27 Temmuz 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Moskova Ziyareti.. Hariciye ve dahiliye killerimizin Moskovayı ziya retlerini mevzuubahseden Macar basını, bu ziyarete hususi bir kıymet ve ehem- miyet atfetmekte, Arasın Tahranda yaptığı müzake reler hakkında — müttefik hükümete malümat vermek ve şimdi akdedilmiş olan Asya paktına Sovyet Rus- yanın da iltihakı imkânlarını araştirmak üzere Rusyaya gitmiş almasını pek kuvvetli bir ihtimal olarak ileri sür- mekte, Türkiye Afganistan arasında Tah- randa akd ve imza edilmiş olan paktın bir ademi teca vüz paktı olup bununla bu dört müslıman devletin As- ya politikasında ve beynel- milel politikada tesir ve nü fuzlarını tevsi ve tahkim etmek gayetini güttüklerini ve bu grubun sevk ve ida- resinin Ankara hükümetinin elinde bulunduğunu, nete kim bu devletler konseyinin ilk kararının Mil'etler cemi- yeti konseyinde Türkiye için dalmi bir. azalık teminine taallük ettiğini ve Milletler cemiyetinin sonbahar top lantısında bu kararın tatbi ki için bütün kuvvetle çalı gili kaydettikten sonra şunları yazmaktadır: “Her nekadar bu grubu teşkil eyleyen devletlerden Türkiye haric olmak üzere diğer üçü yakın mazinin siyasal tarihinde daha ziya- de menfi bir rol oynamış larsa da bunlar arasında s- kı bir. kooperation — teşkil edilmiş olması bu memleket- lerin Hindıstandan Balkan: ve lara kadar uzanan fevkalâ - | büyük jJeogarfik vüsatları ve İngiltere Ve Rusyanın İran ve Afganistandaki mühim menfaatleri dolayısile bu iki büyük devletin — politikaları | Üzerinde müessir olmaktan hâl! kalmıyacaktır. Bununla beraber Türkiye ile Rusya arasındaki münasebet rüchan ve tefevvukunu muhafaza edildiği ilk yıldaki gibi sa- lâbetli değilse de yine dai ma iyi ve samimi addedile- bilir Rusya gerek Garp ge- rekse Şarkta iki cenahından hem hududu devletlerin imu: arız tavır ve hareketlerile teadid edilmekte olup bugün artık faik kuvvetlerine da- yanarak Ankara hükümelti özerine bir tazyik icra ede mez. Bunun için Rusya Tür- kiyenin Avrupa devletlerine ve Balkan devletlerine adım adım yaklaştığını son — yıl- larda hakiki siyaset menfa- atlerinin istilzam — ettiği za” ruri bir hoşgörürlükle takip etmektedir. Türkiye hariciye vekilinin şimdiki ziyareti, güttükleri dış politika hatlarının bazı noktalarda birbirinden ayrı olmalarına rağmen Türkiye ve Rusya yine dalma dos tane bir mutabakat ve iyi bir ittifak münasebeti içinde yaşadıkları cihetle Moskova hükümetinin dört müslüman devlet arasında şimdi imza- lanan pakt ile — Rusyanın Asyadaki menfaatlerinin te hdit edildiğine dair bir en- dişeye mahal olmadığını ifa. de ve teyit manâsında da _ıı. i İrak - İran- İspanya iç harbinin iktısadi cephesi Karişmazlık işlerinde ya- bancıların İspanyadaki eka nomik imtiyazları çok bü:- yük bir rol oynamaktadır Büyük devletlerin gerek İs panya hükümetine gerekse âsi Frankoya karşı tanıdık ları tavrın bu ekenomik meselelelerle çok yakından alâkası Meselâ şi, mali İspanyada bulunan ve vardır. İngiliz sermayesi tarafından | işletilen demir madenlerinin son hâdiseler yüzünden âtıl kalmaları, Londra demir pi Üyasasında da tesirini göster miş ve ba — itibarla da bu | madenlerin bir an evel tek rar faaliyete geçmeleri