4 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

ÇTT BA TEŞKİLATIESASİYEKANU- NUNDA DEĞİŞİKLİK.. Başda İsmet İnönü bulunduğu halde 150 dem fazla mebus leşkilülresasiye kanunuünda bir takrirle isltedi. Birgün evelki Cumhuriyet tadilât — yapılm'ısını Halk Par tisi Kamutay Grubunda yapılan görüşmede Genel Sek- relerin buna dair izchatı dinlendi ve grup lakririn itli- fakla netlcelendirilmesini lasvip etti Yupıl nası istenen değişikliklerden birl «Türkiye dev leti bir Cümhuriyelçidir » - Şeklindeki maddenin konması deblelçi, inkılâpçı, lâik, kalkçı, Cumhuriyetçi ve yetçi olduğu açıklanması şeklindedir. Kamdlist Partinin allı vasfının bu izin üzerindedir Ulüs, bu allı okun İşareliledir ki en yerine Türkiyenin milli Türkliye böylece, kısa zamarda, en ileriye varmanın zevkini duymuş ve bülün dünyanın gözlerini üzerine çekmiştir. Cumhüriyet İdaresinin her bir yılından asırlık işler yükseliyor. Kanıdlisi rejim: değişen, yürüyen ve hız ve- ren: devirler içinde devirler yoratan bir rejimin — adıdır. Allirok da,onun - ebedi İşareli.. 18 milyonun gülen göz leri-bu hedefledir. Partinin bu allı vasfının leşkilâttesasiye kanunumuza alınması istermekle Türkiyenin yürüdüğü ve yürüyeceği yol en güzel şekilde açıklanmış bulunuyor. Sevin Sel-Akan Almanyanın Müstemli- ke İstekleri, Ingiltere.. (Baştarafı birinci sayfada) lerindev Deyli Meyl, kısa bir zamanda memleketi için çok iş görmüş olan Hitler- den bahsederken Bolşeviz:- me kıüı mücadelesini ve Alman milletini yükseltme- sini takdir ederek, son defa verdiği tarihi nutkun, İngi- Uz devlet adamları tarafın: dan iyi tetkik edilmesini is- tiyor. Sonra müstemlekeler me selesine temzs ederek bu noktayı Alman bakımından aydınlatmak isterken şunu diyor: *Almanya, müstemleke- leri askeri noktadaân — değil, ekonomik bakımdan istem - ektedir. Almanyanın müs- temleke bususundaki musir- rane talebi İngiliz devlet adamlarının itina ile tetkik etmesi lâzimgelen bir mev zudur, Halk cephesine olmıyan Paris gazetelerin den Pöti Pariziyen “ne de olsa bu nutuk son zaman larda ağır bulut'arla — dolan karanlık Avrupa semasında bir Ümit ışığidir., Demekte dir İtalyan gazeteleri Hitlerin taraftar nutkanun Almanlara göre en iyi tefsirini yapanlardır. Koryera Dellasera. Hitlerin enerjik » bir torzda yeni Al manyanın - haklarını, , diğer milletlerle teşriki mesal ar- zusunu ve sulh emelini ya dettiktey sonra — “nasyonal sosyalizmin artık istikrar et- miş bir sistem olarak kabul edilmesi lâzimgeldiğini, ya- zmaktadır. Belçika matbuatı memn - uniyet eseri göstermekledir. Londranın dünkü akşam gazeteleri Hitlerin nutkunun | herhalde bir-sulh nutku ol- madığını ve İngiltere hükü met mebafilinde tetkik edil: mekte bulunduğunu — yazı yor Hıl_lğ_. nutkunu — verdiği iradf X sıralarda İtalyan gazetelerin-” den Lavoro Faşista, Alman- yanın müstemleke talebini diğer mi letlerle olan müsa: vi mevkline ve yüksek me. deniyetine alfetmiş, onun bu vaziyetini demokratların