10 Haziran 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

10 Haziran 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: I Ikincikânunda Doğanlar 2-2 Kânundan 8-2 Kânu. na kadar alan doğumlular (iki tarihde dahil) — evve'â muvaffakıyetli ve maceralı zaman geçirirler. Yeni yeni vakalar birbirini takip eder. Tahayyül ve tasavvurlar iyiye döner. Bu doğumlular hayatı çok fazla ciddiye alırlar. Bir işi — yapmadan evvel mütereddit — olurlar. Kendilerinden fazla fikir sa- hibi olanların nasihatlarını isterler. Çok muktedir olur- lar. Bunun için mühim mev kilerde kalabilirler. Hayat- larının ikinci — kismi birinci | kısmından çok daha neşeli geçen 1937 senesinin Mart, Mayıs, Ağustos — aylarında birçok değişiklikler olur. Bu yedi günde en saadetli gün 3 ikincikânundur. Bu günde doğanlar talili yıldızlarına teşekkür etmeğe haklıdırlar Bunlar için 1937 senesi fev-! kalâde saadet ve beklenil- medik iyi servet verecektir. Sıhhat oldukça iyidir. Do- Guşta nazik olurlar, Büyü- | dükçe sıhhatları daha iyile- | şir. Vücutlarının teşekkülâtı çok gürbüz değildir. Hayat- | ları uzundur B. B. Aşkabat Kütüphanesi Helen aşkabadda bir bu- çuk milyon nüsha kitap ala cak bir muazzam belediye kötüphanesinin inşası üzerin de çalışmaktadır. Bu kütüp- hane, iki buçuk milyon rub- leye çıkacaktır. fıdaların vitaminleştirilmesi Sovyetler Birliği vitamin l enstitösü, gıdal maddelerin vitaminleştirilmesi yahut vitaminlerinin — fazlalaştırıl- ması alanlarında büyük mu- vaffakiyetler elde etmiştir. Tecrübeler için “Samoi- | lova, bisküvit fabrikasında hususl bir yer tertibatı ya pılmış ve bisküvitler üzeri ne argon -güarz İambaları vasıtasiyle Öltravlolet şunla - rı gönderilmiştir. Bu şualar ise bisküvitler üzerinde *D, vitamininin husul bulmasını: tevlit eylemiştir. Bu biskü vitler, bilahere raşidik hay- vanlara yedirilmiş ve bu bisküvitlerle tagdiye edilen bu iz hayvanlar, çok nz bir zaman zarfında iyileş- mişlerdir. Süt üzerinde ya pılan — tecrübelerde, esasen antiraşidik hassalara malik bulunan bu — maddevin bu hassalarının ültraviolet şua- ları sayesinde çok mühim suürette artmakta olduğunu göstermiştir. Enatitü, halen, ültravio let — şuaları yolu ile iyileştir- mede çabukluk husule geti- recek bir metodun tekâmül ettirilmesi ile meşgul bu'un- maktadır g” TÜRKDİLİ Pazartesinden başka her gün çıkar. Siyasal gazele.. Yıllığı: B00 Kuruş Altı Aylığı:400 — , Sayısı: 3 ” Günü geçmiş sayılar 25 kuruştur. ADRES: BALIKESİR TÜRKDİLİ | | ler gidecektir. Dnlepr Dniepr Elektrik santrali etrafında Dotepr hidroelektrik san- tralinin ilk makine grupla- rının işlemeğe başlamasından beri beş sene olmuştur. Bu geçen beş yıl içinde altı ye ni makine grubu daha yer- leştirerek faaliyete getirilmi- ştir. Halen de son iki grubun monteji yapılmaktadır. Dütepr hidroselektrik sa- ntrali, dünyanın en büyük santrallerinden birldir. Su ile işletmekte olan dokuz ene- Eji verici türbininin mecmu kuvveti, 810,000 - beygirlik- ür Sovyetler — Birliğinde en ucuz elektrik enerjisini ve- ren bu muazzam — Dnlepr santralinin etrafında, aynı derecede muszzam bir çok endüstri müesseseleri kurul- muştur. Bunlar nda en ıınhlmlerl kok ve kimya “fabrikam, *Zaporojetal, çe- Hk fabrikası, alâminium ko- | mbinası ve demir fabrikası- dir. Dnlepetrovsk, Nikopol