19 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

ger e— SAYFA: 2 Türk Cezâ Kanununun Değişen Maddeleri.. Türk ceza kanununun ba zı maddelerinin değiştirilm esine dair olan kanum, ne şri tarihinden muteber old uğundan yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Değişen maddelere göre bir Türk, aşağı haddi üç se- neden eksik cezayı müstelzim bir olmıyan bir suçu yabancı memlekette işler ve Türkiyeye dönerse Türk ka.- nunlarına göre ceza görür. Suç, üç seneden daha az hürriyeti bağlayıcı bir ceza yı icabettiriyorsa suçlu ha kkında takikat icrası muta zarrır şahsın veya yabancı hükümetin şikâyetine bağ hdır. 13 üncü madde de deği şiklikten sonra şu şekli al- mıştır: Ağır hapis cezası bed veya muvakkattir. Mü ebbed ölünciye kadar çe ktirilir. Muvakkat | seneden 24 seneye kadardır ve dört devreye ayrılır: A — Geceli gündüzlü yal nız olarak bir hücrede. B — Yalnız geceleri bir hü- rede, C— Bu devrede mahküm geceleri de tecrid edilmiye - bilir ve geçirdiği her üç gün dört günlük mahkümiyete karşılık tutulur. D — Üç devrede arta ka- 1âN MNUUUEL Haa usa ver best şartlar içinde geçirtile- cektir. Adliye vekâleti lü zum görürse- bu mahkümlar arasında bazı ekipler tertip edilebilecek ve bunları bazı işlerde çalış - tırabilecektir Değiştirilen 29 uncu madde Kanunda yazılı olmadık. müeb- ça cezaların attırılıp eksitil- emiyeceğinde ve cezayı art- tırıp eksiltme sebeplerinden | bahsetmektedir. Buna göre hâkimin tetkik ettiği suçla cezayı azaltan veya artlıran sebepler nazara alınmadan, o fiil hakkında ne ceza tertip edilecekse tezyid ve tenkis keyfiyeti onun üzerinden hesap edi- lecektir. Yeni 61 inci madde teşeb büsü tarif etmekte ve cür me teşebbüs eden şahsa, fi ilin husvle getir. neticeye göte, mahtelif cezalar tertip olunmaktadır Bir kimse işlemeği kastel tiği cürmün icraşına taallük eden bütün fiilleri bitirmiş, fakat ihtiyarında olmıyan bir sebepten dolayı o cürüm meydana gelmemiş ise ka- nunda yazılı olmıyan yerler de fiil ölüm cezasını müstel. zim olduğu takdirde müte- | müddette | şebbis hakkında yirmi sene den aşağı olmamak üzere muvakkat ağır hapis ve müebbed ağır hapis cezasını müstelzim olduğu takdirde on beş seneden yirmı sene ye kadar ağır hapis cazası hükmolunur. Sair hallerde © cürüm için kanunen mua yyen olan ceza altıda birin- den üçte birine kadar indi- rilir. Cürüm ve kabahata iştirak | Yeni Ö4 üncü madde şö yle tadil edilmiştir: Birkaç kişi bir cürüm ve- | ya kabahatin icrasına işti rak ettikleri takdirde füli irtikâp edenlerden veya do- grudan doğruya beraber iş her- biri ile ce- lemiş olanlardan o fiille mahsus ceza zalandırılır. Başkalarını cürüm ve ka bahat işlemeğe azmettirenlere dahi ayniceza hükümolunur. Ancak fili icra edenin- onu işlemekte şahsi bir menfaati olduğu sabit olursa azmetti. ren şahsın cezası, ölüm ye- rine yirmi dört sene ve mü | ebbed ağır hepis yerine yir- mi sene ağır hapistir. Sair cezaların altıda biri indirilir. Yeni gö inci madde şu dur: 1 — Failin zihninde cür. üm veya kabahat ikaı