafta tabii bir ka nun vardır ki o da bir ka- munun tesirli olması ona bağlı olan milletlerin ve gr- upların içten baraftar olma- larına bağlıdır. , Meselâ Birleşik Amerika- daki içki yasağı kanunu ile bir. takım — memleketlerde #tomobil süratinin indirilm- düe'lonun - kaldırılması hakkında konulan kanunlar onu tanımak zorunda bulu- nan mi'letler bunun doğ ru'uğuna inanmadıkları için tesirli olmamıştır. Bir kanunun tesirli olabi- lmesi için — parlâmentonun tasdikından — geçmesi kâfi gelmez onu yurddaşlar bü- tün vicdanlarile onaylama hdırlar. Milletler Cemiyeti paktı, dünya milletlerinin çoğunlu ğündan son zamanlara ka- dar bu onayı almamıştı. An- cak son zamanlardadır ki ıqllı milletinin çoğunluğu 'na karşı septik olmıyan M'hıkıılı bakmağa baş - 194 jle 1934 arasında — enevimin kollektif bir sis de silâhsızlanın- yapılan herhan- — Üşebbüsün neden im kaldıy ve Makdonald Hendersön Piojesinin Bald Yin 'hükümetitarafından ni- l?i;;*dıım Mbundan sü- “O Kâlde başka hâdiseler- “de tatbik edilmiyen 2ecri in bugün neden ta diğini sorablara şu sercLLLALAELLACACLCRCCCCE azetelerde gördüklerimiz. (£ | tedbirlerin Faydalı olmasına | hiç münakaşa bicliği edilmeksizin — zecri imkân yoktur. ve İngiltere bugüne gelinciye kadar Mi Hetler Cemiyeti çevresi içi nde toplanan bir kol'ektif sisteme inan göstermemiş- Ü Arsıulusal sıyasa - içinde önemli bir yeri o'an İngiliz mi'letinin Millet'er cemiye- tinden yana neden durum aldığını bütün teferruatiyle incelemek gerektir. Bu vaziyette — birbiriyle çarpışan iki psikolojik kuv - vet hüküm sürmektedir Birisi lehedir. — İngiltere göstermiye- cek bir surette dünya - soli- daritesini istemektedir İngiliz milleti “kendi ke- nd.bi idare, usulünü icat etmiştir. ki bu da liberal demokrasinin özü ve ru- budur Pek tabiidir ki böyle du- yup düşünen bir millet baş ka milletlerede kollektif gü venlik sistemini ilham ede- | cektir. Kendi kabuğuna çekilme si bir siyasadan kollektif bir sisteme geçmek büyük bir anlayıştır. İnıil(ıre ise ken di kabuğunda yaşayan ve gyabancın İarın işlerinden elinden geldiği kadar çeki- nen bir memlekettir. Hattâ © dereceye kadar ki yaban cı kelimesi İngilizcede pek hoşa gider bir kelime de | ğildir. î Bugün ise ingiltere o eski ıntırad. sıyasasından ayrılım akla kalmamış dünya soli- daritesi ve ko'lektif sistemi korumakta önderliği ele al. mışlır. İngiliz sıyasasının bu ev- rimi güç ve ağır olmuştur Bu da on senedenberi de.- vam edegelen arsıulusal po- litikanın icaplarına uygun davranabilmiş olmak - için dir. 1924 yılındanberi - Mi'let. ler Cemiyeti işlerini yakn- dan takip edenler İngiliz murahhaslarının kollektif si stemi kabul etmeleri ve bu. nun karşısında - bir. takım milletlerin reaksiyon göster- | meleri önünde — hayretlere düşmüşlerdir. Lord Sesil ile B. Vivyani arasında uzun süren Fransız İngiliz silâhsızlanma — görüş- meleri hiçde içtem bir. ha- va içinde ve dostça geçme- mişti Lörd Sesilin başkanlığı altında bulunan — Mill.tler Cemiyeti birliğinin İngilte. de yaptığı plebisitin bu bü- yük değişmeyi yapmağa bü- yük yardımı. dokunmuştur. Onun için kendisine ulusal ve arsıulusal bir minnettar hik duygusu beklenmelidir Bu plebisit göstermiştir ki İngiliz kamoyu yalnız ve yalnız — Milletler - Cemiyeti paktına taraftardır. ve onu istemektedir. | Bundan do'ayı İngiltere Lıııüıı kendi - milletinin di - leği ile bu