16 Ekim 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 ' V Serbest Sütun Fuara İştirâk eimek Özere nelar günderildi? Bundan bir buçuk ay ka dar önce İzmir Fuarını 2t yarel eden bir okuyucumu. zun meklubunu neşretmiş tik. Okugucumuz bu mektu. bunda fuardaki Balıkesir köşesl hakkında bazı dilek lerde bulunuyordu. Bu de fa şehrimiz Ticaret Odası fuara ne şekilde iştirâk edilmiş ve neler gönderil miş bulunduğunu aşağıdaki satırlarla anlatmakladır. Okuyucumusun mektubu nu o vakil serbesi sütunda nasil bitaraflıkla neşretmiş sek bu salırları da ayni şe kilde dercediyorur: .. Entetnasyonal bir fuarda Balıkesir vilâyeti — namı Maarif ve Halkevi faaliyet grafiği, görmek — istiyen! ve fuar komitasının İktisat Ve- kâletinden aldığı — direktif üzerine ebadını tesbit ede rek istemiş olduğu- vilâyetin ziraat ve — müstahselâtını canlandıran - ağrandizman fotoğrafları, — fotoğrafhane reklâmı, sanan! Bir okuyu cunuzun. İzmir fuarında bir Balıkesir pavyonu, olmadığı veyahut da fuardaki odalar pavyonunda Balıkesir köşesi bulunmadığı halde buna ait yazdığı, ve gazetenizin 9 eylâl 1937 tarih ve — 1028 sayılı nöshasının 2 İnci sa hifesinin | ve 21nci :ötunla rına dercedilen vap vermeyi görmüştük... Bu yazıyı, yazıya ce- bidayette zait okuyan bazı kimselerin İzmir fuarına vi- lâyetimizden birşey gönde rilmedi mi? Sorgusu karşı sında kaldığımız için vilâ yetimizden gönderilmiş olan eşyaların Fuardaki — odalar pavyonunda teşhir — edilip edilmediğini salâhiyetli ma kamlardan sorup iyice tet kik ettikten sonra keyfiyeti, gözetenizin ayni sütunların da tavzih etmek mecburi yetinde kaldık. İktisat Vekâleti, 1937 yı li İzmir fuarında odalar ta rafından teşhir. edilecek eş yanın bir pavyon dabhilinde toplu olarak teşhirini tensip ettiği için fuardaki odalar pavyonu kurulmuş, burada teşhir. olunacak eşyanın cine ve miktarı tesbit edilmiştir. Fuara iştirak ve neticesi nin bildirilmesine dair İkti- | çam sakızı, sat Vekâletinin işarı üzeri- ne vilâyetimizin her işinde olduğu gibi bu işinde de yük sek ilgilerini göstermiş olan sayın valimizin, merkezde teşkil etmiş o'duğu bir ko- mita, faaliyete geçmiş kısa bir| müddet içinde yazı sahibinin göremediği! Ve gönderilmesi | İâzumundan bahsettiği! Aşa- | gıdaki listede görülen eşya ları, hazırlıyarak fuar - ko mitesi emrine göndermiştir. İzmir Türkofin müdürlü- üile fuar komitesine eşyala , famızin tamamen teşhir edil ı-ııoıı sebebinin bildirilmesi-, Kıbrıt Nasıl İcat edıldı? Öyle şeyler vardır ki bu nu kim icat elti acaba? di ye düşünmeyiz bile Meselâ hergün kullandığımız kibrit Kibriti kim icat etti?. Bu nu, ancak bu suali sorduğu muz için düşünüyorsunuz. Söyliyelim: Kibritin icadını — birçok milletler kendilerine — mal etmek isterler. Meselâ Ma carlar geçen sene, — onlar için kibritin mucidi olan İr infinin yüzüncü yıldönümü- DÜ kutluladılar. Fakat, Fransızların iddia sına göre, kibriti icat eden bir Fransızdır. (Şarl Surya) ismindeki bu besi. mektepte muallim kim ya — tecrübeleri yaparken böyle yanacak bir madde yapılabileceğini görmüş ve ve patlayıcı bir. maddeye Fosfor ilâve ederek ilk kib- riti yapmıştır. Fransız - tale- tilmiş olan cevapta “Ticaret odalarının eşyaları — İktisat Vekâletinin tensipleri mu- elbince — teşhir. - edilmiştir. Malları teşhir edilmemiş ti caret odası yoktur. Ancak mamulât ve mesnuat — cins itibariyle ayrılarak yer yer teşhir. edildiğinden bir tica- ret odasının bütün mallarını bir arada görmek kabil de gildir. Odabvız eşyaları da bu esas daliresinde tanzim ve teşhir. edilmiştir.. , Yolunda serdolunan mütalea da fuar- daki — odalar