17 Nisan 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

17 Nisan 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

17 NİSAN PAZAR 1938 TÜ GÜNDELİK SİYASAL GAZETE Hariciye Vekilimiz Dün Beyrutta Fran- sız Fevkalâde Komiseri Ve Lübnan Baş- vekili İle Görüşmelerde Bulundu. ON İKİNCİ YIL SAYI: 3832 Hariciye Vekilimiz Bu-| Frankist Kuvvetler “Maktu Fiat ,, Projesi- günAnkarayaDönüyor| Dün Akdenize İndi.. B, Tevlik Rüştü Aras dün - Boyrotta Fransız fevkalâde komişeri ve Lübnan başvekili Beyrut, 16 (Radyo)— Tür- kiye Hariciye Vekili Doktor B. Tevfik Rüştü Aras, bu gün tayare ile buraya gel- miş ve Fransa Ffevkalâde komiseri Kont Dö Martel le Lübnan başvekili, Türki ye konsolosu ve daha bir | çok resmi zevat tarafından | karşılanmıştır. Kont Dö Martel, B Tev fik Rüştü Aras şerefine mü kellef bir ziyafet vermiştir. İskenderiye, 15 (ALA ) — Anadolu Ajansının — hususi ile görüşmelerde bulundu, ve istasyonda Vali, Beledi- ye Relsi ve diğer — mahalli hökümet erkânı ile kono: loslar ve büyük bir balk kütlesi tarafından karşılan- mıştır. İskenderiye valisi Harici- ye Vekilimizin şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Harleiye Vekili öğleden sonrada Türkiye kensolosu nun çayında bulunduktan sonra saat 16 da Beyruta gitmek üzere vapura bin- miştir. Cumartesi sabahı Beyruta muhabiri bildiriyor: varacak ve akşamlayın da Hariciye Vekili Dr. B. T. | oradan Ankaraya hareket Rüştü Aras buraya !dnlı eylıncohlı Si İ! Giornale d İtalia Gazetesi yazıyor: Milliyetci kuvvatlar tarafında ihata edilen Katalonya ile Valânsiya hükümetleri Paris, 16 (A A.) — Frankist kuvvetler dün öğleden sonra Akdenize inmişler ve Kata- lonya ile Valânsiya hükü metinin irtibatının kesmiş- lerdir. Parls, 16 (Radyo) — Ha- vas Ajansının Saragosa mu- habirine göre, Frankistler Katolonyada tam bir zafer kazanmış bulunuyorlar. Son haberlere göre, Cum: huriyetçilerin beşinci kolor- dusu, Frankistler tarafından ihata edilmiş bulunuyor. Alonzonun kumandasında ki kuvvetler, Vinaroza li- manına beş kilometre yak- laşmıştır. Alâkadarlar, bu limanın düşmek üzere olduğunu bil arasındaki irtibat kesildi. Resmen - bildirildiğine göre, Aragon cephesinde Cumhu riyetçiler Balaguer mıntaka- sında Vallasogona kasabası nin sokaklarında — cereyan eden şiddetli bir muharebe- den sonra kasabanın yarısı- ni zaptetmeğe muvaffak ol muşlardır, Cumhburiyet tayareleri dün Morella mıntakasında şiddetli. hücumlar yapmış ve Rio Serge sahilindeki asi kıtalarını mitralyöz ateşi al- tına almıştır Moskova Elçimiz Ankaraya — geldi. İstanbul, 16 |(Hususi) — *“İspanya, İspanyollarındır.,, Baynelmilel hâdıseler üzerlede mütalealarda bulunan İtalyan Gazeleleri; İtalyan —imparatorluğunu en son - tanıyacak olan devletin Fransa olacağını yazıyorlar, ç rlı,lıı matbuatının başlıca | beş imparatorluğunu tanıdı- yazıları İngiliz İtalyan görüş-| ğı tebliğini neşrederken aşa- Moskova elçimiz B. Zekâl diriyorlar. Apaydın