ve | krivorojle mıntakalarındaki fabrikalarla Stalinsk demir- yolunun - elektriklendirilmiş kısmına da lâzım gelen ene- Jiyi, gene Dniepr — santrali | vermektedir. Pek yakında bu | santralden Donetz bavzası- na da yüksek cereyanlı tel- san- tralinin elektriği, aynı za. manda, ziraatte de kullanıl- maktadır. Dnalepr sahilinde, bu ele- | ktrik santrali ile diğer en- dıılrl mücsseselerinin yanı- nda, yeni büyük “Bolşoye Zeporojiye, şehri doğmuştur. —— **rsojtceses — Rüzgârla işliyen elektrik motörleri 1934 Senesindenberi, Sov - yetler Birliğinde, rüzgürla yel fırıldağı asile işli yen motörlerin seri halinde doşasına başlanmış bulunul maktadır. Bu elektrik mo törleri, bilhasıa gayet eko- nomik — olmaları ve buna mukabil randman kabiliyet- lerinin fazlalığı bakımların- dan çok şayanı tavsiyedir. 1936 Senesinde, memleke- tin her tarafındaki kolkhoz ve sevkhozlarda bu motör- lerden 1.300 tanesinin ene talasyonu yapılarak işletil meğe başlanmıştır. Bu mo- törlerin kuvveti, yerine gö re, 2,5 beygir ile 6,5 beygir arasında tahavvül etmekte ve mahalli ihtiyaca tekabül eylemektedir. Büyük tesisat olarak, Kır runda Balaklava da bir Ha zer denizi sahilinde Kara- burgazda da bir bir iki ta- Nİ ne 100 beygirlik motör yer leştirilmiştir. Kırımda Aya petri dağı tepesinde de 20 bin kilovatlık rözgürdan en- erji alan bir elektrik santır ralı tesisine başlanmıştır Üçüncü beş yıllık plân zarfında, bu gibi motörlerin tmâli genişletileceği gibi memleketin bir çok yerle- rinde de bu tarzda elektrik lstasyonları kurulacaktır. & el alyaOgretmenlerı KöyleriGezecek.. Balya şehir kulübü iyi bir menler bir top Balya, — (Hususi muhabi: | rimizden) — Deres yılının bi timl münasebetile bütün ka- za Ööğretmenleri kaymaka min başkanlığında toplandı lar. Eğitim ve öğretim işle rile köy okullarında öğret- menlerce tesbit edilen zor luklar ile bir yılda alınan randıman görüşüldü Kay makam B. Hakkı Öney ka- za bölgesindeki mekteblerin gerek resmi ve gerek gayri resmi sahadaki çalışmaları nin övünülecek kadar ileri ve verimli olduğunu bütün öğretmenlere söyliyerek te- şekkürle konuşmayı açdı Köy kalkınmasının mesut çalışmalarımı köyler üzerin de meşur bir hale getirmek hükümet ve idare âmirleri nin çalışmalarında öğretmen- lerin yapacağı tşbirliği, çalış ma birliği esasları üzerinde faydalı kararlar alındı öğretmenlerin hepsi de hafta müddetle kaza köyle- | rinde, köylerimizin ve köy lülerimizin sağlık, içtimnsi, terbiyevi ve iktisadi yönde ki durumlarını daha yüksek bir sonuca götürecek ma hiyette telkin, irşat ve pro paganda gerzllerine çıkacak lardır. ve bir Kazada vazife almış bü tün memurların ve muallim lerin bu mütesanid ve ha yarlı iş birliği önünde hal kımız ve köylümüz sonsuz bir minnet duymaktadır. Kasabamız ilçe kulübü iç tHimal hayatın ve muaşeretin yayımı için bütün gücile çalışmaktadır. Kulüp azoları her hafta tatil |gününde ka sabanın güzel mesirelerinde aileli ve yemekli toplantılar yapmakda ve bu hayatın mutat hümüne çok çalışmaktadır. Partimizin ve belediyemi zin müzaheretile kurulan kasaba bandosu da Balıke sir Halkevi Başka nı B. Feyzinin her hafta muntazaman Balyaya gön- derdiği bando muallimi sa- yesinde — müsteit gençlerin elinde faydalı bir hale gel miştir. Tatil günlerinde