kar- arını uyandırarak veya filli irtikâp kararını teyit veya hut fül işlendikten sonra müzaharet veya muavenette bulunacağını vadederek, z Cürüm veya kaba: hatin ne suretle işleneceği ne müteallik talimat ve ta rifat ita veya fiilin işlenme- sine yarıyacak iİş ve vasıta: ları tedarik eyliyerek, 3 — Cürüm veya kaba: hat işlenmeden evel veya ip- lendiği esnada müzaharet ve ya muavenetle icrasını kol- aylaştırarak Cürüm veya kabahate iş- . , mahsus olan ceza, ölüm ce zası ise on beş seneden aş- ağı olmamak üzere muvak- kat ağır hapis ve müebbed ağır Kapis cezası olduğu ta kdirde 12 seneden 20 sene ye kadar ağır hapis cezasile cezalandırılır. Sair hallerde kanunen muayyen olan ce zanın yarısı indirilir. Bu maddede beyan olu nan fiillerden birini işliyen kimsenin iştiraki inzimam etmeksizin fiilin irtikâbı mü- mkün olmıyacağı sabit olan ahvalde o kimse yukarıda gösterilen tenzilâttan istifade edemez Yeni 94 ve 95 inci mad deler şöyle hazırlanmıştır Madde 94; Cezası tecil edilen mahküm hazır ise mahkemenin reisi cezanın tecil edildiğini tefhim ettik ten sonra yeniden bir suç işlediği takdirde 95 inci ma dde hükmü dairesinde - tecil olunan beraber sonraki cürüm cez asının dahi şartlarına muva fik olduğu takdirde, rürden dolayı arttırılacağını kendisine ihtar eder, Madde 95: Kabahatle ma- hküm olan kimse hüküm ta rihinden itibaren bir sene zarfında bir cürümden do layı para cezasından başka bir cezaya veya evelce hü kmü veren mahkemenin da- iresi dahilinde diğer bir ka- bahatten dolayı hafif hapis cezasına ve cürüm ile mah küm olan kimse da hi üm tarihinden itibaren beş sene içinde işlediği diğer bir cürümden dolayi evelce rilen ceza cinsinden bir zaya mahküm o'mazsa ev- elki mahkümiyeti infaz ed ilmiş sayılır. Aksi halde her iki suçun cezası tenfiz olunur, ve:- ce ayrı ayrı TÖRKDİLİ Uilâyıtîaı*lıyıti Cumhuriyet Halk Partisi Vilâyet İdare Heyeti Parti Başkanı — Ethem Aykutun başkanlığında — toplanarak Parti işleri üzerinde görüş melerde — bulunmuş ve ka rarlar vermiştir. Parti l | Vilâyet Daimi Encümeni | dün — vali Ethem Aykutun riyasetinde belli toplantısını yapmış ve vilâyet işleri üze rinde görüşerek — muhtelif kararlar vermiştir. ceza — çektirilmekle | | miliğin talebine uygun olarak | teker- | hük. | | Martın Daimi [ncı'ı_n'ınin_nulıııusı | Çocukların Kahvelerde î ||iLİMİZDEN HABERLER || HalkeviGençlerininBal yadaki Müsameressi.. Dün Balyaya. giden temsil kolu gece Balyada-bir müsa: mere verdi. Ayrıca Halkevi sineması ile film gösterildi. Halkevi temsil kolundan 15 kişilik bir kafile Halke- vi relsi Feyzi Sözenerin baş kanlığında dün Balyaya git- miştir. Gençler orada bir müsamere vereceklerdir. Balya, 18 (Hususi)— Ba hkesir Halkevi temsil kolu Halkevi reisi Feyzi Zözene rin başkanlığında — buraya gelmişler ve kaymakam Hak- ÇalışmasıMenedilecek meni hakkındaki - talimatnameyi kabul etti. (Baştarafı birinci sayfada) aşağı olan çocukların bar, kabara, dans salonlarında, kahve, ve hamam- larda — çalışmaları hifzissih ha 176 maddesine göre menedile