27 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

27 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Hâtıralar: Köy Yollarında Apansızın kendimi demir rayların üzerinde buluyorum. Hangi hissimin beni istasyona türüklediğini bağrına — gö- müldüğüm vağona bindirdi Ginin bile farkında değilim. Onu gözlerimi, kalbimi gün- lerdir. parçalıyan sevdamın biricik çiçeğini — karşımda buluyorum. Hislerim coşkun ben köpüren bir deniz gibi- Yüm taşıyorum ineceğim istasyonun Hasıl geldiğini — bile bu an tahattürden âcizim. Kimsesiz bu bucağın sessizliğine biraz Olsun ses katan birkaç bi- nalı istasyonda kendimi bu- layorum. eei Tıpkı yazın canlı günle Finin zevkini andıra Heybe Hada — safasını sürüyorduk İstasyona hemen hemen 20 dakika mesafede olan köye öyle eğlenceli gidiyorduk ki Muttasıl merkeplerimizin Zikzaklarından neşe içerek Yol alıyorduk O güzlerin güneş gibi nur dağıtan gözlerin kısa - bir Zaman için eğlencesi olan Merkep.. O kadar tatlı akın tdiyordu ki ben — gipte edi- Yor, kendi merkebimi dür- teliyordum öe l öft Nihayet şirin köyün yeşil liklerle dolu kucağındayiz. Çağlıyan su — sesleri, öten kuşlar,. Her köşede baş kal: tran sevdaya bağ çiçekler Bizi şelâmlıyor. — Gönüller Yen.. Ogün yaşadığım — tatlı Rünlerin en tatlını olmuştu. Daha sonra ak saçlı bir Dine yanıma ge'iyor, buruşmuş! Yüzünün içli gözlerinin çeh- Tetine döktüğü masumiyetle &U kucaklıyor . Köylerine h'dlilmiu memnuniyetini “ üyor. Elindeki siğarasını tüttü Terek bu cennet olan kuca Gn — gençliğinde kendisine traktığı sevgiyi ballandıra Alandıra.. Döküyor bitire- Tmiyordu. ye d öi Ninenin gençliğinibesteli Yen bu kucak benim'de iç- ıl: Bakıma sevda heceliyen Ucak olmuştu İçimde ya han acı alevlerin şüpheleri- ni tilmiş. ruhuma — sevginin B'“uıoı işıklarını — serpmişti. kalbimin ümitlerini içen ::Zlor bu saf hava kaynağı ö tkta gözlerime akmış. Ven bakışlarını &sirgeme- ŞÜU Artık gülen — benim nı'l'llluı sevilen benim Ah öye bir daha — gidebil- tem. Mehmet Ali Kayman ezamser e - Ankarada yapılacak konuş. malar hi Ümhuüriyet bayramımız - lı.,_ü“""' merkezimiz An a üç dost memleketin —İ.:;kıl ve nazırını birden “.“:: etmekle bahtiyar Mi 'r“' Romanya başve- "wlılııeıko. Bulgar b p Köse İvanof ve İtalya 29 iYe nazırı Kont Çiyano, bul 'İrinelteşrinde Ankarada | :'lcıklıı ve Türkiye cu ğ Tİyetinin resmen misa Hıolıcıhlııdır Yla ". Müddettenberi bir şa B ılllııı'le dolaşan bu ha ti ükreşten teyid edilmi- | tamamiyle kuvvetli bir”radyo istasyo Dört Sovyet ÂlimiKutup lardaTetkikat Yâapacak Sovyetler Birliğinde ku tup arazisine gitmek üzere, şimdiye kadar dünyada mis li görülmemiş muazzam bir keşif ve tetkik heyetinin te darikleri yapılmakta ve se fer tertibatı hazırlanımakta dır. Bu sefer heyeti, tayya relerle giderek kutup ara zisinde tertibat alacak bir kısım ilim adamları ile bü tön kutup mıntakasında de tetkiklere — girişmek üzere Arktik Okyanusunun sabih buzları üzerinde kışlı yacak dört kiştilik bir ilim heyetinden mürekkep ola: caktır. Kutup arazisi inüdekkik lerinden Papanın Tass Ajan sı muharrirlerinden birisi ile yaptığı bir görüşmede, ya- kınlarda, havaların müsaa desi ile başlıyacak bu sefer etrafında aşağıdaki enteresan izahatı vermiştir İlmi ehemmiyeti ölçüle miyecek — derecede büyük olan bu seferin istihzaratına daha 1936 şubatında baş- lanmıştır. Filhakika, daimi hareket halinde bulunan buz- lar üzerinde kışlamak için vamlı | tığı kuvvetli hazırlıklar yapırak ve aynı zamanda da en şi- malde kâin Sovyet toprağı olan Sodolf adasın: da bir imdat üssü kurmak icap eylemekte idi 1936 Senesinde, “Rusa novo buzkıranı, yiyecek ve yakacak maddeler ile bir kısım . ilmi âletlerden mü rekkep oldukça ağır yükleri Rodolf, adasına isal etmiş tir. Yapılacak ilmi tetkikler için hususi portatif âletler ısmarlanmıştır. Heyetin bü tün İevazımının, adamlarla birlikte, sikleti geçmemesi icap etmektedir. Bir buçuk - senelik giyecek, yiyecek ve yakacak hazır- lanmıştır. Ayrıca, küçük ve hafif Fakat aynı kâfi kara dokuz ton zamanda derecede nuna İüzum vardı; bu rad- yo istasyonu da hususl plân: lar üzerinden yapılmıştır. Harkovlu mühendis Perli de, kışlama istasyonuna ve radyoda İlüzumlu elektrik | enerjisini verecek rüzgârla işler hafif Ffakat sağlam bir motör tertibatı hazırlamış- tır. 1 Bütün bu İlüzumlu eşya nın ve makinelerin hazırlan- | masında ve yapılmasında en tanınmış mütehası lışmıştır. âr ça Kışlamak için yanımızda, ümuümiyet itibariyle kutup istasyonlarında bulunmıyan yiyecek götürüyoruz. — Zira fFazla ağır sıklette bulunduğu için her türlü konserveden vazgeçilmek mecburiyeti ha- sıl olmuştur Bizim için hafıf ve kuru | bir halde teksif edilmiş mer cimek çorbası, komposto, költe ve saire hazırlanmış tır. 300 kiloğram tavuk to vücuda getirmek için 5.000 tavuk kullanılmıştır. Yanımızda toz halinde süt ve yumurta/da vardır. Baş kaca 180 kilo Ukranya su cuğu da götüreceğiz. | Lüzumu takdirinde ğ ÜRKDİLİ — & ——— ——— 48 Kalemden mürekkep olan yiyeceğimiz, en fazla kalori veren yiyeceklerdir. Bunlar o derece mütenevyi | ve aynı zamanda o0 derece lezzetlidir ki skorbüt hasta mevzubahis dahi ola maz Sabahları, kahvaltı olarak çay içeceğiz ve ömlet, pey nir, domuz salamı, köfte ve buna mümasil şeyler yiye- ceğiz. Ekmek olarakta tere- yağlı galetamız vardır. Bu galetayi, beraberimizde gö türdüğümüz halindeki maddeden yapacağız. Öğle ve akşamları da sıcak ye- mek yiyeceğiz. Yanımıza aldığımız bütün yiyecekler, sıfırdan toz buz dolaplarında aşağı G0 derece soğukta bı rakılarak hususi tecrübeler. den geçirilmiştir bozulmala- rının fennen ihtimali yok tur Kış için 22 litre de kon- yak göltürüyoruz. Bunu, çok üşüdüğümüz zaman, çay ile içeceğiz. İspirtoyu, ancak te mizlemek iş'erinde kullana cağız, Kış için en iyi kürkler den yapılmış elbiselerimiz ve çoraplarımız da gene hu: sust kürklerden yapılmıştır. En içimize giyeceğimiz şey- ler ise, hususi ve en iyi bez- lerdendir. Kiş için yürümek: te ve kayak ile gezmekte kullanılacak hususi çok mü kemmel ayakkabılar