9 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Bir Gezinin Notları: Güzel Havranda.. Bir Kac Saati. Kırk Ğğre;;n;in Heyecanla Kutluladığı Kırk Yıllık Meslek Hayatı.. - 1 Şosa kenarında — elektrik binası güzel bir yapı halin de yükseliyor. Tesisat bit tikten sonra Havran ışığa da kavuşacak. Bu nahiye nin sokakları geniş ve te- miz . Birçok kazalarımızın gıb te edeceği mükemmel bir belediye binası var. Parti- nin geniş salonunda Havran hi öğretmenlerle belediyenin verdiği yemek büyük bir neşe içinde yendi. Bu seyahatta kırk yıl bi lâfasıla öğretmen olarak ça hpşan emektar ve bir fazilet timsali arkadaşın elini sık mak da mukaddermiş.. Tekaüt edilerek kırk e- nelik meslek bhayatının acı ve gözel hâtıralarını anmak la vakit geçiren bu öğret: men B. Abdullahdır B. Abdullah 25 yaşında öğretmen olarak Havrana gelmiş kırk sene ayni yer- de, hattâ ayni okulda çalı şarak yüzlerce talebe yetiş- tirmiş, şimdi hemen bütün Ha onun — talebesi ©o da onların hocası. i'ar Bu uzun ve yorucu hayal ta B. Abdullah yalnız on gün bir hastalık dolayısiyle rapor almış. Fakat üç gün sonra iyileştiği için raporun müddeti dolmadan tekrar vazifesi başına dönmüş . İşte kırk yıllık - düraksiz Feragatla çalışmanın fasılası yalnız bu üç gündür Hav ran öğretmenleri çok yerin- de bir düşünce ile bu mert- lek babasının bir fotoğrafını öğretmen odasına asmayi kararlaştırmışlar. Bizim Havrana geleceği- mizi işidince mutlu İşten bi- zim de mahrum olmamamız için merasimi bugün yapmayi| münasip bulmuşlar Kırk öğretmen, kırk yıllık bir öğretmenin pürüzsüz ha yatını kutlulamak için ikinci okulun salonunun iki tara- fında toplandı. B. Abdullah aramızda.. Muhakkak ki kirk - yıllık hayat; parlıyan — gözlerinin önünden bir sinema gibi ge- çiyor. Çehresinin derin çizgileri derin bir hâzın verdiği gu- rur gizliyor. B. Emin Ergun bu kırk yıllık — meslektaşın büyük hizmetini güzel sözlerile can- landırdı, ve bir öğretmenin iftihar edebileceği tek şeyin böyle yıllar geçtikten sonra yetiştirdiği talebesinin her birinin bir İş başında oldu ğünu görmek — olabileceğini söyledi. Nihayet küçük bir bayrağı kaldırınca B. Ab- dullahın çerçiveli bir fotoğ- rafı alkışlar arasında mey dana çıktı Başkalarının hayatını kur tarmak, onlara refah vermek için kendi hayatını harcıyan erişemiyeceğimiz kadar gözü müzde yükselen ihtiyar fa kat dinç öğretmeni kutlulı yorduk O, bize bir çocuk safiyeti ile gülerek teşekkür ediyor Kırk öğretmenin - bin bir çeşit hisler altında kutlula- dığı bu kırk - yıllık - hayat; kalemin kâgıda dökmeğe muvaffak olamıyacağı bir hâtıradır. Havrandan büyük bir mi safirperverlik gösteren öğret menlerin samimi — teşyileri srasında aat on beşe doğru ayrılıyoruz. İki oto büs düz bir şosanın üzerin de Edremide doğru uçar gi bi kayıyor.. C. Demiray 1936 Azarbaycan — Milli Ekonamisi Sovyet Azerbaycanın bü- tün endüstrileri istihsali, 1936 senesi zarfında, 1935 istih salinden yözde 19,4 fazla siyle, 1.674.200 000 rubleye yarmıştır. Azerbaycan petrol endü strisi, bu sene içinde, 20. 