16 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 AltıSenede Açılan BirTünel Geçen gün Londra has tahanelerinden birinde Mak- sim Striankoff isimli bir ad- am sefalet içinde öldü Bu adam, harp senelerin: den sonra «Tünel kazıcı» is: mile tanınmış olan meşhur dolandırıcıdır. Fakat «Tünel kazıcın ve dolandırıcı deni- lince akla alelâde bir hırsız kasa kıran bir hayduat gel- memelidir. Striankof hiç de böyle bir adam değildi. Ba- kınız, anlatalım: Umumi harp çıktığı za man, herkes gibi Striankoff da askere gitti. Yalnız, har- bin binbir tehlike arasında Maksim Siriankoff tetkik kabiliyetini bir tarafa bıra- kıp başının derdine düşme mişti O, her gördüğü, her duyduğunu hafızasına nak gşediyor. ve bir kurşun gelip de vefil hayatına hateme çekmediği ve harp bittiği takdirde bunlardan istifade: yi düşünüyordu. Nihayet harp bitiyor ve Maksim kurtuluyor. Büyük Avusturya - Macaristan im paratorluğu mahvo'muştur Ve enkazından, küçük dev letler ortaya çıkmıştır. Bu devletlerden birinde — ismi kasden yazmak istemiyoruz — kanallar açılıyor, yollar yapılıyor, tren yolları yapıl mak üzere plânlar çiziliyor İktisadi vazıyet ve bu de- yletin beynelmilel ehemmi yeti, yapılacak demiryolu nun dağlar arasından geç mesini icap ettirmektedir. Fakat nasıl? Tüneller aça rak, Lâkin, tünel açmak çok pahalıdır. ve küçük devletin mali imkânları buna müsait değildir Hükümet büyük bir endişe içindedir. Haksim maydana çıkıyor. Bir gün, kabinede yapılan şiddetli bir. münakaşadan sonra, nafıâa nazırının oda: sına şık bir zat geliyor, hu susi kâtibine, nazırı görmek istediğini bildiriyor. ve ken dini tanıtıyor: Benim ismim Maksim Striankoff, mühendisim Te- şebbüs ettiğiniz iş için büyük bir yardımda buluna- bilirim. Nazırla görüşmek | istiyorum. Hususi kâtip yabancı şi vesne rağmen memleketin dilini iyi konuşmasının da tesirile bu şık ziyaretçinin isteğini yerine getiriyor ve nazıra haber veriyor. Nazır düşünüyor. Fazla sinirlidir. Fakat görüşmekten ne çı kar? Bir şey kaybedecek »değil ya Hem belki de!.. Striankoff içeri giriyor ve büyük bir hürmetle, nazırla görüşmeğe başlıyor Görüş me bir, iki, üç saat sürüyor, beraberinde getirdiği çanta dan birçok plânlar. kendi. sinin büyük bir mühendis olduğunu gösteren dünyada tanınmı şgmüesseselerinden hü- sağ hizmet varakaları göz teriyor, ve nazırı, tüneli aç mağa ikna ediyor. Nazır, müşavirlerinin tav- siyelerinin aksine olarak, Maksimin sözlerine ve pro Jelerini ta ediyor ve tü nelin kazılması —münaka- saya konuyor Birçok müesseseler müna kasaya iştirak ediyorlar. He: ö ptl birer proje veriyor Stri- N girdikleri size | ankoff da teklifini yapıyor. Bu teklif, bütün tekliflerden yüzde altmış nişbetinde ucu zdur. Münakasayi o kazanı yor. Hadise, uyandırıyor. müthiş bir akis da bu iş bu kadar ucuza yapı- labilir? Bu herif ya bir mec- otvadur, yakut bir dolandı- e! Birçok gazeteler aley hine yazılar yazıyorlar. Fa kat Maksim işe başlıyor. Yalnız işe başlamak Nasıl olur için Tünelin kazılacağı yere esrarengiz bir köy yapmıştır. Etrsfını du varlarla çevirmiş ve ordu tarafından, bu yerin kordon altında bulundurulmasını t« istemektedir. Zira, — yalnız kendisinin keşfettiği bir usul bir şart koşmuştur sayesinde bu işi bu lııdırî ucuza — yapacaklır, — sırrinin başkaları tarafından - bilin memesini istemektedir Harbiye nazırı, bu garip