ve yaz için iIse gene hüsüsi yapıl mış çizmeler alacağız. Arktiğin donmuş denizle rindeki müteharrik buzlar üzerinde biz, dört kişi kış hıyacağız. Heyet şefi olarak benden başka, hidrolok ve hidrobiolog Şirşov, mıkna tisiyet ve heyet mütehassısı Fedorov ve tanınmış — telsiz mütehassısı Kronkol vardır. Biz, aramızda, vazifeleri © süretle taksim etmiş bu- lunuyoruz ki lüzumu takdi rinde içimizden birimiz, di ğerinin işini görebilecektir. benim yerimi Krenkel alacaktır. Krenkele bir şey olduğu ta kdirde onun yerini Fedorov tutacaktır. İcabı halinde Fe- dorovun heyet ve matema- tik tetkikatını ben yapaca- ğım Şirşovun yerini ise, di ğer üç kişiden hengisinin işi © esnada hafif ise o tuta caktır. Meteoroloji tetkikatı dördümüzün de vazifesin dendir. Başkaca. dördümüz de yemek pişirmesini öğren” miş bulunuyoruz Kışlama yerinde, buzların çatlaması ihtimalinde derhal tertibat alabilmek için, yir- mi dört saatlik nöbet usulü tatbik udeceğiz. Nöbetçi olan zat, her saat başında, teorolojik vaziyeti tesbit ey- liyecektir. Vakıa bu çok me- | güç bir iş olacaktır. Fakat, gerek emniyet bakımından, gerek de Şimal buz Okya nusunun merkezi kısımların daki tetkikatın mükemmel | olması bakımından, elzem- dir. Yiyçeeklerimizi ve eşya- Jarımızı, her türlü ihtimale karşı, aralarında 200 1lâ 300 , metre mesafe bulunan ayrı ayrı yerlere taksim edece- ğiz. Bu evretle emniyet ter- tibatı, elden geldiği kadar tam olarak alınmış olacak: r. Kışlama istasyonunda do- ktorluk vazifesini Şirşov gö recektir. Kendisi bunun için hususi bir kurs takip edip bitirmiştir. İlâçlarımız yalnız tozlardan mürekkeptir. Zira mayi ilâçların bu derece aşa- ği soğukta donması pek muhtemeldir Bu toz ilâçlar, ispirtoda balledilmiştir Kışlama yeri, muszzam Şimal — Okyanusunun ortasında seyir halinde am tam ma, süyü, ancak karları erit: mek suüretiyle tedarik ede ceğiz. Bir teneke su tedarik edebilmek için yedi teneke dolusu kar eritmek mecbu riyeti hasıl olacaktır İçimizde Krenkel ile ben sigara da mecburi- yeti hasıl olmuştur. Muvaf fakıyetli ve büyük günlerin akşamında birer bile içebileceğiz Beraberimizde sadık bir dost daha bulunacaktır. Bu, Rodolf adasından alacağı mız, orada husüsi suürette terbiye edilmekte olan kü çük bir şimal memleketleri köpeğidir. Bu köpek, uzun kutup gecelerinde, havlıma: siyle, ayıların yaklaşmakta olduğundan bizi haberdar edecek ve bize daha buna | mümasil bir çok iyiliklerde | ve hizmetlerde bulunacaktır. Bu kışlama esnasında bit- tabli nereye doğru gidece gimizi bilmiyoruz. Buzların | seyrine lâbi olacak ve bu esnada şimdiye kadar ya pilmamış tetkiklerde bulu nacağiz Tetkiklerimizin ilim bakımından çok mühim ola- | cağı kanaatındayız. Bu her- | kesçe teslim edilmektedir. | Tarihi Kutup Seferi Sovyetler - Birliğinin ha: zırlarnış olduğu bu misli gö- şülmemiş kutup seferine, bu mıntaka uçuşlarında büyük maharet ve tecrübe sahibi pilotlar, makinistler ve tel- sizciler Iştirak etmektedir. Bunlar arasında Sovyetler Birliği Kahramanı