bile tasdik ettiğini yazmış ve İngiltere ile Fransayı Almanya ile teşriki mesaiye devet etmiştir O ——amean - — Umumi Harbın Esrarlarından biri —daha meydana çıktı Umumi harp zamanında sabık Kayserle gene sabık Avusturya imparatoru ara- sındaki gizli telefon konuş- ma'arının bir Çek mühen- disi tarafından nasıl dinlen miş olduğunun esrarı bu haf- ta feshedilmiştir. Prağda mühendis Nikok- | ki Öscenak namına yapılan | âbidenin küşat resminde sö- ylenen nutuklar bu esrarı meydana koymuştur. Çek vatanpervetlerinden bir grup, iki hükümdarın şahsi mükâlemeleri için Be rlinle Viyana arasında ya- pılmış gizli bir telefon hat tının Pragsayfiyelerinden bi- | rindeki bir meşe ağacının altından geçtiğini keşfetmiş- lerdi, Bunun özerine, (son radan Çekoslovakyanın ma lüiye nazırı olan) doktor Be- eka meşe ağacının yabında ki köşkü kiralamıştı Mühendis - Oscenack - i'e iki kişi köşkün kilerinden meşe ağacına doğru bir tü nel açınışlar yer altı kablo suna bir hat bağlıyarak bu nu köşke uzatmışlardı. İki imparator — arasında geçen her söz not edilmiş ve hususi haberciler vasıta sile itilâf devlellerine gön derilmişti. Bu mükâlemelerin kiymetleri paha — biçilmiye cek kadar mühimdi '-__— iLi İş Kanununun Tatbiki İçin Haz ırlıklar.. On beş suvalli iş heyannameleri - zabita tarafından da- fıtılacak, bu beyannamelere alâkadarların doğru ve tam cevap vermeleri lâzımdır.. İş Dairesi dördüncü bölge Aâmiri M. Faris Ulubay bir. | gün önce şehrimize gelmiş | tir. | Faris Ulubay 3008 numa - ralı İş Kanununun - tatbika- tına hazırlık faaliyeti dola - yısile iş verenler, iş yerleri yerlerinde çalı- şan işçilerin — sayılarını öğrenmek için vilâyetimizin iş hayatı ile yakından temas. ta bulunmaktadır. Bu temaslar daha ziyade zabıta marifetile alâkadar- | lara dağıtılacak olan “iş ye: ri, beyannameleri üzerinde- | dir. Bölge âmiri dün kendi | sile görüşen bir muharriri mize bu hususda şu' izahatı vermiştir: j * — İş yeri beyannamesi zabıta marifetile iş verenle- e — dağıtılacaktır. Beyan: nameler iş verenlere verildikleri tarihten itibaren 10 gün zarfında her sualin karşısına tamamen iş yeri- nin vaziyetine göre — müs bet yeya menfi ma hiyette cevap verip dol: durularak tekrar zabitaya | tadesi lâzımdır. Ve bu tar- zda, usulüne göre dolduru- larak iade edilen beyanna- melere mukabil zabıta tara fından bir. makbuz verile- cektir. Zaten zabıta beyan- nameyi teslim ederken elin de bu husus için hazırlan mış olan iş beyanname bo rdorosuna imza ettirecektir. Bu süretle tevzi edilecek iş yeri beyannamelerinin iş vere- nin eline geçtiği ve iş veren tarafından zabıitaya tevdi edildiği tesbit edilmş — ola. caktır. Kanunun hüsnüsuretle tatbik edilebilmesi için be- yannamelere doğru cevap verilmesi İâzımdır. Beş ve beşten yukatı işçi çalıştıran müesseselere be yanname istenmekle iş ve- çenlerin bu kanunun şumü- löne girdiği manası anlaşıl mamalıdır. Bu, nihayet o beyannameler üzerinde da:- irece yapılacak - tetkikattan