mühendisin İstediklerini na- fıa pazırı delâletile yapıyor Esrarengiz köy kordon allı na alınıyor. — Fakat bir tek asker bile oraya giremiye- cektir. Esrarengiz köyde Kabine erkânı zaman za man esrarengiz köye gitmek işlerin ne dereceye kadar ile rlediğini tetkik etmek istiyo rlar. Maksim razı oluyor Fakat nazırlar k öye zaman, bü. tün işçiler tatil — etmiştir, hiçbirisile temas edemiyor lar. Yalnız, mühendis onları tünelin kazıldığı yere götü- rüyor ve onlara dağın orta sında siyah bir delik göste riyor. Filhakika tünel açıl: maktadır ve her ziyarette ayni şekilde hareket edili yor Aradan altı sene geçiyor Nihayet tönelin açılıma gü- nü tesbit ediliyor. Esrar en- giz mühendis en şık — elbi selerini geyiyor. Ona herkes hürmet ediyor, genç kızlar çiçekler veriyor, — kabine erkânı silindir. — şapkalarile geliyorlar Devlet reisi heyecanından göz yaşları akıtıyor. Harici ye nazırı takıyor ve tünel — açılıyor. Mükemmel ve nefis bir tü- nel... Ertesi günü, — mühendis ve ameleleri, peri masalla rında olduğu gibi ortadan kayboluyorlar. Mühendisin surı İşte mühendisin sırrı Umumi harpte, demiştik, Maksim etrafında olan bi tene dikkat ediyor, gördük lerini hâfızasına nakşediyor- du. Bu meyanda, — birgün Avusturya orduları kuman: danlığı, Eğe denizine doğru muzafferane — ilerlerken, kı- tanın nakli için güzergâha bir demiryolu yapmağa ka rar vermişti Harp zama nında masraftan kaçınılma dığı için de, bir tünel aç- tırmıştı. Sonra, ordular mağ lüp oluk çekilince düşman lar istifade etmesin — diye, tönelin iki tarafı kapatıldı, koca imparatorluğun inkira zı esnasında da, kimsenin (Sonu üçüncü sayfada) mühendise nişan | il ' Baytarlık eli İşleri özerinde çalışmalar Susığırlık, Bandırma, Gö- nen ve Manyas kazalarına se fat için gönderilen aygırla- rın bakım kabili yetlerini anlamak ve sper- mikroskopla mua yene etmek üzere bir kaç gün önce bu kazalara gi- den Baytar Müdürü B. Beh. çet Tunçay dün dönmüştür Baytar Müdürü baytari yaptığı bu kazasının ve selat | malarını üzerinde tetkikatta — Biga Karabiga nahiye merkezin de çıkan şap hastalığının bu mıntakaya hudut bulunan Gö sirayet işler nen — havalisine de etmemesi için gereken tet birleri almıştır. Baytar Müdürü yine bu tetkikat esnasında Marmara mıntakası hayvancılığı ve | hayvan hastalıklarile de ya- kından alâkadar olmuştur. BAELEEİNE Tapu Ve Kadasiro Mektebi.. Ankara (Hususi ) dastro mektebi Ka talimatna- mesi Bakanlar Heyetince kabul edilmiştir. Talimatnameye göre, mek tep, İlapu ve Kadastronun bukuku fenni ve mali işle- rine taal ük eden kanun ve nizamnameleri ve öğreteceklir. Mektep altışar aylık A ve B şubelerine ay- rılacaktır. Mektebin A kısmına Ta- pu — Kadastro — teşkilâtına dahil memurlardan tahsile kabiliyeti görülenlerle dışa: rıdan müracaat edenlerden orta mektep mezunu olan. lar kabul olunacaktır. B şubesine ise lise me- zunları ile lisenin sınıfından tasdikname almış olanlar müsabaka ile alına caklardır. Mektebe alınacak talebenin kayt müddeti | Ağustosta sonunda bitecektir. Mektebe devam memur, talebe — maaşlarını tamamen alacaklar, | dilerine ayrıca ayda lira verilecektir. Bu şubeye dışardan girecek olanlara da bütçeye tahsisat konulduğu taktirde ayda azami — (30) lira Muvaffak olamıyan talebeye aldıkları paralar mahkemeye müra caata hacet — kalmaksızın ödettirileceklir. Talimatna - menin diğer maddelerinde tedrisata, imtihana, devam, şahadetnameye, inzibata ve yurda onuncu eden verilecektir. talabenin yatacağı ait hükümler vardır. nie ö Kursa giden baytarlar Karacsbey Harasında açı lan suni tohumlama kursuna memur edilen merkez baytarı B. Salâhattin, Susığırlık bay tarı B Mehmet Ali, Edremit baytarı B Safa bu kursa iştirak etmek Üüzere dün gitmişlerdir. 