557.000 ton istihsal etmiş tir. 1936 da, yeni keşfedil - miş olan iki zengin petrol mıntakası daha — işletilmeğe başlanmıştır; bu mıntakalar | Şongar ve Kızıltepe minta- larıdır Aynı sene zarfında, Azer baycan gıdal endüstrisi, ge çen senelerden yüzde nisbetinde fazla istihsal yap- mış ye yerli endüstri yüzde 25,8 fazlalaşmıştır. Daha bu sene içinde bir milyon ton kadar eşya ye iki milyon kadar yolcu, bu kanal yolu ile — gelecektir. Devlet merkezinin — inşaat faaliyetine lüzumlu madde ler, petrol, zerzevat ve da- ba beçok -öçya: Volga kanalı yolu ile gele- cektir. Moskova Fabrikaları nın malları da Volga min takasına bu yolla gönderi- lecektir. Halen bu sefain için hususl Moskovava kanalda seyri- bir. filo hazırlanmaktadır. Bu ticaret | filosunun mevcudu 183 tek ne olacak — ve bunlardan dördünü 700 beygir kuvve tinde diesel motörlü ve kon forlu yolcu gemisi teşkil ey liyecektir. Ayrıca, gene di- esel motörlü iki biraz daha ulak yolcu, gemisi, bir çok nehir taksileri, şilepler, rö- morkörler ve saire de bun lar arasında mevcuttur. Bu gemilerden bir kısmının in şanatına şimdiden — başlan mıştır- Güzel bir usul! Bükreş zabıtası, hırsızlara son ola rak ve mahsus çok güzel bir usul bulmuş tür: Bir defa hırsızlık edip de üç aydan fazla mahkümiyet | nasebet | bu 21 | de | TÖRKDİLİ | Kundakçılar .| mİyeceğimizi hılmalıiu. (Baş tarafı Birinci sayfada) zannedenler varsa bunların en nihayet beynelmilel mü nasebetlerin bozulabileceğini fakat bizim hakkımızdan ve kazandığımız haklardan asla ferağat etmiyeceğl bilmeleri — faydadadır. Bu mülâhazaları söylemek ten maksadım bükümetin Ha - tay davasındaki açık ve | meşrü hareketi bizim aley himize taarruzlar hazırlanma- sını asla mudik göstermiye- teğini tebarüz ettirmektir Meselenin bu cepbesi yani Suriye ile aramızdaki mü- noktasından kısmı Hariciyemizle Fransa arasında münakaşaya kon muştur. Kendi hareketleri olan | mizin dürüstlüğüne o kadar | güveniyoruz ve Fransa ile iyi — münasebetin idamesi için muharriklerin bütün zıt temayüllerine rağmen gay, ret etmek azminde o kadar samimiyiz ki bu çetelerin hazırlıklarının ne şerait al- tında vuku bulduğunu bey nelmilel bir usul ile tetkik edilmesine bile hazır bulu- nuyoruz. Hükümet maruzatını namına — olan vaziyeti olduğu gibi söylemek içer- | de aldığımız tedbirlerle ha- riçte takip eltiğimiz |hattı hareketi açık - bir su bildirmek içindir. Memleket asayişinin emniyetle muhafaza olaca ğına kansatimiz vardır. Eğer aldığımız tedbirler kâfi gelmezse daha vasi tedbirler almakta bir an teahhür et miyeceğimizden Büyük Mil- let Meclisinin haberdar ol masını isteriz rette memlekete Hiçbir. kimse tarafından gaflet edilmemesini hatır- latmak — istediğim bir haki kat da — şudür: — Türk milletinin kuvveti her nere- de ve her kime karşı olursa olsun hakkını ve haysiyetini korumağa dalma hazır ve kadirdir. ——— Te zabitleri Paris, 7 (Radyo) gözetcsi İspanyaya yapılan yardımlardan bahsederek: <B Debia, Canap” lti nların da ve hava istasyon larında geçen şüpheli faali- yeti