ve tasniften sonra iş yerle- ve o, İş - rinden — hangilerinin 15 Haziran — 937 — tarihinden itibaren — meriyete girecek olan kanunun şümülüne da bil olacağını anlamak mak- sadiledir. Bu cihet belli olduktan sonra iş verenlere ayrı birer verilecek ve ma'ümattar sıra numarası kendileri de olunacaklardır. İş verenler tasnifi müteakıp| hazırlık devresinde bir tefti- şe tabi tutu'acaklar ve o za man İş kanunucun şülnulü ne giren İş yerlerinin kanu nun hükümlerine göre ne gibi mükellefiyetlere tabi tutulacakları tesbit edilecek ür, Bundan şu anlaşılıyor ki şimdiki beyannameler, ancak ihzari mahiyettedir. Ve me- mleket için feyizli neticeler vereceğinde şüphe olmryan kanunun tatbikatına İâzım gelen hazırlıkların ikmaline yarıyacaktır. , Ör 3 Kanunon — tarifine göre işçi üç türlüdür: 1 — Bedeni işçi.. 2 — Bedeni ve fikri işçi 3 — Fikri işçi.. Bedeni ve. — bedeni fikri işçi kanunun şumülüne gir mekledir. Fikri işçinin ise müzeyyel bir kanunla yakın bir za manda çıkacaktır. Hertürlü işçi mevzubahs edilen beyannamede göste- rilmek mecburiyeti vardır. İşçi ister müvakkat, is ter daimi, ister seyyar bir iş yerinde, isterse sabit bir iş yerinde çalışsın muhakkak surette bu beyannamede gö sterilmesi,zaruri ve mecbu ridir. Beyannamelerde — halkın çekinmesini icap — ettirecek hiçbir cihet yoktur. Kanun hem iş alanların, hem de iş verenlerin menfa atlerini göz önünde tutmak tadır. Onun içindir ki alâ kadarların beyannamedeki 15 süale doğru ve tam ce vap vermeleri kendi men faatleri iktizasındandır. Bölge âmiri Faris Ulubay | iş verenlere tevzi edilecek olan beyannameler hakkın da cuma günü Halkevinde bir hasbihal yaparak kanu nun esaslarını izah edecektir Alâkadarlar bu toplantıya iştirâk etmek suretile İâzım gelen malümatı edinmiş ola caklardır. cıyııııın keçile- tinde - hastalık. Şamlının Çaypınar köyü keçilerinde hastalık olduğu haber verildiğinden baytar müdürü Behçet Tunçay ge- reken tedbirleri almak üz:- ere bu köye gitmişlir Dünkü un'iı'ıihiiıfiıılııı UNLAR: Asgari - Azami K. S 55 Randıman 970 9sÜ GÜrL, 920 — 930 Ü ; 860 870 80 " 790 800 ZAHİRE: | Buğday 5 5 25 Yerli Sert Yumuşak 5 5ll 5 75 6 75 7 75 Hariç piya sadan gelen buğday 4 6,25 475 Mısir 5 5 25 Arpa Çakır Whiyesi kaldınldı. Edre- mitte bir nahiye kuruldu. Ankara, 3 — (Hususi) — Gönene bağlı Çakır nahiye- si kaldırılmıştır. Buna mu kabil Edremide - bağlı Kal- kım adı ile yeni bir nahiye kurulmuştur. — Konakpınar ayın İstiklâl bayramını kutluladı, Konakpınar, 3 (İlususi) Burada Partinin teşebbürü ile tertip edilen Hatay mi etingi çok güzel olmuştur. Mitinge bütün civar köy halkı da iştirak - ettiğinden çok kalabalık olmuştur. Cumhuriyet yapılan toplantıda verilen Maden fFiatl söylevlerle meydanında I iZDEN HABERLER İki Çocuk Kavga etti. Biri di yaraladı Dün saat 17 — sıral Aygören mahallesinden mza oğlu Mehmet ve met oğ'u Fettah adında çocuk inda bir. ka çıkmıştır. Bu kavgada Mehmet Fi tahı bıçakla elinden beş sonra tekrar