İn- giltere için belli — başlı bir | ekonomik dava halini al mıştır. Bu maden iİşi — Londrayı | ne kadar alâkadar ediyorsa Paris de o derece düşünü lüyor. Roma en ziyade bu maden ideolo Jisi heyecana sevketmekte dir. Son günlerde bu ideo- lojinin bir de pirit imtiyazı | olan tarafı orltaya çıktı. Politik hâdiseler arasında böyle birdenbire en ön plân da yer almış olan bu pirit de nedir? Pirit, kükürtü olan ve bazı hallerde daha başka madenleri de ihtiva | eden bir demir cevheridir. İspanyol piritlerinin bir kıs mında bakır. da vardır. Aşçağıdaki rakamlar, İspan- yadaki piritlerin dünya eko nomyasında oynadığı rolün de değer ve ehemmiyetini gösterecek dereceede kuv- vetlidirler İspanya, 1932 de 901,505 ton «ükürtü Fihtiva — eden 2146 milyon ton; 1933 de | ve Berlini de çok bol | | 933858 ton kükürtü ihtiva eden 2.224 milyon ton pirit istihsal etmiştir. bu rakam lara göre İspanye, dünyanın en büyük pirit üreticisidir İspanyadan sonra — gelen Narveç 1932 de, 318.990 tonu kükürt olan 727020 ton ve 933 de de 382.738 tonunu kükürt teşkil 864576 ton pirit etmiştir. 1933 de İspanyol tirileri nin 1.708 milyon tonu; 1934 de de 1820 milyon tonu memleket dışına çıkarılmış- tır. eden istihsal Bu müddet zarfında, yüz de 1.5 ile 5 nisbetinde ba- kırı yüzde 45 nisbetinde de kükürtü olan 448.188 ton bakırlı demir — pirit İspanya | dışına çıkarılmıştır ——i Dişçinin Mankenleri Bugünlerde Paris mahke- melerinin birinde acnib bir dava sona ermiştir. Parisin tanınmış bir dişçisi, muaye- nehanesinde gayet güzel ve şik kızları canlı reklam ola- rak kullanıyor diye, meslek- daşları tarafından, meşru ol miyan bir tarzda rekabete girişiyor iddiasiyle dava edil- miştir. Bu açık göz Paris heki- | minin yerinde olan bu bu- luşu, doğrusu böyle bir aki- | betle karşılaşımamalı idi Hiç | | yümektedir. | olduğu kanaati de bir | bilginlerde kök salmıştır. | sıkılmadan hepimiz TÖRKDİLI Amerika Bütçesini kapatmak — için bulunan yeyâne çare de Geçenlerde ölen büyük amerikan milyarderi Rokfe İler'in veraset vergisini ala- rak amerikan büdcesinde bir muvazene temin edileceği umulmakta idi. Fakat bu ümid suya düşmüş gibidir. Çünkü bu zengin adam, ser- vetinin mühim bir kısmını, daha federal kanunlar tatbik edilmeden önce, varişlerine hayır müesseslerine verdiği, bazı teberrularda bulunduğu için ortaya o kadar göz ka- maştıracak bir şey kalma- miştir Rokfeller, bir defa hâkim K. M Landis tarafıddan 29 000 *000 dolar para cezasına da | çarptırılmıştı. Betbı;l'er_ Hastahanesi “Bedbinliğe meyili olan | insanların sayısı geçtikçe bü: Bunda geçim zorluklarının da tesiri olmak | la beraber, bedbinliğin doğ hastalık çok rudan doğruya bir Bu kanaatle hareket eden | marsilyali iki hekim, sadece bendinlere mah mahsus bir hastane açmağa karar ver mişlerdir. Her şeyi kara gö 1 tedavi etmek kolay olmadığı gibi. ruha tesir yapmak için, bu teda | vinın bir çok metodlara dâ ihtiyacı vardır. Bu iki hekimin tedavile- rindeki başlıca metod, bed binlerin can sıkıntılarını gi- derecek vesileler hazırlamak ve tedavi altına alınmış ol anları sık sık - birbirleriyle görüştürmektir. Hekimler bu tedavi usu liyle çok muvaffak olacak- larını ümid ediyorlar. Bedbin olan bir