8 Ekim 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Dış Ticaretimizin Gös- terdiğiGelişme.. Diş ticarat yekünu, altı aylık devresi itbarile 932 den heri en yüksek haddine varmıştır. İstatistik umum müdürlü ğü; son kânun - haziran ay Tarı dış ticaretimize aid ra kamları toplu bir halde Birçok — yeni yapıldığı müddet içinde, dış ticareti mizin aldığı seyir, çok dik kat değer bir mahiyettedir. Dış ticaretimizin 1936 da gösterdiği gelişme seyri, bu senenin ilk altı ayında daha açık bir şekilde devam et miştir aylık ilk devrede dış ticaret yekünu (thalât ve ihracat kiymet neşretmiştir. anlaşmaların Bu, altı | zin ülkeler itibarile bu | leri mecmuu) 1936 nın ayni | devresine nisbetle — yüzde | hususiyet arzetmektedir 202 gibi mühim bir nisbet | dahilinde artarak 85 567 000 liradan 102.918 000 liraya yükselmiştir. Bu suretle diş ticaret ye künu, ilk altı aylık devre ler itibarile 932 denberi en yüksek haddine varmış bu- lunuyor. Ticaret muvazenesi İlk altı aylık ticaret mu- 35 milyon bir fazlalık ti ayına göre liraya yakın görülmektedir Altı aylık diş ticaretimi bölün mesi, son senelerde ihraca tımızın azalmış olduğu mah reçlere doğru yavaş, fakat emin bir ihracat inkişeafı olduğunu göstermektedir. Gerçekten, 1936 sensi ilk altı ayına olsbetle bu sene- nn İlk altı ayında vaki 13,9 milyon liralık ihracat fazlasımı bir çok mahreçler arasında bölünmek son senelere göre bariz bir Bu geçen ilk altı ayına nisbetle ihracatı mizin arttığı başlıca leketleri ve artan nisan so nunda 152 milyon İiraya suretile vaziyet, senenin mem | kadar yükselen Ihracat Faz- vazenesi ihranatımız lehine | 6,900 000 liralık bir farkla kapanmıştır. & <üz D . İhracat-ve itbalâtın sayri Altı — aylık zin son beş — sene nin ayni devreleri ihra- catından mühim bir nibette fazla olduğu görülmektedir. Geçen senenin ilk altı ayına göre, 33,9. milyon Jliralık bir ihracat fazlası mevcuttur ki, yüzde 33,9 nisbetinde bir inkişafı ifade eylemek tedir. Bu nisbet, nisan sonun!la yüzde 545 iken ihracat fa aliyetinin azaldığı son iki ayın tesirile düşmüş bulun: maktadır. İhalât — kiymeti - itibarile de geçen senenin birinci al tihracatımı bundan sonraki iki ay için de bir taraftan ihracatın mevsim dolayısile azalmasından, diğer taraftan ithalâtın nisbeten — inkişaf etmiş bir seyir takip etme- | sinden dolayı Haziran nunda 83 milyon lira azal mış olarak görülektedir Aşağıdaki anlaşılacağı gibi senenin İlk altı ayları so- nunda ihracatımız. — lehine bir fark elde edilmemiş ak sine mühim ithalât fazlası kaydedilmişti. Bununla be raber sene sonları ticaret geçen üç muvazenesi, bahix senelerde de mü bimce farklarla (1935 de 7.0, 1936 da 25,2 milyon lira) muntazaman kapanmıştır. Aşağıdaki tablo son altı senenin Haziran sonları iti barile ithalât ve — ihracat kıymetlerile ticaret muva zenesi durumunu göstermek- tedir: mevzuu 1000 Türk lirası 1937 1936 İh — 54909 41007 İtha. 48.009 — 44 560 Fark —-6 900 - 3.553 Miktarlarını gösteren aşa- gıdaki tabloda açıkca görül: mektedir: Memleketler Almanya Belçika İtalya İagiltere Çekoslovakya İsviçre Rusya Frane Amerika * A vusturya 1,000 T.L. 3003 2003 1828 1778 1552 1.093 954 913 381 205 179 100 69 , —- 14057 İhracatın azaldığı mem 155 - 13902 Almanya gerek ihracatı mızdaki chemmiyet sırası, gerekse geçen seneye göre, satış miktarı itibarile başta gelmekte ise de bu vaziyet 1937 takvim seneninin baş- larında bu memlekete vaki “ibcacatın —ehemmiyetinden up son aylarda & Yunanistan İıveç Brezilya 1935 34161 43.392 41.922 34.065 39.608 9231 1934 1933 28.409 37413 43463 -13,513 4-3.348 4-3.855 Haziran ayına ald ibracat | rakamında gösterdiği veç hile Almanyaya ibracatımız azalmış bulunmaktadır. Bin netice Almanyanın ihracatı mızdaki - bissesi 1936 nın ilk ayında yüzde 50,8 iken 1937 Haziran tonuoda yüz de 43,de inmiştir. tablodan da | itibarile | TÜRKDİLİ Evlenme suretile yapıla- cak nüfus ve yer değiştirme | işleri hakkında Dahiliye Ve- kâletinden vilâyete bir em ir gelmiştir Talimatnamenin Evlenmeler fıkrasının ( B ) | evlilikte kadının erkeğin yanına nak- li esas olduğundan bu nakil için muhtar ve ihtiyar hey etlerinin veya belediyelerin verdikleri pulsuz evlenme ilmühaberlerinin kâfi olduğu maddesinde yazılı ve bu i'mühaberler üzerine | bir taraftan evlilik muame lesi, diğer taraftan yer de ğgiştirme muamelesinin bir- likte Ikmal olunacağı hak- kındaki kaydın bazı idarelerince yanlış tefsir ed- 8 BİRİNCİ TEŞRİN 937 iLİMiZDEN HABERLER SYKT AM BAAT SA NT M SERAERÜ Evlenme Suretile Yer Değiştirme İşleri.. Dahiliya Vekâleti bu husustaki nakil muameleleri hak- kında vilâyetlere bir tamim gönderdi dahilinde müseccel alddir. Tarafları başka başka ka- zalar halkından olan evlen me muamelelerinin tescilin de kadının kocasının yanına veya erkeğin kadının hane sine, yahud tamamile başka bir hameye nakli için öte denberi olduğu gibi pullu bir değiştirme ilmühaberi al- imması lâzımdır. Yer değiş etile artış erinin istatistiklere çiftlere nüfus | tesiri vardır ildiği görülmüştür. Hattd bu | muamele, ayrı kazalar hal kından olan çiftlere de teş önil edilmiştir. Talimatname- de kayıt, bir nüöfus memu runun, memuriyet havzası İlmühaberlere tescil sıra sında beş kuruşluk harç pu nüfus | VU yapıştırılacaktır. Ayni kaza dairesinde bu lunan nakil muameleleri, iz tatistikler üzerinde bir artma ve eksiltme arzetmiyeceği ci het'e bu gibiler için ayrıca yer değiştirme ilmübaberi alınmasına lüzum yoktur Karaman | Müsadere Köyüne ıııı ve iyi bir içme suyu getiriliyor Karaman köylüleri iyi bir içme suyu getirmek üz ere teşebbüse girişmişlerdir. Yapılan araştırmada Çı- narlıdere suyunun köye ge" tirilmesi muvafık görüldü- | günden bu hutusta çalışma lehimize | lara başlanmıştır. Çınarlıdere suyunun şeh- rimizdeki Yeni suyun evsa- fını taşıdığı anlaşılmıştır. Bu suyun köye kadar ge- tirilmesi işi 1120 liraya bir | müteahhide verilmiştir. 