29 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

: ”p AY UF T , ; | İ SAYFA: ; Terbiye Ve Ruhiyat: Zekâ Yardımile Ruhun Terbiyesi.. Zekâ öyle bir güneştir ki aya benziyen rub ondan ış ik almadıkça görünmez. Bu- hran halindeki delilerde bu nu çok inandırıcı olarak gö- rmek imkân içindedir. De lide müsbet hiçbir ruh faa- liyeti gözükmez. — Deli korkunçtur. Teessör duymaz. Sevmerz, Zevk duymaz. Deliler zekklarına dönd ükçe ruhi faaliyetlerininde yavaş yavaş tekrar yerine geldiğini görüyoruz. Buna göre bütün ruhi hallerimiz zekâya irtica eylediklerinde ciddi ve müsbet bir hakikat ifade edilmiş olur. Ruh fa aliyetlerinin sebebini ruhda değil zekâda aramak doğ rudur. Pisikoloji bugüne kadar daha umumi kanunlar ver- medise sebep ruhu ruhdan arayişidir. Zekâ en az ted- kik edilmişlen az gözönündel tutulmuş bir cevherdir. Hat- tâ o, bugünkü manasile ta- rifsiz, bir kelimedir. Biz bütün bunlara inana rak ve bütün iç hallerimi- zin sebebini zekâda arama- ğ en İnandırıcı yol bularak ruhun terbiyesinde zekâyi esas tuluyoruz. Bunun için ilk önce çocuklarımızın ze kâlarını yetiştireceğiz. sonra ruhlarına geçeceğiz. Zekâ- larından önce ruhları geliş miş öyle tipler görüyoruz ki hayatta intibaksız anormal haldedirler. His mantıklarının esiridir- ler, Ekseriya — dedikoducu hasud, garezkârdırlar. Me- tod dahilinde, zekâ yardı- mile terbiye edilen ruhda gayet makül ve müsbet bir his mantıkı maydana gelir Zekâ, bahsinde söylediği- miz şekilde terbiye edildik - ten sonra ruhun üstünde İş- lemek zamanı artık gemiş sayılır: Bu;çağda —musikinin çok kiymeti vardır. Eski — nesil üstünde menfi tesirler yap- an alaturka musikidir. Şu: rada alaturka ile alafıranga musiki arasındaki farkı gös: termek (âzım gelirse birin cinin Insanı yerinde bırakıp kendi içine girmeğe, büzüş meğe mecbur ettiğini söyle- mek gerektir. Modern mu- siki alaturkadan belli başlı farkla ruhu koşturur. Onu dinlerken insan devrâleme çıkmış gibidir. Bu musiki ruha enerji veriyor, ümit veriyor, istikbal gösteriyor Evet ancak bu “enerji, ile ruh zekânın arkasından koşmak imkânıaı bulur Ya İniz müsiki terbiyesini za- manında vermeğe dikkat et- melidir Seyyahlar, musikinin ruh üstünde enfüsi olarak yaptı- ği tesirleri öbjektif olarak temin eder. Birçok değişik peyzajlar sayısız. ve gene değişik simalar ruh üstünde önemli yenilikler yaratır. Bu suretle ruhla zekâ iş birliği yapar. Zekâ renk kazanır, ruh temayüz eder. Hele çe hra görmek kitap okumak kadar faydalıdır. Her çehre © kadar önemli ruh ve ze kâ anlamları taşır ki bunları okumak had istifadedir. Cinsiyet hakkında tam zamanında terbiye dabi ru hu gözelleştirir. Çocukları- mız daha 8 yaşından itiba- ren zamparelik öğreniyorlar, Bütün zekâ — faaliyetlerini kaybediyorlar. Bu, şehvet hislerinin hayvanileşmesine de o bir yönden faaliyetini anormal şekilde fazlalaştır- masına da sebep oluyor.Ru hun zekâdan sonra terbiyesi zekânın ruha tenasül terbi. ye ve iradesini vermesini mucip olur, Büyüklerin ka yıtsızlığı yüzünden çocukla. rımız — kendilerini — vasıtalı, yantasız sülistimal — ediyor: lar, Tenasül terbiyesini kaza- ndırmak için “Spor, şarttır. Sporun piskolojisi gençliğe tenasöl iradesini kazandır maktan başka birşey değil- dir. Sporsuz vücut kendi kiymetini bilmez. Sporsuz vücut kendisini vasıtalı vasıtasız sullstimal eder. Enerjisi kaybolur. Sp orun işte böylece ruhu ye tiştirmek bakımından zekâ üstünde tesiri vardır. Bizde sporu herkes bir türlü ma- nada anlar. Fakat kimse asıl ve realist sabebini bil mez. Spor hayvanlığımıza vurduğumuz gemdir. Hayatın iztirapları hak- kında vakitsiz malümat ka- zandırmak gençliği ümitsiz ve ateşsiz bıraklr. melenko lik yapar. Edebiyatın merd ve erkek sesle bağırması çok ehemmiyetlidir. Müte- marız bir edebiyat çok te hlikelidir. Gençlik hayatı yaşamak için, yükselmek için ebedileşmek — için milli bir gaye bilmelidir. “Radi- kalizm, i gençliğin yüreğin - de şuürla tutuşturmak - bu nikbin ruh terbiyesini temin eder. Sinemaların her nevi ze kâ üstündeki kötü tesirleri ni bilirken çocuklarımızı da | ha mektep sıralarında bura- lara salıvermenin tehlikesini artık anlamak zamanı gel- miştir. Sinamaya giden çocu klarımız ve erkeklerimiz aşk rolündeki jönpremie'eri göre rek kadınlığa — kızlarımız, kadınlarımız ise oyundaki yıldızlara benzemek kaygu sile kadınlık arâletinden uz- aklaşmağa çabalıyorlar. Zekâyi kazandıktan sonra onun yardımile ruh üzerin de yapılacak terbiyenin ze kâya kuvvetli bir yardımcı yaradacağına şüphe yoktur Şükrü Galip Bkıııiyıdı pamuk rekoltesi Sovyet Ukranyada pamuk ziranti gittikçe fazlalaşmak- ta ve seneden seneye daha genişlemektedir. 1936 yılında Duiepropet rovak ve Odesa mintakala: rındaki pamuk kolkhozları, 96 miyon rubleden fazla kı ynette istihsalde bulunmuş: lardır. Yurttaş, Pazar Günü Yapılacak iLiİMiZDEN HABERLER | İ | | İş Dairelerine Verile- Balıkesir Yeni Zaferin | cek Beyannameler.. | İş kanunu hükümlerinden kaçınmak istiyen bazı müe- seeselerin, bilhasıa sigorta şi- rketlerinin memurlarının me- saisini “Fikri, sayarak be- yanname vermek ve diğer mecburiyetlerinden kurtul- mak istedikleri duyulmakta idi. Bu hususta alâkalı da- irenin verdiği malümata gö re; iş kanunu bir ailenin ke- ndi efradı arasında ve dı şardan başka işçi almıyarak ev içinde yaptığı işler ve bir de ziraat işleri müstesna ol- mak üzere sınai, ticari, ma li bilümum iş yerlerine şa mildir. Kanunun 9 ncu te- şkilât faslı macibince kurul- muş olan iş dairesinin me- mleketimizin muhtelif mın takalarında faaliyete geçen salâhiyetli memurları 15 Ha- ziran 937 tarihinde meriye te girecek olan iş kanunu tatbikatına hazırlık yapma - kla meşguldür. Bu hazırlık. ların esası İş kanununun ta: tbik edilecegi bütün iş yer lerinin hazirandan evvel tes- bit edilmiş bulunması ve bu- ralardaki işçi vaziyetlerinin öğrenilmiş olmasıdır. Bi - | u bakımdan mıntakalar aüti d tü daki iş dairesi teşkilâtı mnai ticari her türlü iş yerlerine beyannameler dağıtmakta ve bunlardaki sorgulara cevap istenilmektedir. İş yeri be | yannamesi vermekten hiçbir