Ankaraya gelmiş — Barselon, 16 OÇAA.) — | tir. Ulclar İtalya Tmağae Tn meleri, Fransanın dahili va Ziyeti, Japon Çin harbi ve nihayet Uluslar Sosyetesinin son zamanlardaki aldığı va ziyete aittir. Matbuat, İngiliz - İtalyan görüşmeleri hakkında ayrı- €a mütalea yürütmüyorlarsa da İngiliz — matbuatının bu görüşmeler hakkındaki uzun neşriyatını nakletmektedir. Yalnız, İl Giornale Ditalia gazetesi İspanyadaki İtalyan gönüllüleri hakkında uzun bir makale — neşretmek- tedir. Bu makalede Sovyet Rosyaya hücum edildikten ve İspanyanın dahili vazi yetine Sovyet — politikasının sebebiyet verdiği iddia olun- duktan sonra — İngiliz tezi müdafaa edilmekte ve de. nilmektedir ki: “Harp bitin- €e, İspanyada ecnebiler kal gıdaki mütaleayı yürütmüş- tür: “İtalyan imparatorluğu- u taniyanlar İistesi — iki yeni isimle zenginleşmiştir. Bunlar da — Yunanlıtan ve Türkiyedir. İki ay evvel ile- sürdüğümüz iddlayı muha faza ediyoruz. İtalyan impa- ratorluğunu tanıyan son dev let Fransa olacaktır., İtalyan matbuatı, şimal devletlerinin yaptıkları top- lantı .hakkında — mütalealar yürütmekte ve bu toplantıda alınan kararın Uluslar Sosye- tesinin ölümünü tacil ede cek bir karar olduğunu ile- ri sürmektedirler. “La Stampa, — diyor ki: *Uluslar Sosyetesi tam bir tasfiye halindedir. İsveç ha- riciye nazırının — beyanalı buna hiçbir şüphe bırakmı - yor. İsveç hariciye — nazırı Sosyetesinin mayıs İçti- manda neler görüşülecek Cenevre, 16 (Radyo) — Uluslar sosyetesi genel sek- reterliği, — mayısın 9 nda yapacağı toplantının ruzna - mesini ilân etmiştir. Bu ruz mameye göre, bu toplantıda on yedi mesele müzakere ve intaç edilecektir. Ruznamenin başında, Ha- beşistan meselesi yazılıdır — ’örta Okul Ve Liselerde ikinci yı—ı_ıh.iıîhnhılı 'V yarilen notların hüküm- süzlüğüne karar verildi. Ankara, 16 (A-A.) — Kül- ispanyadaki di mi çekecek?. Londra, 16 (A A:) — İtal- yan * İngiliz müzakerelerinin süratle Intaç edilmesinin se bebi B. Mussolininin geçen hafta B. Çemberlâyne gön dermiş bulunduğu şahsi bir mesaj olduğu beyan edil - mektedir. Başvekil ile yakın bir te- masta olan mehafilde Mus solinimin bu mesajında İspan yada bulunan gönüllüleri mümkün mertebe kısa bir zaman zarfında geri almak azminde bulunduğunu bil: dirmiş olduğu beyan olun Köy Mıiyacaktır. İspanya İspan ştmal devletleri namına de- tür Bakanlığı, lise ve orta ninEsasları.. Etikettan aşağı vaya - yakan bir fiatla - salış yapanlar hakkında beş bin liraya kader para cazası verilecek. Hükümetin; pazarlık usu- lünü kaldıracak olan “mak. tu fiat üzerine satış, mec- buriyetine ait bir kanan pro- jesi hazırladığını yazmıştık. Bu mühim kanun lâyiha sının esbabı mucibesinde şöy le denilmektedir: Proje ile perakende alış verişte maktu fiat üzerine satışı mecburl! kılmak, fiat- larda alenilik temin ey- lemek ve bu suüretle iktisat ve ahlâk bakımından zarar- h olduğunda şüphe bulun- mıyan pazarlık usüulünü or- tadan