pakta bağlı bir siyasa gütmektedir Hal böyle iken İngiliz im Birinci Kânun 31 iLİMiZDEN HABERLER Şamlının | Halkevi Kuruddere köyünde sürek | Gösterit kolunun dün ge- Şam'ı,30: |Gezgin aytarı katzdaâ| ; Şamli Kammanuna bağlı Kuruddere köyühalkı- nin iştiraki ile bu gün yapı- lan sürek avında bir çok zararlı hayvanlar öldürül- müştür Bu arada dört domurzla beş tilki ve bir çok tavşan ile keklik avlanmıştır. Gelen saylavlarımız Saylaylarımızdan B. Meh met Cavit ile B. Rahmi Sel- çuk evelki gün şehrimize gelmişlerdir. Yurdun Kongresi Şehrimiz İdmanyurdu 15.1.-936 çarşamba günü saat 20 de yıllık kongresini yapacaktır. AİSN Sandaliya ile yaralamış Kasaplar — mahallesinden Kantarcının Sabri Hacıishak maha'lesinden Hayrettin oğlu Nuriyi sandaliye ile ba - | şından — yaralamıştır. - Suçlu yakalanmıştır. Eski Susığırlık ilçehayının atanması Bu defa Diyarıbekirde teşekkül eden üçüncü mın - taka umum müfettiş'iği ev rak direktörlüğüne 55 lira as'i maaşla eski Susığırlık ilçebayı Münib İlban atan mıştır. paratorluğunun bir. takım şahsi menfaatler dolayisiyle bu siyasanın arkasından gi ttiğini söylemek götü niye tin saçma bir delilini verm- ekten başka bir şey sayıla maz. Lu plebisit anlaşmazlığın | çıkmasından sonra değil ön- ce yapılmıştı. Hakikat şudur ki on yıl danberi arsıulusal herhangi bir siyasa Üzerinde ayak diremekten kaçınan bir de vlet bugün Millet'er Cemi yeti paktı üzerinde var ku- | wveti'e durduğunu ve dura- | cağını bildirmektedir. Gerçekten bir arsıulusal- kamoy uyanmıştır. Arsulu- sal meselelerde ya'ınız bü yük devletlerin bir satranç oyunu olmaktan çıkmıştır Bundan sonra bunlar ka İlektif meseleler halini almı- şlardır. Bundan sonra ortaya bir Aanlaşmamazlık çıkınca her- kesin elbirliği ile harekete geçmesi gerekcektir. Zecri tedbirlerde solidari- te bulunduğa de'âlet ve işa- ret eder, Bugünkü sıkıntılardan da kurtulacak olursa elde edi- lecek kazanç pek büyük ol- acaktır. l ' müsamere fakiyetile oynanmıştır. Geçn- çu zeybeklerinin ulusal oyun- | ı uynıyacağı | teki müsameresi Dün gece Halkevinde bir verilmiştir. Bu müsamerede evin gösterit kolu tarafından “Kozanoğ la, adındaki piyes muval- ler piyesde büyük bir mu- vaffakiyet göstermişler alkış'anmışlardır Programda ayrıca Pamuk ve ları ile Antikacı adlı bir per delik komedi bulunuyordu. Gerek zeybeklerin oyunu ve gerekse komedi çağınılar ta- rafından zevkle ve neşe ile seyredilmiştir Perde aralarında okunmuş ve güzel parçaları çalınmıştır. Gösterit kolunu bu ba- şarısından dolayı kutlularız. Aynı müstamere progra- mı bayramın üçüncü günü akşamı ilk defa olarak hal- | ka gösterilmiş o gece de ay ni alâka ile takıp edilmişti şiirler musiki Bisiklet ilegiderken yere yuvarlandı Bayramın son günü saat beş on buçuk sıralarında Fa , hri adında bir genç bisikletle hızla bayram yerinden — ko- doğru gi- | lordu çeşmesine | derken Bahanın gazinosu î önündle karşısına bir fayton | çıkmıştır. Genç faytondan sakınmak ve korunmak iste- mişstede — bisikletini — idare edememiş tehlikeli bir şekil- de yere yuvarlanmıştır. Bu düşme sonunda Fahri vücudünün muhtelif yerle- | Çinden yaralandığı gibi ko- la — da kırılmıştır. bir hlınıi_ıı_ıîı ulmaç Bayramın Üüçüncü günü Vicdaniye — mahallesinden Mustafa kızı Ummahanı yi ne bu mahalleden sığırtmaç | Ömet döğüşmüştür. - Suçlu hakkında tahkikata başlan mıştır. Mahalle bekçisini