müessese kendisini müstağni sayamaz. Çünkü iş kanunu- nun İş hayatını teftiş ve mu- rakabeye alt olan hükümle ri kanunun neşri tarihinden itibaren meriyete geçmiştir. Bu hükümler mucibince salâhiyetli memurlar tara- fından sorulacak suallere ce- vap vermemek yahut beya nnameleri doldurmamak mu- ayyen cezalarla karşılanma- ktadır. Kaldı ki bugün her hangi bir müessesenin iş yeri | beyannamesini doldurup sa- lâhiyattar memurlara verme *i © müessesenin hazirandan itibaren behemehal iş kanu. nuna tâbi tutulacağına bir delil sayılamaz Çünkü bu | beyannamelerdeki malüma ta göre o İş yerinin ve o İş yerlerinde çalışanlardan ha ngilerinin kanuna tâbi tutu- lup tutulmaması keyfiyeti | bilâhare tesbit edilecek ve alâkalılara tebliğatta bulu nulacaktır. Bu esas kanunun ikinci maddesinin A fıkra sında bulunmaktadır. Bu müessesenin sınai ol maması dolayısiyle iş kanu nunun tatbik sahasından ha riç kalacağını — zannetmesi kanunun üçüncü maddesinde | sanayiden sanılan işlerin ta srih edilmiş olmasından ga | hattır. Fakat bu süretle sa nayi işlerinin kanunda sayıl- | ması kanunun bunlara inhi- | garı demek değil ancak sı | mai müesseselerle sınai - ol- miyan müesseselerin gene | tır. bu kanun mucibince ll!ıı( tutacakları ahkâm farkına esas olmak - için koınlmuıı bir hüküm demektir. | Bedenen ve fikren çalığ | mak meselesine gelince, her | mÜessesenin beyannamesinde yazacağı beden veya fikir ve yahut hem beden hem | fikir işçilerinin mahiyetleri ne göre sonradan o mücsse- se ve o işçiler hakkında ka- nuna dahil tutulup tutulma mak hükmü verilecektir. —| Heyecanı İçinde.. Bütün Galıkesir Türk Hatayın istikllini —eline —alışını. pazar günü kutlulyacaktır. Hatay ittilâfnamesinin im. zalanması haberi dün bütün yurdda ve şehrimizde derin bir memnuniyet ve sevinçle kar- şılanmıştır. Balıkesirliler, Türk Hata- yin istiklâlini eline alışını canlı tezahüratla kutlulıya- caklardır. Bu maksatla gece Halke vinde Parti İlçeyön Kurul 'Pamukları Kaldıran Adam Mahküm Oldu.. Kandisinin daha - haşka dükkânlardan da zeytinyağı almak suçu ila hakkında takibata başlandı. Abahane hanından İvrin- dili İsmail oğlu Mehmede ait pamukları çalmaktan | suçlu olan Ahmedin duruş- ması dün Sulh Ceza muha- kemesinde sona ermiştir W Neticede pamukları çaldığı anlaşıldığıhdan Ahmedin bir | bir bu: çuk ay da Emniyet Müdürlü #ü nözareti altında bulundu- Umumi Meclis l'ıîııîıîılıl ça Yışmalarına başlıyacak Vilâyet umumi meclisi 937| yılı toplantılarına önümüz. deki Partesi günü başlıya- caktır. İlk içtima ogün saat 14 de yapılacaktır. Vilâyet tarafından bütün umumi meclis üyelerine teb liğat yapılmıştır. Paı".nîüçu Çinayetinin muhakemesine dün de bakıldı Savaştepe nahiyesinin Ça- murlu köyünden Kara Ha- sanın Pamukçudan bakkal İsmall ile koca Mehmet adı- ndaki diğer birini öldürme- kten, ve Vicdaniye mhal- lesinden İsmail oğlu İsmaili yaralama suçile müddelumu- milikçe hakkında takibat ya- pılmakta olduğunu birkaç gün önceki sayımızda yazmıştık. Maznunun — dün yapılan mahkemesi — sonunda, ağır