kimse, ayni hastalığa tutulmuş olan bir başkasının vaziyeti iyi- leştiğine ve artık dünyayı kap kara görmediğine ka naat getirmelidir. Bendbin lik hastalığına — tutulanların spor yapmaları ve hep bir arada eğlenceli konferanslar dinlemeleri lâzımdır. Bilhassa hastalarin sabır- | ları üzerinde tesirli olan oy | anlara ehemmiyet verilmek tedir. Tedavi altına alınan- lar gayet hafif yemek yiye ceklerdir. Bakalım, hekimle rin bu teşebbüsleri ne netice boğucu bir hava içinde yaşıyan in- verecek? her halde sanlığa rahat nefes aldırmak | fikri boş bir düşünce olma sa gerek . itiraf edelim ki, muayenekanede ki koltuğa oturduğumuz za- map, en cesurumuzun İçine bile bir korku giriyor He kim istediği kadar nazik ol sun, © dişi oyayım derken, içimizi de oyduğu makine siyle faaliyete geçince, göz- lerimizle dıvarlardan — bile merhamet dileniyoruz Bu gibi anlarda, halletimizi esaslı bir sürette değiştirecek bir — vesilenin ortada peyda olması, mane- viyatımıza azını tesirli olur?. ruhu Genel Evlerden Birinde 27 TEMMUZ 937 _— iLİMiİZDEN HABERLER || _J Av Kanlı Bir Vaka Oldu.. — Tezkereleri niçin verilmiyer Kıskançlık Yüzünden Bir Adam Dostunu ÂAğır Surette Yaraladı Pazar günü genel den birinde bir cinayet ol- evler I muş ve bu vakada bir adam | sermayelerden bir — kadını ağır — süretle yaralamıştır. Vaka şöyle olmuştur: | Dinkçiler — mahallesinden | Hasan oğlu kahveci Kör Ali | adında birisi ogün saat İl | sıralarında Süreyyanın genel evine gitmiştir Alı, bu evde bulunan ser- mayelerden dostu Mehmet kızı Zeliha tarafından karşı- lanmadığından içerlemiş ve | kadının odasına girerek bı çağını çekmiş, rasgele Zeli- | haya saplamağa başlamış tir. | tedir. üzerine koşmuşlar, Kadının feryadı diğer - kadınlar vakayı nokta polisine bildir- mişlerdir Muhtelif yerlerinden ağır suürette yaralanan — Zeliha hemen hasltahaneye kaldırıl mıştır, Suçlu Kör Ali yakalana rak hakkında takibata baş- lanmıştır. Alinin dostunu bir kıskanç? hk eseri olarak zannedilmektedir. Kadının hayatı tehlikeli- dir. Tahkikat devam etmek yaraladığı Parklarda Kanepe Azlığı- | Şehrimizde halkın, bilhar- sa böyle sıcak günlerde ye gâne olturacakları ve istira: hat edecekleri yerler park- | lardır. Fakat. parklara * istirahat ve dinlenmek için gelen hal kımız kanepe azlığından ayakta durmaktadırlar. Şeh rimizin en güzel parkların - dan biri olan Atatürk par kındaki kanepe adedinin az- | lığı bir çok ailelerin saatlerce ayakta bekledikleri veyahut | geri döndükleri görülmekte dir. Belediyemizin bu ihtiyacı karşılıyacağını — zannediyo - | ruz. Hi 'Akşam Halkevinde resimli | bir konfarans verildi Akşam Halkevinde bir Al man profesörü tarafından (Cava, Börneo, Somatra, İs veç, İsviçre ) memleketleri hakkında bir konferans ve: rilmiş ve bu konferans nema projektörile perdeye | aksettirilerek canlandırılmış Si tır Halkevimizin bu bahçesinde verilen konferansata kalabalık — bir halk kütle- si hazır bulunmuştur Profesörün konferansı al kışlarla bitmiştir. Konferansı müteakip Halkevi açık ha va sineması bir filim göster miştir. ——— Kazalarda | Gaz Kursları Şehrimiz memleket has tahanesi kimyageri B. Abdi Ağabeyoğlu Erdek te açılacak ve üç gün de vam edecek olan gaz kursu derslerini