tahkir edenler Bayramın üçüncü gecesi Hacılsmatl — mahallesinden İbrahim oğlu kunduracı Fa- arkadaşile birlikte bekçisi ik bir Dinkçiler mahallesi Hakkıyı — vazifesi başında | tahkir ettiklerinden yaka- lanmışlardır. Bir Kışanlanma Fabrikatör Memiş oğlu Mehmedin kızı ile Kolordu Levazım teğmeni Hayricin nışan töreni eve'ki gün ya- pılmıştır. Gençleri kutlularız. Bir atanma Nafina atelyesi çefi İsmail Hakkı Diyarıbekir Sanatlar okulu öğretmenliğine atan mıştır. Ramazan günlerinin ardı kesilmiyen yağmur ve fırtı- nalarına karşı bayram gün- leri havalar çok açık güneş- li veadeta' bir ilk bahar güzelliği ile geçti Onun için bayramın üç günü de neşe ve sevinç içinde idi. Bi hassa çocuklar üç gün gez diler. eğlendiler. Bayramın ilk günü bir çok kimseler kutlulama zi yaretlerini yapdılar. İlbay ve Şarbay B. Salim Gündoğan, Korgeneral Sa- bit Noyon ve Parti ilyön kurul başkanı B. Lütfi Kır- dar kutlulama ziyaretlerini evlerinde kabul ettiler Yeniden yapılacak olan hükümet konağı arsası bay- ram yeri olarak - seçilmişti Buraya bir atlı karınca ile dolaplar, salıncaklar kurul- muştu Bir çok seyyar satıcı lar da sergi kurmuşlardı. Çocuklar atl ka rınca, dolab “ve — salın caklarda bo! bol sallandılar. Hattâ bazı — büyüklerin ve küçük'erin bu neşesine gıp Daireler Bu gün öğleden sonra tatil Bu gece saat 24 den Iti baren 935 yılını geride bı- rakarak 936 yılına gireceğiz. Son çıkan azad kanunu- na göre bu gün öğleden perşembe günü sabahına ka- dar bütün daireler kapalı bulunacaktır Bu gece yıl başı dolayısile | şehir kulübü salonunda bir balo verilecektir. Bıçakla yaralamış — . Bayramın - birinci Naoter sokağındaki şarapha- gecesi nede İsmatl oğlu Muharrem | Aygören mahallesinden Ö- mer oğla — Hasamı bi çakla vücudunun muhtelif yerlerinden yaralamıştır | Suçlu yakalanmıştır. Bayramlardan Bayramın üç günüde çok neşeli geçti. Bayramda günlerdenberi de- vam eden yağmurun ardı kesil- di. Güneşli havada herkes bol bol gezdi. Eğlendi. bir. görünüş te etmiş olacaklar ki — at- h karınca ve salıncaklarda göze çarpıyordu. Bayram günlerinde fay- tonlar da müşterilerini şeh- rin muhtelif semtlerini gez.: dirdiler Yeni yapılmakta olan parkta da bilhassa bir çok kimselerin gezdiği, ya- pılan — ve yapılmakta olan işleri gözden geçirdiği, göze çarpıyordu. Bilhassa pazar günü bay” ramın hem son günü hem de hafta tatili olduğundan le- tasyon tarafındaki caddeler kadın, —erkek ve çocukla sımsıkı dolmuş bir haldeydi. Dün de havanın iyi git- mesi — bayramın devamına sebep oldu. Bu yüzden bay- ram — yerinin hali — diğer günlerden hiçde farklı de- ğildi Atlı karınca, dolap gibi eğlenceler akşam üzeri kal- dırıldi. Bayramda sarhoşluk va- kalarile kavgalardan bâş. ka önemli hiç bir polis va- kası olmamıştır. Fayton Altında kalan arabacı Bayramın üçüneü — günü Muharremin faytonunu ko- şan Ahmet bayram yerinden aldığı müşterileri götürürken hayvanlar nasılsa birdenbire ürkmüştür. Arabacı bu sıra- da faytondan düşerek hay- vanların ayakları — altında kalmış ve hayvanların tek- melerile başından, kol'arın dan ve muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. M AA istirahatlarını bozmuş. “Bayramın üçüncü gecesi İzmirler mahallesinden Öm er oğlu tatlıcı Sırrı sarhoş solarak Dinkçiler mahallesin Yakubun kahvesinde müşterilerin istirahatını boz- den duğundan hakkında takiba- ta başlanmıştır. K