kaldırmak gayesi gü- dülmektedir. Alış verişlerimizde nadir Istlsnalarla pazarlığın hâkim olduğu herkesçe malüm bir keyfiyettir. Filhakika gün delik hayatımızı gözden ge- çirirsek alış — verişlerimizde pazarlık yapmak istemösek bile fiatların ona göre ka- rarlaşmış olduğunu — bildiği- mecbur kaldığımızı görürüz Böylelikle, pazarlık usulü, maalessef bugün iç piyasala rımızda buvvetli bir taamül haline gelmiştir. Evvolâ, alıcı, — satıcının söylediği — Hlattan herhalde bir miktar tenzilât yuptır- madan bir malın satın ah namıyacağına kani veya bu usul devam ettikçe, böyle düşünmiye mecburdur. Satıcı ise, müteakip ted- birler olarak malın fiatını hakiki fiatından çok yükse- ğine söylemek ve böylece bir pazarlık marjı ayırmak vaziyetindedir. Tabil satış şartlarının ilk kurbanı, pazarlık yapmak itiyadında olmıyan müşteri- dir. Pazarlık yapan müşteri ise, en aşağı, kendisini az çok adaldanmış addeder ki, bu mevzuda hemen her va” tandaş tecrübe sahibidir. Pazarlık usulünün böyle taammümüne mani olmak- tadır. Filhakika, pazarlık âdeti piyasalarımıza hâkim olduk- ça maktu Hatla satışlar an- cak muayyen bir* müşteri tabakasile iş gören mahdut müesseselere inhisar etmek- te ve geniş halk tabakala- rına sâtış yapan mağaza ve dükkân sahipleri ise, ister istemez pazarlığı maktu fi- at usülüne tercih etmek za ruretinde kalmaktadırlar. İşte proje, gerek iktisadi, gerek ahlâki sahada mem- leketimizin bu az — mühim olmıyan derdine taallük et- mekte ve bunların ortadan kaldırılması - çarelerini bul- mayı istihdaf etmektedir Bu maksatla hazırlanan proje ile perakende satışlar” da maktu — fiat usulünün mecburi kılınması, satışa ar- zolunan mal üzerine etiket konmak «anratila — Fisalera fiattan aşağıya veya yuka- rıya satışın mededilmesi ci- hetine gidilmiştir. Bu esar- lar dahilinde pazarlık usulâ ber alış verişte az çok al- dandığı — kanaatini - telkin eden ve ne — alıcının ve ne de satıcının lehinde olan bu eski bir zararlı üdet ortadan kaldırılmış. Fiatların ancak iktisadi şarllara göre teşek- küllü, iç — piyasalarımızda alış verişlerin hakiki piyesa Hlatı üzerinden ve bir itimat havası içinde cereyanı temin edilmiş olacaktır. Gene bu suretledir ki, müşteri muh- telif mağazalar — fiatlarını mukayese etmek imkânını bulabilecek ve böylece ha- kiki piyasa Fiatının teşek- külünde kendisine düşen ik- tisadi rolü oynıyabilecektir. Maktu fiat usulünün ta- ammümü aynı zamanda bir milli ahlâk meselesidir. İç piyasalarımızda — alış veriş muamelelerinin — mütekabil yonlarındır..., Gazeteler Çemberlâyn hakkında büyük medhiyeler yazıyorlar. Bu medhiyeler tü süretle hülâsa - edilebilir: *Çemberlâyn Avam Kamara- sının her toplantısında kud- retli ve yüksek bir savaşçı 'ldnlunu isbat etmektedir. Çemberlâya, Edeni tasfiye ettiği gündenberi vazıh ve Müstakim bir yol takip et mektedir. Onun şahsiyeti, Müuhalefetin demagojisi üze” Tinde büyük müessir - ol- Muştur. Artık İngiliz