vermek üzere dün- kü İzmir ekspresile Bandır- ma yolu ile Erdeğe gitmiş tir. B, Abdi Ağabeyoğlu cu ma günü Erdekten Gönene geçecektir. iramı'n Yakalandı.. Dün gece Eskikuyumcular mahallesinden Mehmet oğlu 304 doğumlu aşçı Kâzimin evinde 330 gıram mikdarın- da kaçak tütün — bulundu- ğundan suçlu yakalanarak | hakkında kanuni muamele yapılmıştır Bir çocuk bir çocuğu yaraladı Dün gece saat lerinde Anafartalar mahal- | lesinden leblebici Fethi oğlu 13 yaşlarında İsmail bu ma halleden 10 yaşalarında Bay- gözüne vu rmak suretile yaraladığı id dia ve şikâyet olunduğun- dan suçlu yakalanarak tah- | kikata” başlanmıştır D — Bir yangın başlangıcı Mirzabey — mahallesinden Kasap — Hacı İbrahim kızı Zehra Hükümet caddesinde Doktor B. Ekremin evinde yat- makta iken ütünün içindeki ateşli külleri pençereden sil- kip dıvarın kaplama tahta- İarı arasına giren bir. kıvil cımdan yangın çıktığı anla gılmış. etrafa meydan veril meden bastırılmıştır — azame nn — Merkez - tabipliği Vilâyet merkez tabipliği ne Of kazası hükümet tabi- bi Ziya Emrenin tayin edil diği sıhhat ve içtimai mua- venet vekâletinden vilâyete bildirilmiştir. Kopsütte bir maç Şehrimizin gayri Aygören Gençlerbirliği ku- lübü Kepsüt İdmanyurdu non daveti üzerine — pazar günü Kepsüde gitmiştir. Bu ikitakım arasında ya- pılan maç oldukça güzel ol I Aygören galibiyeti muş ve oyun 4 Gençlerbirliğinin ile veticelenmiştir. 13 radde- | federe | Her türlü mahsulün kema” le geldiği şu zamanda yeni kara avcılığı kanununa göre av tezkeresi almak için mü racaat eden halka av tezke- resi verilmediğinden — mızır hayvanat ve haşerat imha edilememektedir. Bunda bir yanlışlık oldu- ğunu zanediyor ve bu halin önüne geçileceğini kuvvetle ümit ediyoruz. Anadolu Arkadaşımız 27 yaşında İzmirde çıkan Anadolüu arkadaşımız 27 yaşına gir” miştir 26 Senedenberi bilâfasıla her sahada neşriyat yapmak ta olan arkadaşımızı tebrik eder ve daha çok uzun !'ı' lar çalışmasını dileriz. -Ha e Bir mesleitaş"' Ölümü.. İstanbul, Haber gazeteti muharrirlerinden Ahmet Ek” rem Harmankaya kalb sek” | tesinden ölmüştür İstanbul matbuatının de” ğerli bir rüknü olan Ahmt Ekrem İlarmankayanın b" ölümü karşısında acınmâ” mak elden gelmiyor. Aileti” Haber — refikimiz!? acılarına iştirâk eder ve Taf” rıdan sabırlar dileriz. -0-Daatani>e - Kal $ dr- gi Müddelumumi gitti. Şehrimiz Cumhuriyet mü' deiumumisi B. Ârif Güngt” ren bir buçuk aylık mezi” Diyetini — kullanmak üzert | İstanbola gitmiştir. l — . Posta-Telgraf müdürü gelli Posta - Telgraf ıııîld“:: B. Melih Engin posta * liklerinde yaptığı teftişli” den dönmüştür. p İ _!_ RADYO ja 21 Temmuz Salı Öğle neşriyatı: | 12,30: Plâkla Türk .OĞ’ | kisi, 12.50: Havadis. 13 muhtelif — plâk neı""" 14: Son. Akşam neşriyali e 18,30: Plâkla dans #ÜU kisi, 19 30: Konferant, Ö7 nönü Halkevi Sosyal l." dim şubesi namına Dr san Şükrü (Sporun te” si) ve karakter üzerine — SÜ 20: Nuri Halilin — iştirâ'n, Türk musiki heyeti. Ömer Riza tarafından A;l,; ça söylev. 20,45 Vediâ ger ve arkadaşları - tarafit0. Türk musikisi ve halk 138 kıları (Saat ayarı). ) Radyo Fonik dram ıv-':. 22 15: Ajans ve borst Öiğ berleri ve ertesi günü? F lar ramı, 22,30: Plakla *? | çi opera ve operet pafi , 23: Son.