4 Ş g UN Dt üüü vsülleri | | lediye alanına konmuş ve | iMiZDE başlayıp — Eylüâl | ken: | (30) | | riyet —— N HABERLER —ü Bölge Gönende Hava Futbol Iıkiıaîlân bugün — Spor şenliâîm]'ısıhıkılaı Kurbanlarının — merasimi başlıyor. Bölge futbol lik maçları: na bu gün başlanacaktır. | Bu günkü maçlar şöyledir: A Gümesi; İdmanyurdu ile Susığırlık 14 de İdmanbirliği ile İdmangü cü arasında saat 16 da ha kem Daniş Şehrimiz Ge- neral Ali Hikmet stadında B Gümesi; Bandırma İd manyurdu ile Bandırma Do ğanspor arasında sant 16 da hakem İrfan, Bandırmada. Gönen — İdmanyurdu ile Gönen Doğanspor arasında 16 da hakem Şuüri, Gönende. C Gömesi; Edremit Ay valık arasında saat 16 da hakem Hulki, Bürhaniyede- dir. asında saat saat Dünden i'iihânnyarlırinı konmağa haşladı Halkevi tarafından şehir içinde yapılmasına başlanan hoparlörler» dün- den itibaren şehrin muhtelif semtlerine yerleşlirilmeğe başlanımıştır. Dün ilk defa olarak bü yük bir hoparlör eski be: musiki neşriyatı yapılmıştır. Neşriyat halk arasında alâ ka ile karşılanmıştır. ineeğiğl Hiliyede bir tayin Gönen ceza hâkimliğine Bartınmüddeiumumisi — Nu- rettin terfian tayin edilmiş tir Emir — müddeiumumiliğe gelmiştir. |Hektrik ayar istasyunu için tetkik Sehirdeki elektrik saatle rinin muayeneleri için elek trik şirketi tarafından geti rilen Eğe mıntakası başmü fettişi B. Bahir Kocabay bir güv önce şehrimize gelmiş- tir Müfettiş burada tetkikat ta bulunacak ve avar istaz yonunun kabulu için bir ra por hazırlıyarak İktisat Ve kâletine bildirecektir. Dikkatsiz Faytoncu Yenice mahalles'nden Ri oğlu Ffaytoncu Bürhan | (Hususi) Geçen pazar günü Gö- nen Doğanspor birliği yeni sahasında ve kalabalık bir seyirci önünde spor bakaları yapmıştır. Saat dö rtte başlıyan müsabakalarda Gönen, müsa çuval, ve tahammül koşula rile, yüksek ve uzun atla: maları kazananlara kıymet li hediyeler verilmiştir Bir senedenberi faaliyete geçen Doğanspor gençileri | yakında Mavi Yıldırım pi yesini temsil edeceklerdir.. 19 Mayıs Bayramı | ( Baştarafı birinci sayfada ) büstüne başla Partinin çe- lengi olmak üzere şehrimiz deki bütün teşekkâl ve mü esseseler çelenkler koyacak- lardır. 10 hazırlanmış olan kürsüaen Lise ve Öğretmen — okulun dan birer taleba İ9Y Mayıs gününün tarihi kiymeti #porun bir ulusun beden ka ' biliyet ve karakterini yük- seltmek hususunda ve yurt rolü söy Belediye tarafından ve savgasında oynıyacağı tebarüz ettirecek birer lev vereceklerdir. 11 — Sayın İlbay ve Par ti Başkanımız da bu günün ülviyeti, sporun yüksek kıy meti ve Türk gençliğinin en- gin kabiliyeti hakkında bir söylev vereceklerdir 12 Süylev'erden sonra okullar ve sporcular bande ile geçit resmine başlıyacak- çecekli 13 | şonra sahayi işgal edecek Dolan kız talebenin jimnastik | harekâtı yapılacaktır. | 14 - Kızlardan sonra li se ve Öğretmen okulu erkek talebelerin harekâtı seyir edilecektir. 