kasa ba parkında bando tarafın dan halka milli havalar ça lınmakda ve bu suretle hal kda istifnde etmektedir. girmesine üYA - Bir Köyde Kız Kaçırma Sındırgının Gölcük nahi yerine bağlı Karakaya kö. yünden İsmall kızı Hanifeyi ayni köyden — İsmail oğlu Halil zorla kaçırmıştır Verilen haber — üzerine jandarma Halili yakalıyarak adliyeye vermiştir. | den 13 yaşındaki Ali | Ali ile kavga etmiştir. , | kanun! kovalamıya | ( çalışma gösteriyir. Öğret- fanlı vıulılıı lvrındıde iLiMi ZIL)EN HABERLER İhtiyat Subayları Kanu- nunda Değişiklik.. İhliyat subayları memürlük Ve suhaylıktın ne sebep- el çıkanlacak? Buna dair kanun projesi hazırlanıyor. İhtiyat zabitleri ve ihtiyat | askeri memurları kanununun Köylüler arasında. bir karga, İvrindinin İslâm mahalle sinden Salih oğlu Mehmet, Osman köyünden Hasan oğlu Hüseyin ve Mehmet Çavuş hep bir olarak gece yarısı Ârif oğlu Hasanın adı verilen yerdeki sayasına gitmişler ve Hasa na hücum ederek kendisini döğmüşlerdir Yapılan şikâyet suçlular yakalanmışlardır. 14 Yaşındaki Çocuğun Marifeti Dinkçiler — maballesinden | Halil İbrahim oğlu 14 yaş | larmdaki kalaycı çırağı Ra mazan Aygören mahallesin oğlu Ramazan Aliyi çakı sağ kolundan yaralamıştır. Suçlu çocuk yakalanmıştır. V8. Mehmet AT Ayni dün gitii. Bir müddettenberi mizde profesörlerinden B. Mehmet şehri- D Ali Ayni dün İstanbula git miştir. Profesör, istasyonda Va limiz B. Ethem Aykutla muühtelif zevat — tarafından uğurlanmıştır. — Mülkiye Müfettişi gitti, Bir müddetten beri muh telif dairelerde mutat tefti- şlerde bulunan mülkiye mü- fettişlerinden B. İhsan dün- kü Bandırma treni ile şeh rimizden ayrılmıştır. Müfettiş istaayonda Vali | miz ve C. H. Partisi başka- Un B. Ethem Aykut tarafın dan teşyi edilmiştir. İki K;İaş Bir Olmuşlar.. Kayabey — mahallesinden Cemal oğlu Şerafettin ve kardaşı İsmall Altay maha- İlesinden Şakir oğlu Necibi döğmüşler ve çakı ile de arkasından yaralamışlardır. Suçlu kardaşlar hakkında başla mıişlır. —— Karı Koca Kavgası Anafartalar mahallesinden Mustafs ile kanıı Nefise gece saat üçde kavga etmiş lerdir. Kadın kocasının ken disini ve ikl çocuğunu döğ- düğünü şikâyet — ettiğinden tahkikata başlanmıştır. 23 üncü maddesinin değişti rilmesine ve 29 uncu mad desine bir fıkra eklenme- sine dair olan bu kanun pr öjesi Kamutayın rüuznamesi ne alınmıştır Hükümet bu maddelerin ! değiştirilmesini 'üzumu kılan | sebepleri şöylece izah etmek- Taşlık | koyun | tedir “I — 1076 sayılı kanunun | ihtiyat subaylık ve memur Üzerine | luktan çıkarılmayı mucip sebepleri sayan 23 üncü maddesinin “H. fıkrası or | dudan ihracı müstelzim efa- | lt irtikâp edenleri tamamiy le şumüle almadığı, yalnız, askeri mahkemelerce 1632 sayılı ceza kanununun 32 inci maddesi mucibince hükmo lunmuş ibrac cezalarının bu fıkranın içine girdiği, bunun haricinde her hangi bir ma | | hkeme tarafından hükmol | köm ilânında ihraç bulunan Üniversite | unmuş ve mahiyeti itibariy le ihrac cezasının da tatbi kini istilzam eylemiş mahkümiyetlerinde ve ceza hü- cezanı ayrıca zikredilmiş ise bu fe- ri cezanın fıkranın — dışında kaldığı ve kanundi lerir ve neticeleri kaydından kurtul- duğu zannımı vermekte ol duğu anlaşılmakta ve bunun la beraber kaza ve idare mercilerine tatbikatında te- | reddütlere düşülmekte oldu | ğu görülmüştür. Bunların önüne geçilmek için kanu- nun tadili. H 936 yılı sonuna ka dar muhtelif sebeplerle Jan- darma subaysız kalan 36 ka- | zadan ancak 29 una vilâ yetçe subay verebilmiş geri kalan 7 kaza ve 937 yılı içinde gene muhtelif se: | | evsafı haiz bulundukları ve beplerle subaysız kalacak sa- yun GÜ şa çıkacaktır. Bun- lardan yalnız yirmi yedisine bu yıl Ağustosda Jandarma meslek mektebini bitirecek asteğmen verilerek müteba. | ki otuz üç kazanın jJandar ma subaysız kalacağı ve bu | yekünun hemen kâmilen 937 temmuzunda yaş haddine uğrıyacak yüzbaşılardan aç ilacağı tesbit edilmişlir. Bu | yüz başı boş'uğu 939 yılı sonuna kadar devam ede cektir Memleketin sükün ve asa yişi bakımından oldukça mü him olan bu boşluğun 1706 | Jandarma kanunu mucibin ce ordudan subay verilmek | suretiyle kâmilen kapatılma- | #sına İmkân buluna mıyacağı ci. hetle hiç olmazsa yaş haddine uğrıyacak olan jandarma su- bayları arasında sicil durum ları müsald * bulunanların mütekaiden kazalarda kul lanılmaları süretiyle bir kı sım boşluğun — kapatılması | düşünülmüştür. Ancak 1076 | sayılı kanunun 29 — uncu maddesinin son fıkrası mü- | | muta yeri olduğu | linde tekaiden kullanılacak — wu- bayların komuta mevkiin den hariç yerlerde kullanı labileceklerini tasrih etmek tedir. Kaza Jandarma ko mutanlıklarının emir ve ko- şüphesiz bulunmasından — buralarda emekli subayların kullanıla bilmesi için mezkür 99 uncu maddenin sonuna bağlı şe- kilde bir fıkranın — ilâvesine lüzum görülmüştur.. Yeni 23 üncü maddeye göre, ihtiyat subay ve me- murluğundan çıkarılmayı ve yaşlarına göre haklarına a« kerlik mükellefiyeti kanunu- nun tatbikini gerektiren se- bepler şunlardır: a) Ordu haricinde bulun dukları müddet esnasında muhllli şeref ve haysiyet halleri itiyad ettiği ciheti sekeriyece teşkil — edilecek bir heyetin tetkikatına müs- teniden milii müdafaa vekâ- letince tahakkuk edenler, b) Ordu dahil ve haricin- de tardı veya ihracı müs- telzim olacak derecede her hangi bir mahkeme tarafın- dan mahküm olanlar. e) Ordu haricindeki me- muriyetinden — müebbeden mahrumiyet cezasına mah- küm olanlar, d) Hileli müflis olduğu ilân edilenler (tekrar iadel itibar ettiği takdirde rütbesi iade olunur.) 1076 sayılı kanunun 29 uaocu maddesi de şu şekilde değiştirilmiştir: Muvazzaflığı iktisap etmemiş olan ihtiyat subay- larından asteğmen ve yüz başı rütbesinde bulunanlar talip olurlarsa lâzım len muvazzaf — subayların — tebi | oldukları kavanin ve esasa ta tabi olacakları hakkında kâtibiadilden musaddak ta. ahhüt senedi verdikleri tak- | dirde usulü mevzuası dabi- yetiştirilmek — şartile muvazzaf sınıfa nakilleri ca- izdir. — Bunlardan bilal ikenali — tahsilde muvaffak olamıyanlar bulunursa tek rar ihtiyat sınıfına iade ve terhis kılınırlar. Alelâmum ihtiyat subay ve memurları muvazzaf sınıfa nakledilmek sizin dahi hazırda Millt mü dafaa — Vekilliğince lüzum görülecek müddetçe ve ken dileri de arzu ederlerse kad ro ihtiyacına göre komutep mevkilerinden hariç vazife- lerde kullanmılabilir. Yalnız yaş haddinden dolayı teka- üt edilerek ihtiyata geçmit olan Jandarma yüzbaşı ve teğmenlerinin kadro ihtiyacı sebebile ve Dahiliye Vekâ letince —lüzum — görülecek müddetçe — kaza jandarme komulanlığında dahi kulla nılabilirler.,