cektir. ©U MlULAncı ci A Naci Kodanaz Şubat top- lantısında ittibaz edilen ka: gazino, kanununun inci rarların hassasiyetle ve ehem miyetle takip ve isaf edile- Eden kir îlıııı müdürü Bundan bir kaç ay evel Dursunbeyin - jandarma ku mandanına hakaret etmek ten suçlu olarak muhakeme- leri yapılmakta olan Kireç nahiyesi müdürü'Hikmet ile diğer ikinci dün asliye ceza muhake arkadaşlarının mesinde duruşmaları yapıl mıştir Müddelumumilik ma- zaunların beraatlerini iste miştir. Muhakeme heyeti de suçluların iddia edilen fiilleri işlecikleri neticesini — elde edemediğinden müddeiumu beraatlerine karar tir. —e Kültür Bakanlığı köy mual- İkm mektepleri açıyor İstanbul, 18 (Hususi)— Bir şehrimizde bulunmakta olan Maarif Ve kâleti ilk tedrisat umum müdürü İsmail Hakkı ilk mekteplerde tetkiklerde bu lunmaktadır. Maarif Vekâ- leti, bu yıl 12 vilâyette bi vermiş kaç gündenberi rer köy muallim mektebi açmağa karar vermiştir. liıaıt_l;nîin—ılııımıı İstanbul, 18 (Hususi) —- birinci — gününden itibaren 250 ziraat kombi namız faaliyete getirilecektir. ceğini söylemiş ve belediye meclisinin altıncı devre şu bat toplantılarının sona er diğini, bundan sonraki top lantıların nisanda yapılaca- ğini ilâve ettiklen sonra meclis arkadaşlarına hitaben: -Hepinizi saygı ile xelâm- larım, demiş ve - toplantıyı kapamıstır. —e Yü a— Gelenler Gidenler; Esat Âdil Müstecap'ıoğ- lu dün İstanbuldan şehrimi- | Sergide Takdir - gören ve madalya alan sanatkârlar Ankara elişleri ve küçük sanatlar sergisine şehrimiz sanatkârlarından Sabri Esen oyma ceviz bir çekmece ile, hükümet caddesinde boza cı Ömer ailesi Zehra el ör güsü perde ve masa örtüle- rile iştirâk etmişlerdi. Ser- gide her ikisanatkârın eser leri takdirle karşılanmıştır. —| Sabri Esene İktisat Ve kâleti tarafından bir madal ya ve takdirname ile, Zeh - | ra da 20 lira taltif edilmiştir. Bakanlık bhediyeleri ken- dilerine verilmek üzere şeh rimiz Ticaret odasına gön dermiştir. —ti e - Tavandan Giren ikramiye ile kı Öney ve halk tarafın- dan hararet'e karşılanmış lardır. Gece müsamerede büyük bir kalabalık hazır muştur. Temsil kolu Balyada ge- ce Yaman Oğulları adındaki bir perdelik müzikli komedi ile, Yanlış Hesap ismindeki yine bir perdelik komediyi oynamışlardır. Gençler her iki komedide büyük bir muvaffakıyet gö ve halk - tarafın- dan çok alkışlanmışlardır. Halkevi makinesile göste rilen Çelüskin adındaki fi lim de alâka ile seyredilmiş tir. Halkevinin kazamıza ka rpt gösterdiği bu yakın alâ ka Bulyalılar üzerinde unu tulmaz hâtıralar bırakmıştır. Teşekkür Halkevimiz kitapsarayına 8 kitap armağan eden Na- faa atelye şefi Bay Yusuf ve 31 Kitap ve 35 mecmua ar- mağan eden Öğretmen Ba- bulun stermişler . yan Hayriyeye teşekkürle- rimizin iblağına sayın ga- zetenizin — tavassulu olusur HALKEVİ BAŞKANLIĞI Kumarda Gir evde ıîıîîı verenler Dün gece Eğe mahalle sinden — İsmail oğlu Şev: ket, Yenice köyünden Hay dar oğlu Aziz, Yağcılar kö yünden Mehmet oğ'u İbra bim Eğe mahallesinde fırın ci Falkın evinde toplanmış lar ve kumar