efkârı umumiyesi, Büyük Britan yanın Çemberlâyo gibi kuv- vetli ve enerjik bir şahsiyet tarafından idare - edildiğini b“—ilıdlı.. “La Stampa , gaze tesi, — Türkiye — Cumburi S İtalyan - Ha- Ha- | dağlara miştir. ki: “ Cenevreye karşı hiçbir mecburiyetimiz yok. tur. Yegâne normimiz bita- raflıktır , Avenol ve şerik - lerl artık bu dükkânı kapat:- mağa katlansınlar. Ancak yegâne halli lâzım gelecek mesele Uluslar Sosyetesinin binasından ne surette istifa- de edileceği keyfiyetidir.. Gazetelerin Japon - Çin harbi hakkındaki istthbara- tı bütün cihan istihbaratının zıddınadır. İtalyan gazetele- rine göre, son ikl hafta iç: Muğlaya kar yağıyor Ankara, 16 (AA )— Muğ lada her tarafa yağmur yağ maktadır. & ovası inde Japoo ordusu yüz bin | Çin askerini imha etmiştir. okullara gönderilen ikinci yazılı sınav sorularının bir kısmı, talebe tarafından haber alındığı anlaşılmış olduğun - dan, bu sınavlarda talebenin aldığı motların hükümsüz sayılmasına karar verilmiş, smıf geçmenin birinci yazılı ile kanaat notlarına istinat ettirilmesi okullara — tebliğ edilmiştir. Meselenin — müsebbipleri hakkında yapılmakta olan tahkikat bildirilecektir. Bir koy salar oltnda kaldı Ankara, 156 ( A.A. ) — Kızılırmak taşmış — ve İskilip ile Çorum arasındaki şosanın bir. kısmı ve Kara burun köyü sular altında kal- T . İnsanca zaylat yok- meticesi de ayrıcı | Sılıılııiıı yermiyenlere haciz nasıl yapılacak, Köyün meeburl işleri için salınan salmayı İstemiyen. lerin mallarına köy kanu- munun Göncı maddesi hükü mlerine göre konacak hac- ze mümanaat maksadile evi- nin kapısını açmamak suretile muhalefet gösterenler hak- kında yapılacak muamele tasrih edilmediğinden tatbi- katta tereddüde düşüldüğü görülmüştür. Dahiliye Vekâletinden vi- lâyetlere gönderilen bir ta- mimde umumi hükümlere göre haciz memurlarının meskene girmek hususunda tâbi oldukları merasim 66 pcı madde tatbikatile mü- ora eet sayfada) kuvveli bir itiyad — halinde bulunması, diğer — taraftan maktu flatla satış usulünün emniyet ve — itimat havası içinde cereyanını temin et- meğe iktisaden mecbur ol- duğumuz kadar, milli ahlâ- kın korunması bakımından da mecburuz. Ceza erasları tağşlşin meni ve ihracatın mürakabesi hakkındaki kâ nunun derpiş ettiği cürüm- lere yakın görüldüğünden mezkür kanunda yazılı ce> zalar bu projede esas tatul- muştur Proje sekiz maddedir. Pe- rekende fiatları " üzerindeki etiketten aşağı ve — yukarı satanlar — hakkında gayet ağır cezal müeyyedeler var” dır. Banlardan evvelâ beş bin İlraya kadar para ceza- v alınacak, tekerrörü halin- de bu miktar ili misline çı” karılabilecektir. Yugoslavya Almanyadan iki yüz tayara alıyor. İstanbul, 16 (Hususi) Yugoslavya hükümeti, son yaptığı bir anlaşma ile Âl manyadan iki yüz tayare satın almağa karar vermiştir HH KUKU TU GU GUU CA KU KK Çocukları Kurtar- 5 mak İçin Senede $ Bir Lira Vererek $ Çocuk Esirgeme Ku= Z ; ? rumuna Aza Olunu. Lıı-ıııı___.—-ııll