ünvanını haiz Vodopianov ve Molo kov, tanınmış kutup minta- kası tayyarecilerinden Golo: vio, Babuşkin, Baseyn, Ale- kseyef, Kruze, Mazrok İvanov ve Krenkel ile *Çeliuskin , in telsizcileri vardır. Heyete, bütün dünyaca tanınmış ku- tup kâşiflerinden ve Akade mi azasından Şmit riyaset etmekte ve Şimal deniz yo- lu idaresinin Havacılık şu- besi şefi Şevelev, Şnite yar- dim eylemektedir Bu sefer için beş tayyare hazırlanmıştır. Bunlardan bi. ri, “R-5, remizli iki motör- lü tayyare, rehber vazifesi görecek ve bu tayyare Go lovin tarafından kullamla caktır. Tayyarelerin diğer dördü, baştan aşağı metalik dört motörlü “Ant 6, siste mi tayyarelerdir. Mühendis Topulovun — hazırladığı bu tayyareleri, Vodopianov, Mo- lokov, Alekseev ve Mazurok almak tane puro | deki meşruhatta Yusuf İz | bir kaç dakika | termos vazifesi de görmek idare etmektedir. Bu tayya- relerde “AM 34-R, markalı | 900 beygirlik motörler var- | Balıkesir Sulh Hukuk Hâkimliğinden: Balıkesirin Börekçiler ma- hallesinden Memiş oğlu Ah- met karısı ve Yusuf kızı Fatma vekili avukat Niya zinin Börekçiler mahallesinde ölü Mustafanın küçük ev: lâtları Hulki, İsmail, Havva velisi ve Mustafa karısı Fev- ziye ve Yusuf İzzettin aleyh: lerine açtığı izalci şuyu da- vasının görülmekte olan mu hakemesinde: Müddel aleyhlerden Yusuf İzzettine çıkarılan davetiye zeltinin halen nerede bulun- duğu bildirilmemiş ve ika- metgâhı meçbul bulunduğu anlaşılmış ve davacı ilânen tebliğat yapılmasını istemiş olduğundan müddei aleyh- lerden Yusuf İzzetine ilânen tebliğat ifasına ve muhake me günü olan 30 6 937 ta rihinde Balıkesir Sulh Hu kuk Mahkemesinde — hazır dır. Orijinal bir mekanizme ile bu motörler, dördü birden hareket derecesi ne olursa olsun, hareket haline gel. mektedir. Yapılan tecrübelerde tay- yarelerin motörleri 24 saat nakıs 30 derece soğukta bı- rakılmış ve müteakiben 18 dakikada harekete geçiril miştir. Ayrıca bir tayyarede hususi bir “kutup havacılık lambası, mevcuttur. Bu lam- ba, büyük bir sıcaklık neş- ve bir kaç gün nakıs 70 derece soğukta kal miş olan motörlerin suyunu retmekte içinde 18t maktadır. Radiyatörlerdeki su yerine donmıyan hususi | bir mayi konu'muştur. Her türlü ihtimale karşı, tayya- relere hususi yapıda birer, su haznesi konmuştur. Bu lamba sayesinde bu hazne lerde kar eritilerek su yapı: labilmektedir. Bu hazneler tedir. Bütün telsiz işaretleriyle ve hiç bir yer görmeden pilotaj yapa bilmek için en mükemmel makioeler mevcut olduğu gi bi astronomik usullerle yer tayini aletleri de vardır. Vo: | dopianov tarafından idare edilecek rehber tayyarede bir de otomatik pilotaj ma- kinesi mevcuttur. Tayyare- ler, içlerindeki telsiz tesitalı sayesinde ge tayyarelerde, rek aralarında ve gerek ka ra ile daimi irtibat halinde bulunmaktadır. Tayyareler, bütün — sefer — müddetince, Moskova ile irtibat tesis ede- bileceklerdir. * Şimalde ve bilhassa Ark tikte, hava şeraiti çok mü- tehavvildir. Bu — sebepten uçuşun ilk merhalesinde, tes bit edilen Moskova-Arkan gel Narian Mar Amderma - Arzu burunu-Tiksi körfezi Rodof adası yolu üzerinde bazı tadilât yapmak icap et miştir. Tayyareler, ilk defa Ar: kangel yerine Kolmogoriye inmişler ve hava şeraitinin fenalığı sebebiyle burada al tı gün kalmışlardır. 