oynamağa ba şlamışlardır. Zabıta — bunu anlar anlamaz hemen lâzım gelen tertibatı almış ve su | çlular kısa bir zaman için de cürmümeşhut halinde ya kalanmışlardır: — Hakların da kanuni takibata baş lanmıştır. -G0 A rica Bir ölüm vakası Dün Savaştepe - bahiyesi: nin Akpınar köyünden Ra mazan — oğlu Hamidin köy kenarında ölü olarak görül- düğü Müddeiumumlliğe bil - dirilmişlir. Hırsız.. Dursunbey çarşısında bak kal Necip oğlu Hüseyinin | dükkânına | tavandan | gece — yarısı | bir bırsiz. | inerek kumaş ve bazı eşya sını çalmıştır. Hemen takiba. ta başlanmış — ve hirsizin Dursunbeyin Bozyokuş ma hallesinden — İbrahim - oğlu Ali olduğu anlaşılmıştır. Ça> bman kumaşlar ve eşyalar da Alinin” evinde bulun- muştur. Vaka hakkında tahkikat yapmak üzere Müddelumu mi muavini Hilmi Çiloğlu bu. gün — hödise yerine gide cektir. Savaştepede "- -— — aa atmış Dumlupınar mahallesinden. Hüseyin oğlu şekerci Çakır | Ahmedin serhoş olarak ma hallelerde nara atmak sure tile umumun istirahatini | bozduğu görüldüğünden hak | kında kanuni takibata baş lanmıştır. | edecekmiş, 19 ŞUBAT Yedi isimli bir yransas | Dük Dö Kentin en kızının vaftiz. merasimi V ay' Kinde” yapılacaktır. mini mini prensese — vafl merasiminde tam yedi verilecek ve bunlar arst iki büyük annesinin isimi€” olan Marya ve Alekealf isimleri de bulunacaktır: | Küçücük bir kıza Y im pek çok gelmmezi? Akademi kelimesi.. — Fransız akademisi, 40 LA yemut seneler senesi mesai neticesinde mu bir Fransız dili lügati da getirmiştir. Fakat bu muazzam İ ta “Akademi, kelim tam şekilde tarif edil gini söylersek hayret siniz, değil mi?. j Akademi kelimesi bir ddet *Nefis sanatlar, fönt ve edebiyatla iştiğal üzere toplanmış — in kumpanyası, — diye edilmişti. Bir müde sonra “ Kumpanyat! kelimesi — yerine “Mecl ikame edilmiştir. Fakat — bu tarif tan mıdır? Meselâ Fransada | bi, baytari ve saire ak mileri de vardır. Bunl nefis sanatlar, fen ve biyatla iştigal etmek ü toplanmış insanlar “M si, dir. barip bir istatistikl Bir. Alman istatiatil BÜ gün zarfında bir kadın köylüsünün mesaiyi kıymetlendirmiş! Bu kadın 23,421 el pişirmiş 236 çorap örmül 720 parça çamaşır dikmit' 1,867. Domuz bal 3000 tavuk yetiştirmiş, işlerinde 7,670 saat kull mıştır. İstatistikçiye göre Al yada her köylü kadıf kadar mesai sarfetmekt€ bu neticeleri e'de imiş! 406 dil üzerine bir kitapı İtalyada mutaassıp likler pek çoktur, belki her yerden fazladır; b dan birisi, - kitap” merat'” Kavaçana şimali - İtalyi eski manastırlarından * ndella manastırı kütüp sine bir. cild kitap etmiştir. Bu kitap, katolik'erin #” ruf dunlarından “Ave ya, duasının tam 406 tercümesini havidir Merin Japan — profesöl Japonya aldı, yürüdü; ? ofesör Kiyosi Masunl'l de bir Japon fen adi horozları tavuk yapı ulünü bu'muştur. Japon profesörüne horozlardan evelâ yu istihsali suretile bunda? * nra da horoz etinden de lâzımdır. Profesör zamanda bu usulü yaktff âtide — insanlara: da amma bi fayda ne olacak?. kadın yapmakla, arzıfi ” | fasunu haddinden ap!' mı istiyor bu adamcağ!”