ceza müddelumumi muavisi Nec mettin Yeşil dava dosyasının tedkiki ve iddianamesinin ha- zırlanması için dava dosya sının müddelumumiliğe ve rilmesini talep etmiş, mah kemece bu talep kabul edi lerek mahkeme 8 Şubat pazartesi gününe bırakılmış rulmasına karar verilmiştir. Bundan başka Ahmedin başka hırsızlıklarla da alâka. dar olduğu, bir gün önce Paşacami cıvarında — yağcı Halil İbrahimin dükkânın- dan iki teneke zeytin yağ aşırmak istediği sırada yaka” landığı, diğer bir dükkândan da zeytin yağı çaldığı anla - şıldığından hakkında ikinci bir takibata başlanmıştır. başkanının, Belediye reisinin Halkevi — relsi ve idare heyetinin iştiraki ile bir t>p: lantı yapılmış ve yapılacak toplantının şekli — ve saati kararlaştırılmıştır Buna nazaran Pazar gü nü saat on dörtte eski be- lediye —alanında — büyük bir toplantı yapılacak ve Balıkesirliler içlerinden gelen coşgun sevinci burada dökecekler. Türk Ulusuna binbir parlak zaferler kaza - ndıran — Ulu - Kurtarıcının adını saygı Üe — anacaklar bağlılıklarını temiz heyecan” larile bir daha haykıracak lardır. Türk bükümetinin bu ye” ni başarısını da toplu bir he! de kutlulıyacaklardır. Toplantıda halk ve mek tepliler de hazır bulunacak lardır. Gelenler Gidenler; Kazalarına ait işler içi vilâyet'e görüşmelerde bu' lunmak üzere şehrimize ge len Erdek kaymakamı B l ve Belediye relsi n Yucel dün Erdeğe gitmişler dir. ? Bir Atışta Üç Domuz Birden Bir Avct elindeki çiftenin iki tetiğini b Vurdu.. hir anda üç domuzu yere serdi, Havran, 28 ( Seyyar mu- habirimizden) — — Buranın Dereköyünde büyük bir sü rek avı yapılmıştır. Bu av.- da avcılardan Mehmet oğlu Hüseyinin karşısına üç do muz çıkmıştır Hüseyin hem — kendisini kurtarmak hem de domuz- ları öldürebilmek için ani Encümen dün moktelit ka- rarlar verdi. Vilâyet Datmi Encümeni dün belli toplantısını yapmış vilâyet işleri üzerinde gö rüşmelerde bulunmuştur. Toplantıda Bandırma yo lanun 39 ile 40 ncı kilome tre arasındaki Simav çayı nın şosayı tehdit eden kıs- mına set yaptırılmasına nafıa ameleleri için yollar: da kullanılmak üzere çadır J alınmasına karar verilmiş ' tir. ve | dairelerden gelen 937 yılı na ait teklif bütçeleri üze | rinde de tetkikata başlamı | tur. Daimi Encümen vilâyetin | oradaki yüksekçe bir kayt' nın Üzerine fırlamıştır. Hüseyin buradan üç d muza elindeki çifte ile at açmıştır. Avcı iki tetiğe bi den basmış ve ende | olabilecek bir tesadüfle üf domuzu birden vurmuştur:. Domuz'ar derhal öldürüt vererek hemen | müştür. SY gn vapurlar * . İçin yapılan — müzak İslanbul, 28 (Hususi) Denizyolları işletme ida nde, Almanya tezgühla: sipariş edilecek ikinci p de 7 ticaret gemisl için zakerelere başlanacaktır- milerin, Almanyadaki inşaat şirkellerine yap! ması takarrür etmiş gil —— | Posta, telgraf - kongref! İstanbul, 28 (Hususi) ; Balkanlar posta ve — telif kongresi toplanmıştır | Kahirede toplanacak "" nelmilel kongreye mü teklifler yapılacaktır. B tekliflerin esasları hazif” e. BB e V M e u. maktadır. Hatay Toplantısında Sende Bulu 1