28 Mar- tta buradan hareket eden heyet, önbeş günde Mari- an Marda beklemiş ve Ma toşkin Şara ancak 12 nisanda vasıl olmuştur. 12 Puvanlık bir kar fırtınası, heyeti bu * SD Dti — | daimi irtibat halinde mükemmel | ı SAYFA: Bahkesir Ticaret ve Sanayi odasından: Balıkesir vilâyeti merke zinin Mecidiye mahallesinde (29) numaralı evde aoturan Türkiye Cumhuriyeti tabaa sından olup Milli Kuvvetler caddesindeki (38) numaralı dükkânı ikametgâhı - ticari ittihaz ederek 936 yılından- beri elektrikcilik — ticaretile iştigal ettiğini beyan eden Ali oğlu İsmallin ünvanı ti- careti bu kerre (Ali oğlu İsmail Erçevik| olarak teşçil edildiği gibi bu ünvanın im- za şekilide Türkçe el yazısi le (İsmall Erçevik) olarak ticaret kanununun 42 nci maddesine göre Balıkesir Ti. caret ve Sanayi Odasınca 913 sicil sayısına kaydedil- diği ilân olunur, bulunmadığı taktirde hak- kında gıyap hükmü verile- ceği tebliğat makamına ka- im olmak üzere ilân olunur. rada da üç gün alıkoymuş ve 18 nisanda hareket ede- rek aynı gün, altı saat uçuş: tan sonra; Rodolf adasına varmıştır. Rodolf adası, 220 kilo: metre murabbaı büyüklüğü- ndedir ve 82 inci şimal arz dairesi üzerinde bulunmak tadır. Bu adada, Şimal Ku- tubundan ancak 900 kilo. metre mesafede, dünyanın en şimalde kâin kutup ilim sitesi * olunmuştur. Yir- mi iki kişiden mürekkep olan heyet, burada mükem- mel sürette yapılmış iki ev: | de oturacak ve burası Buz Okyanosu üzerindeki seyyar bankizlerde kışlıyacak olan dört kişilik ilim heyeti ile bulu- nacaktır. Buz üzerindeki kulube Kutup mıntakasında kışlı- yarak ilmi tetkiklerde bulu nacak olan Sovyet heyetin- | den dört kişi, bu tetkikatını arktik Okyonusu ortasında yürüyen buzlar üzerinde ya pacaktır. Bu dört kişi, bu- | rada, tavanı kubbe şeklinde | küçük bir hangara benziyen bir kulübede bir sene müd detle yaşıyacaktır. Bu ku- lübenin uzunluğu 3,70 met- re, genişliği 2,70 metre ve yüksekliği de 2 metre ola- caktır. Kulübenin — siyaha boyanmış olan diş. kismi, buzlar üzerinde kulübenin ta uzaklardan görülebilme sini mümkün kılacağı gibi, siyah rengin daha ziyade güneş şualarını alması se bebiyle, içerisini de nisbeten çok sıcak tutacaktır. Filha- kika, bu keşfiyet çok mü himdir, zira burada buzlar üzerinde kışlıyacak olan dört kişi gayet ar mikdarda ya kacak madde götürmekte- dir. Bunlar, yemek pişirmek için günde ancak bir buçuk litre petrol kullanabilecek- lerdir Kulübenin iskeleti, düra- lüminimdandır ve gayet ha: fiftir. Bunun fına kau çuklu bir bez getirilecek ve bunun üzerine de gene ka- uçuktan mamul ve içi hava dolu şilteler konacaktır. Ay yrıca, tüy dolu ve ipekli pi- keden yapılmış iki kat bez örtü olacak ve hava dolu şiltelerin üzerine de Ren ge yiği derileri Istif edilecektir SONU VAR — e