pavyonunda okuyucunuzun gördüğü! Gi- bi bir Balıkesir köşesi bu lunmadığını ve — gönderilen eşyaların cinslerine göre yer yer teşhir edilmiş olduğunu muvazzah bir surelte gör termektedir Fırarda teşhir edilen — vilâ yelimizin eşya listesi: 50X60 Ebadında zirai ve hayvani faaliyetli görteren ağrandız- man fotoğraflar Zeytinyağı ve sabun gı rafikleri, Buğday başağı demetleri, Buğday, bakla, nohut, su sam, arpa, burçak, yulaf, çavdar, kaplıca. Yün, yapağı, keçi kılı Pamuk, ipek kozası. Keten tohumu kendir ve keten elyafı Muhtelif ebadda ayniye imalâtına mahsus vilâyet varlık ve ve araba kereste numuneleri kabuğu, numune- Polamut, çam mazı leri. Kaşar, nirleri. Bal Ayvalık ve Edremit zey- tUoyağı ve sabunları. Konserve ve salamur ba lıkları, zeytin danesi Gıranlt taşı Balıkesir. keçe ve beyaz, kelle pey deri | mamulâtı. Edremit kok elyafı, ma: kine torbaları vesaire ma- mulâtı. Tütün numuneleri, Bahkesir Ticaret Odası Başkâlibi TÜRKOML Mıso' | Mi Iıracısı Iıeııdalınn.n ilâhesi ( Lüysen ) ismindeki genç kız Paris barlarında — dans eder şarkı söylerdi. Bazan | iş bulamadığı, aç — kaldığı bile olurdu Bir gece, yine barlardan birinde dans ediyor. Yaptı ği numara çok beğeniliyor ve dansöz alkışlar sabneden çekiliyor. Sahneden dan birine oturduğu zaman yanına garip kıyaletli bir adam geliyor. Giyinişinden bir. Şarklı olduğu anlaşılan bu adam dansöz — kıza di- yor ki: içinde imip masalar Efendim sizi yarın ( , ) Otelinde — bekliyor. Kaçta geleceğinizi soruyorlar Evvelâ Mmeseleyi anlamı yan dansöz şaşkın — şaşkın bakıyor. Fakat sonra adam: — Mihrace hazretleri dansınızı çok beğendi. De- diği zaman kendisini çağı- ranın bir. Hintli hükümdar olduğunu anlıyor. Ertesi sabah tesbit ettiği saatte kapısının önünde mobil dürüyor: dansözün evinin bir oto- Dansözü Mihraceye türecek araba - gelmiştir. Dansözü çağırtan Misor Miehracesi - Yünrejadır. Lüs yene diyor ki: gö — Senelerdenberi — sizin gibi güzel das eden bir rak- kase arıyordum. Nibhayet | seni buldum. Benimle bera ber Hindistana niz. Hindistan! Binbir masallarının esrarlı memle keti! Lüsyen gibi fakir bir dansöz için bündan — daha büyük saadet olur mu? gelir misi- gece Derhal kabul ediyor | Hindistana ve gitmek | ertesi günü onunla beraher üzere ' yola çıkıyor, Fakat, Parisli dansöz Hin distanda umduğundan pek fazlasını buluyor. Hakikaten Mihracenin — Hindistandaki | sarayı o kadar muhteşem | dir ki bir fakir — dansözün bunu tahayyül etmesine bi le imkân yoktur Bundan. başka, Lüsyenin asıl başına gelen ve haki kalen peri masa'larını an dıran bir hâdise — daha ol- muşltur! Genç dansöz Hindistana ayak basar basmaz Mihrace | onu yeni bir. kıyafete sok muş ve yola koyulmak üze re, bir filin üÜstündeki köş ke oturtmuştur Bu suretle bir. müddet geçtikten sonra eski Parisli dansöz kendisini büyük bir sarayın önünde — buluyor Bütün saray, donanmış bir halde, yeni gelenleri bekle mektedir. Onların geldikleri görülür görülmez — çalgılar ve oyunlar baş'lıyor Bu bayram şenliği — ara: sında dansöz — Hindistanın | güzellik, sıhhat ve — dana kraliçesi ilân ediliyor O gündenberi eski Parisli a H Daimi Encümen diği Kararlar.. Bandırma-Bal kesir Ş—oSasının Halkevi önünden Geçen Kıs- mına Parke Düşenecek.. Parke ile döşenecek olan cadde Vilâyet Daimi Encümeni Vali B, Ethem Aykutun riya setinde yaptığı toplantıda Kep.