15 | lebelerin beden harekâtını | mütcakip sahayi Lise küçük leri işgal edecekler ve jim- nastik müsamerelerini vere ceklerdir 16 cuların kazanılmış kupa madalyaları İlbay tarafından verilecektir. 17 — Vakit kaldığı tak tirde sporcuların gösterileri ve maçları seyir edilecektir. 18 — Jimnastik gösteri ve harekâtı bittikten sonra başta Halkevi bandosu oldu- gu halde okullar ve sporcu lar Millikuvvetler caddesi | ni takip ederek Hükümet ka- Okulların ve spor- ve nağı önüne kadar gidecekler faytonu ile Istasyon caddesin | ve orada dağılacaklardır den geçmekte iken Cumhu mahallesinden Çivici Hayrıttin kızı beş yaşında 19 Stadyumda halk, tribönler kapısından, okul Plar toplu halde eski kapı lar ve İlbayın önünden ge- | | Geçit resminden | | (Baştarafı birinci sayfada) rengine boyamak için onu kı zil kanlarile yıkadılar. Ve geride kalan kardeşlerine zaferin, tstiklâlin sonsuz zev- kini sinelerini doldura dol- dura, kana kana, daya do - ya içirdiler, bugün üs tünde * diye göğsümüzü gurur ile kabartarak — dolaştığımız bu hür ve müstakil yurdu bize mukaddes bir hâtıra olarak ve Burası bizimdir.,, Di bıraktılar, sonra da kendileri © hür ve müstakil müşfik — kucağın da uykularına daldılar Fakat bu dünyaya gurup eden © güneşler bizim gö- nüllerimize, Türkün gönlüne; Türkün kalbine doğdular. Bu mubarek şebitler kalpleri mizde Türklük kadar kuv vetli bir güneş ışıltısile 'abe: diyetlere kadar parlıyacak lardır. Ulu Önderin gösterdiği yolda koşarken şehit döşen bu kahramanlar, yerlerini kardeşlerine, — çocuklarına; bizlere bıraktılar Türk yur duünün bağrında bu yurdun ebedi muar- zez şehitlerin yerlerini tu tacak daha binlerce, yüz binlerce kahraman var. İşte bu kahramanlar babaların dan, ağabeylerinden tavarüf | ettikleri kudretli imanlarile bu muazzez vatana göz ko' yanların gözlerini oyar, be yinlerini deşer , , . Ey yüce şehitler, mezs' rınızda müsterih uyuyunuz* Sizin yattığınız bu mukadde? toprağı, biz de ölmedikce, H! bir yabancı âyak çiğniyemet Sayın yurddaşlar, mede niyetin baş döndürücü — bif süratle ilerlediği bu fen V makine Aasrında, bugünkü harplerin — istediği vesaitlt mücehhez ordumuz, tayy$ reye' olan ihtiyacını de mil letinin önemli - yardımlari tamamlamaktadır. Bu göf en kiymetli varlığımız ol4” Okulların büyük ta- iştiklâlimiz ordumuzun *0f güsü altında; olduğu çelik kartallarımızın gölg* altında, daha emin ve mü! terih o'arak, dünya durdük” var olacaktır Milletinin istiklâl ve sanif t uğrunda tek bir. dant' bir düşman sürüsüne saldi” makta bir an tereddüt © miyen, — sanki — tarihlet” ceryanını değiştiren — kahif manlar bunlar — değillert” gibi tevazu ile sakin ve gi d kit uyuyan aziz şehitle! zi kucağında tiştiren önlü ordumuz M miına saygı değer millolı/ taziyetlerimi arzederim Fayın yurddaşlar; Y';: Atatürkün gösterdiği ’::j'* biz de şehit — kardeşlerif gibi, bilâ perva, seve öleceğimizi bir daha t ıdi eder ve — sayelerinde Cemaliye adındaki çocuğa | dan ydlnız sporcular bölge bi- ettiğimiz bu hür ve müst | nası kapısından gireceklerdir. günümüzü — gökten se*' || çarparak s0l ayağından ya ralanmasına sebebiyet ver miştir. Dikktsiz faytoncu yaka lanmış, hakkında kanuni mu:- amele yapılmıştır. 20 tiın teminine emniniyet di. rektörlüğü ile — Jandarma merkez bölük kamutanlığı memurdur Stadyumda inziba- le seyreden muazzez l'y ı“ıj huzurunda huşüğ ve miP' y leeğilir, hür milletimi 4€ metle selâmlarım , lerimizin mubarek