1932 | İhracatımızın ülkeler iti- | | mıç yapacaktır. barile dağılışı — hususunda kayde değer olan diğer bir nokta da 1937 nin ilk altı ayında bazı memleketlere vaki ihracatın 1936 nın se- nelik ihracat kiymetini te cavüz etmiş olması ve di ğör bazı memleketlere de gene 1936 nın senelik ihra catına yakın ihracat bulun. muş olmamızdır. İthalâta gelince genel ola rak 1936 ilk altı ayına nis- betle 3,5 milyon İiralık bir fazlalık arzetmekle beraber memleketler arasındaki in kisamı itibarile geçen sene- ye göre mühim farklar göz- “termektedir. Gerçekten ba- | | | | Amele faaliyetine devam etmektedir. On, on beş güne kadar su yun köye gelmesi işi sona erecektir. Bunun için ba- rularla diğer malzeme İstan buldan gelmiştir. Sıhhi iyi ve bir suya Edılerı silâhlar |e sıkillı satılacak. | | cağı bildirilmiştir. Taşınması yasak olmiyan silâhlar arasında bulunan av töfeklerinin 2637 sayılı ka- nunun 4 üncü maddesi mu gibince hükümetçe zabt ve müsaderesi halinde askeri fabrikalara gönderilmek üze- re Milli Müdafan Vekâleti emrine verilmesi evvelce te bliğ edilmişti. Maliye Vekâ- letinden vilâyetlere gelen yeni bir emirde askeri fabrikala- ra izabe edilmek üzere an cak hurda olan malzemenin sevkedileceği ve kullanılma- ğa elverişli av - tüfeklerinin lmalarının muvafık - ola- Satılmak üzere Maliyeye devrolunan ( av tüfekleri teslim alınarak | 2490 sayılı kanuta göre sa- kavuşacak olan Karaman | köylüler büyük bir sevinç içinde bulunmaktadırlar, hıt—bıl'ı;ıı | iken Devlet Ayvalık: Akinspor — fotbol | takımı şehrimize gelerek pa zar günü İdmınbnlilı ile bir zı ıneınleııeılımı hisseleri azalmış, bazılarının çoğal- miş bulunmaktadır. Almanyadan ithalât, kıy- met itibarile 700 — bin lira kadar fazla olmakla bera ber yüzde itibariyle biraz gerilemiştir. İkinci derecede gelen ÂAmerika ithalâtı ( 2,811,000 lira fazla ile ) 7.380,000 liraya — vararak geçen seneye göre çok fark hdır. İtalya zecri tedbirle- rin kalkmış - olması neticesi bu ilk altı ayda geçen se- neye göre 32 milyon lira- lık Fazla ithalâtta bulunmuş- » tılacaktır. ei Bir tayi Mülga Kepsüt Ziraat mek- tebi eski —munallimlerinden demiryollarına geçen — Edip bu — defa terfian Devlet ul muhasipliğine tayin edi lerek gelmiş, vazifesine baş lamıştır. —e >aatarize Kız Kaçıranlar Yakalandı Kepsüdün Camicedit ma- hallesinden Ali kızı 15 yaş larındaki Melihanın bir haf- | ta önce bu mahalleden İs- | mail oğlu Ali Osman ve ar- kadaşları tarafından kaçırıl- dığını yazmıştık. O zaman danberi takip edilmekte olan Osmanla arkadaşları dün | yakalanmışlardır. demiryolları | Balıkesir 3 ncü işletme mes- | | DHalil kizi Vilâyetimiz Yapılan Valimiz son gezilerinde yan de Yeniden Eserler.. niden bir okulun, bir küy otla- sının açılışını yaptılar ve bir köprünün temelini attılar. (Baştarafı birinci sayfada) madi ettiğini yazmıştık. Pazartesi günü şehrimiz den Susuğırlığa giden Vali miz oradan Göbel bpahiyesi halkının daveti ile bu nahi yeye gitmişler ve burada halkın büyük bir fedakâr- lıkla vücude getirdikleri ilk okulun açılışını yapmışlardır Açılma töreninde Susığır lık kaymakamı ile - birlikte kalabalık bir halk - bulun- muştur. Valimiz burada köylüleri, başardıkları bu işten dolayı takdir etmişler, Cumhuriyet Türkiyesinde maarifin ehem- miyetini, büyük rolünü teba: rüz ettirmişler ve köylüle. rin candan sürekli alkışları arasında mişlerdir. Gönende Köy odasının açılışı Valimiz bundan sonra Gö nevin Buğdaylı ( Kavak) nahiyesinde de ihtiyar he- yeti odasının küşadını yap- mışlardır. Köylülerimiz — bu: rada köy odasını çok güzel sözlerine son ver. < düraeee e — Mebusların Gelmeleri Muhtemel.. İki gün önce Ayvalık ha valisinde tetkiklerde bulun mak üzere gittiklerini yaz dığımız mebuslarımızdan B. Doktor Vasıf Somyürek, B. | Cemal Esener, B. Hayrettin | Niyazi | Karanla B Osman Burcunun bugün şehrimize avdet etmeleri muhtemel dir. Sındırgıya giltiler Mezunen şehrimizde bulu nab General Kemal Balıke | sirle, iki gün önce gelen B. | Cevdet Kerim İncedayı dün , Sındırgıya gitmişlerdir. — ——— Kadın Erkeği Yaraladı.. Dinkçiler — mahallesinden Fatma — metresi Ali oğlu Arifle - kavga et miştir. Fatma; Arifi bıçakla yüzünden yaralamıştır —— -— Dinkçiler — mahallesinden ; seyyar kurabiyeci Kadir oğ lu Ahmedin Halalca köyün- | , den Hasan oğlu Hilmiyi döğ- düğü şikâyet olunması üze:* rine suçlu yakalanarak ad- bir yapı halinde yükseltmit” lerdir. B, Ethem Aykut- bu 1ö rende de çalışkan halkı böy” le bir yapı vücude getirmek hususunda gösterdikleri gay” retten dolayı Övmüşler VE Atatürk Türkiyesinin her ceP hesindeki yeniliğin değerini canlandırmışlardır. Hayırsever bir yurddaş B. Ethem Aykut Gönen den avdetinde de, yani bt ayın © ıncı çarşamba günü Bandırmanın Ömerkâöyünde b€ ton köprünün temel atmasın! bizzat yapmışlardır. Bu be- ton köprüyü Süleyman Şe” ker adında bir yurddaş yâP” | turmayı üzerine almıştır. P- Ethem Aykut bu hayırsevtf yurddaşın başlattığı bu eseri? temelini atarlarken duyduğ! sevinci açıklamış ve kendi” sini kutlulamıştır Valimiz bu güzel eserle: rin açılışını ve kuruluşut! yaptıktan sonra şehrimiz? avdet etmişlerdir. Halkevleri dergisi Ülkü” nün birincitesrin tarihli | incı sayısı her zamanki & istifadeli ve seçgin yazıl çıkmıştır. Kültür bakanı Saf: fet Arıkanla Bayan Afetif Tarih Kongresindeki outuk” larından sonra bu sayıda & yazıları görüyoruz: F Raubi İyi adamın ruhiyatı (Ç"u.. Ziyaettin Fahri), Nahit SIf | Hâmidin tiyatro eserleri: f. A, Mez: Orta zams? Türk-İslüâm dünyasında hircilik (çeviren, Ceııllı rülü), Orhan Şaik:; İçleP?” (gir), Nihat Sami Bl"" Halk şitrlerinde Girit çavi ve şalr Aşık hakkında ısr lar, Nihat Sami Banarlı: gütler boyunca (gilr) Latfi Barkan: Osmanlı imp t “şatorluğunda çiftçi sınıfle! hukuki statüsü, Fevzir? ) dullah: Devir nazariyetl , A Caferoğlu: Mir Alişir j val ve siyasi hayatı, N“ıh. din Sevim: Amatörler yok nesi, Haberler: İkinci Yartı tarih kongresinin çalışm” halkevleri haberleri V€ giler, Nahit Sırrı: Fl*" yatı, Bibliyoğrafya Halil di: Balkanlarda müzik liy işi Altı formalık (96 zengin bir cılt teşkil ne rağmen 25 kuruf küçük bir ücretle satı!4? küyü okurlarımıza — ederiz. ilef” sayft) O