muayeneye zum görülecek şekilde yı lamıştır. Suçlu çocuk bıçağı ile likte yakalanarak - adli; verilmiştir. Büyük adı saygı ile tekrarlanı hükümetimizin başarısı Tatılmıştır. Bu münasebetle de Ko kpınarlıların — bağlılığı — duyduğu sevinç büyükle ulaştırılmışt ar Yükseliyor.. Son senelerde cihan piy asasındaki maden - fiatları düsüklüğü ortadan kalkmış bulunmaktadır. Bilhassa me: mleketimizden dış memlek etlere sevkedilen maden fi atlarında oldukça mühim yükselmeler — görülmüştür. Umumi olarak madenler al im satımının geçirdiği krizin sebeplerinden birisi olan mü- him stokların satışa arzedil- mesl keyfiyeti de hemen he- men ortadan kalmış bulund uğu anlaşılmıştır. Bu vaziyetleri göz önüne | alan Bakanlar heyeti bun- dan evelki resimlerin tenzi- H hakkındaki kararnamele rin umumi olarak madenle rimizi alâkalandıran hüküm- lerinin kaldırlarak, bu him- ayenin harice imrar edilen kömür fiatlarının maliyet fi - atından aşağı olması yüzün- den hasıl olan ziyaın telâfi #ine medar olmak üzere Ha vza kömürlerine ve daima rekabete düçar olan zımpa ra madenlerimize - tatbikini lüzumlu görmüş ve bu hu susta bir kararname kabu! etmiştir. Bu kararnameye göre 1937) takvim senesi içinde Ereğli kömür havzasında bulunan kömür maden müstahsilleri- nin imrar edecekleri kömü rler için âmtiyazlı madenle- rden imtiyaz mukavelena melerinde yazılı nisbi — reşi: mlerin azami hadleri ve ru | hsataameli ocaklar için yü- zde beş üzerinden nisbi rve- sim tahsil olunacaktır | Bu süretle tahsit olunan resimlerden yüzde birler ir- ad ve mütebakileri müstah siller namına emanet kay dolunacaktır. 1937 takvim senesi sonunda görülecek he- sap neticesinde maden kâö mürü müs! illerine, kabili imrar istıihsalat mıkdarının elli bin olanlar yüzde yirmi elli binden yüz bine kadar olanlar yüzde yirmi dört, yüz binden yüz elli bine kadar olanlar yüzde sekiz. yüz elli binden iki bine kadar olanlar yü otuz altı. yüz elli b üç yüz bine kadar ol yüzde kırk, üç yüz üç yüz elli bine kadar nlar yüzde kırk — dört, yüz elli binden yukarı © lar yüzde kırk sekizden * ağı olmak üzere ecnebi mleketlere vuku bulacı rarlarının her bir ton ve kribles için 125 kur her bir ton Tüvönam içi kuruş olmak üzere kaydedilen meblâğlardı diyat yapılacaktır. Zongu'dak limanile larından ve İstanbuldan nebi vapurlara verilen kiyeler ile bu yerlerdi nebi sularına sefer eden ' ek varpurlarına — verilen son Türk İlmanından ren — sörfedilen — ihrak harice imrar edilmiş muameleye tâbi olacakt! Zımpara madeninin resmi, 1937 takvim zarfında bu madenl ecnebi memleketlere yi cak imrarlar da yüzde üzerinden ve memleket vde yapılacak - imrarla! mukavelenamelerinde azami hadler üzerindefi hakkuk ettirilerek ta unacaktır Köy kalkınma işleri “ de çalışmalar Muğla, 3 (ALA.) — | kalkınma işleri ehen le takip edilmektedir: 1937 yılına ait köy P ramları yapılmıştır. BU ta Kamunbay ve köy leri merkezde - topla! köy kalkınma işleri da görüşülecek, di verilecektir.