izah etmelidir. Ademi müdahale hakkında vermiş olduğumuz karara rağmen bu 'hususta birçok hareket lerimiz vardır. Jur Fransa hava nakliyatının asker ve — zabit naklettiği artık gizli birşey değildir. Bucje yolile birçok - İngiliz ve Belçikalı tayare zabitleri İspanyaya sevkedilmiştir. Bundan başka Pariste Bi Ibao ve Madride gönüllü se vkini temin eden bir heyet te yeniden teşekkül tir. , Deınıkledlr etimiş geçiren hırııılırın ynıdnw ve ellerine zabıta kırmızı renkli birer damga vuracak- tır. Üç aydan aşağı mah- küm olanlar bu damgadan muaf olacaklar fakat cür mün tekerrüründe damga dan kurtulamıyacaklardır.. İspanyaya sevkedilen taya- | ve İLİMİZDEN HABERLER || Belediye Umumi Mecli- sinin dünkü toplantısı Balyada Mezbahaücretinin yük Yi yalları esaslı şekilde seltilmesidüşünülüyor , Belediye umumi meclisi dün ikinci toplantısını yapa- tak şehir İşleri üzerinde görüşmelerde bulundu. encümenine ğ Belediye Umumi Meclisi dün saat 15 te Naci Koda nazın başkanlığında altıncı | devrenin ikinci toplantısını ! yapmıştır. Belediye meclisi menede bulunan şu maddeler üzerinde görümelerde bulun. | muştur İstikrazı muvafakat maz batasının kabulü, Belediyeler, Bankasından yapılacak istik -| raz için yüzde on gümrük lerden alınacak belediye his sesinin bu borca mahsuben doğrudan doğruya Dahiliye Vekâletince kesilmesi için meclisin muvafakat mazba tasının gönderilmesi kabul edildi. Parti ilçe yön kurulunun yazım Üzerine şehirin iİmar ihtiyaçlarını — alâkadar atın 937 bütçe- sinde nazarı itibara alınma- ti hakkındaki mesal encü meninin mazbatası — bütçe | encümenine verjldi. Mezbaha ücretlerinin di Ber — belediyelere nisbetle çok dün bulunması ve bele diyenin mühim bir varida tını teşkil edecek olan bu ge lirin tezyidi için Daimt? En- cümenin kararı tarife encâ- menine havale edildi Tanzifat arabaciları hay- ruzna - | vasliras yem bedelleri ve rilmesi için Daimi Encümen Mutlu Bir Nışanlanma Çay mahallesinden B İs mail Savranın kızı Bayan Celile ile Vilâyet Matbaası mürettiplerinden Cemil Çinioğlunun — nışan töreni dün akşam her iki tarafın dostları arasında yapılmıştır. | Gençleri tebrik eder, san- detler dileriz. Gelenler VGıder;Ieı ; Bursada toplanacak olan Hava Kurumu kongresine iştirâk etmek üzere Balya Parti başkanı — Abdullah Eral, Hava Kurumu başkanı Mustafa Eğe şehrimize gel- , mişlerdir Haa | 9 Kisan 1937 Guma ÜÖğle Neşriyatı: Saat 12,30 plâkla Türk musikisi. 12,50 havadis, 13,05 muhtelif plâk neşriyatı 14,00 son. Akşam Neşriyalı: Saat 18,30 Plâkla dana | musikisi. 19,30 spor musa habeleri Eşref Şefik 20,00 Türk musiki heyeli ,30 Ömer Rıza tarafından Arap ça söylev 20,45 Vedia Riza arkadaşları — tarafından Türk musikisi ve halk şar kıları. Saat ayarı 21,15 or kestra. 