| sütten geçen Simav ve Kilye dereleri üzerindeki iki köprü nün ve Kepsüt - Dursunbey şosasının tamirine, Manyas- ta 2130 lira sarfile bir safat istasyonu kurulmasına, Ban- dirma - Balikesir iltisak şo 16 BİRİNCİ TEŞRİN 937 ' Ver- sasının Halkevi önünden ge çen kısmının asfalt yerine i parke döşenmesine, yeni hü- kümet konağının su tesisatı keşifnamesinin hazırlan- manı için naha — daire- | sine havalesine ve diğer iş ler üzerinde görüşmelerde bulunmuş karar vermiştir iLiMiİZDEN HABERLER Ucuz Siğara satışı başladı. Köylü siğaralarının bun dan böyle şehirlerde de sa Umum veril- tılmasına İnhisarlar Müdürlüğünce karar diğini yazmıştık. 5,5 ve 6.5 Kuruşa satılan bu siğaralar dünden itibaren şehrimizdeki bütün bayilere tevzi edilerek satışa çıkarıl- mıştır Fİrösae F B. Gavit Demir Mebuslarımızdan B. Cavit Demir dün Bürhaniyeye git miştir — aa Ai Postahanede | Şikâyet Kutusu Şehrimiz Posta - Talgraf müdürlüğü halkın arzuların! | yakından öğrenebilmek mak sadile idareye bir şikâyet kutusu koymuştur. — Dileği olanlar dileklerini yazıp bt Cumhuriyet | Karadere Köprüsü Ye- niden Yapıldı.. Bu mühim yol üzerindeki nakliyat hu köprünün - yapık ması İle emniyete girmiş bulunuyor Bayramı hazırlıklarına dair çalışmalar Cumhuriyet on-dördüncü yılının şehrimiz- de büyük tezahürat'a kut- hazırlıklar Kutlulama bayramının lulanması — için yapılmaktadır. işlerini tanzim elimek üzere ayrılan komiteler faalıyetle devam — etmektedir. Süsleme — ve aydınlatma rine balo komiteleri bu müna- sebetle dün akşam Partide toplanarak kendi yapacak ları işleri görüşmüşlerdir. Her iki komite kendileri ni ilgilendiren işleri tam ve noksansız olarak yapmak için kararlar verilmişlerdir ea e - Takdirname Alan iki nahiyo müdürü Biğadıçta öğretmen Nazi- fin — üç buçuk yaşındaki cocuğunu ve ayni nahiyede Boşnak İlatice adile tanınan bir kadını öldüren!'eri mey- dana çıkaran Savaştepe na. hiyesi müdürü ©. Bilâ! Yal çınkaya ile; Yağcılar nahi- yesi müdürü B. Hüsnü He- kimoğlu gösterdikleri bu mu vaffakiyetten dolayı birer takdirname ile taltıf edil mişlerdir Vilâyetin takdirini kaza nan müdürleri tebrik ederiz —— delediyo Dalmi Encümeninin toplantısı Bandırma, 15 (Hususi) Burada civara son gün'erde fazla miktarda yağmur düş müştür Yağmurun şiddetinden ba zi — otobüsler de — yollar: daki su ayaklarının sellerle uğra Kara taşmasından zorluğa mışlardır. Bu. arada dere köprüsünün yeniden yapılan iltisak şosasının yüz metrelik bir kusmı menfez yapılmak üzere taş> larla kapandığından otomo: biller menfezin sağındaki kara yoldan geçmektedir. er. Altı gündür Fasılalarla yağan yağmurların tesirile bu âdi yol çok çamur bir hale gelmiştir. Çarşamba gönü buradan geçmek istiyen bir iki oto mobil burada çamura sap- lanmışlar ve arkadan gelen diğer otomobiller tarafından çıkarılabilmişlerdir. . yeni bir Belediye Dalmi Encümeni dün Belediye Reisi B. Naci Kodanazın başkanlığında top- Dansöz Hindistan — ahalisi | ve Mihracenin bendeleri için | bir ilâhtır. lanarak şehir işleri üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve kararlar vermiştir. Bu âdi yola bir miktar tap dökülürse otomabiller daha kolayca gelip geçebi leceklerdir Ma'üm o'duğu üzere Ka radere köprüsü ekseriya faz- , la yağmur'u zamanla imi bir tehlike teşkil et teydi Kış günleri ekseriya af Vermiyen bu köprü bu esaslı bir. şekilde yapılmıştır. Bu suretle bu mühitr işlek yol üzerindeki nak bu köprü iletahtı emt' alınmıştır. D — Leyli Talebt Alınacak Hususi muhasebe h na şehrimiz İisesin aı a | olarak olııııulmık"'. gle î lebelere ilâveten be alınacaktır pilik Bu leyli ve çaf hakkını alabilmek '“:ıık dıma — muhtaç bulu! Ce | Türkçe -Edebiyat TaT yerinde” | ğrafya, Riyaziye derile 0180" yapılacak imtihani Öj çeti mak ve Balıkesir dahilinden GİD'H“_ bi leşli A i Liseye Meccaf ÇELEEFTETİZEKİRSEESEE FELLLFLSRSE S -eee . .0 a a 2