22,15 ajans ve borsa ha- | berleri ve ertesi günün prog ramı 22,30 plâükla sololar, opera ve operet parçaları, 23,00 son. | ailelerin acıklı | olan mektubu yukarıya ya zdık Dün haber aldığımıza | Dizah edecektir. * paralar ile devlet kararı bütçe havale edildi. Termometrelerden beş ku rüş ayar resmi alınınasına dair Daimi Encümenin maz ba ha sı da tarife encömenine edildi Meclis 12 Nisan pazarte- vererek dı[ ılınıılır | si günü toplanmak kararını | yapılıyor alya, 8 (Hususi) — Ka | zamızda iyi bir yol faaliye” ti göze çarpmaktadır. Koca” avşar, Narlı, Turplu, Alde* mirci, Akbaş, Evciler, Gök çeler, Doğanlar, Habipleri Göktepe, Çakallar, Bengilef köyleri yollarının — tesviyel türabiyesi yapılmıştır. Diğer birçoklarının taşlar! | da kırılarak - hazırlanmıştiı!" | Kaymakam B. Hakkı Üney yol işlerine büyük bir eht meiyet vermektedir ,Yarıgın Felâketinü Uğrıyan Köylüler.. Daliyusutlar köyünde yodi ev yandı. Hıç bir eşya kif taramıyan — töyüler açıkta - kaldılar. (Baştarafı birinci sayfada meşini de beklemektedirler. manızı rica ederiz. Türkdili: Deliyusuflar köyünde bir yangın felâketine uğrıy haline dair iöce pobilmila- Kanlay Kölu mu bu felâkstzedelere yar- dım olmak üzere 50 lira Mimar Sinan için liıîiı_ıiilıı gete Halkevinde Büyük Türk Samatkârı — Mimar Sinanın ölümünün 350 inci yıl dö- nümü münasebetile bu gece bir toplantı tertip edilmiştir. Toplantıda — B. Kâmil Su; Büyük Mimarın hayat ve everlerini — bir konferanıla Toplantı saat 20,30 dadır. Maliye Vehâletı Vılântlııı ııımııııı horç hasaplarının bir ay zarfında tasfiya edilmesini bildirdi. | Maliye Vekâletinden vilâ. yetlere gönderilen bir em- irle 1929 mali yılı sonuna kadar türlü şekillerle muha sipler adına borç çıkarılan a— hizmeti için avans verilen paraların D en kısa bir zamanda tasli yesi, devlet hesaplarının pü rözsüz bir hale getirilmesi cihetinden arzu edildiği bil dirilmiştir. Pu gibi işlere ait muame leler önümüzdeki ilk ayın | 15 ine kadar sureti katiyede vekâlete gönderilecek, gön dermiyenlerin acizlerine ve kayıtsızlıklarına hükmedile: rek derhal cezalandırılacak- lardır. | Bu isteği gazetenizle duyur ’ | | | | göndermiştir. Kurumun alâkasını p'ı' yerinde buluruz. Yalını” evi yan vıılyıl“ ze kalırsa yedi ve çırılçıplak bir kalan bu — felâketzedel yapılan elli lira yardım p€| azdır Karagün dostu Kurumt” bu Felâketzedelere daha fA zla yardımda — bulunacağ!' ümit ediyoruz Halkevi | Dt :hıııılııim devam el İerin imtihanı Halkevi dershanelerin: vam edenlerin bu ayın bi şinden itibaren imtihanlı başlanmıştır. — İmtihanli 13 Nisan salı günü akşa devam edileci | Ülkünün 50 inci 88 çıkmıştır. Bu sayıda: Atat” kün hasbihali. (17 39 Mimar Sinan gününde Ü Nihad Sami — Felsefe k relerinde Türkiye, Ziyat' Fabri -Memleket coğrtl hakkında bazı görüşler sim Darkut ratorluğunda çiftçi sınıfi hukuki statüsü, Ömer kan — XVI inci asır halk irlerinden keşfi, Fevziye dullah — Orta zaman Tüfl Klâm dünyasında idare, * kilâtı, Almancadan çev Cemal Köprülü Dede | kut kitabına ait notlür, dülkadir İnan.— Halke Halkevlerinde — çalı; ve beliren değerler — Fransız edebiyat tarihi. ralın raporları. iki müv? Kuyucaklı — Yusuf, T # Ozmanlı i | kürsüleri, bir tiyatro bi | rafisi, Nahit Sırm — | bibliyografya yazıları 49 Çabındıktan — sonra) — yar | vardır. Sayısı 25 kur | Tavsiye ederiz